Psykokulttuurin kritiikki

yxex

”Älkää säätäkö päätänne – häiriö on todellisuudessa”
-toimittanut Marko Hamilo-
Gummerus, 208s

Kirjan teemana on näkemyksen laajentaminen 'aiheesta' myös aiheen kritiikkiin. Tätä voi soveltaa kaikkiin poliittisiin, uskonnollisiin ja tieteellisiin teorioihin.

”Pitävätkö psykoanalyyttiset väitteet ihmismielen toiminnasta paikkansa? Oliko Freud väärässä? Toimiiko psykoanalyysi hoitomuotona? ” (kirjan takakannessa)

Kun Marxilaisuus alkoi vähetä, alkoi Freudilaisuus nousta (vähenemis-nousu ilmiö nähtiin myös viime vaaleissa; Persut nousi, jonkin oli laskettava, tällä kertaa se oli Keskustapuolue). Syntyi freudilaisia kuppikuntia ja suoranaista henkilöpalvontaa, jonka voin kuvitella edistäneen psykoanalyysia, mutta samalla myös hidastaneen sitä, ihmisten uskoessa sokeasti Freudiin. Saamansa kritiikin ansiosta Freud kumosi tai muutti osan teorioistaan. Jokainen voi itsekseen miettiä ovatko loputkaan teoriat muuta kuin taitavia teorioita. Ja on hyväksyttävä se seikka että tieteen maailmassa hallitseva teoria johtaa kunnes toinen valtaa sen paikan tai muuttaa sitä.

”Freudilaisuuteen liittyy piirre, joka tekee siitä uskontoa muistuttavan aatteellisen järjestelmän. Se nimittäin pystyy aina selittämään itseensä kohdistuvan kritiikin oman teorinsa mukaisesti. Teoria ennustaa, että siihen kohdistetaan 'torjuntaa' ja jos joku arvostelee teoriaa, tämä nähdään aina teorian totuuden osoituksena! ”

Tässä kohtaa aloin miettimään palstaa missä joku heittää kommentin 'sisäpiiriläiset on narsisteja' ja saa tukijoita kommentilleen. Sisäpiiriin itsensä tavalla tai toisella mieltäneet ajattelevat että se on loukkaus ' ryhmäämme' kohtaan, ja hyökkääjien täytyy olla itse niitä narsisteja...tässä käytännön esimerkki pään säätämisestä, vaikka todellisuus kanssakirjoittajista lienee vallan muuta. :)

66

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa..

Kiinnostava katkelma:

”Psykologi David Rosenhan ja hänen koeryhmänsä onnistuivat 1970-luvulla pääsemään valepotilaina sisään psykiatrisille klinikoille, ja kaikille onnistuttiin antamaan luovasti sairausdiagnoosi. Huvittava yksityiskohta kokeessa oli, että klinikoiden oikeat potilaat tunnistivat nopeasti, että Rosenhan ja muut hänen lähettämänsä valepotilaat olivat terveitä; sen sijaan hoitavat psykiatrit onnistuivat konstruoimaan heidät sairaiksi.”

Tällainen hauska 'moka' saattaa sattua psykiatreille(tai kelle hyvänsä) jotka toimivat ennakko-olettamuksen vallassa. Oikeasti hullut olivat tässä tapauksessa tarkkanäköisempiä.. :)

Vastaavaa etukäteistiedon ja ennakko-olettaman aiheuttamaa väärinmenettelyä Hamilo kuvaa luvussa ”Psykologinen todistelu seksuaalirikoksissa” (kirjoittanut Anu Suomela) Karmivaa luettavaa lukuisine esimerkkeineen. Esimerkkinä vaikkapa lapsi joka päiväkodissa leikkinyt pyllyleikkejä muiden lasten kanssa, ja oli piirtänyt liidulla paperiin kuvia(miekkoja) jotka lastenhoitaja tulkitsi fallos-symbooliksi, ja lapsen joutuneen insestin kohteeksi. Lastenhoitaja ilmoitti epäilyksensä viranomaisille ja lapsi otettiin pakkohuostaan. Tämän jälkeen kaikki viranomaistahot toimivat väärän etukäteistiedon vallassa...pelkkä epäilys insestistä muutti sen ikäänkuin tosiasiaksi. Vaikka mitään todisteita tapahtuneesta ei ollut, eikä lapsen lukuisissa haastatteluissa selvinnyt mitään, sosiaalilautakunta haki isän syytteeseen. Isän syyttömyysvakuuttelut tulkittiin rikoksen salaamiseksi. Juttu paisui niin että lopulta syytettyinä oli myös lapsen veli, äiti ja jopa isoisä(jota ei kukaan terveydenhuoltohenkilöstöstä ollut koskaan tavannut..sai silti raiskaajadiagnoosin...) Voi hyvä sylvi sentään!

Lapsi pääsi kotiin kolmen ja puolen vuoden pakkohuostaanoton jälkeen, ja voi vain kuvitella miten henkisesti palasina isä, äiti ja lapset olivat tuon prosessin jälkeen. Ja se isoisäkin.

Hyvä kirja, kannattaa lukea!

Kyllähän me kaikki säädämme itseämme. ”Älkää säätäkö päätänne” sääti mun ajatteluani hiukan. ;)

• Ai niin, törmäsin kirjassa myös 'Einsteinin vaatimukseen' :

”Teorian tulee olla mahdollisimman yksinkertainen, mutta ei yhtään yksinkertaisempi.”

:)

• M.B.

Huh huh... Ja viranomaisten toiminnasta tai sen kyseenalaistamisesta julkisesti joutuu vähintäänkin hullun kirjoihin.. eipä sillä, mielummin edelleen se hullu, kuin näkökykynsä menettänyt muitten ohjailtavissa sokeasti oleva, päin lyhtypylväitä törmäilevä päätön...

*vaikka onhan tuota tullut törmäiltyä*

• Näin se taitaa olla, itsekullakin. Näkökykyä voi varmaan myös harjoittaa ja oppia näkemään haluamansa taakse, sinne varjoihin..
        Freudin vahvuudeksi on laskettava teorioiden kesto saatuun kritiikkiin nähden. Sam Vakninin teoriat uppoaa uhreihin kuin häkä, mutta vasta Vaknin-kritiikkiin tutustuminen antaisi parempaa tietoa siitä onko kyseessä pomminvarmat teoriat. (Vaknin-kritiikkiä ei taida pahemmin olla?)

• M.B. kirjoitti:

Huh huh... Ja viranomaisten toiminnasta tai sen kyseenalaistamisesta julkisesti joutuu vähintäänkin hullun kirjoihin.. eipä sillä, mielummin edelleen se hullu, kuin näkökykynsä menettänyt muitten ohjailtavissa sokeasti oleva, päin lyhtypylväitä törmäilevä päätön...

*vaikka onhan tuota tullut törmäiltyä*

Vastaavia esimerkkejä kirjassa oli monta. Oma lapsi ilmoitti aiheetta äitinsä lapseensekaantujaksi...koulukaverit toverinsa...sitten kun yhteiskunnan rattaat alkaa pyöriä, olet syyllinen kuin inkvisition aikaan, joko tunnustat ja saat häkkiä tai kiellät teon syyttömänä, ja saat silti häkkiä..

• Sinä, ja monet muut, olette laukoneet täällä sellaisia ajatuksia, että vanhat mestarit kääntyis haudassaan kateudesta ne kuullessaan ;)

• :) Nauratti toi sun esimerkki miten helposti isästä leivottiin pedofiili, vaikka vakavasta asiasta on kysymys.

Palstalla on välillä vaikea nähdä haluamaansakaan, saati muuta, sen verran sekavaa on soppa täällä. Järjestyksen haluinen kaikkia lankoja käsissä pitämään tottunut tulisi täällä tuotapikaa hulluksi ;-D

• Totta puhut, ollaanhan me todella menneiden aikojen viisauksien perinnönkantajia, yksilöllisiä, jokainen kerännyt tiedon valtamerestä omat löytönsä ja ne itseensä suodattanut. Useampi silmäpari näkee kuitenkin paremmin, ja useampi ystävällinen silmäpari parhaiten :)

• Arvelen että täysiverinen narsisti ei pysty elämään täällä. ;)
        Terapiaa tää on, ainakin itselleni...ja yhteys kanssakirjoittajiin..hyvältähän se tuntuu.

Kirjoitin aloitukseni aamupäivällä, sitten kun tulin tänne liisteröimään sitä ilmoitustaululle, huomasin ketun aloituksen ketjujen poistoista. Ajattelin etten viitsi koko aloitusta tehdäkään. No, laitettu on, katsotaan milloin häipyy..

Veikkasit muuten hyvin eilisen matsin! Ei pelannut huonosti tanskalaiset tappiostaan huolimatta. Vikkeliä poikia. :)

• yxex kirjoitti:

Arvelen että täysiverinen narsisti ei pysty elämään täällä. ;)
        Terapiaa tää on, ainakin itselleni...ja yhteys kanssakirjoittajiin..hyvältähän se tuntuu.

Kirjoitin aloitukseni aamupäivällä, sitten kun tulin tänne liisteröimään sitä ilmoitustaululle, huomasin ketun aloituksen ketjujen poistoista. Ajattelin etten viitsi koko aloitusta tehdäkään. No, laitettu on, katsotaan milloin häipyy..

Veikkasit muuten hyvin eilisen matsin! Ei pelannut huonosti tanskalaiset tappiostaan huolimatta. Vikkeliä poikia. :)

Yhteys toisiin tuntuu hyvältä =) Kuten olen aiemminkin sanonut, se on aika merkillinen tunne.

Hyvä aloitus Yxex. Hämmensin nyt tahtomattani sinua, kun jouduit vastailemaan siihen mun ketjuun. Hyvä kun laitoit tämän. Nuo aloitustektit oli kyllä karmaisevaa luettavaa. Mutta, totta valitettavasti. Ja useita vastaavia mihin moni joutunut mukaan.

Eikös sua hirvitä, että ketjusi poistetaan vaikka vaan siksi, kun olen kommentoinut tänne? Ihan silleen pikkunarsistinen ajatus...:)

• Siis mikä esimerkki mä oon? *Raapii pienenä ja tyhmänä päätään*

• elisakettu kirjoitti:

Yhteys toisiin tuntuu hyvältä =) Kuten olen aiemminkin sanonut, se on aika merkillinen tunne.

Hyvä aloitus Yxex. Hämmensin nyt tahtomattani sinua, kun jouduit vastailemaan siihen mun ketjuun. Hyvä kun laitoit tämän. Nuo aloitustektit oli kyllä karmaisevaa luettavaa. Mutta, totta valitettavasti. Ja useita vastaavia mihin moni joutunut mukaan.

Eikös sua hirvitä, että ketjusi poistetaan vaikka vaan siksi, kun olen kommentoinut tänne? Ihan silleen pikkunarsistinen ajatus...:)

On se yhteys merkillinen tunne...joskus vertasin sitä 'vankien' seiniin koputtamiseen...löytääkseen toisen ihmisen. Sitten kun vastaus kuuluu, ei se lusiminen tunnukaan enää niin vit..anteeksi...kurjalta :)

Kritiikki ei varmaan kovin monia kiinnosta kun se mielletään itseä satuttavaksi asiaksi. Kiva jos löydät aiheesta jotain itseäsi auttavaa.

Hei, en hylkää sua vaikka jokaikinen kommenttini olisi poistettu huomenaamulla. Täältä pesee ja linkoaa lisää.. ;)

• yxex kirjoitti:

On se yhteys merkillinen tunne...joskus vertasin sitä 'vankien' seiniin koputtamiseen...löytääkseen toisen ihmisen. Sitten kun vastaus kuuluu, ei se lusiminen tunnukaan enää niin vit..anteeksi...kurjalta :)

Kritiikki ei varmaan kovin monia kiinnosta kun se mielletään itseä satuttavaksi asiaksi. Kiva jos löydät aiheesta jotain itseäsi auttavaa.

Hei, en hylkää sua vaikka jokaikinen kommenttini olisi poistettu huomenaamulla. Täältä pesee ja linkoaa lisää.. ;)

Erinomaista. Tiesin voivani luottaa sinuun taistelusoturini :)

”Freudilaisuuteen liittyy piirre, joka tekee siitä uskontoa muistuttavan aatteellisen järjestelmän. Se nimittäin pystyy aina selittämään itseensä kohdistuvan kritiikin oman teorinsa mukaisesti. Teoria ennustaa, että siihen kohdistetaan 'torjuntaa' ja jos joku arvostelee teoriaa, tämä nähdään aina teorian totuuden osoituksena! ”

Muistan N-henkilön tuosta. Istuu muuten kuin totuus kritiikkiin. Hänhän hakikin huomiota monella tapaa. Ja kun sanomisiaan tai tekemisänsä kritisoitiin, hän nautti siitä. Ja pääsi aloittamaan väittelyn. Ja siitä tulikin mieleeni, että eräs motiivi meillä kirjoittajilla saattaa olla juuri tuo freudilaisuus. Mitäpä arvelet tästä?

• elisakettu kirjoitti:

Erinomaista. Tiesin voivani luottaa sinuun taistelusoturini :)

Muistan N-henkilön tuosta. Istuu muuten kuin totuus kritiikkiin. Hänhän hakikin huomiota monella tapaa. Ja kun sanomisiaan tai tekemisänsä kritisoitiin, hän nautti siitä. Ja pääsi aloittamaan väittelyn. Ja siitä tulikin mieleeni, että eräs motiivi meillä kirjoittajilla saattaa olla juuri tuo freudilaisuus. Mitäpä arvelet tästä?

Voipi hyvinkin olla näin. Olemme oman kulttuurimme lapsia ja toteutamme oppimaamme, vaikka samanaikaisesti yritämme olla vapaita ja toteuttaa omaa tahtoamme. Valinnanvapaus ja vapaa tahto ovat ihanteita, silti seurailemme myös meille viitoitettua tietä.

• No kiitosta, kiva kuulla. En pysty tarkastelemaan asioita tieteelliseltä kantilta, siihen tarvittaisiin niin paljon opiskelua johon aika tai motivaatio pikemmin eivät riitä. Ihmisten käyttäytymisen pohdinta, se on hyvin mielekästä. Olipa kyse narsistisuudesta tai mistä tahansa. Paljon tässä on oppia teiltä muilta saatu. Pidän sitä tietoa arvokkaana. Ja yleensäkin kun asioita tarkastellaaan ihmisen subjektiivisten kokemusten kautta, inhimillistetään hyvä ja paha.

• elisakettu kirjoitti:

No kiitosta, kiva kuulla. En pysty tarkastelemaan asioita tieteelliseltä kantilta, siihen tarvittaisiin niin paljon opiskelua johon aika tai motivaatio pikemmin eivät riitä. Ihmisten käyttäytymisen pohdinta, se on hyvin mielekästä. Olipa kyse narsistisuudesta tai mistä tahansa. Paljon tässä on oppia teiltä muilta saatu. Pidän sitä tietoa arvokkaana. Ja yleensäkin kun asioita tarkastellaaan ihmisen subjektiivisten kokemusten kautta, inhimillistetään hyvä ja paha.

Kiitollisuutesi on kilttiä :)
        Sinulta minä ja kaverit olemme kanssa oppineet paljon!

• "Ihmiset näkevät juurikin sitä, mitä he haluavat nähdä. "

Tämä on tärkeä pointti.
        Kun koen tarvetta arvostella uhriutta, haen periaattessa juuri tätä.
        Se ei poista sitä ettenkö uskoisi ilmiöön jne vaan kohdistuu kriittisesti tähän ajojahtiin jota käydään. Kuinka monta perhettä mahtaa hajota sen vuoksi....osa turhaan.

Tässä keskustelussa mennään aina vain ääripäissä. Tämäkin sanomani tulkitaan siten etten usko jonkun tietyn ihmisen tilanteeseen uhrina. Haluan sillä keskustelulla vain herättää ihmisiä miettimään asioita monipuolisemmin.

Jos on "oikea uhri" - pitää "keskittyä itseensä" jotta pääsee kierteestä irti.
        Jos on molemminpuolisessa sotatantereesssa, kantaa menneisyyden taakkoja suhteessa tai kärsii narsistisista vuorovaikutusongelmista, pitää silti keskittyä vain itseenä jotta pääsee kierteestään irti.

Koskee varsinkin minunkaltaisiani "sarjauhreja" joiden pelastus löytyy vain omasta itsestä. Välit siitä millaisia muut ovat.

Plus...miksi uhrit ymmärtävät sen että toinen ihminen voi sairastuttaa hänet vaikka miten mutta eivät käsitä että suurin osa narsistin ongelmista johtuu myös siitä että hänet on "tartutettu." En tarkoita sitä, että huonoa kohtelua pitäisi silti sietää tai että pitäisi jotenkin ymmärtää mutta...

Silloin kun itse olen ollut narsistisimmillani, en todellakaan tehnyt sitä suunnitelmallisella pahuudella ja miettien kuinka voin tuhota toisen. Se oli täysin sisäsyntyistä enkä voinut käsittää toisten reaktioita. Ihan kuin olisi siinä mielessä elänyt "autistisessa tilassa".

Silti näyttää olevan mahdollista huomata näitä ongelmia itsessään. Se on eri asia osaanko tehdä niille mitään....

Mutta, silloinkin, uskoin 100 % olevani uhri. En väittänyt niin huijatakseni vaan se tuntui siltä. Sitten kun jouduin oikeasti uhriksi kotiolojen jälkeen, sain sellaista kyytiä ja päänsekoitusta että oli pakko alkaa miettiä omia "motiiveja". Lopputulos ei ole miellyttävä ( tai ei sitä vielä kyllä ole) mutta se auttanee ymmärtämään itseäni. En saanutkaan vastuuvapautusta vaikka kuinka yritin.

• M.B.

No jaa.. en edelleenkään näe mitään järkeä noissa heitoisa sisäpiiristä, etenkin kun ne niitä heittelevät sieltä ulkopuolelta ovat niitä, jotka sen sisäpiirin käsitteenä on ominut itselleen käyttövoimaksi ns. aktiivisemmin kirjoittavia vastaan. Tarve retostella sillä, että on olemassa jokin sisäpiiri ja että ei itse siihen aio kuulua, koska on niin ..... jotakin, saa päässäni aikaiseksi mystisen ajatusketjun, jonka lopputulos on vähintäänkin palstan nimeen viittaava :D

Tulee mieleen vaan että: Jestas. Avoin ja julkinen aikuisten palsta...

Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, jos minut mielletään sisäpiiriläiseksi, toisaalta sekin on sitten ulkopiiriläisten mielestä niin narsistinen asenne että..

Lasten lällättelyä moinen.. Meiän isä on vahvempi kuin teiän isä.. oma viihdytysarvonsa moisella kuitenkin :))

Tulee mieleen ihmisen valtava tarve lokeroida toiset ja itsensä tasan johonkin lokeroon kuuluvaksi. Mielellään niin, että itse kuuluu siihen "parempaan" lokeroon.. liekö sitten jonkinasteinen defenssi siinäkin äänessä..

• No, mulle sä olet ainakin sisäpiiriläinen. Ihmisillä voi olla useita syitä mieltää tämäkin asia; tunnettavuus/näkyvyys, kaverillisuus, luotettavuus, kiinnostavuus, valovoimaisuus. Oikeasti me taidetaan olla pieni joukko kaveruksia täällä, enempi toistemme kanssa keskustelevia ihan siitä yksinkertaisesta syystä että olemme useahkosti täällä ;)

Emme arvokkaampia kuin muut, mutta emme arvottomampiakaan!

• On muuten erittäin helppoa leimata ihminen vaikka miksi, jos halua siihen on. Olen IRL-elämässä monesti törmännyt tähän. Sellaisiakin tapauksia, joista on sitten menty oikeuteen asti. Ja syystäkin. Mutta onneksi useimmiten oikea syyllinen löytyy. On erittäin epämiellyttävä ajatus, miksi kukin toimii niin. Mutta tapauksia on paljon, eikä valitettavasti näy loppua tuolle tulevan. Mutta tiedän sellaisenkin tapauksen, jolta vietiin tavalla koko elämä, kyky tehdä sitten asioita, leimaamalla hänet sellaiseksi jota ei ollut. Hän päättikin sitten ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Voin vakuuttaa, ettei näky ole kaunis mitä siitä seurasi.

Hirviöt mielestäni syntyvät tällä tavoin. Olen muutaman nähnyt elämäni aikani. On hirviöitä, jotka ovat sovittaneet tekonsa. Mutta joutuvat ehkä kantamaan syyllisyysleimaa koko ikänsä. Sitten on hirviöitä, jotka eivät koskaan ota vastuuta tekemisistään. Me kaikki luultavasti olemme törmänneet näihin.

• ;D

Minä en voi vastata tuohon. Edellisessä puhuin muiden tekemisestä, en omistani.

Tiedän myös erään, joka on käynyt lähes jokaista intressiä vastaan. N-henkilö tietenkin kyseessä. Hän vain näkee asiat aina siten, että häntä on kaltoinkohdeltu. Joskus tietysti onkin. Mutta käsittämätöntä minusta on se, kuinka monta sotaa hän on voittanut.

• elisakettu kirjoitti:

;D

Minä en voi vastata tuohon. Edellisessä puhuin muiden tekemisestä, en omistani.

Tiedän myös erään, joka on käynyt lähes jokaista intressiä vastaan. N-henkilö tietenkin kyseessä. Hän vain näkee asiat aina siten, että häntä on kaltoinkohdeltu. Joskus tietysti onkin. Mutta käsittämätöntä minusta on se, kuinka monta sotaa hän on voittanut.

Psykopaattitason narsistin (en tunne yhtäkään) on sanottu oikeuden edessä hämmästyneen syytöksistä, jopa murhasyytteen aikana, ja heiltä on tutkivat psykiatrit saaneet lausuntoja missä PN 'kertoo uhrin vietelleen hänet murhaamaan itsensä' ja uhrin olevan näin itse syyllinen omaan kuolemaansa. PN siis kokee olevansa uhrin uhri ja syytön.

• yxex kirjoitti:

Psykopaattitason narsistin (en tunne yhtäkään) on sanottu oikeuden edessä hämmästyneen syytöksistä, jopa murhasyytteen aikana, ja heiltä on tutkivat psykiatrit saaneet lausuntoja missä PN 'kertoo uhrin vietelleen hänet murhaamaan itsensä' ja uhrin olevan näin itse syyllinen omaan kuolemaansa. PN siis kokee olevansa uhrin uhri ja syytön.

Kyllä. Kauhistuttava tosiasia. Minulle tulee epämiellyttäviä muistoja mieleen tästä. En taida kaivella nyt niitä.

Tuo on muuten jännä pointti tuossa aloituksessa kun törmää tähän narsistisuussyytöksiin, siis kirjoittajat. Minä en kyllä näe miksi? Mitähän narsistista meissä mahtaa olla? Monet sisäpiiriläisyyssyyte- ja iskuyritykset kirjoittajia kohtaan kyllä näen hieman haiskahtelevilta. Enempi pidän narsistisena sitä tunnetilaa, jonka täällä voi kokea.

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Joo, tuo, on jotakin... sitä itteään... Itse olen saanut kuulla, että minun pitää mennä itseeni, jos muilla on tarve olla vittumaisia minua kohtaan... ja kyse todellakin ihan alle viidestä ihmisestä.

Muilla olekaan ollut sitten tarvetta olla just minua kohtaan kovin v...mäisiä.

Niin, ja jos tuollaisille tuonkaltaisen asian laukojille on v...mäinen takaisin, onkin sitten todistanut oman v....mäisyytensä, jota myöten kaikki v....mäisyys minua kohtaan onkin ollut oikeutettua..

Mikään ei ole koskaan hyvin,varsinkaan viiden markan sukkahousut..

lynetteä lainatakseni: Waaaaat =D

• M.B. kirjoitti:

Joo, tuo, on jotakin... sitä itteään... Itse olen saanut kuulla, että minun pitää mennä itseeni, jos muilla on tarve olla vittumaisia minua kohtaan... ja kyse todellakin ihan alle viidestä ihmisestä.

Muilla olekaan ollut sitten tarvetta olla just minua kohtaan kovin v...mäisiä.

Niin, ja jos tuollaisille tuonkaltaisen asian laukojille on v...mäinen takaisin, onkin sitten todistanut oman v....mäisyytensä, jota myöten kaikki v....mäisyys minua kohtaan onkin ollut oikeutettua..

Mikään ei ole koskaan hyvin,varsinkaan viiden markan sukkahousut..

lynetteä lainatakseni: Waaaaat =D

Eiköhän me palstailijat ole huomattu kuka on v...nen ketäkin kohtaan. :D

Jos isketään, on syytäkin iskeä takasin. Mutta vain jos toinen aloittaa. Pidetään kurissa toisemme, eiks jeh? Ja yksi kaikkien, ja kaikki toisten puolesta?

• elisakettu kirjoitti:

Kyllä. Kauhistuttava tosiasia. Minulle tulee epämiellyttäviä muistoja mieleen tästä. En taida kaivella nyt niitä.

Tuo on muuten jännä pointti tuossa aloituksessa kun törmää tähän narsistisuussyytöksiin, siis kirjoittajat. Minä en kyllä näe miksi? Mitähän narsistista meissä mahtaa olla? Monet sisäpiiriläisyyssyyte- ja iskuyritykset kirjoittajia kohtaan kyllä näen hieman haiskahtelevilta. Enempi pidän narsistisena sitä tunnetilaa, jonka täällä voi kokea.

(Katsoin äsken 'Helppo elämä'ä...ei ole Mikkosten perheelläkään helppo elämä)

Olen itse saanut narsistisyytöksiä, sivunikkisyytöksiä, kuolemantoivotuksia, vain olemalla täällä, ja tilaamatta hankaluuksia. Sellaista on sisäpiirissä, tervetuloa vaan muutkin halukkaat. ;)

Onneksi on teitä rakkaudellisia kamuja..

• yxex kirjoitti:

(Katsoin äsken 'Helppo elämä'ä...ei ole Mikkosten perheelläkään helppo elämä)

Olen itse saanut narsistisyytöksiä, sivunikkisyytöksiä, kuolemantoivotuksia, vain olemalla täällä, ja tilaamatta hankaluuksia. Sellaista on sisäpiirissä, tervetuloa vaan muutkin halukkaat. ;)

Onneksi on teitä rakkaudellisia kamuja..

Onko niin, että tietyllä tavalla näkyvimpiä sitten kritisoidaan enempi? Vaikka aiheettakin? En todellakaan usko, että olet kaivanut nenästäsi verta, millään muotoa. Olet rakkaudellinen sinua lainatakseni. Tosin olenhan sen myöntänyt itsekin että narsismista olen epäillyt moniakin täällä, juuri heitä, sinuakin, joiden kanssa enempi ajatuksia tullut vaihdettua.

Miksi kritiikki sitten ei kohdistu suoraan kirjoittajaan? Mikä on tälläisen ajatusmaailman takana? Tehdään salaa, ikäänkuin selvänä viestinä, ettet ole kirjoittamallasi sitä mitä halutaan katsella?

En ole katsonut Mikkosia ekan tuotantokauden jälkeen. Mielenkiintoisia rooleja, hyvin sopisivat tännekin, mitä muistan. Olisi muuten metka tehdä oma tuotantosarja meistä. Pitäisiköhän kynä laittaa laulamaan? Minkä roolin sinä haluaisit? Minä voisin olla vaikka se hampaita narskutteleva kettu, joka hiipparoi hämärissä kytäten ihmisiä. Ja silittämässä palstalaisten päätä. Ja tuudittaa uneen tarvittaessa. Tykkään monista rooleista. ;)

• elisakettu kirjoitti:

Onko niin, että tietyllä tavalla näkyvimpiä sitten kritisoidaan enempi? Vaikka aiheettakin? En todellakaan usko, että olet kaivanut nenästäsi verta, millään muotoa. Olet rakkaudellinen sinua lainatakseni. Tosin olenhan sen myöntänyt itsekin että narsismista olen epäillyt moniakin täällä, juuri heitä, sinuakin, joiden kanssa enempi ajatuksia tullut vaihdettua.

Miksi kritiikki sitten ei kohdistu suoraan kirjoittajaan? Mikä on tälläisen ajatusmaailman takana? Tehdään salaa, ikäänkuin selvänä viestinä, ettet ole kirjoittamallasi sitä mitä halutaan katsella?

En ole katsonut Mikkosia ekan tuotantokauden jälkeen. Mielenkiintoisia rooleja, hyvin sopisivat tännekin, mitä muistan. Olisi muuten metka tehdä oma tuotantosarja meistä. Pitäisiköhän kynä laittaa laulamaan? Minkä roolin sinä haluaisit? Minä voisin olla vaikka se hampaita narskutteleva kettu, joka hiipparoi hämärissä kytäten ihmisiä. Ja silittämässä palstalaisten päätä. Ja tuudittaa uneen tarvittaessa. Tykkään monista rooleista. ;)

Kyllä se niin taitaa mennä että jos olet enemmän näkyvillä, olet myös enemmän maalitauluna...ja tunteensiirron kohteena. Luulen ymmärtäväni ilkikurimusta tässä asiassa; jos yhdistyy kaksi asiaa, esilläolo ja kiinnostava henkilöhahmo (siis mielikuvitusta stimuloiva) (kuten sullakin elisakettu) saattaa joutua susien hampaisiin ja olosta voi tulla ahdistunut pitemmän päälle. Vaikea sanoa ja ymmärtää koska itsekin opiskelen tätä oivallusta.. :)

Helpparissa voisin olla Lampinen, joka pelasti Mikkosten pojan yhdestä ongelmasta...kuolemasta.

Täällä...se mikä muutenkin olen...omituinen höpöttäjä ;-D

• yxex kirjoitti:

Kyllä se niin taitaa mennä että jos olet enemmän näkyvillä, olet myös enemmän maalitauluna...ja tunteensiirron kohteena. Luulen ymmärtäväni ilkikurimusta tässä asiassa; jos yhdistyy kaksi asiaa, esilläolo ja kiinnostava henkilöhahmo (siis mielikuvitusta stimuloiva) (kuten sullakin elisakettu) saattaa joutua susien hampaisiin ja olosta voi tulla ahdistunut pitemmän päälle. Vaikea sanoa ja ymmärtää koska itsekin opiskelen tätä oivallusta.. :)

Helpparissa voisin olla Lampinen, joka pelasti Mikkosten pojan yhdestä ongelmasta...kuolemasta.

Täällä...se mikä muutenkin olen...omituinen höpöttäjä ;-D

Minua hirvittää ja naurattaa ajatella millaisia mielikuvia minusta elisakettuna on tullut. Jos nyt yleensä herätän sellaisia. Olisi mielenkiintoista tietää. Tavallaan itsetuntemusta sekin kasvattavaa. Tästä voisi lyödä oman ketjun joku joka sitten luultavasti tietysti tullaan poistamaan ihan vain sen itseisarvon vuoksi.

Lampinen. Pelastaja voisit olla. Tuosta tulikin mieleeni se kun joskus talvella puhuit suojelijoista ja hajoittajista. Puhuimme silloin siitä että haluaisimme ainakin pysytellä siellä suojelijoiden puolella. Mutta on pakko tunnustaa, että välillä hieman lipsuu. Yritin takoa eilen järkeä yhden ihmisen päähän. Pakko on myöntää että kiville meni ja pahasti. Hän näkemäni perusteella elää narsistisessa suhteessa. Ja sain taas kaksi oikein kivaa vihamiestä niskaani. Mulla on näköjään ihme taipumus saada hajontaa aikaiseksi nykyään. En halua puuttua kenenkään elämään sillä tavoin että se satuttaa. Mutta sellaiseksi he sen kokevat. Ja sama juttu taisi olla pääsiäisenkin aikoihin. Ei hyvin ole elisan pullat uunissa. Pitäisi varmaan vaihtaa reseptiä.

Omituisia et ole höpötellyt. Omituinen kyllä saatat olla. Mutta ihan vaan positiivisessa mielessä. Olet oikeastaan aika kultainen omituinen.

• elisakettu kirjoitti:

Minua hirvittää ja naurattaa ajatella millaisia mielikuvia minusta elisakettuna on tullut. Jos nyt yleensä herätän sellaisia. Olisi mielenkiintoista tietää. Tavallaan itsetuntemusta sekin kasvattavaa. Tästä voisi lyödä oman ketjun joku joka sitten luultavasti tietysti tullaan poistamaan ihan vain sen itseisarvon vuoksi.

Lampinen. Pelastaja voisit olla. Tuosta tulikin mieleeni se kun joskus talvella puhuit suojelijoista ja hajoittajista. Puhuimme silloin siitä että haluaisimme ainakin pysytellä siellä suojelijoiden puolella. Mutta on pakko tunnustaa, että välillä hieman lipsuu. Yritin takoa eilen järkeä yhden ihmisen päähän. Pakko on myöntää että kiville meni ja pahasti. Hän näkemäni perusteella elää narsistisessa suhteessa. Ja sain taas kaksi oikein kivaa vihamiestä niskaani. Mulla on näköjään ihme taipumus saada hajontaa aikaiseksi nykyään. En halua puuttua kenenkään elämään sillä tavoin että se satuttaa. Mutta sellaiseksi he sen kokevat. Ja sama juttu taisi olla pääsiäisenkin aikoihin. Ei hyvin ole elisan pullat uunissa. Pitäisi varmaan vaihtaa reseptiä.

Omituisia et ole höpötellyt. Omituinen kyllä saatat olla. Mutta ihan vaan positiivisessa mielessä. Olet oikeastaan aika kultainen omituinen.

Mielikuvittaminen on mun 'kiroukseni' :) Ehkä sinussa on samaa...ainakin pystyt harvinaisen kauniiseen kuvakieleen!

Ihmisten muuttaminen ei yleensä onnistu. Ei ihme että sait 'taistelevat virtaset' niskaasi. Silloin kun ihminen kysyy neuvoa, hän on myös vastaanottavainen avulle.

Joko sinä olet untenmailla? Jos, niin hys hys... =)

• yxex kirjoitti:

Mielikuvittaminen on mun 'kiroukseni' :) Ehkä sinussa on samaa...ainakin pystyt harvinaisen kauniiseen kuvakieleen!

Ihmisten muuttaminen ei yleensä onnistu. Ei ihme että sait 'taistelevat virtaset' niskaasi. Silloin kun ihminen kysyy neuvoa, hän on myös vastaanottavainen avulle.

Joko sinä olet untenmailla? Jos, niin hys hys... =)

Minä tiedän että joskus olisi sytä pitää suuta soukemmalla. Ja minulta kyllä kysyttiin. Mutta vastaukset eivät oikein miellyttäneet. Mutta tämä eilinen tapaus kyllä sanoikin että hän tietää kyllä. Mutta aikoo silti valita tiensä. puolisonsa luultavasti tulee vetämään kunnon herneet nenäänsä. se tarkoittaa sitä että olen aika suosittu eräässä yhteisössä. Pitäisi varmaan ommella se kitansa kiinni. Mutta kun ei vaan oikein malta. Niinkuin nukkuminenkin.

Untenmailla? Minäkö? Sinähän olet hauskalla tuulella. Milloinka minä nyt nukkumaan kerkeäisin. Eipä silti, etteikö pitäisi. Nyt ei vain huvita ja sillä siisti. Se etu tässä yksinäisen ketun roolissa että kukaan ei komentele. Saa vaikka valvoa jos huvittaa. Tai nukkua milloin nukuttaa. Mutta tiedän toimivani hyvin vastuuttomasti tässä. Mutta se on ongelma joka minun täytyy hoitaa pois päiväjärjestyksessä lähiaikoina. Mutta kyttäystyön ongelma on juuri tuo jatkuva valvominen ja epämääräinen rytmi. Siitä on vaikea päästä eroon.

• elisakettu kirjoitti:

Minä tiedän että joskus olisi sytä pitää suuta soukemmalla. Ja minulta kyllä kysyttiin. Mutta vastaukset eivät oikein miellyttäneet. Mutta tämä eilinen tapaus kyllä sanoikin että hän tietää kyllä. Mutta aikoo silti valita tiensä. puolisonsa luultavasti tulee vetämään kunnon herneet nenäänsä. se tarkoittaa sitä että olen aika suosittu eräässä yhteisössä. Pitäisi varmaan ommella se kitansa kiinni. Mutta kun ei vaan oikein malta. Niinkuin nukkuminenkin.

Untenmailla? Minäkö? Sinähän olet hauskalla tuulella. Milloinka minä nyt nukkumaan kerkeäisin. Eipä silti, etteikö pitäisi. Nyt ei vain huvita ja sillä siisti. Se etu tässä yksinäisen ketun roolissa että kukaan ei komentele. Saa vaikka valvoa jos huvittaa. Tai nukkua milloin nukuttaa. Mutta tiedän toimivani hyvin vastuuttomasti tässä. Mutta se on ongelma joka minun täytyy hoitaa pois päiväjärjestyksessä lähiaikoina. Mutta kyttäystyön ongelma on juuri tuo jatkuva valvominen ja epämääräinen rytmi. Siitä on vaikea päästä eroon.

Yksinäisyyden kiistämätön etu on vapaus ja itsenäisyys. Saada tehdä mitä haluaa, milloin vain. Varsinkin vaikean suhteen jälkeen näitä asioita arvostaa.. Yksinäisenä sutena ymmärrän satasella...kolikon kääntöpuoli on kaipuu jakaa elämä tärkeän ihmisen kanssa...läheisyys...ja niin edespäin.. :)

Valvotaan sit yhdessä(?)

• yxex kirjoitti:

Yksinäisyyden kiistämätön etu on vapaus ja itsenäisyys. Saada tehdä mitä haluaa, milloin vain. Varsinkin vaikean suhteen jälkeen näitä asioita arvostaa.. Yksinäisenä sutena ymmärrän satasella...kolikon kääntöpuoli on kaipuu jakaa elämä tärkeän ihmisen kanssa...läheisyys...ja niin edespäin.. :)

Valvotaan sit yhdessä(?)

Jep murusein . Ja kaivataan siinä samalla.

Huh. Tuosta tuli mieleen taas vaikka mitä. Kun sanoit läheisyydestä. Kyllä se niin on, että vaihtaisin paikkaani kuitenkin. En elä sillä tavoin kuin haluaisin elää. Ja se tietysti alkaa olla pulmallista. Mutta ei auta kuin haaveilla. Ja puhua siitä. Tämä on tietyllä tavalla seksuaalista virtuaalitoimintaa myöskin. Tämä valvominen. Mutta pistää pään sekaisin. Tämäkin. Vaikkei fyysistä kosketusta edes ole. Todella kummallista.

• elisakettu kirjoitti:

Jep murusein . Ja kaivataan siinä samalla.

Huh. Tuosta tuli mieleen taas vaikka mitä. Kun sanoit läheisyydestä. Kyllä se niin on, että vaihtaisin paikkaani kuitenkin. En elä sillä tavoin kuin haluaisin elää. Ja se tietysti alkaa olla pulmallista. Mutta ei auta kuin haaveilla. Ja puhua siitä. Tämä on tietyllä tavalla seksuaalista virtuaalitoimintaa myöskin. Tämä valvominen. Mutta pistää pään sekaisin. Tämäkin. Vaikkei fyysistä kosketusta edes ole. Todella kummallista.

Netti-virtuaali-ystävyyden outoja kiemuroita. IRL emme ehkä olisi puhuneet toisillemme niin paljon ja niin vaikeita ja läheisiä asioita kuin täällä(?) Toisesta tulee läheinen. Lähimmäinen. Olisi kiva nojata sinuun, silittää hiuksiasi, katsoa silmiisi...niin teenkin, ajatusten siivin.. =)

• yxex kirjoitti:

Netti-virtuaali-ystävyyden outoja kiemuroita. IRL emme ehkä olisi puhuneet toisillemme niin paljon ja niin vaikeita ja läheisiä asioita kuin täällä(?) Toisesta tulee läheinen. Lähimmäinen. Olisi kiva nojata sinuun, silittää hiuksiasi, katsoa silmiisi...niin teenkin, ajatusten siivin.. =)

Minä pidän kovasti silittämisestäsi. Katseestasi. Ja läheisyydestäsi. Ja jos jatkan tuota ajatuspolkuani niin teen saman sinulle. Ja siitä taas päästään...

Mutta minua surettaa juuri tämä. Se ei ole eräällä tavoin oikein. Se on kaunista ja haurasta, sekä tuo ihmisen vielä lähemmäksi. Mutta se satuttaa. Olematta siinä kuitenkaan.

Olisimmeko puhuneet näistä asioista todellisessa elämässä? Jos tiemme olisivat kohdanneet? Ken tietää. Mutta minä olen puhunut. Kerran. Mutta en puhunut riittävästi. Enkä puhunut oikeilla sanoilla. Eli siitä ainakin opin sen puhumatta satuttaa aina toista eniten. Tavalla tai toisella.

• elisakettu kirjoitti:

Minä pidän kovasti silittämisestäsi. Katseestasi. Ja läheisyydestäsi. Ja jos jatkan tuota ajatuspolkuani niin teen saman sinulle. Ja siitä taas päästään...

Mutta minua surettaa juuri tämä. Se ei ole eräällä tavoin oikein. Se on kaunista ja haurasta, sekä tuo ihmisen vielä lähemmäksi. Mutta se satuttaa. Olematta siinä kuitenkaan.

Olisimmeko puhuneet näistä asioista todellisessa elämässä? Jos tiemme olisivat kohdanneet? Ken tietää. Mutta minä olen puhunut. Kerran. Mutta en puhunut riittävästi. Enkä puhunut oikeilla sanoilla. Eli siitä ainakin opin sen puhumatta satuttaa aina toista eniten. Tavalla tai toisella.

"Ja siitä taas päästään..."

...vilkas on minunkin mielikuvitus kettukamu-rakas! =)

Parisuhteessa et varmaan juttelisi 'vieraan' miehen kanssa näin, keskellä yötä (en minäkään). Yksinäisenä, en katso tätä moraalisesti vääräksi.

"Mutta en puhunut riittävästi. Enkä puhunut oikeilla sanoilla."

Älä syytä liikaa itseäsi sillä oli olemassa toinenkin osapuoli, mihin et voinut vaikuttaa. Olet hyvä ja tärkeä ihminen!

• yxex kirjoitti:

"Ja siitä taas päästään..."

...vilkas on minunkin mielikuvitus kettukamu-rakas! =)

Parisuhteessa et varmaan juttelisi 'vieraan' miehen kanssa näin, keskellä yötä (en minäkään). Yksinäisenä, en katso tätä moraalisesti vääräksi.

"Mutta en puhunut riittävästi. Enkä puhunut oikeilla sanoilla."

Älä syytä liikaa itseäsi sillä oli olemassa toinenkin osapuoli, mihin et voinut vaikuttaa. Olet hyvä ja tärkeä ihminen!

Jos juttelisin toisten miesten kanssa samoin parisuhteessa...voi luoja mikä ajatus :D. Niin. Pitäisiköhän kiittää kokemuksiani tästä? Koska enhän minä olisi koskaan "tutustunut" sinuunkaan. Naurattaa jotenkin taas älyttömästi. Olen valvomishumalassa. Ja mielikuvitusleikeissä saatan käydä hyvinkin pitkillä tutkimusretkillä =)

Niin. Syyttely. Minä puhuinkin siitä yhdestä parisuhteesta. En ole siitä juuri puhunut. Mutta hyvin tärkeä on tiedostaa tämä asia mitä sanoin puhumisesta. Pystymme omilla teoillamme vaikuttamaan niin moneen seikkaan. Ja tietysti toiset vaikuttavat omillaan. Mutta joskus kun puhutaan, ehkä osutaan totuuteenkin. Sen löytyminen parisuhteessa olisi aika kultakimpaleen arvoinen asia. Koska voisi monelta erheeltä välttyä. Minä olen valehdellut. Ja kuunnellut niitä valeita. Ja sitten niitä valheita on rakennettu ihan vain kulissiksi itsemme ympärillemme. Sitten kun totuuden laskee irti...seuraa paljon asioita. Kipeitä asioita. Kasvamisen paikka. Ja helpotus ja lopulta eheytyminen, kun tietää tehneensä silti oikein. Aikamoinen matka.

• elisakettu kirjoitti:

Jos juttelisin toisten miesten kanssa samoin parisuhteessa...voi luoja mikä ajatus :D. Niin. Pitäisiköhän kiittää kokemuksiani tästä? Koska enhän minä olisi koskaan "tutustunut" sinuunkaan. Naurattaa jotenkin taas älyttömästi. Olen valvomishumalassa. Ja mielikuvitusleikeissä saatan käydä hyvinkin pitkillä tutkimusretkillä =)

Niin. Syyttely. Minä puhuinkin siitä yhdestä parisuhteesta. En ole siitä juuri puhunut. Mutta hyvin tärkeä on tiedostaa tämä asia mitä sanoin puhumisesta. Pystymme omilla teoillamme vaikuttamaan niin moneen seikkaan. Ja tietysti toiset vaikuttavat omillaan. Mutta joskus kun puhutaan, ehkä osutaan totuuteenkin. Sen löytyminen parisuhteessa olisi aika kultakimpaleen arvoinen asia. Koska voisi monelta erheeltä välttyä. Minä olen valehdellut. Ja kuunnellut niitä valeita. Ja sitten niitä valheita on rakennettu ihan vain kulissiksi itsemme ympärillemme. Sitten kun totuuden laskee irti...seuraa paljon asioita. Kipeitä asioita. Kasvamisen paikka. Ja helpotus ja lopulta eheytyminen, kun tietää tehneensä silti oikein. Aikamoinen matka.

*Silittää vielä murun päätä ja suikkaa hyvän yön suukon*

Hetki unta. Joko sitä todellista tai kuviteltua. Mutta nähdään sitten valveilla ollessa. Tai unessa. Miten vain. Nyt menen. Kauniita öitä.

• elisakettu kirjoitti:

Valvomishumalaan auttaa nukkuminen..mutta en patista. Keskustelu on tärkeää, ja se ettei mee vihapäissä nukkumaan. Jos ei voi puhua, kun iskee mökötys päälle, niin ainahan voi turvautua teknologiaan ja laittaa txt-viestin: ' hei senkin ketku kusipää äijän-rontti siinä puolen metrin päässä joukkoistuntapaikalla, vihaan ja rakastan sua niin että kipeetä tekee, ja jos et halaa hetikohta, alkaa kaulin viuhumaan'

Halaisin.. ;-D

• elisakettu kirjoitti:

*Silittää vielä murun päätä ja suikkaa hyvän yön suukon*

Hetki unta. Joko sitä todellista tai kuviteltua. Mutta nähdään sitten valveilla ollessa. Tai unessa. Miten vain. Nyt menen. Kauniita öitä.

Hyvää yötä muru!

• yxex kirjoitti:

Valvomishumalaan auttaa nukkuminen..mutta en patista. Keskustelu on tärkeää, ja se ettei mee vihapäissä nukkumaan. Jos ei voi puhua, kun iskee mökötys päälle, niin ainahan voi turvautua teknologiaan ja laittaa txt-viestin: ' hei senkin ketku kusipää äijän-rontti siinä puolen metrin päässä joukkoistuntapaikalla, vihaan ja rakastan sua niin että kipeetä tekee, ja jos et halaa hetikohta, alkaa kaulin viuhumaan'

Halaisin.. ;-D

;D

Tiedätkös yxex, meillä on todellakin jotain yhteistä. Kerroit sen juuri tuossa niin kuin minä tekisin. Ja reagointimallisi oli juuri mitä odottaisin. Tämä alkaa jo hieman huolestuttaa minua.

*laittaa kaulimen laatikkoon ja jää halittavaksi*

Hyvää päivääsi. Minä taidan käydä käydä katsomassa mitä IRL-ihmiset ovat toilailleet vappuviikonloppuna. Siinä on taas monenlaista kulkijaa ja ajatuksenpoikasta nähtävillä. Omista kokemuksistani en taida hirveästi jutella. Jotenkin on sellainen fiilis, että joistain asioista kannattaa olla puhumatta. Paitsi harvoille ja valituille tutkimusmatkailijoille.

• elisakettu kirjoitti:

;D

Tiedätkös yxex, meillä on todellakin jotain yhteistä. Kerroit sen juuri tuossa niin kuin minä tekisin. Ja reagointimallisi oli juuri mitä odottaisin. Tämä alkaa jo hieman huolestuttaa minua.

*laittaa kaulimen laatikkoon ja jää halittavaksi*

Hyvää päivääsi. Minä taidan käydä käydä katsomassa mitä IRL-ihmiset ovat toilailleet vappuviikonloppuna. Siinä on taas monenlaista kulkijaa ja ajatuksenpoikasta nähtävillä. Omista kokemuksistani en taida hirveästi jutella. Jotenkin on sellainen fiilis, että joistain asioista kannattaa olla puhumatta. Paitsi harvoille ja valituille tutkimusmatkailijoille.

Kiitti! :)

Jestas miten tänään IRL on väsyttänyt...hyvä kun voi välillä tänne tulla rentoutumaan.. ;)

• yxex kirjoitti:

Kiitti! :)

Jestas miten tänään IRL on väsyttänyt...hyvä kun voi välillä tänne tulla rentoutumaan.. ;)

Rankkaa tuo IRL-elämä.. :) Miten sinun päiväsi meni? Ai väsyttänyt, ei kai..;)...eikä tietenkään me tunnusteta että saatamme palstaillessa väsyä. Mikä näky minä tänään! No, minusta kiertää nyt taas mitä omituisempia huhuja sitten siellä IRL-elämässä. Freudilaista ajattelua; hänellä on luomet turvoksissa ja väsynyt katse; luultavasti juopotellut ja rillutellut koko vappuviikonlopun. :) Mitäpä niitä oikomaan. Jos sanoisin totuuden, ei ne uskoisi sitäkään. :)

• elisakettu kirjoitti:

Rankkaa tuo IRL-elämä.. :) Miten sinun päiväsi meni? Ai väsyttänyt, ei kai..;)...eikä tietenkään me tunnusteta että saatamme palstaillessa väsyä. Mikä näky minä tänään! No, minusta kiertää nyt taas mitä omituisempia huhuja sitten siellä IRL-elämässä. Freudilaista ajattelua; hänellä on luomet turvoksissa ja väsynyt katse; luultavasti juopotellut ja rillutellut koko vappuviikonlopun. :) Mitäpä niitä oikomaan. Jos sanoisin totuuden, ei ne uskoisi sitäkään. :)

:-D
        Haahuilin silmät punaisina ja ristissä, en kovinkaan vakuuttavan näköisenä! Ollaan päädytty jonkinlaiseen rinnakkaistodellisuuteen vissiin, mitä on vaikea selittää 'maanpäällisille ihmisille' ;)

- mihin meet?

- noo, yhtä kettua, määbäätä, temppua, lottaa, ilkikurimusta, A.ta, lynetteä, j.o.k.u.a...jne...., ja muita kamuja tapaamaan...

- AI JAA?

;-D

• yxex kirjoitti:

:-D
        Haahuilin silmät punaisina ja ristissä, en kovinkaan vakuuttavan näköisenä! Ollaan päädytty jonkinlaiseen rinnakkaistodellisuuteen vissiin, mitä on vaikea selittää 'maanpäällisille ihmisille' ;)

- mihin meet?

- noo, yhtä kettua, määbäätä, temppua, lottaa, ilkikurimusta, A.ta, lynetteä, j.o.k.u.a...jne...., ja muita kamuja tapaamaan...

- AI JAA?

;-D

Hihittelen tässä. Jos IRL-ihmiseni tietäisivät teista ja meistä ja touhuistamme, niin tiedän ne pukisivat minut pakkopaitaan ja pakottaisivat kesän parhaimpaan aikaan pakkolomalle puuhasta jos toisestakin. Olisi turha ainakaan ketun selitellä mitään.

Tästä tuli taas se pelottava ajatus liittyen tähän sinun ketjuusi; olemmeko sairaita koska jaamme nämä kokemuksemme näin vai tekevätkö niin sanotut ulkopuoliset meistä sairaita? Vai luommeko itse sellaisen vision siitä, että olemme sairaita? Siis olemme tietyllä tavalla sairaita, mutta hyväksymme sairauden ja olemme lähteneet tielle koska haluamme tavallaan myös toipua tästä.

• ent.ilkis

Taas...sisäpiiri....minkä hyökkääjien? Onko taas joltain viety tikkari?

Kirja on ihan okei ja monessa kohdin kritiikki on todellakin paikallaan.
      Mutta mikä ihmeen sisäpiiri?!
      Kun tänne joskus eksyin minulle esitettiin tämä "sisäpiiri", jota en tyhmä nähnyt muuten. Sinä olit yksi niistä neljästä nimimerkistä, jotka "sisäpiiriä" pitivät omana ylivertaisena yksikkönään - johon minä en voinut kuulua...se tuli selväksi --- voi sen sisäpiirin todellakin noinkin perustaa - nimeää ensin ulkopuolisen....Mutta sitten alkaakin olla hyvän selityksen paikka....mihin tarvitaan itse perustettua sisäpiiriä? Ettei se vaan olisi pelkkä kiusaajan tuki....Narsistithan ovat mestarikiusaajia....kuulemma.

Noh, ei siitä taaskaan sen enempää, kun en edelleenkään ole havainnut mitään sisäpiiriä olevan.

• Hmm...

• Minusta sisäpiiri on enempi sellainen oma sisäinen tunnetila. Esimerkiksi miten pystyy ajatuksia jakamaan toisten kanssa, ei sen kummempaa. Siis minun oma subjektiivinen sisäpiirini. En tiedä onko muilla millaiset sisäpiirit, tai miten kuka kenetkin siihen nimeää. Mutta se mitä itse tunnen, riittää minulle. Ei tarvitse nimetä. Tuntee.

Jos palstalaisia tarkastellaan ikäänkuin ulkopuolisena tarkkailijana, niin en usko että siellä piirejä paljon näkyykään. Ehkä se, ketkä viestivät ahkerammin tai missä ketjuissa. Mutta tämäkin on hämäävä, koska tuo viesteily ja poistuminen ovat kuitenkin muuttuvaa käyttäytymistä.

Kiusaamaan pystyy kanssakirjoittajia monellakin tapaa. Eräs käytetyimpiä ovat suorat ja epäsuorat hyökkäykset toista kohtaan. Tätä näkee liki päivittäin ja useitakin kertoja. Muille kirjoittajille se kertoo paljon tästä käyttäytymisestä, ja heidät kyllä huomataan. Minä esimerkiksi kiusaan ihan vain olemassaolollani. En yleensä hyökkäile ketään kohtaan, mutta jostain kumman syystä saan antipatioita osakseni. Ja onhan se tietysti tuo Yxex:n kiusaamiseni. Mutta hänellä kun onneksi niin vahva itsetunto, ettei hän vähästä hätkähdä. :)

• ent.ilkis
        elisakettu kirjoitti:

Minusta sisäpiiri on enempi sellainen oma sisäinen tunnetila. Esimerkiksi miten pystyy ajatuksia jakamaan toisten kanssa, ei sen kummempaa. Siis minun oma subjektiivinen sisäpiirini. En tiedä onko muilla millaiset sisäpiirit, tai miten kuka kenetkin siihen nimeää. Mutta se mitä itse tunnen, riittää minulle. Ei tarvitse nimetä. Tuntee.

Jos palstalaisia tarkastellaan ikäänkuin ulkopuolisena tarkkailijana, niin en usko että siellä piirejä paljon näkyykään. Ehkä se, ketkä viestivät ahkerammin tai missä ketjuissa. Mutta tämäkin on hämäävä, koska tuo viesteily ja poistuminen ovat kuitenkin muuttuvaa käyttäytymistä.

Kiusaamaan pystyy kanssakirjoittajia monellakin tapaa. Eräs käytetyimpiä ovat suorat ja epäsuorat hyökkäykset toista kohtaan. Tätä näkee liki päivittäin ja useitakin kertoja. Muille kirjoittajille se kertoo paljon tästä käyttäytymisestä, ja heidät kyllä huomataan. Minä esimerkiksi kiusaan ihan vain olemassaolollani. En yleensä hyökkäile ketään kohtaan, mutta jostain kumman syystä saan antipatioita osakseni. Ja onhan se tietysti tuo Yxex:n kiusaamiseni. Mutta hänellä kun onneksi niin vahva itsetunto, ettei hän vähästä hätkähdä. :)

Hamilo puhuu kirjassa tuosta itsetuntoliikkeestä (s. 96)...eli kaikki ongelmat ovat johdettavissa itsetuntoon....mutta moniko meistä on täysin ongelmaton? En usko yxexänkään olevan....Onko meillä siis kaikilla itsetunto-ongelmia?

Sitaatti kirjasta:
        "Menetelmiltään kelvolliset tutkimukset osoittivat, ettei hyvä itsetunto olekaan syy-yhteydessä juuri mihinkään hyvään tai tavoiteltavaan asiaan."

Vähästä hätkähdä? No minun mielestäni kuuluu reagoida kiusaamiseen. Mutta näillä näkymin siihen ei saa reagoida - jos haluaa kuulua sisäpiiriin.

• ent.ilkis kirjoitti:

Hamilo puhuu kirjassa tuosta itsetuntoliikkeestä (s. 96)...eli kaikki ongelmat ovat johdettavissa itsetuntoon....mutta moniko meistä on täysin ongelmaton? En usko yxexänkään olevan....Onko meillä siis kaikilla itsetunto-ongelmia?

Sitaatti kirjasta:
        "Menetelmiltään kelvolliset tutkimukset osoittivat, ettei hyvä itsetunto olekaan syy-yhteydessä juuri mihinkään hyvään tai tavoiteltavaan asiaan."

Vähästä hätkähdä? No minun mielestäni kuuluu reagoida kiusaamiseen. Mutta näillä näkymin siihen ei saa reagoida - jos haluaa kuulua sisäpiiriin.

Ei elisakettu kiusaa minua, etkä sinäkään :)
        Ja ongelmia ja virheitä minussa on.

Huonon itsetunnon etu: "Huono itsetunto suojaa yksilöä haastamasta arvoasteikossa ylempänä olevia ryhmän jäseniä silloin, kun odotettavissa olisi todennäköisesti vain tappio. Siksi ei ole myöskään mitään syytä yrittää pönkittää itsetuntoaan vaikkapa sanomalla itselleen toistuvasti: 'olen hauska seuramies' ;)
        (s 99)

• ent.ilkis kirjoitti:

Sitaatti kirjasta:

Itsetunto-ongelmatonko? No ei varmaan kukaan. Minusta se jos mikä olisi jo patologista. Mutta jokainenhan rakentaa tai sanoisinko jalostaa tuota itsetuntemustaan, itsetuntoaan, itseuskoaan ja mitä kaikkea. Koko elämän me sitä muokkaamme, hellimme ja kasvatamme. Vaikka välillä hieman repsottaakin. Mutta hyvästä itsetunnosta on se puoli, että kaikki kolahdukset eivät satu niin kovasti.

Kyllä kiusaamiseen pitää reagoida. Tietysti. Ja jos niinsanotut sisäpiiriläiset tai kuka tahansa kiusaavat itseäni, ärjäisen kyllä takaisin. Kuuluvalla äänellä. Joskus pitää olla vain olla ymmärtämättä kaikkea tarkoitettua niin pahana, joksi se ehkei ole tarkoitettu. Ja kiusata voi niin monin tavoin. Kaikki kiusaaminen ei ole pahaa. Ja tietysti sitä reagointia voi odottaa siltäkin suunnalta. Mutta reagointimallimme; nehän ovat vain jokaisessa meissä itsessämme. Ja tapa reagoida ei välttämättä ole tapa käyttäytyä. Niissä on ero. Reagointiin, täsmennän tunnekokemuksiin, voi vaikuttaa monikin asia, mutta tapaan toimia pystymme itse kyllä vaikuttamaan, halutessamme. Aina ei edes viitsitä.

• ent.ilkis
        yxex kirjoitti:

Ei elisakettu kiusaa minua, etkä sinäkään :)
        Ja ongelmia ja virheitä minussa on.

Huonon itsetunnon etu: "Huono itsetunto suojaa yksilöä haastamasta arvoasteikossa ylempänä olevia ryhmän jäseniä silloin, kun odotettavissa olisi todennäköisesti vain tappio. Siksi ei ole myöskään mitään syytä yrittää pönkittää itsetuntoaan vaikkapa sanomalla itselleen toistuvasti: 'olen hauska seuramies' ;)
        (s 99)

Huonon itsetunnon sijaan voisi kirjoittaa vaikkapa "terve järki"....

Tämä arvoasteikko-asia on mielenkiintoinen....Ystävämme Halla-aho joutuu vanhoja sanomisiaan siitä selittämään julkisesti päivittäin....mutta näyttää se arvoasteikko joillakin olevan ihan tätäkin päivää....vaikka ei sitä aiheesta keskustellessa kukaan myönnä. Tässäkin se tuli ihan vahinkona.

Ollaanko me tosiaan eriarvoisia....??

• ent.ilkis kirjoitti:

Huonon itsetunnon sijaan voisi kirjoittaa vaikkapa "terve järki"....

Tämä arvoasteikko-asia on mielenkiintoinen....Ystävämme Halla-aho joutuu vanhoja sanomisiaan siitä selittämään julkisesti päivittäin....mutta näyttää se arvoasteikko joillakin olevan ihan tätäkin päivää....vaikka ei sitä aiheesta keskustellessa kukaan myönnä. Tässäkin se tuli ihan vahinkona.

Ollaanko me tosiaan eriarvoisia....??

Arvelen että et kiistä näkemystäni että olemme tismalleen samanarvoisia, ainutlaatuisia, arvokkaita ja tärkeitä. Sinun tapasi katsella...liikuttaa käsiäsi...voisinko koskaan asettaa sinua itseäni vähemmäksi. En. Rehellisesti. :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Hmm...

=D Äläpä hymistele yhtään, kyl se niin on.. Tai sitten pitää kaivaa ne kiikarit taskusta, jolla näkee sinne heijastetun kuvan taakse.. :)

• M.B.
        elisakettu kirjoitti:

Itsetunto-ongelmatonko? No ei varmaan kukaan. Minusta se jos mikä olisi jo patologista. Mutta jokainenhan rakentaa tai sanoisinko jalostaa tuota itsetuntemustaan, itsetuntoaan, itseuskoaan ja mitä kaikkea. Koko elämän me sitä muokkaamme, hellimme ja kasvatamme. Vaikka välillä hieman repsottaakin. Mutta hyvästä itsetunnosta on se puoli, että kaikki kolahdukset eivät satu niin kovasti.

Kyllä kiusaamiseen pitää reagoida. Tietysti. Ja jos niinsanotut sisäpiiriläiset tai kuka tahansa kiusaavat itseäni, ärjäisen kyllä takaisin. Kuuluvalla äänellä. Joskus pitää olla vain olla ymmärtämättä kaikkea tarkoitettua niin pahana, joksi se ehkei ole tarkoitettu. Ja kiusata voi niin monin tavoin. Kaikki kiusaaminen ei ole pahaa. Ja tietysti sitä reagointia voi odottaa siltäkin suunnalta. Mutta reagointimallimme; nehän ovat vain jokaisessa meissä itsessämme. Ja tapa reagoida ei välttämättä ole tapa käyttäytyä. Niissä on ero. Reagointiin, täsmennän tunnekokemuksiin, voi vaikuttaa monikin asia, mutta tapaan toimia pystymme itse kyllä vaikuttamaan, halutessamme. Aina ei edes viitsitä.

Omasta mielestäni hyvä itsetunto on sitä, että tunnistaa sen milloin on huonoitsetuntoinen niin sanotusti.

• A
        M.B. kirjoitti:

Omasta mielestäni hyvä itsetunto on sitä, että tunnistaa sen milloin on huonoitsetuntoinen niin sanotusti.

> Omasta mielestäni hyvä itsetunto on sitä, että tunnistaa sen milloin on huonoitsetuntoinen niin sanotusti.

Niin sanotusti tuossa on kaksi eri asiaa samalla nimellä? Itsensäarvioimiskyky ja omanarvontunnonaste. Tai jotenkin noin.

• A kirjoitti:

> Omasta mielestäni hyvä itsetunto on sitä, että tunnistaa sen milloin on huonoitsetuntoinen niin sanotusti.

Niin sanotusti tuossa on kaksi eri asiaa samalla nimellä? Itsensäarvioimiskyky ja omanarvontunnonaste. Tai jotenkin noin.

"Itsensäarvioimiskyky ja omanarvontunnonaste"

Nämä vaativat "huonotuuriselta" (=lähtökohdat)aika paljon työtä. Sitten kun ajautuu väärän vastakappaleen kanssa yhteen, katastrofi on valmis. Onneksi ne kokemukset myös kasvattavat tai herättävät...joskus.

On mielestäni väärin pitää huonoa itsetuntoa jonain valintana, joka pitäisi tehdä esim kotoa lähtiessään siinä ovella jos on viimeiset vaikka 18-vuotta ollut nyrkkeilysäkkinä.

Kuunnelkaa ihmiset toisia ja itseänne. Mutta varauksella. Tarkistakaa, jos elämä tuntuu valuvan väärään suuntaan koko ajan, se ympäristö missä elätte. Kuvaamani kaltaista ihmistä pääsee suht helposti pyöräyttämään ainakin alkuun.

Minkään mahdottoman asian kanssa tässä ei olla tekemisissä ja vaikka kävisikin vihavaihetta (menneistä) läpi ja tuntuu ettei kykene unohtamaan- se on mahdollista. Se vapauttaa lopulta elämään

• M.B. kirjoitti:

=D Äläpä hymistele yhtään, kyl se niin on.. Tai sitten pitää kaivaa ne kiikarit taskusta, jolla näkee sinne heijastetun kuvan taakse.. :)

No, on kai sitten otettava esiin kootut selitykset.. ;)

Pidettiin viime vuoden puolella täällä välillä aika mekkalaa, ja ainakin mulla oli hulvattoman hauskaa. Vitsailtiin, piiskattiin, naposteltiin sieniä, ryöstettiin pankkeja ja lotta putkasta, seilattiin merillä...ja jauhettiin sisäpiiristä. En missään vaiheessa tarkoittanut kellekään mitään pahaa. Jos kuitenkin ilkikurimus kertoo pahasta olostaan, uskon häntä, ja uskon jonkun tai joidenkin kommenttieni loukanneen häntä. Koska en kuitenkaan näe sitä loukkaantumishetkeä (minkäänlaisilla kiikareilla), heräsi peloittava kysymys omasta sairaudentunnottomuudesta; enkö huomaa mitä aiheutan toiselle?

Pyydän anteeksi!

• lynett kirjoitti:

"Itsensäarvioimiskyky ja omanarvontunnonaste"

Nämä vaativat "huonotuuriselta" (=lähtökohdat)aika paljon työtä. Sitten kun ajautuu väärän vastakappaleen kanssa yhteen, katastrofi on valmis. Onneksi ne kokemukset myös kasvattavat tai herättävät...joskus.

On mielestäni väärin pitää huonoa itsetuntoa jonain valintana, joka pitäisi tehdä esim kotoa lähtiessään siinä ovella jos on viimeiset vaikka 18-vuotta ollut nyrkkeilysäkkinä.

Kuunnelkaa ihmiset toisia ja itseänne. Mutta varauksella. Tarkistakaa, jos elämä tuntuu valuvan väärään suuntaan koko ajan, se ympäristö missä elätte. Kuvaamani kaltaista ihmistä pääsee suht helposti pyöräyttämään ainakin alkuun.

Minkään mahdottoman asian kanssa tässä ei olla tekemisissä ja vaikka kävisikin vihavaihetta (menneistä) läpi ja tuntuu ettei kykene unohtamaan- se on mahdollista. Se vapauttaa lopulta elämään

Tuossa Hamilon kirjassa esitettii hyvälle itsetunnolle vaihtoehtoja, se voisi olla ihmisen sisäsyntyinen voimavara, tai sitten ulkopuolisten tekijöiden määräämää.

Esim hyvät ystävät varmasti pönkittävät itsetuntoa.. :)

• yxex kirjoitti:

Tuossa Hamilon kirjassa esitettii hyvälle itsetunnolle vaihtoehtoja, se voisi olla ihmisen sisäsyntyinen voimavara, tai sitten ulkopuolisten tekijöiden määräämää.

Esim hyvät ystävät varmasti pönkittävät itsetuntoa.. :)

"Esim hyvät ystävät varmasti pönkittävät itsetuntoa."

Terve peili =)

Muutes, tuli tuosta mieleeni (asiasta toiseen taas...) eräs dr Philin jakso jossa oli 18 vuotta "seksiorjana" olleen tytön tarina. Kaksi lasta syntyi siitä. Vaimo suojeli miestä ja osallistui ylläpitoon. Nämä lapset olivat täysin tämän miehen/isänsä armoilla mutta monet kritisoivat sitä miksei tämä tyttö(kaapattu) karannut vaikka kykeni siihen ajoittain. Toiset taas antoivat naapureilla tappouhkauksia kun eivät olleet puuttuneet asiaan (jota eivät olleet edes tajunneet).

Phil sanoi että tällaisen kidnapatun aivokemiatkin muuttuvat lopulta.

Tässä aletaan puhua jo eristämisestä ja hallinnasta sinä ittenään. Miten tyttö olisi voinut olla ns fiksu tai kyetä loogiseen ajatteluun ollessan jo 12-vuotiaasta asti uhrina. Tämä pistää miettimään lapsiperheitä joissa on sairas vanhempi.

Tällaisen elämän jälkeen on aika satavarmaa joutua lapsuudenkodistaan lapsuudenkotiinsa. Kunnes mm ihanat ystävät saavat näkemään arvon. Tai työn kautta tms.

Rankkoja juttuja

• lynett kirjoitti:

"Esim hyvät ystävät varmasti pönkittävät itsetuntoa."

Terve peili =)

Muutes, tuli tuosta mieleeni (asiasta toiseen taas...) eräs dr Philin jakso jossa oli 18 vuotta "seksiorjana" olleen tytön tarina. Kaksi lasta syntyi siitä. Vaimo suojeli miestä ja osallistui ylläpitoon. Nämä lapset olivat täysin tämän miehen/isänsä armoilla mutta monet kritisoivat sitä miksei tämä tyttö(kaapattu) karannut vaikka kykeni siihen ajoittain. Toiset taas antoivat naapureilla tappouhkauksia kun eivät olleet puuttuneet asiaan (jota eivät olleet edes tajunneet).

Phil sanoi että tällaisen kidnapatun aivokemiatkin muuttuvat lopulta.

Tässä aletaan puhua jo eristämisestä ja hallinnasta sinä ittenään. Miten tyttö olisi voinut olla ns fiksu tai kyetä loogiseen ajatteluun ollessan jo 12-vuotiaasta asti uhrina. Tämä pistää miettimään lapsiperheitä joissa on sairas vanhempi.

Tällaisen elämän jälkeen on aika satavarmaa joutua lapsuudenkodistaan lapsuudenkotiinsa. Kunnes mm ihanat ystävät saavat näkemään arvon. Tai työn kautta tms.

Rankkoja juttuja

Olette todellakin oikeassa. Ystävillä, läheisillä, turvallisilla ulkopuolisilla henkilöillä ja vaikkapa työllä ja harrastuksilla on aivan uskomattoman suuri merkitys itsensä löytymisen tiellä. Asiat pähkäillään oman pään sisällä, mutta nämä muut auttavat näkemään ja kuulemaan.

Voin vakuuttaa että uskon tähän. Sanoisinko jopa omaakin kokemusta. Viimeisin kumma löytö tässä lienee tämä virtuaalikosketus. Minä en pystynyt kylmimpänä aikoina edes nauramaan. Minusta tuntuu tällä hetkellä käsittämättömältä minkä matkan olen jo kulkenut. Kiitos siitä teille, jakamisesta.

• elisakettu kirjoitti:

Olette todellakin oikeassa. Ystävillä, läheisillä, turvallisilla ulkopuolisilla henkilöillä ja vaikkapa työllä ja harrastuksilla on aivan uskomattoman suuri merkitys itsensä löytymisen tiellä. Asiat pähkäillään oman pään sisällä, mutta nämä muut auttavat näkemään ja kuulemaan.

Voin vakuuttaa että uskon tähän. Sanoisinko jopa omaakin kokemusta. Viimeisin kumma löytö tässä lienee tämä virtuaalikosketus. Minä en pystynyt kylmimpänä aikoina edes nauramaan. Minusta tuntuu tällä hetkellä käsittämättömältä minkä matkan olen jo kulkenut. Kiitos siitä teille, jakamisesta.

• nih!!!!

Mun mielestä te nyt vaan liikaa psykologisoitte tätä ongelmaa nimeltä narsisti.

Yksinkertaistettuna:
      Narsisti on paska mikä paska!! Se ei muuksi muutu vaikka voissa paistaisi"!!

• Niin, sitäkin, että kritisoin uhri-narsisti-asetelman todenperäisyyttä, missä ihminen julistaa itsensä uhriksi ja toisen narsistiksi, saa toki kritisoida.

Edelleenkin väitän, että 'olen uhri ja tuo toinen narsisti'-subjektiivinen tuntemus saattaa olla yhtä kaukana totuudesta kuin yö on päivästä.

• annfinn
        yxex kirjoitti:

Niin, sitäkin, että kritisoin uhri-narsisti-asetelman todenperäisyyttä, missä ihminen julistaa itsensä uhriksi ja toisen narsistiksi, saa toki kritisoida.

Edelleenkin väitän, että 'olen uhri ja tuo toinen narsisti'-subjektiivinen tuntemus saattaa olla yhtä kaukana totuudesta kuin yö on päivästä.

osaatko soveltaa ajatusta omiin mielipiteisiisi? osaatko olla esim. väärässä? epäiletkö ikinä olevasi väärässä missään? vain pitäydytkö narsistille tyypilliseen tapaan asioissa, joissa en voi olla väärässä, siis niissä joita ei muiksi voi kukaan todistaa? silloinhan narsisti saa olla oikeassa kun kukaan ei sitä voi muuksi muuttaa. kaikki narsistin väitteet ovat samanlaisia, totta kun ei kukaan voi muuksi todistaa. aika raukkamaista-

• jaahas?!

Mä en lue persujen kirjoja, ja te olette mainostaneet paitsi tota Hamiloa, niin myös sitä Jukka Hankamäkeänne ja kaiken maailma Jussi Halla-ahojanne. Esimerkiksi mua nimiemerkitöntä ( en ole koskaan luonut nimimerkkiä tähän Suomi24:n) noin vuodesta 2007 palstalla Miehen Logiikka- piinanneet täysin sekopäät ja moraalittomat oli kaikki halla-aholaisia; tosin itse tajusin sen vasta myöhemmin, ja pahoittelen syvästi,että alennuin kirjoittamaan sellaisten kiusaamis- kommentteihin niinkin ystävällisesti ja kärsivä'llisesti kuin kirjoitin, koska sikäli sairaat, jotka käy yhden nimimerkkiä omaamattoman kimppuun keskustelupalstalla tukkimaan koko palstan viha- ja pelottelukirjoittteluun yhtä viatonta keskustelupalstalle kirjoittavaa kohtaan, eivät ole mitään ihmisiä, vaan eläimiä sikäli, että netiketin taju ei oikein niillä pelaa. Tässä Suomi24:a ainakin mua kiiusanneet ovat kuuluneet yhteisöihin: minä keskustelupalstalle kirjoittava sen sijaan en koskaan.

Mä en ainakaan ole hyökännyt mitään tai ketään vastaan tässä Suomi24:a, koska mun ainoa tarkoitus on ollut keskustella tuntemattomien kanssa, eli sellaisten, joihin en koskaan lähemmin halua tutustua ja tämä Suomi24 kuuluu foorumeihin, missä minulla ei ole ensimmäistäkään tuttavaa keskustelupalstakirjoittajien joukossa. Jos tuntemieni kanssa haluaisin keskustella, menisin paikkaan, missä voin ihmiset tietää ja tämä ei kuulu niihin. Mieluusti tosin näkisin,että nämä sisäpiirit olisi muutakin, kuin persumielisten agitaattoreiden hörhöpiirejä, missä kiusataan vaittomia palstakommentoijia. Nauroin p*skaisesti,kun jokukin idiootti kerran alkoi länkyttää ja kavereinen uhkailla mulle viattomalle ( hullu viattoman pelottelija!) keskustelupalstakeskustelussa, että hän laittaa "reitittimet mun perään", kun arvostelin tyypin rikollista keskustelupalstaviestintää - miten sairaita ihmisiä tässä maailmassa voi olla.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      858
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      698
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe