Vapunpäivän iltana

ent.ilkis

...mietin taas erästä aiemminkin pohtimaani asiaa.
Mielessä pyörii aika ajoin paljonkin erilaisia kysymyksiä, joiden selvittäminen ei ehkä ole kovin tärkeää, muuten kuin ajanvietemielessä.
Ehkä tämä seuraavakin on vain ajanvietettä - sillä sen selville saaminen on luultavasti aika hankalaa....

Tämä kysymys lähti aikoinaan pyörimään mielessäni tuosta Hamilon kirjasta, josta yxex on laittanut aloituksenkin.
Tämäkin palsta on osoittanut, miten toimii/puhuu henkilö, joka on omasta mielestään narsistin uhri: hän on todella katkera, kateellinen, aggressiivinen - kaikella tavalla todella epämielyttävä tuttavuus...(tässä tosin piilee se mahdollisuus, että he ovatkin narsisteja) ...mutta miten toimii/puhuu henkilö, joka on narsistin uhri, mutta ei tiedä sitä?

48

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sellainen ihminen lienee kokee elämänsä omituiseksi, hän on toistaiseksi sairaudentunnoton, mutta vaistoaa ehkä omanelämän hallinnan heikkenevän. Ja mahdollisten epäilystensä vallassa todennäköisesti viimeiseen asti puolustaa rakastaan...narsistipuolisoa ja etsii syytä omasta itsestään(?)

• ent.ilkis

Siis miten se näkyy ulospäin - meille?

Kun nyt olet lukenut sitä Hamilon kirjaa, niin siellä on luku narsistien uhreista. Sivulla 162 on maininta: " Hyvin tavanomaista erilaisissa self help-liikkeissä on, että niissä uhrin status on jotain tavoiteltavaa. Uhri saa myötätuntoa ja tietynlaisen vapautuksen omasta vastuustaan. Kaikki viat löytyvät kumppanista tai esimiehestä, itsestä ei mitään - paitsi tietenkin se, ettei tunnistanut narsistia ajoissa."

Nämä tämäntyyppiset ovat siis yleisesti tunnettuja narsistien uhreja...Voiko edes olla muita? Ylläoleva huomioonottaen - taitaa olla aika epätodennäköistä. Mutta miksi tuo pitäisi hyväksyä?

• ent.ilkis kirjoitti:

Siis miten se näkyy ulospäin - meille?

Kun nyt olet lukenut sitä Hamilon kirjaa, niin siellä on luku narsistien uhreista. Sivulla 162 on maininta: " Hyvin tavanomaista erilaisissa self help-liikkeissä on, että niissä uhrin status on jotain tavoiteltavaa. Uhri saa myötätuntoa ja tietynlaisen vapautuksen omasta vastuustaan. Kaikki viat löytyvät kumppanista tai esimiehestä, itsestä ei mitään - paitsi tietenkin se, ettei tunnistanut narsistia ajoissa."

Nämä tämäntyyppiset ovat siis yleisesti tunnettuja narsistien uhreja...Voiko edes olla muita? Ylläoleva huomioonottaen - taitaa olla aika epätodennäköistä. Mutta miksi tuo pitäisi hyväksyä?

' Narsistileiman uhrit' ja 'prinsessakompleksi' kenties. Termejä joita en olisi keksinyt itse mutta oli kiva lukea kirjasta! ;)

Sehän täällä palstalla on jo kaikille tuttua tietoa(vai onko sittenkään?) että narsistin paras naamio on uhrinviitta.

Lempeästi pitäisi silti kaikkia tapauksia tutkiskella sillä on oikeitakin uhreja olemassa. Sen huomaa aika nopeasti kuka on uhri ja kuka 'uhri'

• ent.ilkis
        yxex kirjoitti:

' Narsistileiman uhrit' ja 'prinsessakompleksi' kenties. Termejä joita en olisi keksinyt itse mutta oli kiva lukea kirjasta! ;)

Sehän täällä palstalla on jo kaikille tuttua tietoa(vai onko sittenkään?) että narsistin paras naamio on uhrinviitta.

Lempeästi pitäisi silti kaikkia tapauksia tutkiskella sillä on oikeitakin uhreja olemassa. Sen huomaa aika nopeasti kuka on uhri ja kuka 'uhri'

Niin...no ehkä minäkin yhden tai kaksi oikeaa uhria olen tavannut....ihan viime metreillä vasta.
        Voi olla, ettei heillä ole ensimmäisenä tahtona syyttää muita, vaan enemmänkin halu eheytyä...ymmärtää niitä omia hallitsemattomia tunteita.

Kakkostyypin uhrin kyllä tunnistaa mesomisestaan kaikkialla. Niin täällä netissä kuin IRL. Ja hänhän nimenomaan EI ole ongelmainen, vaan mielestään täysin terve....

• M.B.
        ent.ilkis kirjoitti:

Niin...no ehkä minäkin yhden tai kaksi oikeaa uhria olen tavannut....ihan viime metreillä vasta.
        Voi olla, ettei heillä ole ensimmäisenä tahtona syyttää muita, vaan enemmänkin halu eheytyä...ymmärtää niitä omia hallitsemattomia tunteita.

Kakkostyypin uhrin kyllä tunnistaa mesomisestaan kaikkialla. Niin täällä netissä kuin IRL. Ja hänhän nimenomaan EI ole ongelmainen, vaan mielestään täysin terve....

"" Hyvin tavanomaista erilaisissa self help-liikkeissä on, että niissä uhrin status on jotain tavoiteltavaa. Uhri saa myötätuntoa ja tietynlaisen vapautuksen omasta vastuustaan. Kaikki viat löytyvät kumppanista tai esimiehestä, itsestä ei mitään - paitsi tietenkin se, ettei tunnistanut narsistia ajoissa.""

Tämä on se, mikä antaa sille, joka mahdollisesti jollakin tasolla epäilee olevansa MYÖS osallinen tapahtumien kulkuun omalla olemisellaan, sen viimeisen naulan olla täysin kusipää sitä toista kohtaan.

Parhaassa tapauksessa menee terapiaan asti, jotta saa sieltä käsiinsä oikeutuksen olla vaan uhri, jonka jälkeen mikään tapahtunut kahden ihmisen välillä ei ole muuta kuin toisen syytä yksin ja kokonaan, koska ei ole mitään muuta mahdollisuutta käsitellä asiaa kuin lohkominen syylliseen ja syyttömään. Täysnarsistiin ja täysuhriin.

Veikkaan, että terapeutti ei ole aina tietoinen siitä, miten potilas itse toimii suhteessaan toisiin ja mitä kaikkea katsoo voivansa käyttää toista vastaan, mm. siltä terapeutilta saatua. Onko sellaisen kohteeksi joutuvan vastuulla kävellä saman terapeutin ovesta sisään ja kertoa omat kokemuksensa, vai saako hän ihan oikeasti pitää tuo itselleen vahingolliseksi katsomansa ihminen kaikin mahdollisin tavoin loitolla elämästään, ettei joutuisi enää syvemmässä suossa hänen takiaan tarpomaan?

• M.B. kirjoitti:

"" Hyvin tavanomaista erilaisissa self help-liikkeissä on, että niissä uhrin status on jotain tavoiteltavaa. Uhri saa myötätuntoa ja tietynlaisen vapautuksen omasta vastuustaan. Kaikki viat löytyvät kumppanista tai esimiehestä, itsestä ei mitään - paitsi tietenkin se, ettei tunnistanut narsistia ajoissa.""

Tämä on se, mikä antaa sille, joka mahdollisesti jollakin tasolla epäilee olevansa MYÖS osallinen tapahtumien kulkuun omalla olemisellaan, sen viimeisen naulan olla täysin kusipää sitä toista kohtaan.

Parhaassa tapauksessa menee terapiaan asti, jotta saa sieltä käsiinsä oikeutuksen olla vaan uhri, jonka jälkeen mikään tapahtunut kahden ihmisen välillä ei ole muuta kuin toisen syytä yksin ja kokonaan, koska ei ole mitään muuta mahdollisuutta käsitellä asiaa kuin lohkominen syylliseen ja syyttömään. Täysnarsistiin ja täysuhriin.

Veikkaan, että terapeutti ei ole aina tietoinen siitä, miten potilas itse toimii suhteessaan toisiin ja mitä kaikkea katsoo voivansa käyttää toista vastaan, mm. siltä terapeutilta saatua. Onko sellaisen kohteeksi joutuvan vastuulla kävellä saman terapeutin ovesta sisään ja kertoa omat kokemuksensa, vai saako hän ihan oikeasti pitää tuo itselleen vahingolliseksi katsomansa ihminen kaikin mahdollisin tavoin loitolla elämästään, ettei joutuisi enää syvemmässä suossa hänen takiaan tarpomaan?

"Onko sellaisen kohteeksi joutuvan vastuulla kävellä saman terapeutin ovesta sisään ja kertoa omat kokemuksensa, vai saako hän ihan oikeasti pitää tuo itselleen vahingolliseksi katsomansa ihminen kaikin mahdollisin tavoin loitolla elämästään, ettei joutuisi enää syvemmässä suossa hänen takiaan tarpomaan?"

Tämä on näkökulma, mistä varmaan useimmat meistä ovat lähteneet. Niinkuin minäkin, lopettaakseni suossa tarpomisen.

Tunsin silti aikani syyllisyyttä, olisinko voinut tehdä jotain? Hänen hyväkseen? Sitten kertakaikkiaan minun oli jätettävä se taakka.

Jossain vaiheessa ajattelin sitten tätä toistakin näkökulmaa. Hänellä ei koskaan olisikaan minkäänlaista toivoa tullakseen paremmaksi, jos minä jatkan siinä vierellä. Olin kuitenkin hänelle se virike, mikä herätti hänen heikkoutensa.

Eli lopputuloksena; ruokimme vain toistemme huonoa oloa etsimällä jotain sellaista, jota ei ole. Loputtomasti kaivellen. Kumpikaan ei koskaan saa kuitenkaan sitä tyydytystä mitä toiselta hakee. Ja tulee rankaisemaan toista enemmän ja enemmän tuomalla sitä omaa toivoaan joukkoon, mitä toinen ei halua vastaanottaa.

• Minä luulisin, että eräs tapa puhua on lakata puhumasta. Ei pysty enää jakamaan asioitaan ja ajatuksiaan, koskei enää tunnista niitä. Koska ei tiedä mikä on totta ja valhetta. Ja mieleen hiipiviä epäilyjä ei uskalleta sanoa ääneen, koska pelätään että ne joku paljastaa todeksi. Ja sen totuuden juuri haluaa salata. Itseltään ja muilta. Ja jos vihjaa sinulle totuudesta, haluat sulkea hänen suunsa. Napakasti ja äkkiä, mutta hiljaa hänenkin on oltava.

Sitten kun sanat alkavat putoilla; ne tulevat ensin hitaasti. Ja hiljaa. Epämääräisinä. Mutta kun vauhtiin pääsee, ei pysty lopettamaan. Ja kaikki on yhtä sekamelskaa, sanat ja kokemukset valtaavat pään sisältä haluaa taikka vaikkei haluakaan. Siitä mikä oli vaiettua, tulee nyt eräällä tavoin pakkomielle.

Kun aikansa on puhunut, alkaa rauhoittua. Ja ymmärtämään mitä todella on tapahtunut. Mutta se puheen ketju; se on tavattoman pitkä ja monisyinen; täynnä tunnetiloja ja sanoituksia.

• ent.ilkis

Kaikki mielen solmut avautuvat samalla tavalla: suurin piirtein kuvaamallasi tavalla.

Eli nyt olen haarukoinut asian siihen, että narsisti aiheuttaa kanssaihmisissään mielenterveysongelmia. Olen asiasta hyvin samaa mieltä.

Mutta kun johdatan ajatusta eteenpäin ja yritän saada siitä loogisen - se tyssää joka ainoa kerta seuraavaan ajatukseen: Ne narsistin uhreina esiintyvät aggressiiviset ja katkerat ihmiset eivät ole mielestään millään tavalla mielenterveysongelmaisia.....

Eli onkohan psykokulttuuri luonut narsistiakin kovemman ihmishirviön: narsistin uhrin...(joka ei ole mieleltään järkkynyt)?

• ent.ilkis kirjoitti:

Kaikki mielen solmut avautuvat samalla tavalla: suurin piirtein kuvaamallasi tavalla.

Eli nyt olen haarukoinut asian siihen, että narsisti aiheuttaa kanssaihmisissään mielenterveysongelmia. Olen asiasta hyvin samaa mieltä.

Mutta kun johdatan ajatusta eteenpäin ja yritän saada siitä loogisen - se tyssää joka ainoa kerta seuraavaan ajatukseen: Ne narsistin uhreina esiintyvät aggressiiviset ja katkerat ihmiset eivät ole mielestään millään tavalla mielenterveysongelmaisia.....

Eli onkohan psykokulttuuri luonut narsistiakin kovemman ihmishirviön: narsistin uhrin...(joka ei ole mieleltään järkkynyt)?

Tämä on asia joka huolestuttaa minua. Olen monesti ajatellut samaa, nähnyt jotain. Se on viha. Tavallaan vaikka se olisikin oikeutettua, mutta siitä irtipäästäminen olisi äärimmäisen tärkeä oman itsensä kasvun kannalta. Nämä vihassaan räpistelevät eivät myöskään eräällä tavalla näe. Ja kun he kieltävät sairautensa, he ahdistuvat enemmän vihassaan. Se taas johtaa...Minä kerroinkin tuossa yxexän hamiloketjussa esimerkin kuinka eräs ihminen mustamaalattiin sillä tavoin, että häneltä vietiin tavallaan elämä. Hän päätti kostaa. Ja hän oli kokenut narsistisuutta. Mutta luulen että hänestä itsestään kasvoi tuon kaamean vihan takia hirviönarsisti. Niin ja jättämänsä jälki ei ole kaunista. Mutta edelleenkin hän kantaa tuota vihaa. Kaiken tekemänsä hän katsoo oikeudekseen. Ottaa sen mikä hänelle kuuluu, keinoja kaihtamatta. Eikä myönnä sairauttaan. Ei millään tavalla.

• ent.ilkis
        elisakettu kirjoitti:

Tämä on asia joka huolestuttaa minua. Olen monesti ajatellut samaa, nähnyt jotain. Se on viha. Tavallaan vaikka se olisikin oikeutettua, mutta siitä irtipäästäminen olisi äärimmäisen tärkeä oman itsensä kasvun kannalta. Nämä vihassaan räpistelevät eivät myöskään eräällä tavalla näe. Ja kun he kieltävät sairautensa, he ahdistuvat enemmän vihassaan. Se taas johtaa...Minä kerroinkin tuossa yxexän hamiloketjussa esimerkin kuinka eräs ihminen mustamaalattiin sillä tavoin, että häneltä vietiin tavallaan elämä. Hän päätti kostaa. Ja hän oli kokenut narsistisuutta. Mutta luulen että hänestä itsestään kasvoi tuon kaamean vihan takia hirviönarsisti. Niin ja jättämänsä jälki ei ole kaunista. Mutta edelleenkin hän kantaa tuota vihaa. Kaiken tekemänsä hän katsoo oikeudekseen. Ottaa sen mikä hänelle kuuluu, keinoja kaihtamatta. Eikä myönnä sairauttaan. Ei millään tavalla.

Juuri tätä samaa olen itse miettinyt. Tosin eri kannalta, mutta samaan lopputulokseen olen tullut.

Puhutaan myös vihakulttuurista - kohteeksi kelvannee myös oletettu narsisti. Ja onko edes niin, että alunperinkään ongelmana olisi ollut se narsistiksi nimetty - aivan yhtä hyvin kaiken ongelman ydin on voinut olla vihainen tuleva uhri, jolle tämä self help haara on luonut loistavan mahdollisuuden elää vailla vastuuta omista teoistaan.

Se kuulostaa tosi kamalalta. Joskus olen onnellinen siitä mahdollisuudesta, että maailmanloppu saattaa olla edessä jo reilun vuoden kuluttua....

• Memmu maaria

Olen tullut tosi hiljaiseksi viimeisen parin vuoden aikana, olen seurustellut erään, naimisissa olevan, hurmaavan miehen kanssa. Uskon että hän on narsisti tai narsistin uhri. Jokatapauksessa, en ymmärrä häntä yhtään.

Eräällä "auttajien" nettisivulla oli lause, älä vaikene itseäsi kuoliaaksi. Se tuntui sydämestäni hyvältä, että joku kuuntelisi minuakin ja soitin kyseiseen paikkaan. Ainoa huoleni oli kun hän sattuu olemaan kyseisessä auttajien ryhmässä. Kun soitin alku meni hienosti, mutta kun vahigossa mainitsin henkilökunnasta tuli heti kylmää jäätä niskaan. Auttaminen loppui siihen paikkaan ja poliisi soitti seuraavana päivänä, häirinnästä. Kyseinen henkilö oli kertonut tarinani heti hurmaavan miehen vaimolle. Poliisi tosin on ymmärtänyt mistä on kyse miltei heti ja myöhemmin kävin kertomassa koko tarinan. Hurmurilta ja hänen emänältään he olivat kuuleet vain hurmaajan valheellisen version suhteestamme.

Anteeksi väärinkäsitystä ja häirintää Minun piti allekirjoittaa, hurmurin kirjoittamaan asiakirjaan. Ettei hänen emäntänsä enää huutaisi ja luottaisi häneen.

Hurmuri on kyllä hiiri ei mies. Vastuuton, vastuu annetaan muille. Sädekehän hän kyllä hauaa pitää. Kumpi hän on narsisti vai narsistin uhri. Itse en jaksa heitä kumpaakaan. Arjen kielessä mies on tosi pahasti tossunalla, pelkuri ja munaton mies. ps. nuo kolme viimeistä sanaa auttoi minua hänestä eroon pääsystä, hetkeksi. Silti olen vielä aika pahassa koukussa häneen. Hänhän tykkää minusta, kunnes kääntää hetken perästä se jäisen minänsä päälle.

• Memmu maaria kirjoitti:

Olen tullut tosi hiljaiseksi viimeisen parin vuoden aikana, olen seurustellut erään, naimisissa olevan, hurmaavan miehen kanssa. Uskon että hän on narsisti tai narsistin uhri. Jokatapauksessa, en ymmärrä häntä yhtään.

Eräällä "auttajien" nettisivulla oli lause, älä vaikene itseäsi kuoliaaksi. Se tuntui sydämestäni hyvältä, että joku kuuntelisi minuakin ja soitin kyseiseen paikkaan. Ainoa huoleni oli kun hän sattuu olemaan kyseisessä auttajien ryhmässä. Kun soitin alku meni hienosti, mutta kun vahigossa mainitsin henkilökunnasta tuli heti kylmää jäätä niskaan. Auttaminen loppui siihen paikkaan ja poliisi soitti seuraavana päivänä, häirinnästä. Kyseinen henkilö oli kertonut tarinani heti hurmaavan miehen vaimolle. Poliisi tosin on ymmärtänyt mistä on kyse miltei heti ja myöhemmin kävin kertomassa koko tarinan. Hurmurilta ja hänen emänältään he olivat kuuleet vain hurmaajan valheellisen version suhteestamme.

Anteeksi väärinkäsitystä ja häirintää Minun piti allekirjoittaa, hurmurin kirjoittamaan asiakirjaan. Ettei hänen emäntänsä enää huutaisi ja luottaisi häneen.

Hurmuri on kyllä hiiri ei mies. Vastuuton, vastuu annetaan muille. Sädekehän hän kyllä hauaa pitää. Kumpi hän on narsisti vai narsistin uhri. Itse en jaksa heitä kumpaakaan. Arjen kielessä mies on tosi pahasti tossunalla, pelkuri ja munaton mies. ps. nuo kolme viimeistä sanaa auttoi minua hänestä eroon pääsystä, hetkeksi. Silti olen vielä aika pahassa koukussa häneen. Hänhän tykkää minusta, kunnes kääntää hetken perästä se jäisen minänsä päälle.

Memmu maaria. Huh huh. Minun ainoa neuvoni on sinulle täydellinen irrottautuminen. Ei mitään kontaktia. Tunnistan tuossa tuttua. Mutta paras tie on eron tie. Usko minua. Pääsisit näin ollen vähemmällä. Mutta matka pitää aloittaa heti nyt eikä huomenna. Ja vaikka miten halua palata on, pysy vahvana. Me tuemme kyllä sinua.

• tietoinen uhri

Miten puhuu narsistin uhri, joka ei tiedä olevansa uhri??? On varmasti paljon uhreja, jotka eivät tiedä olevansa uhreja, kuitenkin he tietävät sisimmässään, etteivät asiat ole ihan kohdallaan. Jos he kykenevät, ymmärtävät ja vielä jaksavat, he voivat olla jo asiakkaana mielenterveyspuolella tai tappavat itseään pikkuhiljaa. Toisaalta on myös niitä "uhreja", jotka haluavat olla suhteessa, he saavat siitä itselleen jotakin, he ovat myyneet sielunsa paholaiselle ja ottavat siitä sen hyvän minkä saavat. He tavallaan tietävät missä ovat mukana ja käyttäytyvät sen mukaan, ihan kuin alkoholistien puolisot. Väliin menee hyvin ja väliin hyvin huonosti. Kaikki eivät jaksa sitä valtavaa irrottautumisprosessia ja silloin he vain jäävät suhteeseen ja pitävät yllä kulisseja. Kaikkien ei myöskään ole helppo pyytää apua tai tunnustaa tilannettaan.

• phnx

Juuri näin, Narsistin uhreja on monenlaisia luonteeltaan ja suhtautumistavaltaan. Samalla tavalla kuin alkoholismissa, uhrit eivät välttämättä tiedä olevansa uhreja. He vähitellen sairastuvat ja mukautuvat tilanteeseen.

Erässä tapauksessa narsisti mies petti vaimoaa, lopulta vaimo hiljaisesti tavallaan hyväksyi asian. Miehellä oli tapana esiintyä naisille vapaana miehenä, kerran narsu oli ollut vierasuhteessa erään naisen kanssa 3 kuukautta. Naisen epäilyt heräsivät ja alkoi selvittää miehen taustoja, kävi ilmi että miehellä oli vaimo.

Kun nainen otti yhteyttä vaimoon ja kertoi suhteesta, niin yllättäen vaimo suhtautui hyvin tylysti, suorastaan vihamielisesti ja kysyi, että "miksi kerrot tuon minulle, ei tuo minua kiinnosta". Se keskustelu päättäyi siihen.

• elämän kevät

" Kaikki eivät jaksa sitä valtavaa irrottautumisprosessia ja silloin he vain jäävät suhteeseen ja pitävät yllä kulisseja. Kaikkien ei myöskään ole helppo pyytää apua tai tunnustaa tilannettaan."

Itse olisin jäänyt varmaan noihin vahingollisiin suhteisiin ilman ulkopuolisia, jotka avasivat silmäni. Tämäkään ei tietenkään vielä riittänyt irtautumiseen vaan se oli pitkä ja tuskallinen prosessi ja lopulta hyppy kylmään veteen. Se vaikein asia oli todellakin päänsisäinen ja vaikeudet liian suuriksi kuviteltuja, todellisuus olikin ihan toinen.

• ent.ilkis
        phnx kirjoitti:

Juuri näin, Narsistin uhreja on monenlaisia luonteeltaan ja suhtautumistavaltaan. Samalla tavalla kuin alkoholismissa, uhrit eivät välttämättä tiedä olevansa uhreja. He vähitellen sairastuvat ja mukautuvat tilanteeseen.

Erässä tapauksessa narsisti mies petti vaimoaa, lopulta vaimo hiljaisesti tavallaan hyväksyi asian. Miehellä oli tapana esiintyä naisille vapaana miehenä, kerran narsu oli ollut vierasuhteessa erään naisen kanssa 3 kuukautta. Naisen epäilyt heräsivät ja alkoi selvittää miehen taustoja, kävi ilmi että miehellä oli vaimo.

Kun nainen otti yhteyttä vaimoon ja kertoi suhteesta, niin yllättäen vaimo suhtautui hyvin tylysti, suorastaan vihamielisesti ja kysyi, että "miksi kerrot tuon minulle, ei tuo minua kiinnosta". Se keskustelu päättäyi siihen.

Mutta voiko uhri olla vahingoittumaton?

Tässä nyt näyttää siltä, että uhreja jaetaan kahteen leiriin; niihin, joilla on mielenterveysongelmia (= ne, jotka eivät tiedä narsistista) ja niihin, jotka ovat tietoisia ja pitävät itseään uhrina - ja joilla EI ole mielenteveysongelmia.

Mikä olikaan uhrin määritelmä?
        Eikö narsisti olekaan niin "vaarallinen" kuin puhuttu?

Jana ei ole nyt looginen - joku tässä mättää.

• M.B.
        ent.ilkis kirjoitti:

Mutta voiko uhri olla vahingoittumaton?

Tässä nyt näyttää siltä, että uhreja jaetaan kahteen leiriin; niihin, joilla on mielenterveysongelmia (= ne, jotka eivät tiedä narsistista) ja niihin, jotka ovat tietoisia ja pitävät itseään uhrina - ja joilla EI ole mielenteveysongelmia.

Mikä olikaan uhrin määritelmä?
        Eikö narsisti olekaan niin "vaarallinen" kuin puhuttu?

Jana ei ole nyt looginen - joku tässä mättää.

Uhrin määritelmä, joka minulle on suorastaan syötetty: "Uhri on se, joka hakee apua"

Määritelmä itsessään on hyvinkin mielenkiintoinen. Erityisesti koska en pysty irrottamaan sitä siitä kontekstista ja siitä ihmisestä, joka sen on minulle sanonut yksiselitteisenä ja ainoana oikeana totuutena.

Mutta, asian epäileminenhän ei olekaan sitten tervettä.. hmm..

• ent.ilkis
        M.B. kirjoitti:

Uhrin määritelmä, joka minulle on suorastaan syötetty: "Uhri on se, joka hakee apua"

Määritelmä itsessään on hyvinkin mielenkiintoinen. Erityisesti koska en pysty irrottamaan sitä siitä kontekstista ja siitä ihmisestä, joka sen on minulle sanonut yksiselitteisenä ja ainoana oikeana totuutena.

Mutta, asian epäileminenhän ei olekaan sitten tervettä.. hmm..

- "Uhri on se, joka hakee apua" -

Ai...Miten avun hakeminen todistaa sen, että on uhri? Entä miten määritellään apu?

• M.B.
        ent.ilkis kirjoitti:

- "Uhri on se, joka hakee apua" -

Ai...Miten avun hakeminen todistaa sen, että on uhri? Entä miten määritellään apu?

Jaa-a.. Sitä kun minä en tiedä, mutta olen ihmetellyt itsekin. Erityisesti kun se virallisen avun hakeminen on ollut terapiaa ja sitä kautta löydetty tuo määritelmä uhriudelle ja sitä kautta toinen on myös hyvin tehokkaasti naulannut oman osallisuutensa parisuhteen ongelmista yksiselitteisesti vain minun syykseni.

Koska hän on uhri ja se siitä syystä kun uhri on se, joka hakee apua itselleen.

Ainoa mitä keksin sanoa moiseen määritelmään on, että olinpas tyhmä kun en keksinyt itse ensin hakea apua niihin ongelmiin joista kärsin siinä "parisuhteessa". Jos ei muuta niin olisi loppunut varmaan aiemmin moinen suhde ellen sitten olisi saanut terapeutikseni paikkakunnan sitä terapeuttia, jonka mielestä naisen tehtävä parisuhteessa on ymmärtää miestä loputtomiin.

No, toki, kantaahan sellainenkin pitkälle, mutta ei silloin jos toivoo parisuhteen olevan molemminpuolista ymmärtämistä ja tietoista olemista suhteessa, jossa molemmat yhtä tietoisesti haluavat olla siinä suhteessa ja se kantavana voimana nosteisella kierteellä sinne hautaan asti.

• tietoinen uhri

"Uhrin määritelmä, joka minulle on suorastaan syötetty: "Uhri on se, joka hakee apua"

"Mikä olikaan uhrin määritelmä?
      Eikö narsisti olekaan niin "vaarallinen" kuin puhuttu?"

Tietoisuus siitä, että on tekemisissä narsistin kanssa ei ole aina selvä, kuten kaikki tiedämme, narsisti voi pelata pitkään omaa peliään tyyliin, ettei sitä huomaa, Kyllä narsisti on aina vaarallinen kumppani. Ne ovat tavallaan onnellisia tai onnettomia, jotka ymmärtävät jossakin vaiheessa olevansa narsistin uhreja, mutta on niitä, jotka ovat narsistin uhreja, mutta eivät ymmärrä sitä itse. He voivat elää ja syyttää itseään, yrittävät miellyttää kuolemaansa asti toista luullen koko ajan olevansa itse syyllisiä kaikkeen, syövät lääkkeitä ja masentuvat, voi olla ettei kukaan osaa sanoa sitä heille tai he eivät sitä usko. Riippuu niin narsistin manipulointitavasta, kuinka he toista käyttävät hyväksi ja mihin tarkoitukseen. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että jos en olisi itse ollut perillä persoonallisuushäiriöstä nimeltä narssismi, yrittäisin varmasti vieläkin korjata suhdetta muuttamalla omaa käyttäytymistäni, koska toinen pystyi aina osoittamaan, että se mitä hän tekee minulle on aina minun parhaakseni ja lopulta olin niin sekasin, että vaikka minut olisi teuraaksi viety, olisin kuvitellut sen olevan minun parhaakseni ja jotta minun olisi ollut hyvä olla,. Kyllä urhi on heti uhri kun hän narsistin kelkkaan lähtee.

• Toi on muuten jänskä juttu tuo oman käytöksen muuttaminen mukailevammaksi. Se ei ole minulle luontaista vaan olen ollut aina erinäisissä vaikeuksissa miessuhteissa. Kun aloin tajuamaan että ongelmia on myös minullakin eikä vain muilla, otin sellaisen Dr Phil "what we need is a hero"-asenteen etten pilaisi taas omalla narsistisuudellani kaikkea.

Etten nalkuttaisi pienistä, kontrolloisi, välittäisi kaikesta "sellaisesta" mistä olisin ennen nostanut toisen maailmansodan pystyyn jne.

Se veikin sitten pohjaan saakka muiden kriisien muassa.

• Hyviä vastauksia tullut jo.

Kait ne ovat niitä jotka väsyvät elämän alle ja jotka huonosta voinnistaan kysyttäessä eivät osaa antaa sille selitystä. "Se jokin" vaivaa. Mikä ? En tiedä....

Niin kauan kun en tajunnut mistä on kyse, vajosin vain uupuneemmaksi ja alemmaksi lopulta hakien apua tai selitystä sille mitä ihmettä minulle ihmisenä on tapahtunut. Olen seonnut, tullut sairaaksi jne...ja "terveet peilit" sitten ihmettelivät mikä mättää kun en kertonut tapahtumista koska en osannut katsoa oikeaan suuntaan. Ei ollut kerrottavaa siis.
      Joskus ne vastaukset ovat lähempänä kuin ymmärtääkään.
      Nykytilanne on erilainen jo mutta sellaista se silloin oli.

Mun mielestä narsistista suhdetta ja sen kuvioita voi verrata eloon esim holistin kanssa. Se syö koko perheen henkisesti ja valtaa kaikkien ajatukset, teot ja elämän.

Mielenkiintoista on, kun esim vertaistuen piirissä kuuntelee narsistiseksi leimattujen miesten tarinoita ja heidän näkemyksiään tilanteesta, puolisoistaan jne...ei todellakaan ole niin yksioikoista tulkita tilanteita.
      Heillä on täysin erilainen kokemus asiasta.

Hmmm...

• tietoinen uhri

" anteeksianto on ainoa todellinen tapa päästää irti ja vapauttaa itsensä "

Täytyy kyllä tunnustaa, että itse en pysty, en kykene lähtemään tuolle anteeksiannon tielle, ehkä se on jonkinmoista kristillistä raamatullista ajattelutapaa kuvitella, että annamme heille anteeksi, koska he eivät tiedä mitä he tekevät. Luulen kuitenkin että he tietävät, mutta eivät tunne. Miksi antaisin anteeksi kiduttajalleni kun hän ei sitä edes osaa pyytää, ei hän sitä ymmärrä, eikä muuksi muutu. Asiat ovat tapahtuneet eikä niitä anteeksiannolla korjata, ainoa anteeksianto on antaa vapautus itselleen ja pyytää itseltään anteeksi, omaa vahingoittamistaan. Kuinka monta kertaa, enemmän kuin seitsemän kertaa seitsemän pyysin itse anteeksi asioita, joita luulin, joita uskoteltiin minun, tehneen väärin. Ja antoiko hän anteeksi, se olisi vaatinut jo tunnetta häneltä. Paljon teinkin väärin, kukaan ei ole virheetön, monessa asiassa olisin voinut toimia toisin, mutta normaalissa suhteessa voi ja saa olla erehtyväinen, tavallinen ihminen.
      Kaikkea saa kokeilla siinä kiirastulessa missä elää, kokeilin kyllä myös rukoilemista. Luin eräästä hengellisestä kirjasta aiheesta, ja siinä sanottiin, että vain "Jumala voi muuttaa narsistin persoonallisuutta, mutta ehkä siihen ei kuitenkaan kannata luottaa." Ja taas kerran tajusin, että vain minä itse voin auttaa itseäni.

• ent.ilkis

Anteeksianto on SINUA varten. Sinä annat anteeksi itsesi takia.

Kiduttajasi porskuttaa hyvin ilman anteeksi antamistasikin, mutta sinulle sillä on merkitystä - kunhan olet siihen pystynyt.

Olen itse joskus ollut samanlaisessa tilanteessa...joko annan anteeksi tai jatkan ahdistavaa elämääni (jota vihasin). Annoin anteeksi - hiljaa omassa mielessäni. Siitä alkoi loppuelämäni.....

Temppuilijalla oli hyvä kommentti ja vertaus kansanmurhaan tästä samasta asiasta....

• joskususku

Kyllä vaikeita asioita meinaatte selvittää.

Tuo kuvaus narskun uhrista sopisi moneenkin kaksisuuntaista kärsivän henkilön elämään.

Heh hee, kaikkiko narskujen uhreja? Tuskinpa.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      858
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      698
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe