Matkavakuutus Euroopassa

vakuutusnörtti

Oletteko ottaneet matkavakuutuksen jos olette au pairina EU-maassa? Itse haen perhettä Englannista ja vaikken ole vielä löytänytkään, mietin jo asioita valmiiksi. Tota vakuutusasiaa olen pohtinut jo pidemmän aikaa, ja nyt katsoin tota 45 min. trooppisista taudeista ja tajusin että voihan sitä Enklannin maallakin tapahtua vaikka ja mitä.

Jatkuva matkavakuutus olisi siis varmasti järkevin minulle jos vakuutuksen otan, mutta päädyin juuri Eurooppalaisen sivulle ja siellä sanottiin ,että siinä tapauksessa matkan kesto _saa olla_ korkeintaan 3 kk. Au pairina työskentelisin varmasti vuoden, tai yli. Miltä firmalta teidän vakuutukset on ja paljonkin niistä pulitatte? Mulla on ollut joskus pienempänä joku vakuutus, mutta sen enempää en ole joutunut näihin perehtymään. Minulla ei myöskään ole vanhempien tukea tässä neuvomassa, vaan itse asiani hoidan, joten olisin kiitollinen oikeasti järkevistä vastauksista.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti minulla jo onkin!

8

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nelliina11

Otan matkavakuutuksen kesän ajaksi If:ltä, koska perheen kotivakuutus on siellä, joten ilmeisesti ei tarvitse erikseen ottaa matkatavaravakuutusta. Kannattaa vain aloittaa soittamalla pariin vakuutusyhtiöön ja kysyä tarjouksia. Mulla 3,5kk matkustajavakuutus maksoi 110e. Itse esitin paljon kysymyksiä vakuutusyhtiöille, sillä olin aivan yhtä tietämätön kuin sinäkin, mutta asiakaspalveluissa ei oikeastaan osattu niihin vastata kunnolla. Kannattaa kuitenkin olla tiukkana ja vaatia oikeuksiaan, vaikka oletkin yksin tiedustelemassa.

• vakuutusnörtti

Jeps thänks! Olenkin itse jo asioita netistä selvittänyt jonkin verran, mutta tietyt asiat on epäselviä. Eurooppalaisen sivuilla lukee, että jos haluaa 3 kk:tta pidemmäksi ajaksi vakuutuksen, täytyy tehdä terveysselvitys. En tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa ja läpäisisinkö edes sitä, koska käytän jatkuvaa lääkitystä paniikkihäiriöön, akneen ja astmaan. Myöskin ymmärsin että siitä koituisi paljonkin lisäkustannuksia. Myöskään en todellakaan osaa arvioida kauanko au pairina olen, vähintään puoli vuotta, mutta jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, voisin olla puolitoistakin..

IF:llä mulla oli lapsena/nuorena joku sairausvakuutus, joka oli markkinoimpien kalleimpia, kun äitin kanssa joskus vertailtiin. Siksi mietinkin että onkohan esim. toi eurooppalainen tai tapiola halvempi. Mitään kotivakuutuksia en ole joutunut vielä ottamaan, koska asun solussa eli niihin en voi liittää, joudun ottamaan yksittäisen vakuutuksen..!

• Belgiaan

Heips, mä lähden tasan 5 viikon päästä au pairiksi Belgiaan ja tosiaan matkavakuutuksenhan saa vaan 3kk kerrallaan ja välissä pitää olla joku 3vko suomessa tms? En itse ole vielä käynyt vakuutusyhtiössä, mutta ensi tai sitä seuraavalla viikolla olis tarkoitus käydä kysymässä lisää, koska vakuutuksenhan saa vaan jos on pysyvä asuinpaikka suomessa, joten saanko sen koska olen kuitenkin vaan tietyn ajan ulkomailla jne.

Jos saan, otan matkavakuutuksen reilun 1kk ajaksi, koska siinä välissä matkustan perheeni kanssa Ranskaan. Sen jälkeen otan aina lyhytkestoisempia matkavakuutuksia, jos reissaan itsekseni jonnekin (lähinnä matkatavaroille siis!) ja pitää kysyä saanko ottaa sen Suomesta vai pitääkö Belgiasta ottaa. Luultavasti kuitenkin Suomesta :D Että en nyt vastannu mihinkään sulle, mutta kerroin vaan omasta tilanteestani haha :D katellaan sitten kun oon käyny vakuutusyhtiössä juttelemassa ;) Ja ite katoin niin if:iltä saisin halvimman matkavakuutuksen!

• Penzance

"koska vakuutuksenhan saa vaan jos on pysyvä asuinpaikka suomessa, joten saanko sen koska olen kuitenkin vaan tietyn ajan ulkomailla jne."

"ja pitää kysyä saanko ottaa sen Suomesta vai pitääkö Belgiasta ottaa"

Jos asut Belgiassa, voit ottaa vakuutuksen Belgiasta. Samaten kännykkäsopimusta ei kannata ottaa Suomesta ulkomaille vaan kohdemaassa paikalliselta operaattorilta.

• Penzance

Englantiin on melko turhaa otta matkavakuutusta sairastumisen varalle koska lääkkeet ja sairaanhoito on ilmaista. Siis ei ole omavastuuta eikä ylärajaa.

Mikäli sinulla on vakuutus ja sairastut, pääset samaan sairaalaan, joudut maksamaan hoidosta ja kaikki on hitaampaa turhan paperisodan takia. passilla tai Kelan kortilla saa ilmaispalvelut.

Lentoyhtiön vakuutus kattaa matkatavaroiden häviämisen lentomatkan aikana. Au pair perheessä asuessasi tavarasi ovat perheen kotivakuutuksen piirissä.

Otan aina matkavakuutuksen esim. USA:an mennessäni mutta Englannissa se on aika turha. Ja aloittaja sanoi menevänsä Englantiin.

• au pair

Itse tulin juuri englantiin au pairiksi ja otin matkavakuutuksen suoraan nordean verkkopankkini kautta vakuutus kohdasta.

• vakuutusnörtti

Jeps, tiesinkin jo sen verran, että ilmeisesti toinen Eu-asukki on aika samalla viivalla UK.ssa kuin paikallinen. Silti tuntuu, että kaikki muutkin ottaa matkavakuutuksen Britteihin ja mietin, että pitäisikö minunkin koska olen varsinainen Aku Ankka ja pelkään, että tää venkoileva polvi vetää viimeisen henkäyksensä Sumujen Saarella. Toisaalta olen koko ajan ollut sillä kannalla, etten ota. Jää nähtäväksi.

T
      alkuperäinen

• Krebsforschnung

Tässä asiassa on se ongelma kun Suomessa kaikki maksaa ja lisäks toitotettu sitä "on lottovoitto syntyä Suomeen"-mantraa, niin useimmat luulee että muualla ei ole mitään sosiaalietuja. Joten Suomalaiselle ei voi mennä kaaliin että voi marssia toiseen maahan, joutua auto-onnettomuuteen ja lasku 6kk sairaalassaolosta lääkkeineen ilman vakuutusta 0 euroa. Suomessa...en viitsi edes ajatella.

Ja uskomattoman moni on mennyt siihen hujarien vipuun että on maksanut viisumista EU-maahan kun "eikai sitä nyt noin vain voi ulkomaile lähteä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      360
      3085
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      302
      1482
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1145
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1052
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe