Minulla oli hiljattain läheisen hautajaiset ja olen vienyt pari kertaa viikossa uuden kynttilän hautausmaalle. Hänen tuhkansa on siroteltu muualle, joten olen jättänyt kynttilän yhteiselle muistelupaikalle, johon on kiinnitetty muistolaattoja.
Mitä mieltä olette, voiko ja kannattaako kesällä viedä hautausmaalle kynttilöitä? Illat ja yöt ovat valoisia eikä kynttilän liekki kunnolla näy. Kynttilän vieminen kuitenkin on ollut minulle tärkeää ja tahtoisin sen tehdä jatkossakin. Kotona kynttilän sytyttäminen ei tunnu samalta.
Kesällä kynttilä hautausmaalle?
9
7767
Vastaukset
- ulkokultaistamuistam
Kuka ei näe sitä kynttilää?? Jos sinä suret, viemällä kynttilän hautausmaalle, niin miksi ihmeessä mietit sitä, näkyykö sun muistamisesi johonkin? Tunnen ihmisiä, jotka muistavat enemmän hautakumpua, kuin sitä ihmistä, joka sinne on laitettu, eikös se ole hieman tekopyhää???
Hauta on monelle, myös minulle, paikka johon on kätketty rakkaan maalliset jäännökset. Siellä on myös kivi hänen muistolleen. Siispä on ihan luonnollista että se on myös tärkeä muistopaikka rakkaansa menettäneelle. Näin minä tunnen. Ja ymmärrän myös niitä, jotka tuntevat toisin, joille hauta ei ole tärkeä paikka.Itsekin koen, että rakkaani on nyt osa tätä kaikkea. Mieleenikään ei tulisi arvostella toisten tapaa surra ja käsitellä menetystään.
- ulkokultaistamuistam
wio-la kirjoitti:
Hauta on monelle, myös minulle, paikka johon on kätketty rakkaan maalliset jäännökset. Siellä on myös kivi hänen muistolleen. Siispä on ihan luonnollista että se on myös tärkeä muistopaikka rakkaansa menettäneelle. Näin minä tunnen. Ja ymmärrän myös niitä, jotka tuntevat toisin, joille hauta ei ole tärkeä paikka.Itsekin koen, että rakkaani on nyt osa tätä kaikkea. Mieleenikään ei tulisi arvostella toisten tapaa surra ja käsitellä menetystään.
Arvostelinkin ihmistä, joka välittää enemmän tästä hautapaikasta(ihmisten puheet), kuin henkilöstä, kun tämä eli.
- Mustoja....
Mielestäni kynttilää voi poltaa koskavaan. Mielestäni sitä kynttilää ei tarvitse sinne hautausmaallekaan viedä. Etenkään jos ei edes häntä ole sinne haudattu.
Muistoahan voi kunnioitaa muuallakin. Tosin hautausmaalla on aivan erilainen tunnelma kuin missään muualla.
Olin itse tänään hautausmaalla istuttamassa orvokkeja poismenneiden sukulaisteni haudoille. Siellä on kyllä surulle ja muistoille otollinen paikka
Huomenna olisi äidin syntymäpäivä! Isäni syntymäpäivä olisi ollut eilen!
Pois nukkuneen lapseni muistolle istutin myös orvokin. - Muistoissa...
Ajattelen, että niille ihmisille, joille on ollut aikaa jo eläessäänkin, on myös aikaa ja tarve vielä kunnioittaa muistoa haudallakin. Ei se tunneside kuolemaan lopu.
Kultaiset muistot palaavat useasti mieleen ja haudallakin niitä on mielestäni hyvä muistella - ...
Älä kummiskaan sillon vie jos on metsäpalovaara ja avotulentekokielto.
Vois olla nolo juttu kun puoli pitäjää kärvähtää... - johannes-kastaja
kynttilä perseeseen ja videolle! turhaan niitä kesällä sinne kantaa ku aurinko paistaa koko ajan!
- Anonyymi
Minusta on rumasti sanottu edellinen sanoi.Minusta jokainen mikä tuntuu hyvältä ,ei pidä ketään arvostella.Minä ja siskoni ja hän tyttären kansa käydään kesällä viemässä kukkia,Sielä on veljeni ja Äitini jotka ovat minulle hyvin rakkaita ,käyme myös syksyllä laitamme kesällä haudat kuntoo,kun näkee kauniisti laitettu.Muistamme myös rakkaitta ihmisiä jotka haudattu muualle laitamme kyntilän.
- Anonyymi
Edesmenneen muistolle voi sytyttää kynttilän missä vain ja milloin vain, varsinkin tärkeinä päivinä kuten hänen syntymä- ja kuolinpäivänään sekä suurina juhlapyhinä vuodenajasta riippumatta.
Ja voi sytyttää kynttilän ihan muuten vaan, kun siltä tuntuu ihan kotonakin.
Itse vien kesällä haudalle kukkia, pimeänä vuodenaikana kynttilän lyhtyyn, joka on haudalla (ankkuroituna) pysyvästi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273653- 412489
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381579
- 141432
- 1311345
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2781322Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451295