"Nykyisten tietojen mukaan pitkäaikainen liian suolan käyttö on terveydelle pahaksi, mutta uusien tutkimustulosten mukaan myös liian vähäisellä suolan käytöllä voi olla vakavia seurauksia.
Nykyisten tietojen mukaan pitkäaikainen liian suolan käyttö aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia. Eurooppalainen tutkijaryhmä halusikin vielä kerran tutkia, miten erilainen natriumin kulutus vaikuttaa ihmisen terveyteen. Journal of the American Medical Associationissaa julkaistuissa tuloksissa ilmenikin yllätys: liian vähäinen suolan käyttö voi myös johtaa sydänongelmiin.
Tutkimukseen osallistui 3 681 miestä ja naista eri Euroopan maista ja henkilöt olivat alle 60-vuotiaita. Tutkijaryhmä jakoi henkilöt kolmeen ryhmään heidän suolankulutuksensa mukaan. Tutkijat huomasivat ensimmäisenä, että rajoitukset ylittävä suolankäyttö ei itse asiassa aiheuttanut sydänsairauksia, mutta nosti hieman systolista verenpainetta.
Hieman yli kuusi prosenttia osallistujista kärsi tutkimuksen aikana sydänkohtauksesta, aivohalvauksesta tai muusta sydän- ja verisuoniongelmiin liittyvästä vakavasta ongelmasta. Ne henkilöt, jotka käyttivät vähiten suolaa, olivat 56 prosenttia suuremmassa vaarassa kuolla sydänkohtaukseen tai aivohalvaukseen.
Tutkijat eivät osaa sanoa, miksi tulokset sotivat voimakkaasti nykyisiä suosituksia vastaan.
Lähde ja lue miten suola voi vaikuttaa verenpaineeseen: Tohtori.fi"
http://www.iltasanomat.fi/terveys/liian-vahainen-suolan-saanti-aiheuttaa-sydankohtauksen/art-1288387196016.html
hienoo et tääkin nyt tuli julkiseksi
Liian vähäinen suolan saanti aiheuttaa sydänkohtauksen?
11
193
Vastaukset
Minä olen aina suhtautunut suurella varauksella noihin tutkimuksiin. Suuresta tutkimusjoukosta saadaan pieni tilastollinen ero ja sen perusteella väitetään jotain terveelliseksi tai epäterveelliseksi.
Minä luulen, että on parasta nauttia kaikkea monipuolisesti ja kohtuudella. Eikä meistä kukaan siltikään tiedä, korjaako kuolo huomenna onnettomuuden takia tai syövän vuoksi vuosikymmenen päästä. Tosin jatkuvasti murehtimalla jokainen päivä varmaankin ainakin tuntuu pidemmältä...mie luulen et ne ei aiemmin ole ottaneet tarpeeksi huomioon sitä että jotkut ihmiset hikoilee sairaanloisesti suolat pihalle, minä kuulun juuri niihin, kuivutuani näytän suolapatsaalta, keho täynnä suolalaikkuja
monte24 kirjoitti:
mie luulen et ne ei aiemmin ole ottaneet tarpeeksi huomioon sitä että jotkut ihmiset hikoilee sairaanloisesti suolat pihalle, minä kuulun juuri niihin, kuivutuani näytän suolapatsaalta, keho täynnä suolalaikkuja
Kuten kirjoitin, tuollaiset massatutkimukset eivät huomioi yksilöllisiä eroja. Niinpä niitä ei kannata yksilötasolla ottaa kovin vakavasti. Ylensä kaikilla ruoka- ja nautintoaineilla on sekä hyviä, että huonoja vaikutuksia etenkin eri määrinä käytettynä.
Minäkin olen huomannut, että päivittäinen suola- ja rasva-annos pitää mielenteveyteni kuosissa. ;-)Ratikkakuski kirjoitti:
Kuten kirjoitin, tuollaiset massatutkimukset eivät huomioi yksilöllisiä eroja. Niinpä niitä ei kannata yksilötasolla ottaa kovin vakavasti. Ylensä kaikilla ruoka- ja nautintoaineilla on sekä hyviä, että huonoja vaikutuksia etenkin eri määrinä käytettynä.
Minäkin olen huomannut, että päivittäinen suola- ja rasva-annos pitää mielenteveyteni kuosissa. ;-)veltto virtasella on sairaus joka vaatii suolaa
Ratikkakuski kirjoitti:
Minäkin olen huomannut, että päivittäinen suola- ja rasva-annos pitää mielenteveyteni kuosissa. ;-)hehheh
"mielenterveys kuosissa"
Sanoiko terapeutti noin vai itsekö ratikka vain on sitä mieltä?
hehheh
Tuo suolan vähennysbuumi tuli suomeen 90-luvulla ja yleisellä ollaan tietoisia siitä, että liian vähäinen natriumin ja kaliumin saanti aiheuttaa oireita.
Pitää muistaa että leipään ja moneen ruokaan on lisätty suolaa, perunan keittoon laitetaan ja se riittää.
Mitä ihmeellistä tuossa tutkimuksessa nyt oli?, kyseessä oli amerikkalainen tutkimus ja jenkithän ovat "esimerkillisiä" ravinnonsuhteen.
Kansa kuolee lihavuuteen.
Ihmettelen jos joku ihminen kokee ahaa elämyksen luettuaan iltasanomien terveysuutisia!
Tekemällä aloitusen tänne, huoh...- Ebenizer
Elintarviketeollisuus on tiennyt asian ja huolissaan meidän terveydestämme ja siksipä ahtaa kaikkiin valmisruokiin ja eineksiin niin natriumkloridia kuin -glutamaattiakin.
- Liian vähäinen
suolensaanti(24) aiheuttaa sydänkohtauksen.
Anteeksi nyt, mutta olin tukehtua munavoileipääni lukivirheeni takia.
Siis suolasta olikin kysymys. Onnettomuuspaikalla ensimmäinen mitä uhrille annetaan on suolaliuosta suoraan suoneen. Että eräästä elämäneliksiiristä voisi sanoa olevan kyse. Ellei tärkeimmästä.
Syökää siis surutta suolaa tai kuolette.
"Suola on ihmisen kehitykselle ja elämälle välttämätön aine. Voimme elää vain olosuhteissa, joissa suolan saanti on turvattu.
Kivennäisaineet ovat elimistölle vältämättömiä ja kullakin kivennäisaineella on oma tärkeä tehtävänsä elimistössämme. Yhden kivennäisaineen puuttumista ei voi korvata toisella kivennäisaineella. Tarvitsemme kivennäisaineita kolmenlaisiin tehtäviin: 1) kudosten rakennusaineiksi, 2) kudosten ja kudosnesteen osmoottisen paineen ja kalvojen läpäisyvyyden säätelyyn ja 3) katalysaattoreiksi entsyymi- ja hormoonisäätelyyn.
Natrium on yksi kehomme tärkeimmistä elektrolyyteistä kaliumin, magnesiumin ja kalsiumin lisäksi." - niuhis :)
Iäkkäämmät ihmiset pistää usein helteillä merisuolakiteen kielen alle, ja olen sitä itsekin kokeillut; kyllä se hiukan tosiaan saa kroppaan ryhtiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1062449
- 1061912
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161804Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991457Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1921432Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41375Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals133975- 57957
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi125948- 64946