Paasto - järkeä vai ei?

WantTheBody

Hei,

olen nyt muutaman päivän ollut tiukalla kasvis/hedelmäkuurilla ja syönyt säännöllisesti, sekä juonut kahvia usean kupin päivässä veden lisäksi. Huomaan kyllä että turvotus on hävinnyt, posket kaventuneet ja muutenkin kevyempi olo. Mutta minulla on taipumusta pyörtyilyyn ja huimaukseen ja nyt olen taas huomannut vastaavia merkkejä, etenkin jos olen kyykyssä tai kumarrun eteenpäin ja nousen nopeasti, niin huimaa. Muutenkin vähän hömelö olo. Ajattelin aloittaa kuitenkin Master Cleansen eli sitruunadieetin ensi viikolla, mutta onko järkeä? Millaisia oireita, haittavaikutuksia yms. siitä on?! Entä pyörtymismahdollisuus, suureneeko paaston myötä?

14

1258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WantTheBody

      ..ja niin, mites toi urheilu paastoamisen aikana??? Tanssin, juoksen ja käyn salilla säännöllisesti, jaksaako paaston aikana tai voiko tehdä kaikkea normaalisti?

    • novittumieti1234567
    • rinspai

      Paastoaminen ei ole terve tapa laihduttaa! Tokihan sillä voi laihtua, mutta paino palaa aina takaisin.

      Syö terveellisesti ja liiku! Se on pysyvin ja terveellisin tapa laihdutaa.

    • Eläinrasvat jes

      Olen 47 vuotias mies sairastan Diabetestä ja olen noudattanut aika tarkoin THL susituksia.Hyvän sokeritasapainon saavuttaminen tuotti alituisesti vaikeuksia ja paino pysyi korkealla ( 116kg ). Siirryin kasvisrasvoista eläinrasvoihin kuten punainen maito, voi paistamiseen sekä leivänpäälle, Krikkalainen yokurtti jossa 10% rasvaa jne. Painoni on tippunut 13 kiloa puolessa vuodessa, ja kolmen kuukauden sokeritasapainon keskiarvo oli viimeksi 6.6 eli todella hyvä, terveyskeskuksessa kun menin kontrolliin niin ensimmäisenä kysyttiin että minkälaista ruokaa teillä laitetaan sillä harvoin tullaan tänne näin hyvien arvojen kanssa, että silleen. No joku voi sanoa että suunnaton rasvankäyttö lisää sydän ja verisuonitauteja, miksi sitten esimerkiksi ranskassa missä syödään euroopan rasvaisinta ruokaa on vähiten sydän ja verisuonitauteja ? Kokeilppa tervettä rukavaliota niin näät että tulokset puhuvat puolestaan.

    • kdzlöjf

      "Tanssin, juoksen ja käyn salilla säännöllisesti, jaksaako paaston aikana tai voiko tehdä kaikkea normaalisti?"

      Kroppa tarvitsee liikkuakseen ja toimiakseen kunnolla energiaa, jota saa ruoasta. Jos et syö mitään/syöt liian vähän, keho ei saa tarpeeksi energiaa eikä jaksa toimia kunnolla. Jos lähdet rääkkäämään kehoasi kuntosalille/lenkille/tanssitunnille, et todellakaan jaksa tehdä tuota kaikkea normaalisti jos et ole syönyt kunnolla.

      Paastoaminen tuskin on mikään erityisen hyvä tapa laihduttaa, varsinkaan jos sinulla on taipumusta pyörtyilyyn (eikä kyllä muutenkaan!). Syö terveellisesti ja liiku tarpeeksi, se on terveellisempi tapa pudottaa painoa kuin paastoaminen.

    • Karppi74

      Tutustuppa karppaukseen. Tuloksia syntyy varmasti!

    • noin ajattelen

      Oletko mittauttanut verenpaineesi ? Korkea/alhainen ? Varsinkin jälkimäinen aihettaa asentohuimausta juuri noustessa ja kyykistyessä.

      Tuo runsaan rasvan syönti perustuu hiilareiden vähäiseen käyttöön ja laihduttaa kyllä. Mutta pitkän päälle hyvin epäterveelinen, varsinkin jos on jo diapeetikko. Voihan niitä ( hiilihydraatteja) kiertää ihan hyvinkin terveelisellä ruokavaiolla. Nehän juuri kohottavat verensokeria.
      Parasta syödä kunnolla terveelista ruokaa ,silläkin -oikealla koostumuksella-- laihtuu kyllä !

    • TUOTA NOIN...

      Ei millään pahalla, mutta ota ensin asioista selvää ennen kun mitään rupeet tekemään. Kuulostaa siltä että olet ihan normaali painoinen ja lisäksi PAASTOAMINEN EI OLE LAIHDUTTAMISTA, se on tarkoitettu poistamaan kuona-aineita kehosta, ja se pitää tehdä tietyillä mehuilla ja nesteillä mm. kahvia ei saa juoda ollenkaan, eikä hedelmätkään kuulu paastoamiseen.

      Nyt järki käteen ja ottamaan asioista selvää!

    • paastonnut

      Vieroita itsesi siitä kahvista ensin, se ei kuulu paastojuomiin. Paastoon laskeutuminen lähtee hyvin, kun syöt pari päivää juuri kasviksia ja hedelmiä. Jos et ole ennen paastonnut, yksi päivä riittää aluksi. Seuraavalla viikolla sitten uudestaan. Sitten voit kokeilla kolmea päivää, viikkoa. Paastoon laskeudutaan, mutta vielä tärkeämpää on käynnistää syöminen hitaasti, käytä paastosta nousuun tuplamäärä päiviä, mitä paastosit. Paasto on terveyskuuri, ei laihdutusmuoto. Voit sen avulla mukata syömistottumuksiasi terveellisempään suuntaan.
      Pitemmissä paastoissa olen kokenut, että ensimmäiset kolme päivää voivat olla helvetillisiä. Sitten taivas kirkastuu, itse asiassa, sellaista energisyyttä ja hyvää oloa en ole muulloin kokenut! Mutta vointi voi muuttua yhtäkkiä, kun kuona-aineita lähtee liikkeelle, eli treenata voi sydämensä kyllyydestä, mutta kun väsymys tulee, on kroppaansa kunnioitettava ja annettava sen levätä.

    • 1 x/vko

      Itse olen ollut 7 päivän paastolla noin 5 kertaa. Elimistö puhdistuu ja tulee energinen olo, mutta itselläni paasto on aiheuttanut hirvittäviä mielitekoja. Nyt olen lopettanut paastoamisen kokonaan, koska joka kerta paaston aikana pudonneet kilot ovat tulleet takaisin korkojen kera. Totesin, että minulle paasto ei sen vuoksi sovi.

      Nykyisin pyrin pitämään maanantain ns. kevytpäivänä. Silloin tällöin juon maanantaisin vihreää teetä, juon paljon itsepuristettuja mehuja (esim. mehulingolla tehtyjä kasvismehuja) ja jätän eläinkunnan tuotteet kokonaan väliin. Tämä vaatii kuitenkin aina etukäteisvalmisteluja, jotta pystyy töissä tekemään töitä tehokkasti ja samalla kuitenkin noudattamaan kevennystä. Kun vaan jaksaa tehdä tätä, niin paino pysyy kontrollissa.

    • AhaaNoMoro

      Otsikon kysymykseen vastaus: ei, jos tarkoituksena on pysyä kunnossa pidemmän aikaa. Vai aiotko paastota koko elämän?

      En tiedä hirveästi tyydyttyneistä rasvoista, protskuista yms. ja miten ne vaikuttaa ihmiskehoon, mutta oma ruokavalioni koostuu näistä:

      - 4 siivua ruisleipää aamupalaksi ja illalliseksi. Voita ja jotain kinkkua päälle.
      - n.1 L rasvatonta maitoa päivässä
      - Lounas ja illallinen on mitä sattuu mieleen tulemaan (ei nyt mitään pitsaa tai MCDonaldsia), mutta aina puolet lautasesta salaatin (salaattia, kurkkua, tomaattia, fetaa) kanssa.
      - Ostan harvoin mitään karkkia tai sipsiä kotiin, mutta sanoisinko keskimäärin kerran tai kaksi kertaa viikossa tulee ostettua popkornia tai jotain pikkusuolasta.
      -Juon olutta n.8 kpl 0,3 l keskimäärin kerran viikossa (2 viikon taukoja voi olla helposti, joskus juon enemmän joskus ihan muutaman vain)

      Lenkkeilen yleensä n. 2-3 krt viikossa ja 1 päivä himassa punnerruksia, vatsoja, selkiä. Joskus tulee pelattua jalkapalloa tai korista. Käytän julkisia ja kävelen ruokakauppaan, kavereille ja yleensäkkin paikkoihin jotka sijaitsevat lähellä (noin 3 km säteellä).

      Näillä 23-vuotias mies tiputti 83 Kg:sta 73 Kg:n, ja alle 75 olen pysynyt jo vuoden. Olin aina ollut urheilullinen, mutta ruokavalion muutos mielestäni muutti kaiken. Eritoten ennen en syönyt salaattia, ja herkkuja tuli syötyä enemmän. Yritän välillä kavereille sanoa ruokavalion tärkeydestä jos satutaan näistä asioista puhumaan, ja sieltä tulee aina jotain puntti-smoothie perusteluja ja egoiluja; "Viherpiipertäjien hommaa, ootsä nähny Jersey Shorea" jne.

    • Hyvä Original Poster:

      Paastoaminen on amatöörien tapa laihduttaa. Kannattaa alkaa tutkia terveellisyyden eri muotoja. Vakituista terveellistä syömistä, urheilua, yms. Paastoamalla saat hetkeksi pahimmat nesteet ja kuonat vekka mutta samalla kehosi orientoituu pitämään rasvoistaan hanakammin kiinni. :P Suosittelen vakituista tervettä syömistä ja vakituista sporttailua.

    • Käsitteet sekaisin

      Paastoaminen ei ole laihduttamista.

    • terveellinen heppu

      Älä paastoo vaan liiku ja syö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe