Kansalaispalkka tarkoittaa sellaista sosiaaliturva järjestelmää, jossa sosiaalivirkalijat (TYP, KELA, TE, soskut) irtosanotaan, mutta työttömät, ja kaikki muutkin saavat 650 eur/kk käteen (ei erillistä asumistukea)
Kanslaispalkassa kymmeniä tuhansia virkailijoita irtisanotaan viroistaan ja virastoja lakkautetaan. Kansalaispalkka on hyvä juttu työttömille, mutta huono juttu ahneille virkalijoille jotka tipahtavat työttömien alapuolelle
Kansalaispalkka
35
196
Vastaukset
- rx75
Ai hyvä juttu työttömyydelle jos kymmeniä tuhansia virkaihmisiä saa potkut?
Ei ole ilmaisia lounaita. Eikä kansalaispalkkaa voi ehdottaa pelkästään byrokratian pienenemisellä(Kela, sossut tms). Asia pitäisi selvittää perinpohjin ja sen vaikutukset kansantalouteen.
Oma arvio: kansalaispalkka laiskistaa osan ihmisistä jotka saavat sitten jonkin verran enemmän rahaa käteen kuin työttömänä aikaisemmin eivätä edes kiinnostu työnteosta. Toki kansalaispalkan idea on että kun tekee töitä, se maksetaan tuon päälle.
650 eurolla ei muuten kukaan elä jos pitää maksaa asunto, ruoat, sähkö, kännykkä, tv, netti, vaatteet.. eli aivan mitätön summa työttömälle. Nykyjärjestelmässä työtön tarvitsee helposti yli 1000 euroa kuukaudessa elämiseen(vuokra, sähkö, vesi, tv, ruoka, vaatteet, jäikö jotain pois näistä pakollisista maksuista?). Asumistuki pitää katon pään päällä työttömällä. Ei pääkaupunkiseudulta saa edes yksiötä alle 500 eurolla kovin helposti. Siitä jäisi 150€ elämiseen ;D- ei epäselvää
Hyvä juttu se olisi työssäkäyville, jotka ovat nyt syrjittujä ja joutuvat maksamaan toisten loisinnan.
- ei kans. palkkaa
ole rehellisesti työtön ja saat ansiosidonnaistapv.rahaa, jonka olet ansainnut, niin et tarvi mitään kansalaispalkkaa, joka heikentää kaikkien ansiotasoa nostamalla hinnat pilviin,koska ilmaista rahaa ei ole. Se ns. palkka on äkkiä kadonnut hinnan nousuihin , ja sitähän ei koroteta vuosittain niinkuin oikeita palkkoja.
- kjlkjkjljkljkl
ansiosidonnainen poistetaan, sillä monet työttömät eivät saa sitä, mutta jos ahtaaja (AKT) joutuu työttömälsi hän saa kunnon ansiosidonnaisen mitä työtön ei saa
Työtön ei pääse ahtaajaksi ahtaajan paikalle- NÄIN SEN NÄIN
EI OLE TARKOITUS TYÖTTÖMÄN PÄÄSTÄ AHTAAJAN PAIKALLE AHTAAJAKSI, KOSKA EI OLE OLLUT AHTAAJANA TAI MINÄÄN MUUNAKAAN, MUTTA JOS ON TYÖSSÄ YLEENSÄ OLLUT NIIN OMAN ALAN TÖITÄ KYLLÄ AIKANAAN LÖYTYY, SILLÄ ASIOILLA ON TAPANA JÄRJESTYÄ TAVALLA TAI TOISELLA.
- SILLÄ SELVIÄÄ
ansiosidonnainen on ja pysyy, sillä töistä työttömäksi jääneet sitä saa, mutta elämäntapatyöttömät ei sitä saa vaan ovat sossun armoilla.Oikeista töistä työttömäksi joutuvien työkuntoisuus pyritään säilyttämään,etteivät syrjäydy pois työelämästä, jolloin tulisi aivan liikaa näitä työkelvottomia.Ansiosidonnainen takaa selviytymisen seuraavaan työpaikkaan, mutta jos ei ole edellytyksiä rahallisesti pärjätä sitä työttömyysjaksoa, niin ei paljon työt maistu jos on tyhjän päällä,mutta ansiosidonnaisella pystyy jatkamaan aivan tavallista elämää ilman vaikeuksia, varsinkin jos on vielä vähänkään ennakoinut, että jotain ikävääkin voi sattua.
- fvdffvd
monet työttömät eivät saa riittävän usein sitä 10 kk työrupeamaa että voisivat elää välillä ansiosidonnaisella
- työttömien luokka
Demarien/virkalijoiden omaisuus tule pakkokollektivisoida ja jakaa työttömille
Sillä ay-demari on työttömien luokan luokkavihollinen - hyvää demarikesää
olen demari ja kaiken haluamani olen aina saanut hankituksi palkallani.Nyt on ikää senverran että pääsen putkeen nauttimaan ''työttömienluokan''eduista. Ansiosidonnainen jatkuu eläkkeeseen asti, eikä ole pelkoa ns. pakkotöistä. Homma pelaa tosi hienosti, ei muuta kuin viettämään ansaittua putkea.
- työttömien luokka
et ole työtön, vaan työttömien vihollinen, demari
- hyvää demarikesää
ihan sama mikä olen ,kunhan tulen hyvin toimeen ja on rahaa normaaliin elämään.Millä perusteella en ole työtön, kun kerran on työnantajani minut irtisanonut tuotannollis/taloudellisin perustein. Vai tarkoitatko kenties sitä, etä olen ollut töissä yli35v. enkä ole ns. elämäntapatyötön.Siitä voitkin olla aika varma ettei elämäntapatyöttömällä ole muita kuin 'vihollisia' sillä kukapa heitä haluaisi kehdosta hautaan elättää, töissäkävijöillä kun on elätettävänä itsensä ja perheensä.Toisin kuin näillä elämäntapatyöttömillä jotka vaan valmista rahaa sossusta nostaa.
- työttömiä paljon
ay-demarilla on vakivirka/vakiduuni ja hyvät palkkaedut ja löysä työ
työttömällä ei ole näistä mitään
sos.virkalijat tulee irtisanoa ja virastot lakkauttaa (kansalaispalkka)
- kellot soi
liity sinäkin demareihin niin saat samat edut, sitten kun saat töitä.Taitaa ääni muuttua kellossa siinä vaiheesssa.
- työttömiä paljon
kuulun loimaan kassaan
- kellot soi
pääasia että johonkin kassaan sen verran on järkeä sinullakin ollut, mutta näitä vinkujoita ihmettelen jotka ei mihinkään kassaan kuulu ja samat edut pitäisi silti saada.Sitä saa mitä tilaa, eikös vaan...
- työttömiä paljon
ei kannata kuitenkaan liittyä ay-liittoon koska se on demarien tukijärjestö
kannattaa liittyä vain loimaan kanssaan ja saada siten ansiosidonnaiset - werty87654rtyui
työttömiä paljon kirjoitti:
ei kannata kuitenkaan liittyä ay-liittoon koska se on demarien tukijärjestö
kannattaa liittyä vain loimaan kanssaan ja saada siten ansiosidonnaisetJoo ja kun on liittynyt Loimaankassaan niin kannattaa tunkee harjanvarsi perseeseen ja hyppiä pituutta, niin on hyvä olla. Ja työnantajakin kiittää pienemmällä palkalla kuin kuuluis.
- heppulihei
omaa ''hautaa'' työoloihin nähden kaivaa ns. loimaalaiset'' koska pitkällä tähtäimellä niitä palkkoja ja muita etuja karsitaan sitä mukaa kuin AY-väki vähenee. minua ei asia enää liikuta millään lailla, olenhan jo putkessa ja saan kaikki mahdolliset edut .Mutta nyky polvi ei tunnu osaavan ajatella hetkeä pidemmälle, edestään ne sitten löytää.
- ddssdsddssadssaddas
etuudet ovat paperimiehet etuuksia, ei työttömien/vuokratyöläisten etuuksia
- mummo vm.1952
mutta kun menet töihin saat ne edut jotka KUULUVAT VAIN TYÖSSÄKÄVILÖILLE.niin loppuu kitinä ja ruikutus hetkessä. Kannattaa kokeilla edes kerran elämässään.Eihän asumisessakaan ole vuokralaisen osa sama kuin asuntonsa omistavan, miksi siis olisi työelämässä toisin.Ja työttömästä taas ammattiyhdistys pitää huolen ansiosidonnaisen muodossa.KAIKKIetuudet ovat työssäkävijöiden etuja, jos ei ole koskaan halunnut työtä tehdä niin ei niille kuulu mitään etuja. Sossu on niitä varten.
- työtön.
"mutta kun menet töihin" tämä on taas näitä ay-demarin jorinoita
EI TYÖTTÖMILLE OLE TÖITÄ. PAPERITEHTAASEEN EI OTETA TYÖTTÖMIÄ!
- 25256
mikä vitun hinku sinne paperitehtaaseen on,aloittakaa se työnteon opiskelu jostain ns. ''paskaduunista'' Siitä tulee kokemusta ja näkemystä työelämän realiteetteihin, ettei kaikki lankea kuin manulle illallinen, tekemättä mitään.Työttömän joka ei koskaan ole työtä tehnyt ei paljon kannata ''paperitehtaille'' tai muuallekaan ammattitöihin edes uneksua, ensin pitää jotain osata tehdä ennenkuin on mitään asiaa mihinkään.
- kysyn tätä
mutta mä haluaisin paperitehtaaseen mielummin koska sieltä saa hyvän palkan
kuka haluaa johonkin hikiseen vuokratyöfirmaan 1200 eru/kk???
- mummo vm.1952
jostain se on aloitettava, lapsikulta, se työnteko, ei kukaan pääse hyville palkoille jollei osaa mitään, Ensin pitää opetella ja parhaiten se sujuu ja menee pikku päähän vuokratyöfirman kovalla koululla. Senjälkeen osaat sitten jo arvostaa oikeaakin työtä ja sen kun hyvin teet niin saat vielä sen hyvän palkankin aikanaan.
- täträ mieltä
olen ollut vuokratyössä, mutta siltäkään en pääse paperitehtaaseen
eli työttömien kannattaa mennä paperitehtaaseen ihan vaan sen takia että sielä on löysä työ ja hyvä palkka - oli löysä päivätyö
mutta kaltaisesi kitisijät ei koskaan pääse. Kaikki vaan ei voi olla hyvissä hommissa jonkun on ne aputyötkin tehtävä ja nyt näyttää siltä että se olet sinä kelle tämä arpa on langennut.Itse en menisi tehtaaseen jossa on vuorotyö. Se palkka ei ole sen arvoinen että vapaa -ajan siihen uhraisin. Päivä työ se olla pitää.Vuorotyö on perseestä suoraan sanoen, olen sitä tehnyt 3kk viisivuotta sitten ennenkuin sain järkättyä päivähommaksi sen työn.
- Aina ay
Ei voi yleistää, toisille vuorotyö on sopivampi malli. Vuorotyö kuten paperitehtaan 5 vuorojärjestelmä antaa kyllä vapaata enemmän kuin päivätyö, joten edellinen ei tiennyt mistä puhui. Itse olen nykyään päivätyössä nykyisen ammattini vuoksi mutta tein aikanaan useita eri vuorotyömalleja ja tykkäsin olla välillä vapaalla aamulla tai viikolla. TÄRKEINTÄ on kuitenkin että viihtyy muuten työssään, muuten se on TODELLA PERSEESTÄ!
- oli löysä päivätyö
5-vuorossa toki jää enemmän ajallisesti sitä vapaata mutta se että joutuu vaihtamaan nornaalia elämän rytmiä, eli olemaan yöllä hereillä ja nukkumaan vastaavasti päivällä ei soveltunut minulle ja sen takia oli yhtä helvettiä. Joku muu taas nauttii siitä. Kerroin vain ja ainoastaan omista kokemuksistani, enkä yleistänyt mitenkään, jokainen valitsee itselleen sopivan työaika muodon, ellei sitten ole ihan pakko vaan olla sellaisessakin jota ei halua.Se, että voi aamuisin herätä itselle sopivaan aikaan on minulle tärkeää.Se vuoro työ oli sellaista että aamuun kun meni, niin illalla ei ehtinyt mitään omia juttuja kun piti mennä maate että jaksoi ylös ajoissa aamulla. Ja iltaan kun meni niin ei ehtinyt kun kaupassa käydä ja ruokaa tehdä sitten oli jo mentävä, kotona olin klo22.30 jolloin oli nukkumaan mentävä. ELI syö ,nuku , töihin sitärataa, EI sopinut minulle. Oli parempi 5.30-13.30 jatkuva päivätyö jonka sain järjestymään.Ja elämä alkoi taas hymyillä.
- Aina ay
Iltavuoro oli omastamielestänikin se paskin, yövuoron opin rytmittämään ja siitä tykkäsin. Aamulla vaikka kuinka heräs "ajoissa" tuntu ettei kerinnyt mitään.
- aatami ABC
nimim. kysyn tätä, kyse ei ole siitä mitä kukin haluaa, vaan siitä mitä edellytyksiä kullakin on johonkin hommaan.Aika monen vaan on tyytyminen siihen mitä sattuu saamaan harvat on ne jotka voi valita.Yleensä sitä ajaudutaan muutaman kokeilun kautta siihen oikeaan työpaikkaan. Mutta on ihan turha jossitella jollain ''paperitehtaan'' työpaikalla jollei työ yleensä kiinnosta vaan pelkästään hyvä palkka.
- kysyn tätä
mä haluan paperitehtaaseen koska oon kuulluy että sielä maksetaan hyvää palkkaa. en siis etsi "sitä oikeaa", vaan haluan hyvän palkan, ja sen saa paperitehtaasta...
- putkessa on kivaa
mutta et ikimaailmassa sinne pääse kuin et myöskään hyväpalkkaisiin metalliteollisuuden tehtaisiin tms. pysyt ikuisuuteen pers'aukisena työttömänä jota v.tuttaa koko ajan ,kun taas meillä teollisuuden hyväpalkkaisilla elämä maistuu ja voimme tehdä ja ostaa mitä vaan...HYVÄÄ PALKKAA ET TULE SAAMAAN KOSKA SAAMASI TYÖT OVAT KAIKKI APUTÖITÄ
- toimintasuunnitelma
Paperiliitto on estänyt vapaiden työläisten työsopimukset, uhkaamalla sulkea paperitehtaan portit rikollisin keinoin
- Paperiliitto on rikollisjärjestö, sen johtoa on kohdeltava siten mitä laki sanoo koskien järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa
- Paperiliiton jäsenet on irtisanottava paperitehtaista ja työpaikat on annettava työttömille
- Paperiliiton jäsenet on velvoitettava korvaamaan työttömille yhteisvastuullisesti 28000 euroa jokaista työtöntä kohden. Yrittäjille heidän on korvattava laittoman uhkauksen avulla saatu palkka
- Paperimiesten omaisuus (asunnot, autot jne) on laitettava pakkoulosottoon jotta korvaukset voidaan maksaa
- Paperimiesten ansiosidonnaiset ja eläkkeet tulee ulosttaa/konfiskoida ja jakaa työttömille
Ay-demari on työttömien luokan luokkavihollinen - sitä saa mitä tilaa
no aloitapa samasta aiheesta taas , taas, taas uusi ketju mutta asia on ja pysyy intät miten kovasti tahansa. Mäkättää pitää vaikkei asiaa tuntisikaan....
- kesä-kesäloma
me työssäkävijät teemme mitä haluamme ,teepä sinä,elämäntapa työtön mitä käsketään, karenssia karenssia taitaa taaskin pukata...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062731Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382441- 332359
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060