Rakas Jehova

uskontunnustukseni

En tuomitse ketään, enkä mistään.
Tämän ilmoitan Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Amen

17

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen

      Siihen on hyvä pyrkiä.

      Kun sen saavutat olet valaistunut.

    • ^Tuomari^

      Minä tuomitsen Sinua, Jehova!
      Sinä tapit poikasi, vaikka kaikkivoipana sinulla olisi ollut muitakin vaihtoehtoja.
      Olet murhaaja, sadisti. HÄPEÄ!

    • PSARI

      Älä käytä Jehova sanaa, sillä se on väärin kirjoitettu Jehovan todistajien perustajien toimesta. Muista, että sana jumala on arvonimi kuten presidenttikin.

      JHVH on Herra hepreaksi, kuten se on translitteroitu Toorassa, ja on äännettynä kuulunut sanana Jahve. Jahve on lyhennetty Jumalan sanoista "Ehyeh asher ehyeh" tai "ehje a er ehje" (2 Moos.3:14). Tuossa Raamatun kohdassa Mooses kohtaa palavan pensaan eli nuorion takana puhuvan Jumalan eli hallitsijan, ja kysyy tämän nimeä.

      Raamatun sanojen taustalla on heprean olla-verbi haajaa, josta eri muunnoksia ovat olen mikä olen, minä olen se mikä olen, minä olen oleva se, joka olen oleva, minä olen oleva se mikä olen oleva, tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan tai saan olemaan, mitä saan olemaan tai jokin edellisten yhdistelmä.

      Ensimmäinen käsky sisältää esipuheen, joka kertoo, kuka Jumala on ja mitä hän on tehnyt. Käskyssä Jumala ilmoittaa myös nimensä Jahve. Tämä on suomennettu sanalla Herra. Septuagintan kääntäjät käänsivät Jahve-nimen sanalla Kyrios eli Herra.

      Vanhan testamentin variantit heprean konsonanteista jumalan nimestä JHWH ovat Jahvey, Jahve, Jehova, Wahvey, Yahve, Yahveh, Yahwe, JHWH, YHWH.

      Jehovan todistajat eivät käytä Jahvea, koska sitä pidetään huonompana käännöksenä. Jehova sana on otettu adonai-sanan vokaaleista. Heprean kieliopissa Y eli yod-kirjaimen perään ei voi laittaa a-vokaalia, ja sen takia muut kuin Jehovan todistajien kääntäjät ovat laittaneet nimen muotoon Jehovah tai Jehovih eli laittoivat nimen elohim vokaalien mukaan. Kun vokalisaatio lisättiin heprealaiseen konsonanttitekstiin, JHWH nimeä ei vokalisoitu alkuperäisen ääntämyksen mukaan, vaan nimen tilalla luettiin joko sana Elohim = Jumala, Adonaj = Herrani, tai ha-Shem = nimi, ja vokaalit lisättiin näitä sanoja mukaillen. Y ei ole suomen kielessä konsonantti, mutta muualla sitä käytetään konsonantin parina ja J-kirjaimena. Tetragrammissa ei ole J-kirjainta, koska sellaista kirjainta ei ollut olemassa Jahven aikaan. J, j-kirjan muodostettiin i-kirjaimesta n. v. 150 jaa. Transkriptiossa sanat siirretään kirjoitusjärjestelmästä toiseen ääntämistä mukaillen, jolloin tetragarammi olisi IHVH. Translitteroinnissa nuo sanat siirretään siten kuin ne alkuperäisessä kielessä on kirjoitettu, jolloin oikea kirjoitusmuoto on YHWH. Jehovan todistajat esittävät Jumalan nimen väärin kirjoitettuna.

      Jahve-ääntämys on melko varma käännösten ja sen perusteella, että monissa nimissä käytetään jeh(o)- tai jah(u)-liitettä jumalan epiteettinä (esim. Jesaja on Jesa'jahu = Jahven pelastus, psalmeissa kehotetaan hallelu-jah = ylistäkää Herraa). Jahve-nimi esiintyy myös Vanhan testamentin ulkopuolisissa lähteissä, ensimmäistä kertaa moabilaisessa Meshan kivessä 800-luvulta eaa.

    • Minä olen

      Mitä sanaa tulisi sitten käyttää jos Jahvet, Jehovat ja Jumalat ei käy?

      • Anonyymi

        Taivaan Isä on hyvä. Hänhän on se kolminaisuuden Isä-persoona, Jumala itse.


    • Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.

      Tätä mieltä ovat mm. karaiittijuutalaiset (Nehemia Gordon).

      Hepreankielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin, että se lausutaan Jehvah.

      Jos YHVH saisi vokaalit Adonaista, se lausuttaisiin YaHoVaH.

      Mooses kysyy jumalan nimeä ja tämä ilmoittaa että sano israelilaisille että
      Ehyeh lähetti hänet. Tämä tulee sanasta HYH joka tarkoittaa olla, Minä Olen.
      Kuitenkin HETI tämän jälkeen jumala ilmoittaa, että hänen nimensä on YHVH.

      Joten miten HYH ja YHVH ovat tekemisissä toistensa kanssa?
      Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
      jossa jod on vaihtunut vaviin.

      Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
      Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....


      Mitä tulee Jahveen, niin sen kanssa on tiettyjä ongelmia.

      Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
      Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.

      Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
      Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.

      Masoreetteja oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa.
      Oikea vokaali hee-kirjaimen jälkeen on "o" (cholam).

      Joten oikea nimen muoto on Yehovah, paino tavulla VAH.

      http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf

      • Anonyymi

        Entäs Jahuva?


    • Minä olen

      Kaikki sanat ovat vain symbolisia, mikään niistä ei ole absoluuttinen totuus.

      Sanoilla vain yritämme kertoa sitä mikä on totta meille. Sanoja tulkitaan eri tavalla riippuen siitä kuka puhuu tai lukee ja mikä on hänen taustansa ja historiansa.

      Kun ymmärrämme että lopulta kaikki puhumme kuitenkin samasta asiasta vaikka käyttäisimme eri sanaa niin voimme saada hedelmällisiä keskusteluja todellisista asioista emmekä takerru sanamuotoihin tai pikkuasioihin.

      Minulle on täysin sama käyttääkö ihminen mitä sanaa puhuessaan tai kirjoittaessaan Jumalasta. Tärkeintä on puheen tai kirjoituksen sisältö ja se puhutaanko rakkauden Jumalasta vai pelon Jumalasta eli mistä energiasta kirjoitus on lähtöisin.

    • JonesHenry

      Jumalan nimi on "Minä olen" Teoriassa sitä ei saisi käyttää kukaan muu kuin Jumala itse. Miksi? Koska Jumala OMISTAA SINUT! Sinä olet OSA HÄNTÄ! Hänen tahtonsa toteutuu elämässäsi haluaisitpa sitä tai et! Et ole omaa omaisuuttasi, etkä voi esim päättää omaa elämääsi, ellei HERRA sitä joko toivo tai salli!


      Siksi hänen nimensä on "minä olen" Koska hän on HERRA! Ei ole ketään hänen veroistaa, ei ketään hänen kaltaistaan maan päällä tai taivaassa! Ei tässä maailmassa, universumissa tai henkimaailmassa. HERRA on universumi itse! Siksi hänestä käytetään (eri kielillä) nimitystä MINÄ OLEN! Se ei ole sinun nimesi, vaan sinulle on joku ANTANUT nimen kun synnyit! Jumalalla ei sen sijaan ole omaa nimeä, koska kukaan ei sitä ole hänelle voinut antaa!

      • Minä olen

        Teoriassa ei saa käyttää mutta käytännössä saa? Ja mikähän mahtaa olla (taas kerran) Jumalan rangaistus nimensä käytöstä?

        Jumala ei päätä puolestani mitään. Minä itse teen sen. Minä olen oman elämäni luoja. Ei kukaan muu. Jumala on kyllä läsnä kokemassa itseään minun kauttani mutta ei määrää siitä mitä kokemuksia minä koen vaan sen määrittelen ihan itse omilla ajatuksillani, tunteillani ja teoillani. Tätä kutsutaan myös vapaaksi tahdoksi. Vapaaseen tahtoon ei liity rangaistuksia vaan se perustuu EHDOTTOMAAN rakkauteen ja täydelliseen ymmärrykseen, johon taas kristinusko ei perustu ja siten ei voi nähdä Jumalaa todellisena rakkautena joka hän on.


        Minäpä kerron sinulle mitä se "minä olen" oikein tarkoittaa ja kuka sitä käyttää.

        "Minä olen" viittaa luomiseen. Jokainen meistä luo "minä olen" sanoilla ja ajatuksilla joka hetki omaa todellisuuttaan. Kaikki ihmisen ajatukset, tunteet ja teot viittaavat tähän minä olen ajatukseen. Mitä sinä olet? Kuka sinä? Millainen sinä olet? Joka hetki sinä määrittälet kuka sinä olet ja toimit sen perusteella joten lopulta uskomukset siitä kuka sinä olet tulevat myös teoiksi.

        Kukaan ei pääse ohi tästä "minä olen" määritelmästä ja sitä käyttää jokainen tiedostaen tai tiedostamattaan.

        Minä olen ei viittaa pelkästään herraan vaan ihan kaikkeen mitä ikinä ihminen osaa ajatella noiden kahden sanan jälkeen...kuten minä olen tuomitseva tai minä olen rakkaus tai minä olen syntinen tai minä olen täydellinen....jokainen määrittää sen mitä itse kukin on. Sitä kutsutaan luomiseksi ja sen voi tehdä tietoisesti tai tiedostamattaan. Jokainen valitsee millä tyylillä haluaa omaa elämäänsä luoda.


    • Ei jumala nimeään piilotettavaksi antanut.

    • biblestudyhome
    • Anonyymi

      Kävi kierrosvalvoja Kurvinen,sanoi että Jumalan armo on perseestä.Ei toimi.Raamattu on perseestä.erosin Jehovista.

    • Anonyymi

      Jehova siunaa sadan tonnin Mersu pappeja Volvo papitkin käy,milloin minä olen nähnyt sinut alastomana ja nälkäisenä.Hävetkää jehovannimeen piiloutuvat vanhimmat brunssilla humaloituvat helvettiin joutuvat idiotiit.

    • Anonyymi

      Trumpin syntisille myydyt kiinteistöt,haureesisille syntisille ,jehovat yhteystyössä demonien kanssa.saatanan yhteistyökumppanit jehovat.

    • Anonyymi

      ..... vai ettekö tiedä, että te tulette tuomitsemaan enkeleitäkin......

      Jos kahdella veljellä on riita asia ettekö osaa tuomita heidän välillään?.....

      Vaatii terveen itsetunnon? Ja siltikin jokainen joka tuomitsee tekee väärin sillä kuinka näet roskan veljesi silmässä mutta et tukkia omassa silmässäsi.

      Hieno valinta ja usko on olla tuomitsematta.....

    • Anonyymi

      Rakas lapseni uhraa kaikki minun ja poikani puolesta niin palkkioksi saat palvoa minua paratiisissa jos et niin tulet huomaamaan että Putin mukava mies minuun verrattuna... Kaikella rakkaudella t.Jumala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe