eräs joppari sanoi että diesel vero poistuu ensi tai seuraavana vuonna.Pitäneekö paikkansa?
dieselvero poistuu?
32
925
Vastaukset
- keuhkokale
Dieselvero poistuu parin vuoden aikana. Samalla dieselpolttoaineen vero nostetaan bensan kanssa samaan, minkä seurauksena dieselistä tulee bensaa kalliimpaa.
Sen jälkeen tietty isojen ja painavien dieselautojen suosio alkaa kasvaa. Ehkä niille tulee tupakkavero, koska ne aiheuttavat keuhkosyöpiä enemmän kuin tupakointi. - vai sano jobbari :)
Tuskin poistuu, dieselin hintaa kyllä nostetaan, verotus tulee kiristymään kaikessa, kohta uusi hallitus lyö veronkorotuslistat pöytään, konkurssiin on menossa koko valtio.
- voi hyvää päivää
Niimpä. Johan vihreät vaatii, että liikenne ja ympäristöministerin salkku kuuluu heille.
- Kestävyysvajetta...
Käyttövoimaveron alennus on tilapäinen kuten kaikki aikasemmatkin autoverot ja käyttömaksut. Tosin tältä osin poiketaan ja pidetään lupaus. Diesel-vero palautetaan vähintään alennusta edeltävälle tasolle tai hieman ylemmäs. Juju on siinä että Diesel-polttoaineen hinta saatiin kätsysti nostetta ylöspäin.
Terveisin Jykä The Käteinen
Sorry, mut nyt täytyy mennä jatkamaa sossujen ja vasemmiston höykyyttämistä. - Dieseli
Mitenkö käy käyttövoimaverolle?
Ei ole semmoista peikkoa joka sen tietäisi.Mitään päätöksiä ei ole tehty,ja jos on niin niitä voi muuttaa.Edellisten hallitusten suunnitelmat ei sido tulevien hallitusten ratkaisuja mitenkään.
Perustuslakikin muuttui Vanhasen aloitteesta pikkuasiassa muutamassa kuukaudessa.
Se on jokatapauksessa selvää,että autoilu ei tule missään tapauksessa halpenemaan millään polttoaineella.
Veroilla kikkailussa jymäytetään vain autoilijoita luulemaan jotakin.Valtion kassa se on joka pärjää näissä asioissa laski miten laski.- näin aina
Ja jos ei pärjää, niin siihen tulee korjaus nopeasti. Kun huomaavat erheensä.
- verotero
Kyllä se käyttövoimavero poistuu ja koko roska vähän lisää lisätään dieselpolttoaineen veroon. Se on valtion kassojen kannalta paras veto. Uudet isot autot alkavat tekemään kauppansa paremmin, kun niitä ei rasita painon mukaan määräytyvä polttoainevero. Diesleiä alkaa kulumaan lisää.
Lisäksi uudet dieselkoneet ovat niin monimutkaisia, että niiden kansas pitää käydä merkkipajalla pari kertaa vuodessa ja taas tulee alvia, palkkaveroa ja vaikka mitä.- verokonsultti
Hieno logiikka veroterolla. Miksi ihmiset ostaisivat isoja ja painavia dieseleitä sen takia jos polttoaineen hinta nousisi reippaasti?
Ei dieseläitä tarvitse huollattaa sen useammin kuin bensakoneita.
Eikös nuo verot ole sitäpaitsi paljoltikin päästöperusteisia? verokonsultti kirjoitti:
Hieno logiikka veroterolla. Miksi ihmiset ostaisivat isoja ja painavia dieseleitä sen takia jos polttoaineen hinta nousisi reippaasti?
Ei dieseläitä tarvitse huollattaa sen useammin kuin bensakoneita.
Eikös nuo verot ole sitäpaitsi paljoltikin päästöperusteisia?Ainut päästöperusteinen vero on polttoainevero. Käyttövoiman verottaminen perustuu johonkin teoreettiseen malliin, mutta kun samalla autolla voi ajaa siten että vuodessa kuluttaa kolme litraa, tai vuodessa kuluttaa 30 000 litraa sitä menovettä, niin eihän se päästöihin liity mitenkään.
Käyttövoimaveron poistamisessa on kuitenkin ongelma, eli dieselin verotusta pitäisi sitten nostaa. Ammattiliikenteen kannalta tämä on kuitenkin niin huono skenaario, että käytännössä pitäisi heille määrittää oma vero... Lopputuloksena sekavampi systeemi jota on helppo väärinkäyttää. :)- Veroetu
The_Rat kirjoitti:
Ainut päästöperusteinen vero on polttoainevero. Käyttövoiman verottaminen perustuu johonkin teoreettiseen malliin, mutta kun samalla autolla voi ajaa siten että vuodessa kuluttaa kolme litraa, tai vuodessa kuluttaa 30 000 litraa sitä menovettä, niin eihän se päästöihin liity mitenkään.
Käyttövoimaveron poistamisessa on kuitenkin ongelma, eli dieselin verotusta pitäisi sitten nostaa. Ammattiliikenteen kannalta tämä on kuitenkin niin huono skenaario, että käytännössä pitäisi heille määrittää oma vero... Lopputuloksena sekavampi systeemi jota on helppo väärinkäyttää. :)Polttoainevero ei suomessa ole päästöperusteinen, sillä enemmän saastuttava diesel on vähemmän verotettua kuin bensiini.
Toivottavasti bensan ja dieselin polttoainevero saadaan pian samalle viivalle. Veroetu kirjoitti:
Polttoainevero ei suomessa ole päästöperusteinen, sillä enemmän saastuttava diesel on vähemmän verotettua kuin bensiini.
Toivottavasti bensan ja dieselin polttoainevero saadaan pian samalle viivalle.> Polttoainevero ei suomessa ole päästöperusteinen, sillä enemmän
> saastuttava diesel on vähemmän verotettua kuin bensiini.
Se kuitenkin on, koska siten enemmän saastuttava saa kovemmat sanktiot.
Olen kuitenkin samaa mieltä, eli verotus pitäisi siirtää kulutukseen, eikä veroittaa omistamista. Se olisi reilumpaa, vaikka itse siinä varmaan häviäisinkin vähän.- Veroetu
The_Rat kirjoitti:
> Polttoainevero ei suomessa ole päästöperusteinen, sillä enemmän
> saastuttava diesel on vähemmän verotettua kuin bensiini.
Se kuitenkin on, koska siten enemmän saastuttava saa kovemmat sanktiot.
Olen kuitenkin samaa mieltä, eli verotus pitäisi siirtää kulutukseen, eikä veroittaa omistamista. Se olisi reilumpaa, vaikka itse siinä varmaan häviäisinkin vähän."Se kuitenkin on, koska siten enemmän saastuttava saa kovemmat sanktiot."
Ei se nyt vaan ole, koska enemmän saastuttavasta polttoaineesta maksetaan vähemmän veroa.
Miten sanktiot liitty tähän? Veroetu kirjoitti:
"Se kuitenkin on, koska siten enemmän saastuttava saa kovemmat sanktiot."
Ei se nyt vaan ole, koska enemmän saastuttavasta polttoaineesta maksetaan vähemmän veroa.
Miten sanktiot liitty tähän?Verot ovat tässä rangaistusluonteisia, eli selvästikin sanktioita.
Ja edelleen, valitulla polttoaineella ajavista enemmän saastuttava maksaa enemmän veroja. Ensin pitää vain valita polttoaine sen mukaan.
Valinta osuu tietysti tällä hetkellä dieselpolttoaineeseen, mikäli kilometrejä tulee edes 10 000 vuodessa. Eurollisesti voi vielä jäädä vähän tappiolle, mutta onhan ajomukavuus jotain aivan muuta kuin bensavehkeillä. :)
Verotuksen korjauksen jälkeen tilanne muuttuu siten, että kaikkien kannattaa ajaa dieselautolla. Hyvä niin.- Verokonsultti
The_Rat kirjoitti:
Ainut päästöperusteinen vero on polttoainevero. Käyttövoiman verottaminen perustuu johonkin teoreettiseen malliin, mutta kun samalla autolla voi ajaa siten että vuodessa kuluttaa kolme litraa, tai vuodessa kuluttaa 30 000 litraa sitä menovettä, niin eihän se päästöihin liity mitenkään.
Käyttövoimaveron poistamisessa on kuitenkin ongelma, eli dieselin verotusta pitäisi sitten nostaa. Ammattiliikenteen kannalta tämä on kuitenkin niin huono skenaario, että käytännössä pitäisi heille määrittää oma vero... Lopputuloksena sekavampi systeemi jota on helppo väärinkäyttää. :)uuden auton autovero on päästöperusteinen.
Verokonsultti kirjoitti:
uuden auton autovero on päästöperusteinen.
Ei ole.
Se perustuu valmistaman ilmoittamiin teoreettisiin päästölukuihin, jotka ovat vain hyvin löyhästi riippuvaisia todellisiin lukuihin.
Miten paljon hiilidioksidia auto tuottaa, jos sillä ei ajeta? Autoveron perusteiden mukaan yhtä paljon kuin sekin, jolla pörrätään kaupungissa 150 000 kilsaa vuodessa.- Veroetu
The_Rat kirjoitti:
Verot ovat tässä rangaistusluonteisia, eli selvästikin sanktioita.
Ja edelleen, valitulla polttoaineella ajavista enemmän saastuttava maksaa enemmän veroja. Ensin pitää vain valita polttoaine sen mukaan.
Valinta osuu tietysti tällä hetkellä dieselpolttoaineeseen, mikäli kilometrejä tulee edes 10 000 vuodessa. Eurollisesti voi vielä jäädä vähän tappiolle, mutta onhan ajomukavuus jotain aivan muuta kuin bensavehkeillä. :)
Verotuksen korjauksen jälkeen tilanne muuttuu siten, että kaikkien kannattaa ajaa dieselautolla. Hyvä niin."Ja edelleen, valitulla polttoaineella ajavista enemmän saastuttava maksaa enemmän veroja. Ensin pitää vain valita polttoaine sen mukaan."
Ja vaikka kuinka valitset polttoainetta niin diesel saastuttaa enemmän ja sitä verotetaan vähemmän. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
"Eurollisesti voi vielä jäädä vähän tappiolle, mutta onhan ajomukavuus jotain aivan muuta kuin bensavehkeillä. :)"
Näinhän se on, että bensavehkeiden ajomukavuus on ja pysyy dieselin edellä vaikka ajaminen hieman enemmän saattaa maksaakin.
"Verotuksen korjauksen jälkeen tilanne muuttuu siten, että kaikkien kannattaa ajaa dieselautolla. Hyvä niin."
Mistä olet lukenut, että dieselin vero mittarilla tulee halpenemaan? Toivottavasti näin ei käy, sillä tästä tulisi suuri lasku kansantaloudelle sairaalakulujen nimissä. Veroetu kirjoitti:
"Ja edelleen, valitulla polttoaineella ajavista enemmän saastuttava maksaa enemmän veroja. Ensin pitää vain valita polttoaine sen mukaan."
Ja vaikka kuinka valitset polttoainetta niin diesel saastuttaa enemmän ja sitä verotetaan vähemmän. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
"Eurollisesti voi vielä jäädä vähän tappiolle, mutta onhan ajomukavuus jotain aivan muuta kuin bensavehkeillä. :)"
Näinhän se on, että bensavehkeiden ajomukavuus on ja pysyy dieselin edellä vaikka ajaminen hieman enemmän saattaa maksaakin.
"Verotuksen korjauksen jälkeen tilanne muuttuu siten, että kaikkien kannattaa ajaa dieselautolla. Hyvä niin."
Mistä olet lukenut, että dieselin vero mittarilla tulee halpenemaan? Toivottavasti näin ei käy, sillä tästä tulisi suuri lasku kansantaloudelle sairaalakulujen nimissä.Enemmän ajava maksaa enemmän veroja. Aina. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää? Toki hieman voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, kuten aika paljon muussakin verotuksessa. Mutta tuolle faktalle ei mitään mahda.
> Mistä olet lukenut, että dieselin vero mittarilla tulee halpenemaan?
En mistään. Mutta kun:
a) diesel- ja bensa-auton hankintahinta on about sama
b) diesel-auton polttoaine maksaa noin 10% enemmän kuin bensan (oletus)
c) diesel-auto kuluttaa 30% vähemmän kuin bensa
d) huoltokulut ovat vastaavat
Niin luulisi pienemmälläkin matikkapäällä osaavan laskea, kumpi kannattaa. Kilometreistä riippumatta.- Veroetu
The_Rat kirjoitti:
Enemmän ajava maksaa enemmän veroja. Aina. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää? Toki hieman voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, kuten aika paljon muussakin verotuksessa. Mutta tuolle faktalle ei mitään mahda.
> Mistä olet lukenut, että dieselin vero mittarilla tulee halpenemaan?
En mistään. Mutta kun:
a) diesel- ja bensa-auton hankintahinta on about sama
b) diesel-auton polttoaine maksaa noin 10% enemmän kuin bensan (oletus)
c) diesel-auto kuluttaa 30% vähemmän kuin bensa
d) huoltokulut ovat vastaavat
Niin luulisi pienemmälläkin matikkapäällä osaavan laskea, kumpi kannattaa. Kilometreistä riippumatta."Enemmän ajava maksaa enemmän veroja. Aina. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?"
Tämä on ollut selvä kokoajan, mutta väitteesi "Ainut päästöperusteinen vero on polttoainevero." ja "valitulla polttoaineella ajavista enemmän saastuttava maksaa enemmän veroja" on täyttä puppua.
"En mistään. Mutta kun:
a) diesel- ja bensa-auton hankintahinta on about sama
b) diesel-auton polttoaine maksaa noin 10% enemmän kuin bensan (oletus)
c) diesel-auto kuluttaa 30% vähemmän kuin bensa
d) huoltokulut ovat vastaavat
Niin luulisi pienemmälläkin matikkapäällä osaavan laskea, kumpi kannattaa. Kilometreistä riippumatta."
En ota kantaa matikkapäähäsi, mutta väitteesi c) ei pidä paikkaansa kuin ehkä pelkästään kaupunkiajoa ajavilla. - onhan se ...
The_Rat kirjoitti:
Ei ole.
Se perustuu valmistaman ilmoittamiin teoreettisiin päästölukuihin, jotka ovat vain hyvin löyhästi riippuvaisia todellisiin lukuihin.
Miten paljon hiilidioksidia auto tuottaa, jos sillä ei ajeta? Autoveron perusteiden mukaan yhtä paljon kuin sekin, jolla pörrätään kaupungissa 150 000 kilsaa vuodessa.Kyllä autovero on päästöperusteinen. Ihan yhtä löyhästi ilmoitetut lukemat korreloivat todellisten päästöjen kanssa kaikilla merkeillä.
Autoveron perusteiden mukaan sen tarkoitus on ohjata hankkimaan vähempipäästöisiä autoja ja siinä se selvästi toimiikin tarkoitetulla tavalla.
Kuinka paljon autolla sitten ajetaan on ihan toinen juttu ja sitä ajoa verotetaan polttoaineen verotuksella.
Ajoit enemmän tai vähemmän aina vähempipäästöisempi autosi saastuttaa vähemmän kuin suuripäästöinen - tätä autovero ohjaa. - vtheyh vyh b
The_Rat kirjoitti:
Enemmän ajava maksaa enemmän veroja. Aina. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää? Toki hieman voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, kuten aika paljon muussakin verotuksessa. Mutta tuolle faktalle ei mitään mahda.
> Mistä olet lukenut, että dieselin vero mittarilla tulee halpenemaan?
En mistään. Mutta kun:
a) diesel- ja bensa-auton hankintahinta on about sama
b) diesel-auton polttoaine maksaa noin 10% enemmän kuin bensan (oletus)
c) diesel-auto kuluttaa 30% vähemmän kuin bensa
d) huoltokulut ovat vastaavat
Niin luulisi pienemmälläkin matikkapäällä osaavan laskea, kumpi kannattaa. Kilometreistä riippumatta.Mitenkähän huoltokukut saadaan pysymään samassa nokivasaralla? Aivan samat jakohihna yms. murheet on hihnallisissa myllyissä. Nokivasaroissa uusitaan pumppuja, polttoainejärjestelmän tiivisteitä, suuttimia, webastoja ja tukkeentuneita pakoputkia. Mitkään näistä murheista ei bensa autoilijaa kosketa.
onhan se ... kirjoitti:
Kyllä autovero on päästöperusteinen. Ihan yhtä löyhästi ilmoitetut lukemat korreloivat todellisten päästöjen kanssa kaikilla merkeillä.
Autoveron perusteiden mukaan sen tarkoitus on ohjata hankkimaan vähempipäästöisiä autoja ja siinä se selvästi toimiikin tarkoitetulla tavalla.
Kuinka paljon autolla sitten ajetaan on ihan toinen juttu ja sitä ajoa verotetaan polttoaineen verotuksella.
Ajoit enemmän tai vähemmän aina vähempipäästöisempi autosi saastuttaa vähemmän kuin suuripäästöinen - tätä autovero ohjaa.Minä kun en aja merkillä, vaan maantiellä!
Katsos kun tuo autovero menee päästöjen / kilometri mukaan. Oleellista kuitenkin on kilometrien määrä mietittäessä päästöjen määrää, ei päästöjen määrä sinänsä.
Oikeasti. Kulutus vaihtelee about 3-10 l/100 välillä. Ajokilometrit taas 3000 - 150 000 vuodessa ja 10 000 - 500 000 auton eliniän aikana. Kumpi kuluttaa enemmän? 3 l/100 * 500 000 vai 10 l/100 * 10 000?
Autovero perustuu tasan tarkkaan kateuteen.- ei kannata...
The_Rat kirjoitti:
Minä kun en aja merkillä, vaan maantiellä!
Katsos kun tuo autovero menee päästöjen / kilometri mukaan. Oleellista kuitenkin on kilometrien määrä mietittäessä päästöjen määrää, ei päästöjen määrä sinänsä.
Oikeasti. Kulutus vaihtelee about 3-10 l/100 välillä. Ajokilometrit taas 3000 - 150 000 vuodessa ja 10 000 - 500 000 auton eliniän aikana. Kumpi kuluttaa enemmän? 3 l/100 * 500 000 vai 10 l/100 * 10 000?
Autovero perustuu tasan tarkkaan kateuteen.Kun et ymmärrä, niin et ymmärrä. Ole kuitenkin onnellinen, ettei maantieveroa ole käytössä (..vielä).
Nuo mainitsemasi tekijät eivät ole autoveron perusteita, vaan polttoaineveron perusteita.
Autoveron peruste on saada oastamaan vähäpäästöisiä autoja. Jos ajat yhden kilometrin vuodessa niin päästöjä tulee vähemmän kuin suuripäästöisellä. Ja sama efekti aivan kilometrimäärästä riippumatta.
Kokonaisuus ratkaisee eri tekijöineen päästöjen määrän, niin auton ominaispäästöt kuin ajetuttujen kilometrien määräkin. Siksi on erilaisia verojakin. - mitään bensoja
vtheyh vyh b kirjoitti:
Mitenkähän huoltokukut saadaan pysymään samassa nokivasaralla? Aivan samat jakohihna yms. murheet on hihnallisissa myllyissä. Nokivasaroissa uusitaan pumppuja, polttoainejärjestelmän tiivisteitä, suuttimia, webastoja ja tukkeentuneita pakoputkia. Mitkään näistä murheista ei bensa autoilijaa kosketa.
aja vaan sinä hihnakoneella.oikeat autot on d motilla ja ketjulla ja niissä ei ole bensa vehkeen ongelmia ja voimaa piisaa et pääsee ohi bensa nönnöistä!
vtheyh vyh b kirjoitti:
Mitenkähän huoltokukut saadaan pysymään samassa nokivasaralla? Aivan samat jakohihna yms. murheet on hihnallisissa myllyissä. Nokivasaroissa uusitaan pumppuja, polttoainejärjestelmän tiivisteitä, suuttimia, webastoja ja tukkeentuneita pakoputkia. Mitkään näistä murheista ei bensa autoilijaa kosketa.
Huollot yleensä harvemmin. Eikä ainakaan itsellä ole mitään noista kohdista huolto-ohjelmassa, eikä muutenkaan korjailtu.
- Nönnö
mitään bensoja kirjoitti:
aja vaan sinä hihnakoneella.oikeat autot on d motilla ja ketjulla ja niissä ei ole bensa vehkeen ongelmia ja voimaa piisaa et pääsee ohi bensa nönnöistä!
Tiivistit hyvin mitä dieselkuskin päässä liikkuu.
- Viesti meni ohi
The_Rat kirjoitti:
Huollot yleensä harvemmin. Eikä ainakaan itsellä ole mitään noista kohdista huolto-ohjelmassa, eikä muutenkaan korjailtu.
Naapurin koiralla samoin, kerro terveisiä.
- verotero
Isommpien dieselautojen suosio kasvaa, koska niistä poistuu iso käyttövoimavero. Se kun määräytyy painon mukaan. Siloin niillä tulee halvemmaksi ajaa, vaikka polttoaineen hintanousisikin. Bensakoneella niitä ei nyt pysty päästöpohjaisen autoverotuksen takia myymään.
Tyhmä saa olla, muta ei sitä kannata mainostaa. - tottakai poistuu ...
Tottahan joppari sen tietää, vaikkei edes hallitus ole asiaa käsitellytkään. Jopparihan myy sulle dieseliä, jolla se leipänsä tienaa, kyllä siinä silloin poistuu vaikka tuloverokin kokonaan!
- tv hyh yhh4
Kai sen tietää jokainen, joka on lukenut lehtiä viimeisen parin vuoden aikana. Kuljetusten hinnan nouseminen dieselin normaalilla verotasolla muuten hivelee vihreitä, joista tulee hallituksen tärkein puolue vasemmistoliiton jättäytyessä oppositioon.
- ei bensaa
no ei kuule poistu!käyttö verokin oli aikoinaan vain väliaikainen ja ollut nyt jos n.15v käytössä,et se siitä ilosta.
mutta silti ajan dieselillä aina, se vääntö..;) - silmänkääntötemppu..
Sen päivän kun näkis vielä eläessään, että joku vero Suomessa lakkautettais kokonaan. Kuitenkin jos toisesta päästä leikataan niin toistapäätä rankemmin jatketaan, se on maan tapa johon meidät on opetettu.
- Paha kutina niskassa
Rupee tuntumaan vähän siltä tokkopa jo sovittu käyttövoimaveron alennus tuleekaan toteutumaan voipi olla että vain polttoaineen vero nousee tuntuu nuo hallitu puheet olevan vähän sen mukaisia autoilijoilta otetaa niin suuria summia että veron alennuksiin ei ole varaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161