Sienestäminen laitonta?

työtön.

Saako sieniä kerätä tai kalastaa ilman että ilmoittaa verottajalle saamiensa sienien tai kalojen määrän?

12

298

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi.

Pitää ilmoittaa, ja saattaa mm vaikuttaa tukiin..

• Vapaita..

Itse kerättyjen marjojen ja sienien myynnistä saadut tulot ovat verovapaita.

Kalojen myynnistä saadut tulot eivät ole verovapaita.

Mutta tulot kyllä huomioidaan, jos saat jotain tukia, vaikkapa toimeentulotukea.

• nuukuuskunniaan

Kalat jotka syö itse ja esim pakastaa on myös ilmoitettava verottajalle

• kdlkldklkdlk

>>Itse kerättyjen marjojen ja sienien myynnistä saadut tulot ovat verovapaita

Myyntitulot pitää silti ilmoittaa. Ja sitäpaitsi ne saattavat vaikuttaa tukien määrään, esim jos jossakin kuussa on tienannut 40 euroa myymällä sieniä, niin se voidaan vähentää toimeentulotuesta ja lisäksi saattaa tulla 3 kk työssäoloehto

• Veronalaista...
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

Kalat jotka syö itse ja esim pakastaa on myös ilmoitettava verottajalle

Niin, pitäähän köyhiltä saada kerättyä varallisuusveroa.

• kaikki kaikki

Kaikki pitää ilmoittaa, verottaja sitten päättää minkä verran veroa, ja työkkäri vaikuttaako tukiin

Jos esim syöt marjoja pensaasta, sekin pitää ilmoittaa koska se on tuloa

• juristi-

Jos keräät marjoja, se pitää ilmoittaa, ja verottaja tekee sitten päätöksen ettei veroa siitä kerätä, jos tekee.

Jos taas verottaja katsoo että marjat ovat veronalaista tuloa, niin sitten he määräävät veron

• Tietenkin pitää

Pitää ilmoittaa verottajalle, työttömille tarkoitetussa veroilmoitus kaavakkeessa on kohdat ko. asioille. Esim rivillä 8 kysytään montako haukea kalastit verovuonna (myös painot pitää ilmoittaa) Marjoille löytyy omat sarakkeet. Lisäksi kysytään sitä oletko hyödyntänyt kauppojen alennusmyyntejä verovuonna. Saadut alennukset on ilmoittettava sentin tarkkuudella.

• juristi-

Luulen että riittää jos ilmoittaa poimitut
        - 28.8 mustikoita poimittu 12kg
        - 15.7 ongittu ahvenia 2 kg
        - 31.8 sieniä (kanttarelleja, vahveroita) 2 kg

Verottaja sitten arvioi minkä arvoisia ovat olleet ja meneekö veroja

Mutta jos työtön ei ilmoita marjoja, hän on verorikollinen

• Leipäläppi

Saa. Sieniä saa kerätä jokamiehen oikeudella, paitsi aivan pihapiiristä. Onginta ja pilkintä sekä kalastus yhdellä katiskalla on sallittua ilman kalastuslupaa.

• VEROTULOT TAATTAVA

• lehdessä

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1363825/keraatko-pulloja-joudut-maksamaan-veroa

Pullonkeräyksestä saatavat tulot täytyy ilmoittaa jatkossa verottajalle, kirjoittaa sanomalehti Karjalainen. Sen mukaan pullojen kerääminen lasketaan veronalaiseksi ansiotuloksi, joka täytyy kirjata veroilmoitukseen.

– Kaikki, mitä ei ole erikseen säädetty verovapaaksi, on veronalaista. Jos ansaitsee sivutuloja esimerkiksi keräämällä pulloja rock-festivaaleilla, se pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella, sanoo Etelä-Savon verotoimiston toimistopäällikkö Mikko Rongas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      104
      9284
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4509
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1956
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1801
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1590
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1331
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      37
      1260
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      907
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      892
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      873
    Aihe