Okei mä aion vuodattaa tänne nyt sellaset stoorit että huhhuh!!
Okei elikkäs mun yksi tosi hyvä kaveri on ollut masentunut, ja itsetuhoinen ja jopa yrittänyt itsemurhaa. Mulle se on tästä kertonut, mutta sitten se on sanonut mulle, etten saa kertoa kenellekkään. No niinpä niin. On se kiva kun kerrotaan muttei silti saada tehdä asian eteen mitään? Tällainen tunne, kun et voi tehdä asialle mitään, on sietämätöntä.
Joten, menin kertomaan asiasta psykologilleni. (mulla on ollut ittelläni masennus jo pitkän aikaa ja tämä psykologini sanoi, että tämän jyrkän alamäen takana on siis tämä ystäväni, josta olen joutunut pitämään huolta ja ottamaan vastuuta. Joten siis jotta saisin itseni kuntoon, on minun saatava ensin ystäväni kuntoon). Psykologini tarttui asiaan heti ja kohta olikin oppilashuollon väesttö juttelemassa ystäväni kanssa ja he yrittivät auttaa.
Koska asioista joita oli tapahtunut, ei ollut todisteita, annoin heille luvan sanoa, että minä olin kaverini asioista kertonut (siis oppilashuollolle).
Kaverini asioiden vakavuus huomattiin, ja apua on nyt saanut.. ja aikuiset (vanhempani, psykologini, terkka yms) ovat olleet minusta todella ylpeitä. MUTTA tässä on ihan kiva tällainen mutka matkassa. Kaverini lopetti ystävyys suhteemme siihen paikkaan, ja on lähtenyt "kostoksi" tekemään vaikka mitö. Osasin odottaa sitä, että kaverini suuttuisi tästä, että kerroin asiasta eteenpäin. Mutta mitä muuta mä muka olisin voinut tehdä? Mulla on ollut niin paha olo jo pitkän aikaa, joten mun oli vähän pakko puhua jollekkin.
Ei siinä muuten mitään, sanoin kaverilleni että olin valmis vaarantamaan ystävyyssuhteemme vain sen takia, että se saatais takas kuntoon.. Mutta nyt hän on lähtenyt levittelemään musta ihan kivoja juoruja.. Puhuu jopa puolitutuille jostain MUN ONGELMISTA (?!?) Saan sellaista paskaa niiskaani ihan joka puolelta. Tältä kaverilta, näiltä puolitutuilta ja jopa MUILTA KAVEREILTANI!!! Heidän mielestään oli säälittävää mennä kertomaan toisen asioista joillekkin ja tavallaan pettää oma kaveri. Mutta kuulemma tarkoitin vaan hyvää... NÄÄ IHMISET EI YMMÄRRÄ!!! NE EI YMMÄRRÄ ETTÄ TÄÄ MUN KAVERI TARVITSI APUA!! Mun tekis vaa mieli mennä vetää kaikkia turpiin ja sitten tehä jtn ittelleni.. Ku menin kerran näin pahasti kämmäämään....
Mutta siis kysymys kuuluu: Mitä olisitte itse tehneet tässä tilanteessa? Mitä hyvän ystävän kuuluisi tehdä tässä tilanteessa?
Mitä ystävän pitäisi tehdä?
5
289
Vastaukset
- hjhggfgfgf
Teit ihan oikein. Ex-kaverillasi taitaa viirata päässä pahemminkin kun ei tajua, että teit velvollisuutesi ja toimit kuten tosiystävän kuuluukin. Et levitellyt hänen asioitaan tutuille kuten hän tekee, vaan kerroit vaitiolovelvollisille ammatti-ihmisille asian, joka sinua ahdistaa.
Kaverisi käytös on luokatonta. Toivottavasti hän tulee järkiinsä joskus. - Wanha Täti
Minusta kuulostaa siltä, että olet hyvin hieno ihminen, joka ottaa todellista vastuuta toisista. Moni olisi jäänyt vain tumput suorana katsomaan kaverin alamäkeä tekemättä yhtään mitään, ja sitten itkeä pillittänyt, kun kaverille käy todella huonosti. Sinä toimit toisin - puutuit asiaan. Teit sen, minkä voit, et enempää etkä vähempää. Jostain syystä hyvät ihmiset joutuvat usein "ukkosenjohdattimiksi". He ottavat kantaa asioihin, ja asettuvat alttiiksi vastustukselle kuten ukkosenjohdatin asettuu korkeimmalle mäelle - ja pum! tunkkaisen yhteisön kiukku purkautuu heihin. Vanhempasi ym tekivät oikein, kun antoivat toiminnastasi positiivista palautetta. Toivottavasti myöhemmin olet yksi niistä, jotka ottavat vastuuta yhteiskunnan asioista. Siinä tosin saattaa joutua "ukkosenjohdattimeksi", eikä aina kukaan tule edes puolustamaan. Sinun kaltaisiasi ei ole koskaan liikaa, mutta hyvillä ihmisillä on loppujen lopuksi paras elämä.
- älä puutu
toisten asioihin liian syvästi. Pahinta on sotkea viranomaiset mukaan rumbaan! Tajuatko minkä leiman siitä saa tietoihin? Et varmaan! Vaikka toisaalta, jos ystäväsi olisi tosissaan, tuskin hän olisi kertonut yrityksistään.
Minä tein samoin kuin sinä, enkä ole sitä koskaan katunut. Poika, johon olin pitkään ihastunut, kertoi minulle että aikoo tehdä itsemurhan, kun elämä on paskaa. Hän sammutti kännykkänsä muutamaksi tunniksi ja säikähdin kovin, yritin soittaa, lähettää viestiä, tms. Lopulta vastasi kuitenkin.
Seuraavana päivänä menin suoraan terkkarille puhumaan hänestä, ja silloinen ihastukseni pääsi hoitoon.
Minä en saanut niskaani paskaa, oli sentään tarpeeksi fiksu poika. Tuo sinun ystäväsi ei todellakaan ollut ystävä :(. Taisi haluta vain hallita sinua, jos vain sinä tiedät hänen ongelmistaan, on hänellä kaikki huomiosi ja huolenpitosi.
Sinä teit hyvän teon. Ole ylpeä itsestäsi. Ei se ole nyt helppoa, mutta yritä. Etsi uusia ystäviä vaikka internetistä, minä voin ilmoittautua jos on tarve. Älä anna näisen "kavereiden" masentaa sinua.- kohti valoa
Todellinen lähimmäisen rakkaus on juuri tätä, tekoja. Ainakin meillä suomalaisilla on tapana liikaa vain pohtia voiko puuttua ja missä määrin asioihin vaikka selkeästi on tarvetta.
Sinulla on rohkeutta, useimmilla ei ole johon joukkoon valitettavasti itsekin kuulun.
Eikö ystäväsi käytös mahda kuulua sairauteen, kielto vaihde päällä sairautensa suhteen? Siitä huolimatta toimit oikein.
Yritä muistaa että ystävät jotka ajattelevat olevan säälittävää pettämistä kertoa ja hankkia todellista apua tarvitsevalle tulevat ehkä kasvamaan ajattelun ja hengen tasolla aikanaan elämän kokemuksen myötä.Sain nimittäin käsityksen että olet iältäsi varsin nuori joskaan et kypsymätön.
Huolehdi nyt itsestäsi, ja kuten sanoit vanhempasi ovat tukenasi ja psykologi ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532617
- 1971890
- 701667
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91351- 721021
- 811010
- 95999
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190924- 67901