Toimiiko avoin suhde?

kysyjä...

Olen harkinnut poikaystäväni kanssa avointa suhdetta.Hän suhtautuu siihen aika kielteisesti, koska ei ymmärrä tarkalleenottaen mitä se on. Minusta se voi toimia hyvinkin, jos vain suhde on muuten meidän välillä tasapainossa. Olen välillä kyllä mustasukkainen ja niin hänkin, mutta emme pahasti. Sellaista normaalia mustasukkaisuutta. Minulle riittää hän, mutta kaipaan jotain säpinää elämääni ja sitä, että saan huomiota myöskin muilta miehiltä. Haluan tietää toimiiko avoin suhde pitkään, vai karkaako tilanne käsistä ja onko siinä isona riskinä, että toinen vaikka ihastuu/rakastuu ulkopuoliseen? Tuntuu, ettei yksi seksi kaveri minulle riitä..

171

22048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksu poikaystävä

      ei tuollaista avointa suhdetta kukaan muukaan ymmärrä.
      Totuus lienee kuitenkin se että ihminen ei loppujen lopuksi voi jakautua moneksi.

    • m ihmettelee

      Miksi ihmiset yrittävät ylipäätään yrittäisivät elää jotain ns.vapaata suhdetta, jos heillä ei enää ole hyvä olla suhteessaan? Mitä mieltä siinä on?

      Jos oma puolisoni tosissaan ehdottaisi ja vaatisi jotain sellaista, niin en kyllä tajua miksi itseni pitäisi jatkaa ollenkaan enää sellaista suhdetta, jossa en tuntisi oloani enää rakastetuksi? Sehän olisi oikeastaan aika mieletöntä, antaa kiduttaa itseään läheisimmäksi luulleeensa ihmisen taholta.

      • sagvdhf

        Miksi ihmiset, joita avoin suhde ei kosketa millään tavalla, eikä sellainen kiinnosta heitä, päivystävät tällä palstalla lukemassa asiasta, josta eivät tykkää ja mäkättävät jokaiselle, joka palstan aiheesta kyselee? Taidatte olla kunnon pervoja, jotka tappelee oman salaisen mielenkiinnon ja kummalisen moraalinsa kanssa syvällä sisimmässään... muutenhan koko palstahäiriköinnissä ei ole mitään järkeä. Vai päivystättekö keuhkoamassa ja vittuilemassa muillakin palstoilla, joiden aiheet ei teitä kiinnosta tai teidän elämäänne liity mitenkään???


      • m ihmettelee
        sagvdhf kirjoitti:

        Miksi ihmiset, joita avoin suhde ei kosketa millään tavalla, eikä sellainen kiinnosta heitä, päivystävät tällä palstalla lukemassa asiasta, josta eivät tykkää ja mäkättävät jokaiselle, joka palstan aiheesta kyselee? Taidatte olla kunnon pervoja, jotka tappelee oman salaisen mielenkiinnon ja kummalisen moraalinsa kanssa syvällä sisimmässään... muutenhan koko palstahäiriköinnissä ei ole mitään järkeä. Vai päivystättekö keuhkoamassa ja vittuilemassa muillakin palstoilla, joiden aiheet ei teitä kiinnosta tai teidän elämäänne liity mitenkään???

        Tuliko nyt sitten tunneryöppy päälle, kun joku olikin erimieltä? Vai onko ymmärrettävä niin että avoimuus ei koskekaan keskustelua ja erimieltä olevat ovat häiriköitä? Ja mitä ylipäätään tiedät muiden elämästä?


      • fhsdshs
        m ihmettelee kirjoitti:

        Tuliko nyt sitten tunneryöppy päälle, kun joku olikin erimieltä? Vai onko ymmärrettävä niin että avoimuus ei koskekaan keskustelua ja erimieltä olevat ovat häiriköitä? Ja mitä ylipäätään tiedät muiden elämästä?

        Eri mieltä oleminen on eri asia, kuin pelkkä arvostelu ja kierrellen tapahtuva vittuilu, mitä teiltä tänne tulee ns mielipiteenä.


      • mskl
        sagvdhf kirjoitti:

        Miksi ihmiset, joita avoin suhde ei kosketa millään tavalla, eikä sellainen kiinnosta heitä, päivystävät tällä palstalla lukemassa asiasta, josta eivät tykkää ja mäkättävät jokaiselle, joka palstan aiheesta kyselee? Taidatte olla kunnon pervoja, jotka tappelee oman salaisen mielenkiinnon ja kummalisen moraalinsa kanssa syvällä sisimmässään... muutenhan koko palstahäiriköinnissä ei ole mitään järkeä. Vai päivystättekö keuhkoamassa ja vittuilemassa muillakin palstoilla, joiden aiheet ei teitä kiinnosta tai teidän elämäänne liity mitenkään???

        sagvdhf:

        Odotatko kommentteja vain niiltä ihmisiltä, jotka ovat samaa mieltä kanssasi? Onhan sekin tietysti yritys vahvistaa omaa mielipidettään ja kaipaamaansa elämäntapaa. Eriäviä mielipiteitä kuitenkin on tässäkin asiassa. Opettele kestämään toistenkin mielipiteitä, niitä pakoon et pääse myöskään avoimessa suhteessa. Itse asiassa tämä taitaa olla yksi asian ytimistä.


      • 3655545416777
        sagvdhf kirjoitti:

        Miksi ihmiset, joita avoin suhde ei kosketa millään tavalla, eikä sellainen kiinnosta heitä, päivystävät tällä palstalla lukemassa asiasta, josta eivät tykkää ja mäkättävät jokaiselle, joka palstan aiheesta kyselee? Taidatte olla kunnon pervoja, jotka tappelee oman salaisen mielenkiinnon ja kummalisen moraalinsa kanssa syvällä sisimmässään... muutenhan koko palstahäiriköinnissä ei ole mitään järkeä. Vai päivystättekö keuhkoamassa ja vittuilemassa muillakin palstoilla, joiden aiheet ei teitä kiinnosta tai teidän elämäänne liity mitenkään???

        Höpö höpö.
        Jos ns avoin suhde oikeasti toimisi, sitä olisi maailmanhistorian aikana ollut enemmän. Siis tunnustettua sellaista.
        Kyllä kaikki saa lukea näitä palstoja, vaan missä nyt on se isoon ääneen kaivattu suvaitsevaisuus. Vai olisiko niin että vain samanmieliset ovat suvaitsevaisia, muut ovat katalia ahdasmielisiä pervoja.


      • Noinko simppeliä?
        3655545416777 kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Jos ns avoin suhde oikeasti toimisi, sitä olisi maailmanhistorian aikana ollut enemmän. Siis tunnustettua sellaista.
        Kyllä kaikki saa lukea näitä palstoja, vaan missä nyt on se isoon ääneen kaivattu suvaitsevaisuus. Vai olisiko niin että vain samanmieliset ovat suvaitsevaisia, muut ovat katalia ahdasmielisiä pervoja.

        "Jos ns avoin suhde oikeasti toimisi, sitä olisi maailmanhistorian aikana ollut enemmän."

        Kieltämättä näin voisi ajatella, kun salasuhteet ovat kuitenkin niin yleisiä. Tästä vain unohtui yksi tärkeä asia, eli ehkäisy. Maailmanhistoriassa luotettavat ehkäisykeinot ovat sen verran uusi juttu, että ihmisten (lähinnä miesten) on ollut tärkeä kontrolloida kumppaninsa seksuaalisuutta, jottei joudu elättämään muiden lapsia. Tästä länsimaidenkin tiukka suhtautuminen avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin on juontanut juurensa. Jos luotettava ehkäisy olisi keksitty kauan sitten, saattaisivat avoimet suhteet olla nyt suositumpia. Paha sanoa.


      • Rakastaja vaan
        sagvdhf kirjoitti:

        Miksi ihmiset, joita avoin suhde ei kosketa millään tavalla, eikä sellainen kiinnosta heitä, päivystävät tällä palstalla lukemassa asiasta, josta eivät tykkää ja mäkättävät jokaiselle, joka palstan aiheesta kyselee? Taidatte olla kunnon pervoja, jotka tappelee oman salaisen mielenkiinnon ja kummalisen moraalinsa kanssa syvällä sisimmässään... muutenhan koko palstahäiriköinnissä ei ole mitään järkeä. Vai päivystättekö keuhkoamassa ja vittuilemassa muillakin palstoilla, joiden aiheet ei teitä kiinnosta tai teidän elämäänne liity mitenkään???

        Moraalinvartijoita riittää aina. Hyvä pointti!

        Itse en enään suostu kuin avoimiin suhteisiin, vaikka se on vaikeaa kun toiseen ihastuu. Avoin suhde siksi, että toista ei voi omistaa, pitää olla vapaus rakastua ja ihastua miten haluaa. Sen yhden kumppanin kanssa alkaa ahdistaa jossain vaiheessa, pitää päästä rakastamaan muitakin.


    • Monet ihmiset miettivät samaa asiaa kuin sinä. Minulle avoimeen suhteeseen siirtyminen on tarkoittanut samalla henkistä vapautumista epäilyksestä ja mustasukkaisuudesta. En ole ollut mitenkään sairaaloisen mustasukkainen ja epäileväinen mutta nyt ei tarvitse asiaa sen kummempaa miettiä. Tiedän että vaimo saattaa sopivan tilaisuuden tullen irroitella. Teen itse samaa mutta en juokse pää punaisena naisten perässä.

      Sinun lopun kysymykset ovat niitä parisuhteen normaaleja kysymyksiä. Toimiiko suhde pitkään? Kuka tietää mistään suhteesta. Rakastumisasia on varmasti yksilöllinen. Voit rakastua vaikka tänään johonkin ihmiseen vaikka olisit parisuhteessa. Minä olen huomannut että en ole rakastumis moodissa. Meillä on rakkauspuoli erittäin hyvässä kunnossa, joten ei ole tilaa uudelle rakkaudelle. Uskoakseni kun olimme perinteisessä liitossa rakastuminen toiseen ihmiseen oli paljon mahdollisempi kuin nyt. Silloin me mietimme samoja asioita joita sinäkin nyt. Ehkä silloin mietimme että jos jotain tapahtuu ulkopuolisen ihmisen kanssa niin se voi johtaa avioeroon. Nyt tiedämme ettei avioeroa tule jos käymme vieraissa. Mutta kuka tietää mitä tapahtuu, mutta ei sitä tiedä perinteisessäkään mallissa. Pitää vain elää nykyistä hetkeä ja katsoa minne se vie. Yhtään päivää ei saa takaisin.

    • rengastaja

      no mulla on semmonen näkemys että avoin suhde vaatii hyvin paljon henkistä kanttia ja toimii vain jos säännöt ovat kristallinkuirkkaina selvillä ja molemmat vielä säännöistä samaa mieltä ja avointa suhdetta haluavat. jos avoimeen suhteeseen lähddetään siltä pohjalta että toinen saa irrotella ja toinen haluaa sitoutua perinteiseen parisuhteeseen niin sanoisin ettei se tule toimimaan.

      mutta niinkun oldgeezer tuossa yllä sanoi niin samanmielisille ihmisille se voi hyvinkin toimia. se vaan vaatii pohjiksi täydellistä yhteisymmärrystä ja molemmilta vahvan itsetunnon että kestää ajatuksen omasta paristaan pitämässä hauskaa muualla. ja ennen kaikkea omien rajojen tiedostamista ja kykyä käsitellä omat mustasukkaisuuden tuntemukset pois. ja onhan nämä varmasti semmosia asioita mitä luullakseni jokainen miettii joskus. harva vaan pystyy toteuttamaan niitä käytännössä.

      ja ihan pikku lisänä omasta tilanteestani. mä olen semmosessa tilanteessa josta enimmän aikaa nautin ja josta aloittaja varmaan nauttisi täysillä: minulla on hyvä toimiva seksi- ja ystävyyssuhde miehen kanssa joka ei ole pätkääkään mustasukkainen (johtuu hänen historiastaan) ja sopimus että voidaan harrastaa seksiä muualla kunhan muistetaan kumit. minulla olisi kuitenkin tarve suurempaan sitoutumiseen, toisaalta nautin hyvin paljon vapaudestani. tunnen myös rajani ja minulla se menee siinä että haluan tietää onko hänellä tulossa tai menossa joku muu suhde, mutta mitään yksityiskohtia en halua tietää, silloin pystyn sulkemaan asian pois mielestäni. niin kauan kun tiedän olevani hänelle tärkein ihminen tämä tulee toimimaan, mutta tilanteessa jossa joku muu muuttuu tärkeimmäksi en pystyisi olemaan. ainakaan tämänhetkisen tuntemukseni valossa. ei tätä varmasti voi perinteiseiseksi avoimeksi suhteeksi sanoa, emme asu yhdessä (vaan minulla on kämppis jonka kanssa puin ihmissuhteiden mahdottomuuksia, sekin hämmästyttävän toimiva ratkaisu).

      • Rengastaja on täysin oikeassa ensimmäisessä kappaleessaan ja muutenkin puhut asiaa. Suhde ei voi toimia jo toinen on sitä täysin vastaan. Mutta voiko suhde toimia pidemmän päälle jos ihminen toimii omaa halua/tahtoa vastaan.

        Mutta minun mielestä avointa suhdetta kannattaa kommentoida vasta kun on sitä kokeillut. En tiedä mitä olisin kirjoittanut tähän silloin kun olin perinteisessä suhteessa. En kuitenkaan samalla lailla kuin nyt. kysyjä.. on mielestäni tavallista tallaajaa rohkeampi ja on ottanut itselleen tärkeän asian puheeksi. Monet hautovat asioitaan sisällään ja se synnyttää paljon katkeruutta suhteeseen. Toivottavasti löydät jonkin sinulle sopivan ratkaisun. Sinun elämäsi kuitenkin, ei kenenkään muun.


      • rengastaja
        oldgeezer kirjoitti:

        Rengastaja on täysin oikeassa ensimmäisessä kappaleessaan ja muutenkin puhut asiaa. Suhde ei voi toimia jo toinen on sitä täysin vastaan. Mutta voiko suhde toimia pidemmän päälle jos ihminen toimii omaa halua/tahtoa vastaan.

        Mutta minun mielestä avointa suhdetta kannattaa kommentoida vasta kun on sitä kokeillut. En tiedä mitä olisin kirjoittanut tähän silloin kun olin perinteisessä suhteessa. En kuitenkaan samalla lailla kuin nyt. kysyjä.. on mielestäni tavallista tallaajaa rohkeampi ja on ottanut itselleen tärkeän asian puheeksi. Monet hautovat asioitaan sisällään ja se synnyttää paljon katkeruutta suhteeseen. Toivottavasti löydät jonkin sinulle sopivan ratkaisun. Sinun elämäsi kuitenkin, ei kenenkään muun.

        mä nyt kommentoin sitä siksi että olen sitä miettinyt omalta kohdaltani. mullakin on historiani mistä nämä mun pohdinnat johtuu. vielä pari vuotta sitten olin sitä mieltä että jos ikinä enää ryhdyn minkäänlaiseen suhteeseen sen pitää olla avoin suhde, muuten ahdistus ja kontrolli tappaa mut (takana 2 pitkää äärimmäisen kontrolloivaa parisuhdetta ja vapaus hengittää ja vaan olla oli mulla niiden jälkeen lähes ainoa tarve).

        tällä hetkellä mä olen saanut kokeilla sitä miltä sellanen vapaus tuntuu. omia reaktioita asioihin ei voi etukäteen järkeilemällä tietää, ne konkretisoituvat vasta sitten kun asiat tulevat vastaan. mä en tiedä mihin tulen päätymään mutta: tämä on ollu mulle äärimmäisen opettavaista ja pakottanu mut tutkistelemaan itseäni ja mistä mun onneni koostuu. tällä hetkellä vapauden tarve on edelleen mutta tässä suhteessa suurin tarve tällä hetkellä on varmistaa se tietoisuus että minä olen partnerilleni tärkeä.

        jos kukaan ei saisi kommentoida mitään mihinkään niin eipä täällä paljon käytäisi keskustelua:-)


      • rengastaja kirjoitti:

        mä nyt kommentoin sitä siksi että olen sitä miettinyt omalta kohdaltani. mullakin on historiani mistä nämä mun pohdinnat johtuu. vielä pari vuotta sitten olin sitä mieltä että jos ikinä enää ryhdyn minkäänlaiseen suhteeseen sen pitää olla avoin suhde, muuten ahdistus ja kontrolli tappaa mut (takana 2 pitkää äärimmäisen kontrolloivaa parisuhdetta ja vapaus hengittää ja vaan olla oli mulla niiden jälkeen lähes ainoa tarve).

        tällä hetkellä mä olen saanut kokeilla sitä miltä sellanen vapaus tuntuu. omia reaktioita asioihin ei voi etukäteen järkeilemällä tietää, ne konkretisoituvat vasta sitten kun asiat tulevat vastaan. mä en tiedä mihin tulen päätymään mutta: tämä on ollu mulle äärimmäisen opettavaista ja pakottanu mut tutkistelemaan itseäni ja mistä mun onneni koostuu. tällä hetkellä vapauden tarve on edelleen mutta tässä suhteessa suurin tarve tällä hetkellä on varmistaa se tietoisuus että minä olen partnerilleni tärkeä.

        jos kukaan ei saisi kommentoida mitään mihinkään niin eipä täällä paljon käytäisi keskustelua:-)

        En kiellä ketään kommentoimasta ja sinullahan on paljon annettavaa keskusteluun. Ehkä laitoin turhan jyrkästi. Asia on vain, kuten itsekin totesit, todella vaikea oikeasti mieltää ennen kuin itse asian kokee. Keskustelun avaaja ehkä kuitenkin toivoi kommentteja niiltä jotka oikeasti ovat avoimessa suhteessa tai olleet siinä. Minustakin on mukava lukea sinun ja muiden kirjoituksia omista kokemuksista avoimesta suhteesta tai jostain samanlaisesta. Nämä väliheittäjät, ei voi toimia ja sun muuta jätän huomiotta. Heillä ei ole kokemuspitaa asiaan, eikä siten oikeasti mitään annettavaa keskusteluun. Silloin luen mielenkiinnolla kun joku kertoo ettei toimi ja on itse asian kokenut.

        Mutta ehkä kuitenkin huomattavampaa mikä paistaa sinunkin vastauksesta läpi on että omaa suhdetta pitää vaalia, oli tilanne mikä hyvänsä. Täytyy myöntää että minä pyrin pitämään parempaa huolta suhteesta nyt kuin ennen. Ennen suhde kulki enemmän omalla painollaan, nyt kumpikin käsittää että suhdetta pitää oikeasti huoltaa.


      • rengastaja
        oldgeezer kirjoitti:

        En kiellä ketään kommentoimasta ja sinullahan on paljon annettavaa keskusteluun. Ehkä laitoin turhan jyrkästi. Asia on vain, kuten itsekin totesit, todella vaikea oikeasti mieltää ennen kuin itse asian kokee. Keskustelun avaaja ehkä kuitenkin toivoi kommentteja niiltä jotka oikeasti ovat avoimessa suhteessa tai olleet siinä. Minustakin on mukava lukea sinun ja muiden kirjoituksia omista kokemuksista avoimesta suhteesta tai jostain samanlaisesta. Nämä väliheittäjät, ei voi toimia ja sun muuta jätän huomiotta. Heillä ei ole kokemuspitaa asiaan, eikä siten oikeasti mitään annettavaa keskusteluun. Silloin luen mielenkiinnolla kun joku kertoo ettei toimi ja on itse asian kokenut.

        Mutta ehkä kuitenkin huomattavampaa mikä paistaa sinunkin vastauksesta läpi on että omaa suhdetta pitää vaalia, oli tilanne mikä hyvänsä. Täytyy myöntää että minä pyrin pitämään parempaa huolta suhteesta nyt kuin ennen. Ennen suhde kulki enemmän omalla painollaan, nyt kumpikin käsittää että suhdetta pitää oikeasti huoltaa.

        no mä osallistun tähän keskusteluun siksi että mä pohdiskelen näitä samoja juttuja itse. ennen kaikkea mä olen miettiny onko mulla ja mun tämän hetken partnerilla sellaset lähtökohdat että tämä juttu onnistuu mitenkään. mulla on takanani ne mainitsemani äärimmäisen sitovat ja ahdistavat parisuhteet ja hänellä taas lähes 3 vuoden vapaaehtoinen seksitön kausi (ja sitä ennen suhteet nähdäkseni jollain tavalla epäonnistuneita tai omituisia)... meillä kummallakin on aika paljon haastetta siinä että yleensä olisimme minkäänlaisessa suhteessa. ja monenlaisia kysymyksiä, esim millä ehdoilla tämmönen suhde yleensäkään voi onnistua ja toimia. mä olen kirjottanu tähän tämänhetkisiä tuntemuksiani ja ratkaisemattomia kysymyksiä.

        mutta ihan kiva että suhtaudut kumminkin positiivisesti minunkin kommentteihin. ja todellakin, suhdetta pitää vaalia. mun nähdäkseni hyvin yksi olennainen asia on henkinen side ja luottamus partneriin, tieto siitä että huolimatta toisista suhteista juuri me olemme toisillemme tärkeimmät ihmiset. ja kuten elämässä yleensäkin niin eihän mistään ole takeita. mutta ainakin mulle on ollut äärimäisen hyvä juttu se millä tavalla tää on pakottanut mut vaihtamaan käyttäytymismalleja jotka on mulle iskostunu päähän noissa edellisissä suhteissani. ja samoin se että mikään ei ole itsestään selvää, omat ja toisen reaktiot joka asiaan on pakko käydä läpi. se on pelottavaa mutta palkitsevaa. tähän asti luottamus on kasvanut.

        yleensä normi parisuhteissa sellanen ennakkoluuloton keskustelu lakkaa häkellyttävän nopeasti, ehkä parissa viikossa siitä kun on päätetty ns seurustelu aloittaa. ihmiset kuitenkaan ei pysy samoina, se on harhaa. tämmösessä tilanteessa ei ole varaa heittäytyä sen tuntemisen harhan valtaan.


      • hmmm....

        "

        Ylläoleva sisältää ansan, ajatuksen, että ihmisen tunteet olisivat ikäänkuin alisteisia jonkun itselle tärkeäksi kokeman "vapauden " idealle. Tässä tapauksessa ns avoimen suhteen idealle, ihanteelle. Ts. kyse on yrityksestä järkeilyllä selittää tunteitaan pois, mikä on oikeastaan mahdotonta. Tätä sanotaan järkeilyn ansaksi.

        Hulluuteen asti sitä ovat toki niin monet, monet tässä maailmassa yrittäneet.


      • rengastaja kirjoitti:

        no mä osallistun tähän keskusteluun siksi että mä pohdiskelen näitä samoja juttuja itse. ennen kaikkea mä olen miettiny onko mulla ja mun tämän hetken partnerilla sellaset lähtökohdat että tämä juttu onnistuu mitenkään. mulla on takanani ne mainitsemani äärimmäisen sitovat ja ahdistavat parisuhteet ja hänellä taas lähes 3 vuoden vapaaehtoinen seksitön kausi (ja sitä ennen suhteet nähdäkseni jollain tavalla epäonnistuneita tai omituisia)... meillä kummallakin on aika paljon haastetta siinä että yleensä olisimme minkäänlaisessa suhteessa. ja monenlaisia kysymyksiä, esim millä ehdoilla tämmönen suhde yleensäkään voi onnistua ja toimia. mä olen kirjottanu tähän tämänhetkisiä tuntemuksiani ja ratkaisemattomia kysymyksiä.

        mutta ihan kiva että suhtaudut kumminkin positiivisesti minunkin kommentteihin. ja todellakin, suhdetta pitää vaalia. mun nähdäkseni hyvin yksi olennainen asia on henkinen side ja luottamus partneriin, tieto siitä että huolimatta toisista suhteista juuri me olemme toisillemme tärkeimmät ihmiset. ja kuten elämässä yleensäkin niin eihän mistään ole takeita. mutta ainakin mulle on ollut äärimäisen hyvä juttu se millä tavalla tää on pakottanut mut vaihtamaan käyttäytymismalleja jotka on mulle iskostunu päähän noissa edellisissä suhteissani. ja samoin se että mikään ei ole itsestään selvää, omat ja toisen reaktiot joka asiaan on pakko käydä läpi. se on pelottavaa mutta palkitsevaa. tähän asti luottamus on kasvanut.

        yleensä normi parisuhteissa sellanen ennakkoluuloton keskustelu lakkaa häkellyttävän nopeasti, ehkä parissa viikossa siitä kun on päätetty ns seurustelu aloittaa. ihmiset kuitenkaan ei pysy samoina, se on harhaa. tämmösessä tilanteessa ei ole varaa heittäytyä sen tuntemisen harhan valtaan.

        Tuo oikean keskustelun lakkaaminen etenkin yhteen muuttamisen myötä taitaa olla melko tavallista. Suurin osa suhteistä päätyy eroon syynä kasvu erilleen. Ihmiset varmaan varovat sanomisiaan ja omista tunteistaan puhumista ettei tule riitaa. Siitähän sitä riitaa sitten riittää kun aletaan miettimään mitä toinen tekee ja miettii. Minä en enää pysty edes ajattelemaan että olisin perinteisessä suhteessa. Henkinen vapautuminen avoimeen suhteeseen siirtymisen jälkeen oli jotain käsittämättömän helpottavaa. Takaisin vanhaan tilaan ei vain kiinnosta enää. En keksi mitään yksittäistä asiaa joka olisi ollut perinteisen suhteen aikana paremmin kuin nyt. En millään tasolla.


      • ei mitään kumeja

        "voidaan harrastaa seksiä muualla kunhan muistetaan kumit"
        Ei saatana, teinit tuhertaa kumiensa kanssa, EI KUKAAN aikuinen sellaista käytä. Jos ei akka osaa hoitaa ehkäisyä jakakoon ainoastaan anaalia tai eläköön selibaatissa.
        (Ai niin, onhan niitä kurkkuja, porkkanoita, kynttilöitä, banaaneja ym... maailma on ämmille täynnä rakkautta!)


      • villiruusa
        ei mitään kumeja kirjoitti:

        "voidaan harrastaa seksiä muualla kunhan muistetaan kumit"
        Ei saatana, teinit tuhertaa kumiensa kanssa, EI KUKAAN aikuinen sellaista käytä. Jos ei akka osaa hoitaa ehkäisyä jakakoon ainoastaan anaalia tai eläköön selibaatissa.
        (Ai niin, onhan niitä kurkkuja, porkkanoita, kynttilöitä, banaaneja ym... maailma on ämmille täynnä rakkautta!)

        Kumit tautien tarttumisen välttämiseksi, raskauden ehkäisynä voi olla toki joku muukin keino.


      • kyllä kumeja
        ei mitään kumeja kirjoitti:

        "voidaan harrastaa seksiä muualla kunhan muistetaan kumit"
        Ei saatana, teinit tuhertaa kumiensa kanssa, EI KUKAAN aikuinen sellaista käytä. Jos ei akka osaa hoitaa ehkäisyä jakakoon ainoastaan anaalia tai eläköön selibaatissa.
        (Ai niin, onhan niitä kurkkuja, porkkanoita, kynttilöitä, banaaneja ym... maailma on ämmille täynnä rakkautta!)

        JOKAINEN aikuinen tietää että uudessa suhteessa käytetään kumia. Ehkäisynä ei ole edes varma mutta estää tautien tarttumisen.


      • mk
        kyllä kumeja kirjoitti:

        JOKAINEN aikuinen tietää että uudessa suhteessa käytetään kumia. Ehkäisynä ei ole edes varma mutta estää tautien tarttumisen.

        Itse miehnä en ole nuorempanakaan paljon kumeja käyttänyt ja en yhtään sukupuolitauia ole saanut ja se on vähän sama homma kun menisi sadetakkipäällä suihkuun.


      • heh heh

        "ei tätä varmasti voi perinteiseiseksi avoimeksi suhteeksi sanoa, emme asu yhdessä (vaan minulla on kämppis jonka kanssa puin ihmissuhteiden mahdottomuuksia, sekin hämmästyttävän toimiva ratkaisu)."

        Ettekä varmaan tule asumaankaan.


      • li71
        mk kirjoitti:

        Itse miehnä en ole nuorempanakaan paljon kumeja käyttänyt ja en yhtään sukupuolitauia ole saanut ja se on vähän sama homma kun menisi sadetakkipäällä suihkuun.

        Itse sain sukupuolitaudin heti ensimmäisestä kondoomittomasta kerrasta... Not nice...


      • mk
        li71 kirjoitti:

        Itse sain sukupuolitaudin heti ensimmäisestä kondoomittomasta kerrasta... Not nice...

        Ei 70-80 luvulla maaseusulla paljon tauteja ollut kun ei matkusteltu niin paljon kuin nyt eikä käyty maksullisissa ilamn kumia naimasssa.


      • -----
        mk kirjoitti:

        Ei 70-80 luvulla maaseusulla paljon tauteja ollut kun ei matkusteltu niin paljon kuin nyt eikä käyty maksullisissa ilamn kumia naimasssa.

        Miehestä ne maksullisetkin on tautinsa saaneet. Tauteja levittää niin MIEHET kun naisetkin.


      • valistaja.
        ei mitään kumeja kirjoitti:

        "voidaan harrastaa seksiä muualla kunhan muistetaan kumit"
        Ei saatana, teinit tuhertaa kumiensa kanssa, EI KUKAAN aikuinen sellaista käytä. Jos ei akka osaa hoitaa ehkäisyä jakakoon ainoastaan anaalia tai eläköön selibaatissa.
        (Ai niin, onhan niitä kurkkuja, porkkanoita, kynttilöitä, banaaneja ym... maailma on ämmille täynnä rakkautta!)

        Oletko kuullut sukupuolitaudeista?


    • mitä ihmettä

      "yleensä normi parisuhteissa sellanen ennakkoluuloton keskustelu lakkaa häkellyttävän nopeasti, ehkä parissa viikossa siitä kun on päätetty ns seurustelu aloittaa."
      Päinvastoin keskustelut paranee ja syvenee kun alkaa luottamaan toiseen enemmän ja siihen voi mennä kuukausia tai vuosia.

    • Totuudenlaukoja 3

      Se karkaa käsistä saman tien...sinuna kyllä eroaisin, sillä ei tuo mikään suhde ole...ja valehtelet muuten tuossa, että "olen harkinnut poikaystäväni kanssa avointa..."...korjataan: SINÄ olet sitä harkinnut, ja poikaystäväsi on lähinnä hämmentynyt siitä, että tyttöystävänsä onkin lähinnä ystävä, joka kertoo haluistaan olla sitä monelle muullekin miehelle...

      • pitkulaista toosaan

        Täytyy ymmärtää aloittajaa, hän on tyypillinen huorahtava narttu, jolla on pillussaan jatkuva kutina. Kyrpää se eukko tarttee mahdollisimman paljon mahdollisimman monelta mieheltä.
        Ei vain kehtaa sanoa suoraan.


      • Entä sitten??
        pitkulaista toosaan kirjoitti:

        Täytyy ymmärtää aloittajaa, hän on tyypillinen huorahtava narttu, jolla on pillussaan jatkuva kutina. Kyrpää se eukko tarttee mahdollisimman paljon mahdollisimman monelta mieheltä.
        Ei vain kehtaa sanoa suoraan.

        Ja mitäpä sitten, vaikka asia olisikin näin? Onko halukkuudessa jotain vikaa?


      • lödfjöalk
        pitkulaista toosaan kirjoitti:

        Täytyy ymmärtää aloittajaa, hän on tyypillinen huorahtava narttu, jolla on pillussaan jatkuva kutina. Kyrpää se eukko tarttee mahdollisimman paljon mahdollisimman monelta mieheltä.
        Ei vain kehtaa sanoa suoraan.

        Aika hevi viesti!!!! Hahaha!!Huh huh!!!Mutta rehellinen täytyy olla parisuhteessa, valehtelu, on aina itsekästä!!!


    • Mieheni ilmoitti 10 avioliittovuoden jälkeen haluavansa siirtyä avoimeen suhteeseen. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta ja nähtävästi seksiä liian vähän. En osaa ollenkaan suhtautua tähän "ilmoitukseen", vaikka ollaan siitä aiemmin leikkimielisesti juteltu. Itse en ole tällä hetkellä oikein kiinnostunut muista miehistä, mutta saattaisihan se ajan kuluessa muuttua. Olen kuitenkin hyvin perhekeskeinen ja sidoksissa lapsiini, toisaalta onko se minulta pois, jos puoliso hakee välillä seuraa sovitusti muualta ja on ehkä sitten taas " virkeämpi " kotona? Jos asioista kuitenkin yhteisymmärryksessä sovitaan ja toisiimme luotetaan ja välitetään, niin voisiko tämä vapaasuhde toimia? Kas tässäpä minullakin pulma!

      • hoijaa..

        "Jos asioista kuitenkin yhteisymmärryksessä sovitaan ja toisiimme luotetaan ja välitetään, niin voisiko tämä vapaasuhde toimia? Kas tässäpä minullakin pulma!"

        Miä pulma sinulla oikeastaan on? Mielestäni tuossa ylläolevassa selostuksessa miehelläsi on pulma ja ongelma. Toki saat ongelman tehtyä tuosta itsellesikin, jos annat noiden iki-aikaisten järjenkaato-kliseiden "ei järvi soutamisesta kulu" "onko se minulta lopultakaan pois" jnejne. houkutella egoasi sisäiseen väittelyyn.

        Jos näin käy sen väittelyn häviät, jos lähdet sitä järkiperäistämään. Sillä niin helppoa on liiaksi järkeensä tukeutuva ihminen houkutella vaikka mihin mielettömyyksiin.


      • Pisteet miehellesi siitä että on sinulle avoin. Täälläkin osa moralisoijista elää kuin siat pellossa. Todella hämmentävää välillä puhua ihmisten kanssa näistä avoimen suhteen jutuista etenkin tuopin edessä. Yhdessä välissä kauhistellaan ja kun pari ollaan kumottu lisää tulee ilmi että vieraissa ollaan käyty. Yleensähän ne huutavat kovimpaa kenellä ei ole puhtaita jauhoja pussissa.
        Mutta mitä sinulle vastaisin. Jos otat tuon positiivisesti voi sinullakin tulla hieman uutta virtaa kun tiedostat että maailma on uudella tavalla auki. Sitähän ei oikeasti tiedä ennen kuin kokeilee. Niin, loppujen lopuksi miehesi käy vieraissa sitten luvan kanssa tai ilman. Jos liitossa ei ole muuta ongelmaa niin mikäs siinä. Paljon pahempiakin juttuja liitoissa sattuu kuin satunnainen pelehtiminen.


    • stec1980
    • Kiitos vastauksista!

      • kodin onni

        Sisustus-Markus on pöllö yksilö. Lienee nimestä päätellen myös ihme-homo.


    • trust me I know what

      Tässä omia ajatuksiani:

      vieras liha ei ole kiellettyä, joten ei voi pettää

      - tautiriski. Myös suuseksissä pitäisi käyttää aina suojaa. Harva kuitenkaan käyttää esim. naisen nuolemisessa suojaa! Ennen suusyöpä oli vanhojen tupakoitsijoitten tauti, nykyisin se on paljon suuseksiä harrastavien nuorehkojen ihmisten tauti!!!

      - jos halutaan perheenlisäystä, niin toimiiko avoin suhde, jos enemmän seksiä saava on paljon pois kodista? Milloin vietetään perheen yhteistä kiireetöntä aikaa tai ylläpidetään parisuhdetta, kun työ ja kotityöt vievät ison osan ajasta? Onko seksiseikkailut pois esimerkiksi lasten kanssa vietetystä ajasta (etäinen äiti tai isä)?

      - entä jos tapahtuu paljon vertailua? Toisella isompi kalu tai tiukempi vagina? Vaatii tosi hyvää itsetuntoa, että kestää elää sen tiedon kanssa, että oma kumppani saattaa saada nuorempaa ja parempaa seksiseuraa.

      - entä jos seksin määrä parisuhteessa vähenee, kun ikään tulee lisää? Onko riskinä, että se vieras kiihottaa niin paljon, että joutuu itse elämään puutteessa?

      - pystytkö harrastamaan seksiä sellaisen ihmisen kanssa, jota kohtaan sinulla ei ole lämpimiä tunteita? Jos pystyt, ei ongelmaa, mutta jos seksin harrastaminen edellyttää voimakasta ihastumista, niin silloin on riskinä, että rakastuu tai ainakin haluaa viettää enemmän aikaa tämän uuden ihastuksen kanssa. Silloin se on pois varsinaiselta parisuhteelta.

      - entä jos jompikumpi ei syystä tai toisesta pysty harrastamaan seksiä (esim. raskaus, synnytys, erektiohäiriö)? Miten voi selvitä tilanteesta, kun toinen harrastaa koko ajan aktiivisesti seksiä ja toinen ei pysty siihen vaikka haluaisi

      - entä jos toinen saa seksiä helposti ja toiselle tuottaa suuria vaikeuksia saada seksiseuraa? Tuleeko siinä epäsuhtaa? Entä onko kummallekin OK harrastaa myös homosuhteita tai maksullista seksiä?

      - käykö seksiharrastus kalliiksi? Pitääkö olla sitä varten kaksi erillistä kotia vai hoidellaanko "hoito" aina risteilyllä tai hotellihuoneessa? Onko OK, että esim. maksullisissa naisissa käyvä mies pistää ison osan palkastaan "harrastukseensa" eikä rahaa riitä esim. lasten vaatteisiin tai harrastuksiin?

      - entä jos koko homma ei toimikaan? Onko oikeutta vaatia, että avoin suhde lopetetaan?

      Näin lopuksi sanon, että yritin miehen kanssa avointa suhdetta. Kummankin puolelta oli mustasukkaisuutta. Meillä homma kaatui siihen, että minä en tarvinnut vierasta miestä ja kärvistelin puutteessa. Sain mieheltäni seksiä noin 3-4 kertaa kuukaudessa, mikä oli aivan liian vähän minulle. Meillä miehen "harrastus" oli pois myös yhdessä viettämältämme ajalta. En koskaan tiennyt, milloin saan seksiä seuraavan kerran mieheltäni, joten käytännössä tästä aiheutui myös isoja ongelmia, koska saatoin odottaa seksiä mieheltä 2 viikkoa ja sitten turhautuneena masturboin, jonka jälkeen mies olikin heti vaatimassa seksiä ja suuttui, kun en ollutkaan täysillä "läsnä".

      Itse en enää avoimeen suhteeseen ryhdy. En halua seksiä kenen tahansa kanssa, vaan ainoastaan sen kanssa, jota rakastan. Siksi siis sinkkuna edelleen...:(

      • Nettimette

        Hyvin perusteltu. Nämä avoimet jutut on varmaankin sellaisille kumppaniinsa seksuaalisesti kyllästyneille ihan ok. Mutta sopimuksen pitää olla molemminpuolinen, että kumpikin tietää missä mennään eikä suotta pidetä mustia sukkia. Näistä asioista pitää puhua heti suhteen alussa ja sopia pelisäännöt, ettei tällainen sitten tule toiselle yllätyksenä jos hän on kuvitellut että eletään uskollisina yhdessä nyt ja aina.

        Aloittaja muuten ei taida itsekään oikein tietä mitä haluaa. Hän sanoo että 'minulle riittää hän, mutta kaipaan jotain säpinää...' Ja melkein heti perään 'Tuntuu, ettei yksi seksi kaveri minulle riitä.. '


      • Kesäkurpitsa rules!

        Trust me on olevinaan joku helvetin rikkiviisas. Luulee olevansa joku Ihmiskunnan Suuri Opettaja.
        Me EI aleta sen opetuslapsiksi niin että parasta vaan kun sekin ämmä työntää kesäkurpitsaa toosaansa.


      • Tuo suuseksiasia on tietenkin vielä aika tuoretta tutkimustietoa ja ilmeisesti sen riskin aiheuttaa kondyloomavirus. Virukseenhan on tullut markkinoille rokote mikä ilmeisesti tulee sisältymään kansalliseen rokoteohjelmaan lähiaikoina. Naiset saavat sen niin halutessaan käymällä lääkärissä ja ostamalla sen apteekista.

        Seksin puutteesta kärsii moni perinteisessä suhteessa oleva mies ja nainen. Olisit ollut tyytyväinen 3-4 kertaan kuukaudessa. Maailmalla on monta jotka saavat 3-4 kertaa vuodessa avioseksiä.

        Sinun kaluvertailukohtasi on todella hyvä. Kieltämättä kalustoissa on isoja eroja, mutta niillä kenellä on asian suhteen heikko itsetunto varmaan pohtivat sitä loputtomiin ihan tilanteesta riippumatta. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa toisten miesten muna, eikä mileeni tulisi ikinä alkaa kertomaan muiden naisten vaginoista vaimolleni. Jos kysyisi niin silloinkin jotain aivan ympäripyöreää. Sillä ei ole kuitenkaan kauhean suurta merkitystä.


    • Kalle12 .

      Suurimmalle osalle avoimen suhteen kaipuu kertoo nykyisestä suhteesta sen ettei kaikki ole hyvin. Itsekin olen huomannut sen, välillä avoin vaihtoehto on ollut mielessä mutta niinä aikoina ei muutenkaan ole ollut kovin rakastunut olo, sitä vaan tavallaan ei ole yhtään välittänyt mitä toinen tekee. Kannattaa miettiä ennenkuin mitään tekee, se kun on sitten yleensä peruuttamatonta...

    • ................

      Avoin suhde on ok jos esim. rakastat toista joka on tahollaan varattu eikä se halua erota. Silloin on hyvä saada kumppanilta lupa "harrastaa" , tällöin vältetään hurjat mustasukkaisuuskohtaukset joista voi joskus olla ikäviä seurauksia.

      • Nettimette

        Entäs sen varatun kumppani sitten? Tietääkö se asian ja jos, niin antaako luvan? Todennäköisemmin järjestää hurjan mustasukkaisuuskohtauksen ikävin seurauksin.


    • miehet hyötykäyttöön

      Pysy sinkkuna, voit raahata äijiä kotiin vaikka monta yhtäaikaa. Olet ihmisriippuvainen, joten ala pitämään majataloa miehille.

    • PekkaJaPätkä

      Minä elin reilun vuoden suhteessa, jossa alustapitäen oli sovittu, että muitakin saa tapailla ja sen suurempia lupailuja tulevasta ei esitetty. Tämän vuoden aikana meillä oli jaksoja jolloin oltiin tiiviimmin tekemisissä ja joitain jaksoja joilloin nähtiin vain silloin tällöin seksin merkeissä.

      Välillä oli ehkä puolin ja toisinkin mustasukkaisuutta ja varsinkin erimielisyyttä ajankäytönsuhteen, mutta niitähän nyt voi olla missä tahansa suhteessa, ei se pelkästään tuosta johtunut että suhde oli "avoin".

      Jälkikäteen olisin tahtovainen sanomaan että meidän tapauksessa tällainen avoin suhde tarjoitti sitä, että molemmat piti toisistaan mutta näimme myös heti, ettei toisesta ole ehkä elämänkumppaniksi. Suhde päättyy kun löytää kumppanin jonka näkee mahdolliseksi elämänkumppaniksi. Näin kävi minunkin tapauksessa.

      Perhettä en lähtisi avoimen suhteen näkökulmasta perustamaan.

    • Arpapeliä..

      AP.lle:
      Kyllä toimii, mutta rakkaus on silloin liitossa loppunut.
      Meillä alkoi isäntä ensin harrastaa ulkopuolisia suhteita minulta salaa, kun oli työjuttuja iltamenoineen ja kiimaisia työkavereita mukana (naisia..)
      Ensin teki sitä todellakin salaa minulta, mutta kiinnihän se jäi, kun eräs työkaveri luuli, että isännällä olisi ollut rakkauttakin mukana,ja käski minun päästää miehestäni irti, heh!
      Isäntä sitten hoiti tilanteen ja nainen muutti paikkakunnalta kokonaan pois..
      No, itse lähdin sitten kerran nuoruusajan poikakaverin mukaan ja kivaahan se seksi oli toisen kanssa. ;)

      Joten nyt on tilanne se, että emme halua erota, kun viihdymme yhdessä, mutta pitkän liiton jälkeen (18v) seksi on tullut tylsäksi pakkopullaksi, joten kummallakin on välillä omat juttunsa, joilla emme toisiamme rasita.
      Rakkaustta ei enää ole välillämme, jos olisi, en pystyisi tähän.
      Ja tuohon, että mitä jos sitten rakastuu, sanon, että se on silloin menoa!
      Mutta rakkaus on niin harvinaista herkkua, että en usko kovin herkästi siihen enää törmääväni tällä iällä ja näinkin on ihan kivaa.

      Sinuna kyllä miettisin kaksikin kertaa, olet nuori ja voit menettää hyvän miehen kokeilujen takia, tällainen ei todellakaan voi onnistua, jos
      rakastaa toista ja jos et rakasta, lähde silloin suhteesta..
      Olet niin nuori ja nämä pettämistouhut sopii paremmin meille vanhemmille,
      elämä on jo nurjan puolen näyttänyt, eikä menetettävää enään ole....

    • ehkäpä..s

      Kyllä se toimii jos molemmat eivät ole mustasukkaisia ja omistushaluisia.

    • kanissi

      toimii se jos suhde ei oerustu millään tasolla rakkauteen.

      • niin totta

        Tuo on kyllä totta.


      • eeeeeeeeeeeeeeee
        niin totta kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta.

        Niin sinun kohdalla, koska rakkaus on yhtä kuin omistaminen sinun kohdalla. Ei pidä kuitenkaan paikkaansa kaikkien kohdalla.


    • Ai onko rakkaus omistamista? Eikö päinvastoin?
      Eikös se ole rakkautta,että antaa toiselle tilaa,toisinsanoen antaa reilusti liekaa.

      Kyllähän toi toimii,se on ittestä ja toisesta kiinni. Pitää olla samanmieliset ihmiset,ja/tai rutosti rakkautta.

      • joo-o--

        Tilan antaminen voi olla myös merkki välinpitämättömyydestä , joka on rakkauden vastakohta.


    • > Toimiiko avoin suhde?

      Toimii, jos se sopii molemmille.

      > Olen harkinnut poikaystäväni kanssa avointa suhdetta.Hän suhtautuu siihen aika kielteisesti, koska ei ymmärrä tarkalleenottaen mitä se on.

      Jos poikaystäväsi suhtautuu siihen kielteisesti, niin silloin avoin suhde ei onnistu teidän välillä.

      > Minulle riittää hän, mutta kaipaan jotain säpinää elämääni ja sitä, että saan huomiota myöskin muilta miehiltä. Haluan tietää toimiiko avoin suhde pitkään, vai karkaako tilanne käsistä ja onko siinä isona riskinä, että toinen vaikka ihastuu/rakastuu ulkopuoliseen? Tuntuu, ettei yksi seksi kaveri minulle riitä..

      Olet todennäköisesti sellaista naistyyppiä, joka vakiintuessaan kyllästyy kumppaniin, jolloin muut miehet alkavat kiinnostamaan (seksuaalisesti). Vaikuttaa ettei tilanteeseen ole kaikkien kannalta toimivaa ratkaisua.

      • 'äölkj

        Toimii, jos sitä oikeasti molemmat haluavat. Sopiminen ei oikeastaan riitä. Koska yleensä toinen haluaa sitä enemmän kuin toinen ja se joka haluaa vähemmän haluaa olla mieliksi ja sopia ikäänkuin "kysymättä itseltään". Käytännössä olen todennut, että paremmin toimii suhde, joka ei ole "avoin". Vieraissa käydään joskus tai vähän useammin, mutta se tehdään ehdottomasti salassa.

        Niin. Avoimia suhteita on ainakin kahdenlaisia. On sellaisia, joissa on luvattu kertoa kumppanille toisista suhteista. Sitten on sellaisia, joissa hommat pitää hoidella ehdottoman salaisesti ja vaivihkaa. Niin, ettei "jää kiinni" kumppanilleen eikä myöskään kenellekään tuttaville.


    • vinkku61

      "Käytännössä olen todennut, että paremmin toimii suhde, joka ei ole "avoin". Vieraissa käydään joskus tai vähän useammin, mutta se tehdään ehdottomasti salassa."

      Olen tehnyt täsmälleen saman havainnon. Niin se valitettavasti vain on, että avoin suhde ei pidemmän päälle tunnu toimivan järjestelynä.

    • 13

      Minä elin mieheni kanssa avoimessa suhteessa vähän yli puolen vuoden ajan. Sitä ennen olimme olleet pari vuotta yhdessä, vuoden siitä asuttu yhdessä. Olemme kummatkin sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat paljon ja jotka kyseenalaistavat monia asioita. Sen takia oikeastaan päätimme kokeilla, kyseenalaistimme vain yhdelle ihmiselle omistautumisen.

      Homma meni käytännössä niin, että minulla oli lähellä asuva rakastaja, mutta mieheni ei sitten ollutkaan kiinnostunut etsimään mitään toista heilaa. Mies tunsi toisen miehen, oli joskus jutellutkin hänen kanssaan avoimesta suhteesta. Nykyään jos näkevät, moikkaavat ja jäävät juttelemaan asioistaan. Eli hyvänpäiväntuttuja. Mieheni siis suhtautui ja suhtautuu siis koko juttuun aika luontevasti.

      Päätimme lopettaa avoimen suhteen, koska se alkoi ahdistaa kumpaakin yllättäen. Aluksi minusta oli todella mahtavaa, kun minulla oli kaksi seksikumppania samaan aikaan, mutta kun aloin nähdä, että mieheni muuttui epävarmaksi ja onnettomammaksi, minuakin alkoi harmittaa. Katkaisin suhteen toiseen mieheen ja palasimme kahdenkeskiseen suhteeseen. Se oli todella hyvä päätös, sillä suhteemme syveni ja olemme nykyään ehkä rakastuneempia kuin seurustelun alussa. Olemme siis nykyään naimisissa, tuosta avoimesta suhteesta on kolmisen vuotta. Nykyään, kun muistelemme avointa aikaa, koemme kahtalaisia tunteita. Toisaalta oli hyvä, että pääsin kokeilemaan toistakin miestä (olin neitsyt, kun aloimme seurustella), etten sitten esim. keski-iän kriisissä sekoa siihen, etten ole koskaan ollut kenenkään muun kanssa. Ja tämän kokeilun jälkeen sain vielä todeta, että kyllä oman mieheni rakkaus on 100 kertaa parempaa kuin maailman paraskin seksi kenen tahansa muun kanssa. Toisaalta meitä kuitenkin hieman kaduttaa se, ettei suhteemme tavallaan ole "puhdas". Avoimesta vaiheestamme tietävät vain muutamat kaverimme (tietääkseni), sillä luulen, etteivät monet ihmiset ymmärtäisi hommaa, vaan leimaisivat pervoksi, hulluksi tms.

      Yksi hyvä romaani avoimesta suhteesta on kirja nimeltään Anatomia Monotomia (en nyt muista kirjailijan nimeä). Siinä oli paljon tuttuja tunteita ainakin minulle. Niin ja avoimessa suhteessa on todella tärkeää, että kumpikin oikeasti tuntee itsensä ja toiveensa, eikä toinen esim. suostu avoimeen suhteeseen vain siksi, että toinen tahtoo.

    • ~cissi~

      Sinun tapauksessasi ensin on ei-vapaa suhde, jonka muuttamista vapaaksi yhdessä harkitsette.

      Itse en ole noin päin sitä kokeillut, ystäväpiirissä yritelmiä on nähty, mutta eivät ole onnistuneet. Varmaankin siksi, että kun on jo oltu perinteisessä kahlitse-suhteessa, jompi kumpi ei pysty resetoimaan enää itseään.

      Itselläni on toiminut hienosti seksisuhde, jossa ei ole sovittu mistään muusta kuin että milloin taas nähdään. Koska tätä on jatkunut jo vuosia, voisi kai jo puhua avoimesta suhteesta. Luultavasti luontevampi tapa elää vapaasti on siis suhde, jossa ei ole koskaan mitään luvattukaan.

    • noooh

      Avointa suhdetta ei kannata ehdottaa itsekkäistä syistä. Sun pitää olla myös itsekkin valmis siihen että mies saa huomiota muilta naisilta ja laukkaa ties kenen tykönä. Ainahan on sitten vaarana että ihastuu ja alkaa seurusteleen muitten kanssa. mitä sitten teet? Takaisin yhteen palaaminen voi olla kipeää ja vaikeaa kun molemmilla on ollut jos jonkinlaista sutinaa. Onhan noita nähty avoimia suhteita ja eivät ne pitemmän päälle toimi. Joko on yhdessä tai ei, eikö se ole helpompi ratkaisu?

    • ilman sänkykaveria

      miks olla suhteessa, jos haluaa useamman sänkykaverin.. Alkaa elää sinkkuelämää, eikä sitoudu mihinkään, ni voi joka päivä naiskennella niin monen kanssa kuin haluaa.
      Olen valmis antamaan oman sinkkuelämäni jollekkin haluavalle. Itse haluaisin parisuhteen yhden ihmisen kanssa.

      • huorat huorina!

        Joo...kummaa omistushalua,kun haluaa nussia muidenkin kanssa, mutta silti pitää kiinni siitä vakituisestakin panosta...
        Kyllä se seurustelu ja parisuhde vaatii jotain ihan muuta, kuin huoraamista illat pitkät. Itse en tuollaista jakorasiaa kattelisi päivääkään!
        Johan ne kaveritkin nauraisi selän takana tuollaiselle koko kylän mopolle.Heh!


      • eeeeeeeeeeeeeeee
        huorat huorina! kirjoitti:

        Joo...kummaa omistushalua,kun haluaa nussia muidenkin kanssa, mutta silti pitää kiinni siitä vakituisestakin panosta...
        Kyllä se seurustelu ja parisuhde vaatii jotain ihan muuta, kuin huoraamista illat pitkät. Itse en tuollaista jakorasiaa kattelisi päivääkään!
        Johan ne kaveritkin nauraisi selän takana tuollaiselle koko kylän mopolle.Heh!

        Niin kylän... Jonkun perähikiän peräkylän pellehän sinä olet. Kylän kaikki 14 ihmistä katsoisi varmasti kieroon ja naapurikylänkin 7 ihmistä jne. Moraalisesti oikeat, perinteiset suhteet on solmittu parin sukunimen kesken viimeiset 200 vuotta, mutta ollaan kyllä moraalisesti korkealla, eikä hyväksytä mitään pervoilua :D


      • Tuota noin...
        huorat huorina! kirjoitti:

        Joo...kummaa omistushalua,kun haluaa nussia muidenkin kanssa, mutta silti pitää kiinni siitä vakituisestakin panosta...
        Kyllä se seurustelu ja parisuhde vaatii jotain ihan muuta, kuin huoraamista illat pitkät. Itse en tuollaista jakorasiaa kattelisi päivääkään!
        Johan ne kaveritkin nauraisi selän takana tuollaiselle koko kylän mopolle.Heh!

        Onko siellä peräkylillä muuten koskaan kuultu
        aseksuaalisuudesta?
        Tällainenkin ihminen voi kyllä haluta parisuhteen ja yhteisen kodin, matkustelua, yhdessä harrastamista, kumppanuutta jne mutta ei ole seksuaalisesti kiinnostunut mistään tai kenestäkään.

        Seksuaalisesti aktiiviset, vaihtelunhaluiset, narsistiset, valloittamisen tai valloitetuksi tulemisen haluiset saattavat katsos niinikään nauttia kyllä perhe-elämästä ja kumppanuudesta, mutta kaipaavat vaihtelua ja toteuttavat myös seksuaalisuuden saralla.
        Tämä ihan oikeasti joillekin sopii, joten ilohan se on kaikille, jos joillakuila on hyvä olla eikä ketään satu??
        Good for them, eikös niin?
        Miten se minulta on pois??


    • Täällä näyttää olevan kahdenlaista mielipidettä avoimesta suhteesta. Toisten mielestä ok, annetaan vapauksia ja asiat toimii. Toisten mielestä sitten vapaa suhde on huoraamista ja ollaan todella mustasukkaisia omasta kumppanista. Ihmiset ovat erilaisia ja mukava seurata tätä keskustelua puolesta ja vastaan.
      Itse menin tosiaan naimisiin 18-vuotiaana ja sitä ennen minulla oli yksi seksisuhde. Miehelläni ei ole ollut ketään muuta, ja olen huomannut, että se on jäänyt vaivaamaan häntä. Olen alusta alkaen "varautunut", että muitakin voi tulla ja välillä se on tuntunut pahalta. Tällä hetkellä asia ei vaivaa, olemme saaneet juteltua suhteestamme ja tulimme yhdessä siihen tulokseen, että avointa suhdetta voidaan kokeilla. Tämä tarkoittaa meidän kohdalla sitä, että olemme nyt sopineet, että jos joskus esim. juhlissa kohtaa mukavan henkilön (ja jolle kerrotaan, että olaan avoimessa suhteessa), niin seksiä voi harrastaa kumin kanssa. Jos tämä siis on satunnaista, eikä perhe-elämään sen kummemmin vaikuta, niin miksi ei? Aikahan sen näyttää toimiiko. Samalla olemme myös miettineet, mitä voisimme yhdessä tehdä oman s-elämän piristämiseksi ja myös toteuttaneet uusia juttuja yhdessä.

      Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että asioista kannattaa aina keskustella, jos jokin vaivaa mieltä. Vaikka ensireaktio olisi kielteinen (kuten minullakin), voi näkökanta muuttua yhdessä tuumaillessa. Jos tuumailujen jälkeen ei päästä yhteisymmärrykseen asiasta, ei yhdessä varmaan voi jatkaa? Kuitenkin sitä uskottomuutta sanana varsinaisessa merkityksessä on paljon, mistä se sitten johtuu? Omat halut eivät kohtaa kumppanin kanssa ja asioista ei uskalleta keskustella. En tosiaan itsekään haluaisi sitten 50-v kuulla, että ukolla on ollut monta suhdetta ja itse olen elänyt siveästi. Jos toinen pääsee joskus tuulettumaan, niin pitää silloin toisenkin sovitusti päästä - eikä mitään salailua ja kyräilyä. Toki on niitäkin, joille seksi ei niin paljon merkitse tai sitä kipinää osataan ylläpitää vuosikymmeniä ja sellaisillehan se yksiavioisuus varmasti sopii. Olisi vaan kiva, jos ihmiset olisivat hyväksyvämpiä asioiden suhteen, eikä ajateltaisi, että oma mielipide on aina se oikea ja paras ratkaisu kaikille.

      • rehtikundi

        EI KUKAAN aikuinen nussi kumin kanssa! Vain teinit sähläävät ja söheltävät kumiensa kanssa.
        Se on suoraa toimintaa ja reilu peli: soossit muijan vittuun ja muija hoitakoon ehkäisyn.


      • Määrittelemätön
        rehtikundi kirjoitti:

        EI KUKAAN aikuinen nussi kumin kanssa! Vain teinit sähläävät ja söheltävät kumiensa kanssa.
        Se on suoraa toimintaa ja reilu peli: soossit muijan vittuun ja muija hoitakoon ehkäisyn.

        Pakollinen provo, naurahdin vähän.


    • Qudosh

      Reilu peli ja tippuri: sun laisilta saa tauteja.

    • rehtikundi

      Tauteja on maailma muutenkin täys, ja jos niitä alkaa pelkäämään, pitää sulkea ittsensä johonkin ilmatiiviiseen säiliöön ja hengittää jonkun happinaamari kautta.
      Ei saatana, senkun eletään ja nussitaan ja lasketaan liemet ämmän pilluun! Penisilliinikin on keksitty!
      Ja kuollaan me jokainen kuitenkin!

    • Raiggari

      Parempi olisi ukollesi jos etsisi uskollisemman naisen. Parempi sinullekkin jos lyötte homman poikki ja lähden nussimaan ketä vaan sinkkuna niin ei viattomiin satu.

      Jos parisuhde ei riitä niin miksi sitä jatkaa ?

    • kesä80

      Kirjoitan tähän joitakin omia ajatuksiani, joita tämä keskustelu herätti. Minut on juuri "jätetty" avoimesta suhteesta, jossa "olen ollut kidutettavana", kuten joku aiemmissa teksteissä osuvasti termiä käytti.

      Olin ensin parisuhteessa kaksi vuotta ja asuin kumppanini kanssa yhdessä. Suhde kuitenkin kaatui siihen, että minä halusin lapsia, mieheni ei. Mies ahdistui ja pyysi minua muuttamaan pois. Noin Kahden kuukauden kuluttua hän tuli takaisin ja ehdotti avointa suhdetta. Jostakin käsittämättömästä syystä suostuin. Uskoin kai, että mies ehdotti avointa suhdetta siksi, että hän voi pikkuhiljaa totutella ajatukseen jostakin vakavammasta.

      Nyt aikaa on kulunut viisi vuotta. Tämän viiden vuoden aikana meistä tuli kuin paita ja peppu. Emme kuitenkaan asuneet yhdessä vaan asuimme eri kaupungeissa. Pidimme yhteyttä puhelimitse päivittäin ja vietimme pidennettyjä viikonloppuja jne. kuten mikä tahansa perhe. Olin hänen kumppaninsa ilman, että minulla oli virallista lupaa kantaa kyseistä titteliä.

      Tutustuin mieheni lapsiin niin hyvin,että ne tuntuvat omilta. Ja nyt sattuu todella paljon se, etten saa tavata lapsia enää.

      Koko ajan olen tiennyt, että kumppanillani saattaa olla jotakin sutinaa menossa ja hänellä on vähintäänkin nettideittailut menossa.
      Minun on ollut annettava lupa hänelle siihen, että hän voi kuuluttaa maailmalle olevansa sinkku. Että minut pidetään "kaapissa", jottei tämä sinkku -käsitys pääsee liiaksi horjumaan. Meillä oli sanaton sopimus, että mies saa tehdä kaikkea muuta, mutta panemisessa menee raja. Meillä oli sanaton sopimus siitä, että hänellä on nämä luvat, mutta minulla ei. Minun tehtäväni oli nieleksiä. En tiedä mistä nämä sanattomat sopimukset syntyivät? Miksi avoimen suhteen sääntömme olivat niin epäselvät?

      Ja voin myöntää, että avoin suhde sattui minuun koko ajan, koska minä olin se perinteistä suhdetta kannattava osapuoli. Nainen, joka haaveilee yhteisestä, selkeästä tulevaisuudesta ja yhteisestä lapsesta.

      Oma kokemukseni on se, että avoin suhde aiheuttaa pitkässä juoksussa sille henkilölle, joka haluaa sitoutua tunteen, ettet ole rakastettu ja et kelpaa, koska toinen kiikaroi koko ajan otakin parempaa. Haistat sen,että toinen on sinuun jossakin elämänalueella tyytymätön. Siitä tulee sellainen hyväksynnän hakemisen kierre, tulee tunne, että minun on saatava selville, mikä minussa ei kelpaa. Ja selvittely vie asioita vain lisää ojasta allikkoon.
      Itsetuntoni mureni hitaasti, kidutettuna, pala, palalta. Odotin ja odotin ja vuodet kuluivat, mutta tilanne ei muuttunut.

      • kesä80

        ...jatkoa vielä edelliseen.

        Toisaalta. Asiat menivät myös positiiviseen suuntaan. Suhteemme laatu oli viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut omasta mielestäni varsin tasaiseksi ja olin kysynytkin kauan hän halusi tätä "avointa" suhdetta jatkaa. Vastaus oli 25 vuotta.
        Niimpä ajattelin,että ok, kuulostaa kuitenkin jossain määrin pitkän tähtäimen suunnitelmalta. Ja rentouduin hieman, rauhoituin, tein itseni kanssa kompromissin siitä, että myös toisenlainen kuin perinteinen suhde voi olla hyvä suhde.

        Tässä kohden tein ratkaisun, että minun on kestettävä se, että annan hänelle paljon vapautta sitä vastaan, että saan olla hänen kanssaan. Päätin, että opin kestämään. Tässä kohden päätin myöskin, että voitan pitkässä juoksussa kaikki pienimmätkin mustasukkaisuuden tunteeni. Aloin tehdä todella paljon töitä näiden asioiden eteen. Kehittämään omaa sietokykyäni. Ajattelemaan positiivisesti.

        Olin juuri alkanut ajatuksissani työstää avoimen suhteen hyviä puolia ja taistella itseäni siihen moodiin, että näkisin asian valoisanakin. Olin jopa päättänyt, että teen lapsen yksin. Olin kartoittanut keinohedelmöityksen hinnat ja adoption hinnat. Kartoittanut asuntojen hinnat.

        Sitten se tapahtui. Mieheni ilmoitti pettäneensä minua. Ja hän halusi, ettemme enää jatka suhdettamme. Ja heti perään minulle selvisi, että hän on löytänyt uuden naisen, jonka kanssa nyt tutustuu ja uusi suhde on aluillaan.

        Että näin. Tällainen tarina.

        Omasta kokemuksestani oppineena, opettelen jatkossa pitämään omista rajoistani tarkemmin kiinni. Jos joku haluaa kanssani avoimen suhteen, se tarkoittaa minulle suomeksi sitä, ettei hän ole riittävän kiinnostunut minusta, ollakseen kanssani parisuhteessa.
        Se viestii minulle myöskin sitä, että hän etsii pitkällä tähtäimellä jotakin parempaa ja löytäessään paremman, on vihdoin riittävän rohkea heittääkseen minut roskakoriin.

        Toisaalta ymmärrän avoimen suhteen idean pitkässä avioliitossa. Jos liitossa on kahdella ihmisellä vaikeuksia esimerkiksi seksielämässä ja toinen ei yksinkertaisesti halua seksiä, on ymmärrettävää, että toinen saa luvan seksielämän toteuttamiseen muualla. Jne. jne. jokainen parisuhde ja liitto on omanlaisensa, avoin suhde voi hyvinkin toimia jollekulle.

        Toisaalta niin voi toimia myös perinteinen suhde, kun sitä oikein haluaa :)

        Rakkaudessa on loppupeleissä kysymys vain ja ainoastaan asenteesta. Pitkä parisuhde tai avioliitto kestää, kun kumpikin on päättänyt, että se laitetaan kestämään. Tarkoitus on rakastaa myötä ja vastamäessä. Kysymys on asenteesta ja mielikuvituksesta. Ja mielikuvitusta tarvitaan usein.
        Rakastuminen ja rakkaus ovat niin kaksi eri asiaa ja nykyään minusta tuntuu, että ihmiset havittelevat etummaista.
        He haaveilevat ihastumisen ja rakastumisen tunteesta, eivätkä osaa riittävästi arvostaa rakkauden tunetta.
        Ja vielä yksi asia, ihmiset eivät myöskään pitkässä liitossa osaa sytyttää rakastumisen tunnetta uuteen roihuun.
        Toivoisin, että pitkiä parisuhteita ja avioliittoja alettaisiin arvostaa uudelleen. itseni kohdalla en usko eroihin, en avoimiin suhteisiin. Uskon siihen, että ihminen pystyy kehittymään yhdessä toisen ihmisen kanssa, kun haluaa.

        Rakastakaa toisianne niinkuin äiti tai isä rakastaa lastaan. Ja opetelkaa herättämään rakastumisen tunne, niin ette tarvitse avoimia suhteita mihinkään.
        Ja harrastakaa seksiä toistenne kanssa ;) myös niinä päivinä kun ei huvittaisi.


      • Barbarossa11
        kesä80 kirjoitti:

        ...jatkoa vielä edelliseen.

        Toisaalta. Asiat menivät myös positiiviseen suuntaan. Suhteemme laatu oli viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut omasta mielestäni varsin tasaiseksi ja olin kysynytkin kauan hän halusi tätä "avointa" suhdetta jatkaa. Vastaus oli 25 vuotta.
        Niimpä ajattelin,että ok, kuulostaa kuitenkin jossain määrin pitkän tähtäimen suunnitelmalta. Ja rentouduin hieman, rauhoituin, tein itseni kanssa kompromissin siitä, että myös toisenlainen kuin perinteinen suhde voi olla hyvä suhde.

        Tässä kohden tein ratkaisun, että minun on kestettävä se, että annan hänelle paljon vapautta sitä vastaan, että saan olla hänen kanssaan. Päätin, että opin kestämään. Tässä kohden päätin myöskin, että voitan pitkässä juoksussa kaikki pienimmätkin mustasukkaisuuden tunteeni. Aloin tehdä todella paljon töitä näiden asioiden eteen. Kehittämään omaa sietokykyäni. Ajattelemaan positiivisesti.

        Olin juuri alkanut ajatuksissani työstää avoimen suhteen hyviä puolia ja taistella itseäni siihen moodiin, että näkisin asian valoisanakin. Olin jopa päättänyt, että teen lapsen yksin. Olin kartoittanut keinohedelmöityksen hinnat ja adoption hinnat. Kartoittanut asuntojen hinnat.

        Sitten se tapahtui. Mieheni ilmoitti pettäneensä minua. Ja hän halusi, ettemme enää jatka suhdettamme. Ja heti perään minulle selvisi, että hän on löytänyt uuden naisen, jonka kanssa nyt tutustuu ja uusi suhde on aluillaan.

        Että näin. Tällainen tarina.

        Omasta kokemuksestani oppineena, opettelen jatkossa pitämään omista rajoistani tarkemmin kiinni. Jos joku haluaa kanssani avoimen suhteen, se tarkoittaa minulle suomeksi sitä, ettei hän ole riittävän kiinnostunut minusta, ollakseen kanssani parisuhteessa.
        Se viestii minulle myöskin sitä, että hän etsii pitkällä tähtäimellä jotakin parempaa ja löytäessään paremman, on vihdoin riittävän rohkea heittääkseen minut roskakoriin.

        Toisaalta ymmärrän avoimen suhteen idean pitkässä avioliitossa. Jos liitossa on kahdella ihmisellä vaikeuksia esimerkiksi seksielämässä ja toinen ei yksinkertaisesti halua seksiä, on ymmärrettävää, että toinen saa luvan seksielämän toteuttamiseen muualla. Jne. jne. jokainen parisuhde ja liitto on omanlaisensa, avoin suhde voi hyvinkin toimia jollekulle.

        Toisaalta niin voi toimia myös perinteinen suhde, kun sitä oikein haluaa :)

        Rakkaudessa on loppupeleissä kysymys vain ja ainoastaan asenteesta. Pitkä parisuhde tai avioliitto kestää, kun kumpikin on päättänyt, että se laitetaan kestämään. Tarkoitus on rakastaa myötä ja vastamäessä. Kysymys on asenteesta ja mielikuvituksesta. Ja mielikuvitusta tarvitaan usein.
        Rakastuminen ja rakkaus ovat niin kaksi eri asiaa ja nykyään minusta tuntuu, että ihmiset havittelevat etummaista.
        He haaveilevat ihastumisen ja rakastumisen tunteesta, eivätkä osaa riittävästi arvostaa rakkauden tunetta.
        Ja vielä yksi asia, ihmiset eivät myöskään pitkässä liitossa osaa sytyttää rakastumisen tunnetta uuteen roihuun.
        Toivoisin, että pitkiä parisuhteita ja avioliittoja alettaisiin arvostaa uudelleen. itseni kohdalla en usko eroihin, en avoimiin suhteisiin. Uskon siihen, että ihminen pystyy kehittymään yhdessä toisen ihmisen kanssa, kun haluaa.

        Rakastakaa toisianne niinkuin äiti tai isä rakastaa lastaan. Ja opetelkaa herättämään rakastumisen tunne, niin ette tarvitse avoimia suhteita mihinkään.
        Ja harrastakaa seksiä toistenne kanssa ;) myös niinä päivinä kun ei huvittaisi.

        En lukenut kiireessä kokonaan kiinnostavaa kirjoitustasi, mutta pari kommenttia tuli mieleen: Ei pidä koskaan hyväksyä sellaista suhdejärjestelyä, tai sen ehtoja, jotka tuntuvat pohjimmiltaan pahalta.
        Ja toisena juttuna, miehet eivät välttämättä etsi parempaa, vaan vaihtelua. Hugh Grant oli yhdessä upean naisen kanssa, ja jäi kiinni huoran kanssa, joka ei taatusti ollut mikään parempi vaihtoehto.


      • Mieti tätäkin
        Barbarossa11 kirjoitti:

        En lukenut kiireessä kokonaan kiinnostavaa kirjoitustasi, mutta pari kommenttia tuli mieleen: Ei pidä koskaan hyväksyä sellaista suhdejärjestelyä, tai sen ehtoja, jotka tuntuvat pohjimmiltaan pahalta.
        Ja toisena juttuna, miehet eivät välttämättä etsi parempaa, vaan vaihtelua. Hugh Grant oli yhdessä upean naisen kanssa, ja jäi kiinni huoran kanssa, joka ei taatusti ollut mikään parempi vaihtoehto.

        On myös olemassa sairaus joka pakottaa pettämään ja valehtelemaan, tällainen henkilö ei pysty millään tasolla eds kuvittelemaan miltä kumppanista tuntuu tulla haavoitetuksi/petetyksi.
        Katsokaapa netistä googlaamalla,sanalla sosiopaatti.
        Moniko teistä löytää itsestään nämä piirteet, vois selittää halusi aina seikkailla...


      • Barbarossa1
        Mieti tätäkin kirjoitti:

        On myös olemassa sairaus joka pakottaa pettämään ja valehtelemaan, tällainen henkilö ei pysty millään tasolla eds kuvittelemaan miltä kumppanista tuntuu tulla haavoitetuksi/petetyksi.
        Katsokaapa netistä googlaamalla,sanalla sosiopaatti.
        Moniko teistä löytää itsestään nämä piirteet, vois selittää halusi aina seikkailla...

        Tarkennetaan sen verran, että en ole koskaan pettänyt enkä ollut avoimessa suhteessa. Vakihoitoja on joskus ollut.

        Kommentoin vain yleisellä tasolla tuota miesten halua katsoa muitakin naisia kuin omaa kultsipuppelia. Katsominen jää monilla katsomiseen, kaikilla tunnetusti ei.


      • varatuomari k.
        kesä80 kirjoitti:

        ...jatkoa vielä edelliseen.

        Toisaalta. Asiat menivät myös positiiviseen suuntaan. Suhteemme laatu oli viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut omasta mielestäni varsin tasaiseksi ja olin kysynytkin kauan hän halusi tätä "avointa" suhdetta jatkaa. Vastaus oli 25 vuotta.
        Niimpä ajattelin,että ok, kuulostaa kuitenkin jossain määrin pitkän tähtäimen suunnitelmalta. Ja rentouduin hieman, rauhoituin, tein itseni kanssa kompromissin siitä, että myös toisenlainen kuin perinteinen suhde voi olla hyvä suhde.

        Tässä kohden tein ratkaisun, että minun on kestettävä se, että annan hänelle paljon vapautta sitä vastaan, että saan olla hänen kanssaan. Päätin, että opin kestämään. Tässä kohden päätin myöskin, että voitan pitkässä juoksussa kaikki pienimmätkin mustasukkaisuuden tunteeni. Aloin tehdä todella paljon töitä näiden asioiden eteen. Kehittämään omaa sietokykyäni. Ajattelemaan positiivisesti.

        Olin juuri alkanut ajatuksissani työstää avoimen suhteen hyviä puolia ja taistella itseäni siihen moodiin, että näkisin asian valoisanakin. Olin jopa päättänyt, että teen lapsen yksin. Olin kartoittanut keinohedelmöityksen hinnat ja adoption hinnat. Kartoittanut asuntojen hinnat.

        Sitten se tapahtui. Mieheni ilmoitti pettäneensä minua. Ja hän halusi, ettemme enää jatka suhdettamme. Ja heti perään minulle selvisi, että hän on löytänyt uuden naisen, jonka kanssa nyt tutustuu ja uusi suhde on aluillaan.

        Että näin. Tällainen tarina.

        Omasta kokemuksestani oppineena, opettelen jatkossa pitämään omista rajoistani tarkemmin kiinni. Jos joku haluaa kanssani avoimen suhteen, se tarkoittaa minulle suomeksi sitä, ettei hän ole riittävän kiinnostunut minusta, ollakseen kanssani parisuhteessa.
        Se viestii minulle myöskin sitä, että hän etsii pitkällä tähtäimellä jotakin parempaa ja löytäessään paremman, on vihdoin riittävän rohkea heittääkseen minut roskakoriin.

        Toisaalta ymmärrän avoimen suhteen idean pitkässä avioliitossa. Jos liitossa on kahdella ihmisellä vaikeuksia esimerkiksi seksielämässä ja toinen ei yksinkertaisesti halua seksiä, on ymmärrettävää, että toinen saa luvan seksielämän toteuttamiseen muualla. Jne. jne. jokainen parisuhde ja liitto on omanlaisensa, avoin suhde voi hyvinkin toimia jollekulle.

        Toisaalta niin voi toimia myös perinteinen suhde, kun sitä oikein haluaa :)

        Rakkaudessa on loppupeleissä kysymys vain ja ainoastaan asenteesta. Pitkä parisuhde tai avioliitto kestää, kun kumpikin on päättänyt, että se laitetaan kestämään. Tarkoitus on rakastaa myötä ja vastamäessä. Kysymys on asenteesta ja mielikuvituksesta. Ja mielikuvitusta tarvitaan usein.
        Rakastuminen ja rakkaus ovat niin kaksi eri asiaa ja nykyään minusta tuntuu, että ihmiset havittelevat etummaista.
        He haaveilevat ihastumisen ja rakastumisen tunteesta, eivätkä osaa riittävästi arvostaa rakkauden tunetta.
        Ja vielä yksi asia, ihmiset eivät myöskään pitkässä liitossa osaa sytyttää rakastumisen tunnetta uuteen roihuun.
        Toivoisin, että pitkiä parisuhteita ja avioliittoja alettaisiin arvostaa uudelleen. itseni kohdalla en usko eroihin, en avoimiin suhteisiin. Uskon siihen, että ihminen pystyy kehittymään yhdessä toisen ihmisen kanssa, kun haluaa.

        Rakastakaa toisianne niinkuin äiti tai isä rakastaa lastaan. Ja opetelkaa herättämään rakastumisen tunne, niin ette tarvitse avoimia suhteita mihinkään.
        Ja harrastakaa seksiä toistenne kanssa ;) myös niinä päivinä kun ei huvittaisi.

        Ei helvetti, kyllä on sinussa mennyt satutäti hukkaan. Mutta ehkä ei ole vieläkään liian myöhäistä - painu helvettiin täältä satuilemasta!


      • kervinen.
        Barbarossa1 kirjoitti:

        Tarkennetaan sen verran, että en ole koskaan pettänyt enkä ollut avoimessa suhteessa. Vakihoitoja on joskus ollut.

        Kommentoin vain yleisellä tasolla tuota miesten halua katsoa muitakin naisia kuin omaa kultsipuppelia. Katsominen jää monilla katsomiseen, kaikilla tunnetusti ei.

        vittu.


      • Hugh Grantista.....
        Barbarossa11 kirjoitti:

        En lukenut kiireessä kokonaan kiinnostavaa kirjoitustasi, mutta pari kommenttia tuli mieleen: Ei pidä koskaan hyväksyä sellaista suhdejärjestelyä, tai sen ehtoja, jotka tuntuvat pohjimmiltaan pahalta.
        Ja toisena juttuna, miehet eivät välttämättä etsi parempaa, vaan vaihtelua. Hugh Grant oli yhdessä upean naisen kanssa, ja jäi kiinni huoran kanssa, joka ei taatusti ollut mikään parempi vaihtoehto.

        Jaa, miten sen nyt ottaa.
        Jos jää kiinni seksistä naiseksi pukeutuneen miehen kanssa, voi hyvinkin olla se "parempi" vaihtoehto kyseessä. Homoseksuaalin maine ei oikein istu valkokankaan suurelle heterorakastajalle. Tarkkasilmäinen huomaa kyllä että kyseisen herran naismaku on vähintäänkin "rouhea".


    • paha sanoa....

      olen aika negatiivinen. En usko että ihmisen tunteet ovat "oikeassa rakkaussuhteessa" valmiit luovuttamaan rakastetun myön toisen käyttöön, mustasukkaisuutta kaikin puolin.

      Mitä se kertoo ihmisestä, jolle avoin suhde on "ihan kaikki kaikessa ja ok"? Kaikki olisi avoimia suhteita, naisia/miehiä voisi olla yli 10 joita tapailla kaikessa rauhassa. Tekee(kö) se sinusta yhden naisen/miehen muiden joukossa. mistä tiedät että olet tärkeä? saati erityisen tärkeä? Mitä jos rakastutkin häneen palavasti ajan kuluttua, jonka kanssa olet solminut avoimen suhteen?

      Itse harkitsin avointa suhdetta, mutta luulen sen olevan liian kipeää kullekin osapuolelle, päättyen joko lopulta yhdessä olemiseen vakituisessa parisuhteessa tai sitten eroon. Pitää vain ottaa härkää sarvista kiinni ja päättää, aina voi erota ja aina voi solmia uusia suhteita. Säpinää saa suhteeseen tekemällä ja keksimällä. Teitä on kaksi, keksikää jotain. Aina voi kokeilla, miten onnistuu miehen pokaaminen hyvissä merkeissä ilman satuttamatta juuri toista osapuolta.

    • Marja Puska

      Eipä taida toimia. Varsinkaan kun miesystäväsi ei oikein ymmärrä mitä se oikeastaan tarkoittaa. Vapaata suhdetta voisi luonnehtia vakipanosuhteeksi. Siihen ei muuta sisälly kuin seksi.

      Sellainen ei onnistu, että ollaan ´rakastavaiset´, mutta siedetään seksi muidenkin kanssa. Jännitteet ovat liian suuret. Sellainenkaan ystäväsuhde miehen ja naisen välillä, jossa ollaan vain ystäviä, ei onnistu. Jossain vaiheessa ajaudutaan väistämättä samaan sänkyyn.

      Vapaat suhteet toimivat sillä tavalla, että tunnelmien kuljettaessa osapuolet käyvät vieraissa, mutta eivät kerro kumppanilleen asioita, joita kumppani ei taatusti halua tietää. Tällaisia suhteita on vaikka kuinka paljon. Suosittelen kaikille.

    • Vaihtoehtoja on

      Suosittelisin eroamista, ettet loukkaa miestäsi, joka ei selvästikään halua sinun toivomaasi "avoimen suhteen" mallia.

      Ihmisten on turha odottaa, että heidän tunteensa ja toiveensa otetaan huomioon, jos he eivät tee itse niin toiselle.

      Pelkän halun perässä juokseminen ei tuo onnea. Haluista luopuminen sen sijaan johtaa huomattavasti pidemmälle. Suosittelen sulle Buddhalaisuuteen tutustumista, siinä vapaudutaan halujen orjuudesta ja saadaan mielenrauha.

    • Suhteessa itseensä

      Ihan hyvä kysymyksenä, vaikka vain kysymyksenä. Jos haluaa olla sinkku, silloinhan sitä voi olla avoimessa suhteessa vaikka kaikkien kanssa joilta sattuu seksiä ja ystävällisyyttä saamaan.

      Haaremin pitäminen kuulostaa aika kummalta. Kyllähän voi joko valita, sitoutuuko vai ei, kehen tai keihin, vai pysyykö vapaana.

      Itse valitsin sinkkuuden, kun pärjään ihan OK itsekseen. Joskus kaipaa, jotta löytäisipä joku minut, eli tavallaan haaveilen parisuhteesta, mutta en sellaisesta parisuhteesta jossa olisi itsellä tai toisella tai molemmilla monia kumppaneita.

      Jotkut kaipaavat henkistäkin rakkautta, tai yhteenkuuluvuutta, jotkut eivät. Ihmisiä on niin monenlaisia ja erilaisia, ettei ole yhtä toimivaa kaavaa joka kaikille pätisi.

      Yksilöllistä siis. Tulee kohdata ihminen tai ihmisiä, joiden kanssa on samat arvot ja asenteet sekä mieltymykset, niin kyllä avoinsuhde toimii. Itselläni ei oikein toimi, kokeilin, mutta tuttavapiirissä on monia, jotka elävät ns. panosuhteessa, vapaasuhde, jossa joskus käyvät punkassa kun halut kohtaavat, tai muina aikoina sitten elävät eri elämää, ja saattavat nähdä toisensa mm. kapakassa, mutta lähtevätkö sitten omille teilleen tai yhdessä, se aina vaihtelee.

      Se on niin paljon siis kiinni yksilöstä ja myös vastapuolen haluista, toiveista ja mieltymyksistä.

      Olisit aivan samoin saattanut kysyä, tulisiko avioliitto lopettaa, koska se on monille tarpeeton, ja monet eroavat kuitenkin ennen pitkää.
      Siihenkin löytyy puoltajia ja kieltäjiä.

      Yksilöllistä, johon paremmin ei vastausta löydy, vaan tulee kuunnela omaa sisintään, niin tietää mikä itselle paras tapa elää on.

    • Aissi

      "...kaipaan jotain säpinää elämääni ja sitä, että saan huomiota myöskin muilta miehiltä"

      "Tuntuu, ettei yksi seksi kaveri minulle riitä."

      Nää kaksi lausetta kertoo sen, että kuulut siihen ihmistyyppiin, jonka ei kuuluisi parisuhteessa olla. En nyt sen ihmistyypin virallista nimeä tässä ala huutelemaan ettei tulisi kenellekään paha mieli, suosittelen vain että säästät nykyistä poikaystävääsi tulossa olevilta pettymyksiltä ja lähdette molemmat omille teillenne. Sitten voit vapaasti ja ketään loukkaamatta toteuttaa noita elämäsi päämiääriä.

    • Big Betty

      Kyllähän se voi toimia. Tosin avoin suhde on eri asia kuin seurustelusuhde.

    • jennyrostain

      Hei,
      Luepa hiukan minun kokemuksistani blogistani. Olen tuon elämän nähnyt ja siitä olen kirjoittanut aika paljon.
      Se avoin suhde vaatii suhteelta paljon enemmän, kuin suurin osa ihmisistä on valmis satsaamaan suhteeseensa.
      Kokemuksesta voin tämän sanoa.
      Onnea kuitenkin matkaan- valitsittepa tehdä mitä tahansa.

      http://jennyrostain.blogspot.com/

    • Kollaa12

      Tule kyselemään asiaa täältä vasta sitten kun sulla on oikeasti poikakaveri ja olet miettimässä avointa suhdetta. Alkaa tympiä nämä feikkitilanteiden esittelijät.

    • sairasta a

      Kaikkee sitä keksitäänkin ja vaan sen takia ett sais hyväksyntää moraalittomalle käytökselleen : /

    • Ei kaikille

      Voi, mutta on neljän naisen kanssa aikajärjestelyjä, ja oman tyttöystävänkin tyydyttäminen on tietysti antoisaa, mutta kaipaan ulkopuolisiakin suhteita. Jos molemmat tuon edes jossakin määrin hyväksyvät, niin miksi ei, mutta eipä tuo helppoa varmaan kovin pitemmällä tähtäyksellä tule toimimaan, ehkä.

    • jk

      avoinsuhde ei tooini

      • Oi Toinit

        Toiinnii, ja jos ei toinen Toini niin useampi Toini.


    • Voi ei

      Hohhoi, miksi edes seureustelet jonkun kanssa? Ole sinkku niin ei tarvii kysellä, mutta ilmeisesti olette jo asuntoloukussa, harmi vaan kun sinä haluaisit liidellä ihan muualla.

      Uskomatonta lapsellisuutta edes kuvitella, että suhde pysyisi tuolla pohjalla, ehkä vuosi pari menee, mutta ainakin itse arvostan pitkiä avioliittoja. Ne perustuvat toisen kunnioitukseen, luottamukseen ja rakkauteen.

      Teidän mallissanne ei ole kuin asuntovelka, sääliksi käy teitä, lopulta menetätte kaiken arvokkaan, miehesi makselee elatusapuja ja itse asustelet vuokralla jossain lähiössä. Herätkää vielä kun voitte!!!!

    • aaaaaaaaaaaaaaaaaasi

      ne pippeli ja pimppa jutut jätetään sitten 18 vuotiaille.

    • helvettiin sielusi

      Lutkan puhetta, suomalaisen perushuoran.

    • Vihreä keiju

      Kierrätetäänkö kumppaneitakin? En ole tullut ajatelleeksikaan.

    • Hmm...

      En usko, että tulee toimimaan :). Ja varsinkin jos poikaystäväsi suhtautuu siihen kielteisesti, vaikkei täysin ymmärtäisikään mitä sellainen suhde tarkoittaa. Ja kukapa sitä pystyisi tarkalleen ymmärtämäänkään, ennenkuin tilanteet tulevat eteen, jolloin oikeasti pystyy näkemään miten kumpikin reagoisi.
      Kuvitella voi mitä vain, mutta tositilanne on eri asia.
      Ja entäpä jos satutkin ihastumaan tai puolisosi ihastuisi johonkin toiseen enemmän kuin sinuun. Luuletko, että tunteita voisi kätkeä toiselta niin paljon, ettei toinen osapuoli huomaisi. Siitä väistämättä seuraisi surua tai muuta negatiivista tai jopa ero. Ja usein "muka suvaitsevampi" osapuoli ei itse kestäkään puolisonsa toisia naisia/miehiä.
      Jos on valmis uhraamaan suhteensa ja valmis jopa jäämään yksin, niin silloin kannattaa kokeilla. Mutta jotenkin tuntuu, että jos rakastaa toista niin ei halua jakaa tätä toisten kanssa ja itsestä tuntuisi ikävältä olla toisten kanssa. Ehkä jopa pohtisi, miten pahalta toisesta voisi tuntua, jossei hän haluaisikaan muita kuin sinut ja joutuisi kuitenkin mukaan tuollaiseen kuvioon saadakseen pitää sinut.
      Miettikää tarkkaan asioita kaikilta kanteilta, ennenkuin toteutatte tuon avoimen suhteen. :)

    • been_there

      Ei toimi. Ainakaan pidempään. Ja siihen on ainakin sata syytä.

    • Ei ongelmaa

      Jos miestä jostain ihmeen syystä kiinnostaa elää parisuhteessa typykän kanssa, jota kuka tahansa äijä saa höylätä ilmaiseksi silloin kuin huvittaa, niin mikäs siinä.

      • kakkosnelonen24

        Eipä oo rakkautta eikä mikään oikea parisuhde joku aivoin suhde, ei tule toimimaan pitemmän päälle semmonen asia että pitää puolisin/poikaystävänsä ja samalla jyystää ja ties mitä muitenkin kanssa. Lutkan hommaa sanon mää, vaikutat muutenkin sellaselta ihmiseltä ettet kyllä parisuhteeseen sovi.


    • peeeeenenenne

      Kaippa se ihmisestä riippuu toimiiko, itse olen kyllä pitkään ollut sitä mieltä että miksi olla suhteessa jos haluaa samalla muita, eihän se silloin voi olla mitenkään vakiintunut pitkäkään vapaa suhde... Tai en tiedä, omalla kohdallani ei tulisi ikinä toimimaan mikään vapaa suhde, kyllä se niin on että sinkkuna tai tai vakavassa parisuhteessa, ei välimuotoja!

    • historia

      ei se toimi lopulta, normaalissa arjessa.

    • eero kunnari

      kyllä mie sanoisin, että se jollakkin saattaapi toimiakkin. riippuu vaan niin siitä kahen ihmisen sielunmaailmasta

    • mk

      Avoin suhde ei ole seurustelua vaan henkilöllä on monta panokaveria ja kunnon mies ei naistaan lainaan ja laita siihen parisuhteeseen säpinää ja opettelette kunnolla naimaa. Olet liian kauan ja liian nuorena alkaneet seukkaileen ja nyt haikailet sinkkuelämää missä saa panettaa itseään vaikka joka päivä eri miesten kanssa. Asia ei kuulu seurusteluun ja niin edelleen.

    • cvxbxcvbcxvb

      voiko Kreikan tukipaketti toimia???? EI

      samat sanat sulle tyttö.

      Säpinää elämään, toivottavasti saat herpeksen säpinästäs ja otat opikses....

    • Oma mielipiteeni on tämä:

      Ihminen on oman elämänsä messias. Ihminen saa tehdä mitä hän itse haluaa. Jos parisuhteessa/naimisissa/kihloissa olevat haluavat "avoimen suhteen" ja kumpikin on sitä mieltä, se on mielestäni ihan sallittavaa, ei vaikuta mun aamu paskaan mitenkään.

      Omalla kohdallani kyseinen menettely ei tulisi kuuloonkaan. En ikinä haluaisi harrastaa seksiä muutakuin tyttöystäväni kanssa. Sen sanoin hänelle jo ennenkuin seurusteltiin että en harrasta seksiä muutakuin kumppanin kanssa, ja huom, en ollut menettänyt poikuuttani. Joten jos en pystyisi harrastamaan humalassakaan seksiä kenenkään kanssa, kuinka pystyisin muiden kanssa suhteessa koska kokisin sen väkisinkin pettämiseksi? En ole uskovainen vaikka uskonnollisia perusteita onkin.

      Yhteenveto; Toimii jos kumpikin on samaa mieltä. Jos jompi kumpi on erimieltä ei se toimi, koska se merkitsee että hän ei halua muita ->

    • Kokenut.

      Ei toimi.

      • tabby11

        Kertoo ainoastaan, että ei toimi sulle.


    • vastaaja...

      Voin antaa sinulle seksiä, onko pitkä jono?

    • pitkätie

      älä hyvä ihminen leiki tulella. taidat olla nuori .jos jotain rakastaa niinsiihen ei tarvita muita.

    • Karju49

      Et ole kypsä sitoutumaan kehenkään joten toimi vaistosi varassa kunhat et tee itsestäsi ns. kiertopalkintoa jota pannaan halvalla. Jos löydät oikean ja rakastat häntä niin tuolliaiset pohdiskelut yleensä jää.

    • kokeiltu on

      kokemusta on - toimii. Siina on kuitenkin karsijoina noi kolmannet. Oma suhde on niin vahva, etta nuo avoimet suhteet ei sita mihinkaan muuta. jotenkin se vaan piristaa. toisaalta taytyy todeta etta naisille tulee ehdotuksia seksista pilvin pimein. miehille niihin jotenkin liittyy aina toi pidempi kaava tyylia oletteko onnellisesti naimisissa ....naiset kun jotenkin ovat hankalia .. se pelkka seksi on aika harvinainen juttu ja sitten kun pillahdetaan itkuun kuitenkin huomaa etta siina aina loukataan sita kolmatta ... niin miehet ja naisrt on niin erinlaisia...

    • kuumaleski

      Ei muuta kuin anna palaa vaan, jos mieli tekee vierasta. terv Leski naisleski vm -11

    • Huh mitä paskaa. Pitkään avointa suhdetta vierestä seuranneena voin vain kysyä mitä avointa on siinä, että mies ehdottelee seksiä niin, ettei vaimo saa siitä tietää? Kyseinen pariskunta on hyvinkin julkisesti harrastanut avioiiton ulkopuolista seksiä, mutta miksi salailla jos eletään avoimessa suhteessa? Käsittääkseni avoimen suhteen käsitteeseen ei kuulu minkäänlainen liiton ulkopuolisten suhteiden salailu?

    • neo10

      Pitää ymmärttä että halut ei voi tukahduta. Jotkut yrittää mutta se ei onnistuu.
      Onnea.

    • ehei

      En usko,että toimii.Ainakaan kovin kauan. Heti kun tunteet astuvat kuvaan ja niitähän tulee aina lopulta,niin parisuhde on mennyttä. Kukaan ihminen ei halua pelkästään panna.

      • 26 vuotta aviossa

        Meillä on aina ollut avoin suhde. Miehelläni nimittäin. Nyt vasta ymmärsin aloittaa itsekin. Wau!


      • Kateellinenko
        26 vuotta aviossa kirjoitti:

        Meillä on aina ollut avoin suhde. Miehelläni nimittäin. Nyt vasta ymmärsin aloittaa itsekin. Wau!

        Hyvä ja ihana vastaus =o)


    • Mikä ihmeen avoin suhde? Eli molemmilla saa olla muita suhteita (seksisuhteita?). Miksi sitä sitten yleensä on yhdessä jos haluaa "säpinää" muiden kanssa. Olen kai liian vanha ymmärtämään tätä. Minulle suhde/avo-/avioliitto tarkoittaa sitä että sitoutuu olemaan toisen kanssa, vaikka ei aina niin hauskaa ja säpinää olisikaan, ja tekemään omalta osaltaan mitä voi, että toisen kanssa eläminen on mukavaa. Minä ainakin kaipaan suhteeltani turvallisuutta ja luottamista, eihän avoimessa suhteessa voi niitä olla. Koskaan et tiedä mikä puolison suhde johtaa johonkin ja sitten oletkint tosi avoimessa suhteessa - yksin.

      • En

        minäkään ymmärrä,vaikka nuorempi olenkin. Minusta siinä ei ole mitään järkeä olla edes parisuhteessa,jos on pakko laukata muiden sängyissä. Minä itse haluan olla yhden miehen nainen ja mieheni haluaa olla yhden naisen mies :) Onko avoimen suhteen kannattajilla huono seksielämä,kun pitää saada koko ajan uutta? Kuulostaa siltä,että pariskunnat eivät saa niin hyvää yhteyttä toisiinsa,mutta eipä sitä saakkaan,kun usean kanssa pelehtii.
        Entä mitä sitten tapahtuu,jos ehkäisy pettää? Harva pariskunta varmaan ilahtuu,kun kuulee,että panosuhteen tuloksena onkin ei-toivottu lapsi.


      • En kirjoitti:

        minäkään ymmärrä,vaikka nuorempi olenkin. Minusta siinä ei ole mitään järkeä olla edes parisuhteessa,jos on pakko laukata muiden sängyissä. Minä itse haluan olla yhden miehen nainen ja mieheni haluaa olla yhden naisen mies :) Onko avoimen suhteen kannattajilla huono seksielämä,kun pitää saada koko ajan uutta? Kuulostaa siltä,että pariskunnat eivät saa niin hyvää yhteyttä toisiinsa,mutta eipä sitä saakkaan,kun usean kanssa pelehtii.
        Entä mitä sitten tapahtuu,jos ehkäisy pettää? Harva pariskunta varmaan ilahtuu,kun kuulee,että panosuhteen tuloksena onkin ei-toivottu lapsi.

        Voit ehkä ymmärtää kymmenen vuoden päästä jos olet vielä saman miehen kanssa tai sitten et. Kysehän ei ole siitä että jatkuvasti haettaisiin uutta, vaan oikeastaan siitä että jos tulee mukava juttu eteen sen voi elää toisen siitä pahastumatta. Yhteys on oikeastaan parempi kun epäilykset ja syyllisyys pienistäkin hairahduksista on poissa.
        Olet kyllä oikeassa tuon lapsijutun kanssa. Sen kanssa on syytä olla varovainen, eikä mitään varmaa tuossa asiassa olekaan. Mutta eipä sitä voi elämässä olla mistään varma. Ei edes silloin jos uskoo olevansa vakaassa perinteisessä suhteessä. Elämä heittää kaikenlaista eteen.
        Kuulostaa kuitenkin aika epäreilta tuomita toisten suhdetta köyhäksi tai siinä harrastettavaa seksiä huonoksi pelkästään sen vuoksi että suhteen muoto on avoin. Itseasiassa näyttäisi siltä että niillä jotka ovat siirtyneet avoimeen suhteeseen pitkä perinteisen suhteen jälkeen tuntuvat pitävän suhdettaa kaikin puolin parempana kuin aikaisemmin. Mutta kuten varmaan kaikissa suhteissa harmaan sävyjä riittää matkankin varrella.


    • bfgdfgbdf

      Toimiiko vai eikö toimi?

      Kysymys on siitä toimiiko se teillä vai eikö toimi teidän kesken. Sitä kukaan meistä ei voi tietää.

      Sinä haluat vs. Miehesi ei halua -> Ei toimi

      Sinä haluat vs. Miehesi suostuu -> Ei toimi

      Sinä haluat vs Miehesi haluaa -> Toimii

      Valopäät jotka väittävät että tuossa muka ihastuu johonkuhun ja sitten suhde onkin pilalla sanon niille että niin voi tapahtua ihan missä tahansa eikä siihen mitään avoimia suhteita tarvita. Vai ettekö ole koskaan kuulleet ihmisistä joilla on menneet seurustelusuhteet poikki?

      Ne jotka väittävät että tuosta joutuu helvettiin tai vähitellen suhde pilaantuu sanon että pitäkää päänne kiinni. Seksi on teko, Rakkaus on tunne. Ellei niitä osaa erottaa toisistaan niin sitten on mielenterveydessä jotakin vikaa. Seksi on ihan samaa kuin vaikkapa Aerobic tai Zumba - pelkkää liikettä jossa nyt vain satutaan koskettelemaan toista sukuelimillä. Ellei se teille sovi tai ellette te sitä halua niin se ei tarkoita sitä etteikö se sopisi ja toimisi jollakin muulla.

      Avoin suhde ei ole myöskään pettämistä. Kaikki valopäät jotka noin väitätte niin ajatelkaa seuraavaa asiaa. Te olette varmasti niitä jotka vastailette kysymykseen "mikä on pettämistä?" että "suutelu on pettämistä, hyväily on pettämistä, suuseksi on pettämistä, pelkkä vilkaisu on jo pettämistä". Te idiootit ette ymmärrä että teko ei määrittele pettämistä vaan puoliso ja hänen luottamuksensa sinun käytöksestä. Avoimessa suhteessa KUMPIKIN on vapaaehtoisesti suostunut siihen että kolmannen ihmisen kanssa saa harrastaa seksiä. Siten se ei voi koskaan olla pettämistä jos vain säännöistä on vapaaehtoisesti sovittu. Siksi avoin suhde ei myöskään merkitse sitä että toista muka kunnioittaisi vähemmän, tai että rakastaisi vähemmän.

      • @villikotikissa@

        minäkin luulin ennen, että seksi on "vain" kivaa liikuntaa, jonka harrastaminen on läheisyyttä.

        Kunnes tapasin mieheni...

        Nyt koen seksin edelleen yhdeksi isoksi osaksi läheisyyttä, mutta se on myös hyvänäpitämistä ja henkistä ja fyysistä hyväilyä ja rakastelua. Orgasmeja saan lähes aina, ja saan niitä useita, joskus koko rakastelu on suurta orgasmia. Nautintoa, joka on saanut uuden merkityksen ja joka tyydyttää sekä henkisesti ja fyysisesti.

        Esileikiksi ei tarvita kuin suudelmia...

        Ei olisi minun juttuni vapaa suhde. Koska se rikkoisi jotain tärkeää ja tuntisin itseni likaiseksi jos antaisin vartaloni yleiseen käyttöön. Olen onnellinen, jos saan antaa rakkauteni ja nautintoni miehelleni loppu elämän ajan, koska suhteemme ja seksimme vain paranee.

        Tunteeton mekaaninen seksi olisi tämän jälkeen sellaista, jota tekisin vain jos alkaisin huoraksi. Ja ennemmin olen köyhä ja keräisin pulloja elääkseni kuin huora.

        Jos on syönyt elämänsä vain multaa, niin miten voisi tietääkään maailman parhaasta suklaasta...mutta multa suklaan jälkeen: sitä ei kaikki söisi edes elääkseen.

        Onnea avoimiin suhteisiinne, toivottavasti tulette ymmärtämään mistä puhun.


    • Velandra

      Seksi on eri asia kuin rakastelu. Rakastelu on kahden ihmisen välinen intiimi kanssakäyminen, johon liittyy vahva tunneside. Seksi on kahden ihmisen välinen kanssakäyminen, johon liittyy omien himojen (ja toisen) tyydyttäminen. Summasummarum: seksiä voi harrastaa vaikka ventovieraan kanssa (vrt. yhdenyön jutut), rakasteluun tarvitaan myös henkistä yhteyttä.

    • Seksi

      tuntemattoman kanssa on pelkkää mekaanista ja tunteetonta panemista. Ei kiitos,mieluummin valitsen sen rakastelun,ihmisen kanssa jota rakastan ja joka rakastaa minua,tunnetaan toisten kroppa,mistä toisen saa sekaisin ja ennenkaikkia on se YHTEYS.
      Minulle seksi tuntemattoman kanssa ei anna minulle mitään,ei minkäänlaista mielihyvää,orgasmista puhumattakaan.
      Aviomiehen kanssa minulla on täydellinen yhteys,seksi on aina järisyttävää ja sitä onkin paljon. Kun tuntee toisen,seksi on paljon vapautuneempaa,hauskempaa,kiihkeämpää ja uskaltaa kokeilla kaikenlaista,mitä ei todellakaan tuntemattoman kanssa voi tehdä. Itselleni ei avoin suhde toimisi lainkaan.

    • Ex-Avoin

      itse olen elänyt avoimessa suhteessa. Se toimii silloin kun muistaa että ne muut ovat seksikavereita, eivät deittikamuja. Niiden kanssa ei tehdä muuta ku flirttailla ja sekstata. leffassa käynnit, raflaillalliset ja muut halittelut iltahämärissä tapahtuu sen SEURUSTELUkumppanin kanssa. Mutta siinä vaiheessa kun hommaan tulee muuta kuin seksi, niin homma ei toimi. Sit se katekorioituu pettämiseksi. Näin toimi edellisen kumppanini kanssa. Kunnes suhteemme kaatui siihen että enää en saanutkaan seksiä omalta mieheltäni, ainoastaan näiltä yhden illan jutuilta. Hän kun oli tyydyttänyt itsensä muualla. Rakastimme kovasti toisiamme ja edelleenkin tunne on voimakas. Mutta molemmat ymmärrämme että homma ei enää toimisi, ei edes niin että sopisimme käyvämme kerran kuussa "vieraissa".

      Nämä yhden illan jutut tapahtuivat aina muualla kuin meidän kodissa.

      Nykyään elän tasapainoisessa antoisessa parisuhteessa. Elänyt jo 5vuotta. Ilman toisia seksipartnereita. Vain minä ja hän. Kyllä välillä toivon pääseväni, edes kerran 6kk, hakemaan lisäsäväystä elämääni. ehkä sen aika koittaa joskus mutta "entiseen" en halua palata. Vaikka hauskaa olikin niin samaa en toivo enää kokevani.

    • Yksi sitoutunut

      Voi kertoa, ei toimi. Miksi edes yritätte elää suhteessa? Pysykää sinkkuna niin saatte lentää kukasta kukkaan mielin määrin. Muutakaa vasta sitten yhteen kun olette kasvaneet aikuiseksi ja nuo "säpinän kaipuut" ovat rauhoittuneet.

    • Juokse, älä jää

      Tämä on sukupolvi joka haluaa kaiken. Pitää saada syödä kakku ja säästää se, pitää saada sekä parisuhde että pitää oma vapaus. Avointa suhdetta kannattavien pitäisi pysytellä sinkkuna, sellaisen henkilön parisuhteen yritys ei ole oikein toista osapuolta kohtaan.

    • .

      Ystävälläni oli avoin suhde.Eihän siitä mitään tullut,kun miespuolisella panopuulla heräsi myös tunteet ystävääni kohtaan. Tunteita tullee AINA jossakin vaiheessa,se on turha väittää,että pystyy erottelemaan seksin ja rakkauden toisistaan. Seksi on juuri yksi tavoista millä rakkautta osoitetaan.
      Toimii vain kun parisuhteen osapuolet ovat TÄYSIN tunteettomia,mikä on aika vaikeaa ihmiselle.
      Minä lakkaisin haluamasta miestäni,jos hän kävisi paneskelemassa muita naisia. Oikeastaan pakkaisin tavarat ja lähtisin samantien. Ja mies tekisi samoin,jos minä olisin haarat levällään pitkin kaupunkeja.

      • tämä selvä.

        Miespuolinen panopuu?
        Ei sellaista ole olemassakaan, senkin saa-tanan tyhjäpää idiootti.
        Ämmä on panopatja ja panopuu, mies on yhdynnässä se osapuoli, joka panee liikkuvaa tai liikkumatonta kohdetta.
        Tämä selvä?


    • litisee aika paljon

      AVOIN SUHDE TOIMII OIKEIN HYVIN!

      Ei muuta kiun ämmä makaa mahallaan sängyn päällä ja sitten jätkät voitelee hänen anuksensa jelly-voiteella tosi liukkaaksi ja sitten kaikki jätkä panee kyseessä olevaa ämmää anukseen.

    • toivoa on

      avosuhde ei voi toimia, avosuhteella ei ikinä ole JUMALAN siunausta. mikään asia ei voi pitemmän päälle toimia ilman JUMALAN SIUNAUSTA. suurta itse petosta jos aletaan toisin ajattelemaan. kaikenlaiset seksisikailijat on vääristäneet oikean ja väärän tavan.

    • ei hyvä idea

      Ei toimi .
      Olen kokenut sen, olimme 30 vuotta naimisissa ja vaimoni kaipasi vaihtelua,sanoin mene vaan , sanoin hänelle luotan sinuun .
      Ne olivat tyttöjen iltoja,johon hän meni. Hän löysi uuden ihastuksen.
      Siinä meni vaimoni. Olemme edelleen ystäviä,vain. Ei ole ongelmia.

    • erikaylänen

      Ei toimi myöskään täällä. Yrittänyt olen useasti. Olen nyt olut naimisissa 3 vuotta onnellisesti. Olin avoimin mielin liikkeellä ja löysin mieheni be2-palvelun kautta. Tosi mukava paikka ja kivaa porukkaa! http://tinyurl.com/4xcd9of

    • ei toimi

      avoin suhde ei toimi.
      mies näkee naisii, nukkuu toisten naisten vieres, nainen näkee miehii, nainen nukkuu toisten vieres. lopulta käy niin että mies näkee aina toisia naisia ja sä jäät kakkoseks ja sit sama toistepäin. lopulta kumpaakaan ei kiinnostanu missä on tai mitä tekee. näin se mulla meni.

    • mdgkljaö4rg409

      Ketjun aloittajalle:

      Minäkin kaipaan kaikenlaista, jopa asioita joita ihmisen pitäisi saada, kuten parisuhdetta, kavereita yms yms. Se ei välttämättä tarkoita että näitä asioita saan. Ole vitun iloinen jo olemassa olevasta suhteestasi.

      "kaipaan".. siis vittu eikö täällä ole selkärankaa enää kellään. Naisten annetaan hyppiä vapaasti mielensä mukaan ja käyttää paskaa logiikkaansa tuolla ulkomaailmassa.. Alkaa tympiä kun jokainen akka kohtelee kuin paskaa tässä vitun kulttuurissa. Minne hävisisvät hyvät ihmiset?

    • rahajarakkaus

      Sorry, mutta avoin suhde ei toimi naisella pitemmän päälle. Kun nainen todella kiinnostuu miehestä jälkikasvua ajatellen, niin nainen ei muita naaraita suvaitse. Mies taas käy mielellään kukasta kukkaan.
      Mies, jos nainen sinulle avointa suhdetta ehdottaa, niin hän ei ole sinun koko paketistasi kiinnostunut.

    • jonttu perkele

      Minä olen elänyt avoimessa suhteessa puolen vuoden ajan. Seurustelin tämän miehen kanssa kolme vuotta ennen kuin aloitimme avoimessa suhteessa elämisen. Mieheni on aseksuaali, eli häntä ei kiinnosta seksi lainkaan. Minua taas kiinnostaa. Kävimme seksiterapiassa muutaman kerran, mutta siellä saaduista ohjeista ei ollut meille hyötyä, koska se on suunnattu erilaisessa tilanteessa oleville. Meidän suhteessamme on paljon hellyyttä: koskettelua, hellittelyä, pusuttelua, halailua ja sanallista hellittelyä. Arvostamme toisiamme suuresti ja olemme toistemme parhaita ystäviä. Emme voisi elää ilman toisiamme. Päätimme kokeilla avointa suhdetta, koska halusimme kokeilla kaiken, jotta voisimme olla yhdessä. Minä olen ollut suhteessa erittäin turhautunut, olen kaivannut seksiä ja intohimoa elämääni. Puolen vuoden aikana en kuitenkaan ole ollut sängyssä kuin yhden miehen kanssa, ja nyt olen sitten ihastunut häneen. En tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Olen seksisuhteessa mieheen, jota kohtaan tunnen valtavaa intohimoa. Fantasioin hänen kanssaan elämisestä ja yhteisestä lapsesta. Mieheeni tunnen rakkautta kuin veljeeni. Että sano tässä nyt sitten toimiiko avoin suhde vai ei. Meillä kai sitten ei.

    • susudas

      Avoin suhde ei voi toimia jos kummatkin eivät halua sitä. Sinun täytyy kertoa poikaystävällesi mitä avoin suhde tarkalleen tarkoittaa ja kertoa mitä se sisältää. Jos haluat säpinää elämääsi voisit harkita sitä niin ettet satuttaisi poikaystävääsi. Jos sinulle ei yksi mies riitä, kannattaisiko miettiä oletko vielä valmis suhteeseen. Sinkkuna voit mennä ja tulla niinkuin haluat ilman että satutat ketään. Mitä mieltä olisit itse siitä kun tietäisit että et ole poikaystävällesi ainut, eikö se saisi sinua mustasukkaiseksi? Jos oikeasti rakastaa toista niin luultavasti haluaa kumppanille ainut. Mielipiteitä on monia ja suhteet ovat yksilöllisiä.

    • myz11

      Avoimeen suhteeseen liittyy poikkeuksetta epärehellisyyttä, mitä olen saanut kuluneen kesän ajan todistaa. Kaverillani on ollut kesän ajan 2-3 miesystävää, joiden kanssa menoja hän parhaansa mukaan tehtaili. Miehet eivät saaneet nähdä toisiaan, eivätkä edes tietää toistensa olemassaolosta. Näin ollen joka puhelussaan kaverini sai valehdella kieli keskellä suuta, mitä heille sanoa ja sopia. Hänen syntymäpäiviensä järjestely oli oikea farssi. Jos ne olis pidetty kotona, olis jätkät kaikki olleet sinne tulossa. Siinä olisi todellakin ollut säpinää synttäreillä. Toivotun säpinän sijasta aiheuttaisi minulle tuollainen jatkuva valehtelu pelkkää päänsärkyä.
      Jos kyse olisi minusta, rehellisyyden nimissä kutsuisin kaikki 3 miestä synttäreille samaan aikaan ja sänkyyn kuhertelemaan kanssani. Se olisi avointa suhdetoimintaa, eikä kenellekään tarvitsisi valehdella.

    • avoimia avoja

      Avoin suhde toimii, jos molemmat todella haluavat niin - jonkun aikaa. Toisaalta, tiedän pareja joilla avoin suhde toimi aluksi, mutta ovat jälkeenpäin todenneet, ette ise ole ollut onnellista aikaa. Tulee muita suhteita ja rakastumisia, hullaantumisia. Kaikki ei kuitenkaan kestä sellaista. Sopikaa joku aika minkä aikaa avoin suhde olisi voimassa ja miettikää jatko uudelleen kun aika on päättynyt ja setvikää miltä tuntui itsestä ja miltä toisesta.

    • Mein Mees

      Voi, mutta silloin ette ole henkilökohtaisessa sisäistä aina huomiota janoavaa, ainutkertaista ihmistä huomioivassa suhteessa.

      Eli homma latistuu ja muuttuu kevyeksi - jos se toimii. Tällöin et ole kumppanisi vaan kumppaniesi kanssa.

      Sitä en ymmärrä että miksi ihmiset eivät osaa vedellä itselleen rajoja, vaan parisuhteissa käpertyvät suhteeseensa niinkuin se olisi ainut IHMINEN maailmassa. Säpinää saa olla rajattomasti, kunhan se on elämä-säpinää. Jos mun naisystävä haluaiisi lähteä maailmanympärireissulle - senkun menköön. Hyvä suhde kestää ja mahdollistaa sen - mutta jos naisystäväni haluaisi alkaa jakaa jonkun toisen karvaperseenn kanssa intimiteettiä jonka koen kuuluvan meidän suhteeseemme ja sillä tietyllä tasolla meidän suhteeseemme niin NO FUCKING WAY, silloin nainen voi ryhtyä polygamisiin suhteisiin (pohjimmiltaan hän on aina vapaa tekemään mitä tahansa) mutta se kuvio ei sisällä sitten minua. Olen valmis punnitsemaan tämän kahdenkeskeisyyden todellisen arvon myös sillä että kumppani kokee menettävänsä "jotain kivaa". Kaikkea kivaa ei voi saada ja jos alkaa perustamaan elämäänsä sellaiselle harhaluulolle että voi ihan mitä tahansa eikä sillä ole seurauksia - huomaa kaiken muuttuvan hyvinkin nopeasti paskaksi.

      Liian tiiviit ja ahdistavat parisuhteet jotka estävät normaalin ihmisten kanssa kanssakäynnin varmasti antavat kimmokkeita etsiä vapautta, tällöin kuitenkaan "ehdoton vapaus ja irrallisuus" ei ole välttämättä se paras ratkaisu. Silloin pitää katsoa mikä siinä suhteessa mättää, vai onko vain kyseessä omat odotukset elämältä - odotukset joissa joutuu valitsemaan turvallisen rakkaudellisen ja sitoutuneen parisuhteen - ja menevän vaihtelun ja riippumattomuuden välillä.

      Kakkua ei voi syödä ja säästää, ihmiselle tärkeintä on tuntea itsensä ja kohdella toisia sen mukaan oikeudenmukaisesti. En halua riippumatonta ihmistä kumppanikseni, enkä - jos en itse halua sitoutua vahvasti - voisi ajatella että uskottelen jollekulle tekeväni niin vaikka siinä hyvätkin puolensa minun kannaltani olisikin. Hyväksikäyttö on perseestä.

      Mitä tahansa voi, ei ole Jumalaa joka tulisi estämään mitään valintoja.

      Mutta kannattaako, kaikella kun on hintansa - ja jos haluaa kaiken niin siitä luultavasti sitten maksaa hyvin hyvin hyvin kalliisti, ja jälkikäteen katumapäälle tuleminen ei korvaa tai korjaa mitään minkä on jo rikkonut.

    • epatzu

      kyllä avoin suhde voi toimii ihan hyvin,vaikka se aina riippuu parista. Ittelläni avoin suhde toimi ihan mallikkaasti pitkän aikaa (2vuotta). Vaikka välttämättä kaikista pareista ei yksin kertaisesti ole siihen tai ei muuten vaan haluta sitä näkyvyyttä ja jakaa sitä omaa asiaa kaikien muiden kanssa, mut kyl se on musta hieno juttu kun sen vaan saa toimimaan. Kyl sitä kuitenki aattelee joskus että onko sillä mitään merkitystä jos se vaan tuntuu itestä oikeelta ja tietysti siitä toisesta, mut sillä mitä muut ajattelee esim. et se ei oo mikään suhde joka ei näy, on ihan täyttä paskaa.... suhteesta pitää osata nauttii jos se on sen arvosta ja se tuntuu just oikeelta JA SE RIITTÄÄ!! sanon minä (((;

    • kaukaa viisas

      ei toimi, jätä nykyinen, koska teilläkään ei toimi.

    • tavis suhde..

      Eron jälkeen seurustelin pari vuotta vakavasti. Viimeisenä kesänä sain luvan tapailla muita miehiä ja tehdä ihan mitä vain. Olin tyytyväinen, miesystävä myös, kun sai kuulla kaiken ja nähdä kuvia. Parin kuukauden kuluttua tapasin nykyisen mieheni erilaisissa merkeissä ja samantien oli selvää, että _meistä tulee uusperhe ja tuo vapaamielinen miesystävä jäi (sori vaan). Jälkikäteen tuumin, että oli kuitenkin olo, ettei mulla ollut niin väliä enkä ollut tärkeä, kun mua kaikille muillekin niin auliisti tarjottiin;-o. Nykyinen mies on tavalliseen tapaan mustis eikä ikinä antaisi mun riekkua muualla. Se tuntuu hyvältä!

      • joo_joo_

        siis haloo, tottkai se on mustis..tapasihan se "varatun" josta tuli sitt hnen kumppani..:D:D:D


    • jepjepjep..

      Muistakaa kondomi vapaissa suhteissa :D olisihan se ikävää tuoda kotio jotain muutakin kuin vieraan hajut..mutt jotkuhan tykkäävät liukkaille pääsystä :D:D

    • kokemusta on

      Vapaan suhteen harkitseminen on lopun alkua. Exäni ehdotti vapaata suhdetta, en suostunut, myöhemmin selvisi että oli pannut 5kk vieraan kanssa säännöllisesti.

    • Ei toimi ei

      Samanmoinen kokemus minullakin, lopun alkua...vapaa suhde ei oikein ole enään mikään suhde. Sitä vaan asutaan saman katon alla. Ihan kuin sinkkuna jossain kommuunissa. Oli aika outo fiilis kun silloinen mies vei mut hotelliin toisen miehen luo... Olis vielä halunnut että kertoilen kokemuksistani...en kertonut...ja aikaa myöden pistin suhteen poikki silloiseen puolisooni.

    • 02546531jktg

      Oletko harkinnut sitä, että myös poikaystäväsikin sitten tapailee ja harrastaa seksiä muiden naisten kanssa? Puhut tässä nyt vain siitä miten sinä kaipaan ulkopuolisten miesten huomiota. Miehesikin varmasti tulee saamaan huomiota toisilta naisilta. Et tainnut tätä ajatella ollenkaan ja nyt kun ajattelet, niin taitaa sinultakin ymmärrys loppua. Perus Muija.

      Terveisin toinen muija.

    • m_2011

      Avoin suhde toimii siinä aika 'kätevästi', että se osoittaa taustalla olevan ongelman ihmissuhteissa. Eli ei kykene pitkäaikaisiin parisuhteisiin ja tulee elämään sitten vanhempanakin aivan yksin. Siinä vaiheessa sitä todella miettii, että miten tämä elämä nyt näin meni.

    • 7+19

      No jos kerta haluat toisilta miehiltä huomioo, niin erotkaa ja jätä se mies nyt. Koska ethän voi syödä kakkua ja säästää sitä !! Kun olet yksin, niin pidä sitte niin suurta mies laumaa ympärilläsi kuin sinun rahkeet sietää.

    • ---

      Samaa mieltä. Avoimen suhteen ehdottaja sanoo siten pitkäaikaiselle puolisolleen päin naamaa,ettei seksi enää ole tyydyttävää,eikä toinen kiihota samalla tavalla. Ja pitäisi päästä kokeilemaan muitakin.Itse ainakin loukkaantuisin syvästi ja heittäisin ukon samantien mäkeen.
      Itselläni oli suhde joka alkoi avoimena ja loppui siihen,kun mies ei hyväksynytkään,että minullakin on muita. Mieskin kävi kyllä panemassa muitakin,mutta itse en sitten olisikaan saanut. Ja mies sitä kaikenlisäksi minulle ehdotti.

      • aflawewaefkewopf

        Jep tuota kuviota en oikein itsekkään ymmärrä, tapasin kerran miehen, joka
        halusi omistaa minut, ja suoraan aloittaa parisuhteen, mutta sitten pari kolme viikkoa ryypättyään, tämän näin tämän alkoholin määrän ja muun heti sitten tutustuttani, ja ehdotti myöhemmin vapaata suhdetta. Ajattelin vaan mielessä, että niin varmaan, ja ei se ollutkaan tosissaan mun kanssa, no anyway, nyt on kääntynyt kortit, löysin itse ihanan äijän, tulevaisuudesta en tiedä, mutta en usko että hän hyväksyisi siis, että mulla olisi muita kumppaneita, koska oli tosi mustasukkainen omista miespuolisista ystävistä alkaen musta. No harmi, en päässyt aidosti hahmottamaan, että kuka hän oli ihmisenä, ja oliko vain niin epävarma, että tunteet kääntyivät vapaaksi suhteeksi meidän välillä, kun ei voinut hyväksyä omia tunteita....ja viina!Ei kiitos!Pakko ajatella järjellä, ja vaihtaa miestä!


    • OneIsEnough

      Avoimet suhteet on houkuttelevaan kultakääreeseen päällystetty terävä miekka, joka rikkoo parisuhteen varmasti ennemmin tai myöhemmin!!

      vaihtoehto 1) toinen löytää uudesta suhteesta paremman puolison, ja se alkuperäinen puoliso jää hiljalleen rannalle ruikuttamaan

      vaihtoehto 2) kumpikaan ei löydä parempaa muualta, mutta mustasukkaisuus ja kilpailutilanne nakertavat hiljalleen parisuhteen pohjan rikki

      vaihtoehto 3) pariskunta tajuaa jo alkuvaiheessa että parisuhdetta ei voi korjata muilla ulkopuolisilla ihmisillä, vaan joko moninkertaistaa rikkinäisyytensä monien kanssa tai korjaa mitä on korjattavissa ja on onnellinen sen yhden kanssa

      Toivottavasti kenenkään ei tarvitse mennä noin vaikea tien kautta parisuhteen päätös- tai korjausprosessiin. Tsemppiä kaikkien parisuhteisiin!

      • olenko sairas?

        Meillä on semmonen suhde, että minä saan käydä naisissa ja mieheni saa käydä naisissa. Mutta rakastamme toisiamme emmekä etsimällä etsi seksikumppaneita. Olemme jo puoli vuotta sitten päättäneet asiasta, mutta kummallakaan ei ole ollut kumppania :) Olemme sopineet että jos on esimerkiksi juhlimassa ja tapaa jonkun kiinnostavan joka on halukas, niin antaa mennä. Mutta miehiin minulla ei ole lupaa. Se sopii minulle, koska olen bi-seksuaali ja en ole aikaisemmin ollut naisen kanssa sängyssä ja siksi erittäin innokas kokeilemaan. Mutta rakastan miestäni niin etten ole ketään koskaan niin paljon rakastanut. Mutta olen rikkonut meidän sääntöjä. Olen ollut muiden miesten kanssa. Tuntuu erittäin, erittäin pahalta. Eniten tuntuu pahalta se, että olen puhunut minun ja mieheni suhteesta tuolle toiselle miehelle ja antanut semmoisen kuvan että meillä ei mene hyvin, vaikka tosiasia on, että meillä menee hyvin! Eli valehtelin! Miksi?? Tiesin jo siinä puhuessani, että ei pitäisi sanoa tätä. Silti jatkoin. Olin humalassa, mutta silti. Enkä ole pätkääkään kiinnostunut muista miehistä, tämä kaikki tapahtuu vain ja ainoastaan humalassa, ja minä juon tosi harvoin! Ehkä kerran parissa kuukaudessa, joskus kerran kuussa. Alkoholi ei sovi minulle! Kadun jälkikäteen. Silti teen sitä!!! En ymmärrä mikä minua vaivaa!! Hävettää, hävettää ja hävettää.

        Mieheni ei juo myöskään usein, eikä hänkään etsimällä etsi naista. Minä etsin naista, koska ihanaa bi-naista on hankala löytää. Minusta tuntuu että mun on selvitettävä mun seksuaalisuus. Ja mun mies on sanonu että sen mielestä pettäisin, jos olisin miesten kanssa, mutta en pettäis jos olisin naisen kanssa. Oikeassahan hän on, tästähän olemme juuri sopineet. Kaikki olikin pitkän aikaa täydellisesti sopimamme jutun jälkeen, suhteemme tasapainossa. Läheisyyttä on kokoajan ollut paljon. Täydellisesti asioiden pitäisi olla nytkin. Ainut asia mikä minua häiritsee, että kun olin juhlimassa ja taas olin miehen kanssa. Teen sellaista, mitä en haluaisi tehdä. Kaikista eniten ihmetyttää se, kun puhuin tuolle miehelle jotain paskaa meidän suhteesta!! MIksi tein niin?? Saan olla onnellinen huomaavaisesta miehestäni, ja niin olenkin! Yritinkö jotenkin vain selittää sille toiselle miehelle, että sille on syy, miksi tein hänen kanssaan sitä. Vai yritänkö selittää sitä itselleni, ja koska minulla ei ole mitään syytä mennä toisen miehen kanssa sänkyyn (ainakaan sellaista syytä, joka johtuisi miehestäni) niin yritin itselleni valehdella että voisin itse hyväksyä tekoni? en voi sitä hyväksyä enkä antaa anteeksi. Välillä tuntuu että tekisi mieli kertoa kaikki miehelleni. Mutta mihin se johtaisi? Eroon!? Olen itsekäs ihminen. Nytkin ajattelen vain, että minun täytyy kertoa, jotta saisin sen ulos itsestäni, painamasta omaatuntoani. Ajattelenko mieheni tunteita ollenkaan?? Haluan ajatella.

        Olen itsekäs myös siksi, että en kadu vaan kieriskelen itsesäälissä!!! Vaikka ei ole mitään syytä, itse olen tätä tehnyt, ei kukaan muu! MIeheni tekis varmasti oikein jos jättäis minut. Mutta en halua sitä!


      • mikä on avointa
        olenko sairas? kirjoitti:

        Meillä on semmonen suhde, että minä saan käydä naisissa ja mieheni saa käydä naisissa. Mutta rakastamme toisiamme emmekä etsimällä etsi seksikumppaneita. Olemme jo puoli vuotta sitten päättäneet asiasta, mutta kummallakaan ei ole ollut kumppania :) Olemme sopineet että jos on esimerkiksi juhlimassa ja tapaa jonkun kiinnostavan joka on halukas, niin antaa mennä. Mutta miehiin minulla ei ole lupaa. Se sopii minulle, koska olen bi-seksuaali ja en ole aikaisemmin ollut naisen kanssa sängyssä ja siksi erittäin innokas kokeilemaan. Mutta rakastan miestäni niin etten ole ketään koskaan niin paljon rakastanut. Mutta olen rikkonut meidän sääntöjä. Olen ollut muiden miesten kanssa. Tuntuu erittäin, erittäin pahalta. Eniten tuntuu pahalta se, että olen puhunut minun ja mieheni suhteesta tuolle toiselle miehelle ja antanut semmoisen kuvan että meillä ei mene hyvin, vaikka tosiasia on, että meillä menee hyvin! Eli valehtelin! Miksi?? Tiesin jo siinä puhuessani, että ei pitäisi sanoa tätä. Silti jatkoin. Olin humalassa, mutta silti. Enkä ole pätkääkään kiinnostunut muista miehistä, tämä kaikki tapahtuu vain ja ainoastaan humalassa, ja minä juon tosi harvoin! Ehkä kerran parissa kuukaudessa, joskus kerran kuussa. Alkoholi ei sovi minulle! Kadun jälkikäteen. Silti teen sitä!!! En ymmärrä mikä minua vaivaa!! Hävettää, hävettää ja hävettää.

        Mieheni ei juo myöskään usein, eikä hänkään etsimällä etsi naista. Minä etsin naista, koska ihanaa bi-naista on hankala löytää. Minusta tuntuu että mun on selvitettävä mun seksuaalisuus. Ja mun mies on sanonu että sen mielestä pettäisin, jos olisin miesten kanssa, mutta en pettäis jos olisin naisen kanssa. Oikeassahan hän on, tästähän olemme juuri sopineet. Kaikki olikin pitkän aikaa täydellisesti sopimamme jutun jälkeen, suhteemme tasapainossa. Läheisyyttä on kokoajan ollut paljon. Täydellisesti asioiden pitäisi olla nytkin. Ainut asia mikä minua häiritsee, että kun olin juhlimassa ja taas olin miehen kanssa. Teen sellaista, mitä en haluaisi tehdä. Kaikista eniten ihmetyttää se, kun puhuin tuolle miehelle jotain paskaa meidän suhteesta!! MIksi tein niin?? Saan olla onnellinen huomaavaisesta miehestäni, ja niin olenkin! Yritinkö jotenkin vain selittää sille toiselle miehelle, että sille on syy, miksi tein hänen kanssaan sitä. Vai yritänkö selittää sitä itselleni, ja koska minulla ei ole mitään syytä mennä toisen miehen kanssa sänkyyn (ainakaan sellaista syytä, joka johtuisi miehestäni) niin yritin itselleni valehdella että voisin itse hyväksyä tekoni? en voi sitä hyväksyä enkä antaa anteeksi. Välillä tuntuu että tekisi mieli kertoa kaikki miehelleni. Mutta mihin se johtaisi? Eroon!? Olen itsekäs ihminen. Nytkin ajattelen vain, että minun täytyy kertoa, jotta saisin sen ulos itsestäni, painamasta omaatuntoani. Ajattelenko mieheni tunteita ollenkaan?? Haluan ajatella.

        Olen itsekäs myös siksi, että en kadu vaan kieriskelen itsesäälissä!!! Vaikka ei ole mitään syytä, itse olen tätä tehnyt, ei kukaan muu! MIeheni tekis varmasti oikein jos jättäis minut. Mutta en halua sitä!

        Hmmmm ..... miten näet tämän avoimuuden, sinulta kielletty osa, mieheltäsi ei. Minusta tämä ei ole avointa, miehesi kontrolloi sinua rajoituksella. Olisi syytä avata keskustelu miehesi kanssa miksi hän ei salli harrastaa seksiaä miesten kanssa.


    • Se on aika lailla itsestä ja parisuhteesta kiinni toimiiko. Jokainen ihminen muovaa sen itse toimivaksi

    • voi toimia

      Aloittajan kysymykseen: voi. Elelin lähes avoimessa suhteessa lähes kymmenen vuotta. Lähes siksi, että toisella oli veto-oikeus sanoa että nyt breikki vieraissa rampaamiseen, jos homma tuntuu kurjalta.

      Se suhde loppui ihan muihin ongelmiin kuin seksijuttuihin. Ikäeroa oli sen verran, että meillä alkoi olla eri tarpeet.

      Se oli hieno suhde, jonka vertaista en ole sen jälkeen kokenut.

      Mutta komppaan niitä, jotka sanovat että molempien pitää haluta sitä. Muuten homma ei toimi.

    • Kantasuomalainen

      Kannattaa hommata aktiivinen maahanmuuttaja.

    • Av´6

      Kyllä avoin suhde voi toimia.


      Nain kaikkia Turkin reissullani.

    • zeeee-bra

      Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

      - Ihmisen sydän on vääristynyt synnin tähden, ja sieltä lähtevät himot ja halut tehdä haureutta, saastaista irstailua ja pettää omaa puolisoaan himon tähden.

      Jaak. 4:4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.

      - Avionrikkominen on tarkoituksellista Jumalan häpäisemistä. Irstaat himot ja haureus ovat maailmassa valitseva saatanan valta, jonka piirissä elävästä ihmisestä tulee Jumalan vihollinen.

      1Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,

      - Jumala tuomitsee homoseksuaalisuuden, huoraamisen sekä avionrikkomisen - puolison pettämisen - ja jos ihminen ei käänny ja kadu näitä tekoja ja pyydä anteeksi niitä Jumalalta, sekä ota vastaan pelastusta Jeesuksessa, ei hän ole näkevä Jumalan valtakuntaa, vaan hän joutuu syntiensä tähden kadotukseen.

      2Kor. 5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

      - Jeesus on tullut huoria, homoja, seksiorjia varten. Hän kutsuu avionrikkojaa pelastukseen, jossa Hän oman verensä kautta antaa synnit anteeksi, saattaa meissä täydellisen elämän muutoksen aikaan, niin että me hylkäämme synnin ja alamme kasvaa Jumalan rakkauden ja armon kautta puhtaaseen ja Jumalan Sanan mukaiseen elämään.

      Haluan sanoa sinulle - tänään on pelastuksen päivä. Ota vastaan syntiesi sovitus Jeesuksessa ja anna Jumalan sovittaa itsesi. Silloin pääset vapaaksi seksi addiktiosta ja haureuden demonisesta vallasta.

      • mikä on avointa

        Valitettavasti näkemyksesi raamatun kautta on säälittävää. Raamatun käyttäminen moraalisena pohjana on suurta itsepetosta, missä ulkoistat oman ajattelusi ja sen tuoman vastuun ottamisen johonkin vanhaan , aikojen saatossa 100 kertaa omien tarpeiden mukasesti, käänneettyyn Kalevalan tapaiseen eeppokseen.

        Oli suhde avoin tai ns perinteinen, suhteen pitää pohjautua yhteisiin näkemyksiin, arvoihin, avoimmuuteen ja luottamukseen.On aivan sama mitä mallia suhteessa käytetään.Se että tämä vaatii oikeasti vastuunottoa on se hyvin haastava, mihin vain harvoista loppujen lopuksi on.

        Avoinsuhde on periaatteesa se ainoa malli millä loppujen lopuksi kaikkien pitäisi OIKEASTI suhtaua suhteisiin. Avoimmuus !, oman egon hävittäminen opetellen tuntemaan oma minä. Itse asiassa tämä malli on millä pitäisi nähdä kaikki ihmiset, tapahtumat mitä ympärillä tapqhtuu. Suhde missä on omistushalua (= mustasukkaisuutta) on jo väärällä jäljillä. En kiellä ettenkö välillä itsekkin ajatukseen sorru, mutta silloin käyn itseni kanssa keskustelua miksi, kenet minä omistan, millä oikeudella. Muistakaa että hyvä suhde VAATII luottamusta, jotain sovittu niin niin toimitaan.

        Aviorikkojat, huorintekijät jne. .... kiss my ass. Miksihän suurmmalta osilta ao henkilöt on kuitenkin ns uskovaisia. Enemmän ne minusta säälittäviä raukkoja, joilla ei ole kanttia olla oikeita ihmisiä, avoimia.


    • En pidä itseäni mitenkään erityisen mustasukkaisena ihmisenä, mutta jos mulle tultaisiin ehdottamaan avointa suhdetta, se olisi iso mietinnän paikka. Eikö silloin kannattaisi mieluummin pitää kokonaan taukoa suhteesta. Mites itse ajattelisit jos poikaystäväsi löytääkin toisen kumppanin tuolla touhulla? Itsestä se voi tuntua kiehtovalta, mutta aina pitäisi ajatella myös sitä miltä itsestä tuntuisi, kun miehelläkin on toinen..Itse en ainakaan sulattaisi sitä, se olisi sitten siinä koko suhde.

    • ööööökjfzkljgföqoa

      siis hä...



      ****************************************************************************************


      siis hä...

    • Helppo lähtä

      Minä itse olen ollut ainna avo suhdeessa..Helppo lähtä kun tuntuu siltä..

    • tötterström

      Eihän ihminen ole oikeastaan edes biologisesti tarkoitettu yksiavioiseksi kuten jotkin muut eläinlajit. Lähinnä yksiavioisuus on kulttuurien ja yhteiskunnan aikaansaannosta. Yksiavioisuus on siis periaatteessa vain valintakysymys. Tästä johtuen ihmiset myös pettävät, koska ei ole tarvetta lähtökohtaisesti olla vain yhden ihmisen kanssa koko loppuelämää (onhan niitä syitä tietysti monia muitakin, kuten hyväksyntä, tyydyttämätön kumppani, seikkailunhalu yms.).

      Eli mielestäni avosuhteessa ei ole mitään väärää jos se molemmille osapuolille sopii. Ei tuo avosuhde tarkoita välttämättä, että on sitoutumiskammoinen ihminen esimerkiksi, niinkuin ylläolevasta viestistä saa selville vaan sitä, että pystyy ja uskaltaa nauttia myös muiden ihmisten seurasta ilman sen suurempia seuraamuksia.

    • njreiBÖUIÖREABIOÖ

      Riippuu millainen suhde on itsestään? kannattaa puhua puolison kanssa, koska luultavasti täällä suomi24 sessa et saa sitä apua mitä puolisosi voisi antaaaaa..

    • buusar

      Minun tilanne taas on sellainen että olen suhteessa kolmen naisen kanssa. rakastan heitä kaikkia hyvin paljon. Seksiä on vain kahdessa suhteessa. Järjestely toimii erittäin hyvin. Pidän naiset erillään toisistaan niin ei tule mustasukkaisuus draamoja.)

    • orbma

      Luin mielipiteitänne avoimesta suhteesta ja, hyvin mielenkiinoisiakin variatioita löytyi joita kannattaa jokaisen asiasta kiinnostuneen kanattaa miettiä. Asiaan vielä enempää perhtymättä, uskoisin parisuhteesta avoimeen parisuhteeseen siirtymin voisi olla ratkaisu ainoastaan lasten vuoksi,hmm,,, kenties? Taas jos tutustmisen alkuvaihessa sovitaan avoimesta suhteesta, niin en pidä sitä huonona vaihtoehtona , antaa mahdollisuuden tutustua kumppaniin rauhassa ilman suuria lupauksia joita ei ehkä voi lunastaa, myöskin jos avoin muuttu parisuhteeksi voisi olettaa että molemmat kunnioittavat ja haluavat toisensa! Samalla tulisi selvitettyä kumppanin, ja itsensä mahdollinen mustasukkaisuus, jos ei homma etene niin, sit voi miettiä toisenlaisia kuvioita. Vuosikausia jatkuva avoinsuhde onkin kenties vaan vakipano? Mielenkiintoinen kombinaatio kuitenkin koko avoinsuhde. :D

    • kjlkuiopjhkn

      Itse avoimessa suhteessa elävänä, voin kertoa ettei kaikki aina toimi. Meillä mies halusi suhteen jossa on kimppa, parinvaihto, ja muita suhteita. Vaikka oltiin aluksi hyvin rakastuneita, oli miehellä silti muita naisia. En aluksi halunnut itse kokeilla mitään ja mulle riitti yksi mies.
      Jossain vaiheessa mies puhui että tuntee syyllisyyttä menoistaan ja oli sitä mieltä että munkin on tehtävä hyppyjä ettei hänen tarvi kärvistellä huonoa omaa tuntoa.
      Hän kohteli mua hyvin ja rakkaudella, mutta kun aloin itse tulla rohkeammaksi niin miehen rakkaus on jotenkin kadonnu ja kohtelu on muuttunut välinpitämättömäksi.
      Mulla oli vain satunnaisia juttuja ja en saanut niistä mitään hengenravintoa. Mies sensijaan rakentaa isompia juttuja ja luulen että niissä on myös tunteita paljon mukana.
      Hän sanoi että munkin koitettava etsiä lämmin suhde. Kun sitten sellasen löysin niin nyt elämme kuin sisko ja veli...ei juuri mitään kanssakäymistä ole. seksiä saan vongata ja silloinkaan ei välttis saa. ehkä tänä kesänä olen ollut mieheni kanssa 2 kertaa...
      Hän ei helli minua ja viettää aikansa kotona ollessaan tietokoneella. No mitä voin tästä päätellä... olen vain kulissi joka olosuhteiden pakosta on paikallaan..itsetuntoni on romahtanut pohjalukemiin ...

      • adfkaölfkaödlkföla

        Kuulostaa erittäin vajukilta mieheltä, jos sun täytyy hänen syyllisyyden taakkaa helpottaa sillä, että säkin alat harrastamaan irtosuhteita. Voi voi. Itselläni on vahva kuva oikeasta parisuhteesta mielessä, ja se, että siinä täytyy olla jatkumo ja kumppanin täytyy olla elämäniloinen, koska jos sitä ei ole, missä vaiheessa me voitaisiin yhdessä iloita, ja olla intohimoisia toisillemme. Olen sitä mieltä, että mitä enemmän ihmiset kuuntelevat itseänsä, ja kuuntelevat omaa ääntä, ja sydäntä, sitä paremmista tilanteista itsensä löytää. Itse kuuntelen omaa itseä, sitä mitä haluan, ei kannata aina antaa toisen ihmisen sekoittaa omaa päätä, jos joku haluaa sekavan suhteen, ja panna joka ikistä vastaantulevaa, niin tyyppi ei ole sua varten silloin, varsinkin jos et itse sitä halua. On herkkyyttä kuunnella toisen tunteita, ja olla toista kohtaan sensitiivinen jos oikeasti välittää, jos ei ole keskittymiskykyä kuunnella ja parisuhdekuviot on toisen päässä ihan vinkkarallaan, eikä niitä voi oikein korjatakkaan, niin uusi ihminen elämään!

        Ei hyvässä parisuhteessa tai ainakaan mun suhteissa tarvitse vongata seksiä, se tapahtuu automaattisesti, ja oikea mies nostaa sitä itsetuntoa, ja aktivoi oikein, ei tarvitse olla yksin, vaan parisuhde on voima kahden ihmisen välillä! Olette toisia varten!! Uusi mies!!!


    • ei avoin mies

      Avoin suhde ei miehelle ole kannattava suhde. Ajautuu vain aisankannattajaksi, koska naiset saavat helposti seksiä, mutta miehet eivät.

      • jklcvjxcklvjklxcjvlx

        lähdin kokeilemaan avointa suhdetta muijan kanssa kun sen piti päästä kokeilemaan toista miestä. painotin tietenki siinä kohtaa että se on sitten molemminpuolista ja että jos vaan haluan niin teen saman ja sen piti olla ok. no sitten hetken perästä iski täysiin liekkeihin kaukoromanssi yhden vanhan nettitutun kanssa, niin eipä muijalle käyny sellanen että oisin lirkutellu webbikamerassa kotisohvalta vaikka se ite kävi panemassa melkeen joka toinen viikko jotain toista. eikä sekään käyny että ois tullu meille asumaan ja mun kanssa samaan sänkyyn nukkumaan tämä toinen nainen. no se on nyt sitten entinen muija. uusi romanssi kukoistaa edelleen, ollaan jo puhuttu aviosta ja lapsistakin.

        suosittelen lämpimästi kaikille miehille, ettei jäisi tossun alle aisa kädessä vaan vaihtaa nuorempaan ja nätimpään. ette tule katumaan!


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe