Luin nimimerkin "raamattutunti" ja Tapio 522:n välistä kastekeskustelua toisessa ketjussa. Minä huomasin että Tapiolla olivat keskustelussa esiintyneet käsitteet sekaisin. Hän esitti jatkuvasti kysymyksiä joihin "raamattutunti" antoi mielestäni hyviä selityksiä, mutta Tapio ei ymmärtänyt koska hänen käsitteensä ovat sekaisin eikä hän yritäkään ymmärtää toista ihmistä. Tapio esittää vain omia kysymyksiään ja vaatii niihin vastausta omilla ehdoillaan. Vastausta on Tapion ehdoilla vaikea antaa niin että hän ymmärtäisi oikein. Mutta ei vain Tapiolla ole käsitteet sekaisin. Minullakin ne olivat kauan aivan sekaisin. Nyt uskon ymmärtäväni näitä asioita paremmin, mutta….
Kun minä tulin uskoon ja aloin lukemaan Raamattua, minä olin "sekaisin" näiden käsitteiden kanssa. Mistä käsitteistä minä nyt puhun? Minä luin Raamatusta sanoja:
"Te olitte kuolleet" (Ef 2:1, Kol 2:13).
”Te olette kuolleet" (Kol 3:3).
"eläviksi tulleina" (Room 6:13).
"eläviksi tehnyt teidät" (Ef 2:1).
"on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi..." (Ef 2:5).
Nämä uskovan kuolemat ja elämät olivat minulle kauan aikaa aivan sekaisin. Minulla meni vuosia ennen kuin kykenin asettelemaan nämä käsitteet johonkin järjestykseen ja kykenin ymmärtämään että mistä kuolemasta ja elämästä milloinkin on kyse. Ymmärsin että minä olin syntynyt uudesti ylhäältä ja että olin tullut eläväksi uskoontulossani. Mutta kun Raamattu todisti minulle uudestisyntyneelle Jumalan lapselle että minä olin kuollut ja olen kuollut, niin sitä en ensinkään kyennyt ymmärtämään. Kuinka minä olin kuollut ja olen kuollut ja olin tullut eläväksi ja nämä samanaikaisesti? Ajattelin että ehkä nämä kuolemat ja elämät selviävät minullekin joskus myöhemmin. Niin jätin koko asian.
Nyt uskon että ymmärrän näitä asioita enemmän.
Jatkuu….
KUOLLEET JA ELÄVÄT
112
177
Vastaukset
Seuraavassa yritän panna nämä "kuolemat ja elämät" Raamatun mukaiseen järjestykseen.
USKOSTA OSATON ON KUOLLUT
Uskosta osaton ihminen elää erossa Jumalasta. Hän on hengellisesti kuollut (Jumalalle). Synti on erottanut hänet Jumalasta ja on ”tappanut” hänen henkensä. Koska Jumala on Elämä, ero Jumalasta on ero Elämästä. Se on silloin kuolemaa; ”kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.” "Olitte kuolleet synteihinne ja rikoksiinne." Silloin uskosta osattoman henki on kuolleessa tilassa hänen syntiensä tähden.
Näistä hengellisesti kuolleista ihmisistä Jeesus sanoi: ”Antakaa kuolleiden haudata kuolleensa”. Häneen uskovalle Hän sanoi: ”Tule sinä ja seuraa minua.” Jeesus erotti elävät kuolleista. Kuolleilla hän tarkoitti uskosta osattomia ja elävillä Hän tarkoitti ihmisiä jotka uskoivat Häneen. Siis, hengellisesti kuollut ihminen ei seuraa Jeesusta koska hän on hengellisesti kuollut. Hengellisesti elävä ihminen seuraa Jeesusta Kristusta koska hän on hengellisesti elävä. Hengellisesti kuollut ihminen ei myöskään kiitä Jumalaa. Hengellisesti elävä ihminen ylistää Jumalaa (Jes 38:17-19).
Tämän maan päällä kävelee satoja miljoonia ihmisiä jotka ovat hengellisesti kuolleita ihmisiä. Nämä ihmiset eivät usko Jeesukseen eivätkä seuraa Häntä uskon kuuliaisuudessa Häntä kohtaan. He ovat Jumalalle kuolleita ihmisiä.
USKOON TULO JA UUDESTISYNTYMINEN
Uskoon tulo on heräämistä henkiin ja nousemista kuolleista.
Ef 5:14 ”Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
Room 6:13 ”älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.”
Jotta kuolleesta ihmisestä tulisi Jumalalle elävä, hänen täytyy syntyä uudesti hengellisessä uudestisyntymisessä. Uskoon tullut ihminen on tullut Jumalan luokse Jeesuksen kautta. Hän on syntynyt uudesti ylhäältä Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä. Siksi hän on Jumalan lapsi. Hänestä on tullut Jumalalle elävä Jumalan lapsi. Hän on tullut Elämän yhteyteen ja siksi hän on tullut myös eläväksi.
Jumalan Sana ja Pyhä Henki on tehnyt hänestä elävän ihmisen.
USKOONTULLEEN KUOLEMA
Jotta uusi ihminen, Jumalan lapsi voisi syntyä ja tulla vanhan Jumalalle kuolleen ihmisen tilalle, vanhan ihmisen täytyy ensin kuolla. ”Jos nisunjyvä ei putoa maahan ja kuole….” Välittömästi kun ihminen tulee uskoon, hänen entinen itseään synnillä häväissyt syntiä harjoittanut aatu/eeva kuolee. Uskovan vanha entinen syntinen ihminen ei siis enää edusta uskovaa Jumalan edessä. Tämä koska vanha aatu/eeva on kuollut JUMALAN SANAN MUKAAN (2 Kor 5:14). Kuollut ei voi edustaa ketään. Uskovaa edustaa uusi luomus, uusi ihminen Jumalasta syntynyt Jumalan lapsi (2 Kor 5:16-17).jatkuu...
Uskon tullut ihminen kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä n. 2000 vuotta sitten. Jeesus kuoletti itsessään koko Aadamin langenneen ihmissuvun ristillä. Kristuksessa kaikki ihmiset ovat kuolleet. Tämä Jeesuksen kuolema astuu voimaan yksilön kohdalla hänen uskoon tulossa. Jumala loi itsessään (Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa) kokonaan uuden ihmissuvun Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Tämä uusi ihmissuku on kaikki uskoon tulleet uudestisyntyneet Jumalan lapset. He ovat Jumalan uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa.
Oletko ajatellut että täällä maan päällä asuu tänä päivänä kaksi ihmissukua?
1. Ensimmäisen ihmissuvun, ensimmäisen Aadamin, omien syntiensä tähden, kuollessa tilassa elävät jälkeläiset.
2. Toisen ihmissuvun, Jumalasta syntyneet uudet luomukset, Viimeisen Aadamin Jumalan Pojan jälkeläiset, Jumalan lapset.
Puhun hengellisiä, ymmärräthän? Nämä Jumalasta syntyneet ihmiset pelastuvat Jumalan majoihin ikuiseen elämään. Ensimmäisen Aadamin jälkeläiset joutuvat kadotukseen.
VAINAJAN HAUTAUS
Koska uskoon tullut ihminen on kuollut vanhan entisen ihmisensä puolesta, hänet tulee haudata.
Tämä on uskoon tulleen ihmisen upotuskasteen merkitys; VANHAN IHMISEN HAUTAUS (Room 6:1-8, Kol 2:11-12). Hautauksessa ”peitetään” koko ihminen. Siksi kaste ei voi olla veden valelua kastettavan päälle. Eihän luonnollistakaan ruumista valella hiekalla. Ruumis haudataan 2-3 metriä maanpinnan alle. Kasteessa uskova nousee uuteen elämään Jeesuksen kanssa. Tämä on kasteen siunaus.jaikal kirjoitti:
jatkuu...
Uskon tullut ihminen kuoli Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä n. 2000 vuotta sitten. Jeesus kuoletti itsessään koko Aadamin langenneen ihmissuvun ristillä. Kristuksessa kaikki ihmiset ovat kuolleet. Tämä Jeesuksen kuolema astuu voimaan yksilön kohdalla hänen uskoon tulossa. Jumala loi itsessään (Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa) kokonaan uuden ihmissuvun Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Tämä uusi ihmissuku on kaikki uskoon tulleet uudestisyntyneet Jumalan lapset. He ovat Jumalan uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa.
1. Ensimmäisen ihmissuvun, ensimmäisen Aadamin, omien syntiensä tähden, kuollessa tilassa elävät jälkeläiset.
2. Toisen ihmissuvun, Jumalasta syntyneet uudet luomukset, Viimeisen Aadamin Jumalan Pojan jälkeläiset, Jumalan lapset.
Puhun hengellisiä, ymmärräthän? Nämä Jumalasta syntyneet ihmiset pelastuvat Jumalan majoihin ikuiseen elämään. Ensimmäisen Aadamin jälkeläiset joutuvat kadotukseen.
VAINAJAN HAUTAUS
Koska uskoon tullut ihminen on kuollut vanhan entisen ihmisensä puolesta, hänet tulee haudata.
Tämä on uskoon tulleen ihmisen upotuskasteen merkitys; VANHAN IHMISEN HAUTAUS (Room 6:1-8, Kol 2:11-12). Hautauksessa ”peitetään” koko ihminen. Siksi kaste ei voi olla veden valelua kastettavan päälle. Eihän luonnollistakaan ruumista valella hiekalla. Ruumis haudataan 2-3 metriä maanpinnan alle. Kasteessa uskova nousee uuteen elämään Jeesuksen kanssa. Tämä on kasteen siunaus.>>> jaikal: "
"Minä huomasin että Tapiolla olivat keskustelussa esiintyneet käsitteet sekaisin. Hän esitti jatkuvasti kysymyksiä joihin "raamattutunti" antoi mielestäni hyviä selityksiä,...".Tapio522 kirjoitti:
>>> jaikal: "
"Minä huomasin että Tapiolla olivat keskustelussa esiintyneet käsitteet sekaisin. Hän esitti jatkuvasti kysymyksiä joihin "raamattutunti" antoi mielestäni hyviä selityksiä,...".Tiedätkö Tapio että hyvä sielunhoitaja ei anna vastauksia?
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset.
Nämä vastaukset antavat vastaukset hoidettavan omiin kysymyksiin.
Tämä on sielunhoitoa.
Sinä et tuossa "sielunhoitokeskustelussa" antanut itsellesi niitä vastauksia joita "sielunhoitaja" yritti sinulta saada ulos sinun omien huultesi kautta. Jos olisit vastannut, olisit antanut vastauksen myös omiin kysymyksiisi.Tapio522 kirjoitti:
>>> jaikal: "
"Minä huomasin että Tapiolla olivat keskustelussa esiintyneet käsitteet sekaisin. Hän esitti jatkuvasti kysymyksiä joihin "raamattutunti" antoi mielestäni hyviä selityksiä,...".Laitan vielä esiin Kol.2:12,13
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA TE MYÖS HÄNEN KANSSAAN OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN, antaen meille anteeksi kaikki rikokset.jaikal kirjoitti:
Tiedätkö Tapio että hyvä sielunhoitaja ei anna vastauksia?
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset.
Nämä vastaukset antavat vastaukset hoidettavan omiin kysymyksiin.
Tämä on sielunhoitoa.
Sinä et tuossa "sielunhoitokeskustelussa" antanut itsellesi niitä vastauksia joita "sielunhoitaja" yritti sinulta saada ulos sinun omien huultesi kautta. Jos olisit vastannut, olisit antanut vastauksen myös omiin kysymyksiisi.>>> jaikal: "Tiedätkö Tapio että hyvä sielunhoitaja ei anna vastauksia?
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset."Tapio522 kirjoitti:
>>> jaikal: "Tiedätkö Tapio että hyvä sielunhoitaja ei anna vastauksia?
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset."Sinä pääsit keskustelemaan varttuneen uskovan kanssa joka ymmärtää nämä asiat. Hän yritti johdattaa keskustelua niin että sinä saisit vastaukset oikeasta näkökulmasta oikealla tavalla ja oikein ymmärrettävästi. Sinä et suostunut "raamattutunti" nimimerkin keskustelun johdatukseen. Siksi sinä et myöskään saanut vastauksia.
"raamattutunti" nimimerkin kysymyksissä oli vastaukset kysymyksiisi.
Jumala on antanut sinulle aika ajoin keskustelukumppanin joka voisi selittää sinulle näitä asioita jos kuuntelisit itseäsi viisaampaa. Mutta sinä olet mielestäsi itse niin oikeassa että kaikki muut ovat väärässä. Sitten sinä pyrit opettamaan näitä Jumalan palvelijoita ja syyttämään heitä ties mistä. Miten Jumala voi opettaa sinua kun sinä et ota vastaan Hänen opetustaan Hänen sinulle antamien ihmisten kautta? Kirjoituksistasi näkee että sinulle ei ole jotkut hengelliset asiat avautuneet. Sinä olet juuttunut omiin juttuihisi ja jakeisiisi. Jätä ne ja kuuntele sinua viisaampia ihmisiä niin sinä saat vastauksia ja viisastut.
Sinun tulisi nyt mennä takaisin tuohon ketjuun ja antaa "raamattutunti" johdattaa keskustelua. Vastaa hänen kysymyksiinsä rehellisesti ja vilpittömästi. Jätä omat kysymykset ja mielipiteet syrjään. Silloin sinua voidaan opettaa. Mutta jos sinä itse olet opettaja niin miten opettajaa opettaaa?????Tapio522 kirjoitti:
Laitan vielä esiin Kol.2:12,13
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA TE MYÖS HÄNEN KANSSAAN OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN, antaen meille anteeksi kaikki rikokset.Sinä väität että "raamattutunti" ei ole antanut sinulle vastauksia.
Kyllä on antanut ja antaisi enemmänkin jos hiljentyisit kuuntelemaan häntä. Minä otan nyt oikeuden lainata tässä hänen selitystään joka mielestäni on Raamatun Sanan ja Hengen mukainen totuus.
Nimimerkki raamattutunti kirjoitti 26.5.2011 11:12 0
NÄIN:
>>>>Melkoista inttämistä nuo Tapion vastineet.
Hänellä on pakkomielle siitä, että kolossalaiset olisivat uudestisyntyneet kasteessaan ja siksi hän vänkää tuota samaa kysymystä.
Käytäntöhän oli Uuden Testamentin aikana se, että ihminen kastettiin välittömästi, kun hän oli ottanut sanan vastaan. Silloin ei ollut vielä vauvakaste-harhaoppia, jonka verukkeella uskoontulleet olisivat viivyttäneet kasteelle menoaan, kuten nykyisin.
Käytäntö oli: Avuksesi huuda Herran nimeä ja anna kastaa itsesi!!!!
Tuossa Kol 2:12 Paavali havainnollistaa vain sen, että usko ja kaste
kuuluvat yhteen. Usko todistaa Jumalan edessä, että ihminen on uudestisyntynyt ja kaste todistaa kanssaihmisille, mitä uskoontulleen sydämessä on tapahtunut.
Aivan samoin kuin ympärileikkaus todista juutalaispojan kuulumista luvattuun kansaan. Tuo ympärileikkaus sinällään ei pelastanut ketään.
Muuten erikoinen tapa haudata, on ripotella hieman multaa vauvan pään päälle!!!! Meilläpäin koko ruumis upotetaan maan sisään.- Tarkkaaja 3
jaikal kirjoitti:
Sinä pääsit keskustelemaan varttuneen uskovan kanssa joka ymmärtää nämä asiat. Hän yritti johdattaa keskustelua niin että sinä saisit vastaukset oikeasta näkökulmasta oikealla tavalla ja oikein ymmärrettävästi. Sinä et suostunut "raamattutunti" nimimerkin keskustelun johdatukseen. Siksi sinä et myöskään saanut vastauksia.
Jumala on antanut sinulle aika ajoin keskustelukumppanin joka voisi selittää sinulle näitä asioita jos kuuntelisit itseäsi viisaampaa. Mutta sinä olet mielestäsi itse niin oikeassa että kaikki muut ovat väärässä. Sitten sinä pyrit opettamaan näitä Jumalan palvelijoita ja syyttämään heitä ties mistä. Miten Jumala voi opettaa sinua kun sinä et ota vastaan Hänen opetustaan Hänen sinulle antamien ihmisten kautta? Kirjoituksistasi näkee että sinulle ei ole jotkut hengelliset asiat avautuneet. Sinä olet juuttunut omiin juttuihisi ja jakeisiisi. Jätä ne ja kuuntele sinua viisaampia ihmisiä niin sinä saat vastauksia ja viisastut.
Sinun tulisi nyt mennä takaisin tuohon ketjuun ja antaa "raamattutunti" johdattaa keskustelua. Vastaa hänen kysymyksiinsä rehellisesti ja vilpittömästi. Jätä omat kysymykset ja mielipiteet syrjään. Silloin sinua voidaan opettaa. Mutta jos sinä itse olet opettaja niin miten opettajaa opettaaa?????Luulen että tämä "raamattutunti" oli jaikal itse. Olen siitä melko varma jo senkin
vuoksi että jaikal ei pysty eikä osaa vastata kysymyksiin. Hän sanoo ymmärtäneensä asioita, mutta kuten olemme huomanneet, hän ei ymmärrä.
"sielunhoitaja" vastaa tottakai kysymyksiin jos kerran tietää vastaukset.
Siksipä olen varma että tämä tietämätön keskustelukumppani oli jaikal itse.
Jaikal ei sitäpaitsi hyväksy itseäsi viisaampia kyselijöitä ja tietäjiä. Tämän olen
huomannut ja varmaan moni muukin. Kysele vain Tapio, niin varmasti saat
vastauksia. Kyllä niitä tietäviä löytyy. Mutta älä ala leikkimään kissa-hiiri leikkiä
ylpeyden syntiin langenneen kanssa. Jaikal on juuri sellainen "väärä" seura.
Ja huono seura turmelee. Tapio522 kirjoitti:
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset."* No mitäs tässä jankkaamaan, Kolossalaiset tulivat uskoon, Paavalin saarnan vaikutuksesta, ja sitten uskovaisina, siis jo ELÄVINÄ hengellisesti, ottivat kasteen, ja ulkoinen vesikaste liittää uskovan näkyvään Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan, ja onhan siinä siunausta kyllikseen, mutta varsinainen siuanus oli jo siinä, kun heidät Hebgessä kastettiin Hengelliseen surakuntaan, eli Kristukseen, vaikka olisi nyt jonkin kohdalla vaikka käynyt niin, että sairastui, tai kuoli, ennenkuin ehti vaesikastelle, =uskovien kasteelle, on hän Kristuksessa joka tapauksessa ja uudestisyntyneenä pääsi Jeesusken luokse.
* 1Kor. 12:13, kertoo siitä, kun Hengessä synnytään uudesti ja Hengessä liitetään Kristukseen, tämä on tärkeämpää, kuin kaste, jos kastekin on, se on kuuliaisuuden askel ja siitä seuraa se siunaus, että liitetään seurakuntaan, Kristuksen näkyvään ruumiiseen, ja siinä tunnustaudutaan seuraamaan Jeesusta , periaatteessa koko maailman edessä.- Tarkkaaja 3
Mohikaani_27 kirjoitti:
* No mitäs tässä jankkaamaan, Kolossalaiset tulivat uskoon, Paavalin saarnan vaikutuksesta, ja sitten uskovaisina, siis jo ELÄVINÄ hengellisesti, ottivat kasteen, ja ulkoinen vesikaste liittää uskovan näkyvään Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan, ja onhan siinä siunausta kyllikseen, mutta varsinainen siuanus oli jo siinä, kun heidät Hebgessä kastettiin Hengelliseen surakuntaan, eli Kristukseen, vaikka olisi nyt jonkin kohdalla vaikka käynyt niin, että sairastui, tai kuoli, ennenkuin ehti vaesikastelle, =uskovien kasteelle, on hän Kristuksessa joka tapauksessa ja uudestisyntyneenä pääsi Jeesusken luokse.
* 1Kor. 12:13, kertoo siitä, kun Hengessä synnytään uudesti ja Hengessä liitetään Kristukseen, tämä on tärkeämpää, kuin kaste, jos kastekin on, se on kuuliaisuuden askel ja siitä seuraa se siunaus, että liitetään seurakuntaan, Kristuksen näkyvään ruumiiseen, ja siinä tunnustaudutaan seuraamaan Jeesusta , periaatteessa koko maailman edessä.No niin, tässä tulikin sinulle, Tapio, yksi vastaus. Mohikaani ei ainakaan syyllistynyt nyt ylpeyden syntiin vaan kertoi mielipiteensä turhia jankkaamatta,
toisin kuin jaikal. Jos ei tiedä kysymykseen vastauksia sen voi sanoa reilusti
tai sitten olla kokonaan vastaamatta tai sanoa oman näkemyksensä.
Herää kysymys kuinkahan monella palstalla jaikal,,,,,,, Tarkkaaja 3 kirjoitti:
Luulen että tämä "raamattutunti" oli jaikal itse. Olen siitä melko varma jo senkin
vuoksi että jaikal ei pysty eikä osaa vastata kysymyksiin. Hän sanoo ymmärtäneensä asioita, mutta kuten olemme huomanneet, hän ei ymmärrä.
Jaikal ei sitäpaitsi hyväksy itseäsi viisaampia kyselijöitä ja tietäjiä. Tämän olen
vastauksia. Kyllä niitä tietäviä löytyy. Mutta älä ala leikkimään kissa-hiiri leikkiä
Ja huono seura turmelee.Minä en ole raamattutunti nimimerkillä kirjoittava henkilö. Minä en kykenen niin korkeatasoiseen keskusteluun kuin koen että hän keskustelee Tapion kanssa. Sitäpaitsi hänen kirjoitustyylinsä poikkeaa minun tyylistäni. Minä kirjoitin tässä ketjussa viestin kl 19.10 ja raamattutunti kirjoitti kl 19:07. Näin en mitenkään voi olla sama kirjoittaja. Jos tarkastettaisiin minun kirjoitusteni ja hänen kirjoitustensa ajankohdat, huomattaisiin varmasti että emme voi olla sama kirjoittaja.
Mutta jos joku luulee minun kuitenkin olevan raamattutunti kirjoittaja, kiitos kehumisesta.Tarkkaaja 3 kirjoitti:
Luulen että tämä "raamattutunti" oli jaikal itse. Olen siitä melko varma jo senkin
Ja huono seura turmelee.>>>"sielunhoitaja" vastaa tottakai kysymyksiin jos kerran tietää vastaukset.
Siksipä olen varma että tämä tietämätön keskustelukumppani oli jaikal itse.- jaikal XXL buuuu
jaikal kirjoitti:
Sinä pääsit keskustelemaan varttuneen uskovan kanssa joka ymmärtää nämä asiat. Hän yritti johdattaa keskustelua niin että sinä saisit vastaukset oikeasta näkökulmasta oikealla tavalla ja oikein ymmärrettävästi. Sinä et suostunut "raamattutunti" nimimerkin keskustelun johdatukseen. Siksi sinä et myöskään saanut vastauksia.
Sinun tulisi nyt mennä takaisin tuohon ketjuun ja antaa "raamattutunti" johdattaa keskustelua. Vastaa hänen kysymyksiinsä rehellisesti ja vilpittömästi. Jätä omat kysymykset ja mielipiteet syrjään. Silloin sinua voidaan opettaa. Mutta jos sinä itse olet opettaja niin miten opettajaa opettaaa?????Melkoista söhellyspelleillyä on tämä jaikalin puolesta:
"Jätä omat kysymykset ja mielipiteet syrjään. Silloin sinua voidaan opettaa."
Mitä hän oikein kuvittelee? Eiköhän jokaiselle ole nimenomaan annettu sielumaailma mikä tulee esiin järjen kautta. Järkeä ei tarvii heittää syrjään, sillä se on oleellinen, Jumalalta saatu lahja, tuosta kokonaisuudesta jota kutsutaan nimellä "ihmisen sielumaailma". Mielipiteitä saa olla. Ja niitä pitää olla.... vai onko niin että jaikalilla saa olla ja muilla ei, koska kokee itsensä hengellisesti kypsemmäksi kuin muut? Ja muut eivät sitten saakaan ottaa vastaan opetuksia omilla mielipiteillä?
On paljon näsäviisaita uskovia joista jaikal on tämän palstan pahempia. Muitten pitää opetusta saadessaan jättää omia kysymyksiä ja mielipiteitä syrjään, ja samanaikaisesti hän itse esittelee omia mielipiteitään, aivan kuin ne olisivat Jumalan mielipiteitä. Suosittelee kovasti itse itseään.
Minua on aina inhottanut se ajatus että jollain tapaa suosittelisin itseäni, ja siksi en ole koskaan seurakunnissa pyytänyt esim. puheenvuoroja. En koskaan enkä milloinkaan ole itseäni suositellut millään lailla, ja siksi onkin niin, että papit ovat aina itse pyytäneet minua puhumaan ja kertomaan mielipiteitäni seurakuntien edessä. Minä tiedän, että sinä päivänä kun itseäni alan suosittelemaan, Jumala poistaa minulta sen viisauden minkä hän on minulle antanut, sillä se ei ole itsestäni lähtöisin. Ja koska se ei ole itsestäni lähtöisin, minun ei tarvii pyrkiä mihinkään mielipiteitteni kanssa. Tästä näkökulmasta katsoen on helppo antaa kaiken kunnian Jumalalle.
Oikeat hengelliset opettajat tunnistetaan siitä, että ihmiset tulevat heidän tykönsä saamaan neuvoja ja elämänohjeita, koska heillä on mielipiteitä, jotka kumpuavat esiin Jumalan Sanasta ja elämänkokemuksista. Ihminen jolla ei ole mielipiteitä on aivokuollut. Älä ole aivokuollut. Kerro rohkeasti mielipiteistäsi. Sinulla on siihen oikeus. - Tarkkaaja 3
jaikal kirjoitti:
Minä en ole raamattutunti nimimerkillä kirjoittava henkilö. Minä en kykenen niin korkeatasoiseen keskusteluun kuin koen että hän keskustelee Tapion kanssa. Sitäpaitsi hänen kirjoitustyylinsä poikkeaa minun tyylistäni. Minä kirjoitin tässä ketjussa viestin kl 19.10 ja raamattutunti kirjoitti kl 19:07. Näin en mitenkään voi olla sama kirjoittaja. Jos tarkastettaisiin minun kirjoitusteni ja hänen kirjoitustensa ajankohdat, huomattaisiin varmasti että emme voi olla sama kirjoittaja.
Mutta jos joku luulee minun kuitenkin olevan raamattutunti kirjoittaja, kiitos kehumisesta.Kyllä olet sama kirjoittaja. Ja kehut vielä itseäsi, raukka, noista seposteluistasi.
"Raamattutunit" eli sinä, ei kirjoittanut mitään niin erikoisen älykästä että tarvitsisi
taas pullistella.
Mitä tarkoittaa keskustelupalstalla " >> Sielunhoitaja ei anna vastauksia." Mikä sielunhoitaja? >> Hoidettava (kuka tässä tapauksessa?) antaa vastaukset?
Voi ihmetyksen ällötys, sanon minä tuohon soopaan! - ?
jaikal kirjoitti:
Sinä väität että "raamattutunti" ei ole antanut sinulle vastauksia.
Kyllä on antanut ja antaisi enemmänkin jos hiljentyisit kuuntelemaan häntä. Minä otan nyt oikeuden lainata tässä hänen selitystään joka mielestäni on Raamatun Sanan ja Hengen mukainen totuus.
Nimimerkki raamattutunti kirjoitti 26.5.2011 11:12 0
NÄIN:
>>>>Melkoista inttämistä nuo Tapion vastineet.
Hänellä on pakkomielle siitä, että kolossalaiset olisivat uudestisyntyneet kasteessaan ja siksi hän vänkää tuota samaa kysymystä.
Käytäntöhän oli Uuden Testamentin aikana se, että ihminen kastettiin välittömästi, kun hän oli ottanut sanan vastaan. Silloin ei ollut vielä vauvakaste-harhaoppia, jonka verukkeella uskoontulleet olisivat viivyttäneet kasteelle menoaan, kuten nykyisin.
Käytäntö oli: Avuksesi huuda Herran nimeä ja anna kastaa itsesi!!!!
Tuossa Kol 2:12 Paavali havainnollistaa vain sen, että usko ja kaste
kuuluvat yhteen. Usko todistaa Jumalan edessä, että ihminen on uudestisyntynyt ja kaste todistaa kanssaihmisille, mitä uskoontulleen sydämessä on tapahtunut.
Aivan samoin kuin ympärileikkaus todista juutalaispojan kuulumista luvattuun kansaan. Tuo ympärileikkaus sinällään ei pelastanut ketään.
Muuten erikoinen tapa haudata, on ripotella hieman multaa vauvan pään päälle!!!! Meilläpäin koko ruumis upotetaan maan sisään.Mistä tiedät että "raamattutunti" antaisi vastauksia enemmänkin, jos et siitä
että sinä juuri olet se raamattutunti ja tahdot aivopestä omalla omituisella opillasi. - Tapio522eikirj
jaikal XXL buuuu kirjoitti:
Melkoista söhellyspelleillyä on tämä jaikalin puolesta:
"Jätä omat kysymykset ja mielipiteet syrjään. Silloin sinua voidaan opettaa."
Mitä hän oikein kuvittelee? Eiköhän jokaiselle ole nimenomaan annettu sielumaailma mikä tulee esiin järjen kautta. Järkeä ei tarvii heittää syrjään, sillä se on oleellinen, Jumalalta saatu lahja, tuosta kokonaisuudesta jota kutsutaan nimellä "ihmisen sielumaailma". Mielipiteitä saa olla. Ja niitä pitää olla.... vai onko niin että jaikalilla saa olla ja muilla ei, koska kokee itsensä hengellisesti kypsemmäksi kuin muut? Ja muut eivät sitten saakaan ottaa vastaan opetuksia omilla mielipiteillä?
On paljon näsäviisaita uskovia joista jaikal on tämän palstan pahempia. Muitten pitää opetusta saadessaan jättää omia kysymyksiä ja mielipiteitä syrjään, ja samanaikaisesti hän itse esittelee omia mielipiteitään, aivan kuin ne olisivat Jumalan mielipiteitä. Suosittelee kovasti itse itseään.
Minua on aina inhottanut se ajatus että jollain tapaa suosittelisin itseäni, ja siksi en ole koskaan seurakunnissa pyytänyt esim. puheenvuoroja. En koskaan enkä milloinkaan ole itseäni suositellut millään lailla, ja siksi onkin niin, että papit ovat aina itse pyytäneet minua puhumaan ja kertomaan mielipiteitäni seurakuntien edessä. Minä tiedän, että sinä päivänä kun itseäni alan suosittelemaan, Jumala poistaa minulta sen viisauden minkä hän on minulle antanut, sillä se ei ole itsestäni lähtöisin. Ja koska se ei ole itsestäni lähtöisin, minun ei tarvii pyrkiä mihinkään mielipiteitteni kanssa. Tästä näkökulmasta katsoen on helppo antaa kaiken kunnian Jumalalle.
Oikeat hengelliset opettajat tunnistetaan siitä, että ihmiset tulevat heidän tykönsä saamaan neuvoja ja elämänohjeita, koska heillä on mielipiteitä, jotka kumpuavat esiin Jumalan Sanasta ja elämänkokemuksista. Ihminen jolla ei ole mielipiteitä on aivokuollut. Älä ole aivokuollut. Kerro rohkeasti mielipiteistäsi. Sinulla on siihen oikeus.>>> jaikal XXL buuuu:
"On paljon näsäviisaita uskovia joista jaikal on tämän palstan pahempia. Muitten pitää opetusta saadessaan jättää omia kysymyksiä ja mielipiteitä syrjään, ja samanaikaisesti hän itse esittelee omia mielipiteitään, aivan kuin ne olisivat Jumalan mielipiteitä. Suosittelee kovasti itse itseään". Tarkkaaja 3 kirjoitti:
Kyllä olet sama kirjoittaja. Ja kehut vielä itseäsi, raukka, noista seposteluistasi.
"Raamattutunit" eli sinä, ei kirjoittanut mitään niin erikoisen älykästä että tarvitsisi
taas pullistella.
Mitä tarkoittaa keskustelupalstalla " >> Sielunhoitaja ei anna vastauksia." Mikä sielunhoitaja? >> Hoidettava (kuka tässä tapauksessa?) antaa vastaukset?
Voi ihmetyksen ällötys, sanon minä tuohon soopaan!? kirjoitti:
Mistä tiedät että "raamattutunti" antaisi vastauksia enemmänkin, jos et siitä
että sinä juuri olet se raamattutunti ja tahdot aivopestä omalla omituisella opillasi.Minä luin keskustelun ja "näin" mihin raamattutunti pyrki.
Tapio ei lähtenyt mukaan keskusteluun vaan pitäytyi jääräpäisesti kiinni omista kysymyksistään. Siksi keskustelu ei kehittynyt eteenpäin eikä raamattutunti voinut antaa Tapiolle niitä vastauksia joita hän tahtoi ja tarkoitti antaa.
Näin on useissa keskusteluissa. Ei kuunnella ollenkaan toista vaan jankataan omaansa niin ei keskustelu johda mihinkään vaan jämähtää paikalleen.jaikal kirjoitti:
Minä luin keskustelun ja "näin" mihin raamattutunti pyrki.
Tapio ei lähtenyt mukaan keskusteluun vaan pitäytyi jääräpäisesti kiinni omista kysymyksistään. Siksi keskustelu ei kehittynyt eteenpäin eikä raamattutunti voinut antaa Tapiolle niitä vastauksia joita hän tahtoi ja tarkoitti antaa.
Näin on useissa keskusteluissa. Ei kuunnella ollenkaan toista vaan jankataan omaansa niin ei keskustelu johda mihinkään vaan jämähtää paikalleen.>>>>>>>>jaikal: "
keskustelu ei kehittynyt eteenpäin eikä raamattutunti voinut antaa Tapiolle niitä vastauksia joita hän tahtoi ja tarkoitti antaa.Tapio522eikirj kirjoitti:
>>> jaikal XXL buuuu:
"On paljon näsäviisaita uskovia joista jaikal on tämän palstan pahempia. Muitten pitää opetusta saadessaan jättää omia kysymyksiä ja mielipiteitä syrjään, ja samanaikaisesti hän itse esittelee omia mielipiteitään, aivan kuin ne olisivat Jumalan mielipiteitä. Suosittelee kovasti itse itseään".>>>Kannattaisi jaikalin vihdoinkin opetella rukoilemaan publikaanin tavoin:
"Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
Ja Hän ON!- Hui sentään
jaikal kirjoitti:
>>>Kannattaisi jaikalin vihdoinkin opetella rukoilemaan publikaanin tavoin:
"Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
Ja Hän ON!Syytätkö sinä Jeesusta ? Tyypillistä jaikalia syyttää Jeesusta omista luonnevioistaan. Nöyrtymistä ei ole näkyvissä, eikä hän edes halua muuttua.
Parempi on sitten jättää Jumalan haltuun. jaikal kirjoitti:
jatkuu...
VAINAJAN HAUTAUS
Tämä on uskoon tulleen ihmisen upotuskasteen merkitys; VANHAN IHMISEN HAUTAUS (Room 6:1-8, Kol 2:11-12). Hautauksessa ”peitetään” koko ihminen. Siksi kaste ei voi olla veden valelua kastettavan päälle. Eihän luonnollistakaan ruumista valella hiekalla. Ruumis haudataan 2-3 metriä maanpinnan alle. Kasteessa uskova nousee uuteen elämään Jeesuksen kanssa. Tämä on kasteen siunaus.Kyllä, minullakin kesti vuosia tai oikeastaan lähes
vuosikymmen ennen kuin tuntui siltä, että ymmärsin edes
alkeet. Näyttää kuitenkin siltä, että me etenimme eri
suuntiin samankaltaisesta lähtökohdasta.
Raamattu on kuin banaani. Se pitää kuoria ihmisten ja
kirkkojen jälkikäteen keksimistä tulkinnoista ja
lukutavoista ennen kuin sen suuhun nakkaa. Tieteellinen
raamatuntutkimus on tässä hyvä väline, vaikka sekään ei
tietenkään täydellinen, sillä lopultahan kyse on siitä,
että pelkkä tieto ei auta, jos on asennevamma Jumalaa
kohtaan. Pelkkä Jumalan hengen johdatuskaan toisaalta ei
yksinään auta, sillä jos ei ole tietoa tai järkeä sen
vertaa, että voisi ymmärtää Raamattua niiden avulla
oikein, niin sittenhän on yksi lysti lukeeko Raamattua
vaiko Koraania. Raamattukin väärin luettuna eksyttää
totuudesta, niin kuin luulisi jokaisen ymmärtävän.
Kuulostaa siltä, että sinä olet tehnyt samalla kuin minä
aluksi yritin eli nakkasit tuon banaanin suoraan suuhusi
ja sitten olet yrittänyt totutella kuorten tuomaan
lisämakuun ajatellen, että se kuuluu asiaan. Siis
tällaisen kuvan kirjoituksistasi saan. Voinhan toki olla
väärässä. Ottaisit vain sen pois suusta ja poistaisit
kuoret ennen kuin jatkat pureskelua. Maistuu kuitenkin
paljon paremmalle ilman niitä ja on helpompi ymmärtää.
Olisipa joku selittänyt minulle jo alussa paremmin ja
ilman kuoria, niin olisin voinut olla vähemmän ahdistunut
uskossani.
Teksti on lähes aina helpompi ymmärtää, kun näkee sen
"punaisen langan" ja voi tarkastella yksityiskohtia sitten
suhteessa siihen ja sen antamasta näkökulmasta. Tosin ei
minun pitäisi tästä ketään muistuttaa, sillä tämänhän
pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys, eikö?
Mikä sitten tämän elämän ja kuoleman asian suhteen se
punainen lanka on tai se näkökulma, josta asiaa tulisi
katsoa ja tarkastella? Eikö se kristittyjen paljon
korostama iankaikkisuus-näkökulma voisi sopia juuri tähän
tilanteeseen? Ja mistä näkökulmasta Raamattu iankaikkista
elämää ja kuolemaa oikein katsoo? Ylösnousemuksen. Koko
ihmisen ylösnousemuksen.
Jumala antaa armosta omiensa herätä elämän
ylösnousemukseen ja muut heräävät tuomiolle joutuakseen
kadotukseen. Jumalan lapsille siis on luvassa iankaikkinen
elämä, kun taas jumalattomien kohtalo ja loppu on kadotus.
Jumalan omissa vaikuttaa jo maallisen elämän aikana se
sama Isä Jumalan eläväksitekevä henki eli voima, joka
herätti Jeesuksenkin kuolleista. Tuo on se Jumalan
sinetti, jonka Hän on uskoville antanut lunastuksen eli
ylösnousemuksen päivää varten. Kadotukselta meidät Jumala
pelastaa ja sen ympärille tämä koko asia siksi
kietoutuukin.
Jumalattomille ei Jumala ole antanut lupausta
iankaikkisesta elämästä eikä siis heillä ole toivoa eikä
tulevaisuutta edessään, vaan vain pelkkä hauta, lopun
odotus, tuomiolle joutuminen ja kadotus.
Jumalan omilla on varma toivo elämästä kuoleman jälkeenkin
ylösnousemuksen kautta, koska Jumala herätti Jeesuksen
kuolleista ja kuolema on voitettu eikä enää voi asettua
Jumalan lasten tulevaisuuden esteeksi. Juuri tuon toivon
varmuuden vuoksi Raamatussa puhutaan pelastuksesta niin
kuin se olisi jo toteutunut, vaikka siitä ei ole saatu
kuin vasta esimakua Jumalan hengen eläväksitekevän voiman
kautta.
Samalla tavalla niistä, jotka kuolevat eli joutuvat
kadotukseen, puhutaan niin kuin he olisivat jo nyt
kuolleita, sillä heidän kadotukseen menonsahan on varma
asia, ja heissä vaikuttaa vain kuolema ja synti, joiden
orjia he Raamatun mukaan ovat, sen sijaan, että heissä
vaikuttaisi se Jumalan henki, joka on ainoa voima, joka
kuoleman voittaa.
Eli siis tiivistäen... kun Raamatussa puhutaan elävistä
ihmisistä elävinä tai kuolleina, niin se on
yksinkertaisesti vain yksi tapa puhua siitä, mikä heidän
kohtalonsa tulee lopulta olemaan ja on jo nyt rajoitetussa
mielessä, sillä ihminenhän alunperin luotiin elämään
yhteydessä Jumalaan periaatteessa samaan tyyliin kuin
perheyhteisössä, jonka vuoksi ihminen ei voi elää "täyttä
elämää" ja olla se oma todellinen itsensä, joksi hänet
Jumala alunperin tarkoitti, ilman Jumalaa.
Näin siis minä tällä hetkellä asian suurinpiirtein ymmärrän.Tapio522 kirjoitti:
Hän esittää kysymyksiä joihin hoidettava antaa vastaukset."Minä en usko, että uskoontulo edellyttää kastetta, jos
uskoontulossa on tiivistäen kyse vain ihmisen
maailmankatsomuksen muutoksesta niin, että "vanha elämä"
eli tuota muutosta edeltänyt elämäntapa jää taakse ja uusi
alkaa, jolle sitten uskoon tullut muodollisesti hakee
siunausta niin Jumalalta kuin joltain yhteisöltä
kasteen kautta.
Eikö juuri se, että ihminen tulee kasteelle omasta
tahdostaan ja oikeista syistä, todista siitä, että vanha
elämä ja vanha minä on jo käytännössä jäänyt taakse ja
muutos sydämessä, ajatuksissa ja arvoissa on jo tapahtunut
tai ehkä pikemminkin päässyt alkuun, sillä eihän se muutos
lopu uskoontuloon vaan siitähän se vasta alkaa jatkuen
ikuisuuteen asti? Vai tuleeko ihminen omasta vapaasta
tahdostaan kasteelle ilman, että jo uskoo ja näkee sen
tarpeelliseksi? Tästä päättelen, että usko edeltää
kastetta.
Miten lie sylivauvojen ja muiden sellaisten kohdalla,
joiden ei voida olettaa ymmärtävän kasteen ottamisen
merkitystä? Onko sylivauvalla jotain aiempaa syntistä
elämää ja elämäntapaa, josta hänen pitäisi luopua, kääntyä
ja tehdä parannus? Eipä taida olla.
Tämän vuoksi on minun mielestä aiheetonta tarttua
kasteesta puhuttaessa käytettyihin vertauskuviin ja
kielikuviin, sillä nehän ovat vain itse varsinaisen asian
varjoja ja heijastuksia, joilla sen eri puolia kuvataan.
Kaste on lähinnä vain julkinen tunnustus, jolla asia
sinetöidään. Kenties juuri tuosta Pyhän Hengen sinetistä
on kyse, kun puhutaan Jumalan Hengen saamisesta kasteessa.
Ei sillä, että Henki ei vaikuttaisi ihmisessä jo ennen
sitä, sillä tulisiko ihminen uskoon ilman Hengen
vaikutusta?
Itse näen kasteen samanlaisena kuin avioliitton vihkimisen
ja hautajaiset. Se on yhteisöllinen juttu. Juuri tämän
vuoksi vauvatkin, joiden ei parannusta tarvitse tehdä,
voidaan kastaa, sillä käytännössä katsoen tuo
vauvakastehan ei tarkoita nykyään juuri muuta kuin
yhteisöön liittämistä, vai tarkoittaako?Tapio522 kirjoitti:
>>>>>>>>jaikal: "
keskustelu ei kehittynyt eteenpäin eikä raamattutunti voinut antaa Tapiolle niitä vastauksia joita hän tahtoi ja tarkoitti antaa.(Acts 7:8) Jumala teki Abrahamin kanssa liiton, jonka
merkkinä on ympärileikkaus. Abrahamille syntyi Iisak, ja
Abraham ympärileikkasi hänet kahdeksantena päivänä, samoin
Iisak Jaakobin ja Jaakob kansamme kaksitoista kantaisää.
(1 Peter 3:21) Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa
nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta
elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän
omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen
Kristuksen ylösnousemus,
Ei saastaiseen syntiseen elämään kuulu kasteelle meno,
vaan kaste on merkki Jumalan kanssa tehdystä liitosta eli
sopimuksesta samoin kuin ympärileikkaus. Ei kai kukaan
sopimuspaperia omasta tahdostaan allekirjoita ellei ole jo
valmiiksi sen mielessään hyväksynyt ja ole valmis sitä
noudattamaan?
Vai aiheuttaako meille ongelmia se, että me emme enää
kasta tai mene kasteelle välittömästi heti kun käännymme
ja haluamme tehdä parannuksen? Jos muinoin esimerkiksi
Johannes Kastaja kastoi ihmiset heti kun mielenmuutos
Jumalan puoleen tuli, niin oliko siinä asiayhteydessä ja
tilanteessa tällä meidän muna vai kana ongelmallamme
mitään merkitystä?christus.victor kirjoitti:
Kyllä, minullakin kesti vuosia tai oikeastaan lähes
vuosikymmen ennen kuin tuntui siltä, että ymmärsin edes
alkeet. Näyttää kuitenkin siltä, että me etenimme eri
suuntiin samankaltaisesta lähtökohdasta.
Raamattu on kuin banaani. Se pitää kuoria ihmisten ja
kirkkojen jälkikäteen keksimistä tulkinnoista ja
lukutavoista ennen kuin sen suuhun nakkaa. Tieteellinen
raamatuntutkimus on tässä hyvä väline, vaikka sekään ei
tietenkään täydellinen, sillä lopultahan kyse on siitä,
että pelkkä tieto ei auta, jos on asennevamma Jumalaa
kohtaan. Pelkkä Jumalan hengen johdatuskaan toisaalta ei
yksinään auta, sillä jos ei ole tietoa tai järkeä sen
vertaa, että voisi ymmärtää Raamattua niiden avulla
oikein, niin sittenhän on yksi lysti lukeeko Raamattua
vaiko Koraania. Raamattukin väärin luettuna eksyttää
totuudesta, niin kuin luulisi jokaisen ymmärtävän.
Kuulostaa siltä, että sinä olet tehnyt samalla kuin minä
aluksi yritin eli nakkasit tuon banaanin suoraan suuhusi
ja sitten olet yrittänyt totutella kuorten tuomaan
lisämakuun ajatellen, että se kuuluu asiaan. Siis
tällaisen kuvan kirjoituksistasi saan. Voinhan toki olla
väärässä. Ottaisit vain sen pois suusta ja poistaisit
kuoret ennen kuin jatkat pureskelua. Maistuu kuitenkin
paljon paremmalle ilman niitä ja on helpompi ymmärtää.
Olisipa joku selittänyt minulle jo alussa paremmin ja
ilman kuoria, niin olisin voinut olla vähemmän ahdistunut
uskossani.
Teksti on lähes aina helpompi ymmärtää, kun näkee sen
"punaisen langan" ja voi tarkastella yksityiskohtia sitten
suhteessa siihen ja sen antamasta näkökulmasta. Tosin ei
minun pitäisi tästä ketään muistuttaa, sillä tämänhän
pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys, eikö?
Mikä sitten tämän elämän ja kuoleman asian suhteen se
punainen lanka on tai se näkökulma, josta asiaa tulisi
katsoa ja tarkastella? Eikö se kristittyjen paljon
korostama iankaikkisuus-näkökulma voisi sopia juuri tähän
tilanteeseen? Ja mistä näkökulmasta Raamattu iankaikkista
elämää ja kuolemaa oikein katsoo? Ylösnousemuksen. Koko
ihmisen ylösnousemuksen.
Jumala antaa armosta omiensa herätä elämän
ylösnousemukseen ja muut heräävät tuomiolle joutuakseen
kadotukseen. Jumalan lapsille siis on luvassa iankaikkinen
elämä, kun taas jumalattomien kohtalo ja loppu on kadotus.
Jumalan omissa vaikuttaa jo maallisen elämän aikana se
sama Isä Jumalan eläväksitekevä henki eli voima, joka
herätti Jeesuksenkin kuolleista. Tuo on se Jumalan
sinetti, jonka Hän on uskoville antanut lunastuksen eli
ylösnousemuksen päivää varten. Kadotukselta meidät Jumala
pelastaa ja sen ympärille tämä koko asia siksi
kietoutuukin.
Jumalattomille ei Jumala ole antanut lupausta
iankaikkisesta elämästä eikä siis heillä ole toivoa eikä
tulevaisuutta edessään, vaan vain pelkkä hauta, lopun
odotus, tuomiolle joutuminen ja kadotus.
Jumalan omilla on varma toivo elämästä kuoleman jälkeenkin
ylösnousemuksen kautta, koska Jumala herätti Jeesuksen
kuolleista ja kuolema on voitettu eikä enää voi asettua
Jumalan lasten tulevaisuuden esteeksi. Juuri tuon toivon
varmuuden vuoksi Raamatussa puhutaan pelastuksesta niin
kuin se olisi jo toteutunut, vaikka siitä ei ole saatu
kuin vasta esimakua Jumalan hengen eläväksitekevän voiman
kautta.
Samalla tavalla niistä, jotka kuolevat eli joutuvat
kadotukseen, puhutaan niin kuin he olisivat jo nyt
kuolleita, sillä heidän kadotukseen menonsahan on varma
asia, ja heissä vaikuttaa vain kuolema ja synti, joiden
orjia he Raamatun mukaan ovat, sen sijaan, että heissä
vaikuttaisi se Jumalan henki, joka on ainoa voima, joka
kuoleman voittaa.
Eli siis tiivistäen... kun Raamatussa puhutaan elävistä
yhteydessä Jumalaan periaatteessa samaan tyyliin kuin
perheyhteisössä, jonka vuoksi ihminen ei voi elää "täyttä
elämää" ja olla se oma todellinen itsensä, joksi hänet
Jumala alunperin tarkoitti, ilman Jumalaa.
Näin siis minä tällä hetkellä asian suurinpiirtein ymmärrän.>>>Eli siis tiivistäen... kun Raamatussa puhutaan elävistä
yhteydessä Jumalaanjaikal kirjoitti:
>>>Eli siis tiivistäen... kun Raamatussa puhutaan elävistä
yhteydessä JumalaanEn minä vain ymmärrä, mitä muka niin hankalasti ymmärrettävää tuossa on, mitä kirjoitat. Selvää pässinlihaa ja varsin mutkatonta sellaista. Ainoa mahdollinen este tuon ymmärtämiselle minun mielestä olisi lähinnä kielenkäyttö. Joka ei tajua Raamatun käyttämiä kielikuvia ei ymmärrä Raamatun käyttämää kieltä ja siksi varsin luonnollisesti ei missään vaiheessa edes ole kärryiltä, joilta voisi tippua. Ja sitten tietysti vielä se, että osaa soveltaa tuota ymmärrystä sinun tapaasi kirjoittaa. Itse en aivan samalla tavalla asiaa ilmaise, kuten olet varmaankin huomannut, mutta kuitenkin samasta asiasta puhutaan.
christus.victor kirjoitti:
En minä vain ymmärrä, mitä muka niin hankalasti ymmärrettävää tuossa on, mitä kirjoitat. Selvää pässinlihaa ja varsin mutkatonta sellaista. Ainoa mahdollinen este tuon ymmärtämiselle minun mielestä olisi lähinnä kielenkäyttö. Joka ei tajua Raamatun käyttämiä kielikuvia ei ymmärrä Raamatun käyttämää kieltä ja siksi varsin luonnollisesti ei missään vaiheessa edes ole kärryiltä, joilta voisi tippua. Ja sitten tietysti vielä se, että osaa soveltaa tuota ymmärrystä sinun tapaasi kirjoittaa. Itse en aivan samalla tavalla asiaa ilmaise, kuten olet varmaankin huomannut, mutta kuitenkin samasta asiasta puhutaan.
Minä olen suorasanainen tai ainakin pyrin olemaan kun on kysymys Jumalan ilmoituksesta. Se mitä Jumala sanoo, se on niin ja aamen eikä sitä ihmiset voi epäuskollaan ja ymmärtämättömyydellään vääntää toiseksi. Kun Raamattu sanoo että yksi on kuollut kaikkien edestä, siis kaikki ovat kuolleet, SILLOIN KAIKKI OVAT KUOLLEET eikä siinä olen neovottelemista.
Sitten kun uskotaan että kaikki ovat kuolleet, lähdetään tutkimaan että mihin tuo kuolema perustuu. Vastauskin löytyy samasa 2 Kor 5:14 jakeesa ja koko luvusta 5.
Mutta jos ei uskota Jumalan Sanan ilmoitusta, ei myöskään tutkita mihin tuo Raamatun ilmoittama kuolemamme perustuu ja mitä sillä tarkoitetaan. Silloin hyljätään Jumalan Sana ja tuodaan omia oppeja sillä, ihmisellä on aina joku selitys.jaikal kirjoitti:
>>>Eli siis tiivistäen... kun Raamatussa puhutaan elävistä
yhteydessä JumalaanKyllä se nyt vaan on että meidät siirretään Jeesuxeen joka kuoli ristillä ja se on hautauspaikka sillä vanhalla luonnolle ja sen taki sanotaan 10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
Ja jos meidät upotetaan Häneen joka on se elävä vesi niin kyllä puhdistus käy ja me pelastutaan niinkuin sana sanoo..
4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Etkö sitäkään edes tiedä jaikali ?? No voin lohdutta sua ettei monikaan muukaan tiedä kuka on Herra joka vesi on vertauskuvana,,
Mutta sentakia kai suomi on niin siunattu kun on tuhansien vesien maa : )
Laakasen jännityksen kuin kuopiolainen jääkiekkojoukkue, ja kerron salaisuutesi, että uskon sinun ymmärtävän, että uudestisyntyneet ovat kuolleet synnille; "Naatitaan"!
Roomalaiskirje 6
11 "Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."Uskova on kuollut synnille ja maailmalle. Mutta Paavali kehottaa uskovaa pitämään itsensä synnille kuolleena mutta Jumalalle elävänä.
Tämä jotta synti ei enää saisi uskovassa otetta. Tämä uskovan synnille kuoleminen perustuu Jeesuksen kuolemaan ja Hänen synnin voittamiseen. Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli. Uskovan vanha ihminen oli ennen uskoon tuloa syntinen ja synnin harjoittaja. Tämä syntinen synnin harjoittaja kuoli uskoontulossa. Uusi ihminen uusi luomus on luotu totuuden kuuliaisuuteen ja vanhurskauteen ja pyhyyteen. Uuden luomuksen korkea kutsumus on PYHITYS, ts. synnistä pois erottautuminen ja Jumalalle antautuminen.
Tämä aihe menee pyhitykseen eikä siitä aloituksessa ole kysymys.
Pyhitys on oma aihe.- hän höpisee omiaan
jaikal kirjoitti:
Uskova on kuollut synnille ja maailmalle. Mutta Paavali kehottaa uskovaa pitämään itsensä synnille kuolleena mutta Jumalalle elävänä.
Tämä jotta synti ei enää saisi uskovassa otetta. Tämä uskovan synnille kuoleminen perustuu Jeesuksen kuolemaan ja Hänen synnin voittamiseen. Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli. Uskovan vanha ihminen oli ennen uskoon tuloa syntinen ja synnin harjoittaja. Tämä syntinen synnin harjoittaja kuoli uskoontulossa. Uusi ihminen uusi luomus on luotu totuuden kuuliaisuuteen ja vanhurskauteen ja pyhyyteen. Uuden luomuksen korkea kutsumus on PYHITYS, ts. synnistä pois erottautuminen ja Jumalalle antautuminen.
Tämä aihe menee pyhitykseen eikä siitä aloituksessa ole kysymys.
Pyhitys on oma aihe."Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Höpinää höpinää. Ei löydy Raamatusta. Jonninjoutavaa opetusta. hän höpisee omiaan kirjoitti:
"Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Höpinää höpinää. Ei löydy Raamatusta. Jonninjoutavaa opetusta.>>>"Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Höpinää höpinää. Ei löydy Raamatusta. Jonninjoutavaa opetusta.- Kupliva Kupla
jaikal kirjoitti:
>>>"Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Höpinää höpinää. Ei löydy Raamatusta. Jonninjoutavaa opetusta."Edellä siteeraamasi väittämäni löytyy Raamatusta 2 Kor 5:14 jakeesta."
Sinä jaikal, kirjoitit ensin näin:
""Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Ja pian väitit minun olevan väärässä, koska kirjoitin että "höpinää höpinää, ei löydy Raamatusta." Puolustukseksi otit 2 Kor 5:14 mikä kuuluu näin:
"Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;"
Teit kuitenkin yhden virheen. Ja se oli se, että tuossa jakeessa ei kerrota että "syntinen synnin harjoittaja kuoli KUN Jeesus kuoli". Siinä EI KERROTA että KUN JEESUS KUOLI mekin kuolimme, sillä meitä ei SILLOIN ollut maan päällä. Ihmisiä oli, mutta ME EMME OLLEET. Sinä et kuollut silloin KUN Jeesus kuoli, enkä minäkään kuollut silloin, KUN Jeesus kuoli. Jeesus kuoli, mutta me emme kuolleet. Eli jos me emme silloin olleet olemassa, kuinka me silloin kuolimme, silloin KUN Jeesus kuoli? Voit ottaa Room.6:8 ja sillä todistaa että "olemme kuolleet Kristuksen kanssa", ja hyvä niin. Mutta kysymys kuuluu: MILLOIN olemme kuolleet Kristuksen kanssa? Ristilläkö? Ei tietenkään, vaan täällä, tässä ajassa, kun hän asuu meissä henkensä kautta. Hän kuoli 2000 vuotta sitten, ja me tultiin 2000 vuotta jäljessä. Room.6:11 paljastaa että tämä "kuolema" on sitä, että "pidämme itsemme synnille kuolleina".
Uskoon tulemisesi jälkeen olet monesti joutunut tekemään kuolemasi ratkaisuja... sillä sinä olet joutunut kieltämään "lihasi" mielihalut. Ja tänäänkin teet kuolemasi ratkaisuja, koska haluat "ottaa joka päivä ristisi" seurataksesi Jeesusta.
Oletetaan että me nyt olemme "kuolleena", niin milloin kuolema on tapahtunut? Se selviää kun otamme tuon antamasi jakeen ja luetaan se oikeassa asiayhteydessään. Menemme siis seuraavaan jakeeseen 2 Kor 5:15, ja silloin me huomaamme milloin me kuolimme...jos ylipäätänsä olemme kuolleet:
"...ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut."
Huomasiko veli, mistä kuolemasta on kysymys? Tarkastele seuraavia sanoja niin se selviää sinulle:
"...että ne, jotka elävät, EIVÄT ENÄÄ ELÄISI ITSELLEEN, VAAN HÄNELLE..."
Eli meidän "kuolema" on puhdasta metaforaa, ja se tarkoittaa että me olemme kuolleet VASTA SITTEN, KUN EMME ENÄÄ ELÄ ITSELLEMME, VAAN HÄNELLE, JEESUKSELLE KRISTUKSELLE.
Jo tämän takia on siis väärin väittää, että sinä ja minä - koska uskossa olemme - olisimme "kuolleet" jo silloin KUN Jeesus kuoli.
Milloin jaikal on "kuollut"? Vasta KUN hän elää VAIN JEESUKSELLE, eikä itselleen. Nyt ehkä ymmärrät paremmin, miksi Johannes kastaja sanoi suhteestaan Jeesukseen:
"Minun tulee vähetä, ja hänen kasvaa".
Ja samalla ehkä ymmärrät, miksi Paavali kirjoitti itsestään:
"Ja minä elän, en enä minä, vaan Kristus elää minussa".
Joten mistä kuolemasta on kysymys? Kyse on "lihan tahdon" kuolemasta, eli sielullisen mielen ruokkimisen sijaan, sen nälkään tappamisesta, jossa korostuu seuraava jae:
GAL.5:24 "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen."
Kyse onkin prosessista jossa pyritään pääsemään "olotilaan", jossa emme elää enää himojemme mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaisesti. Ei siis ole kysymys mistään kertakaikkisesta kuolemasta, sillä sitä emme saavuta tässä ajassa. En minä ainakaan. Ja veikkaan, että jaikalissakin on sitä lihallisuuttaa ja vanhaa aatua jäljellä. Ja se välillä nostaa päätään kaikessa sielullisuudessaan, vaikka hän väittää olevansa kertakaikkisen kuollut jo 2000 vuotta sitten. Entäs oletko kuollut uudestisyntymisessäsi? Jos olisit uskoontulossasi kuollut yhden kertakaikkisen kuoleman, niin Jeesuksen seuraavat sanat olisivat turhia:
"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon JOKA PÄIVÄ ristinsä ja seuratkoon minua. Saat heittää herjaa nisujyvän kuolemasta ja muustakin jos niin haluat, todistaaksesi että olen väärässä, mutta tosiasia on, että vanha aatu elää ja nostelee päätään, jonka takia ristin ottaminen joka päivä on välttämättömyys. Eivät kuolleet tarvitse ottaa mitään ristiä joka päivä. Risti on tätä aikaa varten. Taivaassa ei sitä enää "kannella".
....JATKUU>>>>>>>> - Kupliva Kupla
Kupliva Kupla kirjoitti:
"Edellä siteeraamasi väittämäni löytyy Raamatusta 2 Kor 5:14 jakeesta."
Sinä jaikal, kirjoitit ensin näin:
""Kun Jeesus kuoli, syntinen synnin harjoittaja kuoli."
Ja pian väitit minun olevan väärässä, koska kirjoitin että "höpinää höpinää, ei löydy Raamatusta." Puolustukseksi otit 2 Kor 5:14 mikä kuuluu näin:
"Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;"
Teit kuitenkin yhden virheen. Ja se oli se, että tuossa jakeessa ei kerrota että "syntinen synnin harjoittaja kuoli KUN Jeesus kuoli". Siinä EI KERROTA että KUN JEESUS KUOLI mekin kuolimme, sillä meitä ei SILLOIN ollut maan päällä. Ihmisiä oli, mutta ME EMME OLLEET. Sinä et kuollut silloin KUN Jeesus kuoli, enkä minäkään kuollut silloin, KUN Jeesus kuoli. Jeesus kuoli, mutta me emme kuolleet. Eli jos me emme silloin olleet olemassa, kuinka me silloin kuolimme, silloin KUN Jeesus kuoli? Voit ottaa Room.6:8 ja sillä todistaa että "olemme kuolleet Kristuksen kanssa", ja hyvä niin. Mutta kysymys kuuluu: MILLOIN olemme kuolleet Kristuksen kanssa? Ristilläkö? Ei tietenkään, vaan täällä, tässä ajassa, kun hän asuu meissä henkensä kautta. Hän kuoli 2000 vuotta sitten, ja me tultiin 2000 vuotta jäljessä. Room.6:11 paljastaa että tämä "kuolema" on sitä, että "pidämme itsemme synnille kuolleina".
Uskoon tulemisesi jälkeen olet monesti joutunut tekemään kuolemasi ratkaisuja... sillä sinä olet joutunut kieltämään "lihasi" mielihalut. Ja tänäänkin teet kuolemasi ratkaisuja, koska haluat "ottaa joka päivä ristisi" seurataksesi Jeesusta.
Oletetaan että me nyt olemme "kuolleena", niin milloin kuolema on tapahtunut? Se selviää kun otamme tuon antamasi jakeen ja luetaan se oikeassa asiayhteydessään. Menemme siis seuraavaan jakeeseen 2 Kor 5:15, ja silloin me huomaamme milloin me kuolimme...jos ylipäätänsä olemme kuolleet:
"...ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut."
Huomasiko veli, mistä kuolemasta on kysymys? Tarkastele seuraavia sanoja niin se selviää sinulle:
"...että ne, jotka elävät, EIVÄT ENÄÄ ELÄISI ITSELLEEN, VAAN HÄNELLE..."
Eli meidän "kuolema" on puhdasta metaforaa, ja se tarkoittaa että me olemme kuolleet VASTA SITTEN, KUN EMME ENÄÄ ELÄ ITSELLEMME, VAAN HÄNELLE, JEESUKSELLE KRISTUKSELLE.
Jo tämän takia on siis väärin väittää, että sinä ja minä - koska uskossa olemme - olisimme "kuolleet" jo silloin KUN Jeesus kuoli.
Milloin jaikal on "kuollut"? Vasta KUN hän elää VAIN JEESUKSELLE, eikä itselleen. Nyt ehkä ymmärrät paremmin, miksi Johannes kastaja sanoi suhteestaan Jeesukseen:
"Minun tulee vähetä, ja hänen kasvaa".
Ja samalla ehkä ymmärrät, miksi Paavali kirjoitti itsestään:
"Ja minä elän, en enä minä, vaan Kristus elää minussa".
Joten mistä kuolemasta on kysymys? Kyse on "lihan tahdon" kuolemasta, eli sielullisen mielen ruokkimisen sijaan, sen nälkään tappamisesta, jossa korostuu seuraava jae:
GAL.5:24 "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen."
Kyse onkin prosessista jossa pyritään pääsemään "olotilaan", jossa emme elää enää himojemme mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaisesti. Ei siis ole kysymys mistään kertakaikkisesta kuolemasta, sillä sitä emme saavuta tässä ajassa. En minä ainakaan. Ja veikkaan, että jaikalissakin on sitä lihallisuuttaa ja vanhaa aatua jäljellä. Ja se välillä nostaa päätään kaikessa sielullisuudessaan, vaikka hän väittää olevansa kertakaikkisen kuollut jo 2000 vuotta sitten. Entäs oletko kuollut uudestisyntymisessäsi? Jos olisit uskoontulossasi kuollut yhden kertakaikkisen kuoleman, niin Jeesuksen seuraavat sanat olisivat turhia:
"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon JOKA PÄIVÄ ristinsä ja seuratkoon minua. Saat heittää herjaa nisujyvän kuolemasta ja muustakin jos niin haluat, todistaaksesi että olen väärässä, mutta tosiasia on, että vanha aatu elää ja nostelee päätään, jonka takia ristin ottaminen joka päivä on välttämättömyys. Eivät kuolleet tarvitse ottaa mitään ristiä joka päivä. Risti on tätä aikaa varten. Taivaassa ei sitä enää "kannella".
....JATKUU>>>>>>>>>>>>>>> JATKOA EDELLIESTÄ:
Jos jaikal ei kiellä itsensä, jos hän ei ota ristinsä joka päivä, hän ei ole silloin kuollut, vaikka väittää kuolleensa jo 2000 vuotta sitten, silloin KUN Jeesus kuoli. Ja jos hänen lihansa tippuu "ristiltä" alas, niin aina sen voi "naulata takaisin" sinne, kieltämällä lihan himot ja halut... ja näin matka jatkuu.
Kyllä, jaikal on täydellinen Kristuksessa, mutta ei "lihassa", vaan "Kristuksessa". Siksi Paavalikin kirjoitti itsestään:
"Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, JOISTA MINÄ OLEN SUURIN."
Voit siis yhtä aikaa olla kuollut ja ei kuollut. Yhtäaikaa syntinen ja ei syntinen. Ja nyt kysyt ehkä huulet pyöreänä: "Mutta kuinkas se sellainen on mahdollista"?
Se johtuu siitä, että Paavali käytti kielikuvia kertoessaan näistä hengellisistä asioista. Jutut olivat täynnä vertauksia, metaforaa ja idiomeja, aivan samalla tavalla kuin Jeesuksenkin opetukset ja sanomiset. Ja sinun tehtäväsi on löytää niitten "punaisen langan", muuten sinä eksyt tulkinnoissasi.
Kuolleet eivät tee syntiä. Ja kuitenkin "kuolleet" voivat tehdä syntiä. Paavali sanoi olevansa niin "kuollut" ettei hän enää elää, ja samalla hän väittää olevansa "syntisistä suurin". Ja silti tiedämme että hän oli Kristuksen veren kautta pyhitetty Jeesuksen apostoli. Kuinkas tämä on mahdollista, että hän "kuoleenakin" on syntinen? Ei se olekaan, ellei ymmärrä kielikuvia, tai jos ei osaa muodostaa Raamatun sanomasta ehyttä kokonaiskuvaa.
Raamattu sanoo: "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä", 1 Joh.3:9,
ja kuitenkin se lähes samaan "hengenvetoon" ilmoittaa, että joku saattaa nähdä veljensä tekevän syntiä, 1 Joh.5.16. Ja oletuksena meillä tietenkin on, että tämä "veli" on "Jumalasta syntynyt" koska hän on veli Kristuksessa. Asiayhteydestä kuitenkin selviää, että on olemassa syntiä joka on kuolemaksi, ja on syntiä, mikä ei ole kuolemaksi (siis hengelliseksi kuolemaksi).
Jopa tekemätön hyvä teko on meille synniksi. Jos ymmärrät että sinä voit tehdä hyvää (ihmisille), mutta et silti tee, niin se asiaa muodostuu sinulle synniksi, Jaak.4:17. Joten kyllä, minäkin olen syntinen, mutta armahdettu syntinen. Sillä Jeesuksen Kristuksen veri pesee minut puhtaaksi kaikista synneistäni koska "valkeudessa vaellan", 1.Joh.1:7.
Uskon että tämä tällainen teologia ei sovi sinun opetukseesi, jaikal, koska mielestäsi ihminen on joko kuollut tai elävä, eikä kuollut ja elävä. Ja todennäköisesti myös uskot, että ihminen on joko vanhurskas tai syntinen, mutta ei yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Jos et ymmärrä mitä Paavali tarkoitti, kun hän sanoi itsestään "minä syntisistä suurin", silloin et voi myöskään ymmärtää mitä kirjoitan sinulle, kun sanon että olen "armahdettu syntinen", tai syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa. Et voi myöskään ymmärtää sitä, miten on mahdollista ettemme ole "lain alla" ja että se ei silti ole kumottu, vaan "täytetty" Kristuksen kautta.
Joko nyt jaikal ymmärrät, miksi olemme kuolleet, emmekä silti kuolleet; miksi olemme kuolleet Kristuksen kanssa, emmekä silti kuolleet KUN hän kuoli; ja miksi olemme syntisiä, emmekä siliti syntisiä? Pitääkö minun jatkaa, vai saitko tarpeeksi? Kupliva Kupla kirjoitti:
>>>>>>> JATKOA EDELLIESTÄ:
Jos jaikal ei kiellä itsensä, jos hän ei ota ristinsä joka päivä, hän ei ole silloin kuollut, vaikka väittää kuolleensa jo 2000 vuotta sitten, silloin KUN Jeesus kuoli. Ja jos hänen lihansa tippuu "ristiltä" alas, niin aina sen voi "naulata takaisin" sinne, kieltämällä lihan himot ja halut... ja näin matka jatkuu.
Kyllä, jaikal on täydellinen Kristuksessa, mutta ei "lihassa", vaan "Kristuksessa". Siksi Paavalikin kirjoitti itsestään:
"Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, JOISTA MINÄ OLEN SUURIN."
Voit siis yhtä aikaa olla kuollut ja ei kuollut. Yhtäaikaa syntinen ja ei syntinen. Ja nyt kysyt ehkä huulet pyöreänä: "Mutta kuinkas se sellainen on mahdollista"?
Se johtuu siitä, että Paavali käytti kielikuvia kertoessaan näistä hengellisistä asioista. Jutut olivat täynnä vertauksia, metaforaa ja idiomeja, aivan samalla tavalla kuin Jeesuksenkin opetukset ja sanomiset. Ja sinun tehtäväsi on löytää niitten "punaisen langan", muuten sinä eksyt tulkinnoissasi.
Kuolleet eivät tee syntiä. Ja kuitenkin "kuolleet" voivat tehdä syntiä. Paavali sanoi olevansa niin "kuollut" ettei hän enää elää, ja samalla hän väittää olevansa "syntisistä suurin". Ja silti tiedämme että hän oli Kristuksen veren kautta pyhitetty Jeesuksen apostoli. Kuinkas tämä on mahdollista, että hän "kuoleenakin" on syntinen? Ei se olekaan, ellei ymmärrä kielikuvia, tai jos ei osaa muodostaa Raamatun sanomasta ehyttä kokonaiskuvaa.
ja kuitenkin se lähes samaan "hengenvetoon" ilmoittaa, että joku saattaa nähdä veljensä tekevän syntiä, 1 Joh.5.16. Ja oletuksena meillä tietenkin on, että tämä "veli" on "Jumalasta syntynyt" koska hän on veli Kristuksessa. Asiayhteydestä kuitenkin selviää, että on olemassa syntiä joka on kuolemaksi, ja on syntiä, mikä ei ole kuolemaksi (siis hengelliseksi kuolemaksi).
Jopa tekemätön hyvä teko on meille synniksi. Jos ymmärrät että sinä voit tehdä hyvää (ihmisille), mutta et silti tee, niin se asiaa muodostuu sinulle synniksi, Jaak.4:17. Joten kyllä, minäkin olen syntinen, mutta armahdettu syntinen. Sillä Jeesuksen Kristuksen veri pesee minut puhtaaksi kaikista synneistäni koska "valkeudessa vaellan", 1.Joh.1:7.
Uskon että tämä tällainen teologia ei sovi sinun opetukseesi, jaikal, koska mielestäsi ihminen on joko kuollut tai elävä, eikä kuollut ja elävä. Ja todennäköisesti myös uskot, että ihminen on joko vanhurskas tai syntinen, mutta ei yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Jos et ymmärrä mitä Paavali tarkoitti, kun hän sanoi itsestään "minä syntisistä suurin", silloin et voi myöskään ymmärtää mitä kirjoitan sinulle, kun sanon että olen "armahdettu syntinen", tai syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa. Et voi myöskään ymmärtää sitä, miten on mahdollista ettemme ole "lain alla" ja että se ei silti ole kumottu, vaan "täytetty" Kristuksen kautta.
Joko nyt jaikal ymmärrät, miksi olemme kuolleet, emmekä silti kuolleet; miksi olemme kuolleet Kristuksen kanssa, emmekä silti kuolleet KUN hän kuoli; ja miksi olemme syntisiä, emmekä siliti syntisiä? Pitääkö minun jatkaa, vai saitko tarpeeksi?Minä kysyn sinulta vain yhden kysymyksen.
Viittasiko Paavali elämäänsä ennen uudestisyntymistään Jumalan seurakunnan vainoojana vai elämäänsä uudestisyntyneenä uskovana sanoessaan: "Olen syntisistä suurin"? Miten luet jatkon hänen todistuksestaan?
Muuten kirjoituksesi oli niin pitkä ja siinä on paljon kommentoimista mutta näen että sinä et ole halukas keskustelemaan vaan väittelemään. Kiitos kuitenkin mielipiteistäsi.Kupliva Kupla kirjoitti:
>>>>>>> JATKOA EDELLIESTÄ:
Joko nyt jaikal ymmärrät, miksi olemme kuolleet, emmekä silti kuolleet; miksi olemme kuolleet Kristuksen kanssa, emmekä silti kuolleet KUN hän kuoli; ja miksi olemme syntisiä, emmekä siliti syntisiä? Pitääkö minun jatkaa, vai saitko tarpeeksi?>>Uskon että tämä tällainen teologia ei sovi sinun opetukseesi, jaikal, koska mielestäsi ihminen on joko kuollut tai elävä, eikä kuollut ja elävä. Ja todennäköisesti myös uskot, että ihminen on joko vanhurskas tai syntinen, mutta ei yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas.
- ?
Semper.Fidelis kirjoitti:
>>Uskon että tämä tällainen teologia ei sovi sinun opetukseesi, jaikal, koska mielestäsi ihminen on joko kuollut tai elävä, eikä kuollut ja elävä. Ja todennäköisesti myös uskot, että ihminen on joko vanhurskas tai syntinen, mutta ei yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas.
Mitä tarkoitat että "kupliva kupla" ei ole omiaan herättämään luottamusta?
Perustele ja hyvin. - jaikali
>>Uskon että tämä tällainen teologia ei sovi sinun opetukseesi, jaikal, koska mielestäsi ihminen on joko kuollut tai elävä, eikä kuollut ja elävä. Ja todennäköisesti myös uskot, että ihminen on joko vanhurskas tai syntinen, mutta ei yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas.
>>> Kevennyksenä ja hieman leikillisesti kärjistäen haluan sanoa, että "räjäytit pajatson suoraan jaikalin nenän edessä" :) No, se teki hänelle VAIN hyvää, siis oikeasti.
- markka on kova sana
jaikali kirjoitti:
>>> Kevennyksenä ja hieman leikillisesti kärjistäen haluan sanoa, että "räjäytit pajatson suoraan jaikalin nenän edessä" :) No, se teki hänelle VAIN hyvää, siis oikeasti.
Älähän nyt. Markka on vielä kova sana Suomessakin kun Euroopan holtittomat luopuvat eurosta, etunenässä kreikka, ja myöhemmin myös Suomi.
? kirjoitti:
Mitä tarkoitat että "kupliva kupla" ei ole omiaan herättämään luottamusta?
Perustele ja hyvin.Kysymyksesi oli kaiketi ns. retorinen, mutta perustelen silti lyhyesti; olitpa sitten itse Mr. K.Kupla tai joku sivullinen kyselijä:
Elikkäs, 'kupliminen' kuin myös 'kupla' omaavat sanoina kevyehkön ja epästabiilin substanssin. Mutta kuten edellisessä viestissäni tarkoitin tehdä selväksi: ei nimi viestiä pahenna, joten lepo vaan siltä osin..
Seuraavaksi voisit perustella - ja teekin se hyvin, miksi moinen kuvatus on nimimerkiksesi joutunut :)
PS. Suositan aivan tosissani sinulle nimimerkkisi rekisteröimistä; minun puolestani se voi aivan hyvin olla tuo kupluplu...kin..jaikali kirjoitti:
Oletko muuten opetellut erottamaan kultaa kissankullasta?
Pajatsosta ei tällä kertaa tullut sitä jälkimmäistä :)- jaikali
Oletko muuten opetellut erottamaan kultaa kissankullasta?
Pajatsosta ei tällä kertaa tullut sitä jälkimmäistä :)Erikoista että sinä esiinnyt palstalla yliopettajana ja tuomarina ja jopa henkien arvostelijana etkä kuitenkaan erota oikeaa markkaa pelimarkasta. Silloin ei pitäisi olla niin itsevarma opettaja.
>>>Oletko muuten opetellut erottamaan kultaa kissankullasta?
Pajatsosta ei tällä kertaa tullut sitä jälkimmäistä :) jaikali kirjoitti:
Erikoista että sinä esiinnyt palstalla yliopettajana ja tuomarina ja jopa henkien arvostelijana etkä kuitenkaan erota oikeaa markkaa pelimarkasta. Silloin ei pitäisi olla niin itsevarma opettaja.
Pajatsosta ei tällä kertaa tullut sitä jälkimmäistä :)Sinulle palsta saattaa olla esiintymisfoorumi, minulle ei.
Minä kirjoitan ja kommentoin niinkuin oikeaksi havaitsen.
Virheitäkin tulee, onneksi vain harvoin:), en ole erehtymätön.
Mutta asiaan, voisitko ottaa pari esimerkkiä K.Kuplan viesteistä (27.5.2011 klo 14:37 ja 27.5.2011 klo 14:38), tarkoitan sellaisia esimerkkejä, joissa ko. kirjoittaja mielestäsi kirjoittaa Raamatun vastaisella tavalla edustaen vain oman päänsä kehitelmiä.
Tutkitaan sitten rauhassa niitä kohtia, jotka olet poiminut esille.
Tuumasta toimeen, hojo-hojo! Näytä, että olet sanojesi takana.- minäkin jaikali? oho
jaikali kirjoitti:
Erikoista että sinä esiinnyt palstalla yliopettajana ja tuomarina ja jopa henkien arvostelijana etkä kuitenkaan erota oikeaa markkaa pelimarkasta. Silloin ei pitäisi olla niin itsevarma opettaja.
Pajatsosta ei tällä kertaa tullut sitä jälkimmäistä :)Mitä täh? Minäkö esiinnyn palstalla yliopettajana? Ja jopa henkien arvostelijana? En mie sellaista oo koskaan ees väittänyt. Mitä sie höpiset? En mie tääl mittää oo opettanut. Mee vaa itteesi. Ja vaik olisinkin opettanut, niin on kannaltasi typerää väittää, että markan ja pelimarkan erottamisen taito on jonkinlainen hyve tai todistus siitä, että olisi sen takia parempi opettaja.
Mene vain tutkimaan omaa kirjoitushistoriaasi niin huomaat kuka se omasta mielestään on todellinen "yliopettaja". Se olet sinä, joka olet minä, ja silti me ollaan yhdessä yksi... siis niinku "echad" on yhdistetty yksi, vaikka oikeasti tarkoittaa yksi. Ja koska me ollaan yksi, me olemme yhdessä todistus siitä, että me ollaan "yhdistetty pelimarkka". Aivan samalla tavalla kuin 1 1 1 on 1, niin mekin kolme ollaan yksi, siis minä jaikali sinä jaikal markka= yksi pelimarkka!!! Tämä jo itsessään todistaa vakuuttavalla tavalla sen, että kolminaisuusoppi on todellinen tosiasia, vaikka sitä ei voi järjellä ymmärtää. - Olin typerys
Kysymyksesi oli kaiketi ns. retorinen, mutta perustelen silti lyhyesti; olitpa sitten itse Mr. K.Kupla tai joku sivullinen kyselijä:
Elikkäs, 'kupliminen' kuin myös 'kupla' omaavat sanoina kevyehkön ja epästabiilin substanssin. Mutta kuten edellisessä viestissäni tarkoitin tehdä selväksi: ei nimi viestiä pahenna, joten lepo vaan siltä osin..
Seuraavaksi voisit perustella - ja teekin se hyvin, miksi moinen kuvatus on nimimerkiksesi joutunut :)
PS. Suositan aivan tosissani sinulle nimimerkkisi rekisteröimistä; minun puolestani se voi aivan hyvin olla tuo kupluplu...kin..En ole tuo kupla vaan ihan lukija vaan. Hyvä kun kerroit, olisin jäänyt muuten siihen luuloon että hän ei tosiaan ole omiaan herättämään luottamusta.
Minusta hänen kirjoituksensa oli hyvä, enkä arvannut sinun nakkaavan siinä vitsinpoikasella. Olin tällä kertaa huumorintajuton tai muissa maailmoissa. Olin typerys kirjoitti:
En ole tuo kupla vaan ihan lukija vaan. Hyvä kun kerroit, olisin jäänyt muuten siihen luuloon että hän ei tosiaan ole omiaan herättämään luottamusta.
Minusta hänen kirjoituksensa oli hyvä, enkä arvannut sinun nakkaavan siinä vitsinpoikasella. Olin tällä kertaa huumorintajuton tai muissa maailmoissa.Mitäpä tuosta, ei tässä ainakaan minun päreeni palaneet:)
Mielenkiintoista on nähdä, saako jaikal-jaikali perusteltua arvioitaan, joissa hän vähättelee K.Kuplan kirjoituksia tyyliin >>kun katsoin "rahoja" ne olivat enimmäkseen arvottomia pelimarkkoja.minäkin jaikali? oho kirjoitti:
Mitä täh? Minäkö esiinnyn palstalla yliopettajana? Ja jopa henkien arvostelijana? En mie sellaista oo koskaan ees väittänyt. Mitä sie höpiset? En mie tääl mittää oo opettanut. Mee vaa itteesi. Ja vaik olisinkin opettanut, niin on kannaltasi typerää väittää, että markan ja pelimarkan erottamisen taito on jonkinlainen hyve tai todistus siitä, että olisi sen takia parempi opettaja.
Mene vain tutkimaan omaa kirjoitushistoriaasi niin huomaat kuka se omasta mielestään on todellinen "yliopettaja". Se olet sinä, joka olet minä, ja silti me ollaan yhdessä yksi... siis niinku "echad" on yhdistetty yksi, vaikka oikeasti tarkoittaa yksi. Ja koska me ollaan yksi, me olemme yhdessä todistus siitä, että me ollaan "yhdistetty pelimarkka". Aivan samalla tavalla kuin 1 1 1 on 1, niin mekin kolme ollaan yksi, siis minä jaikali sinä jaikal markka= yksi pelimarkka!!! Tämä jo itsessään todistaa vakuuttavalla tavalla sen, että kolminaisuusoppi on todellinen tosiasia, vaikka sitä ei voi järjellä ymmärtää.Kiitos hauskasta imitoimisestasi. Mutta et pääse jatkoon.
Ruksi kajahti tästä esityksestäsi.jaikal kirjoitti:
Minä kysyn sinulta vain yhden kysymyksen.
Viittasiko Paavali elämäänsä ennen uudestisyntymistään Jumalan seurakunnan vainoojana vai elämäänsä uudestisyntyneenä uskovana sanoessaan: "Olen syntisistä suurin"? Miten luet jatkon hänen todistuksestaan?
Muuten kirjoituksesi oli niin pitkä ja siinä on paljon kommentoimista mutta näen että sinä et ole halukas keskustelemaan vaan väittelemään. Kiitos kuitenkin mielipiteistäsi.Rakas Jaikal !! Olen hyvin iloinen että kysyit tuon kysymyxen niin säästit sen minulta ja nyt jäämme odottamaan oliko koko esitys saarna vai hyvin laadittu filosoofinen teos jossa on vain epäuskoa ja halua saada toiset epäuskomaan että ihminen jää auttamattomasti Aadamin suvussa eikä peri Jumalan jo tässä ajasa ja pääse Kristuxen suvuun.. ?? hmm..
jaikal kirjoitti:
Minä kysyn sinulta vain yhden kysymyksen.
Muuten kirjoituksesi oli niin pitkä ja siinä on paljon kommentoimista mutta näen että sinä et ole halukas keskustelemaan vaan väittelemään. Kiitos kuitenkin mielipiteistäsi.>>Milloin jaikal on "kuollut"? Vasta KUN hän elää VAIN JEESUKSELLE, eikä itselleen. Nyt ehkä ymmärrät paremmin, miksi Johannes kastaja sanoi suhteestaan Jeesukseen:
"Minun tulee vähetä, ja hänen kasvaa".>Jos jaikal ei kiellä itsensä, jos hän ei ota ristinsä joka päivä, hän ei ole silloin kuollut, vaikka väittää kuolleensa jo 2000 vuotta sitten, silloin KUN Jeesus kuoli.>Pitääkö minun jatkaa, vai saitko tarpeeksi?>Mutta kun katsoin "rahoja" ne olivat enimmäkseen arvottomia pelimarkkoja. Mutta voihan niillä jatkaa peliä jos pelaaminen kiinnostaa
- raamattutunti
Tapiolle ei taida olla selvää se, mitä kasteessa tapahtuu. Hän on omaksunut
tuon ev. lut. kirkon keksimän vesi-teorian, jossa vedelle annetaan mysti-
siä ominaisuuksia aina syntien anteeksiantamiseen asti.
Heillä koko uskonelämä perustuu kasteeseen ja siinä vauvalle lahjoitetaan
kaikki, mitä pelastumiseen tarvitaan.
Raamatun mukaanhan kaste on "vanhan ihmisen hautaamista" ,
Room 6:4
"Niin olemme siis yhdessä Hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, Isän kirkkauden kautta, samoin
pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
Hengellisesti kuollut ihminenhän haudataan jotta se ei ala haisemaan,
kuten monelle kastamattomalle tapahtuu.
Uskoontulon yhteydessä vanha ihminen kuolee synnille ja tälle maailmalle
ja tuo lihan kuoleman pitäisi jatkua läpi koko uskonelämän:
Room 6:11
"Niin pitäkää siis itsenne synnille kuolleena, mutta Jumalalle elävinä
Kristuksessa Jeesuksessa."
Tuo vanha ihminen, joka on kuollut EI NOUSE YLÖS KASTEHAUDASTA!!!
Sen pitää pysyä kuolleena, mutta kun vauvakasteessa yritetään haudata
elävää, niin eihän siinä tapahdu myöskään mitään "vanhan ihmisen
kuolemaa"!!! Ylösnousemuksesta puhumattakaan!
Samaa kuvaa käytetään silloin, kun sanotaan, että
"Tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on ristiinnaulittu Hänen kanssaan, että synnin ruumis kukistettaisiin." Room 6:6
Kasteessa nousee ylös uusi ihminen, jonka Jeesus verellään on jo aikaisemmin puhdistanut! Kaste ei puhdista ketään eikä poista kenekään
syntejä.
Tapio ei näköjään ymmärrä, että tuossa Kol 2:12 :ssa sanotaan:
Ollen haudattuna HÄNEN KANSSAAN kasteessa, jossa te myös Hänen
kanssaan olette herätetyt, USKON KAUTTA."
Hänen kanssaan!!!!
Siksi Tapion kysymys siitä, herätettiinkö kolossalaiset ennen kastetta tai
kasteen jälkeen osoittaa, että hän ei tajua mitä kasteessa tapahtuu.
Me olimme JEESUKSEN KANSSA kasteessa haudatut ja herätetyt
USKON KAUTTA!!!!
Emmehän me olleet silloin paikalla, kun Jeesus haudattiin!!!
Kirkolla on monenlaisia opetuksia kasteesta:
Välillä siinä vauva uudestisyntyy eli hautaamalla synnytetään. Vauva on siis
kuollut ennen kastettaan??????
Välillä vauva on jo uskossa, eli elävä, kun hänet kastetaan. Mitähän
kasteessa silloin tapahtuu???? Missä se vauvan "kuolema " on???
Mutta Tapio jatkaa kyselyjään, vaikka hänelle vääntäisi rautalangasta, sillä
hänellä ei ole tarkoituskaan uskoa mitä Raamattu tarkoitta "vanhan ihmisen
kuolemalla".
Mitenhän Taipo selittää tuon jatkon: Kol 2:13
"Teille, jotka olitte kuolleet rikoksiinne..."
Mitähän rikoksia se vauva on teyhnyt???
Kaste on todella vain ulkoinen merkki siitä, mitä Jumalan maailmassa
on tapahtunut. Näinhän Lutherkin sanoo eräässä saarnassaan:
Luther:Kaste on kuin vihkisormus, se on ulkoinen merkki päätöksestä jonka olet jo tehnyt sydämessäsi. Se osoittaa että olet uskon kautta ottanut vastaan pelastuksen lahjan, joka annetaan yksin armosta, ilman omia tekoja."
""USKOSTA OSATON ON KUOLLUT"
Tässä ainakin aloittajan uskosta osaton naputtelee kahvikupin ääressä ja haluaa elää vielä pitkään.
Kuollut elävä - elävä kuollut. Hohhoi. Mihin tämä maailma on menossa, kun kikkaillaan sanoilla elävä kuolleeksi.
Mohikaani yllätti viestiketjun teologit hyvin yksinkertaisella toteamuksella. Uskoon tullut on hengellisesti elävä.
Uskoon tullut elävä ihminen muuttuu uskonsa takia hengellisesti (tai henkisesti). Ja asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Tämä pätee mihin tahansa uskoon kääntymisessä. Hellari voi kääntyä vihamielisestä uskostaan ihmisystävällisempään luterilaisuuteen.
Se pätee myös uskonnosta pois kulkiessa. Ihminen oivaltaa, että todellisuuden ymmärtäminen on tärkeintä. Hän lopettaa jäsenmaksut ja ryhtyy tutkimaan elämän ja luonnon ongelmia niiden todellisessa merkityksssä.
Ihminen kasvoi tässä henkisesti. Hän ei kiistä satujen ja tarujen merkitystä psyyken kehityksessä, mutta ei ryhdy enää palvomaan olematonta olevaisena.
Erikoista on aloituksen johdosta uskovien kiistely pakanallisten palvontariittien oikeaoppisuudesta. Kaste, uskoontulon ajankohta ym. ym. - nehän ovat muotoseikkoja. Vain pakanauskova, jos näin voi sanoa, pistää painoa palvontamuodoille. Kaikki ne uskon kohteen lisäksi ovat ihmisen päässään muotoilemia. Eikö totta?- lopeta jo jaikal
suopursukka kirjoitti:
"USKOSTA OSATON ON KUOLLUT"
Tässä ainakin aloittajan uskosta osaton naputtelee kahvikupin ääressä ja haluaa elää vielä pitkään.
Kuollut elävä - elävä kuollut. Hohhoi. Mihin tämä maailma on menossa, kun kikkaillaan sanoilla elävä kuolleeksi.
Mohikaani yllätti viestiketjun teologit hyvin yksinkertaisella toteamuksella. Uskoon tullut on hengellisesti elävä.
Uskoon tullut elävä ihminen muuttuu uskonsa takia hengellisesti (tai henkisesti). Ja asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Tämä pätee mihin tahansa uskoon kääntymisessä. Hellari voi kääntyä vihamielisestä uskostaan ihmisystävällisempään luterilaisuuteen.
Se pätee myös uskonnosta pois kulkiessa. Ihminen oivaltaa, että todellisuuden ymmärtäminen on tärkeintä. Hän lopettaa jäsenmaksut ja ryhtyy tutkimaan elämän ja luonnon ongelmia niiden todellisessa merkityksssä.
Ihminen kasvoi tässä henkisesti. Hän ei kiistä satujen ja tarujen merkitystä psyyken kehityksessä, mutta ei ryhdy enää palvomaan olematonta olevaisena.
Erikoista on aloituksen johdosta uskovien kiistely pakanallisten palvontariittien oikeaoppisuudesta. Kaste, uskoontulon ajankohta ym. ym. - nehän ovat muotoseikkoja. Vain pakanauskova, jos näin voi sanoa, pistää painoa palvontamuodoille. Kaikki ne uskon kohteen lisäksi ovat ihmisen päässään muotoilemia. Eikö totta?Kas, kuinka "raamattutunti" leuhahtikin paikalle? Mistä osasikin ja löysi vielä
oikean ketjunkin. Ja ihan kirjautumattomanakin vielä. >>>Mitenhän Taipo selittää tuon jatkon: Kol 2:13
"Teille, jotka olitte kuolleet rikoksiinne..."
Mitähän rikoksia se vauva on teyhnyt???
- Voi jestas
millaista epäluuloisuutta täällä on toisia kirjoittajia kohtaan !
Aivankuin näille palstoille ei löytäisi ketkään muut ja tätä
ketjua ei olisi voinut huomioida tämä nimim. raamattutunti,
joka Tapion kanssa oli jo toisessa ketjussa keskustellut.
Jaikalin kirjoituksissa on enemmän luettavaa, kuin monen
muun, joten minä suosittelen Jaikalin edelleen jatkavan.Et kai sinä luule että minä olen "raamattutunti" nimimerkillä kirjoittava henkilö. En ole hän.
Jaikal mitä nä jakeet merkitsee sun opille ?? ----->
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Joh. 16:
30 Nyt me tiedämme, että sinä tiedät kaikki, etkä tarvitse, että kukaan sinulta kysyy; sentähden me uskomme sinun Jumalan tyköä lähteneen."
31 Jeesus vastasi heille: "Nyt te uskotte.Mä voin vastata sun puolesta kun näyttä että henki sussa väsyy kun joudut kohtamaan totuuden. Opetuslapset eivät voineet millään olla vanhassa liitossa uudestisyntyneitä koska Uudestisyntyminen vaati että Jeesus on ristiinnaulittu ja niin me voimme Hänessä Uudestisyntyä vai luuletko että Uudestisyntynyt ihminen niinkuin väität Pietari olleensa kun uskoi niiiin,, muuta kumminkin kielsi Jeesus kolme kerta vanhassa liiton puolella olleessa !
Yläpuolella näet Raamatusta että opetuslapset Uskoivat ja sun teologian mukaan nä sitt oli Uudestisyntyneitä Jumalan kieltäjiä vainoon kohdatessa Jaikalin uudestisyntymisteorian mukaan.. Ei niissä ollut voima kestä vastoonkäymistä niinkuin se että Jeesus otettiin pois heidän keskuudesta. Näin ei ne millään on voineet olla uudestisyntyneitä ja näin ei millään usko uudestisynnyttää..
Mä väitän että ihminen jolla on Pyhä Henki voi antautua Jeesuxelle niin että Pyhä Henki siirtää hänet Jeesuxeen joka kuoli ristillä ja niin saamme kokea sen saman kuoleman Ristillä ja saman herääminen kuolleista mitä Jeesus koki.
Se että lässytetään että usko riittää on bullschitt ja oman mielen rauhoittaminen ja sitä riittää kyllä siinä uuden viinin teologiassa ja saa ihmiset pysyvän Jeesuxen ulkopuolella uskomalla että kyllä hän on Jumalan Poika mutta ylpeys estää että missään tapauxessa alentais itseä niin että joku muu tulis Herra ja Jumala hänen elämään missä hän on kuninkaana.
Kun hän ite halua pättä miten asiat ja kaikista asioista niinkuin sinä ja muut kirjanopineitta joka omalla viisaudella vääntää ja kääntää Raamattu ylösalaisin . Ja näitä löytyy kyllä täss palstalla paljon. Osa heistä olvat oppineet perinnäisopin istumalla seurakunnissa ja ammentaa tai juosta kaikenmaailman uusissa karismattisissa piireissä ja sitten he lisävät vielä siihen että tulis mieleistä omalle synninelämälle ja puolustus. Eikö tä nyt riittää tällä kerta..- nöyrry jo
Se älähtää johon kalikka kalahtaa!!!
Jaikal tämä kertoi minulle kaikki mitä mun tarvitse tietää susta ja se on oikein hyvä että et enää vastaa mulle toivon ettet kirjoittais myöskään toisille niinkuin sä tieitäisit totuuden kun se nyt vain Jeesus tietää totuuden !!!
Kaikkille täytyy nyt sanoa että perceleekin uskoo ja vapisee mutta eihän uudestisyntynyt ole eikä se uskominen sitten pelastaa hänet eikä myöskään Uskominen auttanut Juudas Iskariotin tapauxessa eikä Kuningas Saulin tapaus.
Jumalan Henki kyllä kosketti Saulia ja hän katui kun hän oli vainonut David mutta eihän hän niistä tehnyt parannuxen vaan jatkoi vainominen loppuun saakka...
Varokaa Saulin huonoa esimerkkiä ja uskokaa nyt jo että hyvät pääsee Taivaaseen eikä pahat..savonarola kirjoitti:
Jaikal tämä kertoi minulle kaikki mitä mun tarvitse tietää susta ja se on oikein hyvä että et enää vastaa mulle toivon ettet kirjoittais myöskään toisille niinkuin sä tieitäisit totuuden kun se nyt vain Jeesus tietää totuuden !!!
Kaikkille täytyy nyt sanoa että perceleekin uskoo ja vapisee mutta eihän uudestisyntynyt ole eikä se uskominen sitten pelastaa hänet eikä myöskään Uskominen auttanut Juudas Iskariotin tapauxessa eikä Kuningas Saulin tapaus.
Jumalan Henki kyllä kosketti Saulia ja hän katui kun hän oli vainonut David mutta eihän hän niistä tehnyt parannuxen vaan jatkoi vainominen loppuun saakka...
Varokaa Saulin huonoa esimerkkiä ja uskokaa nyt jo että hyvät pääsee Taivaaseen eikä pahat..Tulitko Rakas Jaikal katumaan päälle !! Saat anteexi !!!
>>>>>>> jaikal:
"Luin nimimerkin "raamattutunti" ja Tapio 522:n välistä kastekeskustelua toisessa ketjussa. Minä huomasin että Tapiolla olivat keskustelussa esiintyneet käsitteet sekaisin.
Hän esitti jatkuvasti kysymyksiä joihin "raamattutunti" antoi mielestäni hyviä selityksiä, mutta Tapio ei ymmärtänyt koska hänen käsitteensä ovat sekaisin eikä hän yritäkään ymmärtää toista ihmistä.>>>>>>>jaikal, Saitko sinä selvää, mikä oli "raamattutunnin" vastaus kysymykseeni?>>>>>>
Tarkoitan ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9879383 käymiämme keskusteluja.
>>>>>>>>>>
(Tässä ketjussa nim. "raamattutunnin" selitys koskien jaetta Kol.2:12 on selvempi!
raamattutunti: "Tapio ei näköjään ymmärrä, että tuossa Kol 2:12 :ssa sanotaan:
Hänen kanssaan!!!!
USKON KAUTTA!!!!)
>>>>>>>>>>
Suluissa oleva raamattutunnin selitys on kuitenkin ristiriidassa hänen aikaisemman kommenttinsa kanssa.
Tapio522 (vastaus):
"No, voinhan minä itsekkin vastata:
Kol. 2:12 sanoo, että kolossalaiset herätettiin kasteessa eloon, kun uskoivat Jumalaan.
Oletko samaa mieltä"?- ei nimmaria
Tapio522 kirjoitti:
>>>>>>>jaikal, Saitko sinä selvää, mikä oli "raamattutunnin" vastaus kysymykseeni?>>>>>>
Tarkoitan ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9879383 käymiämme keskusteluja.
>>>>>>>>>>
(Tässä ketjussa nim. "raamattutunnin" selitys koskien jaetta Kol.2:12 on selvempi!
Hänen kanssaan!!!!
USKON KAUTTA!!!!)
>>>>>>>>>>
Suluissa oleva raamattutunnin selitys on kuitenkin ristiriidassa hänen aikaisemman kommenttinsa kanssa.
Tapio522 (vastaus):
Kol. 2:12 sanoo, että kolossalaiset herätettiin kasteessa eloon, kun uskoivat Jumalaan.
Oletko samaa mieltä"?Kuinkahan paljon ihmisiä on eksynyt ja yhä eksyy alkeisopin, eli kasteopin takia?
Moni on luullut ja luulee, että kaste pelastaa. Moni ylpeilee yhdellä kasteella ja toiset aikuisena otetuilla kasteilla. Monet unessa uinuvat uskovat olevansa pelastettuja sen takia, että he ovat saaneet täällä kasteen.
Kasteen tarkoitus on luvata lapsensa, tai itsensä Herran omaksi ja opetettavaksi. Kasteessa ihminen saa määrätä onko hän ja hänen alaisuudessaan elävät erotettuja Jeesuksen johdatukseen ja opetukseen.
Ihminen ei voi määrät muuta kuin sen, että menee ja vie lapsensakin täällä papin kastettavaksi ja näin lupautuu Jeesuksen seuraajaksi. Jumala on läsnä siellä, missä kastetaan ja ottaa vastaan ihmisen lupauksen opetukseen osallistumisesta. Kastetuille pitäisi opettaa Jumalan tunteminen, mutta sitä tapahtuu kovin harvoin enää nykyajassa.
On olemassa paljon suurempi Kastaja, mitä yksikään täällä kasteen antava on!
Jumala määrää kenet Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Jumala kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella heidät, jotka ottavat Jumalan Sanan vastaan niin, että Sana saa heissä ensimmäisen sijan. Nuo ihmiset ovat kuolleet Sanan voimasta maailmalle ja nuo ihmiset Jumala kastaa Poikaansa.
Täällä papin antama kaste ei ole lihan saastan poistamiseksi annettu, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta. Kaikkien kastettujen tulisi tietää, että he ovat kastetut Jeesuksen ylösnousemiseen ja sitä heidän tulisi tunnustaa. Moni ei käsitä miksi hän on käynyt kasteella, tai miksi hänet on kastettu. Jeesuksen käsky on useimmiten voimassa kristinuskoa tunnustavissa maissa vain kasteen osalta. Opetus on hyljätty ja näin kasteen lupaus on jäänyt toteutumatta.
Jeesus käski kastaa ja opettaa.
1. Pietarin kirje 3
18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. ei nimmaria kirjoitti:
Kuinkahan paljon ihmisiä on eksynyt ja yhä eksyy alkeisopin, eli kasteopin takia?
Moni on luullut ja luulee, että kaste pelastaa. Moni ylpeilee yhdellä kasteella ja toiset aikuisena otetuilla kasteilla. Monet unessa uinuvat uskovat olevansa pelastettuja sen takia, että he ovat saaneet täällä kasteen.
Kasteen tarkoitus on luvata lapsensa, tai itsensä Herran omaksi ja opetettavaksi. Kasteessa ihminen saa määrätä onko hän ja hänen alaisuudessaan elävät erotettuja Jeesuksen johdatukseen ja opetukseen.
Ihminen ei voi määrät muuta kuin sen, että menee ja vie lapsensakin täällä papin kastettavaksi ja näin lupautuu Jeesuksen seuraajaksi. Jumala on läsnä siellä, missä kastetaan ja ottaa vastaan ihmisen lupauksen opetukseen osallistumisesta. Kastetuille pitäisi opettaa Jumalan tunteminen, mutta sitä tapahtuu kovin harvoin enää nykyajassa.
Jumala määrää kenet Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Jumala kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella heidät, jotka ottavat Jumalan Sanan vastaan niin, että Sana saa heissä ensimmäisen sijan. Nuo ihmiset ovat kuolleet Sanan voimasta maailmalle ja nuo ihmiset Jumala kastaa Poikaansa.
Täällä papin antama kaste ei ole lihan saastan poistamiseksi annettu, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta. Kaikkien kastettujen tulisi tietää, että he ovat kastetut Jeesuksen ylösnousemiseen ja sitä heidän tulisi tunnustaa. Moni ei käsitä miksi hän on käynyt kasteella, tai miksi hänet on kastettu. Jeesuksen käsky on useimmiten voimassa kristinuskoa tunnustavissa maissa vain kasteen osalta. Opetus on hyljätty ja näin kasteen lupaus on jäänyt toteutumatta.
1. Pietarin kirje 3
18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.Sitä minäkin ihmettelen ja kauhistuxen miettii kun Raamattu varoittaa menemään lain alle elikä perinteitä harrastamaan niinkuin sabattia aivan niinkuin ne voisi korvata Jeesusta ja Hänen Ristinkuolema..
savonarola kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen ja kauhistuxen miettii kun Raamattu varoittaa menemään lain alle elikä perinteitä harrastamaan niinkuin sabattia aivan niinkuin ne voisi korvata Jeesusta ja Hänen Ristinkuolema..
Olen tavannut tuhansia uskovia jotka ovat käyneet kasteelle ja ei kaste on muuttanut heidän elämä sen puhtampaa millään.
Mutta taitaa olla niin että Uskovaiset on laiskoja lukemaan Raamatun ja jää pyörimään alkulehdissä ja evankeliumissa ta aposteleissa ja saa sitten ihan eri käsitys kasteesta mitä siihen on ollut tarkoitus josta me voimme lukea RAAMATUN LOPUSSA !!
1. Pietarin kirje 3
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Kiitos hyvästä ja Raamatunmukaista raitista textistä ja Sanoma Rakas ei nimmaria!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ei nimmaria kirjoitti:
Kuinkahan paljon ihmisiä on eksynyt ja yhä eksyy alkeisopin, eli kasteopin takia?
1. Pietarin kirje 3
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.Nykyisin kasteessa ihminen otetaan joko kirkon tai maallisen uskonnollisen järjestön jäseneksi. Tärkeämpi kuin veteen upottaminen tai vauvan pään kastelu on se kaste, joka saadaan Jeesukselta ihmisen tullessa uskoon. Se on Pyhän Hengen kaste.
Ihmisen tullessa uskoon ratkaisee PH:n saaminen, ketä ihminen uskoo. Uskooko hän uskonnollista valmiiksi pureskeltua teoriaa vaiko Jeesuksen julistamaa totuutta. Jos uskoo kirkkojen ja uskonnollisten järjestöjen oppeja, ei ihmisellä ole Pyhää Henkeä vaan luulo, että minulla on PH.
Näin se toimii.- ei nimmaria
savonarola kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen ja kauhistuxen miettii kun Raamattu varoittaa menemään lain alle elikä perinteitä harrastamaan niinkuin sabattia aivan niinkuin ne voisi korvata Jeesusta ja Hänen Ristinkuolema..
Jumalan Sana tuli vapaudesta, sillä siellä missä Jumala on, siellä on vapaus.
Jumalan Sanan täytyi syntyä ihmisen tähden lain alaiseksi, eli Hän riisutui valtaoikeuksistaan ja vaupudestaan ja syntyi neitsyt Marian kautta lain alle.
Jumalan Sana TULI ihmiseksi ja esikuvaksi Jumalan luomakuntaan. Lakia ei ole siellä, missä ei tunneta Jumalan Tahtoa. Siellä missä tunnetaan Jumala on laki ja se on voimassa niin kauan, kuin on taivas ja maa olemassa.
Jeesus oli ihmisen Poikana kuulianen Jumalan Tahdolle. Hän kärsi ja oppi kärsimänsä kautta. Vapaudesta tulleen piti taipua lain alle ja kärsimykseen. Kuuliaisuutensa kautta Hän voitti ja pääsi irti lain vastuusta. Tuo tapahtuu kaikille, joiden esikuvana on Jeesus. Heille tulee laki, joka ajaa heidät Kristukseen ja laista vapaaksi. Vain Kristuksessa eläviä vastaan ei ole lakia, sillä kuulaisuus laille ja Jumalan Tahdolle pitää ihmisen lain pitäjänä ja vapaana.
Laittomuus on syntiä ja laittomia vastaan tulee laki, vaikka he eivät sitä tänään uskoisikaan. Lain rikkojat joutuvat lain tuomiolle. Vapaatkin joutuvat tuomiolle ja heidät tuomitsee vapaudenlaki. Laki on ja siitä ei kukaan mihinkään pääse. Tapio522 kirjoitti:
>>>>>>>jaikal, Saitko sinä selvää, mikä oli "raamattutunnin" vastaus kysymykseeni?>>>>>>
>>>>>>>>>>
Hänen kanssaan!!!!
USKON KAUTTA!!!!)
>>>>>>>>>>
Tapio522 (vastaus):
Oletko samaa mieltä"?Näiden palstakeskustelujen ongelma on siinä että keskustelijat syyttävät ja tuomitsevat toisiaan yrittämättä edes lukea toisen kirjoitusta ja ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Keskustelu pitäisi käydä toista kunnioittaen mutta nyt keskustelut käydään toista halveksien ja syyttäen pyrkien lyömään toista.
Sitten yritetään todistaa omat väitteet oikeiksi eikä anneta periksi piirtoakaan, ei vaikka itse olisi kuinka väärässä ja keskustelutoveri olisi Raamatun opettaja. Näin minä koen sinun ja raamattutunti keskustelussa käyneet. Sinä et ota vastaan hänen opetustaan vaikka hän kykenisi antamaan sinulle Jumalan Sanaa. Sinä olet niin kuin kiukutteleva pikkulapsi joka ei tahdo syödä.
Tämä on harmillista. Sinä jatkuvasti jankkaat omia asioitasi. Teet kysymyksesi niin että ei niihin voi vastata antamatta sinulle lisää polttoainetta harhaasi. Sinähän pyrit kysymystesi esittämisellä päästä jonnekin johon keskustelutoveri ei tahdo mennä. Et voi pakottaa ketään. Heitä nyt omat vänkäämisesi pois ja keskity kuuntelemaan mitä toisilla keskustelijoilla on sinulle sanomista.
Etkö ollenkaan koe sitä koska keskustelutoverisi on varttunut uskova ja jopa Raamatun opettaja. Minä uskon huomaavani luettuani kirjoittajan muutaman kirjoituksen kuka on perillä Sanassa ja kuka tuo omia mielipiteitään Raamatun Sanasta. Jumalan Sanassa kun on Pyhä Henki mutta ihmisjaarituksissa ei ole Pyhä Henki.
Raamattutunti yritti johdattaa keskustelun ja sen kautta sinut oikeille raiteille antaaksesi sinulle oikeaa opetusta. Sinä konttasit vieressä etkä suostunut nousemaan raiteille. Näin minä koin lukiessani keskusteluanne. Sinä olet juuttunut kiinni omiin ajatusmalleihisi. Raamattutunti yritti johdattaa ja nostaa sinua niin että pääsisit eteenpäin Jumalan tiellä. Sinä et tarjonnut hänelle kättä. Sinä kiukuttelit niin kuin lapsi aivan niin kuin kiukuttelet tässäkin ketjussa.
Tämän tähden keskustelut kanssasi ovat voimia ja aikaa sekä kärsivällisyyttä vaativia. Minä en jaksa jankata sinun kanssasi. Olen nähnyt kuinka toimit toisten keskustelijoiden kanssa ja onhan minulla itsellänikin kokemusta sinusta meidän välisistä vanhurskauttamiskeskusteluista. Et kyennyt silloin ottamaan vastaan minulta yksinkertaista Sanaa. Et näytä muuttuneen piirtoakaan. Sama jaaritus kaikissa keskusteluissa.savonarola kirjoitti:
Olen tavannut tuhansia uskovia jotka ovat käyneet kasteelle ja ei kaste on muuttanut heidän elämä sen puhtampaa millään.
Mutta taitaa olla niin että Uskovaiset on laiskoja lukemaan Raamatun ja jää pyörimään alkulehdissä ja evankeliumissa ta aposteleissa ja saa sitten ihan eri käsitys kasteesta mitä siihen on ollut tarkoitus josta me voimme lukea RAAMATUN LOPUSSA !!
1. Pietarin kirje 3
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Kiitos hyvästä ja Raamatunmukaista raitista textistä ja Sanoma Rakas ei nimmaria!!!!!!!!!!!!!!!!!!!>>>Olen tavannut tuhansia uskovia jotka ovat käyneet kasteelle ja ei kaste on muuttanut heidän elämä sen puhtampaa millään.
- tosi on
jaikal kirjoitti:
>>>Olen tavannut tuhansia uskovia jotka ovat käyneet kasteelle ja ei kaste on muuttanut heidän elämä sen puhtampaa millään.
Savonarola on oikeassa. Eihän kaste mitään muutakkaan. Kyllä ne on muut asiat jotka ihmisen muuttaa, jos muuttaa, esim, elinympäristö ja elämäntilanteen muuttuminen jne.
- ?
jaikal kirjoitti:
Näiden palstakeskustelujen ongelma on siinä että keskustelijat syyttävät ja tuomitsevat toisiaan yrittämättä edes lukea toisen kirjoitusta ja ymmärtää mitä toinen tarkoittaa. Keskustelu pitäisi käydä toista kunnioittaen mutta nyt keskustelut käydään toista halveksien ja syyttäen pyrkien lyömään toista.
Sitten yritetään todistaa omat väitteet oikeiksi eikä anneta periksi piirtoakaan, ei vaikka itse olisi kuinka väärässä ja keskustelutoveri olisi Raamatun opettaja. Näin minä koen sinun ja raamattutunti keskustelussa käyneet. Sinä et ota vastaan hänen opetustaan vaikka hän kykenisi antamaan sinulle Jumalan Sanaa. Sinä olet niin kuin kiukutteleva pikkulapsi joka ei tahdo syödä.
Tämä on harmillista. Sinä jatkuvasti jankkaat omia asioitasi. Teet kysymyksesi niin että ei niihin voi vastata antamatta sinulle lisää polttoainetta harhaasi. Sinähän pyrit kysymystesi esittämisellä päästä jonnekin johon keskustelutoveri ei tahdo mennä. Et voi pakottaa ketään. Heitä nyt omat vänkäämisesi pois ja keskity kuuntelemaan mitä toisilla keskustelijoilla on sinulle sanomista.
Etkö ollenkaan koe sitä koska keskustelutoverisi on varttunut uskova ja jopa Raamatun opettaja. Minä uskon huomaavani luettuani kirjoittajan muutaman kirjoituksen kuka on perillä Sanassa ja kuka tuo omia mielipiteitään Raamatun Sanasta. Jumalan Sanassa kun on Pyhä Henki mutta ihmisjaarituksissa ei ole Pyhä Henki.
Raamattutunti yritti johdattaa keskustelun ja sen kautta sinut oikeille raiteille antaaksesi sinulle oikeaa opetusta. Sinä konttasit vieressä etkä suostunut nousemaan raiteille. Näin minä koin lukiessani keskusteluanne. Sinä olet juuttunut kiinni omiin ajatusmalleihisi. Raamattutunti yritti johdattaa ja nostaa sinua niin että pääsisit eteenpäin Jumalan tiellä. Sinä et tarjonnut hänelle kättä. Sinä kiukuttelit niin kuin lapsi aivan niin kuin kiukuttelet tässäkin ketjussa.
Tämän tähden keskustelut kanssasi ovat voimia ja aikaa sekä kärsivällisyyttä vaativia. Minä en jaksa jankata sinun kanssasi. Olen nähnyt kuinka toimit toisten keskustelijoiden kanssa ja onhan minulla itsellänikin kokemusta sinusta meidän välisistä vanhurskauttamiskeskusteluista. Et kyennyt silloin ottamaan vastaan minulta yksinkertaista Sanaa. Et näytä muuttuneen piirtoakaan. Sama jaaritus kaikissa keskusteluissa.>> Et kyennyt OTTAMAAN MINULTA yksinkertaista Sanaa?
Voi äly!!!! Mikä luulet olevasi sinä mitätön itsensä ylentäjä? !!! tosi on kirjoitti:
Savonarola on oikeassa. Eihän kaste mitään muutakkaan. Kyllä ne on muut asiat jotka ihmisen muuttaa, jos muuttaa, esim, elinympäristö ja elämäntilanteen muuttuminen jne.
Kasteessa on siunaus joka muuttaa ihmistä.
Kasteessa haudataan vanha aatu/eeva kasteen hautaan.
Kasteessa uusi luomus nouseen Jeesuksen kanssa uuteen elämään.
Jos kasteella ei ole ihmiselle mitään merkitystä, ei kannata mennä kasteelle. Mitä se silloin hyödyttää? Ehkä juuri siksi monet uskovat eivät mene upotuskasteelle hautaamaan vainajaa, vanhaa syntistä ihmistään koska eivät ymmärrä kasteen merkitystä. Siksi maailmassa on niin paljon huuhaata ja uskon elämän haaksirikkoja ja uskovien kompurointeja sekä vääriä oppeja koska kaikki uskovat eivät ole "kasteessa herätetyt" ja nousseet uuteen elämään Kristuksen kanssa.
Kol 2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Kol 3:1 JOS te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, NIIN ETSIKÄÄ sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
Jos sinä et olekaan herätetty kasteessa uuteen elämään Kristuksen kanssa........
Uskonnollisuus on elävän uskon pahin vihollinen.? kirjoitti:
>> Et kyennyt OTTAMAAN MINULTA yksinkertaista Sanaa?
Voi äly!!!! Mikä luulet olevasi sinä mitätön itsensä ylentäjä? !!!Minä en olekaan mitään mutta Jumalan armosta minä olen se mikä minä tänä päivänä olen. Jumalan armo ei minunkaan kohdallani ole mennyt täysin hukkaan, sillä olen sen minäkin vähän työtä tehnyt, en kuitenkaan minä vaan Jumalan armo joka on minun kanssani.
Minä olen armon kautta saanut Jumalalta opetusta joistakin Raamatun totuuksista. Minä olen tätä Jumalalta saamaani opetusta ja siunausta yrittänyt välittää Tapiolle. Olen epäonnistunut. Näin olen ymmärtänyt kun olen lukenut hänen kirjoituksiaan.- älä joutavoi
jaikal kirjoitti:
Kasteessa on siunaus joka muuttaa ihmistä.
Kasteessa haudataan vanha aatu/eeva kasteen hautaan.
Kasteessa uusi luomus nouseen Jeesuksen kanssa uuteen elämään.
Jos kasteella ei ole ihmiselle mitään merkitystä, ei kannata mennä kasteelle. Mitä se silloin hyödyttää? Ehkä juuri siksi monet uskovat eivät mene upotuskasteelle hautaamaan vainajaa, vanhaa syntistä ihmistään koska eivät ymmärrä kasteen merkitystä. Siksi maailmassa on niin paljon huuhaata ja uskon elämän haaksirikkoja ja uskovien kompurointeja sekä vääriä oppeja koska kaikki uskovat eivät ole "kasteessa herätetyt" ja nousseet uuteen elämään Kristuksen kanssa.
Kol 2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Kol 3:1 JOS te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, NIIN ETSIKÄÄ sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
Jos sinä et olekaan herätetty kasteessa uuteen elämään Kristuksen kanssa........
Uskonnollisuus on elävän uskon pahin vihollinen.Ei se ole sinuakaan muuttanut. Miksi siis höpiset joutavia. Olethan elävä todiste siitä että kaste ei muuta ihmistä ainakaan paremmaksi.
- minua et petä
jaikal kirjoitti:
Minä en olekaan mitään mutta Jumalan armosta minä olen se mikä minä tänä päivänä olen. Jumalan armo ei minunkaan kohdallani ole mennyt täysin hukkaan, sillä olen sen minäkin vähän työtä tehnyt, en kuitenkaan minä vaan Jumalan armo joka on minun kanssani.
Minä olen armon kautta saanut Jumalalta opetusta joistakin Raamatun totuuksista. Minä olen tätä Jumalalta saamaani opetusta ja siunausta yrittänyt välittää Tapiolle. Olen epäonnistunut. Näin olen ymmärtänyt kun olen lukenut hänen kirjoituksiaan.Älä höpise turhia! Sinä et ole mikään opettaja etkä ole saanut Jumalalta yhtään mitään. Turhake ja kiero kuin korkkiruuvi sinä olet.
minua et petä kirjoitti:
Älä höpise turhia! Sinä et ole mikään opettaja etkä ole saanut Jumalalta yhtään mitään. Turhake ja kiero kuin korkkiruuvi sinä olet.
Tämähän on mielenkiintoista. Sinä "tiedät" että en ole saanut Jumalalta yhtään mitään ja että olen "kiero kuin korkkiruuvi". Kerro itsestäsi ja omasta uskoontulostasi ja siihen liittyvistä tekijöistä. Jos sinulla ei tuota kertomusta ole kerrottavana, et ole uskossa. Olet silloin Jumalan vihamies ja matkalla kadotukseen. Näin Raamattu todistaa tilastasi. Silloin on luonnollista että sinä taistelet Jumalan Sanaa ja sananjulistajaa vastaan.
Sanon tämän sinun tähtesi että sinä heräisit unestasi ja huomaisit mihin olet matkalla ja että sinä kääntyisit Herran Jeesuksen puoleen parannuksessa ja uskossa Häneen. Näin sinä pelastut Jumalan armon kautta samalla tavalla kuin minäkin pelastun Jumalan armosta.älä joutavoi kirjoitti:
Ei se ole sinuakaan muuttanut. Miksi siis höpiset joutavia. Olethan elävä todiste siitä että kaste ei muuta ihmistä ainakaan paremmaksi.
Jahah vai niin! sinä siis tunnet minut. Tämä on erittäin mielenkiintoista. Tule meille niin keskustellaan asiasta.
>>>Ei se ole sinuakaan muuttanut. Miksi siis höpiset joutavia. Olethan elävä todiste siitä että kaste ei muuta ihmistä ainakaan paremmaksi.- Ei tule tapahtumaan
jaikal kirjoitti:
Tämähän on mielenkiintoista. Sinä "tiedät" että en ole saanut Jumalalta yhtään mitään ja että olen "kiero kuin korkkiruuvi". Kerro itsestäsi ja omasta uskoontulostasi ja siihen liittyvistä tekijöistä. Jos sinulla ei tuota kertomusta ole kerrottavana, et ole uskossa. Olet silloin Jumalan vihamies ja matkalla kadotukseen. Näin Raamattu todistaa tilastasi. Silloin on luonnollista että sinä taistelet Jumalan Sanaa ja sananjulistajaa vastaan.
Sanon tämän sinun tähtesi että sinä heräisit unestasi ja huomaisit mihin olet matkalla ja että sinä kääntyisit Herran Jeesuksen puoleen parannuksessa ja uskossa Häneen. Näin sinä pelastut Jumalan armon kautta samalla tavalla kuin minäkin pelastun Jumalan armosta.Älä unta näe että sinulle mitään kertoisin.
- jaikali
Ei tule tapahtumaan kirjoitti:
Älä unta näe että sinulle mitään kertoisin.
>>>Älä unta näe että sinulle mitään kertoisin.
jaikal kirjoitti:
Jahah vai niin! sinä siis tunnet minut. Tämä on erittäin mielenkiintoista. Tule meille niin keskustellaan asiasta.
>>>Ei se ole sinuakaan muuttanut. Miksi siis höpiset joutavia. Olethan elävä todiste siitä että kaste ei muuta ihmistä ainakaan paremmaksi.En tiedä tunteeko Joutavoi sua vai ei mutta turhia lupauxia että vesikaste muutais ihmisen on ihmisten kyllä hujjamista ja ymmärrän kyllä miten pettyneitä sitten ihmiset ovat kun he ovat käyneet kasteelle ja ei mitään on muuttunut ja sitten lähtevät takaisin maailmaan ja pitää Uskovaisten okkulttismi humpuugia niinkuin sun oppi kasteesta on.. Älä exyttä enää lisä ihmisiä tuolla virtuaaliuskolla joka ei toimi...
- Niko.
Sivusta seuranneena näyttää sitlä, että kaste on edelleen yksi kuumimmista "perunoista" ja keskustelunaiheista.
Näyttäisi siltä, että voidaan tehdä karkea kahtiajako palstan keskustelijoiden kesken mitä tulee kasteeseen:
Toisten mielestä kaste on pelkkä ihmisen tekemä kuuliaisuuden teko ja "merkki", ei muuta.
Toisten mielestä kaste on paljon muutakin, tapahtuma jossa Jumala toimii ei niinkään ihminen. Tapahtuma jossa Jumala pesee pois synnit ja nostaa kasteen haudasta uuden ihmisen.
Toinen puoli keskustelijoista painottaa vain toista ja toinen toista. Sikäli hieman kummeksuen olen keskustelua seurannut, sillä minun Raamattuni mukaan kaste on tapahtuma jossa yhdistyy SEKÄ ihmisen teko, että Jumalan!
Kaste on äärettömän tärkeä jokaiselle. Sen vuoksi Kristus itse antoi mallin ja esimerkin sekä käskyn tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla!
Jos luoja suo, tulen kirjoittamaan aiheesta aloituksen palstalle viikonlopun aikana, jossa pyrin käsittelemään Uuden Testamentin kastetta.Kyllä Pyhän Hengen Kaste on äärettömän tärkeä joka on se Yxi kaste josta ihminen pelastuu niin kunnioitta sinäkin tää kaste niin paljon että sä vertauskuvallisesti tästä kasteesta kastaat uskoontulleita vedessä upottamalla,, että he voisivat odotta parempi ja Oikea Kaste !!!
Tai jos joku halaua vauvat kastaa vertauskuvallisesti ja opettaa sitten lapsille mitä tä vertauskuvallisesti on merkinnyt hänelle että hän osaisi hakea Pyhän Hengen Kasteen ,,,
Elikä --> 21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Mutta jos se on salattu Kristuxen salatuissa niin se on sitten mahdotonta avata..
Ole siunattu Rakas Niko !!- Jeesus pelastaa
savonarola kirjoitti:
Kyllä Pyhän Hengen Kaste on äärettömän tärkeä joka on se Yxi kaste josta ihminen pelastuu niin kunnioitta sinäkin tää kaste niin paljon että sä vertauskuvallisesti tästä kasteesta kastaat uskoontulleita vedessä upottamalla,, että he voisivat odotta parempi ja Oikea Kaste !!!
Tai jos joku halaua vauvat kastaa vertauskuvallisesti ja opettaa sitten lapsille mitä tä vertauskuvallisesti on merkinnyt hänelle että hän osaisi hakea Pyhän Hengen Kasteen ,,,
Elikä --> 21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Mutta jos se on salattu Kristuxen salatuissa niin se on sitten mahdotonta avata..
Ole siunattu Rakas Niko !!Pyhä Henki on läsnä Kasteessa joka tehdään Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Raamattu ei tunne sellaista syntymistä joka tapahtuisi ilman vettä ja verta, pelkästään Hengestä. Sellainen opetus on harhaoppia eli herteesiaa.
1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
1. Joh. 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1. Joh. 5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. >>>Jos luoja suo, tulen kirjoittamaan aiheesta aloituksen palstalle viikonlopun aikana, jossa pyrin käsittelemään Uuden Testamentin kastetta.
- Hengestä syntynyt
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Pyhä Henki on läsnä Kasteessa joka tehdään Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Raamattu ei tunne sellaista syntymistä joka tapahtuisi ilman vettä ja verta, pelkästään Hengestä. Sellainen opetus on harhaoppia eli herteesiaa.
1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
1. Joh. 5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
1. Joh. 5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
1. Joh. 5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.Väärin, sillä Jeesus itse puhuu Hengestä syntymisestä:
Joh 3:6
"Mikä Hengestä on syntynyt, on Henki. Älä ihmettele, että minä sanon teille:
teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä."
Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee tai minne se menee. SAMOIN ON JOKAISEN, JOKA ON HENGESTÄ
SYNTYNYT."
Ja tuossahan tuo vesi tarkoittaa Jumalan Sanaa:"
"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä
ikonä janoa, vaan se vesi tulee hänessä sen veden lähteeksi,
joka kumpuaa iankaikiseen elämään." - lyhyt toteamus
jaikal kirjoitti:
>>>Jos luoja suo, tulen kirjoittamaan aiheesta aloituksen palstalle viikonlopun aikana, jossa pyrin käsittelemään Uuden Testamentin kastetta.
Kasteesta väittely on turhaa.
Kiitos Niko.!
Kaste ei tosiaankaan ole pelkkää vettä.
Minäkin jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä UT opettaa kasteesta.
Jos voisit miettiä samalla myös, mitkä ovat kasteen vanhatestamentilliset esikuvat.
(vaikka et niitä tuokkaan heti "alustuksessasi" esiin.)- raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos Niko.!
Kaste ei tosiaankaan ole pelkkää vettä.
Minäkin jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä UT opettaa kasteesta.
Jos voisit miettiä samalla myös, mitkä ovat kasteen vanhatestamentilliset esikuvat.
(vaikka et niitä tuokkaan heti "alustuksessasi" esiin.)Tuskin sinä Tapio, odotat tosissasi, mitä Raamattu kasteesta sanoo, vaan
odotat, että saisit taas vängätä ja kumota raamatullisen kasteen ja heittä kysymyksiäsi sekaan.
Sitähän sinä olet yrittänyt tehdä täällä jo vuosia.
Asenteesi on jo lähtökohdiltaan väärä. Oletko saanut joskus trauman
uskovien kasteesta vai mistä moinen riidan haastamisen halu johtuu?
Sinullehan kaste on jonkunlainen taikatemppu, jossa vesi toimii hmeitä-
tekevänä amulettina, liukuhihanana, jossa pakotetaan Jumalaa toimimaan
omien kirkkopoliittisten tavoitteiden mukaan.
Mutta jos sinua kiinnostaa noin kovasti tuo, mitä kasteesa tapahtuu, niin voisitko vastata joskus esitettyihin kysymyksiinkin. Sinä luikertelet aina
pakoon ja esität omia vastakysymyksiäsi, koska et uskalla näyttää oman
kasteteologiasi hataruutta:
1. Kehoittiko Pietari helluintaina kuulijoitaan hakemaan kotoa vauvat kastettavaksi?
2. Onko vauva kuollut vai elävä ennen kastettaan ja jos on elävä, niin
miten se näkyy vauvassa.
3. Tuleeko vauva uskoon ennen kastetta, kasteessaan vai kasteen jälkeen?
4. Miten vauva koettelee uskonsa 2. Kor 13:5
Lutherhan sekoili tuossa asiassa pahemman kerran:
Luther:
21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae). Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. "
Luther siin myöntää, ETTÄ VAUVOILLA EI OLE OMAA USKOA!!!!
Mutta hän tekee silmänkääntötempun, ja väittää,
että vauva saa uskon seurakunnan esirukouksen kautta!
MISSÄ NIIN ON KIRJOITETTU?
31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista LAKKAUTETTAKOON älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. Niinpä siis tässä loppujen lopuksi väitämme: kastettaessa lapset itse uskovat ja heillä on omakohtainen usko, jonka Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen seurakunnan uskossa heidän puolestansa rukoilevat ja heitä esiin tuovat;"
Luther kehitteli uuden keinon, jolla vauvaan saadaan pumpattua uskoa:
Kummien esirukousten kautta!!!
Entäs, jos hekään eivät ole uskossa??? raamattutunti kirjoitti:
Tuskin sinä Tapio, odotat tosissasi, mitä Raamattu kasteesta sanoo, vaan
odotat, että saisit taas vängätä ja kumota raamatullisen kasteen ja heittä kysymyksiäsi sekaan.
Mutta jos sinua kiinnostaa noin kovasti tuo, mitä kasteesa tapahtuu, niin voisitko vastata joskus esitettyihin kysymyksiinkin. Sinä luikertelet aina
1. Kehoittiko Pietari helluintaina kuulijoitaan hakemaan kotoa vauvat kastettavaksi?
miten se näkyy vauvassa.
Luther:
21. Siis kysymme, kuinka on pienten lasten laita, heillä kun ei vielä ole mitään ymmärrystä ja kun he eivät omakohtaisesti voi uskoa, koskapa on kirjoitettu: »Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta» — Roomalaiskirjeen 10. luku (Room. 10:17. jae). Eiväthän pienet lapset kuule eivätkä ymmärrä Jumalan sanaa; heillä ei siis myöskään voi olla omaa uskoa. "
31. Ellemme siis pätevämmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset itse uskovat ja että heillä on omakohtainen usko, niin minä päättelen ja vakaasti neuvon: niin pian kuin mahdollista LAKKAUTETTAKOON älköönkä kastettako lapsia ollenkaan, ettemme moisella mielikuvituksellisella ilveilyllä, jonka takana ei mitään ole, pilkkaisi ja häpäisisi suurestiylistettyä Jumalan majesteettia. Niinpä siis tässä loppujen lopuksi väitämme: kastettaessa lapset itse uskovat ja heillä on omakohtainen usko, jonka Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen seurakunnan uskossa heidän puolestansa rukoilevat ja heitä esiin tuovat;"
Entäs, jos hekään eivät ole uskossa???Elävä kuollut.
Kuollut tulee eläväksi kasteella! Vesi on ikivanha uskonnollinen riitti kymmenien tuhansien vuosien takaa. Raamattuun se tuli aikaisemmista uskonnoista.
Vesi on kaikelle elämälle välttämätön ja kokemus nosti sen kulttiasemaan.
Kristinusko otti vääräuskoisten riitin omakseen teki siitä oikeauskoisen!
Ketjun kirjoittajat yrittävät kirjoittaa hengellisiä ja sortuvat materian erään olomuodon, veden, palvontaan. Missä kirjoittajien hengellisyys asuu? Jalkapohjissa vai sapessa?
Kiistely veden ihmeitä tekevästä voimasta on kiistelyä järjestöjumalasta ja henkisyys on lomalla Karibialla.
Vesi jakaa kristittyjen jumalakäsitteen. Onko se luterilainen vai uudestisyntyneiden järjestöjen järjestöjumala vai joku muu. Hengellisiä ts. henkisiä arvoja siitä ei löydä kaukoputkellakaan.raamattutunti kirjoitti:
Tuskin sinä Tapio, odotat tosissasi, mitä Raamattu kasteesta sanoo, vaan
miten se näkyy vauvassa.
Luther:
Entäs, jos hekään eivät ole uskossa???Kiitos kysymyksistä ”raamattutunti”!
Tässä vastauksia ”raamattutunnin” esittämiin kysymyksiin.
(Vastaukset löytyy antamistani Raamatun kohdista. Voimme kyllä käydä ne läpi tarkemminkin. Vai odotammeko Niko.n "alustusta")
1.Kehoittiko Pietari helluintaina kuulijoitaan hakemaan kotoa vauvat kastettavaksi?
--Lue Apt. 2:38, 39 Mieti kenelle lupaus kasteesta syntien saamiseksi ja Pyhästä Hengestä on annettu.
(Keitä kaikkia Jumala KUTSUU yhteyteensä? vrt. Mark.10:13-16)
Mieti myös perhekuntakasteita; jätettiinkö pienet lapset Jumalan perheväen ulkopuolelle.
Hyvä olisi myös huomioida kasteen vanhatestamentilliset esikuvat, kuten ”kaste Moosekseen” (1.Kor.10:1-4).
Miten Jeesus suhtautui lapsiin: http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
miten se näkyy vauvassa.
-Mieti, mitä syntiinlankeemuksesta seurasi koko ihmiskunnalle (Room.3:21-26 ).
Tutki myös, mitä ”lihasta”-syntyminen (Joh.3:6) tarkoittaa vaikka seuraavasta linkistä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9879383
-Usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja liittyvät yhteen (Apt.2:38, huomioi myös jae 39).
Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle” (Mark.10:14-15). Ellei ihminen synny ”vedestä ja Hengestä” (Joh.3:5), hän ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan.
Ongelmana eivät ole lapset!
Pyhä Henki vaikuttaa uskon Jumalan sanan ja kasteen välityksellä.
Kaste on evankeliumia. Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Saamme ottaa vastaan lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puollestamme (Room.6:3).
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johdattaa ja kasvattaa meitä.
-Mainitsemasi sanan paikka liittyy ehtoolliseen.
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room.6:1-14, Ef.4:22-24).- jaikali
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos kysymyksistä ”raamattutunti”!
(Vastaukset löytyy antamistani Raamatun kohdista. Voimme kyllä käydä ne läpi tarkemminkin. Vai odotammeko Niko.n "alustusta")
1.Kehoittiko Pietari helluintaina kuulijoitaan hakemaan kotoa vauvat kastettavaksi?
--Lue Apt. 2:38, 39 Mieti kenelle lupaus kasteesta syntien saamiseksi ja Pyhästä Hengestä on annettu.
Mieti myös perhekuntakasteita; jätettiinkö pienet lapset Jumalan perheväen ulkopuolelle.
Hyvä olisi myös huomioida kasteen vanhatestamentilliset esikuvat, kuten ”kaste Moosekseen” (1.Kor.10:1-4).
Miten Jeesus suhtautui lapsiin: http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
miten se näkyy vauvassa.
Tutki myös, mitä ”lihasta”-syntyminen (Joh.3:6) tarkoittaa vaikka seuraavasta linkistä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9879383
-Usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja liittyvät yhteen (Apt.2:38, huomioi myös jae 39).
Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle” (Mark.10:14-15). Ellei ihminen synny ”vedestä ja Hengestä” (Joh.3:5), hän ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan.
Kaste on evankeliumia. Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Saamme ottaa vastaan lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puollestamme (Room.6:3).
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room.6:1-14, Ef.4:22-24).>>>Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle”
- jaikali
jaikali kirjoitti:
>>>Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle”
>>>>>>Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle”
jaikali kirjoitti:
>>>Voimme luottaa Jeesuksen omiin sanoihin; ”Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle”
- raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
Kiitos kysymyksistä ”raamattutunti”!
miten se näkyy vauvassa.
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room.6:1-14, Ef.4:22-24).Tapiolla on jännä tapa vastata:
Mieti, lue, huomioi, esikuvat....
Pappi ja vanhemmatko sen määräävät, "ketä Jumala kutsuu"???
Vai onko Jumaln pakko kutsua sellaista, jolle varataan kaste-aika?
Entä, jos tuolla kastettavalla ei olekkaan etsikko-aikaa? Menikö koko
seremonia hukkaan?
Eikö Tapio vielä tiedä, että Jeesus on kuolemaallaan tehnyt mitättö-
mäksi syntiinlankeemuksen seuraukset.
SYNTI ON SOVITETTU!!!
Room: 5:10
"Sillä silloin, kun olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi, Hänen Poi-
kansa kuoleman kautta."
"Kaikki saavat lahjaksi vanhurskauden Hänen armiostaan sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksesa Kristuksessa."
Tämä ei varmaan koske luterilaisia!!!
He tarvitsevat vettä, joka sovittaa heidät, niin ja tietysti kummien apua tarvitaan.
Jumala ei voi toimia ilman heitä.
Tuo vastaus no 3, todistaa, että Tapio on täysin pihalla Jumalan Sanan
totuuksista:
"Usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja liittyvät yhteen "
Mitäs, kun Kornelius sai Pyhän Hengen ENNEN kastettaan, samoin
samarialaiset, ( Ap 8:16 ) oli kastettu vedellä ENNEN PYHÄLLÄ HENGELLÄ
täyttymistään?????
Efesossa uskovat etvät olleet edes kastettuja!!!! Ap 19.
Entäs opetuslapset?
Hehän täyttyivät Pyhällä Hengellä paljon uskoontulonsa jälkeen!!!
Taitaa vilkas mielikuvitus ja Katekismukseen uskominen tehdä Tapiolle
tepposet.
Tapiolla on täysin oma raamattu:
"Pyhä Henki vaikuttaa uskon Jumalan sanan ja kasteen välityksellä.
Kaste on evankeliumia"
Jumalan Sana EI TUNNE TUOLLAISTA USKON SAANTIA!!! vaan
"Usko tulee kuulemisesta"!!
Kulkivatko apostolit vesipullon kanssa viedessään evankeliumia eteenpäin??
Mark 16:20
"Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla..."
Kasteesta ei ole mitään mainintaa .
Paavali jopa sanoi, että Jumala ei lähettänyt häntä kastamaan VAAN
EVANKELIUMIA JULISTAMAAN!!!
Taitaa Tapiolla olla vesitetty evankeliumi.
"4. Miten vauva koettelee uskonsa 2. Kor 13:5
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room"
Tapio siis todistaa, että alkuseurakuntaan ei kuulunut vauvoja, sillä eh-
toollisen viettoon osallituttiin vasta kasteen jälkeen!!!!
Miten se vauva kuolee pois synnistä???
Itsemurhaako Tapio suosittelee?
Eikö ne synnit saatukaan anteeksi vauvakasteessa???
On tuo Tapion selitystaito sitä luokkaa, että kyllä tuollaisella
mielikuvituksella ja selittelyllä saadaan lehmätkin lentämään!
Mutta yhdessä kohtaa Tapio on raamatullisella linjalla, kun sanoo:
"Miten Jeesus suhtautui lapsiin"!!!
Tapiokin huomasi, että Jeesus EI KASTANUT LAPSIA, mutta eiköhän
tuokin puute korjaannu hyväälä selityksellä!
Jäädään odottamaan. - Tapio522eikirj
Tapio522 kirjoitti:
Tarkennan vielä sanomaani:
En huomannut, että Jeesus olisi tehnyt erottelun, että on olemassa erikseen TIETOISESSA TILASSA ja EI-TIETOISESSA TILASSA OLEVIA LAPSIA. - että silleen
Tapio522 kirjoitti:
Hyvä Tapio.
Kyllä Jeesus tarkoitti tuossa sitä, että "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa,
niinkuin kummit vauvan puolesta, niin se ei pääse sisälle taivasten valtakuntaan"!!!
Sinä ymmärrät oikein Jeesuksen sanat. raamattutunti kirjoitti:
Tapiolla on jännä tapa vastata:
Mieti, lue, huomioi, esikuvat....
Pappi ja vanhemmatko sen määräävät, "ketä Jumala kutsuu"???
Vai onko Jumaln pakko kutsua sellaista, jolle varataan kaste-aika?
Entä, jos tuolla kastettavalla ei olekkaan etsikko-aikaa? Menikö koko
seremonia hukkaan?
SYNTI ON SOVITETTU!!!
kansa kuoleman kautta."
"Kaikki saavat lahjaksi vanhurskauden Hänen armiostaan sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksesa Kristuksessa."
Tämä ei varmaan koske luterilaisia!!!
He tarvitsevat vettä, joka sovittaa heidät, niin ja tietysti kummien apua tarvitaan.
Jumala ei voi toimia ilman heitä.
Tuo vastaus no 3, todistaa, että Tapio on täysin pihalla Jumalan Sanan
totuuksista:
"Usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahja liittyvät yhteen "
Mitäs, kun Kornelius sai Pyhän Hengen ENNEN kastettaan, samoin
samarialaiset, ( Ap 8:16 ) oli kastettu vedellä ENNEN PYHÄLLÄ HENGELLÄ
täyttymistään?????
Efesossa uskovat etvät olleet edes kastettuja!!!! Ap 19.
Entäs opetuslapset?
Hehän täyttyivät Pyhällä Hengellä paljon uskoontulonsa jälkeen!!!
Taitaa vilkas mielikuvitus ja Katekismukseen uskominen tehdä Tapiolle
tepposet.
Tapiolla on täysin oma raamattu:
"Pyhä Henki vaikuttaa uskon Jumalan sanan ja kasteen välityksellä.
Kaste on evankeliumia"
Jumalan Sana EI TUNNE TUOLLAISTA USKON SAANTIA!!! vaan
"Usko tulee kuulemisesta"!!
Kulkivatko apostolit vesipullon kanssa viedessään evankeliumia eteenpäin??
Mark 16:20
"Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla..."
Kasteesta ei ole mitään mainintaa .
Paavali jopa sanoi, että Jumala ei lähettänyt häntä kastamaan VAAN
EVANKELIUMIA JULISTAMAAN!!!
Taitaa Tapiolla olla vesitetty evankeliumi.
"4. Miten vauva koettelee uskonsa 2. Kor 13:5
Kaste velvoittaa kuolemaan pois synnistä (Room"
Tapio siis todistaa, että alkuseurakuntaan ei kuulunut vauvoja, sillä eh-
toollisen viettoon osallituttiin vasta kasteen jälkeen!!!!
Miten se vauva kuolee pois synnistä???
Itsemurhaako Tapio suosittelee?
Eikö ne synnit saatukaan anteeksi vauvakasteessa???
On tuo Tapion selitystaito sitä luokkaa, että kyllä tuollaisella
mielikuvituksella ja selittelyllä saadaan lehmätkin lentämään!
Mutta yhdessä kohtaa Tapio on raamatullisella linjalla, kun sanoo:
"Miten Jeesus suhtautui lapsiin"!!!
Tapiokin huomasi, että Jeesus EI KASTANUT LAPSIA, mutta eiköhän
tuokin puute korjaannu hyväälä selityksellä!
Jäädään odottamaan.>>> raamattutunti:
SYNTI ON SOVITETTU!!!
kansa kuoleman kautta."
Tämä ei varmaan koske luterilaisia!!!- raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
>>> raamattutunti:
SYNTI ON SOVITETTU!!!
kansa kuoleman kautta."
Tämä ei varmaan koske luterilaisia!!!Koskahan sinä alat ajattelemaan itsenäisesti ja hylkäät nuo luterilaiset
selitykset??
Jos kerran Jeesus on sovittanut maailman synnin, niin miten sinä mitätöit
Jeesuksen uhrin. Pitääkö Jeesuksen mennä uudestaan ristille, ennenkuin
luterilaisetkin uskovat, että Jumala ei lue heille heidän rikkomuksiaan???
Minä sanoisin tuollaista epäuskoa jumalanpilkaksi.
2. Kor 5:19
"Sillä Jumala OLI Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, eikä lukenut
heille heidän rikkomuksiaan."
Jokainen ihminen ON SOVITETTU, mutta sitten, kun ihminen alkaa tekemään
syntiä, hänestä tulee uudestaan syntinen.
Niinhän oli tilanne Aadamin ja Eevankin kohdalla!
Silloin hän tarvitsee uskoa Herraan Jeesukseen voidakseen pelastua. että silleen kirjoitti:
Hyvä Tapio.
Kyllä Jeesus tarkoitti tuossa sitä, että "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa,
niinkuin kummit vauvan puolesta, niin se ei pääse sisälle taivasten valtakuntaan"!!!
Sinä ymmärrät oikein Jeesuksen sanat.En väheksyisi kummeja, jotka rukoilevat lapsen puolesta ja opettavat hänelle Jumalan sanaa.
Näin he toteuttavat Jeesuksen käskyä; "TEHKÄÄ kaikki kansat (kaikkiin kansoihin kuuluvat lapsetkin) minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja OPETTAMALLA heitä..." (Matt. 28:19,20).
Kastaminen ja opettaminen on annettu ihmisten (uskovien) tehtäväksi!raamattutunti kirjoitti:
Koskahan sinä alat ajattelemaan itsenäisesti ja hylkäät nuo luterilaiset
selitykset??
Jos kerran Jeesus on sovittanut maailman synnin, niin miten sinä mitätöit
Jeesuksen uhrin. Pitääkö Jeesuksen mennä uudestaan ristille, ennenkuin
luterilaisetkin uskovat, että Jumala ei lue heille heidän rikkomuksiaan???
Minä sanoisin tuollaista epäuskoa jumalanpilkaksi.
2. Kor 5:19
"Sillä Jumala OLI Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, eikä lukenut
heille heidän rikkomuksiaan."
Jokainen ihminen ON SOVITETTU, mutta sitten, kun ihminen alkaa tekemään
Niinhän oli tilanne Aadamin ja Eevankin kohdalla!
Silloin hän tarvitsee uskoa Herraan Jeesukseen voidakseen pelastua.>>> raamattutunti:
"Jokainen ihminen ON SOVITETTU, mutta sitten, kun ihminen alkaa tekemään
Niinhän oli tilanne Aadamin ja Eevankin kohdalla"!- raamattutunti
Tapio522 kirjoitti:
>>> raamattutunti:
Niinhän oli tilanne Aadamin ja Eevankin kohdalla"!Voi, voi.
Etkö vielä ole lukenut Raamatusta, että:
"Joka elää ja uskoo minuun, SE EI IKINÄ KUOLE"!!!
"Elämä on minulle Kristus ja KUOLEMA ON VOITTO" Fil 1:21
Etkö vieläkään ymmärrä,, mikä ero on ruumiillisella kuolemalla ja hengellisellä kuolemalla?
Mutta voit ihan vapaasti esittää lisää kysymyksiä, vaikka sinun
kohdallasi ei kyllä pidä paikkaansa tuo vanha sananlasku:
"Ei kysyvä tieltä eksy"!
Muuten, eikö sillä vauvakasteellakaan ole mitään vaikutusta, kun vauvanakastetutkin kuolevat?
Turhaa touhua koko seremonia. - ml213.
Tapio522 kirjoitti:
>>> raamattutunti:
Niinhän oli tilanne Aadamin ja Eevankin kohdalla"!"Jos ihminen on synnitön syntyessään, niin miksi pienikin lapsi saattaa kuolla jopa heti syntymänsä jälkeen?"
Jeesushan määritteli syntiseksi ihmiseksi ihmisen,- joka tekee tai on tehnyt syntiä. Ole Tapio huoleti. Ei vauva ole tehnyt vielä mitään syntiä.
Taas lapsi voi menehtyä pian jo syntymänsä jälkeen erilaisien sairauksien/epämuodostumien seurauksana ja tähän liittyy tuo turmeltuneisuus ihmisessä eli ihmisen geneettisyys on ohjautunut tuon turmeluksen seurauksena. Siis sairauteen ohjaava geneettisyys on jo vauvassa, vaikka vauva ei ole tehnyt syntiä
Niin, tuo ihmisen turmeltuneisuus on laaja alainen- ja käsitteinen asia. - jaikali
Tapio522eikirj kirjoitti:
Tarkennan vielä sanomaani:
En huomannut, että Jeesus olisi tehnyt erottelun, että on olemassa erikseen TIETOISESSA TILASSA ja EI-TIETOISESSA TILASSA OLEVIA LAPSIA.Tapion opin mukaan tajuttomankin ihmisen kantaminen kasteelle pelastaa hänet. Missä Raamatussa niin luvataan? Kuinka syvälle sinä vielä ajaudut harhassasi jos et pysähdy miettimään oppisi hulluutta?
>>>Tarkennan vielä sanomaani:
En huomannut, että Jeesus olisi tehnyt erottelun, että on olemassa erikseen TIETOISESSA TILASSA ja EI-TIETOISESSA TILASSA OLEVIA LAPSIA. jaikali kirjoitti:
Tapion opin mukaan tajuttomankin ihmisen kantaminen kasteelle pelastaa hänet. Missä Raamatussa niin luvataan? Kuinka syvälle sinä vielä ajaudut harhassasi jos et pysähdy miettimään oppisi hulluutta?
>>>Tarkennan vielä sanomaani:
En huomannut, että Jeesus olisi tehnyt erottelun, että on olemassa erikseen TIETOISESSA TILASSA ja EI-TIETOISESSA TILASSA OLEVIA LAPSIA.jaikali, puhut siis TIETOISESSA tilasta olevista lapsista., joita vain mielestäsi tuotiin Jeesuksen luo. (Jos oikein ymmärsin viestisi.)
Tällä ilmeisesti tarkoitat, että on myös toisenlaisia lapsi.
TIETOISEN-sanan vastakohta EI-TIETOINEN.
Keitkä ovat mielestäsi sitten EI-TIETOISESSA tilassa olevat lapset.
Tarkoitatko sillä vain TAJUTONTA ihmistä?
Onko esim. vastasyntynyt "terve" lapsi TIETOISESSA VAI EI-TIETOISESSA tilassa?Hengestä syntynyt kirjoitti:
Väärin, sillä Jeesus itse puhuu Hengestä syntymisestä:
Joh 3:6
"Mikä Hengestä on syntynyt, on Henki. Älä ihmettele, että minä sanon teille:
teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä."
Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee tai minne se menee. SAMOIN ON JOKAISEN, JOKA ON HENGESTÄ
SYNTYNYT."
Ja tuossahan tuo vesi tarkoittaa Jumalan Sanaa:"
"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä
ikonä janoa, vaan se vesi tulee hänessä sen veden lähteeksi,
joka kumpuaa iankaikiseen elämään."Mitä voi sanoa muuta kun AAAmen kun sä noin tyhjentävästi tuon sanoit ??????
Tapio522 teki kysymyksen:
Olisko joku toinen, joka voisi vastata:
"Herätettiinkö kolossalaiset "eloon" ennen kastetta vai kasteessa" (Kol.2:12)?
weha: "Kasteen merkitys on juuri tämä, jonka Jumalan sana lupaa sille. Siinä hengellisesti kuollut herää, uskon kautta jonka Jumala vaikuttaa". Edeltävä evankeliumin sana ei vie kasteen voimasta mitään.- voi pimeyttä
Jälleen Wehalla on uusi, itsekeksimä termi:
" Edeltävä evankeliumin sana ei vie kasteen voimasta mitään."
Eli Wehan mukaan vedellä on suurempi voima kuin Jumalan sanalla????
No tilanne Suomen "kastetuilla" pakanoilla kertoo kyllä jostain muusta. voi pimeyttä kirjoitti:
Jälleen Wehalla on uusi, itsekeksimä termi:
" Edeltävä evankeliumin sana ei vie kasteen voimasta mitään."
Eli Wehan mukaan vedellä on suurempi voima kuin Jumalan sanalla????
No tilanne Suomen "kastetuilla" pakanoilla kertoo kyllä jostain muusta.Tuossa selvitettää Jumala meille kasteen merkitys meille mutta ei se nyt ole se vesi joka sen tekee...
Tit 3
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
Vihje keskustelijoille.
Kaikki, jotka kirjoititte viestiketjuun, olitte sillä hetkellä elossa. Ei se siitä muutu. Kaikkein vähiten totuus muuttuu sanansaivartelulla.
Jokainen palstalle kirjoittaja kuolee aikanaan. Se on lopullinen ja peruuttamaton.Väärin suopursukka, ei kaikki kirjoittajat elä.
1 Tim 5:6 "mutta hekumoitseva on jo eläessään kuollut."
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2014567
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!482157- 691836
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331423Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581377Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss931019SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä27974Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10929Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170838Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186736