VLCD

Pakko laihduttaa nyt

Aloitan ensi viikolla VLCD-kuurin, tavoitteena 10 viikkoa. Kaloreita tulee vain n. 500 päivässä. Lisäksi erilaista liikuntaa n. 3 krt viikko.

Mitä kokemuksia teillä on noin tiukasta ohjelmasta? Pysyykö nälkä pois? Jaksaako liikkua? Vaikuttaako mielialaan? Millä selvitä niistä tilanteista, kun mieli todella tekee syödä tai juoda jotakin ylimääräistä? Miten vaikuttaa yleiseen vireyteen jne.?

Olisi ehkä helpompi, kun osaisi varautua siihen, mitä tulee.... Ehtisi miettiä ennalta, ettei sorru ensimmäisen ongelman tultua. Vertaistuki olisi moninverroin parempaa kuin laihdutusta valvovan tahon tuki (on ihan eri juttu olla itse tilanteessa kuin valvoa sitä).

Painoindeksini on yli 36 ja painoon liittyviä terveysongelmia, joten on pakko tehdä jotakin.

12

1433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

Kerran pari viikossa kannattaisi kyllä syödä normaalisti kulutuksen mukaan, ettei aineenvaihdunta laske liikaa, vaikka liikuntapäivinä. Liialla kiireellä ei tule tulosta.

• -------l-------l----

Täällä on jotain kokemuksia VLCD:sta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8897130

Kai hankkiudut lääkärin/hoitajan seurantaan vertaistuen lisäksi? Se on ihan fiksua jos aikoo olla kuurilla pidempään kuin pari viikkoa ja varsinkin jos on terveysongelmia. Tsemppiä kovasti koitokseen!!!

• NutriM

Itsellä on takana useampi kuukaus osanutrausta, jossa 6 päivänä viikossa kalorit oli n.800/pv ja yksi mättöpäivä ja kokemukset on vähintään hyviä.

Nälkä on ihan varmasti, aika ajoin se poistuu ja aika ajoin tulee kahta kauheempana takaisin.

Samoin on liikunnan kanssa, välillä jaksaa, välillä ei jaksa mitään. Mutta täysitehoista treeniä on turha odottaa. Mutta yllättävän hyvin jaksoi.

Niistä tilanteista on vaan selvittävä yli, kun tekee mieli syödä jotain. Ei siihen ole mitään poppakonstia olemassa. Itsellä auttoi se, että ajattelin sen olevan vain tunne. Ja loppujen lopuksi se, kun ihan alkumetreillä lipsahdin syömään pullan. Teki ihan mielettömästi mieli sitä pullaa, mutta sen syötyä ei ollut yhtään sen parempi mieli tai olo. Tuli vain jotenkin sellainen tyhmä olo, että tässäkö se nyt sit oli, tämän takiako lipsahdin. Sen jälkeen oli helppo ajatella, että se mielihalu on vain tunne joka on vain oman pään sisällä.

Vireystaso on keskimäärin hieman heikompi kuin normaalisti. Välillä saattaa tulla monttuja, mutta ei se mitenkään aivan tiskirätiksi vedä, vaikka niin luulisi. Kyllä sitä yllättävän hyvin jaksaa arkipäiväiset askareet hoitaa. Alku on pahin ja silloin heikottaa eniten, mutta se menee ohi kun elimistö pakotetaan polttamaan omia rasvavarastoja.

Muutamia vihjeitä sitten dietille:

- Tuo 500 kcal kuulostaa aika vähältä, itse nostaisin sen kuitenkin sinne 700-800 tietämille. Näin on helpompaa syödä iltapainotteisesti, koska mikään ei ole niin kettumaista kun käydä nälkäisenä nukkumaan. Eli päivän aikaan tasaisesti syöt esim. sen 500 kcal ja juuri ennen nukkumaanmenoa sen 200-300 kcal. Itse söin iltaisin nutrilett-pussin 1-2kananmunaa höyrytettyjä kasviksia 100g.

- Pidä ruokailuvälit suh tasaisina. Ei mitään 6 tunnin repäisyjä ilman ruokaa.

- Aamuisin on helpoin olla ilman ruokaa. Itse aloitin ensimmäisellä pussilla vasta 11 aikaan. Sen jälkeen tasaisesti pitkin päivää.

Tuolla oli hyvä vihje toi 2 kertaa viikossa normikulutuksen mukaan ruokailu. Toi vois olla hyvä, mutta vähintään yksi päivä viikossa jolloin syöt hyvin. Itsellä siis se lauantai oli aivan silmitöntä mättämistä. Tämä on niitä asioita, jotka on itse pähkäiltävä, mikä sopii parhaiten itselle. Mutta päätä etukäteen miten pidät, 2 päivää viikossa kulutuksen mukaan, vai yhden isomman mättöpäivän viikossa, vai miten ja PYSY siinä päätöksessäsi. Tämä myös helpottaa mielihalujen hallitsemista, kun tietää että kyllä jossain välissä saa syödä kunnollakin. Lisäksi se helpottaa VLCD:n lopetusta.

Kiinnitä huomiota myös dietin lopettamiseen. Eli se ei käy niin vain, että kun olet pudottanut painon ihanteeseen, niin aletaan syömään. Vaikka VLCD:llä onkin keskimäärin paremmat mahdollisuudet onnistua pitämään paino pudotetussa, en silti kiellä sitä tosiasiaa, että jotkut epäonnistuvat siinä täysin ja lihovat lähes hetkessä takaisin samoihin mittoihin. Itse suosittelen VHH-ruokavaliota dietin lopetukseksi, koska elimistölle proteiini ja rasva on "vaikeinta" ravintoa käsitellä ja se pakottaa aineenvaihdunnan käynnistymään. Voit jättää tuohon loppuun vielä 1-2 kiloa pudotettavaa, jolloin et ala syömään aivan silmittömästi. Itse nostin kalorit ensimmäisellä viikolla 1400:aan ja hiilarit pyöri 40-50 g:n välissä ja seuraavalla viikolla 1600 ja hiilarit 30-50 välissä. Ekalla viikolla paino nousi 2 kiloa, johtuen mm. suoleen tulevasta massasta. Noista VLCD-pusseista kun ei kauheasti suolentäytettä tule. Mutta rasvaa paloi edelleen pois. Toisella viikolla paino putosi jo alle sen, mitä se oli VLCD:n loputtua. Ja tällä hetkellä jatkan vielä vähän aikaa vaihdellen päivittäisiä kaloreita vaihdellen 1600-1900 välillä. Mutta näin pääset normiruokailun alkuun, ellet sitten päädy pysymään VHH:lla.

Tässä nyt jonkinlainen paketti VLCD:stä. Jos jotain kysyttävää, niin kysy. Koitan vastailla parhaan taitoni mukaan.

• Biux

Hyvä infopaketti.
        Itse olin 6 viikkoa ENED tai VLCD dieetillä. Söin lisäksi treenipäivänä sallittuja kasviksia ja vähärasvaista lihaa/kanaa. Mulla ensimmäiset kolme päivää olivat pahimmat ja sitten paluu kevennettyyn perusdieettiin. Olisin halunnut jatkaa ENEDiä vielä pitkään, koska pelkäsin painon alkavan nousta dieetin jälkeen.

Hyvinhän siinä kaikki meni ja painoa putosi 18kg. Nyt on pudonnut tasaista tahtia 400g -1,5 kg / vko riippuen liikunnasta ja menkoista jne... Tavoitteeseen on 8 kg matkaa.

Tsemppiä!

• Erilainen kokemus

Minusta taas tuo 1-2krt/vko normiruokailu kuulostaa 12 viikkoa nutranneena KAMALALTA. Puhumattakaan mättöpäivästä, jolla voi vaivatta kumota päivän tai parinkin saavutukset. Aina, jos erehtyi YHTÄÄN poikkeamaan VLCD-kuurista (tähtäsin alle 800 kcal:iin) niin piti aloittaa se nälkä-päänsärky-väsy-ruljanssi uudelleen, mutta jos pysyin kiltisti ruodussa niin olo oli alkuhankaluuden jälkeen virkeä, energinen ja nälätön - siis paljon tavallista PAREMPI. Mutta tuohon 800 kcal:iin saatoin kyllä syödä joskus jotain muutakin kuin pusseja ja vähäenergisiä kasviksia, esim. sen keitetyn kananmunan tai haarukallisen kanaa tms.

Keskitehoista liikuntaa jaksoi ok, mutta raskaampaan treeniin minusta tuskin olisi ollut, en edes kokeillut.

Paino putosi 21kg/12vkoa, joten en uskoa että satunnainen enemmän syöminen olisi tuonut parempaa tulostakaan.

• NutriM
        Erilainen kokemus kirjoitti:

Minusta taas tuo 1-2krt/vko normiruokailu kuulostaa 12 viikkoa nutranneena KAMALALTA. Puhumattakaan mättöpäivästä, jolla voi vaivatta kumota päivän tai parinkin saavutukset. Aina, jos erehtyi YHTÄÄN poikkeamaan VLCD-kuurista (tähtäsin alle 800 kcal:iin) niin piti aloittaa se nälkä-päänsärky-väsy-ruljanssi uudelleen, mutta jos pysyin kiltisti ruodussa niin olo oli alkuhankaluuden jälkeen virkeä, energinen ja nälätön - siis paljon tavallista PAREMPI. Mutta tuohon 800 kcal:iin saatoin kyllä syödä joskus jotain muutakin kuin pusseja ja vähäenergisiä kasviksia, esim. sen keitetyn kananmunan tai haarukallisen kanaa tms.

Keskitehoista liikuntaa jaksoi ok, mutta raskaampaan treeniin minusta tuskin olisi ollut, en edes kokeillut.

Paino putosi 21kg/12vkoa, joten en uskoa että satunnainen enemmän syöminen olisi tuonut parempaa tulostakaan.

No se on ihan siitä, että kuka hoitaa nämä hommat mitenkin.

Olet oikeassa, että viikottainen mättöpäivä syö 1-2 päivän tuloksen. Etenkin kun ne mun mätöt muistutti enemmän välillä väkivaltaviihdettä kuin hillittyä diettiruokailua. =D

Itselle vaan oli helpompi kestää se viikko, kun tiesi että vielä nousee päivä, kun saa syödä.

Jos pitää noita syömäpäiviä, niin kannattaa harkita puhtaasti proteiini/rasvapitoista ruokaa. Koska se nälkä tulee nimenomaan sillä jos vetää paljon hiilareita kerralla.

Liikunnasta kannattaa pitää mielessä se, että sen pitää olla mukavaa. Itsellä meni joskus överiksi, koska oman elimistön varoitusmekanismit ei välttämättä toimi samalla tavalla kuin ennen. Välillä huomasin treenanneeni lähes 2 tuntia, joista viimeinen puolituntia taottu cross-traineria likimain 140 sykkeellä jonkinlaisessa euforisessa olotilassa. Eli jos on treenannut aijemminkin kovaa, niin kannattaa seurailla sitä omaa tahtia ja himmailla tarvittaessa.

Satunnainen enemmän syöminen ei välttämättä tuokaan yhtään parempaa tulosta, mutta se auttaa säästämään lihasmassaa ja joillekin se voi olla henkisesti helpompaa, kuten minulle. Joillekin se taas voi olla raskaampaa, kuten todennäköisesti olisi sinulle taas ollut. Nämä on juuri niitä asioita, joita jokainen joutuu itse miettimään, niihin ei ole valmista vastausta olemassa. Ja hyvä, että toit toisenkin näkemyksen tähän ketjuun.

Lisäksi unohtui mainita, että kannattaa ottaa vitamiineja ja mielellään jotain öljyä hieman mukaan tuohon VLC diettiin. Ne niistä pusseista tulevat vitamiinit nimittäin on mitoitettu melko minimaaliseksi. Hyvälaatuinen kalamaksaöljy, vahva monivitamiini, paljon urheilua harrastaville ja miehille magnesiumsitraatti, sekä D3-vitamiinia VÄHINTÄÄN 20mcg, miehille vielä mielummin jopa enemmän. Itellä meni dietin aikaan 100mcg.

• NutriPro.

Ainakin Nutriletin vitamiini- ja kivennäisainesisältö on tarpeen kattavaa. Poikkeus on D-vitamiini, jota kannattaa otta 20 mikrogramma/pv, isompi määrä on tarpeeton. Välttämättömiä rasvahappoja on niin ikään riittävästi, mutta tuskin kalaöljy - ei siis kalanMAKSAöljy; ne ovat ihan eri asioita - pahastakaan on. VLCD-kuurilla ei ole tarkoitus harrastaa ylenmäärin liikuntaa, tehot ei ole siihen tarkoitettukaan. Sitten kun ruokavalio laajenee ja alentuntu paino mahdollistaa tehokkaamman liikunnan. Liikunnan merkitys on suurin saavutetan painon ylläpitämisessä, ei niinkään laihdutuskeinoja. Tietysti pitää sen verran liikkua, että lihakset eivät häviä.

• NutriM

No itse miehenä en ainakaan jättäisi D-vitamiinia missään tapauksessa alle 50 mikrogrammaan/pv tai sinkkiä, etenkään VLCD:llä, alle 25mg/pv. C-vitamiinilla korjaantu aivan mieletön himo sitrusmehuihin dietin aikana.

Omasta kokemuksesta väittäisin, että ainakaan urheilevalle ihmiselle nuo nutrin, tai minkään muunkaan VLCD:n vitamiini- ja kivennäisainesisältö ei riitä.

• Ketjun aloittaja

Kiitos kaikille kommentoijille! Hyvää tietoa ja kannustusta - juuri sitä mitä tarvitsen :)

Vielä lisäkysymys: tavoitteena tuossa on ketoosi. Jos syö jotakin yli tuon 500 kcal, esim vaikkapa vain puoli desiä maitoa (kahvin kanssa), niin meneekö ketoosi pieleen? Maidossa on kuitenkin vähän hiilihydraatteja. Tai jos syön vähän kasviksia?

• NutriM

Ei mene. Voit syödä vaikka 2000 kcal ja silti pysyä ketoosissa. Hiilarien vähyys määrää ketoosin, ei kalorit.

En sitten tiedä tuosta kahvista, kun en itse käytä. Mutta olen lukenut, että etenkin ketoosin alkuvaiheessa pitäisi vältellä kofeiinia. Varmaan löytyy lisätietoa googlettamalla "ketoosi kofeiini".

• VLCD:llä -15kg

Kuulostaa vähän liiankin alhaiselta kalorimäärältä, mutta jos tuo on joku apteekista saatava valmis ohjelma, niin tuskin on mitään ongelmaa. Kotitekoiseen VLCD-ohjelmaan en luottaisi, koska niissä ei ole täyttä varmuutta kaikkien tarpeellisten ravintoaineiden saannista. Huonosta dieetistä voi tulla epämiellyttäviä oireita ja pysyviäkin ikäviä seurauksia. Itse laihdutin aikoinaan 15 kiloa Nutriletillä, eikä se tuntunut ollenkaan vaikealta. Vaikeinta onkin elämänmuutos laihdutuksen jälkeen. Vanhaan elämään ei ole paluuta, jos haluaa pitää kilot pysyvästi poissa. Järkevintä olisi kai laihduttaa hitaasti tehden pieniä pysyviä muutoksia ruokavalioon, mutta nopea laihtuminen kyllä motivoi valtavasti. Onnea laihdutukseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe