nuoteista

laulualoittelija

Meneekö ne niin päin että yksiviivainen C olisi korkeampi vai matalampi kuin esim. kaksiviivainen E? Mä pääsen siihen korkeaan C'hen (oon sopraano). Kun keski-C on C3 pianon mukaan (vai onko se joku eri asteikko) niin onko se korkea C niinku C5 vai C1.

Meen vaan sekaisin kun siinä pianossa lukee että C3 ja sitten korkeampaa C'ta kutsutaan kaksiviivaiseksi C'ksi niin eikö se mun korkea C ole sitten yksiviivainen C eli C1?

Vai?

5

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulualoittelija

      Se taitaakin olla joku toinen asteikko... yhdeltä nuottisivulta just luin että se korkea C mihin meen on kolmiviivainen C. Ja yksiviivainen C onkin se keski-C

      Tietääkö joku jonkun hyvän sivun mistä nuottioppia voi opetella keltanokkakin.

    • keikkaa puukkaa

      Tohtori toonika siitä vaan opettelee ensik kvintti ympyrä ja sit eteenpäin

    • Lallalatilatilatilaa

      Keski-c:stä (=c1) alaspäin: pieni, suuri, kontra

      Keski-c:stä (=c1) ylöspäin: 1-viivainen, 2-viivainen, 3-viivainen jne.

      Eli se "keskellä oleva c" pianossa on 1-viivainen c ja se "korkea" c on naisäänellä 3-viivainen c, eli c3.

    • laulualoittelija

      Kiitoksia tiedoista Lallalatilatilatilaa :) Eli pääsen siis kolmeviivaiseen C'hen :)

      Osaatteko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä oppisin nuottien alkeet? Olen aina laulanut vaan korvakuulolta ja nyt tahdon oppia laulamaan nuoteista... Ja kun suht uusi keyboardikin löytyy niin opettelenpa soittamaan sitäkin niin musiikin teoria ei varmaan olisi pahitteeksi. :D Esim. Sibeliusakatemian sivujen musiikinteoria on kyllä täyttä hepreaa aloittelijalle.

      Olen 21-vuotias tyttö ja minulla on paljon opittavaa. Tajuan että menee varmasti vuosia että opin soittamaan ja laulamaan nuoteista mutta ehdottomasti tahdon aloittaa urakan.

    • pikkupianisti

      Kannattaa googlailla jos vaikka löytyis jtn teoriakirjasta aloittelijoille :) Itse alotin pianon soiton neljännellä ja puoltoista vuotta soitin ja siinä ajassa ehti hyvin oppia perusjutut. En edes tiedä miksi lopetin, kaduttaa kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe