Rautahammas heiluu!

help meeeee

Huomasin noin 2 kk sitten että mun etuhampaat jotka on rautahampaat heiluu. Annoin asian olla ja toivoin että se loppuu. Hampaat heiluu edelleen. Onko tämä normaalia vai voisiko olla joskin puutos: vitamiini, calsium...?

63

20003

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

      Tuon perusteella on vaikea sanoa mitään. Pitäisi tietää vähän enemmän.

      Minkä ikäinen olet? Ilmeisesti olet nuori?
      Tuleeko ikenistä verta hampaita harjatessa?
      Onko ikenet vetäytyneet?

      Heiluuko hampaat pahasti, niin että ihan selkeästi huomaa esim. syödessäkin? Hampaiden kuuluukin luonnostaan hiukan joustaa/antaa periksi. Se auttaa niitä kestämään.

      Älä turhaan "heiluttele" hampaita sormin kokeilemalla tms. Hammaslääkärille kannattaa mainita asiasta seuraavalla käynnillä tai vaikka soittaa hammashoitolaan jos et ole lähiaikoina menossa hammaslääkärille muuten.

      Jospa olet vaan jostain syystä alkanut kiinnittää asiaan enemmän huomiota?

      • 10v.

        ite oon 10v. ja aina ku harjaan hampaita tulee verta ja ku syön senn huomaa


      • *TheRoad*
        10v. kirjoitti:

        ite oon 10v. ja aina ku harjaan hampaita tulee verta ja ku syön senn huomaa

        Hammaslääkäriin vaan, ei kannata miettiä liian kauan.


    • puntzki

      No minä kaaduin hiihtolomalla rinteessä, että alaetuhampaiden heilunta oli jo selvä hammaslääkärissä, mutta tänään aamusta huomasin, että mun yläetuhampaatkin heilui. Ainakin yksi kun sitä vielä rupesin heiluttelemaan. En ole varma mistä johtuu, mutta hamppilääkärille aika kyllä varataan. =)

      • bölmo

        Kolautin yläetuhampaani ja nyt toinen niistä heiluu. Jos hellästi painan taakse (suuhun) päin, hieman sattuu. Muuten normaali rautahammas. Mitä pitäs tehdä? Tai onx normaalia?


      • adsASadd
        bölmo kirjoitti:

        Kolautin yläetuhampaani ja nyt toinen niistä heiluu. Jos hellästi painan taakse (suuhun) päin, hieman sattuu. Muuten normaali rautahammas. Mitä pitäs tehdä? Tai onx normaalia?

        "Mitä pitäis tehdä?"

        Ehkä mennä hammaslääkäriin ja pian? Rautahampaasi on on kolahtanut, siinä tuntuu kipua ja se heiluu? Vaikkei mitään vakavaa olisikaan, parempi on käydä tarkastuttamassa kuin itkeä jälkikäteen kun hammas putoaa.


      • apuaaa mitäää teenn
        adsASadd kirjoitti:

        "Mitä pitäis tehdä?"

        Ehkä mennä hammaslääkäriin ja pian? Rautahampaasi on on kolahtanut, siinä tuntuu kipua ja se heiluu? Vaikkei mitään vakavaa olisikaan, parempi on käydä tarkastuttamassa kuin itkeä jälkikäteen kun hammas putoaa.

        mä taas en oo kolauttanu mihinkää yhtäkkiii vaa huomasin semmost samanlaist kipuu mitä tulee ku hammas heiluu sit mä koitin varovasti sitä etu hammast ja se heilus silee pikkusen mut kyl sen siis iha näki et se heilus....


      • 619244948763
        adsASadd kirjoitti:

        "Mitä pitäis tehdä?"

        Ehkä mennä hammaslääkäriin ja pian? Rautahampaasi on on kolahtanut, siinä tuntuu kipua ja se heiluu? Vaikkei mitään vakavaa olisikaan, parempi on käydä tarkastuttamassa kuin itkeä jälkikäteen kun hammas putoaa.

        En oo kolauttanu hampaita mut yks
        etuhammas liikkuu/samat oireet kun bölmöllä eli sattuu kun liikuttaa suuhun päin. Oon 12v


      • Anonyymi
        apuaaa mitäää teenn kirjoitti:

        mä taas en oo kolauttanu mihinkää yhtäkkiii vaa huomasin semmost samanlaist kipuu mitä tulee ku hammas heiluu sit mä koitin varovasti sitä etu hammast ja se heilus silee pikkusen mut kyl sen siis iha näki et se heilus....

        Mul on ihan sama et mun Ylä etu hammas heiluu ja se on edempänä kun toinen ja se on Rautahammas, mitä mä teen.


      • Anonyymi
        bölmo kirjoitti:

        Kolautin yläetuhampaani ja nyt toinen niistä heiluu. Jos hellästi painan taakse (suuhun) päin, hieman sattuu. Muuten normaali rautahammas. Mitä pitäs tehdä? Tai onx normaalia?

        V vvý


      • Anonyymi
        apuaaa mitäää teenn kirjoitti:

        mä taas en oo kolauttanu mihinkää yhtäkkiii vaa huomasin semmost samanlaist kipuu mitä tulee ku hammas heiluu sit mä koitin varovasti sitä etu hammast ja se heilus silee pikkusen mut kyl sen siis iha näki et se heilus....

        sama ja mul on oikomis hoito atm mut silti pelottaa et jos se joudutaa poistaa


    • minä_vaaan

      Olen 10v ja rautahammas alhaalla heiluu. Kohta se varmaan lähteekin. Mitä teen. En ole varma onko se rautahammas, mutta minun ielestä on ( en siis yhtään varma ) Auttakaa!!!!!

      • Sipulisipsi

        ensin tarvii miettii onko se rautahammas vai ei... mulla nimettäin sama homma ja en oo itekää varma siitä tais lohjeta pieni pala nii se on varmaa maitohammas mulla mutta mee hammaslääkäriin tai mainitse vanhemmilles


      • hostiboii

        Kuule 10v, se on kyllä maitohammas ei mitään hätää!


    • Raukka

      eikä hammas heiluu r.hammas ei oo mukavaa! Kolmeki rautahammasta heiluu mitä teeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnn??????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      T:Raukka

      oon 10.v.

    • Tsoko

      Tapaturman seurauksena (hampaan kolautus), voi syntyä hammastrauma.

      Hammastraumoihin voi liittyä hampaan näkyvän osan (kruunun) lohkeamisia ja murtumia sekä hampaan juuren murtumia. Trauman seurauksena hammas voi painua leukaluun sisään (intruusio), hammas voi liikkua sijoiltaan (luksaatio) sekä hammas voi irrota leukaluusta (avulsio).

      Jos hammas on esim. liikkunut sijoiltaan (luksaatio), niin pitää aina käydä hammaslääkärissä. Millään kotikonsteilla sitä heilumista ei saa loppumaan.

      Tässä vielä kuvia ja muuta kivaa hammastraumoista, hammassärystä ja niiden hoitamisesta

      http://fi.webdento.com/hammassarky-hammaskipu/

    • mama xxxx

      Hammalääkäriin. Mikset puhu asiasta vanhemmillesi jotka varaavat ajan sulle?Ainakin se on vanhhempiesi velvollisuus.

    • paniikki 3:

      Ittellänikin heiluu melkein kaikki rauta hampaat jos niitä räplää. Just tossa 12 aikaan huomasin että ylhäällä keskimmäisten vasemmalla ja oikealla heiluvat paljon enemmän kuin muut. En ole saanut unta kun olen vain räpläillyt niitä ja pelännyt että ne irtoaa. Mitä pitäisi tehdä ? T. Paniikki 11v

      • 11vgirl

        Musta se on ihan normaalii koska itellänikin heilluu mut ei satu. Kai se kuuluu tähän rautahampaitten kehitykseen:) en jaksa miettii tälläsii asioita ja vaivata niillä päätäni.


      • 10vv

        Olen itse 10v ja rautahampaani heiluu kovasti... mutta saako rautahampaan tilalle varahampaan Auttakaa


      • Anonyymi
        10vv kirjoitti:

        Olen itse 10v ja rautahampaani heiluu kovasti... mutta saako rautahampaan tilalle varahampaan Auttakaa

        En tiedä onko minun heiluva Hammas rauta vai maitohammas auta


    • vituttaa123456

      iteläni heilu rautahammas ja lohkesi 2 kertaa jonka jälkeen päätin irrottaa sen. en ees tienny et se oli rautahammas :P mut en oo vieläkää varma oliks se? voiks sne jotenkin tietää?

      • Myöhäistä

        Ellei tilalle kasva uutta hammasta, se oli rautahammas. Hammaslääkäri voi tarkistaa röntgenillä näkyykö uutta alkiota.
        Poistetun rautahampaan tilalle saa vain implantin.


      • 11vtyttö

        Huomasin joku aika sitte että mulla heiluu toinen etuhammas ylhäältä ja mä ihan erotanki sen peilin kautta jotenki ja se napsahtaa aina välillä mut ei se mitenkää älyttömän paljo heilu mut pelottaa kumminki :( T: 11v


      • Näpit_irti
        11vtyttö kirjoitti:

        Huomasin joku aika sitte että mulla heiluu toinen etuhammas ylhäältä ja mä ihan erotanki sen peilin kautta jotenki ja se napsahtaa aina välillä mut ei se mitenkää älyttömän paljo heilu mut pelottaa kumminki :( T: 11v

        Älä missään nimessä kokeile sen heilumista! Hampaan kiinnityskudokset eivät pääse paranemaan ja hammas irtoaa lopulta jos heiluttelet sitä.


      • 11vtyttö
        Näpit_irti kirjoitti:

        Älä missään nimessä kokeile sen heilumista! Hampaan kiinnityskudokset eivät pääse paranemaan ja hammas irtoaa lopulta jos heiluttelet sitä.

        Parantuuko se jos jätän sen rauhaan en usko että mulla on ainakaa ientulehdusta koska ei koske ikeneen ja se ei punoita eikä tule verta ja haluaisin tietää mitä muita syitä tähän on ku oon vielä nii nuoriki ja en haluu menettää tätä hammasta :(


      • Näpit_irti

        Kyllä se parantuu. Kerro seuraavalla hammaslääkärikäynnillä tuosta.


      • Anonyymi

        Jos se irtos varm maito tai jos tuli juuri ni rauta tai jos siinä näkyy sitä juurta


    • vaddup

      Rautahampaan heiluminen voi johtua pitkälle menneestä ientulehduksesta, joka on vauroittanut hampaan kiinnityskohtaa leukaluuhun. Kannattavinta on käydä hammaslääkärillä. Ihmisiä hekin ovat, ei tarvitse pelätä.

    • 14vpoika

      Kun söin lihaa jossa oli paljon jänteitä ja pureskelin niitä, ni alko vähä aja pääst tuntuu alaetuhampaas sillee et se olis niinku irtoomas(rautahammas siis) ja sit kokeilin, ni se heiluki jonku verran. Mutsi sano et se johtuu vaa "keripukista" eli et en ois saanu tarpeeks jotai vitamiinei tai tällee ja et se juurtuis takas paris päiväs kunha sitä ei heiluta. Pitäiskö kumminki huolestua?

      • Turhaa_pelottelua

      • 14vpoika

      • Hoituu_itsekseen
        14vpoika kirjoitti:

        Anyway, pitääkö mennä hammaslääkäriin vai parantuuko ittestään?

        Ei tarvita hammaslääkäriä. Älä heiluttele hampaitasi (älä kokeile että heiluuko) ja pese huolellisesti hampaat niin ne asettuu paikoilleen tukevasti.


      • Hemuli1235678910

        Minulla kolahti etuhampaat kun kaaduin toinen niistä tuntuu heiluvan vähän. Siinä tuntuu pientä kipua kokojan. Mitä pitäisi tehdä vai pitäisikö mitään?


    • 11oonitekkii

      Ite oon 11 huomasin3 päivää sit et mun rautahammas, kulmahammas alhaalta, heiluu kävin sitte 3 eri hammaslääkäris ku ei tienny nii kolmannes sanottiin et onkii maitohammas, oikeest niiku wtf kiersin koko päivän eri hammaslääkäreis ja sit sanotaa et niinku se on wnb maitohammas, nyt koitan googlaa mite vitus saan sen pois huomisee mennes ku meen lintsil et se ei missään laitteis irtois ja menis mun kurkkuu et mä en tukehtuis, mut niinku ei ollu 2 ekaa hammaslääkärii oikee pätevii ku ei huomannu et on maitohammas😰

      • Turhaa_murehtia

        Ei hampaaseen tukehdu ja jos hammas irtoaa, sen huomaa ja voi sylkäistä pois. Todennäköisesti se irtoaa (jos on irrotakseen) kun haukkaat hampurilaista tms. ja sen kyllä huomaa varmasti.


    • Anonyymi

      Oon 12v rautahammas heiluu kun on jäänyt pesemättä hampaita ja nyt kaduttaa miten saan korjattua asian ei heilu pahasti mutta kumminkin miten estää hampaiden irtoamisen?

    • Anonyymi

      Mulla heiluu hampaita ja oon 11 annoin sen olla mut sit ruoes heiluu enemmän ja mulla tulee verta hampaitaharjatessa

    • Anonyymi

      Niin siis mullakin heiluu kaksi yläetuhammasta ihan yhtäkkiä, ennen sattui vain välillä ja ajattelin vaan antaa asiain olla että kyllä se pian menee ohi mutta tänään treeneissä kompastuin juureen ja kolautin leukani vähän puuhun. Sattui jalkaan ja leukaan.
      Oon siis 13v ja syön mahdollisimman terveellisesti ja juon esim maitoa.
      Nyt taidan vaa pyytää äitiä varaamaan varnaan hammaslääkäri ajan ja kertoa sille.
      Onko muita ideoita?

    • Anonyymi

      Olen 13v ja rautahammas heiluu hieman ei paljoa mutta toinen rauta hammas vuotaa välillä vasta koska siitä puuttuu puolet:( vaikka harjaan säännöllisesti ja käytän hammas lankaa hampaat ei pysy kuosissa esim hampaani vuotaa ana kun harjaan niin verta mistä johtuu??

      • Anonyymi

        Ientulehdus luulisin, muttä hammasläökäriin vaan


    • Anonyymi

      olen 11v ja purennan korjaus raudat aivat hampaat heilumaan KUNNOLLA

      • Anonyymi

        Apua mul sama


    • Anonyymi

      Tarviin apuaa.Olen 11v tyttö ja mulla heiluu varmasti rautahammas.Pelkään hammaslääkäriä joten käyn siel kerran vuodes.Auttakaa😨

    • Anonyymi

      Venäjällä noita rauta- ja tinahampaita näkee vanhemmilla ihmisillä usein. En tiedä kuinka ne on kiinnitetty jos mitenkään vaan tungettu tiukkaan muitten väliin.

    • Anonyymi

      Onko normaalia jos takana olevat hampaat heiluvat?

    • Anonyymi

      Olen 11v ja minua särkee hampaaseen joka on rautahammas, se liikkuu ja sitä vihloo,Mitä pitäisi tehdä.?

    • Anonyymi

      Blue Steel -proteesi. Laktoositon proteesi.

      Oikeastii niin karkaistu korkeasti haponkestävää jos karkaistua terästänäyttää tuollaiselle koboltille, mutta kobolttiteräs on kyllä paljon sinisempää.

      Mutta oikeasti niin.. olen iloinen kyllä sai tuon viisaudenhampaan pois koska oli, nyt pitää keskittyä harjaamaan, koska voi olla pientä tulehdusta ja sitten uudestqaan hammaslääkärille, toinenkin HAMPI pois koska niin viallinen.

      Ja sitten hapokestävää terästä 316T. proteesi.

    • Anonyymi

      Minkä ikäinen olet? Jos tupakoinut vuosi kymeniä.Ien saiiraus joka edenyt hapaan syvälle luustoon ja ne irtoaa pikku hiljaa.ylensäkkin kun rautahammas heiluu mennään hammaslääkäriin.Sinä vaihessa ei ajatella vitamiinin puutos ymm.Jos haluaa tietä mikä on ? Sen tietä vain Hammaslääkäri!

    • Anonyymi

      Kolautin etuhampaani. Se heiluu aivan inan verran ja ei tunnu kipua. Onko normaalia ja olen 14

      • Anonyymi

        14 vuotiaalla ei ole enää maitohampaita.vaan olet kasvamassa aikuiseksi jonka hampaat on jo kehittyneet.


    • Anonyymi

      No minullakin heiluu 2 rautahammasta, todennäköisesti koska hammaslääkäri aggressiivisesti kokeili heiluuko hampaat ja sanoi että minulla heiluu 6. Tunnen vain 4 maitohammasta heiluvan ja 2 etu hammasta niin nyt minua pelottaa. 👌

    • Anonyymi

      Uh mun rautahammas sillee vähän heiluu ku testaan ja sit oon 11 koht 12 ni mua pelottaa esim syyä mitää kovaa help

      • Anonyymi

        Kaikki pysyvät hampaat ovat suussa noin 13-vuotiaana.


    • Anonyymi

      Siis mun etu rauta hammas heiluu ihan hiivatisti mietin vaan voiko sitä enää pelastaa..?

    • Anonyymi

      Siis joo

    • Anonyymi

      Olen rikki

      • Anonyymi

        Ei hätää! Isi auttaa.


    • Anonyymi

      Kannattaa mennä hammastyttöjen luikse ja poistaa viallinen Linux-käyttöjärjestelmäsi ;D

    • Anonyymi

      oon 13v ja heiluu melkein kaikki hampaat vasta lähiaikoina ruvennut heilumaan:D

    • Anonyymi

      puhelin tippui naamalle ja nyt toinen etuhampaani heiluu. mitä pitäisi tehdä?

      • Anonyymi

        odotaa että tippuu ja sitten maksattaa vanhemilla tekohammas jos olet vielä lapsi.


    • Anonyymi

      Suomessa istukkeet ovat posliinia tai muovia ja harvoin myös kultaa. Venäjällä näkee usein varsinaisia rautahampaita ja ne ovat aika silmiinpistäviä ja rumia itse asiassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe