Jokainen päivä tuntuu yhdeltä suurelta taistelulta. Pelkkä tieto illalla siitä, että aamulla joutuu menemään töihin aiheuttaa ahdistusta ja unettomuutta. Toisaalta väsyttää koko ajan eikä koskaan saa unta tarpeeksi.
Työpaikalla hermostun helposti ja olen alkanut pelkäämään jo henkisen hyvinvointini puolesta. Toisena hetkenä olen aivan raivon vallassa ja yhtäkkiä nauran hysteerisesti. Tunne on äärettömän pelottava.
En saa työtehtäviäni kunnolla tehdyksi, teen kaiken aivan puoliteholla.
Esimieheni on suoraansanottuna perseestä. Talvella minulla oli monen kuukauden putki jolloin olin vähän väliä sairaana ja kaikki liittyivät hengitystietulehduksiin. Esimieheni on ilmiselvä narsisti ja hän vihaa minua sen takia että olen ollut sairaslomalla. Vaikka jokaisesta päivästä on lääkärin kirjoittama sairaslomatodistus! Hän jättää minut työpalaverien ulkopuolelle ja informaatio ei koskaan kulje minun suuntaani tärkeissä asioissa. Hän ottaa minun virheeni esimerkeiksi kaikkien kuullen "näin ei sitten tehdä".
Olen aivan loppu tähän kaikkeen.
Työkaverit olivat ennen aivan loistavia. Nykyään he käyttäytyvät samalla tavalla kuin esimieheni.
Menenkö vain työterveyteen ja kerron nämä asiat?
En voi irtisanoa itseäni, koska olen juuri ottanut asuntolainan mieheni kanssa ja emme saa kaikkia kuluja maksetuksi jos en saa mitään tukea mistään.
Tekisi mieli vaan jokainen päivä,jokaisena minuuttina ilmoittaa että hyvää loppuelämää.
Mutta huoli tulevaisuudesta kärkkyy taka-alalla. Voiko lääkäri kirjoittaa todistuksen siitä, että minun on mahdotonta jatkaa työssäni henkisen hyvinvointini takia? Saanko silloin työttömyyskorvausta? Tai edes liiton korvausta?
Lopen uupunut
11
406
Vastaukset
- taas yksi tapaus
Ei lääkäri varmasti lähde todistusta ihan tuosta vain kirjoittamaan. Ensin asiaa käsiteltäisiin työpaikalla, mieluiten työterveys mukana. Sitten ehkä sairauslomaa, jos lääkäri katsoo, että olet sen tarpeessa. Siihen mahd. psykologin tapaamiset (koska henkisestihän ole väsynyt) ja työpaikalla tapahtuvat neuvottelut asian korjaamiseksi. Mikäli asiat eivät korjaannu ja voit edelleen pahoin, voit tehdä eri tavoin; ota yhteyttä työsuojelupiiriin, jos haluat asiaa selvitettävän, lähde pois tai yritä selviytyä työpaikalla. Tuota viimeistä en suosittele!
- ...
Kaikki selkeät asiat pitää kertoa eteenpäin pomon pomolle, luottarille ym. ja esittää konkreettiset todisteet esim. jokaisesta informaatiovelvollisuuden laiminlyönnistä ihan kiihkottomasti. Pitää saada estettyä ainakin se, ettet voisi tehdä töitäsi kunnolla. Älä enää odotakaan arvostusta tuollaiselta pomolta ja työkavereilta. Huolehdi vain, että toimit oman moiteettoman työmoraalisi mukaisesti.
Jos mahdollista, pyydä että sinut siirretään toiseen työpisteeseen, jossa on erilainen pomo. Jos joudut lähtemään työpaikastasi, niin eihän se ole sanottua, ettet uutta saisi. Viimeisenä vaihtoehtona voisi tietysti jutella miehen kanssa siitä asuntolainasta, että voisitteko vaikka vaihtaa halvempaan asuntoon tai (takaisin) vuokralle tai pyytää jotain pienieräistä maksuvuotta, jotta ehdit löytää uuden työn. - korjaa itsesi
Olisi sinunkin parempi opetelle tekemään työsi kunnolla. Veltolla on aina huono olla työssä.
- Osuiko?
Ja mistähän sinä tiedät aloittajan työn laadusta, ellei sitten kolahtanut omaan osoitteeseen.
- burnout tulossa?
Käy työterveyslääkärin juttusilla. Saat varmasti pienen huililoman, jonka aikana voit miettiä asiaa rauhassa. Olisiko työpaikassasi mahdollisuus vaihtaa tehtäviä?
- työnhengetär
Mun mielipide on, että kannattaa toimia nopeasti ja vaikka sitten vaihtaa koko työpaikkaa! Itselläni kävi niin, että kituuttelin pari vuotta samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä enkä meinannu enää työkuntoiseksi toipuakaan. Eli tuollainen syö terveyden todella syvältä ja sen tajuaa vasta todella jälkikäteen.
Nyt jäljelle on jäänyt ainoastaan se, että huonossa työilmapiirissä kestän about muutaman päivän ja se riittää eli terveydelläni en enää pelaa...Onneksi on näitä työpaikkojakin missä keskitytään työn tekemiseen eikä ihmissuhdepelailuun ja missä mua arvostetaan tällaisena kuin olen!
Joku tuossa kirjoitti, että korjaa itsesi tai jotain, mutta jos työyhteisö on mätä niin kyllä kannattaa ottaa jalat alleen. Noista selvittelyistä en tiedä, mutta itse en lähtisi selvittelemään, jos kovin moni tuossa kiusaamisessa jo mukana. - 18
Nin, ehdottomasti jalat alle. Aloittaja kysyi tosin mahdollisuutta erota itse ilman karenssia ja mahdollisen lääkärin todistuksen saamista terveydelle vaarallisesta työpaikasta. Sitä ei välttämättä lähdetä kirjoittamaan, mikäli kaikkea mahdollista ei ole ensin yritetty.
- Edell.hyvä kirjoitus
Hyvä kirjoitus edellisellä. Olen itse kanssa toipumuslomalla ja olen käsittänyt koko kauheuden vasta jälkeenpäin. Mistähän muuten johtuu, että nämä sairaat ihmiset ovat usein myös ulkonäöllisesti "ei niin viehättäviä" ? Yhdellä kiusaajistani harittavat silmät, toisella liian iso pää, kolmas ylipainoinen, neljännellä hirveesti ryppyjä, viidennellä todella kamalat hampaat jne.listaa voisi jatkaa. Hmm....mielenkiintoista...
- Kaikki ei voi ...
Kaikilla vain ei ole mahdollisuutta lähteä. Esimerkiksi korkeasta iästä ja asuinpaikasta johtuen ei ole mahdollisuutta saada uutta työtä ja taloudellisten syitten vuoksi on vain sinniteltävä töissä niin pitkään kuin terveys antaa myöten.
Tuollaisessa tilanteessa neuvoisin mahdollisimman nopessa tahdissa kertomaan kiusaajalle, että ei hyväksy hänen käytöstään. Jos tilanne ei muutu, todistettava ilmoitus esimiehelle, ja jos sekään ei auta tämän esimiehelle. Jos asiaan ei vieläkään tule korjausta, kirjallinen selvitys-/käsuttelypyyntö työsuojeluviranomaiselle, joka lnykyisin toimii alyehallintoviraston työsuojelun vastuualueella. - työnhengetär
Kirjoittelin tuossa, että kannattaa lähteä vaan nopeasti paikasta veke, koska TERVEYS on kuitenkin se ykkösjuttu ja itse kaduin myöhemmin sitä, että olin taloudellisten syiden takia antanut terveyteni tuhoutua ! Ja vielä tänäpäivänäkin jopa pelkään uusien ihmisten kohtaamista ja yritän olla herättämättä huomiota mihinkään suuntaan jne.jne.
Olen kans huomannu, että pahimmilla kiusaajilla itsellään jotain ilmiselviä puutteita ulkonäössä tai sitten eivät ole ihan terävin kynä penaalissa :) On myös joukossa niitä, jotka on arvostettuja ja kehuttuja ammattilaisia, mutta toisille näyttävätkin ihan vallan toista naamaa..Hoitoalalla näitä kameleontteja näyttää vilistelevän yksikössä kuin toisessakin ja yleensä ovat niitä pomon suosikkeja ja tietty oma hovi siinä ympärillä, mistä käsin on helppo tuomita varsinkin sijaisia, opiskelijoita ja muita alempiarvoisia ;)- Kuka on vastuussa
Niin, on aivan turha kuvitella, että suomalaiset yhtäkkiä muuttuisivat niin, että työpaikoilla ei enää olisi oman edun tavottelijoita. Niitä tulee riittämään ja mitään keinoja ei kaihdeta.
Kyllä työilmapiiristä on vastuussa työnantaja. Työnantajalla on työturvallisuuslain 8 §:n mukaan (työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite) velvollisuus mm. jatkuvasti tarkkailla työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Tuo ei missään tapauksessa tarkoita kyttäämistä, vaan aitoa välittämistä työntekijöiden hyvinvoinnista. Työnantajalla on varoitusten jälkeen mahdollisuus irtisanoa ongelmia aiheuttava työntekijä. Se ISO ONGELMA on vain siinä, että harvalla työpaikalla on asiansa osaavia esimiehiä.
Luulen, että pienyrittäjät ymmärtävät kaikkein parhaiten, miten tärkeää on pitää henkilökunta tyytyväisenä ja työilmapiiri kannustavana. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän on pikkupomoja sähläämässä välissä ja niihin mahtuu sitten kaikenlaisia. Valtion virastot ja laitokset, kunnat, seurakunnat, sairaanhoitopiirit yms. ovat aivan oma lukunsa. Niissä esimiehiksi ja johtajiksi valitaan ansioituneimpia tutkijoita, asiantuntijoita, lääkäreitä yms., jotka ovat oman alansa huippuja, mutta voivat olla esimiehinä ja johtajina täysiä surkimuksia, ja juuri heitä käyttävät hyväkseen ne oman edun tavoittelijat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904