Olen kohta 19 vuotias tyttö ja seurustelen 22 vuotiaan miehen kanssa. Olemme asuneet yhdessä puoli vuotta, seurustelleet n. 8 kk.
Jatkan opintojani myös kesän jälkeen, tähän asti olen saanut tuet kelalta n. 440 joka kuukausi. Nyt kesällä sain kuin sainkin sosiaalitoimistosta rahaa joka kuukaudelle 263 e. Olemme sopineet että maksan puolet vuokrasta eli sen 263 e, miten luuleevat että tulen toimeen tällä määrällä? Mies nyt sitten ei suostu joustamaan vuokrassa, ja vaatii minulta vielä puolen vuoden sähkölaskuistakin puolia takaisin vaikka olimme sopineet että hän hoitaa nämä. Millä helvetillä maksan sähkölaskut ja vuokrat? Mieheni olettaa että minä, nuori opsikelija en tarviitse rahaa muuten elämiseen, vaatekaupoilla en ole päässyt käymään juurikaan tämän puolen vuoden aikana, kun kaikki rahani ovat menneet vuokraan ja ruokaan. Onko tämä reilua että mies tienaa päälle pari tonnia kuussa ja minun pitäisi elää minisummalla? eli tässä tapauksessa 0 e. Mietin vanhempieni luokse muuttoa, mutta tällöin rahaa en saisi sitäkään vähää edes sosiaalitoimistosta?! Auttakaa joku ja kertokaa millä voisin perustella miehelleni rahantarvetta ja sitä kuinka epäreilua mielestäni on että hän itse käyttää rahansa kyllä laskuihin, mutta myös hauskan pitämiseen..
Raha-asiat nuorella parilla
11
283
Vastaukset
- helppoahan tuo
No mitäpä jos menisit töihin siin opiskelujen ohella, kuten monet tekevät.....
- oppeliini
Olet tehnyt todella huonon valinnan asumisjärjestelysi suhteen.
Mutta välittomästi kotiisi, mene toihin ja maksa oma elämisesi. Miksi maailmassa sinä tyonnät veronmaksajien rahoja "miesystävällesi"?
Sinä olet nuori ja terve, kuinkai edes kehtaat kerjätä rahaa yhteiskunnalta?!
Muuta vanhempiesi luo, kuten jo ehdotin. Sen sijaan että maksaisit heille vuokraa, voit aina kuitata sen taloustoillä. Viikkosiivous, ikkuniden pesu, pihamaan kunnossapito, pyykinpesu viikottain, arkiateriat jne. Anna äidillesi vihdoinkin hiukan helpotusta ja lomaa talousaskareista.
Nuo hommat vievät maksimi 2 tuntia päivässä joten sinulle jää vähintää 12 tuntia tehdä palkallista tyotä koulutuntien lisäksi! Tuon lisäksi kun vielä otat lauantai- ja sunnuntai tyon niin saat aivan varmasti mukavan summan ensi lukukautta varten säästoon. Ilman kerjäämistä.
Lopeta haiakilemasta miesten perään ja kerjäämään sosiaalitoimistolta rahaa miesten maksuihin! Olet jo tarpeeksi vanha ymmärtääksesi että mitä sinä nyt teet, on aivan väärin. Miksi tietoisesti ja harkiten alennat itsesi kerjäläisen ja lumpun tasolle????? - adjvnlkaj
Olet avoliitossa, ja sossu ja Kela katsoo avopuolisollasi olevan velvollisuuden elättää sinua. Käytännössä jos avopuolisosi ei tätä halua tehdä, taloudellisesti ainoat mahdolliset ratkaisut on lakata olemasta avoliitossa TAI elättää itsensä muulla kuin Kelan tai sossun tuilla.
Minä kun aikanaan muutin työssäkäyvän mieheni luokse, niin silloin tiedettiin että sinne menee opintotuen asumislisä, kuukausitulot jäi pariin sataan. Ja mies minut tämän tietäen halusi kattonsa alle. Ei penännyt vuokraa tai muitakaan asumiskuluja. Jos hän olisi edellyttänyt tasapuolista osallistumista, minulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta (puolikaskin hänen vuokrastaan oli isompi kuin oman opiskelijayksiöni vuokra), ja kaksoistutkintoa suorittaessa ei hurjasti töitäkään tehty 18-vuotiaana, jos meinasi opinnoistaan kunnialla selvitä.
Mainittakoon, että silloin kun "elin miehen rahoilla", niin ei tullut kyllä käytettyä sitä rahaa hillittömästi hauskanpitoon, hiusharjastakin ehti yli puolet piikeistä lähteä ennen kuin raaski uuden ostaa. Mies ei tätä minulta vaatinut, minusta itsestäni se oli vähintäänkin kohtuullista, että elän säästeliäästi.- sfdsgdh
Avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta. Ja Kelasta opiskelija saa opintotukea puolison tuloista riippumatta, niiltä kuukausilta jotka sisältyvät lukuvuoteen.
- klfnsalkfnlk
sfdsgdh kirjoitti:
Avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta. Ja Kelasta opiskelija saa opintotukea puolison tuloista riippumatta, niiltä kuukausilta jotka sisältyvät lukuvuoteen.
Kela ja sossu katsoo puolisolla olevan elatusvelvollisuuden (laillista tai ei), ja opintotuen asumislisään vaikuttaa avopuolison tulot. Opintotuen opintorahan sekä opintolainan valtiontakauksen saat puolison tuloista riippumatta, mutta hyvätuloisen puolison oletetaan huolehtivan asumiskuluista, eli asumislisää ei tipu jos toinen tienaa.
- kaqlföaqö
Miehes on mulkku pihtari joka ei väliä susta yhtään. jätä sellanen tollo
- ei elatuksia
No en mäkään maksaisi työttömän miehen elatusta kesälomille, kun se ei saa edes tota summaa hankittua mistään. En todellakaan elättäisi ketään 8 kk seurustelun perusteella, jos ei saatana 500 euroa kuukaudessa (vuokra vähän muuta) saa hankittua. Ei ole pihtari, vaan järkevä nuorimies joka haluaisi itsenäisemmän ja aikuisemman tyttöystävän ilmeisesti...
- Sossutantta
Jos elätte virallisesti samassa taloudessa, et ole kertomuksesi perusteella oikeutettu sosiaalitukeen. Pidättekö kirjat erillään ja täten harhautatte sosiaalitoimea?
- Å
Tottakai avoliitossa jaetaan yhteisiä kuluja, mutta se pitäisi tapahtua oikeudenmukaisesti.
Tässä minun tapani:
Kummatkin käyttävät kuukausituloistaan X % ruokaan, Y % vuokraan.
Näin kummatkin maksavat omasta varallisuudestaan suhteellisesti yhtä paljon mutta määrällisesti eri määrän.
Mitä tarkoitaa "yhtä paljon" tai "saman verran" voidaan tarkastella usealla eri tavalla, mutta on selvää, että sovituista asioista pidetään kiinni.
Jos on sovittu, että kesä- ja heinäkuun sähköt maksaa vain mies, niin niistä pidetään kiinni vaikka joulukuussa mies kaipaisikin vähän lihotusta lompakkoonsa. - joku...
Minusta pitäisi nähdä tämä asia myös miehen näkökulmasta, olette seurustelleet vasta 8kk, pitäisikö miehen alkaa elättämään opiskelijaa ja tarjoamaan parempaa rahallista elämää. Entäs sitten kun opiskelija valmistuu ja päättääkin että erotaan.
--- - Onnea etsintään!
Töihin. Siis, mene töihin. Ensinnäkin, sun olisi kannattanut mun mielestä opetella elämään itsenäisesti ensin, mutta no, nyt on näin, joten opettelet sen nyt sitten. Ei miehelläsi ole 8 kk seurustelun jälkeen velvollisuutta elättää sinua, kun sinä voit hyvin mennä töihin: kuten opiskelijoista moni menee. Siis, mansikanpoiminnasta siivouksiin, ja raksahommista lehtien jakamiseen. Hanttihommia, ottaa lusikan kauniiseen käteen ja tienaa. On se tonni enemmän kuussa kun tuo. On tietenkin raskasta, kun ei ole lomaa, mutta pakkohan sun on rahaa jostain saada, et sä voi olettaa, että sua elätetään!!! Itse sä olet kotoasi muuttanut ja sitäpaitsi, sä olet täysi-ikäinen joten tuo vuokra pitäisi maksaa kotiinkin, haluta ansaita oma olemisensa, elantonsa ja asuntonsa. Itsenäisyys on rankkaa, se on totta, mutta kyllä se siitä.
Usein köyhänä ei vaatekaupoilla juuri käydä, käy kirppiksellä tai opettele tekemään itse. Säästät sitäpaitsi. Moni käy osa-aikatöissä opintojen ohella, sekin on raskasta, mutta... Minkäs teet, jos on pakko, niin on.
Sinä asut miehen kanssa, et isäsi kanssa, iskä ehkä elätti, mutta miehen kanssa te olette pari. Jos teillä olisi lapset pieniä ja sinä kotona, olisi itsestään selvää, että mies elättäisi. Tai jos olisitte vakiintunut pari ja oikeasti avoliitossa ettekä teiniasuisi yhdessä, niin työttömyyden kohdatessa, taloutta tasataan reilummin. Mutta nyt tilanne on tämä ja sinun pitää itsenäistyä.
Sossusta ei tarvitse rahaa, kun käy töissä, ja töitä kyllä melkein löytyy, kun ensin hyväksyy kokemusta saadakseen kaikki, ja sitten vaan hakee, vaikka 100 paikkaa jos tarvitsee, soittaa aina hakemuksien perään ja käy kysymässä. Tsemppiä, kyllä se siitä, vieläkin voi hakea töitä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974339Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351368
- 10979
- 152976
- 6904
- 20864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12852- 26805