Miksi olet raivoraitis?

kiosked

Aika monen yksinäisyyden taustalla tuntuu olevan absolutismi, siispä kysyn miksi juuri sinä olet absolutisti tai karkeammin sanottuna raivoraitis.

En tarkoita että pitäisi juoda, ihmettelen vain sitä että pitää toitottaa absolutismia ja siten erottautua muista. Olen itsekin välillä täysin raitis ihan sen takia, että minulle terveet elämäntavat ovat tosi tärkeitä, mutta en tee siitä numeroa. Jos olen tilaisuudessa, jossa skoolataan kuohuvalla, niin otan tipan kuohuvaa; voin myös puhua 'lähtemisestä kaljalle' vaikka sitten paikan päällä ottaisinkin vain jääteen tai jääveden. Ja vaikka en varsinaisesti juo (merkityksessä: juo niin paljon että päihtyisin) niin voin seuran vuoksi ottaa viiniä ruuan kanssa tai jotain muuta ettei muille tule kiusaantunut olo. Tai tilaan oluen mennessäni laivan baariin (risteilyllä) tai kesällä terassilla. Ehkä se tulee juotua kokonaan, ehkä ei, pääasia että on jotain mitä siemailla.

Ihmetyttääkin siis se, että miksi ihminen, joka muutenkin ehkä kokee vaikeaksi liittyä seuraan, tekee vielä numeron siitä ettei juo.

56

3135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • an6ke8uui

luulisin että enemmän raivoraittius johtuu yksinäisyydestä, kun ei ole kenen kanssa juopotella

• hipsulilii

Hmm... Itse en korosta raittiuttani, mutta koen että se huomataan varsikin, jos toiset juovat. Minullekin terveet elämäntavat ovat tärkeitä. Tässä on taustalla myös lapsuuden huonot kokemukset alkoholismista,ja sen vaikutuksesta koko perheen elämään. Nykyisin minulla on myös hengellinen vakaumus, ja senkään takia en juo.
      Itse olen löytänyt joitakin ystäviä toisista raittiista.

• Ei maistu alkoholi

En halua erottua muista olisi ihan mahtavaa jos nauttisin alkoholista kun Suomessa asun. Ensiksi en pidä alkoholijuomien mausta mielummin juon jotain muuta. Toiseksi alkoholi ei yksinkertaisesti sovi minulle. En tule iloiseksi vaan vetäydyn ja tulen entistä masentuneemmaksi. Suomessa tuntuu olevan tapana vetää pohjia ennen baaria jotta ollaan tarpeeksi kännissä jo ennen baariin saapumista. Selvinpäin ei kyllä jaksa sitä huutamista ja ördäilyä katsella.

Suomessa tuntuu enemmänkin siltä, että jos ei halua juoda on se numero kaikkien muiden mielestä. Kun kieltäytyy ottamasta huikkia tai sanoo, että on ihan ok. ei tarvitse alkoholia alkaa kaikki tivamaan, että miksi näin "oletko jotenkin parempi kun et juo".

• kiosked

No jotakuinkin tätä ajan takaa, eli _jos_ kärsii yksinäisyydestä niin miksi pitää vielä tahallaan erottautua porukasta.

Jos on esimerkiksi tilaisuudessa, jossa tarjotaan alkudrinkki, niin miksi ei ottaisi sitä vastaan ja kastaisi huulia tai olisi kastavinaan? Sen jälkeen kukaan ei kiinnitä mitään huomiota juoko sen oikeasti vai ei. Sama juttu ruokaviinin kanssa: annat kaataa itsellesikin lasillisen mutta oikeasti juot vettä ja kaikki luulevat että viinilasisi on juuri täytetty eivätkä tyrkytä lisää.

Olen kokeillut aikani olla absolutisti ihan kirjaimellisesti ja huomasin, että olin ei-haluttua seuraa. Kun en enää pyytänyt vesilasillista vaan olin juovinani niin elämä helpottui.

En nyt kysy sitä miten asioiden pitäisi olla vaan ihmettelen miksi ihmiset ehdoin tahdoin kärsivät yksinäisyyden tunteesta erottautumalla porukasta.

• aagadgasg
        kiosked kirjoitti:

No jotakuinkin tätä ajan takaa, eli _jos_ kärsii yksinäisyydestä niin miksi pitää vielä tahallaan erottautua porukasta.

Jos on esimerkiksi tilaisuudessa, jossa tarjotaan alkudrinkki, niin miksi ei ottaisi sitä vastaan ja kastaisi huulia tai olisi kastavinaan? Sen jälkeen kukaan ei kiinnitä mitään huomiota juoko sen oikeasti vai ei. Sama juttu ruokaviinin kanssa: annat kaataa itsellesikin lasillisen mutta oikeasti juot vettä ja kaikki luulevat että viinilasisi on juuri täytetty eivätkä tyrkytä lisää.

Olen kokeillut aikani olla absolutisti ihan kirjaimellisesti ja huomasin, että olin ei-haluttua seuraa. Kun en enää pyytänyt vesilasillista vaan olin juovinani niin elämä helpottui.

En nyt kysy sitä miten asioiden pitäisi olla vaan ihmettelen miksi ihmiset ehdoin tahdoin kärsivät yksinäisyyden tunteesta erottautumalla porukasta.

Sellaiset ihmiset, joille olen ei-haluttua seuraa jos en kaada kurkustani alas idiootiksi tekevää myrkkyä, on minulle ei-haluttua seuraa.

Ongela ratkaistu!

Nyt kiosked petiin tuutimaan ja jättää suosiolla nettipalstat aikuisille.

• Anonyymi

Kaikille tivaajille voisin sanoa että olen ihan jees kun en juo. Juopposeurassa kukaan ei kuuntele ketään vaan omaa ääntään ylinnä älämöivät. Selvänä on kiva katsella kekkulassa olevia kun iltaa viettämässä huonojen seurassa.

• 456y54ytyfgfg

En haluaisi korostaa juomattomuuttani, haluaisin kaikkea muuta kuin sitä, mutta kun Suomessa ollaan niin kai se korostuu sitten.

Usein alkoholinkäyttäjät ajattelee että absolutistit on tuomitsevia ja tälläin, mutta ketkä tuntuu eniten kyttäävän muiden juomista? Ne alkoholinkäyttäjät. Nytkin sinä täällä kyselet miksei me vaan voitais juoda, hei...miksei vois, hei? No jos vaan ei?

Ja miksi haluaisin erottautua muista? Koska tavallinen ihminen ei ole mahtava, ja mää haluan olla mahtava.

• vastahanka

En pidä absolutismia yksinäisyyteni syynä, enkä ole raivokkaasti tyrkyttämässä absolutismipropagandaa muille tms. En juomattomuuttani juuri mainosta ellei se tule esille, mutta rehellisesti sanon sen syyksi silloin jos "hei miksi et ota mitään / miksi sulla on vain kokislasi" tms. kysely alkaa.

Perimmäinen syy juomattomuuteeni on se, että vanhempani ovat alkoholin suurkuluttajia. Niin myös lapsuuden kavereideni vanhemmat. Meillä lähinnä vuorokausirytmi pyöri(i) iltakaljoittelun ympärillä, kavereiden kotona oli lisäksi kännistä räyhäämistä. En pidä muistakaan ihmisistä humalassa, epäilen että pitäisin itsestänikään.

Ymmärrän, että kaikki eivät juo itseään känniin, ja alkoholin kohtuukäyttö on mielestäni ok... Mutta kun en itse haluaisi sitä vähääkään, ja mitä enemmän sitä tyrkytetään niin sitä enemmän tekee mieli pistää hanttiin! :) Onhan se ehkä vähän lapsellista, ja toki joissakin tilanteissa olen joutunut "hyvien tapojen" vuoksi nöyrtymään ja näön vuoksi juomaan jotain, mutta en pidä siitä että vallitsevan juomakulttuurin vuoksi tuollaisiin tilanteisiin joudun. Minusta ne ovat vastenmielisiä ja ahdistavia.

Onkohan esim. kasvissyöjillä sama juttu, että kaikki ovat tuputtamassa "ota nyt edes vähän" liharuokaa, ja että esim. ravintolaan mennessä saa olla huolissaan siitä että löytyykö juoma/ruokalistalta mitään mitä voi hyvillä mielin tilata...

• kiosked

No minä nimenomaan "hyvien tapojen" vuoksi otan sen siemauksen kuoharia/ruokaviiniä tai joskus seurassa oluen. Ihan samalla tavalla valitsen ruokalistalta kalaruuan jos kasvisvaihtoehtoa ei ole vaikka kotona syönkin vain kasviksia enkä suostuisi syömään lihaa missään tapauksessa.

• hyvä tapa - raittius
        kiosked kirjoitti:

No minä nimenomaan "hyvien tapojen" vuoksi otan sen siemauksen kuoharia/ruokaviiniä tai joskus seurassa oluen. Ihan samalla tavalla valitsen ruokalistalta kalaruuan jos kasvisvaihtoehtoa ei ole vaikka kotona syönkin vain kasviksia enkä suostuisi syömään lihaa missään tapauksessa.

Juomista ei voi perustella millään hyvillä tavoilla, eikä minusta ole pahatapaista kieltäytyä vaarallisesta aineesta. Miten se muka ketään loukkaa, jos en tuhoa terveyttäni paskanmakuisella kalliilla myrkyllä? Huonoa käytöstä osoittaa se, että sitä puoliväkisin tyrkytetään ja jäädään jankkaamaan, vaikka selvästi sanoisi, ettei juo.

• ................

Ei ole syytä juoda alkoholia. Olen toki joskus maistanut ja totesin, että paskalle maistuu. Limunaati on huomattavasti paremman makuista. Pistin jo pentuna merkille, että alkoholin kanssa lätränneet näyttävät hiton typeriltä ja tekevät yhtä typeriä asioita. En halunnut olla sellainen, enkä halua edelleenkään. Lisäksi alkoholilla on sellainen haittavaikutus, että lattia rupeaa heilumaan, eikä tahdo pysyä pystyssä. Joiltain menee myöskin muisti, ja minä en halua herätä aamulla peräreikä hellänä ja yrittää funtsia, että mitä hittoa illalla tapahtui. Alkoholi myös maksaa ja sen rahan voin käyttää johonkin itselleni tärkeämpään. Teininä kaikilla oli hirveä hinku olla aikuinen ja esitys oli kova, paitsi minulla. Ei ollut tarvetta esittää, en siis juonut. Muilla se jäi päälle, minulla se ei alkanutkaan.

Itseäni vituttaa sanat absolutisti ja raivoraitis. Ihan niinkuin olisi jotenkin normaalimpaa juoda laimennettua myrkkyä, joka lamauttaa osittain ihmisen aivot ja sitten pyöritään puolittaisessa myrkytystilassa ojanpohjissa. Mutta olenhan myös ateisti niille, jotka uskovat satuihin. Mutta joka tapauksessa en vain halua juoda pahanmakuista kallista ainetta, josta en koe hyötyväni millään lailla. Joo, en tiedä minkälaisesta olotilasta jään paitsi, mutta pelkän olon takia en halua kokea niitä lieveilmiöitä. Enkä myöskään tiedä mistä jään paitsi, kun en ole tökännyt heroiinipiikkiäkään suoneeni, mutta eipä paljoa liikuta. Näen alkoholin käytön samalla tavalla.

Niin, ja itse en ole koskaan tehnyt numeroa siitä, ettten juo. Muut sen tekevät.

• kiosked

Juu ja joo, tekstisi kertoo hyvin että et tee numeroa siitä ettet juo .-DDDDDD

• ................
        kiosked kirjoitti:

Niin, katsos, vastasin vaan kysymykseen, mutta muuten minulla ei ole tapana mainostaa, etten juo alkoholia. Jos joku on tarjoamassa, sanon vaan, että ei kiitos. En siis kuuluta kovaan ääneen, että olen vähemmistösuomalainen.

• Räflä
        kiosked kirjoitti:

Kysymykseen vastaaminen on siis numeron tekemistä? :D:D:D

Voi vittu mitä sakkia täällä liikkuu.

• Ullaj

Mihinkähän porukkaan olet oikein joutunut?Mitä tulee raittiuteen jätä sana raivo pois.Kun joku ei nyt käytä alkoholia hänellä on siihen omat syynsä,eikä hän juokse arvostelemassa toisten juomista saati mainostamassa omaa raittiuttaan.Sellainen joka jatkuvasti toitottaa olevansa raitis lieneekö hän sitä?Mitä tulee yksinäisyyteen onko toinen ihminen yksinäinen?Toiset viihtyvät"pienemmässä"seurassa toiset eivät.Ei se raittius nyt ainakaan ole yksinäisyyden syy.On paljon asioita mitä toiset tekevät ja paljon asioita mitä toiset eivät tee.

• Ullaj

Lisään vielä hiukan.Tämä yllä oleva tekstini liittyy sivun ensimmäiseen kommenttiin.Yritän tässä edellä oikoa yleisiä harhakäsityksiä raittiudesta.Eipä muuta.

• Mulla ei ole oikein ollut tarvetta seurata massaa vaan olen oman tien kulkija. En oikeastaan tunne tarvitsevani alkoholijuomia mihinkään. En kyllä mainostakaan ja saatan joskus ottaakin, jos tarjotaan. Rentouttaahan se hetkeksi - en sitä kiellä keltään. Yksinäiseksi tässä vähän on jäänyt ihan vaan siksi, että valtaosan tapa viettää aikaa on ollut se juominen. Siinähän tämä näin lyhyesti sanoen olikin.

• kiosked

Summa summarum:

Ennen nukkumaanmenoa pitää vetää yhteen keskustelua sen verran, että pointtini taisi mennä pahasti ohi.

En siis itse juo käytännössä lainkaan. Silloin kun treenaan tosissani niin en ollenkaan, ja silloin kun "löysäilen" niin saatan juoda lasillisen viiniä tai tuopillisen olutta.

En siis todellakaan puhunut humalahakuisesta juomisesta.

MUTTA ja JOS kärsii yksinäisyydestä niin miksi ihmeessä pitää tehdä siitä juomattomuudesta numero? Miksi ei voi vain olla kuten muutkin ja ottaa vastaan se alkudrinkki tai tilata yksi olut/siideri/viini ja juoda sen verran kuin maistuu ja se siitä?

No, jokainen tavallaan. Jos se julkinen absolutismi tekee onnelliseksi niin eipä siinä sitten mitään.

• ...................

"MUTTA ja JOS kärsii yksinäisyydestä niin miksi ihmeessä pitää tehdä siitä juomattomuudesta numero? Miksi ei voi vain olla kuten muutkin ja ottaa vastaan se alkudrinkki tai tilata yksi olut/siideri/viini ja juoda sen verran kuin maistuu ja se siitä?"

Mutta kun ei maistu. En minä kustakaan rupea juomaan, vaikka muu kansa niin tekisi ja minua ruvettaisiin syrjimään sen takia. Mikä siinä alkoholissa on niin tärkeää, että jos ei halua sitä yhtäkään tömpsyä ottaa, niin siitä pitää nostaa se haloo? Juuri ne muut tekevät siitä jonkun juomattomuudesta sen numeron, kuten sinäkin. Miksi pitäisi olla kuten muutkin? Joisitko sinä sen kusituopin, jos muutkin niin tekisivät? On se nyt perkele, että tämä kansa katkaisee välit samantien, jos ei alkoholia niele, ja sitten kehdataan sanoa, että ne jotka eivät niele, tekevät sen numeron. Itseäni ei alkoholi kiinnosta, enkä näe mitään pointtia sen aineen käytön aloittamiseksi, kun olen tähänkin saakka ilman pärjännyt. Enkä todellakaan rupea nielemään sitä sen takia, että olisin kuten muutkin, ja että saisin ihmisten hyväksynnän. Minkä takia ihmisten täytyy juoda alkoholia? Sekin on suurella osalla teini-iässä väkisin opeteltu tapa, ja sitten sitä ollaan niin ylpeitä alkoholin käyttäjiä. Kypsiä aikuisia. Ilmeisesti sivistyneitäkin vielä.

• dfhfdhdfh

Olet ehkä idiootein henkilö, johon olen tällä palstalla koskaan törmännyt. Tunnut olevan ihan aikuinen ihminen, mutta ajattelusi on massan mukana menevän teinin tasolla.

Miten helvetissä yhden alkudrinkin tai oluen/siiderin/viinin väliin jättäminen on "numeron tekemistä"!? Noinko pieni asia riittää tässä känniääliöiden luvatussa maassa "numeron tekemiseen"?

Jos ei juo alkoholia, niin ei juo alkoholia.

Jos omana itsenä oleminen on seuralaisille "numeron tekemistä" on kyllä jo alkujaankin väärässä seurassa, ja kannattaa lähteä saman tien etsimään jostain aikuista, tervejärkistä seuraa, jolla riittää älliä nähdä maailmaa hieman avarammin kuin vain sieltä alkohollia romantisoivan junttisuomalaisuuden näkökulmasa.

• Opiskelija088013

Kun en yliopistossa tai vastaavassa ylemmän tason koulutuksessa, ei niitä bileitä järjestetä joka viikko. Enkä tosiaankaan jaksa lähteä porukalla baariin katsomaan "vedetään lärvit" taktiikaa. Yleisestikkin muiden sekoilu/ esim. jätkä tulee viereen istumaan kaataen pöydän juomat tai vanhempien (30-54) vuotiaiden miesten kourimisen kohteeksi joutuminen ei tee baareilusta hipun vertaa miellyttävämpää. Näissä normaaleissa vappu, uusi vuosi jne voin lähteä, mutta silloinkaan ei ketään löydä tuntuu turhalta jumitella seuraavaan aamuun asti vain juomisen ilosta.

• sp

Vuoden 2005 tienoilla ajattelin, että alkoholipitoinen kulttuuri pilasi elämäni. Enää en ajattele noin, vaan ajattelen että voin itse vaikuttaa elämääni. Säyseänä miehenä kohdistin silloin 2005 raivoni ainoastaan paperille. Olen aina vältellyt raivoraittiudestani kertomista viimeiseen asti. Edes silloin en kerro kun minulle tarjotaan, vaan vasta sitten jos minulta suoraan kysytään että olenko raivoraitis.

Syyni raivoraittiudelle ovat samat kuin aina ennekin eli: huono maku, en pysty juomaan mitään nesteitä paljoa ylipäänkään, en halua vaikuttaa olotilaani aineilla, hinta, huonot kokemukset toisten ihmisten juomisesta.

Jaa, onko se toitottamista raittiudesta jos ei ota alkoholia kun sitä tarjotaan ? Itse voin ottaa tai olla ottamatta, mutta MIKSI MINUN PITÄISI PERUSTELLA ETTEI MAISTU, miksei alkoholia ottavien pidä perustella juomistaan ? Sitäpaitsi, jos jotain sukulaisjuhlia on, niin menen autolla, eipähän selitellä miksen kännissä toilaile.

• Selvä peli

Yksi muiden mulkkua lutkuttava tyyppi joka sosiaalisesti taipuu vaikka vetämään "vain yhden viivan" tulee tänne palstalle kertomaan miten pitäisi niiden jotka sitä viivaa ei halua vetää että löytäisivät "kavereita".

Mitäköhän ihmisiä ne sellaiset ovat jotka eivät katso hyvällä jos joku jättää viivan vetämättä tai sen kaljan tilaamatta?

Ja kyllä, itse juon toisinaan olutta ilman humalatilaan joutumista jne. mutten lainkaan ymmärrä mitään muuta aloittajan tekstistä kuin sen että hän on idiootti.

• Selvä peli

Pointtini oli se tietysti että minähän juon kaljan jos toisenkin jos tahdon tai sitten jätän juomatta.

Sehän ei muille kuulu millään tavalla.

Sinun tulee kysyä itseltäsi aloittaja että miksi sinulla pitää olla jotain mitä siemailla kuin imisit jonkun munaa ihan vain mutia miellyttääksesi ja "sopiaksesi joukkoon"?

eikö sinulla ole omaa tahtoa laisinkaan?

• 34543534

"Mitäköhän ihmisiä ne sellaiset ovat jotka eivät katso hyvällä jos joku jättää viivan vetämättä tai sen kaljan tilaamatta?"

Yleensä sellaiset ovat ns. normaaleita ihmisiä jotka toimivat samalla lailla.

Erilaisuutta katsotaan kieroon pahasti ja jos et toimi samalla lailla kuin muut et usein kuulu joukkoon ja sinut eristetään siitä tai hyväksyminen vaatii oman aikansa.

Omalla kohdallani vastaavista tilanteista on sen verran paljon kokemusta että tiedän tuon kaavan toistuvan aina olipa kyseessä mikä tahansa ryhmä. Kaikkea erilaisuutta katsotaan kieroon.

"Ja kyllä, itse juon toisinaan olutta ilman humalatilaan joutumista jne. mutten lainkaan ymmärrä mitään muuta aloittajan tekstistä kuin sen että hän on idiootti."

Aloittajalla on erittäin tärkeä pointti kirjoituksessa. Ihmisen ei pidä väkisin yrittää erottautua muista jos siitä ei ole juurikaan hyötyä itselle vaan pikemminkin haittaa.

• dagadgadg
        34543534 kirjoitti:

"Mitäköhän ihmisiä ne sellaiset ovat jotka eivät katso hyvällä jos joku jättää viivan vetämättä tai sen kaljan tilaamatta?"

Erilaisuutta katsotaan kieroon pahasti ja jos et toimi samalla lailla kuin muut et usein kuulu joukkoon ja sinut eristetään siitä tai hyväksyminen vaatii oman aikansa.

Omalla kohdallani vastaavista tilanteista on sen verran paljon kokemusta että tiedän tuon kaavan toistuvan aina olipa kyseessä mikä tahansa ryhmä. Kaikkea erilaisuutta katsotaan kieroon.

"Ja kyllä, itse juon toisinaan olutta ilman humalatilaan joutumista jne. mutten lainkaan ymmärrä mitään muuta aloittajan tekstistä kuin sen että hän on idiootti."

Aloittajalla on erittäin tärkeä pointti kirjoituksessa. Ihmisen ei pidä väkisin yrittää erottautua muista jos siitä ei ole juurikaan hyötyä itselle vaan pikemminkin haittaa.

"Ihmisen ei pidä väkisin yrittää erottautua muista jos siitä ei ole juurikaan hyötyä itselle vaan pikemminkin haittaa."

Miten vitussa oman vapaan tahtonsa toteuttaminen ja omana itsenä oleminen on "yritys väkisin erotttautua muista"?

• vihtorille lettua...
        34543534 kirjoitti:

Ei tarvitse väkisten erottua massasta...mutta jos hyödyt siitä itse,niin se on jo ok.Kuka elää itselleen,muille tai muuten vaan?Minä miehenä ainakin yritän tehdä elämisestä elämisen makuista.Siihen ei alko kuulu laisinkaan edes vappusiman muodossa.Kyllä suomalaisen perusluonteessa on tiettyä kyräilyä ja kyttäilyä näissä henkilökohtaisissa asioissa.Itse voin nykyään tavattoman hyvin eikä yksinäisyys vaivaa.Nautitaan kesästä ja jätetään nämä keskenkasvuiset pohtimaan elämän syvyyttä!!!Siihen tuntuu vielä olevan aihetta:))

• 43534534
        dagadgadg kirjoitti:

"Ihmisen ei pidä väkisin yrittää erottautua muista jos siitä ei ole juurikaan hyötyä itselle vaan pikemminkin haittaa."

Miten vitussa oman vapaan tahtonsa toteuttaminen ja omana itsenä oleminen on "yritys väkisin erotttautua muista"?

"Miten vitussa oman vapaan tahtonsa toteuttaminen ja omana itsenä oleminen on "yritys väkisin erotttautua muista"? "

Tarkoitin vain sitä että joskus on hyvä sopeutua tilanteisiin. Jos se vaatii sitä että ottaa vaikka sitten vähän siideriä ja ei ole mitään esteitä sille niin parempi sitten ottaa.

• gfbdgh
        43534534 kirjoitti:

"Miten vitussa oman vapaan tahtonsa toteuttaminen ja omana itsenä oleminen on "yritys väkisin erotttautua muista"? "

Tarkoitin vain sitä että joskus on hyvä sopeutua tilanteisiin. Jos se vaatii sitä että ottaa vaikka sitten vähän siideriä ja ei ole mitään esteitä sille niin parempi sitten ottaa.

Miten se, ettei halua myrkyttää kehoaan turhan päiten, ei ole mikään este? Minusta myrkyn juomisesta kieltäytymiselle ei täyspäinen ihminen tarvi mitään erityisiä perusteita. Jos sopeutuminen tilanteisiin tarkoittaisi kerrostalon katolta hyppäämistä, niin sinäkö tekisit niin? En ole tyhmempää ihmistä tavannut.

Kyllä saa olla heikkotahtoinen ihminen jos pelkän ryhmäpaineen takia tekee typeriä asioita, kuten juo myrkkyä.

• dkgjoo
        34543534 kirjoitti:

Sinustako myrkyn juomatta jättäminen on ihmiselle haitallista? Enemmän minä olen nähnyt alkoholihaittoja kuin alkoholittomuuden haittoja. Absolutismissa ei ole ideana väkisi erottua muista, vaan jättää myrkyttämättä kehoaan kalliilla ja pahanmakuisella paskalla. Se, että kaikki muut juo, ei tee alkoholista yhtään sen terveellisempää. Jos joku ei hyväksy erilaisia ihmisiä, se kertoo yleensä vain kateudesta - ei haluta kohdata sitä tosiasiaa, että itsekin voisi olla juomatta ja voida paljon paremmin, jos ei olisi heikkotahtoinen nössö. Häpeä omasta juomisesta projisoidaan niihin, jotka pystyvät olemaan juomatta ja siksi heitä vältellään ja mollataan. Alkoholinkäyttäjät itse pitävät absolutisteja parempina ihmisinä ja siksi isoon ääneen huutavat inhoavansa heitä, ettei vain ryyppykaverit huomaisi, että juominen ahdistaa ja sen haluaisi lopettaa.

• hipsulilii

Jatkan minäkin vielä vähän, vaikka jo vastasinkin. Miksi pitäisi juoda? Mitä haittaa siitä on, jos on erilainen, kun ei juo? Onhan paljon muitakin asioita, joissa olemme erilaisia.

• 3534543

"Jatkan minäkin vielä vähän, vaikka jo vastasinkin. Miksi pitäisi juoda? Mitä haittaa siitä on, jos on erilainen, kun ei juo? Onhan paljon muitakin asioita, joissa olemme erilaisia. "

Kaikille siitä ei ole haittaa, mutta yleisellä tasolla se on vaarallista.

Ihmisten sosiaalinen elämä perustuu paljolti juuri juomisten ja päihteiden käyttämiseen ja jos ei halua käyttää niin helposti erottautuu joukosta. Ei kutsuta mukaan tapahtumiin ja eristetään joukosta.

Ihmiset mieltävät erilaisuuden yleensä posiitivisiksi asioiksi, mutta yleisellä tasolla erilaisuus on yleensä lähes poikkeuksetta negatiivista esim. sairauksia, ongelmia, vikoja. Vaikka ihmisten omissa kuvitelmissa erilaisuus tarkoittaa usein posiitivisia asioita kuten ylivertaista älykkyyttä/osaamiskykyä/taitoja jne.

• 4345
        3534543 kirjoitti:

"Jatkan minäkin vielä vähän, vaikka jo vastasinkin. Miksi pitäisi juoda? Mitä haittaa siitä on, jos on erilainen, kun ei juo? Onhan paljon muitakin asioita, joissa olemme erilaisia. "

Ihmisten sosiaalinen elämä perustuu paljolti juuri juomisten ja päihteiden käyttämiseen ja jos ei halua käyttää niin helposti erottautuu joukosta. Ei kutsuta mukaan tapahtumiin ja eristetään joukosta.

Ihmiset mieltävät erilaisuuden yleensä posiitivisiksi asioiksi, mutta yleisellä tasolla erilaisuus on yleensä lähes poikkeuksetta negatiivista esim. sairauksia, ongelmia, vikoja. Vaikka ihmisten omissa kuvitelmissa erilaisuus tarkoittaa usein posiitivisia asioita kuten ylivertaista älykkyyttä/osaamiskykyä/taitoja jne.

"Ihmisten sosiaalinen elämä perustuu paljolti juuri juomisten ja päihteiden käyttämiseen"

Kummaksi mennyt tämä maailma...

• 34534543534
        4345 kirjoitti:

"Ihmisten sosiaalinen elämä perustuu paljolti juuri juomisten ja päihteiden käyttämiseen"

Kummaksi mennyt tämä maailma...

"Kummaksi mennyt tämä maailma..."

Ei se oikeastaan kummaksi ole mennyt. Onhan tuota samaa harrastettu "vuosisatoja". Nykyisin vaihtoehtoja on toki enemmän kuin entisaikoihin. Tosin ne vaihtoehdot ovat silti monilla vähissä koska sopivaa seuraa on vaikeaa löytää ja tapaamispaikkoja ei juuri ole muille kuin niille jotka pystyvät juomaankin.

• 67867876876
        3534543 kirjoitti:

"Ihmiset mieltävät erilaisuuden yleensä posiitivisiksi asioiksi, mutta yleisellä tasolla erilaisuus on yleensä lähes poikkeuksetta negatiivista esim. sairauksia, ongelmia, vikoja. Vaikka ihmisten omissa kuvitelmissa erilaisuus tarkoittaa usein posiitivisia asioita kuten ylivertaista älykkyyttä/osaamiskykyä/taitoja jne. "

Onpas sinulla aika vinksahtanut maailmankuva asioista. Mielareilla oma sairaus on osa elämää, eikä sitä mielletä minään vikana. Mutta nykyaikaisessa sekstisisessä maailmankuvassa kaikki jotka eivät näytä joltain Stressman- mainoksen onnelliselta YTM:ltä niin sitten on itsessä jotain vikaa. Ja myöskin tyhmät ihmiset tarvitsevat aina jotain virallisia osoituksia, jotta jonkun ihmisen korkea älykkyys myönnettäisiin, eli vaikka Mensan jäsenyys.

Muutenkin raittiit koittavat puolustella kantaansa sillä, että eivät "alennu" noiden "örveltäjien" tasolle. Kaikki asiat elämässä ovat ihmisten omien valintojen tuloksia, paitsi vakavat sairaudet. Jos kutsuu sairastunutta ihmistä vialliseksi, pitäisi sellainen hakata kuoliaaksi. Se on vähän sama kuin joisit maitoa koko ikäsi, ja se tartutti sinuun AIDSin. Et tehnyt mitään väärää, teit miten lääkäri neuvoi mutta kuolet parin vuoden päästä.

Joten anna sairaille edes se ulospääsy tie, että he saisivat olla ihmisinä ainutlaatuisia. Se, että ei ole kuten muut eivät tarkoita että henkilö olisi viallinen, niinkuin tyhmät ihmiset helposti sen mieltävät. Olet typerä massaihminen, jolla ei ole ripaustakaan empatiaa tai herkkyyttä. Olet sama robotti, joka ei ole koskaan mitään suuria tunteita kokenutkaan. Et ole mitenkään erityinen, pelkkä normiretardi. Joten pidä turpasi vastaisuudessa kiinni. Tavispaskat ovat yleensä kaikki samaa tyhmää roskaväkeä.

• 6+16

Itse joskus aikanaan tein sellaisen valinnan, että minä en alkojuomiin koske. Ei siihen muuta tarvita. Miksi joisin? Mieluummin olen 100% itseni hallinnassa, enkä ole koskaan hyvään fiilikseen mitään kemikaaleja tarvinnut. Keksin kyllä rahoilleni parempaakin käyttöä. Lisäksi pelkkä alkoholin haju etoo, eikä kertakaikkiaan kiinnosta katsella/kuunnella sitä örvellystä.

"Pistin jo pentuna merkille, että alkoholin kanssa lätränneet näyttävät hiton typeriltä ja tekevät yhtä typeriä asioita. En halunnut olla sellainen, enkä halua edelleenkään."
      "Usein alkoholinkäyttäjät ajattelee että absolutistit on tuomitsevia ja tälläin, mutta ketkä tuntuu eniten kyttäävän muiden juomista? Ne alkoholinkäyttäjät."
      "En juomattomuuttani juuri mainosta ellei se tule esille, mutta rehellisesti sanon sen syyksi silloin jos "hei miksi et ota mitään / miksi sulla on vain kokislasi" tms. kysely alkaa."

Juuri näin!

""MUTTA ja JOS kärsii yksinäisyydestä niin miksi ihmeessä pitää tehdä siitä juomattomuudesta numero? Miksi ei voi vain olla kuten muutkin ja ottaa vastaan se alkudrinkki tai tilata yksi olut/siideri/viini ja juoda sen verran kuin maistuu ja se siitä?"

Mutta kun ei maistu. En minä kustakaan rupea juomaan, vaikka muu kansa niin tekisi ja minua ruvettaisiin syrjimään sen takia. Mikä siinä alkoholissa on niin tärkeää, että jos ei halua sitä yhtäkään tömpsyä ottaa, niin siitä pitää nostaa se haloo? Juuri ne muut tekevät siitä jonkun juomattomuudesta sen numeron, kuten sinäkin. Miksi pitäisi olla kuten muutkin? Joisitko sinä sen kusituopin, jos muutkin niin tekisivät? On se nyt perkele, että tämä kansa katkaisee välit samantien, jos ei alkoholia niele, ja sitten kehdataan sanoa, että ne jotka eivät niele, tekevät sen numeron. Itseäni ei alkoholi kiinnosta, enkä näe mitään pointtia sen aineen käytön aloittamiseksi, kun olen tähänkin saakka ilman pärjännyt. Enkä todellakaan rupea nielemään sitä sen takia, että olisin kuten muutkin, ja että saisin ihmisten hyväksynnän. Minkä takia ihmisten täytyy juoda alkoholia? Sekin on suurella osalla teini-iässä väkisin opeteltu tapa, ja sitten sitä ollaan niin ylpeitä alkoholin käyttäjiä. Kypsiä aikuisia. Ilmeisesti sivistyneitäkin vielä. "

Aivan. SItä paitsi, jos oikein hyviin tapoihin mennään, niin aina kuuluisi olla myös se alkoton vaihtoehto alku ym.drinkeille. Ainakin niissä juhlissa missä itse olen käynyt (viimeksi eräillä 50-v päivällisillä) on aina ollut -onhan sitä autollakin liikkuvia.

Se on jokaisen oma asia juoko vai ei, eikä ole muiden asia kyseenalaistaa kenenkään valintoja koska ne eivät muille kuulu. Enhän minäkään rupea kenenkään juomisesta tenttaamaan, "miksi juot, miksi, miksi ja ootko sellanen ja sellanen". Jos joku juo niin juokoon vaikka kaksin käsin ja vielä jaloinkin, ei ole minun asiani. Ihmiset nyt vaan on erilaisia, ja onneksi niin.

• 3453453

"En tarkoita että pitäisi juoda, ihmettelen vain sitä että pitää toitottaa absolutismia ja siten erottautua muista. Olen itsekin välillä täysin raitis ihan sen takia, että minulle terveet elämäntavat ovat tosi tärkeitä, mutta en tee siitä numeroa. Jos olen tilaisuudessa, jossa skoolataan kuohuvalla, niin otan tipan kuohuvaa; voin myös puhua 'lähtemisestä kaljalle' vaikka sitten paikan päällä ottaisinkin vain jääteen tai jääveden."

Yleensähän se on täysin päinvastoin. Eli muut ihmiset tekevät numeron siitä ettei joku juo.

Tuo sama homma tapahtuu itseasiassa kaikissa ruoissa ja muissa jutuissa "jos tarjotaan". Hyvä esimerkki onkin että jos olet vaikka allerginen jollekin ruoalle tai jutulle niin sinulle väen vängällä työnnetään sitä vaikka toteaisitkin ettei se sovi tai muuten et halua. Sama juttu se on alkoholin kanssa. Sitten jos ei ota "kuten muutkin" niin erottautuu joukosta.

• En juo mitään kahvia väkevämpää omasta tahdostani. Maistoin kyllä nuorempana yhden olen mutta siihen se jäi, oli aika karsean makuista kuraa mielestäni.

Suuri osa nykyisestä kaveripiiristäni on raittiita joten sinänsä minua ei katsota kieroon. Joskus nuorempana kyllä vähän ihmeteltiin kun en koskaan lähtenyt minnekään ryyppyreissuille tai muuten vaan bilettämään... no, eipä se örvellys ja kännääminen mitään kivaa katsottavaa olekaan.

Mutta pointtina se, että ei-juomiseni ei ainakaan enää nykyään kerää mitään erikoisempaa huomiota. Ainakaan en ole havainnut.

• hjkhjlk

Minä juon ehtoollisella viinin ja jos joku juoma näyttää oikein hyvältä, niin sitten maistan. En mitään muuta koskaan. Alkumaljaksi on yleensä tarjolla myös se holiton juoma eikä kukaan katso kumman otat. Olen miettinyt että voisi tuossa ehtoollisviinissäkin siirtyä alkoholittomaan, mutta asian teologinen puoli vielä mietityttää.

En oikeastaan tiedä miksi en juo alkoholia. Aikoinaan en pitänyt mausta, mutta nykyään en vain halua. En osaa sanoa liittyykö se terveellisen elämän tavoitteluun vai mihin. Yleensäkin nautin enemmän syömisestä kuin juomisesta. Voin hyvin istua iltaa ilman juomista naaman edessä.

Kaikki kaverit, tutut ja sukulaiset tämän juomattomuuden tietävätkin, eikä kukaan tyrkytä. Joskus joku uusi tuttavuus saattaa kysyä, miksi en juo. Siihen kun vastaa ettei tykkää, niin yleensä se riittää. Tosin olisin mielummin yksin kuin sellaisten "ystävien" kanssa jotka arvostelevat minua sen perusteella juonko vai en.

Olen kyllä ylpeä juomattomuudestani ja halveksun niitä jotka eivät osaa juoda fiksusti. En kuitenkaan toitottele tätä ympäriinsä tai tuomitse muita julkisesti. Lähden usein "kaljalle" ja myöskin "tupakalle".

• Ruttonainen

Vaikka juonkin, ei se mulle ole tuonut edes ryyppykavereita :) Taito se on tämäkin.

• 21

Raivoraitis- jätä raivo pois, kyllä raittius maistuu ilman raivoakin.

Toisten ottamiseen en ota muuten kantaa kuin että jos oma tontti ei riitä, niin mun tontilleni en tenunenää tahdo, edes helteellä.

- muuta ongelmaa ei alkon kanssa ole. Vain se, että ne, jotka käyttävät, eivät sitä osaa.

Ärsyttää jatkuva alkoholimainonta ja oletus, että alkoa tulee ottaa, muuten et ole normaali.
      Omituista yleistystä.

• en juo, mitä sitten?

Onko alkoholi tosiaan sitten noin "iso asia" ettei sitä ymmärretä jos on raitis. Tosi kumma viesti kyllä sulta, kiosked...

Jos joku syrjisi mua sen takia etten juo, niin miksi haluaisin sellasen ihmisen kaveri olla? Sehän on täysin idioottimaista käytöstä.

En juo koska en alkoholista pidä. Sallikaa nyt hyvät ihmiset mulle tämä "vika"!

• Keskisuomen kaveri

No kyllähän se juttu oikeasti on niin et kun otin "normaalisti"juomaa
      kuten muutkin oli kavereita,kutsuja,naisia ym ym. Sitten v2005 mielijohteesta
      lopetin tupakan polton ja kaljoittelun niin eipä ole sen jälkeen seuraa ollutkaan
      et näinhän se oikeasti on oikeassa elämässä.T.m.48.

• kuplivaailoa

Täällä on ollut raivo - raittiuteen syitä jos jonkinlaisia ja lisään siihen vielä yhden hermosolutason sairauden: alkoholismi! Tappava hitaasti etenevä sairaus johon parannus keinoa ei ole.

Hoitaa sitä voidaan, elää tyydytystä tuottavaa hyvää elämää, mutta ilman alkoholia ja se on mielestäni helkatin pätevä syy olla juomatta edes sitä yhtä kuohuvaa tai ensimmäistäkään viinilasillista!

• Toitotampa minäkin

Olipas ääliömäinen aloitus. Mitä helvettiä sillä on väliä, eihän tuollaisen asian korostaminen vaikuta mihinkään. Anna toisten toitottaa raittiuttaan ja elä sinä omaa elämääsi.
      Itse olen raitis, koska en halua olla kännissä. Raittiudella tarkoitan, että en juo humalaan asti, pari lasia esim. viiniä riittää. Pidän humalahakuista juomista tyhmänä ja vastuuttomana.

• toitotampa minäkin

Oho, kirosana on vaihtunut automaattisesti **-merkeiksi o.O Outoa, sillä esim. tuolla suhdepalstoilla on viljalti alapääsanastoa, jota ei näköjään lainkaan sensuroida... Mielestäni vagina-sanan rumempi versio ei kuulu näille palstoille, joita pääsee lapsetkin lukemaan, mutta se ei näköjään ole poistettavien sanojen listalla. Sen sijaan raamatullinen "syntisten käristyspaikka" sensuroidaan automaattisesti. Ihmeellistä...

• Timoriepu

Mulla on kolme syytä:

- menneisyys, huonot kokemukset opettaneet
      - nykyisyys, en tahdo pilata läheisteni elämää nyt
      - tulevaisuus, huominen on parempi raittiina

• ei-absolutisti

Olen yksinäinen, mutten raitis *avaa vodkapullon*. En näe mitään syytä olla absolutisti, juon sitten vaikka yksin.

• Yleinen vuodattaja

En ole mikään raivoraitis. Nyt tissuttelin 3 pientä Sandels-olutta. En kuitenkaan harrasta kaljoittelua missään ulkona. Baareissa en enää käy, koska en viihdy siellä. Itse en juo humalahakuisesti. Omalla kohdalla sosiaalinen vuorovaikutus on helpompaa selvänä. Pikkupöhnässä sitä vain tarkkailee itseään entistä enemmän. Juon pari kaljaa kotona jos siltä tuntuu. Toivoisin tapaavani nuoren sinkkunaisen, joka ei ole alkoholin suurkuluttaja.

• eiherranjumalasentää

Kun ihminen on ujo, hän ei saa kavereita. Kun ihminen ei saa kavereita, hän ei saa baarikavereita. Kun ujo ihminen ei saa baarikavereita, ujo ihminen ei käy ollenkaa baarissa, josta seuraa se että kun ei juo alkoholia, ei saa kavereita.

SIIS ONHAN TÄÄ NYT KYLLÄ YKS PASKA MAA TÄÄ SUOMI TÄÄLLÄ 80% NUORISTA (15-17V) ON NS ''NORMAALEJA LIFETTÄJIÄ'' JA KÄNNÄÄ JA KÄY BILEISSÄ JA VETÄÄ ALASTI KAUPUNGILLA JA SITTEN ON TÄMÄ PIENI OSA JÄRKEVIÄ UJOJA IHMISIÄ, JOTKA EI OMAN JÄRKEVYYDEN TAKIA SAA KAVEREITA JA ISTUVAT YKSIN KONEELLA ILLAT, EHKÄ OVAT KAVEREIDEN KANSSA. SIIS KYLLÄ TÄMÄ ELÄMÄ ON EPÄREILUA TÄSSÄ MAASSA! MENE VAIKKA KESKIEUROOPPAAN, JOS NUORI KÄNNÄÄ SIELLÄ HÄNET LEIMATAAN VÄLITTÖMÄSTI VÄHINTÄÄNKIN ''IDIOOTIKSI APINAKSI''. ME IHMISET MENEMME KOHTI TUHOA!

• 34534534543

"MENE VAIKKA KESKIEUROOPPAAN, JOS NUORI KÄNNÄÄ SIELLÄ HÄNET LEIMATAAN VÄLITTÖMÄSTI VÄHINTÄÄNKIN ''IDIOOTIKSI APINAKSI''. ME IHMISET MENEMME KOHTI TUHOA! "

Sen mitä olen seurannut ulkomaalaisten keskustelua ja puhetta niin ei ne juuri eroa suomalaisista. Samalla lailla tuosta kännäämisestä puhutaan kuin kotimaassakin.

• ex-alkki

Vastaampa vaikka on vähän vanha ketju. Itse olen raivoraitis vain yhestä syystä. Siksi että olin ennen sitä kohtuuton suurkuluttaja. Ei toiminut tissuttelu tai muu kohtuullisuus minulle. Kahdeksan vuotta meni elämästäni hukkaan ja kun sitten lopulta moninaisten vaiheiden kautta pääsin siitä eroon niin asiasta piti tehdä numero vain siksi että ympärilläni elävät ihmiset saisivat tietää että mitä tapahtui. Eli loppuu tarjoaminen ja urputus siitä jos ei juo. Nykyään moni muu pitää huolen siitä että oma tarinani jatkaa matkaansa vaikka en sitä itse kerrokkaan ellei joku kysy. Sen verran ehdin julkisesti liikaa juomaan että moni joka kuulee minun muuttuneen niin vie innolla tai ihmetyksellä tarinaa eteenpäin uusille tutuille. Mutta yksinäinen en ole, päinvastoin kun kavereiden kanssa voi tehdä muutakin kuin ottaa soppaa niin saa elämään aivan uudenlaista sisältöä.

• juomisesta

Minusta sinun asenteesi on aika sairas. Miten se on minun syyni, että muille tulee kiusaantunut olo siitä, etten juo? Eikö minun juomattomuuttani suurempi ongelma ole se, että muiden mielestä minun on pakko juoda jotta he voivat pitää minua normaalina ihmisenä eivätkä itse kiusaannu? Miten hullu pitää olla kiusaantuakseen siitä, että kaveri ei juo? Ei kai kukaan kiusaannu siitäkään jos minä juon teetä muiden juodessa kahvia? Miksi se alkoholi on niin tärkeää, että sitä pitää kaikkien juoda aina ja joka paikassa? Sehän on hermomyrkky joka ei useimpiin vaikuta mitenkään positiivisella tavalla vaikka he itse muuta kuvittelevat.

Se, että absolutisti erottuu joukosta johtuu vain ja ainoastaan ei-absolutisteista, jotka haluavat tehdä numeron siitä, että joku ei juo, koska salaa he ovat kateellisia ihmiselle, joka pystyy vaikeudetta elämään ilman myrkkyjä. Alkoholinkäyttäjäthän ne ovat niitä, jotka alkavat kyselemään että no mikset juo, mikset mikset mikset. Suomessa juomista ei tarvitse näköjään perustella mitenkään, mutta jos ei juo, niin kukaan ei voi ikinä olla kysymättä miksi. Eikö siihen, että joku sanoo ettei juo, voisi vain sanoa, että "joo okei"? En minäkään rupea aina tenttaamaan ja syyllistämään jokaista, joka minun seurassani juo. Antaa ihmisten juoda tai olla juomatta - jälkimmäisistä sentään on yleensä vähemmän harmia.

• Anonyymi

Juopot on inhottavia kun ne haisee ja on kännissä.
      En voi sietää niitten löyhkää ja olen itse täysin ottamaton.

• Anonyymi

Kyllä yksin saa olla kun ei ota kuppia enää, ei ryyppykavereita käy enää. No ei oo välikskään, ne olikin vaan RYYPPYkavereita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      134
      5642
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      4148
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1745
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      1008
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      933
    6. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      137
      932
    7. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      81
      823
    9. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      110
      792
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    Aihe