small talk

hgdhfdhgdf

Miten voisi oppia heittämään small talkia? Laittakaas listaa mistä voisi puhua? Itse en osaa yhtään small talkia ja puheet päättyy yleensä sellaisiin yhden lauseen toteamuksiin. Joku osaa puhua minuutti tolkulla jostain tyhmästä asiasta ja keskustelu etenee. Itse taas mietin että mitähän sanoisi tai mistä keskustelisi. No on niitä omia juttuja, mutta ei niistä jaksa jauhaa.

15

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bullshit walks

olennaista ei ole mistä puhut vaan miten puhut. oma asenne ratkaisee. small talk on tyhjänpäiväistä jutustelua mistä tahansa. jonkin valmiin aiheen ulkoa opettelu tuskin johtaa kovin hyviin tuloksiin.

• Karpeliini

Puhu paskaa niinku kaikki muut ja ime omaa munaa.

• gfhdfhdfgh

Ahaa. Tämä oli liian älykäs avaus tälle palstalle.

• Nähtävästi. Ainakin voit onnitella itseäsi laadukkuudesta, jota me muut emme tavoita tjn. Munkin ongelma on se, etten osaa tarttua nokkelasti mihinkään toisen sanomaan niin että syntyisi oikea vuorovaikutus. Jossain vaiheessa vaan vuoropuhelu sanoo töks sekä irl että nettipuolella. Siinähän olet ja mietit, mikä ei ole hyvä vaihtoehto, koska sitten ainakin menee lukkoon, koska mitä enemmän ajattelee, sitä typerämmältä kaikki mieleen tuleva tuntuu.

• Kyyyssymys

Kysyin eilen puheliaisuudesta ja sen merkityksestä, eikä kysymykseen tullut yhtään vastausta, vaan joku antoi vain peukkua alaspäin. Huomasin itsekkin, että en ole mikään porukan puhelian kun olin reissussa muutaman päivän erään porukan kanssa. Itse ehkä toivoisin ettei small talkki olisi mitään kovin vuorovaikkutteista jossa joutuisi herpaantumatta kuuntelmaan tai osallistumaan, vaan enemmänkin sellaista että toinen kertoisi omia juttuja vähän milloin mistäkin, ja johon sitten voisi sanoa jotain tai kertoa omia kokemuksia. Ja ehkä kysymykset enemmän sitä taosa, mitä aijot tehdä, tms. tyyppisiä.

• Kyyyssymys kirjoitti:

Kysyin eilen puheliaisuudesta ja sen merkityksestä, eikä kysymykseen tullut yhtään vastausta, vaan joku antoi vain peukkua alaspäin. Huomasin itsekkin, että en ole mikään porukan puhelian kun olin reissussa muutaman päivän erään porukan kanssa. Itse ehkä toivoisin ettei small talkki olisi mitään kovin vuorovaikkutteista jossa joutuisi herpaantumatta kuuntelmaan tai osallistumaan, vaan enemmänkin sellaista että toinen kertoisi omia juttuja vähän milloin mistäkin, ja johon sitten voisi sanoa jotain tai kertoa omia kokemuksia. Ja ehkä kysymykset enemmän sitä taosa, mitä aijot tehdä, tms. tyyppisiä.

Mulle siinä on ero kenelle puhuu ja missä tilanteessa. Mun on osattava työroolissa keskustella kaikenlaisten ihmisten kanssa, eikä se ole mulle ongelma, koska olen silloin työssä. Vapaalla taas isoissa porukoissa taas on helpompi olla hiljaa ja taustailla, eikä siitä kukaan suuremmin välitä. Isoissa porukoissa on aina puheliaita mukana.

Sellaisten ihmisten kanssa joita kohtaa tuolla muuten vaan satunnaisesti vaikka bussissa, voi ihan vaihtaa jonkin sanan, kun mitäs sillä on merkitystä mitä ne ajattelee. Mutta jos on hyvin pienessä porukassa tai peräti kahdenkeskisessä vuorovaikutuksessa (vaikka siellä bussissa) ja pitäisi saada puhuttua ihmiselle niin, että keskustelu johtaa syvempään tuttavuuteen, siinä oleminen onkin huomattavan vaikeaa. Tulee suorituspaineita ja vuorovaikutteisuutta on pakko olla, muuten se jää kyllä siihen. Jos on liian hiljaa, se tulkitaan torjunnaksi tai jopa uhkaavaksi.
        Mä itse häkellyn ja alan sekoilla sanoissani, unohdan mitä olen puhumassa ja noloilen hirveästi, siis sikäli että uskallan edes puhua, usein menen mykäksi ja näytän kalalta kuivalla maalla. Miehethän on ihan kauhean pelottavia kumminkin...

• FF

Seuraa uutisia ja ajankohtaisia tapahtumia, valitse niistä aiheet jotka eivät ole liian poliittisia tai uskonnollisia.

Keskustelu etenee jos teet avoimia kysymyksiä, ei suljettuja (suljettu = kysymys johon toinen voi vastata kyllä/ei, avoin = miksi, miten, millainen jne kysymys, joka vaatii pitemmän vastauksen).

• hysssssssssssh

Just näin. Älkääkä ihmiset turhaan vaivautuko hiljaisista hetkistä, maailmassa riittää mölyä. Ei koko ajan tarvii juttua vääntää.

• alea_iacta_essi

Asennekysymys.
      Ihan ensimmäiseksi voisit ajatella, että small talk ei tarkoita sitä että puhuja olisi jotenkin typerä ja pinnallinen. Kysymys on ennemminkin tilannetajusta, sosiaalisista taidoista ja huumorintajusta eli hyvistä ajoista.

Sellaiset ihmiset jotka julistavat pelkän "syvällisyyden" nimeen ja oikeellisuuteen ovat minusta hyvin... pinnallisia. Klovninkinkin naamariin piirretään usein kyynel.

Että miten sitä voisi oppia? No, mieti asennetta. Puheenaiheita? Mikä vain. Jokin ajankohtainen aihe toimii varmaan yleensä, koskipa se ajankohtaisuus maailmaa, puhujia tai tilannetta.

• aäaäaääsäaää

miksi puhut small talkita vaikka olet itse esimerkki täysin sosiaalisesti kyvyttömästä ihmisestä?

• alea_iacta_essi
        aäaäaääsäaää kirjoitti:

miksi puhut small talkita vaikka olet itse esimerkki täysin sosiaalisesti kyvyttömästä ihmisestä?

En ole sosiaalisesti mitenkään erityisen kyvytön. Sosiaalisia kuvioita minulla ei ole, mutta se ei välttämättä liity ensisijaisesti eikä aina ollenkaan mihinkään sosiaaliseen tumpelouteen tai haluun olla yksin.

• äaäaääaäaäaääaäaä

Niin ei varmaan liity joo... Oliko lisää huumoria?

• alea_iacta_essi

Elele sinä vaan edelleen omalla yksinkertaisella pullamössöplaneetallasi.

• +9+i9

Eipä niitä aiheita voi etukäteen miettiä, se jutustelu syntyy siitä tilanteesta missä kulloinkin on, ja keskustelu menee eteenpäin sen mukaan mitä toinen sanoo. Jos tuntee toisen jotenkin niin voi kysellä jutuista joita tietää, muuten voi vain puhella niitä näitä.

Sanomaansa ei myöskään kannata liikaa miettiä. Kunhan sanoo mitä päähän tulee ettei mene väkinäiseksi. Eikö small talk ole semmoista "vapaata ajatuksen lentoa" joka tapauksessa, ei sen tavitse olla mikään tähdellinen keskustelu. (Siitä voi kyllä syntyä tähdellinen keskustelu jos on syntyäkseen.)

Mutta niin aiheet; katso ympärillesi, ihan mikä vaan tyhjänpäiväisyyskin voi olla aihe.
      "Ohhoh onpas iso koira. Paljonkohan se syö päivässä. Kuvittele kun tuo tulee sisälle sateesta märkänä ja romahtaa sohvalle. Onks sulla koiraa? Ai on, onks sekin tollanen jättiläinen?/Ai ei ole. Ei mullakaan. Tykkäisin kyllä koirasta, ehkä joskus tulevaisuudessa. Näin eilen telkkarissa kun yhdellä tyypillä oli gekkolisko. Siellä se käveli kadulla se lisko roikkumassa pään päällä. jne jne......."
      "Onks kello jo noin paljon? Ei oo vielä tottunu tähän valoisuuteen. Mut on tää kyllä ihanaa. Mä ainakin tykkään. Tosin yöllä on vaikee saada unta. Pitää olla paksu verho edessä. Ois kyllä ihan mielenkiintoista käydä Lapissa katsoon et meniskö siellä kokonaan sekaisin ajasta, kun aurinko vaan paistaa. Ootko ikinä käyny? Ai vaan talvella? Kaamosaikaan? Miltäs se tuntui? Näitkö revontulia? jne jne....."
      "Ai asut siellä ja siellä. Mä asun itse asiassa ihan lähellä; siellä ja siellä. Tykkäätkö seudusta? Musta se on ihan kiva paikka sua. Lähellä keskustaa ja hyvät kulkuyhteydet. Ja ihan rauhallinen paikka, ei mitään bilesakkeja räyhäämässä. Tiedätkö ne uudet talot jotka rakennettiin sinne ja sinne? Ihan kamalia. Tosi rumia. Tainnut arkkitehdillä olla pasmat vähän sekaisin. No mutta, onhan siellä muuten ihan kivannäköistä. Ja tiedätkö ne vanhat puutalot siellä ja siellä? Ne on tosi hienoja, kva että on säilyneet. Sellaisia pitäisi rakentaa vielä nykyäänkin eikä mitään rumia laatikoita. jne jne ...."

Siis ihan mistä tahansa voi puhua. Ja usein sillä, että heittää jotain ihan tyhjänpäiväisiä kommentteja, löytyy joku yhteinen aihe josta voi puhua enemmänkin. Sitten jos yksi puheenaihe tyrehtyy niin uusi tilalle. Tai johtaa entisen uusille raiteille. Pitää myös muistaa ettei koko ajan tarvitse puhua.

Jos toinen on kovin hiljainen niin silloin kannattaa kysellä asioita. Ja sitten jos saa selville jotain, vaikka toisen harrastuksen, niin voi kysellä siitä. Hiljaisemmatkin ihmiset usein heräävät kun puhutaan jostain tutusta aiheesta.

• kirjojad

Aiheesta on paljon kirjoja englanniksi. Laita vaikka amazon.comiin hakusanaksi small talk, niin löydät jo paljon lukemista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe