Ajattelin jättää puolison

iwejwoieuhi

Koska:

- Hän on muuttunut suhteen aikana. Tietenkin vuosien aikana ihminen kasvaa ja muuttuu, mutta tässä tapauksessa muutos on ollut huonompaan. Rehellisesti sanottuna en saa päähäni yhtäkään hyvää muutosta toisessa. Sen sijaan voin nimetä huonoja: ei osallistu yhteisen arjen pyörittämiseen, laiminlyö suhteen tärkeyden, juo joka viikonloppu ja on alkanut polttaa tupakkaa.

- Pyöritän arkea yksin. Maksan laskut, täytän jääkaapin, laitan ruoan, siivoan sotkut, pesen pyykit... teen yksinkertaisesti kaiken. Apua saan toisinaan silloin, kun pyydän, mutta mielestäni tähän kaikkeen tulisi aikuisen ihmisen tajuta osallistuvan automaattisesti. Näiden kaikkien asioiden laiminlyöminen saa myös itseni ajattelemaan, että toinen ei arvosta eikä välitä.

- Hänen ilkeä ja häikäilemätön luonteensa riidellessä. Vika on aina minussa. Olen pääasiassa maksanut itse kaikki yhteisetkin menot ja kun pyysin hänen osallistumistaan ruokamenoihin ja laskuihin, hän suuttui ja syytti minua siitä, että haluan rikkaisiin naimisiin. Enhän minäkään syytä häntä siivellä elämisestä. Hän itse tuhlaa vähätkin rahansa juomiseen, tupakointiin ja muuhun epämääräiseen, kun oikeasti pystyisi osallistumaan yhteisiin juttuihinkin.

- Ei yhteistä tulevaisuutta. Kaikki edellä mainitut ominaisuudet tuhoavat sen aika täydellisesti.

Ainut vain, että helpommin sanottu kuin tehty. Olen itse ollut vain jätettynä osapuolena. Parhaimmalta tuntuisi vain "kadota", ottaa kimpsut ja kampsut ja jonain kauniina päivänä vain kylmästi häipyä yhteisestä kodista mitään sanomatta. Suhteen aikana itselleni on kertynyt sellaista katkeruutta, että haluaisin satuttaa toista, koska toinen tekemisillään on satuttanut minua. Vuodesta toiseen olen ajatellut toisen parasta ja niellyt kaiken paskan, jota olen päälleni saanut. Uskon kuitenkin olevani hyvä ihminen ja päättäväni tämän suhteen järkevästi, mutta siihen kuitenkin tarvitsisin vinkkejä. Miten ja milloin ottaa asia puheeksi? Miten välttyä riitelyltä? Vai saanko sittenkin vain "kadota"?

12

593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdgasdg

Tulosta tämä viesti paperille ja jätä se keittiön pöydälle kun häivyt talosta. Kaikki olennaiset on tuossa viestissä.

• Suu auki

"Suhteen aikana itselleni on kertynyt sellaista katkeruutta, että haluaisin satuttaa toista, koska toinen tekemisillään on satuttanut minua. Vuodesta toiseen olen ajatellut toisen parasta ja niellyt kaiken paskan, jota olen päälleni saanut."

Jospa vaan lakkaat nielemästä? Olet siis salannut kaikki tunteesi toiselta. Eikö olisi reilua että sanoisit päin naamaa hänelle että nyt mättää ja pahasti? En ymmärrä miksi selän takana puhut tällaisia mutta suhteen toiselle osapuolelle et osaa asiaa lainkaan selkeästi ilmaista.
      Ei ole hänen vikansa jos olet päättänyt niellä kaiken. "Saat sen mitä ansaitset", sen mihin olet suostunut ääntä päästämättä on vain ja ainoastaan sinun vastuullasi.

"Miten ja milloin ottaa asia puheeksi? Miten välttyä riitelyltä?"

Tuossa varmaan tulikin suhteenne suurin ongelma. Olet tossukka joka ei uskalla korottaa ääntään. Siksipä oletkin salannut kaikki inhon tunteesi.

Uskon että toiselle tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta kun jätät hänet. Täysin ymmärrettävää, jos toisella ei ole minkäänlaisia kykyjä ilmaista omia toiveitaan, halujaan ja tunteitaan.

Ennenkuin hyppäät uuteen suhteeseen, suosittelisin sinulle että opettelet sanomaan mitä omassa päässä liikkuu ja olemaan rehellinen toiselle. Ilman näitä taitoja tulet aina eroamaan ennemmin kuin rakentamaan suhdetta terveellä ja rakentavalla tavalla.

Toisaalta en usko että eroat. En usko että sinulla riittää siihen uskallusta kun ethän uskalla edes aukaista suutasi omien toiveiden ja tuntemusten suhteen jotta toinen edes tietäisi millainen ihminen todellisuudessa olet ja mitä ajattelet. Muutoin voisitte aidosti kohdata ihmisinä ja todeta rehellisesti sekä avoimesti sovitteko yhteen vai olisiko parempi jatkaa matkaa.

• ap

Voi kuule, näistä asioista on puhuttu ja tapeltu liian monta kertaa. Viimeksi tänään kysyin toiselta, että hankitaanko ulkopuolisen ihmisen apua vai luovutetaanko. Ero ei todellakaan tulisi kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaikka uskon, että toinen puolisko ei näitä asioita näe yhtä suurena ongelmana. Sitä paitsi miten näkisi, kun nämä ongelmat ovat vain minulle ongelmia - hän itse varmasti nauttii tästä tilanteesta.

Katkeruus on tullut lähinnä siitä, kun asioista tosiaan on keskusteltu ja hän on luvannut muutosta. Hän on ihan itse ymmärtänyt laiminlyöntinsä, mutta toisaalta ei saa muutosta aikaan. Enää tällaisten keskustelujen jälkeen ei vaan ole toivoa jäljellä, kun on kerta toisensa jälkeen joutunut pettymään. Ei kai kukaan nyt jaksa vuodesta toiseen tehdä kaikkea toisen ja yhteisen talouden eteen sanomatta sanaakaan, jos joku mättää. Olen ehkä sanonut liikaakin ja olen tehnyt sen virheen, että olen kestänyt liikaa ja liian kauan.

• Suu auki
        ap kirjoitti:

Voi kuule, näistä asioista on puhuttu ja tapeltu liian monta kertaa. Viimeksi tänään kysyin toiselta, että hankitaanko ulkopuolisen ihmisen apua vai luovutetaanko. Ero ei todellakaan tulisi kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaikka uskon, että toinen puolisko ei näitä asioita näe yhtä suurena ongelmana. Sitä paitsi miten näkisi, kun nämä ongelmat ovat vain minulle ongelmia - hän itse varmasti nauttii tästä tilanteesta.

Katkeruus on tullut lähinnä siitä, kun asioista tosiaan on keskusteltu ja hän on luvannut muutosta. Hän on ihan itse ymmärtänyt laiminlyöntinsä, mutta toisaalta ei saa muutosta aikaan. Enää tällaisten keskustelujen jälkeen ei vaan ole toivoa jäljellä, kun on kerta toisensa jälkeen joutunut pettymään. Ei kai kukaan nyt jaksa vuodesta toiseen tehdä kaikkea toisen ja yhteisen talouden eteen sanomatta sanaakaan, jos joku mättää. Olen ehkä sanonut liikaakin ja olen tehnyt sen virheen, että olen kestänyt liikaa ja liian kauan.

Jos olet valmis eroon, niin sinä otat eron.

Jos taas roikut ja riiput joissakin asioissa mitä miehestä irti saat, jää kirjoituksesi pelkästään rutinaksi tälle Suomi24-palstalle.

Kokemukseni mukaan moni ihminen rutisee erosta koska ei ole onnellinen mutta kun ei riitä selkärankaa muuttamaan elämänsä suuntaa. On niin paljon helpompaa jäädä siihen turvalliseen jätesoppaan joka kyllä haisee mutta silti se näyttää maistuvan enemmän kuin riskin ottaminen oman onnen löytämiseksi ja huonosta suhteesta irrottautuminen.

Ne jotka tosissaan haluavat erota niin he sitten eroavat - eivät he rutise asioista ja mieti ihmeellisiä ristiriitoja oman katkeruuden ja sen välillä, että katkeruudesta huolimatta haluaisi tehdä eron toiseen hyvin "järkevästi".

Kun olet valmis eroamaan, niin teet sen ratkaisun. Tällainen pohdinta ei ilmiselvästi johda mihinkään pysyvään ratkaisuun, ja tämä on minun kokemusteni mukainen asia - rutisijat kaveripiirissäni eivät KOSKAAN eronneet poikaystävistään vaikka ovatkin onnettomia heidän kanssaan.
        Ne jotka todella erosivat ilmoittivat vain asiasta jälkikäteen että näin on tapahtunut ja jatkoivat elämäänsä ilman huonoa suhdetta valmiina uusiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

• oppeliini

Ellette ole naimisissa, lähteä tuosta epämiellyttävästä pesästä on äärettomän helppoa. Ala kaikessa rauhassa etsimään itsellesi asuntoa. Sopivan loydyttyä vain keräät tavarasi ja (halutessasi pikkuhiljaa vaikka viikon aikana) viet ne sinne. Lopuksi poistut itsekin.

Tuo on loppujen lopuksi hyvin helppo toimenpide. Kumpikin saa ansaitun rauhan elämäänsä.

Jos oikein hyvin käy, saatat tulevaisuudessa loytää ihmisen joka on samalla aaltopituudella kanssasi ja jonka kanssa jakaa ilot ja surut.

MUTTA MUTTA... älä luovu omasta luvasta, omasta tuvasta! Ellet taas halua ryhtyä ilmaiseksi piiaksi, siivoojaksi jne...

• NikoS Espoo

Miehesi luultavasti masentunu / ahdistunu. Sun pitäisi olla tukena, eikä vaan polkea miestä enemmän maahan. Miehet eivät itse tälläisistä tuntemuksista hevillä avaudu. Voit toki myös erota ja häippästä jos se tuntuu helpommalta vaihtoehdolta.

• Viestiketjusta ei ole ilmennyt, onko aloittaja mies vai nainen.

AP:lle sanoisin vinkkinä että lähde ihmeessä tuosta suhteesta, ei se siitä paremmaksi muutu. Keräät vain rohkeutta tarpeeksi.

• Loputonkiere

Miksi olet niellyt vain kaiken paskan sen sijaan että olisitte alkaneet selvittää noita ongelmia ja todella kommunikoimaan, miten tärkeää sinulle olisi tulla kohdelluksi oikein ja tuntea olosi rakastetuksi? Samalla varmaan monet miehen tarpeet olisivat tulleet esiin, joiden täyttämättä jättämisen takia hänkin varmaan on ollut ärtyisämpi sua kohtaan...

• XyyX

Hei!

Itken puolestasi, ihan totta!

Mitä tuosta suhteesta saat, miksi pidät itseäsi niin huonona, että annat itseäsi noin kohdella...?

Eron hetkellä ei nää aurinkoisempaa tulevaisuutta, pelkää vain tulevaa, ei selviä, ei osaa.

Jos kuitenkin päädyt jatkamaan ilman, että mikään muuttuu, elät tämän lyhyen elämän samalla lailla kärsien.

Vain yhdessä voitte muuttua tai muuttaa erilleen :)

• inhimillisyys9

Keskustelkaa. Rauhassa. Jos lähdet, kerro siitä etukäteen miehellesi. Sen on hänkin ansainnut ja on hänelläkin aikaa sitten valmistautua muutokseen.

Samaa mieltä tuosta masennusjutusta, että sellaista voi olla taustalla, jne.

• Eihän tuossa ole muuta tehtävissä kuin MENE!

• Poway

Katso Aalan vastaus osiosta Suhteen lopettaminen. " Aion jättää miehen,mutta miten? Ehkä auttaa ymmärtämään, että olet hyväksikäytetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5020
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1580
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1159
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1073
    5. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1069
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      959
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      862
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      723
    Aihe