Askeleen lähempänä tervehtymistä?

kurjaanoloon uupunut

Sairastuin bulimiaan neljä vuotta sitten ja viimeinen vuoteni bulimian kanssa kamppaillen oli elämäni rankimpia kokemuksia. Kun vihdoin pääsin eroo tajuttomasta ahdistuksesta ja uskaltauduin taas ihmisten ilmoille neljän seinän sisältä, moni asia elämässäni on kääntynyt parempaan suuntaan. Toipuminen bulimiasta ja masennuksesta on hyvässä vauhdissa.. mutta suhteeni ruokaan ei edelleenkään ole normaali. Bulimikoinnin loputtua syömiseni oli anorektista kunnes se yhtäkkiä muuttui hallitsemattomaksi ahmimiseksi. Masennuin pahasti, söin itselleni huonon olon kerta toisensa jälkeen aina vain suuremmilla annoksilla ruokaa, jota ennen en ollut itselleni sallinut. Bulimian aikana pakoksi muodostunut liikunta jäi hetkeksi kokonaan, lihoin lyhyessä ajassa lähes kymmenen kiloa ja inhosin itseäni enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Viimeinen vuoden olen taistellut ahmimista vastaan ja alan väsyä tähän syömisen kanssa kamppailuun totaalisesti. Painoni on vaihdellut viitisen kiloa suuntaan ja toiseen rasittaen kehoa ja mieltä hurjasti. En tunnista enää itseäni pelistä, mutta sisälläni on kuitenkin vahva halu löytää taas se iloinen itseni, joka olen ennen sairastumistani ollut.
Vuoden sisällä on tapahtunut paljon positiivisia asioita ja tukenani on ihania ystäviä, joiden avulla olen jaksanut eteen päin. Huomaan nauttivani taas asioista, joista en sairauteni aikan ole ennen kyennyt iloitsemaan. Liikunta on taas osana elämääni terveellä tavalla. Olen päässyt osittain eroon pakonomaisesta laihdutuksesta, mutta nyt kaipaisin kipeästi apua ruokailun tasapainottamiseen. Ahmimiskohtausten jälkeen on tavattoman raskasta päästä taas sängystä ylös, uskaltautua peilin eteen ja kohdata muita ihmisiä.. Toivoisin siis apua ja vinkkejä ihmisiltä, jotka itse kamppailevat tai ovat joskus taistelleet samaisten ongelmien kanssa. Mitkä tekijät ovat teitä auttaneet? Millainen ruokavalio on teille parhaiten sopinut? Miten olette menetelleet ahmimista laukaisevien ruokien kanssa?mikä on auttanut teitä pysymään "kuivilla"? ja ennen kaikkea miten elämänne on muuttunut parantumisen myötä?
Haluan tästä kurjasta olosta eroon ja jatkaa taas elämää itseeni tyytyväisenä, hyvän olon ja terveellisten elämän tapojen siivittämänä.. :)

2

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pokjhgf

      Itse kamppailen edelleen, joten en osaa tuohon viimoiseen kysymykseesi vastata.. Mutta pitäisi muistaa syödä pieniä määriä useasti ettei iso nälkä pääse yllättämään.. itse en syö päivällä töissä mitään ja illalla tulen kotiin kauhean nälän kanssa joka laukaisee ahmimisen..

    • hampaat rikki.

      Moi!

      Kamppailen itse myös ja usein tulee kausia, jolloin syön normaalisti eikä ruoka ole pääosassa. Mutta se ei yleensä kestä kauaa, ikävä kyllä. Apua kaipaan myös minä!

      Syön hyvinä aikoina niin sanotusti hyvin: Aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalaa.
      Syön kanaa, lihaa, täysjyväviljatuotteita, kananmunia, jopa pizzaa, eikä ahmimishimo yllätä. Nyt kuolaan ruuan perään ja voisin vaan syödä ja syödä. Tänään olen kuitenkin syönyt oksentamatta ja muutaman sadan kalorin verran extraa (noin)

      Minua auttaisi se, että minulla olisi enemmän ystäviä. Niitä on vain pari ja emme nää edes joka viikko. Illat kuluu usein kotona kun ei ole mitään tekemistä. Kun olen menossa, on ruoka läsnä ihan eri tavalla. Mietin kaloreita, mutta enemmän mietin sitä että nyt on nälkä ja pitää syödä, ja se siitä. Yksinäisyys ajaa minut usein syömään ja juomaan alkoholia. Vesi kielellä kaipaan ruokaa enemmän kuin mitään, joten tämä ilta tulee olemaan yhtä kamppailua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe