Koulun päättäjäiset ja nuorten juominen

äippäpäippä

Olen neuvoton, sillä en tiedä mitä on luvassa lauantaina. Koulu loppuu ja tiedän, että nuoret juhlivat kesäloman alkamista. 14-vuotias poikani ei ole kertonut suunnitelmiaan, mutta hänellä on viikonloppuisin lupa olla kaupungilla hieman myöhempään. Olen myös miettinyt mitä vastaan jos hän pyytää minua ostamaan olutta tai jotakin muuta. En halua, että hän juo, mutta tiedän että vaikka kieltäisin, hän voi juoda salaa. En voi pitää häntä lukkojen takana lauantaina, mutta en halua että hän örveltää kaupungillakaan… Miten te hoidatte nämä jutut?

181

10140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örkki Örveltäjä

      No niinkuin sanoit, juovat he joka tapauksessa jos niin päättävät. Ostat heille alkoholia tai et. Kukaan ei ole niin kekseliäs kun janoinen teini :) Tärkeintä olisi varmaan saada tietää heidän suunnitelmistaan. Useasti he jättävät kertomatta siinä pelossa että natsivanhemmat eivät päästä heitä kartsalle ollenkaan. Itselläni on 15-vuotias tytär ja juuri juttelin hänen kanssaan muutama päivä sitten. Hän sanoi alkoholista että kyllä siellä hänen kaveripiirissä muutamat ovat kokeilleet mutta hän ei vielä halua.

      Ainahan se olisi turvallisinta jos he ottaisivat ensipöhnät kotona tutuissa piireissä mutta toisaalta kuinka monen 14-15-vuotiaan oletat haluavan ottaa pari bisseä fossiilivanhempiensa kanssa? Lienee vain tarpeellista ohjeistaa heitä liiasta juomisesta ja sen jälkeen koittaa luottaa siihen että osaavat olla ihmisiksi.

      • MK

        Jos nuori oikein todella haluaa juoda, niin aika vähän siinä voi vanhemmat tehdä asian estääkseen (ellei sitten kotiarestiin pistä). Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa sekä oma esimerkki (jos juokin lapsen nähden ja tietäen, niin sivistyneellä tavalla, ei alkoholin käyttöä kannata siis kokonaan piilottaa, vaan näyttää oikeaa esimerkkiä tulevaa varten). Mutta eipä tälläisessä tilanteessa kuin aloittaja on, voi oikein muuta tehdä kuin luottaa ja toivoa, että lapsi osaa käyttäytyä.

        Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen, mutta ne eivät olleet lainkaan niin pahoja kuin nähdä vanhempien paha mieli.

        Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo. Turha silloin on jälkikäteen alkaa torumaan, jos itse tilannetta edesauttaa. Itse en koskaan alaikäisenä saanut vanhemmilta alkoholia. Jos he jotain joivat, niin hiukan heidän lasistaan sai maistaa, mutta ei koskaan enempää. Mutta ei tämä mikään este juomiselle ollut, kyllä alkoholia aina saa, jos vain haluaa.


      • he-he-heppu
        MK kirjoitti:

        Jos nuori oikein todella haluaa juoda, niin aika vähän siinä voi vanhemmat tehdä asian estääkseen (ellei sitten kotiarestiin pistä). Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa sekä oma esimerkki (jos juokin lapsen nähden ja tietäen, niin sivistyneellä tavalla, ei alkoholin käyttöä kannata siis kokonaan piilottaa, vaan näyttää oikeaa esimerkkiä tulevaa varten). Mutta eipä tälläisessä tilanteessa kuin aloittaja on, voi oikein muuta tehdä kuin luottaa ja toivoa, että lapsi osaa käyttäytyä.

        Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen, mutta ne eivät olleet lainkaan niin pahoja kuin nähdä vanhempien paha mieli.

        Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo. Turha silloin on jälkikäteen alkaa torumaan, jos itse tilannetta edesauttaa. Itse en koskaan alaikäisenä saanut vanhemmilta alkoholia. Jos he jotain joivat, niin hiukan heidän lasistaan sai maistaa, mutta ei koskaan enempää. Mutta ei tämä mikään este juomiselle ollut, kyllä alkoholia aina saa, jos vain haluaa.

        "Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa "

        Ja tämä neuvo on ihan kuin jostain vanhempieni ylä-aste koulukirjoista.Eli 60-luvun neuvoja.Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on.
        Asetu nyt itsesi siihen 15v nuoreksi,tehoaisiko tollanen??Epäilen.Kyllä nuorelle tottakai voi kertoa nämäkin asiat mutta kyllä siinä pitää päästä nuoren pään sisään siten että se itse tajuaa nämä asiat miksi ei kannata olla ihan "seinät".



        "Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen"

        Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia.Sitä kun ei osaa monet aikuisetkaan,kymmenien harjoitus vuosien jälkeen.
        Ja tässä vaiheessa voi kysellä miten ilta meni ja oliko kivaa.Ja painua pehkuihin.Samalla näet että lapsesi on osannut ottaa järkevästi ja annat samalla lapsella sanattomasti hyväksynnän järkevälle juomiselle.
        Kuten sanottua,ei lasta voi enään tuossa vaiheessa valvoa ja kontrolloida,vaan pitää pystyä luottamaan sen tekemiseen,että se selviytyy itsekkin jostain ja osaa kantaa vastuuta.
        Vielä lisäyksenä että 15v ei ole enään mikään 4v jolta otetaan pois joku lelu koska on ollut tuhma.Tai se ei ole mikään koirapentu joka pissanut lattialle ja otetaan lelu pois.Tuollainen on nuoren ihmisen aliarviointia etkä ole ollenkaan samalla ajatuksen tasolla nuoren kanssa.


        "Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo."

        Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa.
        Taas kerran,haluan korostaa että 15v on nuori ihminen,sillä on ajattelukykyä eikä sitä tule aliarvioida.
        Mutta,sitten jos aikuinenkin asennoituu määräilevästi,"ylipäälikköimäisesti" kertoo että se on tasan nämä eikä tippakaan yli niin hyvinkin nuori voi ähmällään mennä juomaan.


        Niin,loppu kaneettina voin sanoa että olen ensinmäisen viinapulloni ostanut itselleni kun olin 23v(Konjakkia;Remy Martin XO,tykkään maistella) ja juonut ihan humalan 24v(eli vuosi sitten).Sitä ennen olen maistanut vanhempien lasista viinejä ja väkeviä mutta en enempää.
        Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä.


      • MK
        he-he-heppu kirjoitti:

        "Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa "

        Ja tämä neuvo on ihan kuin jostain vanhempieni ylä-aste koulukirjoista.Eli 60-luvun neuvoja.Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on.
        Asetu nyt itsesi siihen 15v nuoreksi,tehoaisiko tollanen??Epäilen.Kyllä nuorelle tottakai voi kertoa nämäkin asiat mutta kyllä siinä pitää päästä nuoren pään sisään siten että se itse tajuaa nämä asiat miksi ei kannata olla ihan "seinät".



        "Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen"

        Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia.Sitä kun ei osaa monet aikuisetkaan,kymmenien harjoitus vuosien jälkeen.
        Ja tässä vaiheessa voi kysellä miten ilta meni ja oliko kivaa.Ja painua pehkuihin.Samalla näet että lapsesi on osannut ottaa järkevästi ja annat samalla lapsella sanattomasti hyväksynnän järkevälle juomiselle.
        Kuten sanottua,ei lasta voi enään tuossa vaiheessa valvoa ja kontrolloida,vaan pitää pystyä luottamaan sen tekemiseen,että se selviytyy itsekkin jostain ja osaa kantaa vastuuta.
        Vielä lisäyksenä että 15v ei ole enään mikään 4v jolta otetaan pois joku lelu koska on ollut tuhma.Tai se ei ole mikään koirapentu joka pissanut lattialle ja otetaan lelu pois.Tuollainen on nuoren ihmisen aliarviointia etkä ole ollenkaan samalla ajatuksen tasolla nuoren kanssa.


        "Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo."

        Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa.
        Taas kerran,haluan korostaa että 15v on nuori ihminen,sillä on ajattelukykyä eikä sitä tule aliarvioida.
        Mutta,sitten jos aikuinenkin asennoituu määräilevästi,"ylipäälikköimäisesti" kertoo että se on tasan nämä eikä tippakaan yli niin hyvinkin nuori voi ähmällään mennä juomaan.


        Niin,loppu kaneettina voin sanoa että olen ensinmäisen viinapulloni ostanut itselleni kun olin 23v(Konjakkia;Remy Martin XO,tykkään maistella) ja juonut ihan humalan 24v(eli vuosi sitten).Sitä ennen olen maistanut vanhempien lasista viinejä ja väkeviä mutta en enempää.
        Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä.

        "Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on."

        Lienee muitakin tapoja hoitaa asia? Jospa sen lapsensa kanssa ihan vaan rennosti juttelee asiasta, sen kummemin pipoa kiristämättä..

        "Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia."

        Miksi ihmeessä minun pitäisi olla ylpeä alkoholia juovasta alaikäisestä lapsesta? Vaikka 15-vuotias ei enää ole mikään pikkulapsi vaan kohta aikuisikää lähestyvä nuori, ei se tee alkoholin juomisesta mitenkään sallittua. Alkoholin juominen on lailla kielletty alaikäisiltä ihan hyvästä syystä. Jo lakikin kieltää alkoholin juomisen ja ostamisen alaikäiselle. Jos siis kuitenkin tässä asiassa sääntöä rikkoisin, millä enää muissa asioissa voisi perustella sen, että lakia ja sääntöjä pitää noudattaa?

        15-vuotias on nuori, jonka ajattelukykyä ei saa aliarvioida, mutta ei myöskään yliarvioida. Sen ikäisellä ei ole mielestäni vielä minkäänlaista kapasiteettia päättää ja ottaa vastuuta omasta alkoholinkäytöstään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, alkoholi ei sen ikäiselle kuulu, eikä sitä ainakaan vanhempien pidä olla tyrkyttämässä.

        "Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä."

        Vaan minäpä voin, enkä voi siitä sanoa olevani kovinkaan ylpeä. Onneksi minulla kuitenkin oli kohtuullisen tiukka kuri, huolehtivat vanhemmat ja ehkä hieman välillä omaakin älliä käytössä niin pahemmilta ylilyönneiltä vältyttiin. Vaikka silloin vanhempieni tiukkapipoisuus suututti monet kerrat, olen siitä ollut jälkeenpäin monesti kiitollinen. Samalla hyväksi koetulla linjalla mennään tulevaisuudessa myös oman lapsen kanssa.


      • sherlock holmes 11

        Hei

        Olen joutunut näkemään Järvenpään rantapuitossa kuinka alaikäiset alle 18v nuoret juovat olutta ja siideriä mielestäni silloin kotikasvatuksessa on puutteita ja yleensä omat vanhemmat syyllistyvät rkkeeseen ostaessaan lapsilleen alkoholia tai sitten ulkopuoliset välittävät sitä heille. Suurimman huolenaiheen nostattaa ns, huumeiden käyttö eli ekstaasipillerit ja diapamit, nämä yhdessä ovat todella hengenvvaarallinen yhdistelmä. Moni päihtynyt nuori päätyy joko lastensuojeluviranomaisille tai nuorisokotiin jatkuvan juomisen seuraamuksena. teen vapaaehtoistyötä SPR:n riveissä ja monet tapahtumat kuten uusi vuosi juhannus koulunpäättäjäiset ja jopa puistoblues ovat meidän toimen kuvana jossa pyrimme valvomaan näitä vanhempien pikku kullan nuppuja. Mutta jos vanhemmat avaisivat silmänsä niin silloin vältytään monelta ikävältä harmilta ja jopa huostaan otolta.


        Nimimerkillä sivusta seurannut


      • he-he-heppu
        MK kirjoitti:

        "Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on."

        Lienee muitakin tapoja hoitaa asia? Jospa sen lapsensa kanssa ihan vaan rennosti juttelee asiasta, sen kummemin pipoa kiristämättä..

        "Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia."

        Miksi ihmeessä minun pitäisi olla ylpeä alkoholia juovasta alaikäisestä lapsesta? Vaikka 15-vuotias ei enää ole mikään pikkulapsi vaan kohta aikuisikää lähestyvä nuori, ei se tee alkoholin juomisesta mitenkään sallittua. Alkoholin juominen on lailla kielletty alaikäisiltä ihan hyvästä syystä. Jo lakikin kieltää alkoholin juomisen ja ostamisen alaikäiselle. Jos siis kuitenkin tässä asiassa sääntöä rikkoisin, millä enää muissa asioissa voisi perustella sen, että lakia ja sääntöjä pitää noudattaa?

        15-vuotias on nuori, jonka ajattelukykyä ei saa aliarvioida, mutta ei myöskään yliarvioida. Sen ikäisellä ei ole mielestäni vielä minkäänlaista kapasiteettia päättää ja ottaa vastuuta omasta alkoholinkäytöstään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, alkoholi ei sen ikäiselle kuulu, eikä sitä ainakaan vanhempien pidä olla tyrkyttämässä.

        "Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä."

        Vaan minäpä voin, enkä voi siitä sanoa olevani kovinkaan ylpeä. Onneksi minulla kuitenkin oli kohtuullisen tiukka kuri, huolehtivat vanhemmat ja ehkä hieman välillä omaakin älliä käytössä niin pahemmilta ylilyönneiltä vältyttiin. Vaikka silloin vanhempieni tiukkapipoisuus suututti monet kerrat, olen siitä ollut jälkeenpäin monesti kiitollinen. Samalla hyväksi koetulla linjalla mennään tulevaisuudessa myös oman lapsen kanssa.

        "Lienee muitakin tapoja hoitaa asia? Jospa sen lapsensa kanssa ihan vaan rennosti juttelee asiasta, sen kummemin pipoa kiristämättä.."

        Niin on,mutta toi miten esitit asian tuntui siltä että nuorelle pidetään saarna jossa kerrotaan alkoholin haitoista hyvin tuomitsevaan sävyyn.
        Mutta,hyvä jos ymmärsin asian väärin.

        "Miksi ihmeessä minun pitäisi olla ylpeä alkoholia juovasta alaikäisestä lapsesta? Vaikka 15-vuotias ei enää ole mikään pikkulapsi vaan kohta aikuisikää lähestyvä nuori, ei se tee alkoholin juomisesta mitenkään sallittua. Alkoholin juominen on lailla kielletty alaikäisiltä ihan hyvästä syystä. Jo lakikin kieltää alkoholin juomisen ja ostamisen alaikäiselle."


        Nii-i,kyllä,se on laitonta ja hienoa jos joku nuori ei tee sitä.Mutta,luuletko että sanomalla tiukan EI! se nuori jättää tekemättä sen.Epäilen,todennäköisesti,menee ja juo.Ei tuon ikäistä voi enään kahlita ja hallita.
        Kaikkein fiksuinta on pitää ohjat käsissä nuoren tietämättä.Jos pystytään sopimaan että alkoholia saa ottaa,mutta muistin menetyksiä,oksentelua eikä hölmöilyä sallita. Niin eikö ole paljon parempi että tiedät että se juo tämän verran kuin että vetää pään täyteen tietämättäsi.
        Ja jos vaikka oletetaan että nuori haluaa mennä johonkin bileisiin,niin silloin voi kertoa avoimesti että menen sinne ja osoite on tämä.Jos nuorelle tulee hätä niin voi soittaa avoimesti kotia että tilanne on tämä.Nyt jos se on valehdellut lähtevänsä jonnekkin ja tuleekin hätä niin ei se ensinmäinsenä kotiin ilmoita.Koska sehän on valehdellut menevänsä toisaalle ja on humalassa.

        "Jos siis kuitenkin tässä asiassa sääntöä rikkoisin, millä enää muissa asioissa voisi perustella sen, että lakia ja sääntöjä pitää noudattaa?"

        Ja taas tullaan tähän,nuorella on aivot!Jos on peruskasvatus mennyt oikeaan suuntaan etkä ole kasvattanut pikku rikollista niin eipä se nuori silloin tule kysymään sulta lupaa että saako varastaa naapurin auton.Se tietää itekkin että se on väärin.

        "15-vuotias on nuori, jonka ajattelukykyä ei saa aliarvioida, mutta ei myöskään yliarvioida. Sen ikäisellä ei ole mielestäni vielä minkäänlaista kapasiteettia päättää ja ottaa vastuuta omasta alkoholinkäytöstään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, alkoholi ei sen ikäiselle kuulu, eikä sitä ainakaan vanhempien pidä olla tyrkyttämässä."

        Niin,no,tuon ikäisenä saadaan mopokortti ja vuotta myöhemmin saat kevytmoottoripyöräkortin.Joten kyllä nuo on jostain vastuuntuntemisesta jo yleisellä tasolla merkki vastuunotto kyvystä.Lisäksi pitää voida valita jopa ammatti.No,ilman näitäkin,niin millon sitten ajattelit alkaa luottamaan nuoren ajattelu kykyyn.Vai meinaatko että se järkevyys ja vastaankanto kyky tulee mystisesti sinä yönä kun nuori täytää 18v.Sillon ollaan vastuussa ihan ite,ihan kaikesta.
        Jossain vaiheessa vanhemman on vaan pakko ruveta luottamaan nuoreen.
        15v on mielestäni vallan mainio ikä,3 vuotta ja sitten vastataan kaikesta itse.

        Ja en minäkään ole ehdoin tahdoin tulevaisuuden lapsilleni viina tyrkyttämässä.Hienoa vain jolleivat juo.

        " välillä omaakin älliä käytössä niin pahemmilta ylilyönneiltä vältyttiin. "

        Näimpä,sinullakin oli nuorena järkeä joten miksi tulevaisuuden sukupolvella ei olisi.


        Sitten,tämä on hyvin mielenkiintoista kun lukee niiin 98% porukasta täällä kertoo mitenkä eivät salli nuortensa juovan alkoholia.Kuitenkin,jos otetaan 40kpl 15v nuorta niin kyllä niistä 35kpl varmasti juo.Joten missä ovat nämä vanhemmat jotka sallivat.
        Samoin haluan kysyä että mistä ovat ottaneet mallia tai että onko kukaan kysynyt nuorelta että miksi juovat.
        Osa vastaa varmasti että kun muutkin mutta epäilen että koko totuus ei ole siinä.Osa totuudesta on varmasti siinä että kun nuorilla on paha olla tai ovat saaneet kasvattaa itse itseään,vanhempien läsnä olo on puuttunut.
        Näitä syvimpiä syitä on syytä miettiä jos haluaa todella koittaa vaikuttaa asioihin.


      • Wolframite
        he-he-heppu kirjoitti:

        "Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa "

        Ja tämä neuvo on ihan kuin jostain vanhempieni ylä-aste koulukirjoista.Eli 60-luvun neuvoja.Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on.
        Asetu nyt itsesi siihen 15v nuoreksi,tehoaisiko tollanen??Epäilen.Kyllä nuorelle tottakai voi kertoa nämäkin asiat mutta kyllä siinä pitää päästä nuoren pään sisään siten että se itse tajuaa nämä asiat miksi ei kannata olla ihan "seinät".



        "Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen"

        Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia.Sitä kun ei osaa monet aikuisetkaan,kymmenien harjoitus vuosien jälkeen.
        Ja tässä vaiheessa voi kysellä miten ilta meni ja oliko kivaa.Ja painua pehkuihin.Samalla näet että lapsesi on osannut ottaa järkevästi ja annat samalla lapsella sanattomasti hyväksynnän järkevälle juomiselle.
        Kuten sanottua,ei lasta voi enään tuossa vaiheessa valvoa ja kontrolloida,vaan pitää pystyä luottamaan sen tekemiseen,että se selviytyy itsekkin jostain ja osaa kantaa vastuuta.
        Vielä lisäyksenä että 15v ei ole enään mikään 4v jolta otetaan pois joku lelu koska on ollut tuhma.Tai se ei ole mikään koirapentu joka pissanut lattialle ja otetaan lelu pois.Tuollainen on nuoren ihmisen aliarviointia etkä ole ollenkaan samalla ajatuksen tasolla nuoren kanssa.


        "Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo."

        Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa.
        Taas kerran,haluan korostaa että 15v on nuori ihminen,sillä on ajattelukykyä eikä sitä tule aliarvioida.
        Mutta,sitten jos aikuinenkin asennoituu määräilevästi,"ylipäälikköimäisesti" kertoo että se on tasan nämä eikä tippakaan yli niin hyvinkin nuori voi ähmällään mennä juomaan.


        Niin,loppu kaneettina voin sanoa että olen ensinmäisen viinapulloni ostanut itselleni kun olin 23v(Konjakkia;Remy Martin XO,tykkään maistella) ja juonut ihan humalan 24v(eli vuosi sitten).Sitä ennen olen maistanut vanhempien lasista viinejä ja väkeviä mutta en enempää.
        Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä.

        "Vielä lisäyksenä että 15v ei ole enään mikään 4v jolta otetaan pois joku lelu koska on ollut tuhma"

        No oikeastaan se että kun ns. on ollut "tuhma", se lelun pois ottaminen vaikuttaa hyvinkin paljon. Oli leluna sitten iPod, tietokone/PS2 yms. pelikoneet, viikkoraha, kännykkä, iltavapaat aka aresti..
        Täytin tossa tammikuussa 18, että enään ei pahemmin millään kykene kiristää jos haluaisivat - tosin minulla ei ole tapahan harrastaa pahemmin asioita mitä vahempani eivät hyväksy muutenkaan, mutta kyllä se rahan saaminen on vielä heistä kiinni, opintotukea kun ei tipu eikä töihin ole mahdollisuutta mennä - mutta hyvin sitä pientä kiristämistä osattiin pitää tarvittaessa.

        Että kun oikeista naruista vetelee, niin kyllä sen nuoren saa pidettyä aidan paremmalla puolella. Eihän se nuori siitä kauheasti pidä ja haistattelua saattaa saada osakseen, mutta se on sitä. Ei niille 14-kesäsille se alkoholi kuulu missään muodossa, oma kantani alkoholirajalle epävirallisesti on että jos sitä on pakko länträtä niin länträtköön sitten kun ovat 16 vuotta täyttäneet jos sitä saavat joistain mukamas hankittua. Idiootti se kuka sitä hankkii heille, kylläkin.
        Mielipiteeni, jota ei kysytty, ilmaistu.
        Kiitos, näkemiin ja kivaa viikonloppua =)


      • Äiti kolmelle pojall
        he-he-heppu kirjoitti:

        "Lienee muitakin tapoja hoitaa asia? Jospa sen lapsensa kanssa ihan vaan rennosti juttelee asiasta, sen kummemin pipoa kiristämättä.."

        Niin on,mutta toi miten esitit asian tuntui siltä että nuorelle pidetään saarna jossa kerrotaan alkoholin haitoista hyvin tuomitsevaan sävyyn.
        Mutta,hyvä jos ymmärsin asian väärin.

        "Miksi ihmeessä minun pitäisi olla ylpeä alkoholia juovasta alaikäisestä lapsesta? Vaikka 15-vuotias ei enää ole mikään pikkulapsi vaan kohta aikuisikää lähestyvä nuori, ei se tee alkoholin juomisesta mitenkään sallittua. Alkoholin juominen on lailla kielletty alaikäisiltä ihan hyvästä syystä. Jo lakikin kieltää alkoholin juomisen ja ostamisen alaikäiselle."


        Nii-i,kyllä,se on laitonta ja hienoa jos joku nuori ei tee sitä.Mutta,luuletko että sanomalla tiukan EI! se nuori jättää tekemättä sen.Epäilen,todennäköisesti,menee ja juo.Ei tuon ikäistä voi enään kahlita ja hallita.
        Kaikkein fiksuinta on pitää ohjat käsissä nuoren tietämättä.Jos pystytään sopimaan että alkoholia saa ottaa,mutta muistin menetyksiä,oksentelua eikä hölmöilyä sallita. Niin eikö ole paljon parempi että tiedät että se juo tämän verran kuin että vetää pään täyteen tietämättäsi.
        Ja jos vaikka oletetaan että nuori haluaa mennä johonkin bileisiin,niin silloin voi kertoa avoimesti että menen sinne ja osoite on tämä.Jos nuorelle tulee hätä niin voi soittaa avoimesti kotia että tilanne on tämä.Nyt jos se on valehdellut lähtevänsä jonnekkin ja tuleekin hätä niin ei se ensinmäinsenä kotiin ilmoita.Koska sehän on valehdellut menevänsä toisaalle ja on humalassa.

        "Jos siis kuitenkin tässä asiassa sääntöä rikkoisin, millä enää muissa asioissa voisi perustella sen, että lakia ja sääntöjä pitää noudattaa?"

        Ja taas tullaan tähän,nuorella on aivot!Jos on peruskasvatus mennyt oikeaan suuntaan etkä ole kasvattanut pikku rikollista niin eipä se nuori silloin tule kysymään sulta lupaa että saako varastaa naapurin auton.Se tietää itekkin että se on väärin.

        "15-vuotias on nuori, jonka ajattelukykyä ei saa aliarvioida, mutta ei myöskään yliarvioida. Sen ikäisellä ei ole mielestäni vielä minkäänlaista kapasiteettia päättää ja ottaa vastuuta omasta alkoholinkäytöstään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, alkoholi ei sen ikäiselle kuulu, eikä sitä ainakaan vanhempien pidä olla tyrkyttämässä."

        Niin,no,tuon ikäisenä saadaan mopokortti ja vuotta myöhemmin saat kevytmoottoripyöräkortin.Joten kyllä nuo on jostain vastuuntuntemisesta jo yleisellä tasolla merkki vastuunotto kyvystä.Lisäksi pitää voida valita jopa ammatti.No,ilman näitäkin,niin millon sitten ajattelit alkaa luottamaan nuoren ajattelu kykyyn.Vai meinaatko että se järkevyys ja vastaankanto kyky tulee mystisesti sinä yönä kun nuori täytää 18v.Sillon ollaan vastuussa ihan ite,ihan kaikesta.
        Jossain vaiheessa vanhemman on vaan pakko ruveta luottamaan nuoreen.
        15v on mielestäni vallan mainio ikä,3 vuotta ja sitten vastataan kaikesta itse.

        Ja en minäkään ole ehdoin tahdoin tulevaisuuden lapsilleni viina tyrkyttämässä.Hienoa vain jolleivat juo.

        " välillä omaakin älliä käytössä niin pahemmilta ylilyönneiltä vältyttiin. "

        Näimpä,sinullakin oli nuorena järkeä joten miksi tulevaisuuden sukupolvella ei olisi.


        Sitten,tämä on hyvin mielenkiintoista kun lukee niiin 98% porukasta täällä kertoo mitenkä eivät salli nuortensa juovan alkoholia.Kuitenkin,jos otetaan 40kpl 15v nuorta niin kyllä niistä 35kpl varmasti juo.Joten missä ovat nämä vanhemmat jotka sallivat.
        Samoin haluan kysyä että mistä ovat ottaneet mallia tai että onko kukaan kysynyt nuorelta että miksi juovat.
        Osa vastaa varmasti että kun muutkin mutta epäilen että koko totuus ei ole siinä.Osa totuudesta on varmasti siinä että kun nuorilla on paha olla tai ovat saaneet kasvattaa itse itseään,vanhempien läsnä olo on puuttunut.
        Näitä syvimpiä syitä on syytä miettiä jos haluaa todella koittaa vaikuttaa asioihin.

        Vanhempi on täysin vastuussa 15 vuotiaasta lapsesta. Miksi ihmeessä hänen pitäisi hillua kaupungilla viikonloppuna pidempään.
        En ymmärrä miten kaupan edustalla kuluttaa aikaansa tuon ikäiset. Miksi helle pitää järjestää valtion taholta iltoja ja ohjelmaa.

        Kuka on vastuussa, kun ensiavusta kaivataan lapsen lähiomaista?

        MInusta vanhemman on tiukasti huolehdittava tuon ikäisestä lapsesta, eikä hänen paikkansa ole kaupungilla, vaikka huijailevat kaikkia maan ja taivaan väliltä, mitä kaverit saavat. Ja kaverien äidit.

        Itse me olemme omien lastemme vastuun kantajia. Ja jos emme siihen kykene, on oma portaansa avulle.

        JOs vastuullisuus on pettänyt, saattaa yht äkkiä otteen ottaminen ollakin vaikeaa, kun lapsi vetoaa menneeseen. Silloinkin voi puhua virheestään lapselle, ja puhua omasta rakkaudesta lapseen ja siitä seuraavasta toimintamallista. Lapsi kyllä ymmärtää, ja kaipaakin tätä!


      • he-he-heppu
        Äiti kolmelle pojall kirjoitti:

        Vanhempi on täysin vastuussa 15 vuotiaasta lapsesta. Miksi ihmeessä hänen pitäisi hillua kaupungilla viikonloppuna pidempään.
        En ymmärrä miten kaupan edustalla kuluttaa aikaansa tuon ikäiset. Miksi helle pitää järjestää valtion taholta iltoja ja ohjelmaa.

        Kuka on vastuussa, kun ensiavusta kaivataan lapsen lähiomaista?

        MInusta vanhemman on tiukasti huolehdittava tuon ikäisestä lapsesta, eikä hänen paikkansa ole kaupungilla, vaikka huijailevat kaikkia maan ja taivaan väliltä, mitä kaverit saavat. Ja kaverien äidit.

        Itse me olemme omien lastemme vastuun kantajia. Ja jos emme siihen kykene, on oma portaansa avulle.

        JOs vastuullisuus on pettänyt, saattaa yht äkkiä otteen ottaminen ollakin vaikeaa, kun lapsi vetoaa menneeseen. Silloinkin voi puhua virheestään lapselle, ja puhua omasta rakkaudesta lapseen ja siitä seuraavasta toimintamallista. Lapsi kyllä ymmärtää, ja kaipaakin tätä!

        "Vanhempi on täysin vastuussa 15 vuotiaasta lapsesta. Miksi ihmeessä hänen pitäisi hillua kaupungilla viikonloppuna pidempään.
        En ymmärrä miten kaupan edustalla kuluttaa aikaansa tuon ikäiset. Miksi helle pitää järjestää valtion taholta iltoja ja ohjelmaa."

        Kyllä,vanhemmat ovat täydessä vastuussa lapsesta aina siihen päivään kunne tulee 18v täyteen.mutta,pitäähän sen nuoren pikku hiljaa oppia ottamaan vastuuta itsestään.Ja nyt puhun ihan yleisesti,enkä mistään alkoholista.Se on sama asia kuin jos annat 3v lapselle luvan mennä vastapäiseen taloon kaverin luokse leikkimään.Lapsi saa sen ikäiseksi vastuullisen ja luotamuksellisen tehtävän;mennä suoraan kotikadun yli suoraan kaverin pihalle.Eikä sieltä saa lähteä minnekkään muualle kuin takaisin kotia.
        15v nuorella homma on sama vaan hieman laajempi.Siihen sisältyy jo aikuismaisia vastuita.Ja näin kuuluukin olla.Vai meinaatko laskea lapset karsinasta ulos vasta kun täyttävät 18v.
        Ja miksi pitää järjestää iltoja ja ohjelmaa.Mietihän itseäsi kun olit 15v ja enemmän,eikö olisi ollut kiva nähdä illalla jossain kavereita.Vai oletko sitä mieltä että lapset ovat ja pysyvät kotona.Vapauden riistoa ja nuoren ihmisen rajua aliarviointia.
        Kyllä nuoren pitää saada kulkea tiettyjen aikavälien ja sovittujen sääntöjen mukaan tapaamassa kavereita.

        "JOs vastuullisuus on pettänyt, saattaa yht äkkiä otteen ottaminen ollakin vaikeaa, kun lapsi vetoaa menneeseen. Silloinkin voi puhua virheestään lapselle, ja puhua omasta rakkaudesta lapseen ja siitä seuraavasta toimintamallista. Lapsi kyllä ymmärtää, ja kaipaakin tätä!"

        Siis meistä kukaan ei voi suojella lastaan epäonnistumiselta.Jos nuori mokaa,niin toivon mukaan se ottaa siitä opikseen.Ja jos olet antanut nuorelle vastuullisuutta ja se menee mokaamaan sen niin et voi enään sen jälkeen mennä ottamaan sitä omaan piikkiin koska silloin lapsi saa kuvan että tekee mitä tahansa niin ei ole vastuussa siitä.
        Tällä tavoin saat kasvatettua heikon nuoren ihmisen,joka on sitä mieltä että"enhän minä pysty,tarvitsen äidin apua".Eli toisin sanoen riistät lapseltasi onnistumisen mahdollisuuden.
        Tämän jälkeen,loppu elämäsi,tämä nuori on pienenkin vaikean/heikon hetken tullen ovellasi itkemässä asiaa.Ja tämä ei ole vanhemmuuden tarkoitus.Vaan,tarkoituksena on tehdä omista teioistaan vastaavia nuoria ihmisiä.


      • kyllänäinon
        he-he-heppu kirjoitti:

        "Kaikkein toimivimmat keinot, ainakin pitkällä aikavälillä, taitavat olla valistus alkoholin ja humalahakuisen juomisen vaaroista, sekä niistä haitoista ja vaaroistakin jota alkoholinkäyttö voi nuorelle aiheuttaa "

        Ja tämä neuvo on ihan kuin jostain vanhempieni ylä-aste koulukirjoista.Eli 60-luvun neuvoja.Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on.
        Asetu nyt itsesi siihen 15v nuoreksi,tehoaisiko tollanen??Epäilen.Kyllä nuorelle tottakai voi kertoa nämäkin asiat mutta kyllä siinä pitää päästä nuoren pään sisään siten että se itse tajuaa nämä asiat miksi ei kannata olla ihan "seinät".



        "Jos nuori kaikesta huolimatta juo/alkoholia kokeilee, niin ainakin itsellä aikanaan kun siitä kiinni jäin pahin rangaistus oli nähdä vanhempien pettymys itseeni. Toki sain jonkin tavanomaisenkin (tärkeä tavara takavarikkoon, viikkoraha vähäksi aikaa pois, kielto iltamenoille tms) rangaistuksen"

        Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia.Sitä kun ei osaa monet aikuisetkaan,kymmenien harjoitus vuosien jälkeen.
        Ja tässä vaiheessa voi kysellä miten ilta meni ja oliko kivaa.Ja painua pehkuihin.Samalla näet että lapsesi on osannut ottaa järkevästi ja annat samalla lapsella sanattomasti hyväksynnän järkevälle juomiselle.
        Kuten sanottua,ei lasta voi enään tuossa vaiheessa valvoa ja kontrolloida,vaan pitää pystyä luottamaan sen tekemiseen,että se selviytyy itsekkin jostain ja osaa kantaa vastuuta.
        Vielä lisäyksenä että 15v ei ole enään mikään 4v jolta otetaan pois joku lelu koska on ollut tuhma.Tai se ei ole mikään koirapentu joka pissanut lattialle ja otetaan lelu pois.Tuollainen on nuoren ihmisen aliarviointia etkä ole ollenkaan samalla ajatuksen tasolla nuoren kanssa.


        "Minusta ajatus siitä, että jos vanhempi ostaa lapselle juotavat hän tietää mitä lapsi juo on naurettava. Jos lapsi ei vanhemmiltaan omasta mielestään saa tarpeeksi juotavaa, sitä hommataan sitten muualta lisää. Ihan yhtä hyvin lapselle voi jättää ne juomat ostamatta, ei se mikään tae ole turvallisesta juomisesta. Päinvastoin, ostamalla lapselleen alkoholia, samalla hyväksyy sen että lapsi juo."

        Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa.
        Taas kerran,haluan korostaa että 15v on nuori ihminen,sillä on ajattelukykyä eikä sitä tule aliarvioida.
        Mutta,sitten jos aikuinenkin asennoituu määräilevästi,"ylipäälikköimäisesti" kertoo että se on tasan nämä eikä tippakaan yli niin hyvinkin nuori voi ähmällään mennä juomaan.


        Niin,loppu kaneettina voin sanoa että olen ensinmäisen viinapulloni ostanut itselleni kun olin 23v(Konjakkia;Remy Martin XO,tykkään maistella) ja juonut ihan humalan 24v(eli vuosi sitten).Sitä ennen olen maistanut vanhempien lasista viinejä ja väkeviä mutta en enempää.
        Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä.

        "Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa."

        Jumalauta! Etkö tuossa korostanut sitä, että 15 v ei ole kuin 4 v, jolta on otettu lelu pois, kun on ollut tuhma. Luuletko ihan oikeasti, että kaikki nuoret tulevat kotiin sovittuna aikana? Toki nyt jotkut voivat tulla, mutta toiset ovat hemmetti ihan umpikännissä ja sinä sanot, että tulee kotiin yhden aikaan tai vaikka puoli kahdelta. Eihän ne nyt kelloa pahemmin katsele.

        Ja onhan se väärin ostaa alaikäiselle alkoholia. Itse en ikinä tulisi ostamaan lapselleni alkoholia.


      • he-he-heppu
        kyllänäinon kirjoitti:

        "Niin,tämä onkin sitten se luottamuspiste,mitenkä olet saanut rakennettua kyseisen suhteen lapseesi viimeisen 15 vuoden aikana.Jos tämä on mennyt hyvin,niin voit ostaa jotain juotavaa,sopia että tällä kertaa nämä,katsoo mitenkä vaikuttaa.Ja sopia kotia tuloajan.Nuori tekee kuten on sovittu,eikä hommassa ole mitään ongelmaa."

        Jumalauta! Etkö tuossa korostanut sitä, että 15 v ei ole kuin 4 v, jolta on otettu lelu pois, kun on ollut tuhma. Luuletko ihan oikeasti, että kaikki nuoret tulevat kotiin sovittuna aikana? Toki nyt jotkut voivat tulla, mutta toiset ovat hemmetti ihan umpikännissä ja sinä sanot, että tulee kotiin yhden aikaan tai vaikka puoli kahdelta. Eihän ne nyt kelloa pahemmin katsele.

        Ja onhan se väärin ostaa alaikäiselle alkoholia. Itse en ikinä tulisi ostamaan lapselleni alkoholia.

        "Jumalauta! Etkö tuossa korostanut sitä, että 15 v ei ole kuin 4 v, jolta on otettu lelu pois, kun on ollut tuhma. Luuletko ihan oikeasti, että kaikki nuoret tulevat kotiin sovittuna aikana? Toki nyt jotkut voivat tulla, mutta toiset ovat hemmetti ihan umpikännissä ja sinä sanot, että tulee kotiin yhden aikaan tai vaikka puoli kahdelta. Eihän ne nyt kelloa pahemmin katsele.

        Ja onhan se väärin ostaa alaikäiselle alkoholia. Itse en ikinä tulisi ostamaan lapselleni alkoholia."

        Niin,luitko tarkasti;sanoinkin että tämä on puntari minkälaisen luottamussuhteen olet saanut lapseen aikaiseksi.En väitäkkään että nuori joka saanut tehdä koko elämänsä mitä haluaa että edes kuuntelisi sinua vaikka sanoisit mitä.Mutta sillon mennäänkin kasvatuksen perustoile;Meni kaikki niinkuin piti?Missä olisi pitänyt olla tiukempi?Olitko tarpeeksi vanhempana paikalla silloin kuin piti?

        Ja kyllä,se on laitonta,kielettyä enkä kannata sitä missään nimessä.Nuoren ei kuuluu juoda tippaakaan alkoholia.Mutta on vallan tyhmää ummistaa totuudelta silmät että nuoret juovat alkoholia.Hyvänä kasvattajana sinun pitää voida todeta tämä reallistinen tilanne ja puhua tästä nuoren kanssa.
        On itse petosta luulla ettei nuori juo jos sanot nuorelle että "et juo" ja nuori lähtee ovesta pihalle.Tiedät että menee kavereiden kanssa jonnekkin ja ei tule yöksi kotia.Turha silloin on enään kuvitella että se ei todella joisi,sekun nimittäin tekee sen.Etkä voi asialle mitään.
        Joten,parempi vain koittaa puhua nuoren kanssa jollain tavoin sama kieltä ettei mene se vähäkin kosketuspinta siihen mitä se nuori todella touhuaa.


      • ÄITI.

        voi helvetti!JUOPPO:d


      • kokenut teini 1132335779
        MK kirjoitti:

        "Kerrottaan nuttura tiukalla ja sormea heristäen alkoholin vaaroista ja kuinka paheksuttavaa se on."

        Lienee muitakin tapoja hoitaa asia? Jospa sen lapsensa kanssa ihan vaan rennosti juttelee asiasta, sen kummemin pipoa kiristämättä..

        "Ensinnäkin,miksi sinun pitäisi olla pettynyt sinun 15v lapseen jos se ei ole aivan perseet ja sössötys asteella.Eikö sinun pitäisi tässä vaiheessa olla sisälläsi ylpeä siitä että sinun tulevalla nuorella aikuisella on jo tuon ikäisenä niin paljon järkeä että se osaa ottaa kohtuullisesti alkoholia."

        Miksi ihmeessä minun pitäisi olla ylpeä alkoholia juovasta alaikäisestä lapsesta? Vaikka 15-vuotias ei enää ole mikään pikkulapsi vaan kohta aikuisikää lähestyvä nuori, ei se tee alkoholin juomisesta mitenkään sallittua. Alkoholin juominen on lailla kielletty alaikäisiltä ihan hyvästä syystä. Jo lakikin kieltää alkoholin juomisen ja ostamisen alaikäiselle. Jos siis kuitenkin tässä asiassa sääntöä rikkoisin, millä enää muissa asioissa voisi perustella sen, että lakia ja sääntöjä pitää noudattaa?

        15-vuotias on nuori, jonka ajattelukykyä ei saa aliarvioida, mutta ei myöskään yliarvioida. Sen ikäisellä ei ole mielestäni vielä minkäänlaista kapasiteettia päättää ja ottaa vastuuta omasta alkoholinkäytöstään. Eikä mielestäni tarvitsekaan, alkoholi ei sen ikäiselle kuulu, eikä sitä ainakaan vanhempien pidä olla tyrkyttämässä.

        "Joten turha vedota siihen että olen ollut nuori joka ryypännyt jo teininä."

        Vaan minäpä voin, enkä voi siitä sanoa olevani kovinkaan ylpeä. Onneksi minulla kuitenkin oli kohtuullisen tiukka kuri, huolehtivat vanhemmat ja ehkä hieman välillä omaakin älliä käytössä niin pahemmilta ylilyönneiltä vältyttiin. Vaikka silloin vanhempieni tiukkapipoisuus suututti monet kerrat, olen siitä ollut jälkeenpäin monesti kiitollinen. Samalla hyväksi koetulla linjalla mennään tulevaisuudessa myös oman lapsen kanssa.

        Antakaa teinien juoda jos niin haluavat!


    • -----

      Jos vanhemmat ostaa alaikäiselle alkoholia niin se on merkki juomisen hyväksymisestä. Joka tapauksessa alaikäiselle alkoholin osto ja luovutus on rikollista, tekipä sen kuka tahansa.

      • axx

        aivan oikein on se kumma kun kuuntelee kuinka vanhemmat on vuokranneet mökin alaikäisille lapsille ja vieläpä ostaneet viinat.on näköjään jokin kunnia vanhemille ,että menevät juomaan.pitäisi vaan ilmoittaa kaikki ostajat ja laittaa vastuuteen asiasta.olempa kuullut että opetetaan vielä pontikan keittoonkin lapsia.tuommoiset vanhemmat ei tarvitse lapsia jos itse opettavat niitä.


      • he-he-heppu
        axx kirjoitti:

        aivan oikein on se kumma kun kuuntelee kuinka vanhemmat on vuokranneet mökin alaikäisille lapsille ja vieläpä ostaneet viinat.on näköjään jokin kunnia vanhemille ,että menevät juomaan.pitäisi vaan ilmoittaa kaikki ostajat ja laittaa vastuuteen asiasta.olempa kuullut että opetetaan vielä pontikan keittoonkin lapsia.tuommoiset vanhemmat ei tarvitse lapsia jos itse opettavat niitä.

        Niiin,siis onhan se rikos eikä ala-ikäiset saisi juoda.Mutta,eikö olisi parempi tietää että mitä se nuori juo.Nyt jos vanhemmat suhtautuvat asiaan täysin nuttunurin ja sanovat että"et juo,piste" niin kyllä se nuori kuitenkin juo.Ja ei tiedä mitä myrkkyä.Munkin kaveri piirissä(olin 16v) oli tyyppejä jotka ite keittelivät kaikennäköisiä liemiä ja varastivat isän tekeleitä.Onko se sitten parempi että nuori menee ja vetäsee kunnolla huiviin jotain pirtua kun ei ole käsitystä siitä mitenkä aine potkii.Lisäksi meillä on kaikennäköisen "trokarit" jotka kyllä mielellään myyvät takakontista juotavaa näille nuorille.

        Joten,mielestäni kaiken perustana pitää olla luottamus,molemmin puolin,sovitaan että mitä juo vanhempien hankimana(vaikka olutta/siideria)ja millon pitää olla kotona.
        Ei tässä vaiheessa enään vanhemmat voi olla mikään 100% laki ja järjestys,vaan pitää pystyä vetoamaan nuoren omaan järkeen.Näin voit olla varma että siinä kaveri porukankin painostuksen alla lapsellasi on pokkaa sanoa tarvittaessa ei koska ajattelee itse asioista näin.


      • makeees
        he-he-heppu kirjoitti:

        Niiin,siis onhan se rikos eikä ala-ikäiset saisi juoda.Mutta,eikö olisi parempi tietää että mitä se nuori juo.Nyt jos vanhemmat suhtautuvat asiaan täysin nuttunurin ja sanovat että"et juo,piste" niin kyllä se nuori kuitenkin juo.Ja ei tiedä mitä myrkkyä.Munkin kaveri piirissä(olin 16v) oli tyyppejä jotka ite keittelivät kaikennäköisiä liemiä ja varastivat isän tekeleitä.Onko se sitten parempi että nuori menee ja vetäsee kunnolla huiviin jotain pirtua kun ei ole käsitystä siitä mitenkä aine potkii.Lisäksi meillä on kaikennäköisen "trokarit" jotka kyllä mielellään myyvät takakontista juotavaa näille nuorille.

        Joten,mielestäni kaiken perustana pitää olla luottamus,molemmin puolin,sovitaan että mitä juo vanhempien hankimana(vaikka olutta/siideria)ja millon pitää olla kotona.
        Ei tässä vaiheessa enään vanhemmat voi olla mikään 100% laki ja järjestys,vaan pitää pystyä vetoamaan nuoren omaan järkeen.Näin voit olla varma että siinä kaveri porukankin painostuksen alla lapsellasi on pokkaa sanoa tarvittaessa ei koska ajattelee itse asioista näin.

        Kyllä niillä on käsitys mikä aine on parasta. Mitä enemmän volaa sen parempi. On täyttä paskapuhetta ettei nuoret muka tietäisi mistä saa parhaat tumut kun jokaisessa kodissa on nykyisin internet. Lähinnä joku pari siideriä alkaa vituttamaan ja pikkupöhnässä onkin sitten kivempaa käydä pöllimässä lähisiwasta lisää juotavaa. Eine kuule ala mitään pontikkaa ite keittelemään. Tosin tuossa viestissähän kerroitkin että jonkun kaveri isä oli itse keitellyt ponua, että kyllä varmaan pärisee kun sellaisia juomia pääsee vanhemmilta varastamaan.


    • HU HUU

      Näköjään vanhemmillakin on pallo hukassa.

      • he-he-heppu

        jaaa,noo jos musta puhut niin ei ole vielä lapsia.Tulevaisuuden toivon mukaan.
        Kyllä olisi kiva tietää että kuinka moni näistä tuomitsijoista on todella onnistunut samaan nuoresta tipattoman ihan itse käskyttämällä.
        On meinaa suoritus.


      • skörä
        he-he-heppu kirjoitti:

        jaaa,noo jos musta puhut niin ei ole vielä lapsia.Tulevaisuuden toivon mukaan.
        Kyllä olisi kiva tietää että kuinka moni näistä tuomitsijoista on todella onnistunut samaan nuoresta tipattoman ihan itse käskyttämällä.
        On meinaa suoritus.

        Eihän se käskyttämällä onnistu, vaan pitämällä nuori poissa sellaisista paikoista, joissa on vaarana joutua kokeilemaan. Jos on niin tyhmä että päästää nuoren paikkoihin, joissa sosiaaliseen koodiin kuuluu ryyppääminen, siinä vaiheessa on enää turha sanoa että älähän sitten juo SAATI sitten että otahan tästä pari siduccaa ja kun sinä olet niin fiksu niin muutahan sinä et juo. Silloin vasta sinisilmäisyyteen syyllistyykin, jos kuvittelee ettei nuori niiden vanhemmilta saatujen lisäksi juo mitään.

        Itse olisin kovasti 13-14-vuotiaana halunnut ravata kavereiden kanssa diskossa, mutta olin pienempänä päässyt työväentalon limudiskoon sillä ehdolla etten ikinä pyydä lupaa mennä kyseiseen isompien ihmisten diskopaikkaan enkä myöskään mene salaa. Pidin lupauksen. Sitten kun melkein 17-vuotiaana pyyntöihini olla lauantai-iltana myöhään kavereilla tai päästä Wanhojen jatkoille vastattiin ilman mitään muttia myöntävästi, olin niin valtavan ylpeä tästä luottamuksenosoituksesta, että olin myös luottamuksen arvoinen.

        Väität nuoria kovinkin järkeviksi otuksiksi, mutta todellisuudessa murrosikäisillä järki kehittyy viimeisenä, vasta murrosiän loppuvaiheessa n. 16-19-vuotiaana... 15-vuotias ei vielä osaa toimia järkevästi varsinkaan porukassa.


      • he-he-heppu
        skörä kirjoitti:

        Eihän se käskyttämällä onnistu, vaan pitämällä nuori poissa sellaisista paikoista, joissa on vaarana joutua kokeilemaan. Jos on niin tyhmä että päästää nuoren paikkoihin, joissa sosiaaliseen koodiin kuuluu ryyppääminen, siinä vaiheessa on enää turha sanoa että älähän sitten juo SAATI sitten että otahan tästä pari siduccaa ja kun sinä olet niin fiksu niin muutahan sinä et juo. Silloin vasta sinisilmäisyyteen syyllistyykin, jos kuvittelee ettei nuori niiden vanhemmilta saatujen lisäksi juo mitään.

        Itse olisin kovasti 13-14-vuotiaana halunnut ravata kavereiden kanssa diskossa, mutta olin pienempänä päässyt työväentalon limudiskoon sillä ehdolla etten ikinä pyydä lupaa mennä kyseiseen isompien ihmisten diskopaikkaan enkä myöskään mene salaa. Pidin lupauksen. Sitten kun melkein 17-vuotiaana pyyntöihini olla lauantai-iltana myöhään kavereilla tai päästä Wanhojen jatkoille vastattiin ilman mitään muttia myöntävästi, olin niin valtavan ylpeä tästä luottamuksenosoituksesta, että olin myös luottamuksen arvoinen.

        Väität nuoria kovinkin järkeviksi otuksiksi, mutta todellisuudessa murrosikäisillä järki kehittyy viimeisenä, vasta murrosiän loppuvaiheessa n. 16-19-vuotiaana... 15-vuotias ei vielä osaa toimia järkevästi varsinkaan porukassa.

        Niin,kyllähän se 13-14 on sinällään vaikea ikä että kyllä sellaisen on ehdottomasti liian aikaista alkaa kokeilemaan alkoholia ja sitten jos muu kaveri porukka tekee sitä niin huutoahan siinä saa aikaiseksi.
        Siinä onkin jo lapsen käsitelly taidoista kyse,kun nuori haluaa porukkaan jossa juodaan.En kyllä itsekkään päästäisi,sitä pitäisi keksiä jotain muuta.

        Vanhempasi tekivät tietyssä määrin sitä mitä minä kannatan eli ns.veti oikeista naruista,eli ehdollisti aikasemman pääsemisen tulevaisuuteen.Omalla tavallaan ihan ovelaa ja hienoa että pidit lupauksen.
        Ja en minä missään nimessä halua ketään kehotta juomaan alkoholia,kysymys onkin ollut 15v eteenpäin,että mikä on viisas toimintamalli,vanhemman kannalta.Enkä sano sitäkään että ilomielin ostaisin alkoholia alaikäisille nuorille,se on kuitenkin rikos.

        Ja ei tietenkään voi sanoa että 100% 15v nuorista osaa käyttäytyä järkevästi.Kyllä se ihan tapaus kohtausta johon liittyy nuoren oman henkilökohtainen kehittyminen ja mitenkä kasvatus on onnistunut.Ja tottakai fiksuus aste lisääntyy mitä vanhemmiksi tulee,tosin,ei se kyllä kaikilla aikuisillakaan näytä olevan vielä huipussaan.


    • oppivaiset nuoret

      On vaikeaa olla vanhempi nykyisin, varsinkin jos haluaa, ettei nuoret juo ja juo itse humalahakuisesti. Miten siinä selität, että se on väärin, jos oma juominen on enemmän kuin kolme drinkkiä kerralla? Nuoret ovat hyviä ottamaan oppia näissä asioissa ja huomaavat jo lapsena, jos vanhempi on edes pikkuisen hönössä. Eli siinähän saa lähinnä sitä mitä on tilannut jo pitemmällä aikavälillä.

    • entinen nuori

      Siinä ei ole mitään hävettävää jos juo alkoholia ekan kerran vanhempien kanssa kotona, kokemusta on kaupungilla ryyppäämisestä kaveri porukalla, kotona on turvallista, tuttu seura ja vanhemmat vahtimassa jotta ei mene överiksi juominen tai liian pitkälle. Kaduttaaa pikkusen jälkeen päin mitä on tullu juotua nuorena.
      Nuoret kuunnelkaa vanhempianne. Alkoholi ei ole nuorten huvi juoma.

      • ..............

        Aivan samaa mieltä! Minäkin 30 plussa, voisin käydä viettelemässä jonkun söpön 14-15 veen neitsyen tämän kodissa, tutussa ja turvallisessa ympäristössä, ja vanhemmat voivat katsoa, että homma sujuu mallikkaasti. Eihän siinäkään mitään hävettävää pitäisi olla, että menettää neitsyytensä omassa kodissa turvallisesti, sen sijaan, että jakaisi itseään pusikossa jollekin rupimulkulle. Alkoholin luovuttaminen alaikäiselle on samalla lailla rikos, kuin alaikäisen paneminenkin, mutta koska huomattavasti vaarallisempaan alkoholiin suhtaudutaan näinkin suopeasti, niin miksei saman tien kahden ihmisen väliseen hauskanpitoonkin? Alkoholi voi tappaa, minun kikkeli ei.


    • holigoli

      Se on välitystä. Saat lain mukaan sakkoa tai vakeutta enintään 2 vuotta.

    • oma esimerkki tärkeä

      Kannattaa sanoa, että et hyväksy alkoholin nauttimista alaikäisenä. Ja kannattaa kertoa, että jos hän juo, niin vaikkapa pelikone lähtee viikoksi tai kiellät netin käytön. Aivan tavallisia rangaistuksia.

      Helpointa olisi jos ei itse nauti alkoholia kuin hyvin harvoin. Oma esimerkki on se kaikista tärkein.

      • ....

        Juu, asia todella kannattaa tehdä selväks. Ja kannattaa keksiä jokin rangaistus, mikä lapsi ei nouda vanhemiensa asettamia rajoja.


      • he-he-heppu

        "Ja kannattaa kertoa, että jos hän juo, niin vaikkapa pelikone lähtee viikoksi tai kiellät netin käytön"

        Ja tässä neuvoja 8 vuotiaan kasvattamiseksi.15v,ei varmaan keksi nettimokkulaa.Taaas,nuorella on aivot!


    • minä vaan

      sinuna en niuhottaisi parista kaljapullosta, mutta vaatisin kyllä saada tietää missä päin kersa liikkuu, ja haluaisin varmaan että tämä soittaa jossain välissä iltaa. Varoittelisin ahkerasti vetämästä ns. perseitä olalle jos aikoo kaljoitella, ja sanoisin että jos on ongelmia niin voi soittaa. Kaikki suurimmat typeryydet tehdään aina juovuksissa tai muissa aineissa.

    • ...

      Sun pitää ottaa samanlainen asenne kuin omalla äidilläni oli veljeni kanssa. Hän ei ostanut ja jos jäi poliisille kiinni ni se oli sit vaan voi voi. Jos pitää olla tyhmä ja juoda ala ikäisenä yleisellä paikalla missä ne poliisit voi kulkea.

    • janios

      Minulle vanhemmat ostivat aina alkoholia, kun sitä pyysin. Ja aina kun ovat kotona juoneet niin ovat kysyneet maistuisiko minulle. Omasta mielestäni tämä ollut vain hyvä päätös, sillä minun ei tarvinnut ekoilla kerroilla arvailla montako juomaa pää kestää, eikä minun tarvinut salailla menemisiäni. Pystyin rehellisesti sanomaan "Menen kotibileisiin Aatun luokse Puistolaan, osoite on Puistolanraitti 1." Niinpä jos jotain olisi tapahtunut, olisivat vanhempani tienneet heti mistä minut löytää. Koska olen saanut vapaasti joka viikonloppu käydä kotibileissä nuorena, olen oppinut miten paljon viinaa kestän, eikä minulla ole koskaan ollut tarvetta vetää päätä täyteen "kun nyt kerrankin porukat päästi ulos".
      Ja kyllä, monet eivät uskalla kertoa vanhemmilleen menemisistään, koska pelkäävät näiden estävän pääsyn. Monet käyttävät vanhaa keinoa ja sanovat kaverin kanssa kummatkin vanhemmilleen menevänsä toistensa luokse yöksi, kaverinsa vanhempien valvovan silmän alle, ja sitten lähdetäänkin yhdessä kotibileisiin ja pyydetään jonkun isoveljeä/-siskoa ostamaan juomista. Ja kun tälläisessä tilanteessa tapahtuu jotain, ei uskalleta enää soittaa vanhempia hakemaan kotiin, koska on jo valehdeltu paikasta ja illan suunnitelmista.
      Itse tuöen kasvattamaan omat lapseni samalla tavalla, kuin minut, eli annan heidän vapaasti kertoa mihin ovat menossa ja mitä siellä tekemässä. Ja jos tarvitsevat juomaa mukaan, käyn ne ostamassa.

    • rotia tarvitaan

      Teini-ikäisen vanhempana olen huomannut, että he keksivät kaikenlaisia verukkeita kaverille yökylään menosta ja lupaavat olla iisisti. Mutta älkää menkö lankaan hyvät vanhemmat! Kuulin oven takaa lapseni ja hänen kavereidensa suunnitelman tulevalle lauantaille ja aion taatusti pitää huolen että ryyppybileet jäävät haaveeksi! Kova kovaa vastaan, ei se itku ja oikuttelu saa vaikuttaa...Tiedän lisäksi että määrät jotka he aikoisivat hankkia ovat todella suuret. Mäyräkoira per lärvi. No ei todellakaan ensikertalaisille!!! Ovat niin sekaisin, että alkoholimyrkytyskin on hyvin lähellä. Parempi pitää lapset valvotuissa olosuhteissa eikä antaa periksi!

      • Kontrolli pitää olla

        Jos ne nuoresi puhuvat jo mäyräkoirasta /lärvi ovat jo tottuneet juomaan, valitan. Kai nyt sen tajuat. Meidän poikamme oli eka kerralla vailla 2 siideriä ! Minä annoin ne hänelle, vein ja hain. Mutta sehän tietenkin tarkoitti ja tarkoittaa sitä, että vanhempi on itse kunnossa huolehtimaan ja ajamaan. Aina halusin kontrolloida, sovimme, että yökylästä soitetaan tai minä soitan yöllä. Tai muuten tulen hakemaan. Kertaakaan en ole tavannut poikiani humalassa ennen 18-vuotispäiväänsä enkä kyllä sen jälkeenkään. Mutta sehän onkin heidän asiansa nyt. Ei näytä kalja maistuvan erityisemmin. Olemme aina, jo kaksitoistavuotiaasta lähtien keskustelleet näistä asioista poikiemme kanssa, olemme olleet avoimia ja lapsemmekin ovat olleet. Emme älyttömän ankaria, mutta säännöt on olleet. Näyttivät voimivan. Tiedän, että jotkut kaverit aloittivat juomiset jo kaksitoistavuotiaana. Siksi olinkin aina valmis kuskaamaan, vaikka yöllä. Ja tavallaan luottamus lisää luottamusta, mutta sinisilmäinen ei kannata olla.


      • ....

        mäyräkoira per nassu, ja sinä kuvittelet ettei taaperosi olisi jo ahkerasti harjoitellut. Voi voi.


      • joka kuritta kasvaa

        Meillä kyllä soitetaan kaverin kotiin ja kysytään, voiko tulla yökylään ja onko porukat kotona...jos ei ole, niin sitten sinne ei mennä. Voi olla tiukapipoista, mutta vanhin lapsista (20 v) sanoi, että oli se hyvä, ettei silloin päässyt joka paikkaan ja oli kuri kotona.


      • 20+1
        .... kirjoitti:

        mäyräkoira per nassu, ja sinä kuvittelet ettei taaperosi olisi jo ahkerasti harjoitellut. Voi voi.

        en kuvittele mitään vaan estän typeryyksiä tapahtumasta...menemme mökille viikonlopuksi jonne ei kaverit pääse(sen verran kaukana).


      • Entinen nuori
        Kontrolli pitää olla kirjoitti:

        Jos ne nuoresi puhuvat jo mäyräkoirasta /lärvi ovat jo tottuneet juomaan, valitan. Kai nyt sen tajuat. Meidän poikamme oli eka kerralla vailla 2 siideriä ! Minä annoin ne hänelle, vein ja hain. Mutta sehän tietenkin tarkoitti ja tarkoittaa sitä, että vanhempi on itse kunnossa huolehtimaan ja ajamaan. Aina halusin kontrolloida, sovimme, että yökylästä soitetaan tai minä soitan yöllä. Tai muuten tulen hakemaan. Kertaakaan en ole tavannut poikiani humalassa ennen 18-vuotispäiväänsä enkä kyllä sen jälkeenkään. Mutta sehän onkin heidän asiansa nyt. Ei näytä kalja maistuvan erityisemmin. Olemme aina, jo kaksitoistavuotiaasta lähtien keskustelleet näistä asioista poikiemme kanssa, olemme olleet avoimia ja lapsemmekin ovat olleet. Emme älyttömän ankaria, mutta säännöt on olleet. Näyttivät voimivan. Tiedän, että jotkut kaverit aloittivat juomiset jo kaksitoistavuotiaana. Siksi olinkin aina valmis kuskaamaan, vaikka yöllä. Ja tavallaan luottamus lisää luottamusta, mutta sinisilmäinen ei kannata olla.

        Ei välttämättä. Kyllä minä ensimmäisellä kerralla 14-vuotiaana 10 olutta pistin sileäksi. Kännissähän sitä oli ja muistan kusseeni paidalleni, mutta ei oksennusta eikä alkoholimyrkytystä. Siihen aikaan tuli juotuoa pusskialjaa noin joka toinen viikko. Täysi-ikäisenä sitä on tullut juotua alle 5 kertaa vuodessa, lähinnä isompina juhlina (juhannus ja vappu). Nuorena se vain oli hauskaa istua siellä puistossa pienessä kaljassa kavereiden kanssa.


      • niin...
        20+1 kirjoitti:

        en kuvittele mitään vaan estän typeryyksiä tapahtumasta...menemme mökille viikonlopuksi jonne ei kaverit pääse(sen verran kaukana).

        Et voi kasvattaa lastasi tynnyrissä. Voitte mennä nyt mökille, mutta pidätkö muksus lukittuna sisälle noin niinkuin muutenkin? Sori että ilmotan näin suoraan, mutta jos pystyt miettiin ainoostaan näin monta siirtoa eteenpäin, et ehkä ole mutsiainesta. Ja mitä tulee tynnyrissä kasvamiseen, niin kukaan ei voi elää elämää toisen puolesta, ja jos taaplaat kaiken valmiiksi tulee muksustasi vähän hassu. Näin se vaan menee.


      • niin...
        20+1 kirjoitti:

        en kuvittele mitään vaan estän typeryyksiä tapahtumasta...menemme mökille viikonlopuksi jonne ei kaverit pääse(sen verran kaukana).

        niin... vielä yks juttu.

        "en kuvittele mitään ..."
        "No ei todellakaan ensikertalaisille!!! "

        Kuinka vaikeeta voi olla saada kaks parin lauseen viestiä ristiriidattomaksi.


      • niin...
        niin... kirjoitti:

        niin... vielä yks juttu.

        "en kuvittele mitään ..."
        "No ei todellakaan ensikertalaisille!!! "

        Kuinka vaikeeta voi olla saada kaks parin lauseen viestiä ristiriidattomaksi.

        ja kolmaskin juttu... en nyt sano, että sun pitäis päästää muksus kännäämään, mutta ei ehkä kannata olla noin absoluuttinen asioissa, niin kuin maa repeäisi alta. Saat sillä aikaan, ettei lapsesi puhu sinulle asioitaan, joka on aika tärkeä juttu. Silloin pystytte neuvottelemaan ja sopimaan asioista, ja pystyt yksinkertaisesti kieltämään jotkin asiat, ja muksusi tietää että aina voi soittaa kotiin. Jos taas lähestyt tuolla lailla, jää vaihtoehdoiksi huono ja huono.


      • niin...
        niin... kirjoitti:

        ja kolmaskin juttu... en nyt sano, että sun pitäis päästää muksus kännäämään, mutta ei ehkä kannata olla noin absoluuttinen asioissa, niin kuin maa repeäisi alta. Saat sillä aikaan, ettei lapsesi puhu sinulle asioitaan, joka on aika tärkeä juttu. Silloin pystytte neuvottelemaan ja sopimaan asioista, ja pystyt yksinkertaisesti kieltämään jotkin asiat, ja muksusi tietää että aina voi soittaa kotiin. Jos taas lähestyt tuolla lailla, jää vaihtoehdoiksi huono ja huono.

        ps. 15-vuotiaana tulin joskus neljältä kotiin. Join harvakseltaan, mutta join. Tehtiin kiljua, viiniä ja haetettiin kaljaa. En ole raivoraitis nykyäänkään, mutta en tiedä koska olen ollut viimeksi juovuksissa. Olen kasvanut ehkä liiankin kuritta, mutta satunnainen alkoholin käyttö on jokseenkin harmitonta. Eri asia on se pieni joukko teineistä, jotka kiskovat kaljaa jatkuvasti.


      • he-he-heppu
        niin... kirjoitti:

        ps. 15-vuotiaana tulin joskus neljältä kotiin. Join harvakseltaan, mutta join. Tehtiin kiljua, viiniä ja haetettiin kaljaa. En ole raivoraitis nykyäänkään, mutta en tiedä koska olen ollut viimeksi juovuksissa. Olen kasvanut ehkä liiankin kuritta, mutta satunnainen alkoholin käyttö on jokseenkin harmitonta. Eri asia on se pieni joukko teineistä, jotka kiskovat kaljaa jatkuvasti.

        Niii,kyllä tämä laittaisi minua "kielteisenä vanhempana"(eli jotka kuvitellevat hallitsevansa nuorten juomista sanomalla tiukan ei) miettimään kun lukee näitten muutaman viisaan nuoren tekstejä.Viisailla tarkoitan näitä jotka kertovat että ovat osanneet ottaa asiallisesti,joku oli jopa soittanut vanhemmat hakemaan.
        Nämä muutama joita olen täältä lukenut kuuluvat siihen kastiin joista minä puhun.Ja olen ihan tyytyväinen että ovat tulleet tänne kertomaan mielipiteensä,näistä nuorista olisin vanhempina ylpeitä.
        He ovat ikäisiään viisampia,jopa useita aikuisia viisaampia.He nimittäin tietävät missä menee raja ja jättävät siihen.


    • Kosminen nauraja

      Ei 14 vuotiaan kakaran tartte viinaa juoda !

      Asia on HYVIN yksinkertainen.

    • ----------------

      Mielestäni 16-17 vanhalle voi jo ostaa jotain olutta tai muuta, mutta ei ollenkaan alle 16 vuotiaille.

      • nojust....

        Mikäköhän järki tässäkin ajatuksessa on..... Alle 18-vuotiaalle ei pidä ostaa viinaa, ja piste.


      • samako asia?
        nojust.... kirjoitti:

        Mikäköhän järki tässäkin ajatuksessa on..... Alle 18-vuotiaalle ei pidä ostaa viinaa, ja piste.

        Viina = Olut?

        Mikäköhän järki tässäkin oli?


      • ayaeu
        nojust.... kirjoitti:

        Mikäköhän järki tässäkin ajatuksessa on..... Alle 18-vuotiaalle ei pidä ostaa viinaa, ja piste.

        Viinalla ja oluella on vissi ero...


      • ...
        ayaeu kirjoitti:

        Viinalla ja oluella on vissi ero...

        Niinhän niillä on. Mutta silti kummankaan niistä ei pitäisi kuulua alaikäisen (eli alle 18-vuotiaan) juomavalikoimaan.


    • nojust....

      Asia on tosiaan juuri noin yksinkertainen; alaikäisten ei tartte juoda viinaa.

      Yksinkertaista on sekin, että kenenkään vanhemman ei pidä ostaa lapselleen tai kelleen muullekaan alaikäiselle viinaa, herran jestas sentään!

    • ....

      Lapsen vanhemmat sanelevat säännöt, joiden mukaan pelataan. Anna lapsellesi seuraavat vaihtoehdot: hän kertoo mihin on menossa tai viettää lauantain kotona. Näin voit vaikka käydä tarkkailemassa tilannetta, mikäli et luota lapseesi.

      Voit aivan hyvin olla ostamatta alkoholia lapsellesi, sillä ei sen ikäisten vielä tarvi juoda. Ja mikäli lapsesi väittää, että kaverien vanhemmat ostaa lapsilleen alkoholia, niin aina voit ottaa yheyttä kaverien vanhempiin ja puhua asiasta heidän kanssaan.

    • Jymyhunaja

      Minä en päästä 14 vuotiasta tyttöäni kaduille, klo 10 pitää olla kotona, eikö sinulla ole jämää miestä kotona?

    • meinaan ottaa kuppia

      voiko kyseisen 20e maksaa ennakkoon kydikselle??

    • kohtuus kaikessa

      Useammalta niuholta on tainut unohtua oma nuoruus. Kyllähän sitä teini iässä piti pää saada sekaisin keinolla millä hyvänsä. Hyvä asia siinä on se, että päänsekoittajana toimi olut tai viini. Minusta tämä nyky moraali ajaa asiat siihen pisteeseen, että nuoret kokeilevat sitten pillereitä ym. huumausaineita. Onko se sitten parempi?! Jos minä voin asiaan jotenkin vaikuttaa niin mieluumin alkoholi kuin huumeet!! Eihän meillä nuorena käynyt mielessääkään huumeiden kokeilu, vaikka tiedettiin mistä niitä olisi saanut. Pussikaljaa ja tupakkaa kokeiltiin...

      Ja hirvittää ihan se, ettei nuorioa enää näy kaduilla tämän kyttäämisen vuoksi. Jos joku ottaa liikaa on vastuu kavereilla ja siinä voi käydä ihan miten vaan. Kaupungilla on kuitenkin aikuisia aina liikkeellä ja meidän aikaan nuorisotyöntekijät partioivat ja keräsivät huonokuntoisimmat suojiinsa.

      Lopputulos, että kuitenkin meistä kaikista kasvoi ihan kelpo kansalaisia ilman riippuvuuksia ym.

      • ime munaa

        En itse kyllä muista kenenkään kaverinipiirini jäsenistä halunneen vetää pään sekaisin keinolla millä hyvänsä, tai no, yks oli ja haisteli liimaa ynnä muuta mutta kuolikin jo kaksvitosena. Paskapuhetta tollainen että kaikki haluaa vaan vetää nupin turvoksiin.


      • Pilvi-Pena

        Mieluummin kannabis kuin alkoholi :)


    • ylen kanavalla

      ruotsinylpeät kyttyrä-ylkät tutisevat punaisena kuin päärynä kertovat kui pässi maitoa maistoi. kokoajan. siis joka helvetin päivä.

    • SUOMI ON SYVÄLTÄ

      SAIRAS HOLHOUSVALTIO!

    • risto räp räpä räppä

      kun minä olin nuori ensin maistelen ala-ikäisenä kotona alkoholia vanhempien seurassa ja 16-vuotiaana muutin kotoa pois vanhempani eivät edes tietäneet,että vedin toisella paikkakunnalla kännejä silloin täysi-ikäiset kaverit ostelijat minulle juomia. En ole koskaan ollut elämäni aikana kotiarestissa juomisesta.

    • nassunder

      Minun mielestäni paras vaihtoehto tähän on vain se, että sopii vain kotiintuloajan. Kyllähän ne nuorukaiset siellä juovat jos niin ovat päättäneet, juomaa saa vaikkei vanhemmat sitä itse hakisikaan.

      Mutta kotiintuloaika on jämpti, ja kotiin tullaan oltiin sitten missä kunnossa tahansa, mutta määrättynä aikatauluna silti. Toiminut ainakin täällä oikein hyvin.

    • varma tapa ehec

      Teet boolin, jonka maustat risiiniöljyllä.

    • isäpisä

      Ei kannata juoda nuoria päättäjäisten jälkeen, keppana ja skumppa varmaan käy paremmin

    • 15.v tyttö

      Paras huoltaja kieltää lapseltaan alkoholin kokonaan niin ala-ikäisenä kuin aikuisenakin! Lapsenne tulee taatusti kiittämään teitä siitä, ettei teininä aivot pyörineet vain alkoholin ympärillä vaan keskittyivät opiskeluun ja saivat hyvän tulevaisuuden teidän ansiostanne? Olen itse turkkilainen teini ja asustan hesassa. Vanhemmat ovat kieltäneet alkoholin kokonaan (eivät itsekään koskaan juo!) Ei se kokeileminen auta vaan yksinkertaisesti kokonaan kieltäminen oli vaikka mikä juhla! Mikä se juhla on alkoholilla?? Alkoholi on vain jotain paskaa litkua jota kaikki vetää päähänsä joko ollaakseen tosi "cool" tai saadakseen kännit, jotta olisi edelleen cool !! säällittävää? Ulkomailla ihmetellään tätä suomen jatkuvaa juomista. Alkoholi keksii aina hyvän syyn juoda.. HALOO ihmiset alkoholia käytettiin ennen haavojen pudistukseen! En aio ikinä juoda alkoholia ja piste. Kuuntelen vanhempiani silloinkin kun muutan omilleni, sillä en ole elämässäni heitä viisaampaa tavannutkaan :)

      • I.S.K.T.R

        Elä pakolainen tule tänne kehuskelemmaan, vaan mene takaisin sinne mistä tulit..prkl... Ala ikäisenä join viinaa minkä kerkesin vanhemmilta salaa, mutta nykyään melko harvoin ja siitä on jo parikymmentä vuotta!


      • voihanjytky
        I.S.K.T.R kirjoitti:

        Elä pakolainen tule tänne kehuskelemmaan, vaan mene takaisin sinne mistä tulit..prkl... Ala ikäisenä join viinaa minkä kerkesin vanhemmilta salaa, mutta nykyään melko harvoin ja siitä on jo parikymmentä vuotta!

        Minnes helvettiin me saisimme teidät rasistit täältä?


    • Hei Nuoret :D

      Nyt hoksottimet käyttöön, jotta saatte nuppinne sekaisin KUNINGAS ALKOHOLISTA. Ei se ilo ilman viinaa ole kuin teeskentelyä. Kunnon biletystä peliin vaan, se on kingi, joka ryömii vaatteet oksennuksessa tukka sekaisin kotiin ammuyöstä. "Tä, hä; oonks mä vähän kännis hei?"
      Äkkiä feseen päivitys omasta kunnosta ja oksennuksenhajuisesta takista XD

    • Ihmettelevä nuori.

      Miten ois helvetin moiset rangaistukset jos lapsi ryyppää itselleen krapulan, poliisin selliin ja tulee sakkojen tai poliisi kyydissä kotia TAI jos joutuu teholle alkoholimyrkytyksen takia? Miksei muka rangaistus tehoa? Sitähän ne pennut pelkäävät, että isukki löytää heidät pusikosta kännissä tai poliisit vie kotia, siksi ne valehtelevat poliiseille niin pitkään kuin mahdollista, koska vanhemmat pelottaa enemmän kuin virkavalta. Sanotte heille ennen juhlapäiviä että jos ryyppäät humalaan asti, niin ei enää luoteta sinuun, ja pidetään entistä kovempaa kuria ja vahtia siitä eteenpäin? Kai tiiätte mitä kuri on? Ette anna viikkorahaa, ette osta heille mitä he haluavat tai hemmottele pentujanne piloille. Eiköhän se vanhemman vastuun kantaminen ja vääristä teoista rankaiseminen ole se tehokkain keino kontrolloi lapsen lapsenomaista ja itsepäistä käytöstä. Ne kuitenkin yrittävät vain koetella teitä. Jos jossain annatte periksi, niin ei se helpotu enää ikinä, päinvastoin hankalampaa on kurin pitäminen. Ja jos ostatte lapsillenne alkoholia yhdessä perheen kesken juotavaksi, niin en ymmärrä miksi pitäisi humalaan asti se nuori juottaa? Eikö riitä kohtuullinen alkoholin nauttiminen? Ootte tosiaan esimerkkeinä lapsillenne, miettikääs sitäkin.

    • t5d5tttdtt5

      jos mun mutsi näkee mut ryyppäämässä vähänki roikun varmaan hirtettynä katosta... siks en enää voi mennä uloskaan

      • afag

        Hahhahah mee vaan ihan vitun sama


    • Meillä 16v poika voi avoimesti kertoa jos ottaa, tosin hänelle ei haeta alkoholia. Tästä johtuen hän uskaltaa soittaa kotiväen hakemaan, kun ilta on lopussa. Ehkä tästä johtuen poikamme osaa ottaa; eli ei ole koskaan ollut näkyvästi humalassa. Päihteidenkäyttöä ei sallita, mutta jos niin tapahtuu, se ei ole kriisinpaikka.
      lisäksi isoäiti on ottanut tavakseen keräillä pulloja siellä missä nuoremme liikkuvat, ja poika hyväksyy tämän valvonnan huumorimielellä. Lasta voi valvoa ilman että asentaa siveysvyön tai alkolukon.. joka tapauksessa nuortemme on itse opittava oikea suhtautuminen alkoon ja elämään..
      onnea pojan kanssa..

      • Huvittavaa...

        Aikamoista kaksoismoralismia. Päihteidenkäyttöä ei sallita mutta alkoholinkäyttö sallitaan.

        Miten alkoholi eroaa muista päihteistä? Eikä mitään puolustuksia "se on laillista" tai "alkoholi ei ole päihde"...


      • jhjh

        Monet laittomat päihteet ovat vaikutuksiltaan paljon alkoholia miedompia. Alkoholi on todellinen huumausaine.


    • Isäukkonen

      Meillä otetaan pojan kanssa ensin kunnon pohjat kotona miesten kesken ja sitten isketään 100€ kouraan ja toiseen käteen pullo kossua ja toivotetaan hyvää iltaa kylillä. Eteisessä vielä ujutetaan tupakka-aski yllätykseksi takin taskuun.

      Näin meillä hoidetaan hommat. Se ei ole mies joka ei juo!

      • he-he-heppu

        Ja kas näääin!Meillä on tulevaisuuden viikonloppu alkoholisti saatu aikaiseksi!
        Sitten,tämä ole sitä mitä minä kannatan!


    • diipadiduu

      harmi vaan kun poliisilla on rajalliset resurssit valvoa teini ryyppäämistä. alkoholi on hyväksi vain kohtuukäyttönä, en näe mitään järkeä siinä, että 14-18v käyttävät alkoholia.

      toivottavasti tuleva hallitus nostaisi taas alkoholiveroa vaikkapa nelinkertaiseksi, vain hinnalla voi vaikuttaa kulutukseen... ja viron viinalle paljon enemmän tuontirajoituksia. nythän monet vievät vero-euronsa viroon ja venäjälle...

      • Huvittavaa...

        Ja niin alkaa alkoholin paneminen ja tislaus kaveriporukassa, kun hinnat nousevat...


      • I.S.K.T.R
        Huvittavaa... kirjoitti:

        Ja niin alkaa alkoholin paneminen ja tislaus kaveriporukassa, kun hinnat nousevat...

        Ja näin se on. Itellä ponun teko vehkeet valmiina jos, ja kun viinan hinta nousee silloin kuusikosta nousee savu...


    • Melkein täysi-ikäine

      Meillä vanhemmat ovat käyttäneet viikonloppuisin alkoholia jonkin verran. Ei minusta kuitenkaan liikaa. Ikinä en ole pyytänyt maistiaisia enkä ole pyytänyt ostamaan alkoholijuomia. Vanhempieni ei ole tarvinnut pahemmin vetää rajoja liikkumisieni suhteen, koska olen ollut rauhallinen ja melko fiksu nuori. Alkoholia on tullut juotua muutamissa bileissä ja risteilyllä. Koskaan en ole vetäny mitään kaatokännejä. Sellaiset eivät minua kiinnosta. Aika hyvin olen kontroloinut, että ei mene överiksi. Ehkä minulle on ollut vain parempi, ettei ole kauheasti yritetty kieltää ja olen saanut mennä vapaana ne kerrat, kun olen ulkona liikkunut. Eikö yleenä nuoret yritä tehdä juuri päinvastoin kuin sanotaan. Jos kielletään juomasta, sitä haluaa enemmän vain kokeilla.

    • Kasvatus!

      Missä sää oot, mä oon kännissä!

      Asennekasvatus pienestä pitäen toimii parhaiten. Juo itse maltillisesti ja murrosiän alkuvuosista lähtien tekee selväksi, että elämästä voi nauttia ilman päihteitäkin. Hyvin on purenut suomalaisen juopottelukulttuurin paineissakin!
      Täytyy vain lapsella olla sitä itseluottamusta.

    • ojohjo

      äiti osti minulle aina juomat kun olin 14-16v, yleensä aina bisseä lonkkua. hänestä oli parempi tietää mitä juon, sen sijaan, että hankin jonkun täysikäsen kaverin kautta siihen aikaan 7e ison kirkkaanviinan ja örvellän oksennuskänneissä kaupungilla. ja sehän toimi, aina sain riittävän määrän alkoholia, enkä kertaakaan sammunut tai oksentanut puistoissa :) kiitän äitiä kun oli ymmärtävä huoltaja, siihen aikaan! nykyään olen 23v ja melkeen absolutisti :P

    • asdfsa2

      "Tehostettu valvonta" juupa juu. Pirkanmaan alueellakin viime vuonna sakkoja sai alle sata...

    • 90 luvun nuori

      Kyllä on lässyksi mennyt meininki.
      Meillä faija piti kotona kuria ja teki selväksi että niin kauan kuin kotona asutaan niin pelataan hänen sääntöjen mukaan. Ihan sama onko sitten 14 vai 20 vuotta taulussa.
      Kotiintuloaika oli aina yhdeksältä. Ei ollut silloin 90 luvulla vielä meillä nuorilla kännyköitä ja kavereiden luota joskus soitettiin että saataisiinko puoli tuntia lisäaikaa. Yleensä onnistui.
      Ukko tuli aina tervehtimään/esittäytymään jos toi jonkun uuden kaverin kotiin. Halusi tietää missä mennään. Vanhanliiton miehiä, ravisteli ensin ja kyseli vasta sitten. Muutaman kerran tuli murrosiässä kokeiltua auktoriteettia, mutta luulot otettiin kyllä välittömästi pois.
      Nykyään olen 29 ja omassa kämpässä jo vuosia asuneena voin sanoa että isällä oli oikea ote kasvatuksessa. Välit isän kanssa on aina ollut hyvät ja avoimet, niin myös tänä päivänä.
      Viinaa minun tulee otettua todella maltillisesti. Noin kerran kuukaudessa paukku tai pari. Kaljaa tai siideriä en juo ollenkaan.
      Vapaa kasvatus ei välttämättä ole hyvä asia. Nuorilla pitää olla rajat.
      En myöskään näin jälkikäteen tunne jääneeni mistään paitsi.

      • Ihmettelevä nuori.

        Aika lailla samaa mieltä oon, että kuri pitää olla. Ja tosiaan kuri ei tarkoita väkivaltaa vaan ihan niitä sääntöjä, jotka tuntuvat olevan aika monille vanhemmille ihan tuntematon asia, kun saa noita kännisiä alaikäisiä kaupungilla katella. Ei ne aikuset nuoretkaan hehkeitä ole örveltäessään pitkin kaupunkia, tai omassa naapurissa seinän takana meluamassa, ja sitten haistattavat kaikille jotka eivät ymmärrä heidän tarvettaan bilettää kun muut nukkuvat. Nuoresta se voi tuntua typerältä että vanhemmat seuraavat missä piireissä sitä liikutaan ja annetaan kotiintuloajat sekä kielletään terveydelle vaaralliset asiat kuten ryyppääminen (joka on eri kuin kohtuu nauttiminen -> asia jota monet ei selvästikään tajua.)

        Että on aika lässyjä nämä nykyajan teini-ikäisten vanhemmat. Jos olisin itse vanhempi, ja epäonnistunut samalla tavalla etten edes omia alaikäisiä lapsia saisi pidettyä kurissa vaan antaisin heidän kävellä mun päältä niin kuin lystää, niin kyllä hävettäisi.


    • 1.1.1.1.1

      Turvat tukkoon... juon huomenna, joka tapauksessa vaikka vanhemmat yrittävät estää.
      Juomat on jo hankittu ja kaikki on valmista juhlintaa varten.

      • .......

        pidä hauskaa ES-pärinöissä! senhän ne nykyajan pennut laskevat jo juomiseksi...


      • EsJonne97
        ....... kirjoitti:

        pidä hauskaa ES-pärinöissä! senhän ne nykyajan pennut laskevat jo juomiseksi...

        Es on jumalten juoma. En oo kato viel 15v nii Tero toi mulle tölkin ku maksoin pari senttiä lisää hakuri palkkaa


      • TOPI xDDD
        EsJonne97 kirjoitti:

        Es on jumalten juoma. En oo kato viel 15v nii Tero toi mulle tölkin ku maksoin pari senttiä lisää hakuri palkkaa

        MULLEKKI MAKE TOI TÖLKIN KU MAKSOIN 11CENTTII HAKU PALKKA xDDD EIKU 15 CENTTII VAI MITÄ SE OLI XDDD KUMMINKI PÄRISEE HUOMEN JA KOVA XDDDDDD


      • kovajäbä--
        TOPI xDDD kirjoitti:

        MULLEKKI MAKE TOI TÖLKIN KU MAKSOIN 11CENTTII HAKU PALKKA xDDD EIKU 15 CENTTII VAI MITÄ SE OLI XDDD KUMMINKI PÄRISEE HUOMEN JA KOVA XDDDDDD

        mäki ota huome kova ES KÄNNIN! oon kumminki jo 11v et kyl mul o ikää jo ottaa vähäse


      • aavannebsebf
        kovajäbä-- kirjoitti:

        mäki ota huome kova ES KÄNNIN! oon kumminki jo 11v et kyl mul o ikää jo ottaa vähäse

        Tero voi ostaa meille molemille!
        Saadaan kunnon pärinät aikaan.


    • mursu.r

      Mä haluisin toisaalta viettää koulun päättymistä kaljaporukoissa, mutta en itse joisi. Ja ajatus ahdistaa O_O

    • Miekkonen -73

      Voi voi, kyllä on nykynuorien ilo tehty hankalaksi. Tuo ikä on elämän parasta aikaa ja juhliminen kaverien kanssa paljon hauskempaa kuin vanhana. Ennen vanhaan sai juhlia iliman poliisin kyyläystä koulujen loppumista ja hienoja muistoja jäi. Yksi elämän parhaista muistoista.

      • adadadadadadadada

        Kerrankin yks kunnon tyyppi, eikä mikää kukkahattutäti.


    • juuta eikä jaata

      Eihän tälle keskustelulle voi tehdä loppua, on taas näitä ikuisuuskiistelyitä.
      Itse ainakin olen oppinut juomaan ihmisiksi vain yhdellä keinolla, eli juomalla.
      Joskus olutta ja joskus vähän väkevämpiä juomia.
      Senverran itseäni kehun, että ikinä en ole joutunut ongelmiin, tappeluihin tai muuhunkaan. Ja yleensä ryyppyilta on päättynyt hyvin. Tietysti kun on päättärit kyseessä, tarkoittaa sitä että siellä on pissikset kännissä, ja kun mennään kunnolla ehtoon puolelle, aletaan angstaamaan. Ja siitä alkaa illan Draama.
      Eihän tuota draamaakaan voi välttää, paha paikka kun tulee niin poliisi hakee kyllä pois. :)
      Siispä en itsekään sano tähän vastauksia koska keskustelu on päättymätön kiistely.. Kunhan nyt vain jauhan potaskaa tänne.

    • viisikon äiti

      On kumma, että AIKUISET ihmiset eivät osaa noudattaa yleisiä SÄÄNTÖJÄ.

      Koska alkoholin ja tupakkatuotteiden osto alaikäiselle on KIELLETTY, niin sen pitäisi jokaiselle normaalijärkiselle olla selvää, että niitä ei osteta alaikäisille.

      Sma juttu on mopolla-ajamisen kanssa; vaikka se on kielletty alle 15-vuotiailta ja kortittomilta, silti vanhemmat sallivat sen.

      Mopojen virittäminenkin on kiellettyä, mutta eikös isät yhdessä poikien kanssa viritä mopoa liikkumaan vähän paremmin, vaikka mopon ominaisuudet on mitoitettu juuri sille nopeudelle, minkä se kaupasta ostettaessa kulkee.

      Kumma kyllä, kun nuori tulee autokouluikään, silloin yleensä vanhemmat antavat auton käyttöön vasta sitten, kun on kortti hankittu. On toki poikkeuksiakin ... tässäkin ...

      Monet nuorten vanhemmat ovat tosiaan niin nössöjä, etteivät uskalla kieltää omalta teiniltään mitään, ettei itse joudu huonoon valoon ja riitoihin nuorensa kanssa.

      Meillä on viiden teinin kanssa kiistelty rajustikin ja on ollu tietyt rajat, "vaikka kenelläkään muulla ei ole mitään rajoja". Tuo on niin tuttu lause, mutta siihen en usko!

      • -_-

        sinun lapsista kasvaa niitä seuraavia kouluampujia, kun viet heiltä kaikki nuoruudenilot.


      • asegaeg
        -_- kirjoitti:

        sinun lapsista kasvaa niitä seuraavia kouluampujia, kun viet heiltä kaikki nuoruudenilot.

        mietin just samaa


      • Jee vaan teillekin.

        Puhut ihan asiaa, mutta selkeästikään monet näistä nössö-vanhemmista eivät ole samaa mieltä kanssasi. Ei yllättävää, mutta outoa kuitenkin. Sitä tosiaan halutaan olla lapselle enemmän kaveri kuin vanhempi, tai mikähän lie tekosyynä sille ettei osata määrätä lapsille sääntöjä, joita nämä tarvitsevat, vaikka muuta väittäisivätkin "muutamien vuosien kokemuksellaan maan päällä". Ei niistä vaan kasva järkeviä aikuisia ilman sääntöjä ja rajotteita. Ne jotka ovat joutuneet tekemisiin itsekkäiden omaa etuaan tavoittelevien manipuloivien hemmoteltujen "aikuisten" kanssa tietävät että ne itsekkäät, omaa etuaan tavoittelevat ja manipuloivat hemmotellut nuoret ovat kasvaneet vain pituutta ja vuosia aikuisuuteen, mutteivat henkistä kypsyyttä, koska heillä ei ollut koskaan käyttöä kurin tuomalle ymmärrykselle, empatialle tai kompromissien tekemiselle, kun ovat saaneet kaiken valmiiksi pyytämättä eivätkä koskaan joutuneet ottamaan vastuuta teoistaan.


      • näin oli..

        Kieletty Kielletty kielletty. Veikkaan, että olette itsekkin juoneet alle 18 vuotiaana alkohlia kun olitte nuoria. eikö vaan? ja viretelleet mopoja. Mopossa ei toki ennen korttia tarvinnut olla, mutta virittely oli silloinkin laitonta.


      • nofa
        -_- kirjoitti:

        sinun lapsista kasvaa niitä seuraavia kouluampujia, kun viet heiltä kaikki nuoruudenilot.

        Huhhuh. Minut on kasvatettu noudattamaan lakia ja käyttäytymään vastuullisesti. Hyvä ja rikas nuoruus ilman typeryyksiä ja hyvin olen kasvanut vastuulliseksi ja tasapainoiseksi. Toisin kuin pari jo nuoruudessa juoppoja...siellähän noita toisinaan näkee tienpintareille ja kaupannurkille sammuneina.


      • he-he-heppu
        näin oli.. kirjoitti:

        Kieletty Kielletty kielletty. Veikkaan, että olette itsekkin juoneet alle 18 vuotiaana alkohlia kun olitte nuoria. eikö vaan? ja viretelleet mopoja. Mopossa ei toki ennen korttia tarvinnut olla, mutta virittely oli silloinkin laitonta.

        kyllä,ehkä jokaisen on syytä miettiä omaan nuoruuttaan.Ihan yleisestikkin ottaen tuntuu että 14-17v nuorille ei ole tässä yhteiskunnassa vaan yksinkertaisesti tilaa.Kaupungit ja Valtio kiristävät talousvyötään,esinmäisenä leikkauslistalla on nuorien paikat.Sellaiset missä nuoret voisivat tavata toisiaan.Monesti vielä jonkun aikuisen silmän alla.Luulisi että tämä saisi nuorten vahempien ääniä,mutta eipä ole saanut jotenka tuhottu hyvin pitkälle.
        Sen jälkeen nuoret ovat siirtyneet kaduille,bensa asemille ja ostareille.Näistäkin nuoret on häädetty hankkimalla ikärajat tietyn kellon lyömän jälkeen ja nuoriso karkottimia.Ja näin nuoret eivät pääsee enään näihinkään.
        Nyt,nuoret joutuvat tapamaan toisiaan puistoissa ja pitkin katuja.Sieltäkin niitä ollaan häätämässä jonnekkin kaupunkien rajamaille koska niistähän tulee monelle vanhalle katkeralle ihmiselle näppyjä kun kuuluu ääniä.

        Monet valittavat mopojen äännistä ja siitä että niitä on viritetty.Sanoisin että ennen kuin ollut mitään rajoittimia tms. niin mopon virittäminen oli huomattavasti helpompaa.Eipä varmaan ollut niihin aikoihin nuorta miestä joka omisti mopon niin vakiotehoisena.Lisäksi,mopot ovat painaneet varmasti saman tai enemmän kuin tänäpäivänä.Samoin jarrutusteho on varmasti ollut huonompi.Siltipä niillä silloinkin ajeltiin,vieläpä ilman mitään korttia.Joten miettikääpä omaa nuoruuttanne ja nuorten tarvetta tulla hyväksyityiksi yhteiskuntaan.


    • Järki käteen...

      Ei ihme et suomessa on ongelmia alkoholin kanssa kun vanhemmilla ei ole mitään järkee. Harkitsetko myös ostaa kondomeja ja jättää niitä hedelmä kulhoon otettavaksi niinkuin haluttaa ja ehkä vielä röökejäkin askeittain sen varalta et tekis niitäkin mieli sen takia että nyt ollaan huh huh 14 vuotiaita, hei entäs huumeita niitä löytyy vaikka minkälaista. Aiotko myös olla vieressä kun hän ekaa kertaa suutelee tyttöä tai jotain muuta?
      Ei nuorella ole minkäänlaista halua juoda päätään täyteen jos on oikean alkoholi käytön oppinut kotoa ja muutenkin elämä kunnossa. Vaikka kiinnostus olisikin niin eihän se tarkota et ne vetää päätään täyteen, voit antaa kotona ruuan kanssa vähän viiniä mutta se siitä, älä nyt ihmeessä mee ostaa viinaa sille jos se sitä todella haluu niin löytää sen muualta ei ole sun asia menna sitä ostaa.
      Sun asias on näyttää mallia miten alkoholia käytetään ja että 14 vuotiaan ei pitäs sitä edes ajatella vielä.

      • EiMikäänHihhuliÄippä

        Siis onko totta, että mielestäsi kondomit voi laittaa samaan sarjaan tupakan ja huumeiden kanssa? missä teitä uskovaisia hippejä oikeen kasvaa?tottakai ostan lapselleni kondomeita. hän on siinä iässä, missä seksiä aletaan harrastamaan (15v). häntä itseään nolostuttaa mennä ostamaan niitä, joten minä sitten hankin ne hänelle, eipä ainakaan käy vahinkoa!


    • kankkuliina

      Itselläni 16 ja 17 v tytöt. Olen asettanut heille tiukat rajat joita noudattavat. Tytöt ovat sitoutuneet olemaan juomatta ennen kuin ovat 18. Mikäli kuitenkin päättäisivät aloittaa juomisen seuraa siitä se, että emme mieheni kanssa enää rahoita heidän harrastuksiaan (mm. ratsastus), joutuisivat itse maksamaan puhelin laskut, vaatteet, elokuvissa käynnit ym. Joidenkin mielestä saattaa kuulostaa lahjonnalta, mutta meillä toimiva systeemi.

      • .

        Olet suuren vedätyksen uhri. Usko silti toki jos tahot...


    • Raitis nuori

      Kyllä ne teinit tuolla kadulla örveltää, mutta ei paljoa huonommaksi aikuisetkaan jää. 18v on vain lain asettama raja, mutta ei kyllä kaikki yli 30v ihmiset juomistaan osaa kontrolloida. Itse en juo, koska läheiset ovat aina niin idiootteja kännissä.

      Joillekin nuorille sopii rajat, joillekin taas vapaa kasvatus. Ei kai siitä tappelemaankaan kannata alkaa. Kuitenkaan välinpitämätön ei mielestäni saa olla.

    • ddddss

      Mikset voi pitää lukkojen takana? Voit ja se on suorastaan velvollisuutesi. Se että ostat sille alkoholia, vain antaa lapselle kuvan että hyväksyt hänen juomisesi, eikä sammuminen kaupungillekaan tunnu enää pahalta. Se nyt vain on fakta että jos vanhemmat eivät hyväksy juomista niin pienemmällä todennäköisyydessä lapsi juo, tai jos juo niin kuo vähemmän kuin mitä alkoholimyönteisessä suhtautumisessa. 14 vuotiaalla ei todellakaan ole mitään asiaa olla muualla kuin kotona kello kasin jälkeen.

      • poliisi___

        Paha se on valvoa monelta se kakara tulee kotiin jos vanhemmat ovat itsekin änkyräkännissä. Kuten useimmiten näissä tapauksissa on joissa alle 15vuotiaat hilluvat kaupungilla yöllä.


      • tiukutyttö

        Nimenomaan, 14 vuotias on lapsi jonka ei viikonloppuna tarvitse olla kaupungilla juhlimassa! Itse sain vasta lukiossa jonkunlaista vapautta päättää kotiintuloajoista, mutta silloinkin kerroin mihin olin menossa ja kenen kanssa. 18 täytettyäni tietysti olin vapaa tekemään mitä halusin ja kenen kanssa. Sain hyvän kasvatuksen kun elin vanhempien asettamien rajojen mukaan, kiitos siitä heille!


    • Vaonkyntäjä_28v

      Antakaa vain niille lapsillenne sitä sidukkaa niin minun hommani helpottaa ja eiköhän sieltä lohkea jotakin kisakireetä 15vuotiasta ;)

    • sartzuh94

      juu nuoret jua ja kyl me osataa pitää silti huolta ittestämme vaikka oltaiski humalassa.... ei se oo nii vakavaa et pitäis kaikkesa tehä estääksee nuorten juomisen. me keskitää kyl aina keino mis juuaa. KUULKAA mitää ei voi oppii jos virheitä ei tee ja voin sanoo et kaikki alaikäset osaa sen verran kattoo ittesä perää känniski ettei tee mitää tyhmää. huolet pois äidit :)

      • kähkönen.j

        Ei se huoli ole ainoastaan äidillä. Minä (16v tytön ja 8v pojan isä) en pysty nukkumaan sekuntiakaan ennenkuin lapset on turvallisesti kotona. Välinpitämätön on aikuinen joka menee nukkumaan kun alaikäinen hilluu humalassa kaupungilla. Meidän perheessä ei käytetä alkoholia kuin satunnaisesti ja silloinkin aina kohtuudella. Lapset eivät juo ollenkaan, omasta tahdostaan ja olen siksi heistä erittäin ylpeä.


    • ISOISÄAINA ISOISÄ

      EI TON IKÄSET PAIKKA OLE 22 JÄLKEEN KARSTALLA HILLUMASSA VAAN KOTONA MUT NOI NYKY VANHEMMAT EI VÄLITÄ MISSÄ HEIDÄN TEINARIT OVAT JA MITÄ TEKEVÄT SILLON KUN MULLA OLI TON IKÄSII NE OLI KILTISTI KOTONA EIKÄ HILLUNEET KARSTALLA TEKEMÄSSÄ PAHOJA MITÄ NYKY KAKARAT TEKEE KUN VANHEMMAT EI VÄLITÄ KUN OVAT ITSE PELLIT KIINNI JOKA VIIKONLOPPU VASTUU ANNETAAN VIRANOMAISILLE ELI SOSSUN TÄTEILLE JA POLIISILLE SITTEN ITKETÄÄN KUN NUORI TÖRPÖILEE KUN VANGILA TAI HUOSTAAN OTTO KUTSUU SIINÄ VAIHEESSA JUOPPO ÄITIKIN HERÄÄ JA OTTAA AVIOERON MIEHESTÄÄN NÄIN SE VAAN MENEE NYKY SUOMESSA MUT ONNEKSI MEILLÄ ON OLLUT KAIKKI HYVIN SILLON KUN TYTTÖ JA POJAT OOLI PAHIMMASSA IÄSSÄ NYT OLEN ONNELLINEN ISOISÄ VAIKKA OLENERONNUT MUISTA SYISTÄ

      • Aivan.

        Olet tainnut sinäkin vähä ottaa alkomahoolia..


    • mr.shephard

      Mielestäni rangaistuksen tulisi olla paljon isompi kuin 20 € sakko alaikäisen jäädessä kiinni alkoholin hallussapidosta. Ei rahallisesti suurempi, koska se jää vanhempien maksettavaksi, ja vanhemmat eivät voi täysin estää lastensa tekemisiä. Alaikäisille voisi määrätä vaikka yhdyskuntapalvelua; katujen siivoamista yms. Ensimmäisestä kerrasta 2 h ja tästä kertojen lisääntyessä yhdyskuntapalvelu lisääntyy toiseen potenssiin. Kyllä alkaisivat juoppoteinitkin miettimimään tekemisiään.

    • puttenuusku

      kielletty kiehtoo.
      Jos viinaa tulisi joka tuutista, ikkunasta ja ovesta, ja sanotaanko, että vaikka grandi-mehut bannitaan alle 18-vuotiailta, olisi nuorisolla melkoinen grandikuume.

    • Mielestäni tässä ongelmassa ei valitettavasti ole sitä kultaista keskitietä. Vaan sinun täytyy päättää sallitko hänen juomisen (mikä luultavasti on humalahakoista vaikka ostaisit hänelle sen 6 kevytalkoholijuomaa tai hän itse väittää juovansa vastuullisesti) vai kiellätkö sen täysin ja eristät hänet ystävistänsä. Vaikka omasta mielestäni on teoriassa väärin antaa lapsen juoda niin ymmärrän silti miksi monet vanhemmat antavatkin, nimittäin niin monet hänen ystävistään varmaankin jo juovat että hän saattaa eristäytyä ja/tai tulla kiusatuksi siitä ettei hän saa juoda sillä nuorison juominen ja örveltely on jonkin ihmeen takia jo niin hyväksytty asia tässä kulttuurissa että siitä on jo melkein kehittynyt itsestäänselvyys(Varsinkin kun hän on pari vuotta vanhempi).
      Terveisin: 17 vuotias poika joka aina silloin tällöin juo

      • he-he-heppu

        Kyllä,Suomessa on olemassa kulttuuri ja yhteiskunta joka kehottaa juomaan.Sen näkee ihan aikuisenakin;Kaikki työpaikan juhlat esim.pikkujoulut on rakennettu viina huuruisten hetkien varaan.Taikka,saunaillat,tarkoitus nekin päättää kännissä.
        Sitten,Juhannus,uusivuosi ja vappu,viina yhdistetään niihinkin.
        Jollet juo,niin nuo työpaikka tapahtumat ovat vallan ärsyttäviä.Kuka jaksaa lähtee kattomaan kun työkaveri aukoo päätään kännissä pomolle.
        Sitten on kaikki muut merkkipäivät jne.joissa otetaan "kohan tekee mieli rentoutua" juominen.
        Tämän kaiken nuoret näkevät ihan lapsesta asti ja sitten ihmetellään kun nuoret haluavat juoda.
        Itse olen todellakin juonut ensinmäiset humalat 24v joten sain vielä ammattikoulusssakin 18v todistella että en ole todella juonut eikä kiinnosta.

        Taikka samoin pidetiin hyvin outona ihan suvunkin parissa kun ei nuori 16v lähde kylille juhlimaan esim.koulun päättymistä.Taikka ettei käy muutenkin ryyppäämässä kylillä.
        Tämä kertoo vain siitä että joku mättää yhteiskunnassa ja pahasti.


    • ....

      smurffit painukoot vittuun. Enään ei saa kaupungillakaan rauhassa kulkea ilman, että tullaan ruumiintarkastusta tekemään. Eikä minulla edes ollut alkoholia---> olin aivan viaton!!!

    • Luovuin alkoholista

      Tiedän perheen jossa vanhemmat ovat raittiita eli eivät käytä alkoholia lainkaan ja alkoholista on osattu keskustella asiallisesti ruokapöydässä. Perheessä on kaksi teiniä 15 ja 16 vuotiaita ja ovat hyväksyneet että eivät juo alkoholia ja saavat itse päättää juomisestaan täysi-ikäisinä kun voivat ITSE ostaa alkoholia LAILLISESTI. Tulevat myös hyvin toimeen kaikkien kavereittensa kanssa, jopa niidenkin kanssa jotka juovat alkoholia, lähtevät vain kotiin muita aikaisemmin ja tulevat itse omin avuin ja selvinpäin kotiin.

      Mielestäni tämä on hyvä esimerkki siitä että tämä nuorten alkoholiongelma on hyvin pitkälti lähtöisin kotoonta. Vanhemmat nykyisin entistä vähemmän ovat kotona lastensa kanssa tai saatika antavat heille tarpeeksi huomiota kun ollaan liian huolestuneita omista ongelmista omassa elämässä.

      Terv. 24v ja ollut raittiina jo vuoden.

    • habib

      Minun nimi ola habib, minä olen muslimi ja en juo. siksii koska minä ei ´saa ottaa alkoholia kun minun isä sanoo että allah kieltää. minä vedän isän kanssa khatia joka päivä koulun jälkee ja joskus es jos saan sitä varastettua siwasta.

      minun mielestä ei pidä juoda kun se on allahin tahto. rahat voi antaa vaikka köyhille tai seurakunnalle. olen puhunut.

      • Puuha peteee

        habib,kai tiedät että Suomessa varastaminen on rangaistavaa.Mitä Allah tähän sanoo?Eikö tästä rangaista..

        Mitä jos juot alkoholia,mitä sitten tapahtuu??
        Rankaiseekö Allah...


      • --f-f-f-as-a-fa-sf
        Puuha peteee kirjoitti:

        habib,kai tiedät että Suomessa varastaminen on rangaistavaa.Mitä Allah tähän sanoo?Eikö tästä rangaista..

        Mitä jos juot alkoholia,mitä sitten tapahtuu??
        Rankaiseekö Allah...

        Tuo habib on varmasti trolli.


    • Mummelii
    • Meittis

      Se on niin paljon nuoren luonteesta kiinni. Itseeni on mennyt kaikki valistus päähän yksinkertaisesti äidin kertomisista. (Olen ainat ollut varsin tottelevainen ja kuuntelulla kun äiti on jotain neuvonut.) Jos järkäyttää tarpeeksi, se tehoaa. Ei kaikkiin mutta itseeni kyllä.

    • :)

      olen 16v ja minulla ainakin ollaan keskusteltu vanhempien kanssa asiasta. Tietävät että juon jos vain haluan eivätkä he pysty asialle tekemään mitään. Eiväthän he minua voi lukita kotiinkaan loppuelämäkseni. Ovat sanoneet etteivät toki tykkää asiasta mutta jos alkavat vastahakoilemaan niin se ajaa vain minua enemmän juomaan ja huolimattomammin, sillä sanoivathan he muistavansa vielä että minkälaisia itse olivat nuoruuden villeinä vuosinaan.
      Sopimus meillä kuitenkin on että saavat soittaa ja tekstata minulle illan mittaan ja minä vastaan sitten tietenkin koskien lähinnä missä olen ja onhan kaikki ok. Ja selväksi ovat tehneet että aina voin tulla kotia yötä olin minkälaisessa kunnossa tahansa.
      Minusta he toimivat ihan juuri niinkuin vanhemman pitääkin. Eikä sen takia että jee jee nyt minulla on lupa tavallaan juoda vaan siksi että he ovat ilmaisseet etteivät tykkää asiasta mutta ymmärtävät silti minun puoleni asiasta myös. Tarjoavat juuri sen turvallisen ilmapiirin mitä vanhempien aina neuvotaan tarjoavan, että minun ei tarvitse piilotella asiaa jne. Ja kyllä vanhempani luottavat etten tee mitään typerää ja osaan hillitä itseni johtuen siitä että tietenkin tietävät millainen ihminen olen.

      En siis tajua yhtään niitten natsivanhempien mielipidettä.... se lapsi juo kuitenkin teitte te mitä tahansa ja se että te vielä rankaisette asiasta viemällä rahoja tai muita asioita nuoren elämästä niin se vaan puskee nuorta enemmän poispäin teistä.
      Asiaa ei pidä vain olla huomioimatta vaan sen sijaan pitää juuri tehdä sen verran kuin voi ja varmistaa ainakin että nuori kuitenkin hillitsee itsensä ja osoittaa luottamusta, JOS VAIN VÄHÄNKIN ON AIHETTA. tiedätte itsekin että on työpaikallakin helpompi toimia kun esimies luottaa sinuun , eikä kyylää selän takana koko ajan ja sitten jakele sanktioita kun teet niitä virheitä mistä kumminkin opit. Hyvä esimies antaa sinulle tilan tehdä sen mitä teet mutta on kuitenkin siellä sinua varten jos tarvit esimerkiksi apua jossain asiassa :)

    • klaravappen

      Minä join 15-vuotiaana yläasteen päättymisen kunniaksi oitis putelin shampanjaa kahden kaverin kanssa ja viinapullon tasan kaverin kanssa illemmalla, vanhemmat osti molemmat. Ostivat minulle myös pari askia tupakkaa ja rasian sikareita.

      Nyt olen 28-vuotias. Juon n. 10 kertaa vuodessa, melko lailla hillitymmin joka kerta. Tupakoinnin lopetin jo vajaa kymmenkunta vuotta sitten armeijan jälkeen. On käyty lukio ja teku myöskin ja töissä ollaan.

      Tiedän joitakin ihmisiä, jotka käyttää nykyään huumeita ja varastelevat vanhoja autonromuja oman taloyhtiönsä parkkipaikalta ja jäävät useimmiten kiinni. Heille ei vanhemmat ostaneet tupakkia saatikka viinaa päättäjäisiin.

      Se on yksilöllistä. Ei ole olemassa altista ihmistä, kaikki ihmiset ovat alttiita. Kyse on kylmistä valinnoista.

    • nah, not interested

      En mä koskaan tossa iässä ole halunnut ees juoda, ei ole kiinnostanut. :D
      Ikää nyt 19v että muistan tosi hyvin nuo kouluajat!!!

    • Duudah

      Kamoon hei, he-he-heppu taitaa olla ainoita jol on oikea käsitys nuorten juomisesta. Itse olen melkein 17vee nuori, ja juon alkoholia, mutta pystyn tarkkaan päättämään paljonko juon. Harrastan kamppailulajeja, ja nyrkkisääntöjäni on, etten aio mennä sellaiseen kuntoon missä en pysty huolehtimaan itsestäni tiukan paikan tullen ja ylipäätään. Se on oma päätös, eivätkä muut voi siihen vaikuttaa. Vanhempani eivät antaneet minun edes maistaa alkoholia ennen kuin oli melkee 16vee, mutta kavereiden kanssa on tullut joskus juotua kohtuudella. Lisäksi pyrin olemaan aina rehellinen, välittämättä seurauksista. Jos vanhempani kysyisivät, olenko juonut, tai onko kassissani jotain alkoholipitoista, vastaisin myöntävästi, jos asia olisi näin. Loppujen lopuksi kaikki nuoret ovat yksilöitä, jotkut fiksumpia kuin toiset. Sääntöjen pitäisi olla yksilöllisiä, jotta ne toimisivat. Mutta yksi neuvo: totaalikieltämisellä ei ole ainakaan positiivista vaikutusta.

      • klaravappen

        "Jos vanhempani kysyisivät, olenko juonut, tai onko kassissani jotain alkoholipitoista, vastaisin myöntävästi, jos asia olisi näin."

        Oikea asenne. Jos itsensä kanssa on sinut ja pitää toimintaansa perusteltuna ja tekojaan oikeutettuna, voi vastata myöntävästi vaikka kassissa olisi irtisahattu ministerin pää.


      • he-he-heppu

        thanks.:D


      • Vaihtoehtoja olisi

        Jooo, hienoa, näin on. Mutta miksi "juot" ?


    • 1913

      Se on luonnon valinta jos Santeri-Korianteri saa alkoholimyrkytyksen ja kuolee.

    • Ei mustavalkoista

      On mietittävä minkä haluaa lopputulokseksi.
      Se ettet osta juomia lapsellesi, ei välttämättä johda juomattomuuteen.

      Se, että tiedät missä lapsesi viettää aikaansa viikonloppuisin ja hän voi kertoa asioistaan avoimesti (vaikka ostaisitkin hänelle ne pari siideriä) saattaa olla huomattavasti turvallisempaa ja lopputuloksen (nuori juo vähemmän) kannalta tärkeämpää.

      Itse nuorien kanssa keskusteltuani olen huomannut, että he arvostavat sitä, että vanhemmille voi puhua, myös siitä juomisesta ja juhlimisesta. Uskokaa pois, monet nuoret puhuvat niistäkin vanhemmilleen. Ja arvatkaa vain kahdesti ovatko sellaiset vanhemmat niitä kaikista jyrkimpiä alkoholin suhteen?

      Joskus on syytä ajatella asiaa myös muilta kanteilta.

    • Näytä tunteesi

      Sori vaan, mutta jos sulla ei ole itselläsi vastausta kysymykseesi, miksi olet tehnyt lapsia ? Heitä kasvatetaan jo pienestä pitäen tietynlaisiin asenteisiin, silloin tuossa iässä nuorellekaan ei ole enää mitään epäselvää, miten missäkin kohdassa ollaan ja käyttäydytään.

      Tunnetko sanontaa: "myöhäistä ryöhäistä kun p-a on jo housuissa" ?

      No mut ok, riippuen siitä, millaisen kasvatuksen poika on muuten saanut, voit yrittää tehdä selväksi että olet huolissasi siksi, että rakastat, välität, pelkäät ja olet huolissasi, ettei pahaa ja vakavaa sattuisi. Nuoret ovat fiksuja nykyään, he ymmärtävät kyllä, jos vanhempi vain uskaltaa.

    • voi teitä

      Meidän 16- vuotias Jari-Petteri osaa kyllä ottaa avoimesti ja aina kertoo meille........... mitä lässytystä. Joko teijän lapsen tosiaankin on niin luonteettomia, tai sitten te ette oikeasti tiiä yhtäänmitään. Teinit on niin kieroja, ette edes osaa aavistaakkaan.

    • hitto se oli hauskaa

      mul on ainaki iha parhaimmat muistot 15 vuotiaana ryyppyreissuista. oon nyt 28v , huippukunnossa ku urheilen. ja ei sitä välttämättä opi juomaan fiksusti vanhanakaan.. kyl sitä vielki joskus voi vetää vahinkos överit. se on niin fiiliksestä kiinni , överit on aina kamalaa .. sillo ei ole kivaa.

    • ....................

      Kannattaa sanoa että jos poistuu kotoa ei tule perintöä ja hänet potkitaan ulos täytettyään 15v ja hylätään kadulle ja hän joutuu lastenkotiin ja päätyy narkkariksi.

      Menkää myös johonkin huumekotiin tai vastaavaan laitokseen ja esittele niitä ihmisiä pojallesi. Huumeidenkäyttäjät kertoo pojallesi mikä on hänen tulevaisuus jos ei tottele vanhempia.

      • V*tun idiootti

        Toi on säälittävintä mitä oon ikinä kuullut.
        Tiedän, että vanhempani ovat nuoruudessaan juoneet ilman lupaa ja aijon tehdä samoin.
        Tässä puhutaan nyt alkoholista eikä mistään huumeista.
        Jos nyt menen päättäreinä juomaan niin se ei tarkoita, että minusta tulisi jokin narkkari. Eivät minun isäni ja äitini ole narkkareita.

        Ja Suomessa lapsi/lapset EIVÄT VOI JÄÄDÄ PERINNÖTTÖMIKSI.
        Opettelisit lait ennen kuin alat huutulemaan mitäään.


      • Kukahan se on ?
        V*tun idiootti kirjoitti:

        Toi on säälittävintä mitä oon ikinä kuullut.
        Tiedän, että vanhempani ovat nuoruudessaan juoneet ilman lupaa ja aijon tehdä samoin.
        Tässä puhutaan nyt alkoholista eikä mistään huumeista.
        Jos nyt menen päättäreinä juomaan niin se ei tarkoita, että minusta tulisi jokin narkkari. Eivät minun isäni ja äitini ole narkkareita.

        Ja Suomessa lapsi/lapset EIVÄT VOI JÄÄDÄ PERINNÖTTÖMIKSI.
        Opettelisit lait ennen kuin alat huutulemaan mitäään.

        Mutta jos sinä juot vain siksi, että vanhemmatkin ovat niin tehneet, olet tyhmä, sori.


      • Sarru-
        V*tun idiootti kirjoitti:

        Toi on säälittävintä mitä oon ikinä kuullut.
        Tiedän, että vanhempani ovat nuoruudessaan juoneet ilman lupaa ja aijon tehdä samoin.
        Tässä puhutaan nyt alkoholista eikä mistään huumeista.
        Jos nyt menen päättäreinä juomaan niin se ei tarkoita, että minusta tulisi jokin narkkari. Eivät minun isäni ja äitini ole narkkareita.

        Ja Suomessa lapsi/lapset EIVÄT VOI JÄÄDÄ PERINNÖTTÖMIKSI.
        Opettelisit lait ennen kuin alat huutulemaan mitäään.

        Itse vaikutat aika idiootilta...


    • he-he-heppu

      "Kannattaa sanoa että jos poistuu kotoa ei tule perintöä ja hänet potkitaan ulos täytettyään 15v ja hylätään kadulle ja hän joutuu lastenkotiin ja päätyy narkkariksi."

      Se on sitä todellista kovaa raukkautta:D
      Mut vakavissaan,voisitko tuhota oman lapsesi elämän kyseisellä tavalla.Tietäen,että jäisi traumat loppu elämäksi.
      Eikö ole aika kova hinta siitä ettei totellut.
      Itse tiedän tapauksen jossa poika(15v) oli mennyt huningolle koko edellisen kesän ja seuraavana keväänä vanhemmat heitti oikeasti pihalle.kaveri sitten ryyppäs ja maijaili kavereittten luona.Seuraavana syksynä,poika menehtyi traagisesti amuskelussa.Vanhemmille jäi varmaan vähän helvetin paha olla,koska eivät kerenneet sopia pojan kanssa.Ja nyt sitä mennyttä ei saa takaisin.

    • Roosapom

      Minusta,
      kyllä sitä pitää päästä kokeilemaan ne teinikännit, edes kerran. Hyvät muistot itsellä. Vaikka ei tietenkään kaikki edes halua juoda, mutta tulevat silti mukaan, koska eivät halua jäädä ulkopuolelle kaikesta, he voivat olla fiiliksessä mukana ja se on vanhemmilta täysin väärin asettaa kohtuuttomat rajoitukset, muuten nuoret voivat tulla vähemmin sosiaalisiksi (tai heistä itsestään se ainakin yleensä tuntuu pahalta). Äh, on meilläkin aina selitetty alkoholin vaaroista ja plaaplaa. Mutta, jos vain selittää, eikä anna edes maistaa, niin onhan se todettu, että jatkuva kieltäminen saa sen tuntumaan vaan todellista houkuttelevammalta. Kun sitten kotona antaa vähän maistella, niin eihän se alkoholi sitten edes niin hyvää ole. (Huom, ei paljoa kuitenkaan anneta!) Ei itselleni vanhemmat ikinä ostaneet, mutta silti käyn iltaa viettämässä ja alkoholia nautin (sosiaalisuuden takia), myös ilman alkoholia pidämme ns. ''bileitä'' tai sitten vain joskus maistellen muilta. Ei ole kotiintuloaikojakaan, mutta pitää ilmoittaa missä yöpyy. Tupakasta ei ole paljoa puhuttu, mutta en polta, koska minusta se on kuvottavaa. Nyt 17 kesäinen ja vanhemmat uskaltaa ostaa minullekkin juhannukseksi juomia mökille, kun koko perhe sinne mennään. He tietävät, että osaan käyttäytyä, ikinä en ole joutunut ongelmiin.
      Mutta pari (entistä) ystävääni, kun vanhemmat ostavat aina juomia, eikä ole mitään rajoja, ovat joutuneet todella huonoille teille. Älkää siis vanhemmat tehkö niin..
      MUTTA HUOMATKAA, tilanne on kokoajan hieman pahempi, mitä meidän aikaan oli. On vaikeaa verrata omiin kokemuksiin ja kasvatukseen.. Nyt jo nuoremmat ja nuoremmat (jopa 12v.) juovat, mikä on todella valitettavaa.. ja varmaan menossa huonompaan suuntaan. Menettävät vielä lapsuutensa, kun kiire nuoriksi..

    • Virkavalta ei välitä

      Poliisi ei ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin paikallisen kesänavaustapahtuman yheydessä Päijät-Hämeessä, ei sen enempää järjestyksen valvojat vaikka tapahtuman ympärysalue vilisi 10-14 vuotiaita vahvasti päihtyneitä. Keskustelin asiasta hätäkeskuspäivystäjän kanssa joka ei ottanut ilmoitusta vastaan vaan kehoitti kävelemään 400m päähän lähimmän paikalla olleen maijan luo kertomaan asiasta. Poliisi ei käynyt paikalla, se ajoi ohi kyllä muutamia kertoja pari tuntia myöhemmin kun puolet sammumispisteessä olleista lapsista oli talutettu jo kaveriensa toimesta toisaalle nukkumaan. Ainoa paikalla pyörinyt maijapartio ei uskaltanut jalkautua tuolloinkaan jengin sekaan vaan kierteli kuin kissa kuumaa puuroa etsiskellen rakoa jaa lähemmäs nuorisoa. Seuraava partio saattoi olla 60 km päässä. Nuorisoa piti ohjailla satojen metrien päässä tapahtumapaikalta vielä pois yksityispihoilta makaamasta ja virtsailemasta lasten leikkipihoille,
      järjestyksen valvojat ei puuttuneet tilanteen kulkuun vaan sulkivat silmänsä kaikelta mitä sulkunauhojensa ulkopuolelle jäi. Nuorten humaloituminen oli silmiin pistävää, nuorimmat humalikot oli 10-12 v. tietämillä.

    • Viina on viisasten juoma.Alkoholistit löytävät syyt ja keksivät keinot.Sotkamossa opettaja näytti jymyesimerkkiä.Se on jäävuoren huippu ko ammattikunnankin keskuudessa.Kaikki paha ja hyvä lähtee äidinmaidosta.Moneen asiaan löytyy avain peilistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • pikkukylännatiainen

      Jos alaikäinen juo niin silloin on kasvatus metsässä ja pahasti. Missä näitä "käsi"-vanhempia oikein tehdään, kun ei osata kasvattaa?

      Itse olen 23v ja pidettiin kotona huoli, etten juo, polta tai tee muuta.

      Kyllä alaikäisen saa kuriin, jos vain osaa. Perse paljaaksi ja keppiä kerrasta, niin sain minäkin, vielä vähän pienemmästä asiasta kuin kaljan juonti. 15 kesäisenä... Arvaa vain hävettikö, ja se oli kyllä toisaalta paras ojennus.

      Kukkahattutädit huutaa tuommoisesta hoosiannaa kun se on kiellettyä, vaan nähdäänpä tämä vapaankasvatuksen tulos tuolla kartsalla nyt. Räkäposkella työntelee huorannäköiset pikkulikat ja lökäpöksy teinit parin romillen tuiskeessa ja poliisi hoitaa niitä huomaansa... Vanhemmat syyttää syyntakeettomuuttaan ja koulua kasvatuksen epäonnistumisesta. HUOH...

      Kyllä sen teinin saa aisoihin, sai minutkin.

      Jos järkipuhe ei tehoa niin sitten hutjaa.

      Viinan ostaminen alaikäiselle vanhempien toimesta, ei herrajestas kellä älypäällä tämmöinen välähti? Ei voi kun ihmetellä

    • isipisi

      Minä olen 63 vuotias mies, monessa liemessä keitetty, paljon matkustelen. Lähettäkää nuorukaisenne vaikkapa kuukaudeksi New Yorkiin, siellä on nollatoleranssi, jos vaikka tupakoit puistossa, sinut saatetaan siitäkin pidättää. Yritäppäs avata siellä vaikkapa oluttölkki, taatusti pääset putkaan. En käsitä miten täällä suloisessa Suomessamme on tää lähtenyt käsistä, alaikäiset ryyppää keskellä katuja, pullot kädessä, kusevat siihen missä hätä tulee. Ohimennen hajoittavat kukkapenkit ym. mitä kaupunkien työntekijät yrittävät hellyydellä vaalia. Asuin Vietnamin Hanoissakin jonkin aikaa, n. 3 miljoonaa asukasta, elintaso siellä hyvin vaatimatonta, mutta, nuoriso erittäin fiksua, ainakin verrattuna suomalaisiin nuoriin. Karu totuus aina paljastuu kun Suomen kamaralle astut, joudut väistelemään kitkerän hajuisia kusivanoja, mikä teitä nuoret vaivaa?? Pikaruokaloiden pussit ja mukit täytyy näköjään kipata autosta keskelle katua, ryssien meininkä.
      Sri Lankassa olin sisällissodan aikaan 2008, tamilitiikerit iskivät koululaisbusseihin, jouduin katsomaan tätäkin aika läheltä... Tsunamin jäljet olivat vielä silloin pahasti näkyvissä, veneitä oli viidakossa, n.3 kilometriä rannasta, taloista oli jäljellä perustukset, henkiin jääneet olivat keränneet raunioille valokuvia, pieniä lasten kenkiä ym. Silti..., siellä huolehdittiin uhanalaisista eläinlajeista, kuten merikilpikonnista, minäkin sain tutustua näihin sympaattisiin eläimiin.
      Eikös nuoret juhlita sillain hauskasti, eihän tarvitse örveltää, meillä on kaunis maa, puhdas luonto, vettäkin juomme hanoista. Tehän olette meidän tulevaisuutemme toivoja, selkä suoraan, tukka taakse, elämä eteen, minä ainakin haluan olla SUOMALAINEN!!

      • Olen aikuinen

        Miksi sinä nuoria syytät? Nuoret ottavat mallia, arvaa mistä?


    • Kuka maksaa

      20€ sakko, keneen sakotus kohdistuu, varattomaan nuoreen, joka sakkoa ei kykene maksamaan, vai vanhempiin jotka eivät ole syyllistyneet mihinkään rikokseen, siis itseasiassa kiristetään vanhemmilta rahaa tai lapsi saa kärsiä sakkonsa itse luottotietojen ja ulosoton kautta, voi jos vielä siperiaan saisi lähettää, siinä se vasta virkamiehen viagra olisi, aah sakko

      • Kantapään kautta

        Mitä "kiristystä"? Se on kuule vanhempien velvollisuus kasvattaa ja ohjata omat kakaransa niin, että ne tietävät, miten ihmisten ilmoilla käyttäydytään. Jos vanhemmat eivät tätä(kään) tiedä, joutavat maksamaan vaikka enemmänkin, jos yhteikunnan pitää SEKIN asia opettaa.


    • Meillä helppoa

      Kutsuin hehkeän serkulikan kylään Lapista, joka on poikaamme pari vuotta vanhempi. Taitaa viihtyä kotona jostain syystä.

      • mulukku

        joovoi vitu mummeli haista K-Y-R-P-Ä!


    • J4R1P4Ulm44444n
    • ärsyttäätollanen

      sanonpa tässä 15-vuotiaana nuorena, että ne jotka aikovat nyt koulujen loputtua juoda itsensä kaatokänniin, niin tekevät sen, vaikka mitä puhuisit tai saarnaisit. Itse en juo alkoholia enkä polta tupakkaa, joten vanhemmillani ei ole ongelmaa. Tuolla ylempänä joku sanoi että "olisit ylpeä kun lapsesi osaa juoda kohtuudella alkoholia". EI ALAIKÄINEN VOI JUODA "KOHTUUDELLA ALKOHOLIA"!!! Se on laitonta, joi alaikäinen sitä desin tai litran.

      Turha miettiä liikoja. Jos lapsesi käyttää päihteitä, tekee hän sen myös tänään. DEAL WITH IT!

      • seventeen-

        Mitähän sinä nyt selität.. Tietenki alaikäisten alkoholinkäyttö on laitonta. Silti on paljo nuoria, jotka haluavat vetää pään täyteen ja on nuoria, jotka käyttävät kohtuudella. Harva nuori loppujen lopuksi ei käytä ollenkaan alkoholia. Eikö ole parempi kumminkin, että käyttää kohtuudella kuin että vetää pään täyteen?


      • he-he-heppu

        "Tuolla ylempänä joku sanoi että "olisit ylpeä kun lapsesi osaa juoda kohtuudella alkoholia". EI ALAIKÄINEN VOI JUODA "KOHTUUDELLA ALKOHOLIA"!!! Se on laitonta, joi alaikäinen sitä desin tai litran. "

        Se olin minä.Ja tarkoitin juuri sitä että jos nuori osaa ottaa viisaasti,siten että ei tule mitään jälkiseuraamuksia(muistin menetyksiä,oksentelua,hölmöilyä) niin ei siitä nyt ainakaan rangaista tarvitse.
        Ja syyy miksi kehoitin "olemaan ylpeä" on se että harva aikuinenkaan osaa tehdä sitä.


    • pidä kivaa viineillä
    • kokemusta on

      Joo se on poliisilla taas itsetunnon nostatus viikonloppu edessä. Saa karjua ja machoilla nuorisolle. Mutta sitten on kyllä tilanne toinen kun vastassa on joku väkivaltainen linnakundi, tappaja tai järjestäytyneenrikollisuuden edustaja niin poliisi ei edes uskalla tulla paikalle tai tulaan puolen - tunnin viiveellä että tilanne on kerenny jo laueta ja selvitellään sitten vaan jälkipyykkiä.

    • Nuori 17-v

      Itse vuosi sitten olin suht kovassa kännissä (lava eli 24 tölkkiä), niin poliisi näki minut tölkin, tuli juttelemaan ja annoin ilman vastustelua kaikki henkilötietoni. Poliisi vain kehotti olemaan loppuillankin aivan rauhassa, toivotti hyvät illanjatkot ja turvalliset kotimatkat, eikä kaatanut ainuttakaan juomaa maahan, vaan antoi minun jatkaa hauskanpitoa kavereideni kanssa.

      Jokainen on joskus nuori ja silloin pitää juhlia ja viettää nuoruutta, kun myöhemmin ei enää jaksa. Nuorena kuuluu elää elämänsä parasta aikaa ja pitää hauskaa vaikka sitten alkoholin kanssa. Vanhemmat vain opastavat lapsiaan, jotta he aloittavat alkoholin käytön mahdollisimman myöhäisellä iällä. Karu totuus vanhemmillekin on se, että 90% nuorista päätyy jossakin vaiheessa nuoruuttaan alkoholin pariin ja juhlii sen kanssa.

    • sosiaalisuus?

      Kuten edellä jo moneen kertaan todettu, eihän tässä ole mitään keskustelemista kun alaikäisten juominen on laitonta ja aikuinen tekee "trokarina" rikoksen välittäessään alkoholia. Suomen ongelma moneen muuhun maahan verrattuna on se, että kännissä hillumista katsotaan positiivisesta näkökulmasta, sillä kehutaan ja se on sosiaalisen kanssakäymisen väline. "Joo kivaa oli kavereiden kanssa, mutta taas en muista mitään".

      Sosiaalisuus on pahimmillaan loppu siinä vaiheessa, kun käy kuten veljelleni, joka aloitti nuorena, veti kaksin käsin viinaa, alkoholisoitu, tuhosi aivonsa, tuli harhaiseksi ja päätyi lopulta kolmikymppisenä hautausmaalle. "Missä sää oot, mää oon haudassa..." Itse en juo juuri ollenkaan enkä varsinkaan humalahakuisesti ja sitä. Tuntuu joskus olevan toisille ongelma, ei minulle. Sosiaalinen paine Suomessa on kova ja siitä eriyttäminen vaatii hyvää itsetuntoa ja/tai samankaltaisia ystäviä. Ja huolehtivia vahempia. Mielummin olen näin kuin siellä haudan pohjalla, ystäviä riittää ja kivaa on aina ollut - hyvässä seurassa ilman ryyppäämistä.

    • Äiti, ei paras kamu

      En viitsinyt lukea kuin muutaman kommentin, tiedän toki että puolesta ja vastaan on ollut .. nuo kaikki olen varmaan kuullut aiemminkin.
      Nuori on ovela halutessaan alkoholia, sen hän hankkii tavalla tai toisella ja siksi olisi oikeasti hyvä olla selvillä mitä nuori tekee. Alkoholi nuorelle ei yksinkertaisesti kuulu. Laittomuuden lisäksi se on lapsen terveydelle haitallista. On paljon tutkimustietoa siitä kuinka maksa pystyy polttamaan alkoholia vasta ihmisen ollessa 18-vuotias, alaikäisen maksa yksinkertaisesti on kypsymätön ja siksi nuori humaltuukin helpommin. Lapsi joka käyttää alkoholia myös todennäköisemmin on myöhemmin ongelmakäyttäjä ja mahdollisuus myös huumeiden käyttöön kasvaa.
      Jos olet hiukankaan epävarma lapsesi ajanvietosta älä päästä lasta kaupungille, aikuisena sinun velvollisuutesi on uskaltaa olla vanhempi ja suojella lastasi kaikelta häntä vahingoittavalta.
      Omien lasteni kanssa olemme asioista keskustelleet ja tietävät miksi jokin on kiellettyä. Äsken keskimmäinen lapseni tuli kuitenkin kotiin, ei ollut päihtynyt vaan henki haiskahti. Lapsi tietää että luottamus meni ja poikaystävän kanssa suunniteltu kesälomamatka on nyt vain haave.
      Ei ole kyse siitä paljonko otti, vaan se että meni ottamaan, vaikka tiesi sen kielletyksi.
      Kiertäessäni tämän aiheen tiimoilta ja jutellessani nuorten kanssa, on moni sanonut kunpa heidänkin vanhempansa välittäisivät heistä.

      • he-he-heppu

        Kyllä,nuoren ei kuuluu käyttää alkoholia ennen kuin on 18v.
        Mutta,onko todella tarvetta rangaista jos nuoresi(oletan 15v tai enemmän) osasi
        ottaa asiallisesti alkoholia,jopa niin viisaasti että sinun piti haistella hengistystä.
        Etkö voisi antaa vastuuta myös tässä asiassa,että saa ottaa,mutta viisaasti.Alkoholi on kuitenkin hyvin yleinen tänpäivänä,ja vanhemman valvonnassa tämänkin opettelu olisi turvallisempaa kuin sitten kun 18v eikä sinulla ole enään mitään sanan valtaa asiaa.


    • Ei alkoholia

      Kun tätäkin ketjua lukee tulee huomanneeksi, että joillakin ihmisillä on todella karannut mopo käsistä!
      Alle 18-vuotiaan ei ole sallittua käyttää alkoholia, se on yksinkertainen ja selvä sääntö ja sitä tulee noudattaa. Se joka tätä lakia rikkoo kuuluu vastata teoistaa ja saada siitä rangaistus, perhe jossa vanhemmat osallistuvat jollaintavoin alaikäisten lasten päihdyttämiseen, joutavat menettämään lapsensa yhteiskunnan suojelukseen eli huostaanotetuiksi. Koittakaa nyt jo ymmärtää ei alkoholia lapsille, eikä siihen mitään selitystä luottamuksesta sun muusta höpöhöpö selitystä, kyllähän sitä syylinen aina niitä tekosyitä keksii selittääkseen rikoksensa hyväksyttävästi.

    • Surullinen mailma

      Kuria nuorille kotona sekä poliisin toimesta, kuitenkin alkoholi on kielletty suomessa alle 18-vuotiailta. Korkeampia sakkoja, tehostetua valvontaa enemmän. Varmasti myös voisi hieman katsoa sielä kotona peilii mitenkä sielä vanhemmat käsittelee alkoholia, tai minkä laisia on lapsen kaverit.

      • taru66

        tiedän perheitä jossa käytetään alkoholia mut lapset ei!!!itsehän se juoma suuhun kaadetaan!!!


    • taru66

      Tilanne on hankala... mitä tehdä!!Itse olen käynyt läpi saman asia 3 pojan kanssa.mut alkoholin ostaminen on väärin mut hankkiihan ne sit juomat muualta!jos itse ostas ni tietäs mitä lapsi juo!!!ehkä!!!

    • sosiaalisuus ?

      Tarkoitatko, että jos ostat lapselle viinat niin hän ei hanki halutessaan mistään muualta lisää. Mitä merkitystä sillä on, että tietää, mitä lapsi juo? Alkoholia kaikki kuitenkin. Huumeet ovat laittomia nekin. Hankkisitko lapsellesi huumeita, jotta tietäisit, mitä hän käyttää? Naurattaisi ellei surettaisi. Ei ole mitään perustetta hankkia alaikäiselle alkoholia vaan aikuisen tulee vastuullisena huolehtia lapsen hyvinvoinnista - lain mukaan.

    • Fille93

      Suuri osa alle 18-vuotiaista tulee aina käyttämään alkoholia. Toiset fiksummin ja toiset eivät niin fiksusti. Lukiessani tätä palstaa tuntuu siltä, että kirjoittelevat aikuiset eivät ole olleet koskaan nuoria. Luulen silti, että teistä monet ovat itsekkin käyttäneet alkoholia tai tehneet muuta tyhmyyksiä nuorena.

      Minusta on säälittävää/surullista, jos alle 15-vuotiaana pitää alkaa leikkimään alkoholin kanssa. Harmi, että nuorten pitää yrittää pönkittää mainettaan juomalla ja polttamalla tupakkaa. Ei kehdata kieltäytyä, jos kaverit tarjoavat tai saa nynnerön maineen. :/ Yläasteella en juonut enkä tupakoinut, en käynyt bileissä. Luokkalaiseni pitivät tavallisena nynnerönä, vaikka en ollutkaan.

      Mielestäni on okei ottaa alkoholia esim. 16-vuotiaana, jos nuori tietää rajansa eikä ole tarvetta vetää päätä täyteen. Parempi tietty ottaa turvallisessa ympäristössä kuin hillua kaupungilla. Koen olevani tästä hyvä esimerkki. Join ensimmäisen kerran siideriä 16-vuotiaana kaverini synttäreillä hänen kotonaan. Kukaan meistä ei juonut kännejä. Vähän maisteltiin ja oli hauskaa. Jäi hyvät muistot ensimmäisestä juomakerrasta. Sen jälkeen, kun olen ottanut alkoholia, niin olen ottanut kohtuudella. Sillä tavalla, että on ollut järkevässä kunnossa, eikä ole tarvinnut kärsiä seuraavana päivänä krapuloista.

      Kaikki nuorethan eivät ole samanlaisia kuin minä. En polta, en käytä huumeita, mutta alkoholin hyväksyn kohtuudella. Vanhempani luottavat minuun. He tietävät, etten tee tyhmyyksiä.

      • sosiaalisuus ?

        "Lukiessani tätä palstaa tuntuu siltä, että kirjoittelevat aikuiset eivät ole olleet koskaan nuoria. Luulen silti, että teistä monet ovat itsekkin käyttäneet alkoholia tai tehneet muuta tyhmyyksiä nuorena. "

        Tarkoitatko tosissasi, että jos ei käytä alkoholia alaikäisenä niin ei ole koskaan kokenut nuoruutta? Onko alkoholinkäyttö alaikäisenä jokin hauskanpidon ja nuoruuden mittari? Kavereita ja hauskuutta löytyy ihan varmasti ilman alkoholia alaikäisenä(kin) eikä tyhmyyksiä ole mikään pakko tehdä.


    • kille 007

      Kyllä varmasti kiljuja murrosikäiset hapattelevat, niinhän on tehty iät ajat.

    • ; )
    • Niin no.. Sekin riippuu ihan seurasta ja paikasta missä juo. Sisällä jonkun kaverin luona vai kaupungilla, ja että onko mukana ihan oikeita kavereita joita kiinnostaa vai hyvän päivän tuttuja joilla on omat kaverit eikä muut kiinnosta.

      Hassua että jo 14-vuotiasta kiinnostaa juominen. Oon nyt 18, eikä ton ikäsenä hirveesti ollu kaipuuta lähteä nostamaan kuppia. Kotona kyllä jotain kuohuviintä sain lasillisen tai parin ja pari siideriä oli ihan tarpeeksi, välillä oli kaverikin mukana, mutta aina oli vanhemmatkin kotona samalla.

      15-kesäisenä ekat "oikeat humalat" ja sen jälkeen odotin vuoden ennen kuin ryhdyin samaan uudestaan - ei se ollutkaan niin jännää. 16-vuotiaana taisin olla suunnilleen yhtä "fiksu" kuin nytten, tosin siihen saattaa vaikuttaa seura. Tässä tän parin vuoden aikana tullu aika tasasesti kerran pari kuussa juotua, oli tossa kyllä yli puolen vuoden tauko kun ei irronnu rahaa juomiseen.

      Mistä hemmetistä muuten muilla nuorilla on rahaa ryypätä? Miettii kun nekin juo kun sienet jo 15-16-vuotiaina, ei enää riitä pari sidukkaa, niin kyllähän se alkaa tuntua lompakossa. Ja joka viikonloppu vielä.

    • .............

      Mielestäni paras tapa on kertoa, että koska ei haluaisi lapsen juovan, ei myöskään osta alkoholia. Lisäksi alkoholin ostaminen alaikäiselle on rikos, jota ei itse halua tehdä. Jos lapsi kuitenkin jostain juotavaa hommaa ja aikoo juoda, niin kotiin täytyy uskaltaa tulla vaikka aivan päissään: aina parempi vaihtoehto kuin jäädä johonkin ulos yöksi. Lapselle ei kannata olla vihainen, kun tämä tulee humalassa kotiin, vaan ainoastaan huolehtia että kaikki on ok ja tuntee silti olonsa tervetulleeksi kotiin. Sitten kun on selvinnyt, niin kerrataan alkoholin vaaroja ja muistetaan sanoa, että on tärkeää ettei jää minnekään vaan tulee kotiin. Jos juomista ei voi estää kokonaan, voi ainakin varmistaa, että lapsi uskaltaa kertoa suunnitelmistaan ja tulla kotiin turvaan. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että juominen olisi hyväksyttävää alaikäisenä, täytyy muistaa korostaa ettei todellakaan pidä siitä, se tekee surulliseksi ja huolestuneeksi vanhemman, lapselle voi olla pahojakin seuraamuksia juomisesta jne..

    • So so bad

      Siis mitä?!

      Kauheen nössöä keskustelua.
      Olen itse 19-vuotias nuori nainen ja minusta on todella väärin miten vanhemmat täällä käyttäytyvät! Ei alaikäiselle kuulu ostaa alkoholia, piste! Sanokaa nuorille EI!
      Ei mulla ollut nuorempana "jano". Itseasiassa en pitänyt alkoholin mausta, eikä moni ystävänikään. Sitä juotiin vain koska "muutkin joi" ja se oli "siistiä"...

      ...ennemminkin säälittävää.

      Miksi ei voisi pitää hauskaa ja juhlia ilman alkoholia? Kyllä mulla ja mun kaveriporukalla meni tuolloin tosi hyvin limppari alas ja energiajuomat. :D

      Ei alkoholi ole erityiset hyvää, ja kun se juovuttaa niin käyttytyy typerästi... TODELLA TYPERÄSTI. (Ei kaikkien kohdalla, joillakin on vain hyvä viinapää ja osaavat hallita juopumistaan) Kaiken lisäksi siinä on ihan helvetisti kaloreita, ihankuin nestemäisiä ranskalaisia söisi.


      Ja kyllä, olen maistanut nuorempanakin alkoholia, mutta en käyttänyt sitä juhlimiseen - join todella harvoin ja juomia ei ostanut vanhempani. Että turha alkaa vinee.

    • Pullonkerääjä

      Olen satunnainen pullonkerääjä ja olin liikkeellä lauantaina. Täytyy sanoa, että meno oli aika hulvatonta. Alaikäiset käytti viinaa, ei pelkästään olutta tai siideriä. Olen itse yli 30-v ja olin ainoa vanhempi ihminen, joka oli liikkeellä nuorten bilepaikoissa. Missä ne lasten vanhemmat olivat? Saisivat tulla myös paikalle vähän vahtimaan eikä elää jossain harhassa, että oma lapsi on 'hellan lettas' tyyppiä. Oikein täytyy ihmitellä, mistä alaikäiset saa niinkin paljon alkoholia? Vaikka mitä väitetään, niin osa näistä nuorista kehittyy ongelmajuojiksi ennen pitkää.

    • Porvaristoa

      Aika säälittävää,30v,ja tyyppi kerää pulloja ihanko joku kassi Alma:D
      Ymmärtäisin jos pulloista sais edes euron mutta kun ei niistä edes saa edes sitä.
      Joskus pentuna kerättiin sisarruten kanssa pesisotteluissa limupulloja kolmesta neljään jätesäkillistä.Siitäkin tais irrota siihen aikaan jotain max.100markkaa.Tietenkin sen ikäiselle nyt 30 markkaa oli iso raha mutta jos miettii aikuisen kannalta ja tänäpäivänä niin jos vaikka sais sen 20 euroa niin ei paljon viittisi kerätä.

    • sosiaalisuus ?

      20 eurolla kyllä ruokkii perheen muutamaan kertaan.... itse en ole kerännyt, mutta ymmärrän sen verran, että "massaesiintymistä" saa kasaan yllättävän paljon rahaa vaikka yhden pullon pantti tuntuisikin pieneltä. Plus hieno ympäristöteko, että joku kerää pullot pois.

    • mulukku

      haista paska kyrpä mummo!

    • 15vuotiastyttö

      Miksi täällä kinastella tällasesta asiasta? Eikö se oo jokasen vanhemman tai aikuisen henkilön oma päätös ostaako alkoholia vai ei. Mut ite kokemuksesta tiedän että jos sitä alkoholia ei tutulta aikuiselta saa niin kyllä sitä jostain saa vaikka just pummaamalla kaupan edessä, kaverisuhteiden avulla tai varastamalla vanhemmilta ja pahimmassa tapauksessa kaupasta. En yritä tässä kannustaa vanhempia ostamaan nuorelleen alkoholia mutta toisaalta jos vanhemmat ostaa sen kohtuullisrn määrän niin nuori välttyy pummaamiselta ja varastelulta. Jos se nuori on päättänyt vetää perskännit ni se kyllä vetää ne ja vanhemmilla ei siihen ole sanomista.
      MINÄ ITSE TEININÄ ODOTTAISIN ETTÄ VANHEMPANI KERTOVAN MAHDOLLISIA OMIA TAI KUULTUJA KÄNNIMOKIA PELOTTEEKI ETTÄ EI JUST NIITÄ ÖVEREITÄ VEDÄ JA JOS VANHEMPANI OSTAISI MINULLE ALKOHOLIA NIIN OTTAISI SEN RENNOSTI JA KERTOISI PALJONKO MIKÄKIN MÄÄRÄ VAIKUTTAA ELIMISTÖÖN. LISÄKSI EI MONI NUORI HALUAISI TULLA ALKOHOLIKOKEILUJEN JÄLKEEN KOTIIN JA USEIMMITEN SITÄ JUODAAN ESIM KAVEREIDEN KOTONA KUN VANHEMMAT EIVÄT OLE KOTONA.

      Taitaa olla myöhäistä vastata ap:lle mutta voisitteko te vanhemma ajatella sellaista että ottaisitte nuorenne ja muutaman kaverin kotiinne juomaan alkoholia. Voisitte vanhemmat kontrolloida juomista ja nuori on tyytyväinen eikä hänelle satu mitään kännimokia suuressa poukassa tai muita vahinkoja. :)
      oliaa avoimia ja keskustelkaa nuortenne kanssa
      ~ 15 tyttö

      • Isukkipappa

        Taitaa olla niin että poika oppii ja viisastuu vasta siitten kun vanhenee. Olette tietenkin itse olleet lapsillenne hyvänä esimerkkinä. Tietenkään vanhemmat eivät hanki lapselleen alkoholia.


    • Ollipekkazzz

      Kukaan rakastava vanhempi ei hanki lapselle alkoholia. Puhumattakaan, että opettaa lapsen juomaan alkoholia kotona. On tainnut epäonnistua kasvatus, jos 14 vuotias jo juo kadulla. Toivon, että poika viisastuu vanhetessaan. Kyllä kodin pitää pystyä pitämään 14 vuotias aisoissa. Mistäs pojan isä on?

    • Viinamäentie

      Nostetaanpas tällainen ketju. Mielestäni tehokasta valistusta olisi se, että veisitte teininne kierrokselle vankiloihin. Suurin osa vangeista on päihderiippuvaisia, oli se päihde sitten mikä tahansa. Samoin tekisi hyvää nähdä katkaisuasemia, mutta niihin ei taida päästä - vai pääsisikö esim. kouluryhmä?

    • Anonyymi

      Olen 10v ja haluaisin juoda lattea mutta en tiedä saanko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe