Ero

ääneen lausuttu

Se sana sanottiin tänään meillä ensimmäistä kertaa ääneen.

Takana lähes 15-vuotta yhteistä taivalta. Melko tasainen pari ollaan aina oltu, ei mitenkään myrskyisiä. Arki on ollut ihan hyvää ja tasaista ja molemmat tietävät että arki suhteessa kuuluu asiaan.
Monenlaista kriisiä on vuosien varrella ollut, aina on selvitty jotenkin eteenpäin.
Tänään kuitenkin keskustelimme ensimmäistä kertaa ääneen myös eroamisesta ratkaisuna molempien pahaan oloon. Molemmilla on ahdistava olo toisen seurassa. Lasten kanssa ja muualla tuntuu hyvältä, samoin jos puoliso ei ole kotona, niin kotiarki tuntuu mielekkäältä.
Mitään neuvoja en täältä hae, haluanpa vain purkaa asioita mielestäni...

En ole nalkuttava vaimo. En takerru, enkä rajoita miestäni. Vuosikaudet olen antanut miehelleni tilaa olla oma itsensä, harrastaa haluamiaan asioita. Enole vaatinut, en pyytänyt mitään. Olen hoitanut arjen pyörityksen lähestulkoon yksin viimeiset kymmenen vuotta. Sillä seurauksella, että mies on jotenkin jäänyt ulkopuolelle tästä perheestä. Hänellä on oma elämänrytminsä, muulla perheellä omansa. Jokin aika sitten toivoin elämältä jotain enemmän,kunnes huomasin, että tähän tilanteeseen on vaan sopeuduttava. Otin enemmän aikaa itsellenija harrastuksilleni, jotta jaksaisin puurtaa arjessa ja olla itse tasapainossa. Nyt mies kuitenkin on alkanut oireilla. Hän ei ole tyytyväinen elämäämme näin. Käyttäytyy hyvin syyllistävästi ja tuntuu kuin hän vaatisi minua korjaamaan tilanteen. Mutta en minä osaa. En voi antaa hänelle enempääkuin mitä kaikki nämä vuodet olen hänelle antanut. Jotenkin tuntuu kuilu välillämme kasvaneen niin suureksi, että en jaksa edes yrittää rakentaa siltaa sen ylitse. Molemmat on pyörittäneet eroa mielessään jo monet kerrat. Minä itse niin monta kertaa, että ajatus erosta ei tunnu enää edes pahalta. Ainoastaan tunnen oloni epäonnistuneeksi, kun en pystynytkään siihen elinikäiseen suureen rakkauteen. Etten pystynytkään tarjoamaan lapsilleni ehjää perhettä. Ja kuitenkin ajatus erosta tuntuu jopa helpottavalta. Liiankin helpolta ratkaisulta.
Mutta miten voin elää suhteessa, jossa mies kertoo ettei luota minuun enää yhtään? Vaikka en ole tehnyt MITÄÄN miksi minuun ei voisi luottaa! Kaikkeni olen yrittänyt, koittanut sopeutua ja jaksaa vaan, vaikka ei ruusuista olekkaan ollut. Ja luottanutmieheen, vaikka hän ei aina ole käyttäytynytkään luottamuksen arvoisesti.
Myönnän että molemmissa meissä on vikoja. Olen sietänyt liikaa, liian kauan. Ja hukannut omat tunteeni niin, etten pysty enää edes muistamaan, millaista elämämme oli, kun asiat oli hyvin. Miltä se tuntui? En pysty millään muistamaan. Enkä tiedä haluanko edes yrittää herätellä niitä tunteita.

4

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jompula

Niinpä ovat vaikeita nuo parisuhteet. Oman eron harkinta aika on jo kolmannella kuulla...ja eikä taida liitto tästä enää korjaantua. Oltiin yli 10 vuotta omasta mielestä ihan onnellisesti naimisissa tai ainakin luulin niin. Kaksi lastakin tehtiin siinä sivussa.
      Varmaan oli sitä parasta aikaa omassa elämässä. Toki ristiriitoja oli, mutta ainahan niitä on. Sitten vaimo ilmoitti, ettei halua enää jatkaa...Parikin kertaa kunnes viimein iski eropaperin eteen... ja kyllähän syytkin tuli selväksi ainakin osittain kun sain kuulla miten epäonnistunut olin ollut aviomiehenä. Pyörittelin paperia jonkin aikaa ja kun toinen oli niin varma asiastaan, niin ajattelin, että en voi muutakaan.

Sain kuitenkin käännetyksi vaimon pään siten, että asutaan viellä kaikki saman katon alla...on kuitenkin helpompaa niin etenkin lapsille.
      En tiedä kuinka kauan sitten tämä voi jatkua.
      Voihan olla, että palataankin viellä yhteen....mutta näyttää vain nyt siltä, että kokoajan etäännytään toisistamme. Tosin ei riidellä eikä koskaan ole ollutkaan mitään merkittävää riitaa.

Talvi oli silleen aika rankkaa, kun näitä asioita pyöritteli mielessä yksinään, kun ei oikein sellaista ystävää ollut, jolle olisi viitsinyt kertoa. Nyt on kuitenkin alkanut tottua ajatukseen ja helpottaa jo.

Ja elämäähän tämä vain on, tulipahan tuo avioliittokin kokeiltua sitten...

• Ol Playa

"en pyytänyt mitään. .. Sillä seurauksella, että..."

Tuossapa tärkein tulikin. Kommunikaatio pois niin avioliitto tuhoutuu.

• ap

Olet oikeassa. Meillä ei ole koskaan kommunikointi toiminut. Mies ei puhu ja minä, loputtoman miellyttämishaluisena, ylikilttinä ihmisenä, olen aina yrittänyt välttää "turhia riitoja" ja vaiennut vaan niistä asioista jotka mielestäni ei ole hyvin. Siinä sitten väkisinkin se kuilu välissä kasvaa, eikä lopulta ole mitään yhteistä.

• nainen47*

Siis ihan älyttömän tavallinen tarina on tuo. Tai ehkä kuitenkin tavallista parempi, koska molemmat ajattelevat eroa (niin ainakin käsitin). Jos vain toinen haluaisi, tilanne olisi pahempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5941
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      94
      3011
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe