Mielensairaat jättävät kylmästi!

kokenut helvetin

Ottakaa kaikki rumasti jätetyt huomioon, että maanis-depressiiviset ihmiset (eli bipolaarinen oireyhtymä eli kaksisuuntainen mielialahäiriö) jättävät puolisonsa yleensä todella kylmästi yllättäen. Monet jopa useamman kerran, jos puoliso ottaa heidän mielen muututtua vielä takaisin. Heihin iskee sairaudesta johtuva viha/inho rakkaintaan kohtaan.

Heille siis puhkeaa mania tai manian lievempi muoto hypomania ja silloin ihminen muuttuu aivan hirviöksi, vailla tunteita olevaksi. Silloin ihminen pystyy tekemään mitä vaan, kun on lähes sieluton.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö - sivustolla on paljon kertomuksia mitä puolisot ovat joutuneet kokemaan. Moni on joutunut menettämään kerrasta kaiken täysin yllättäen.

Maniassa ihminen alkaa vihaamaan läheistään ja rakastuu yleensä samalla hetkellä toiseen jättäen perheen ja kaiken samantien vailla mitään syyllisyyttä.

Joskus he palaavat, joskus eivät, riippuu tilanteesta.

Itseäni ihmetyttää eniten se, että miten he aina siinä maniassa onnistuvat löytämään uuden kumppanin hetkessä. Tosin nämä valitut ovat usein helposti napattavia ongelmaisia ihmisiä, ikävä kyllä.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö on yleisempää kuin moni voi arvata ja se voi ilmetä monenmuotoisena. Siitä johtuu monen toistuvat ongelmat elämässä ymmärtämättä itse yhtään miksi elämä on usein vaikeaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5650

95

9449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gattis

      Tuo sopii juuri minun ex-poikaystävääni, joka jätti minut aivan yllättäen, todella kylmästi ja sen jälkeen hän on sanonut ettei rakastanut minua, vaikka aina sanoi rakastavansa ja muuta vastaavaa. :/

      • so sad..

        Sama homma minullakin. Ensin poika oli ihanaakin ihanampi ja sitten jätti minut todella kylmästi peräti kolme kertaa. Otin hänet aina takaisin koska hän vannoi ettei enää jätä minua ja että rakastaa minua hyvin paljon, silloin olin itse epävarma hänen takaisin ottamisestaan. Mutta kun hän viimeisen kerran jätti minut ja minä halusinkin jatkaa niin hänestä tuli todella ilkeä, kylmä ja inhottava ja hän sanoi vihaavansa minua vaikken mitään ollut tehnyt :(.

        En vain tajua vieläkään mitä siinä tapahtui, hänestä tuli kuin toinen ihminen..


      • hkhll
        so sad.. kirjoitti:

        Sama homma minullakin. Ensin poika oli ihanaakin ihanampi ja sitten jätti minut todella kylmästi peräti kolme kertaa. Otin hänet aina takaisin koska hän vannoi ettei enää jätä minua ja että rakastaa minua hyvin paljon, silloin olin itse epävarma hänen takaisin ottamisestaan. Mutta kun hän viimeisen kerran jätti minut ja minä halusinkin jatkaa niin hänestä tuli todella ilkeä, kylmä ja inhottava ja hän sanoi vihaavansa minua vaikken mitään ollut tehnyt :(.

        En vain tajua vieläkään mitä siinä tapahtui, hänestä tuli kuin toinen ihminen..

        Tähän sairauteen littyy juuri se, että ihminen muuttuu hetkessä ikäänkuin toiseksi ihmiseksi, vieraaksi. Sellaiseksi jota ei tunnista enää lainkaan entiseksi. Vasta manian/hypomanian mentyä ohi, henkilö palautuu normaaliksi itsekseen.

        Sairaus on muuten bipolaarinen mielialahäiriö, ei bipol. oireyhtymä.


      • vai näin
        hkhll kirjoitti:

        Tähän sairauteen littyy juuri se, että ihminen muuttuu hetkessä ikäänkuin toiseksi ihmiseksi, vieraaksi. Sellaiseksi jota ei tunnista enää lainkaan entiseksi. Vasta manian/hypomanian mentyä ohi, henkilö palautuu normaaliksi itsekseen.

        Sairaus on muuten bipolaarinen mielialahäiriö, ei bipol. oireyhtymä.

        Ottakaa ihmiset huomioon että mielialahäiriöiset ihmiset eivät usein voi hallita käytöstään .. Ei ole sen ihmisen vika että on sairastunut mielialahäiriöön, joten ei ole reilua tehdä tällaisia varokaa tällaisia ihmisiä, ja tästä tunnistatte tällaisen ihmisen palstoja.. Mielialahäiriöistä ihmistä pitää tukea ja kestää sairauden aiheuttamat ongelmat, jotta tämä henkilö voisi parantua.. Ja ei läheskään kaikki jotka ns jättävät täysin kylmästi yllättäen ole mitään mielialahäiriöstä kärsiviä vaan aivan tavallisia idiootteja ihmisiä jota nyt vaan sattuu olemaan maailma täynnä.. Ja niitä voi välttää jos ei ole niin helposti vedettävissä


      • Anonyymi

        Ei tämähän on aivan loistavaa että puhutaan asioista niin kuin ne ovat!

        Itselläni vaimo jätti minut juuri niin kuin tässä kuvaillaan.

        Hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Rakastui toiseen ja vaikka oli toistanut joka päivä noin sata kertaa että rakastaa minua. Yhtä äkkiä kylmä kuin jää.

        Olen kiitollinen että tästä puhutaan!


      • Anonyymi
        vai näin kirjoitti:

        Ottakaa ihmiset huomioon että mielialahäiriöiset ihmiset eivät usein voi hallita käytöstään .. Ei ole sen ihmisen vika että on sairastunut mielialahäiriöön, joten ei ole reilua tehdä tällaisia varokaa tällaisia ihmisiä, ja tästä tunnistatte tällaisen ihmisen palstoja.. Mielialahäiriöistä ihmistä pitää tukea ja kestää sairauden aiheuttamat ongelmat, jotta tämä henkilö voisi parantua.. Ja ei läheskään kaikki jotka ns jättävät täysin kylmästi yllättäen ole mitään mielialahäiriöstä kärsiviä vaan aivan tavallisia idiootteja ihmisiä jota nyt vaan sattuu olemaan maailma täynnä.. Ja niitä voi välttää jos ei ole niin helposti vedettävissä

        Olen ollut yhdessä lievästi bipolaarisen ihmisen kanssa, se on kamalaa kun toinen yhtäkkiä kylmenee täysin. Hirveä yhdistelmä on jos toinen on hylkäystraumainen hylätyksi tulemista pelkäävä ihminen kuten minä, tällainen ihminen kaipaisi paljon vahvistusta rakkaudesta toiselta. Jos toisella on taas bipo niin ne ongelmat oikein raastavat toisiaan.
        Tottakai bipolaareja pitää tukea, se on vaan aika mahdotonta jos tämä jättää ja toimii julmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämähän on aivan loistavaa että puhutaan asioista niin kuin ne ovat!

        Itselläni vaimo jätti minut juuri niin kuin tässä kuvaillaan.

        Hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Rakastui toiseen ja vaikka oli toistanut joka päivä noin sata kertaa että rakastaa minua. Yhtä äkkiä kylmä kuin jää.

        Olen kiitollinen että tästä puhutaan!

        Etkö aistinut ailahtelevaisuutta tunneelämässä ennen sitä?
        Kiinnostaa kun itse olen joutunut kokemaan ees ja taas soutamista.
        Välillä olen rakastettu ja välillä en merkitse mitään sellaista jota kannattaisi säilyttää. Huoh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö aistinut ailahtelevaisuutta tunneelämässä ennen sitä?
        Kiinnostaa kun itse olen joutunut kokemaan ees ja taas soutamista.
        Välillä olen rakastettu ja välillä en merkitse mitään sellaista jota kannattaisi säilyttää. Huoh.

        Miten tää ilmenee?

        Mä oon alkanu ajatella että olenkohan mä diagnosoimaton tapaus?


    • 16

      Narsisti toimii juuri samalla tavalla, muuttuu hetkessä täysin kylmäksi ihmiseksi, jättää kylmästi, kohta taas voi ottaa ja rakastaa. Ehkä sukua bilolaariselle.

    • UNIIKKI_J33

      Pojat on poikii, annetaan niiden kasvaa aikuisiks ja maailman opettaa.

      • rikottu sydän

        Kyllä tuolla menetelmällähän miehille sallitaan KAIKKI LAPSUUDESTA SAAKKA -pojat on poikii! VITTU! TOIVOTTAVASTI elämä opettaa.Sieluni on tapettu niin monta kertaa, se on pahempaa kun pettäminen tai jättäminen!!!!SAATANA!


      • 21

        Niin opettaa... Kiva on sitten yksinään papan istua ja ihmetellä, miksi kukaan ei käy kylässä.


      • yksiplusyksion2

        Minusta tytöt on tämmösiä.


    • joku vaan

      Älkääs nyt leimatko kaikkia kaksisuuntaisia rumasti jättäjiksi.
      Kaksisuuntainen on vaikea sairaus, eikä se sinällään pidä sisällään ihmissuhdetaidottomuutta tai kylmyyttä.
      Oikeastaan homma menee hiukan päinvastoin, koska jos vaiheita on kaksi, niin kuin useimmiten on, on kyseinen henkilö kausittain masentunut ja kausittain maaninen, eri asteisesti. Eli tunteet vaihtelevat äärilaidasta toiseen.
      Mania taas usein saa aikaan erilaisia oireita, joita voi olla päihteiden käyttö, pelaaminen, ostelu, seksi jne. ja siinä vauhdissa harvoin sairastumaton henkilö pysyy kyydissä.

      Nämä oireilut eivät sinällään aiheuta suhteiden lopettamisia julmalla tavalla vaan ihmisessä ja hänen elämässään on usein jotain muutakin pielessä eli ovat epätyytyväisiä. Se vain ei tule ilmi, varsinkaan jos on kyse sellaisesta ihmisestä, jolla on jokin persoonallisuushäiriö kaksisuuntaisen lisäksi. Väittäisin, että nämä persoonallisuushäiriöt ovat niitä, jotka mutkistavat koko paletin sellaiseksi mikä se on, eikä itse kaksisuuntainen sinällään . Se on vain se, joka saa kaiken menemään aivan överiksi sitten kun alkaa tapahtua.

      Julmia jättäjiä löytyy ihan yhtä lailla muistakin kuin kaksisuuntaisista tai narsisteista.
      Oma kokemukseni julmasta jättämisestä on se, että itseäni syytettiin siitä.
      Tarpeeksi kauan kun yritin puhua toiselle järkeä kaikenlaisesta epämääräisen elämän viettämisestä jne., niin sitten kun lopulta mitta tuli täyteen ja lopetin suhteen, olinkin julma jättäjä. Hän oli sitä mieltä, että emme olleet puhuneet asioista. Olimme siis todella eri aaltopituuksilla.
      Kaikilla ei ole myöskään opittuna sellaisia taitoja, että osaisivat olla hienovaraisia suhdetta lopettaessaan ja kaikista suhteista ei ole mahdollista päästä pois hienovaraisesti. Tarinalla on aina kaksi kertojaa, mutta usein kuullaan vain se toinen tarina.

      Jättäminen on aina ikävää, tekipä sen kuka tahansa ja millä tavalla tahansa, mutta ruma jättäminen ei silti vielä diagnosoi ketään sairaaksi.

    • Olen idiootti

      Heh heh. Vaimo oli kaksisuuntainen ja jätti toisen takia joka on piip. Ei niin täyspäinen.

      Seuraava jos sellanen joskus löytyy. Elämä sen kaa oli rasittavaa. Mieli muuttuu koko ajan ja mistään ei voi sopia edes kymmentä minuuttia eteenpäin.

      Katkera vuodatus vai?

      Taidan olla mulkku äijä. Sehän sai aina seliteltyä sairauden varjolla kaiken.
      Tiedän kuka se toinen on, missä asuu ja numeronkin.

    • särkynyt

      Ihana lukea muiden kommentteja asiasta...Seurustelen...tai ainakin seurustelin miehen kanssa jolla on bipolaarihäiriö 2 ..Lääkkeitä ei syö koska ei usko olevan tällaista sairautta itsellään...aivan ihana ja huomaavainen rakastava mies...mutta hetkessä syyttävä, loukkaava ja ahdistusta täynnä oleva...nyt on ollut viikon poissa kotoa, enkä tiedä tuleeko takasin vai ai...sydän särkyy..kun rakastaa ja haluaisi toisella olevan kaikki kunnossa, mutta haukut saa vain päälleen....on kuin nukkkuisi pahinta painajaista...

      • Me-a-kiss

        Olen aviossa bipo:n kanssa, miehen joka on ensimmäistä kertaa nyt m3-päätöksellä - tahdon vastaisessa hoidossa - 3 kk. Maaniskausia ollut ennenkin, mutta ei näin rajua, johon yhdistyy tosi rankaa maniaa. On tuossa ehtinyt tänä kesänä ennen hoitoon joutumista todella huidella maailman turuilla, välillä kadoksissa itseltään. Älyttömiä seksisekoiluja, taloudellista piittaamattomuutta, rajua viinan juontia, unettomuutta, syömättömyyttä, kaikki voipaisuuden tunteita jne. ilkeä ja ärtynyt, minulle joka häntä rakastaa. Raskasta on juu. Minusta tuntuu samalla, kuin olisi painajaisunessa hereillä ja uni ei vaan lopu. Välillä meinaa loppua ymmärrys, että hän on sairas ja välillä usko, että siitä voi parantua. Tasaisen kauden ollessa, hän on mitä ihanin aviomies, mutta eilä on yhtä vuoristorataa. En tiedä kauanko jaksan.


    • särkynyt luottamus

      Aivankuin olisin herännyt painajaisesta. Minun ex mies käyttäytyi juuri noin. Kakkonen väitti häntä narsistiksi mutta jospa hällä useampi mielenhäiriö.
      Käytöksensä oli juuri tuollaista on/off juttua.

      Täysin tunteeton, ilkeä, manipuloiva. Toisaalta kuitenkin katuva tiesi että kukat ja kyyneleet tepsivät naiseen.

    • Ilman sääliä

      Pahinta ihmiskastia jota maa päällään kantaa.
      Toivottavasti eivät sikiä koskaan.

    • Kahjo85

      voi ei, mitä stereotypioita! minäkin bipo1, oon kyllä jättänyt montakin miestä, kun mitta on tullut täyteen henkisestä ja fyysisestä pahoinpitelystä, alistamisesta ja sen sellasesta. tuntuu että ajaudun samanlaisiin suhteisiin, joissa vastassa on henkilö joka käyttää hyväkseen mielialahäiriön aiheuttamat heikkoudet. olen minäkin jättänyt yllättäen, kun ensin olen saanut yllättäen kotonani nyrkistä, sillä olen itkenyt kenties siksi että ensin olen kuullut solvauksia. koskaan en ole ketään pettänyt, tai jättänyt ketään jonkun toisen vuoksi. että voisivat ihmiset olla vähän varovaisempia näiden yleistysten kanssa.

    • aamulla

      Moneen persoonallisuushäiriöön kuuluu empatian puute, syyllisyyden tunteen puute. Sellainen ihminen saattaa varmaan toimia erotilanteissa kylmänviileästi. Kokemusta on.

      • meitä on moneksi

        "Moneen persoonallisuushäiriöön kuuluu empatian puute"

        Ei todellakaan kuulu "moneen".


      • Peace_and_love?

        Mun mielestä empatian puutteesta kertoo kylmä yleistäminen yhteiskunnan heikoimmista, joilla menee muutenkin elämä huonosti ja ovat ikävässä asemassa omassa yhteiskunnassaan vielä 2010-luvullakin!

        Tämmöiset keskustelunaloitukset pitäisi poistaa, on suorastaan törkeää (vrt. rasistiseen aloitukseen) leimata mielenterveyshäiriöiset kylmiksi jättäjiksi tai sellaisiksi, jotka vaihtavat kumppania kuin sukkaa!

        Karua kun ihmiset puhuu tuolla tavalla. Huomaa, ettei monilla ole kokemusta tuollaisista häiröistä tai sairauksista.

        Keitähän se empatian puute mahtaa vaivata? Ihan tavallisia ihmisiä. Eikä kukaan joka luulee olevansa terve, voi olla siitä täysin varma. Aika moni "normaali" ihminen, jolla ei ole kokemusta mielenterveyteen liittyvistä ongelmista, on myös itse mielenterveytensä kanssa tietämättään kamppaileva. Eivät mielenterveysongelmia sairastavat ole mitenkään erityisen "hulluja", vaan aivan tavallisia ihmisiä. Jokainen voi sairastua, mutta kaikkia ei diagnosoida tai hoideta.

        Toki joihinkin tiloihin voi liittyä esim. kylmyyttä, mutta maallikon tehtävänä ei ole levittää tämmöistä puhetta faktana!


    • pollopaa

      mulla on sitten jo vastahäiriö kun diagnoosi löytyy mutta olen superempaattinen ja koko ajan syyllistän itseäni kaikesta maailman pahuudesta...

      • Voimia

        En osaa sanoa kumpi noista vaihtoehdoista on pahempi. Voimia sinulle roppakaupalla! Tuo ei ole helppoa.


    • jee jee

      Ensinnäkin. Oletko joku ihmeen lääkäri, joka pystyy antamaan diagnoosin ex-tuttavastasi tosta noin vaan? Vieläpä näin yleisesti. Epäilenpä, ettet ole. Jos sinut on jätetty kylmän viileästi, diagnoosihan pitäisi tehdä sulle. Peiliin katsomisen paikka selvästi. Et kerro mitä teit, että sinut jätettiin? Etpä tietenkään. Jos ihminen jättää toisen, on siihen kyllä yleensä joku hyvä syy. Muukin kuin mahdollinen sairaus. Sitä paitsi oletko itsekään ihan terve? Tuo yksipuolinen syyllistäminen ja panettelusi panee kyllä miettimään sitäkin vaihtoehtoa. Hänellä oli selvästi suuria tunteita sinua kohtaan, veikkaan. Hän jätti sinut, kun sinä petit tavalla tai toisella hänet. Pitäs vähän aatella sitä asiaa pidemmälle ja myöskin sen toisen osapuolen näkövinkkelistä. Jos siis sun kanssa ei tule toimeen, on jollakin tavalla sairas. Näinhän se varmaan on.

      • bibobää78

        samaa mieltä. Ittelläni kaksisuuntainen, enkä tunnista ollenkaan itseäni näistä jutuista. Olen jättänyt kyllä ja jätin juurikin yhden miehen, mutten todellakaan yhtäkkiä ja kylmästi, vaan annoin hänelle monta kuukautta aikaa korjata ihan itse aiheuttamansa sotkut.
        Ei vaan välittänyt niitä fixata, joten sitten jätin hänet, hän saattaa sen kokea yhtäkkisenä, mutta kuten sanoin, aikaa annoin runsaasti, eikä hän tehnyt MITÄÄN hedelmällistä sinä aikana..
        Hän taisi luulla, että olen ajan myötä unohtanut koko sotkun ja sitten tulikin yllätyksenä kun jätinkin hänet...
        Mutta hei, jättäminen tuntuu AINA tylyltä ja kylmältä.

        Pettänyt en ole ikinä, se on mulle ihan punainen vaate.
        Enkä myöskään harrasta seksiä sinkkuna ollenkaan vaan se kuuluu mulla parisuhteeseen, tai muuten oon kokonaan ilman.
        Sen myönnän, että olen vähän hankala koska välillä pelkkää aurinkoa ja välillä masentunut, mutta siitä olen aina varoittanut jo suhteiden alussa ja se ei ole tuottanut ongelmia koska puhun oireistani avoimesti.
        Ja juuri kuten edellinen sanoi, ei kukaan jätä noin vaan, kyllä siinä jätetyssäkin jokin syy on oltava! ei kukaan kävele noin vaan onnellisesta suhteesta ulos!

        silloin kun minut jätetään, en ala syyllistää jättäjääni, vaan mietin mitä itse tein väärin ja otan siitä opikseni. Tätä ei yllättävän moni tervepäinenkään ihminen tajua tehä, vaan jatkavat uudessa suhteessa ihan samalla tavalla eikä mistään oteta opiksi!


      • hamahama

        " jee jee" nimimerkille.
        OOkkona sinä lääkäri, miikä sinä oot antamaan diagnoosia?


      • Anonyymi

        Höpö höpö


    • kolahtijaosu

      KIITOS! Sain viimeinkin vastauksen ajatuksilleni ja kokemukseeni miten naisystävä teki. Helpotti osittain ja helvettiä on ja on ollut. Viime kärähdyksestä toiseen mieheen työnsi pään pensaaseen heti antamatta mitään seltystä tai vastausta valheilleen ja pettämisilleen..saatikka anteeksi pyytänyt. ei sanaakaan..lennosta hyppäs jälleen seuraavaan ja porskuttaa niinku ei mitään..pitkä suhde takana meillä jonka aikana jo aiemmin samanlainen tapaus..ykskaks ollaan tyytymättömiä ja onnettomia..kuitenkin suunnitellut tulevaisuutta ym kotia laittaen ja suurin lupauksin. Lupauksia jopa hakea apua omille tunnevammaisuuksilleen ym ym..välillä niin herkkä ja herttainen Ja naks. samassa hetkessä käry ja uuteen suhteeseen lennosta. Mutta sain vastauksen jota kauan hain pitemmästi sitä helvettiä selittämättä mitä koin ja mitä kaikkea siihen sisälsi loppuvaiheineen ym. ym. nettisuhteita..pettämistä..valehtelua ihan silmittömästi ja häikäilettömillä keinoilla joihin sai mukaan jopa..lupasin tukea kun hakee itselleen apua ja takulla ei ole muita miehiä..sitä valehtelua päinnaamaa huh huh mutta tää valaisi paljon.

    • Narsistin uhri

      Meille kaikille, jotka olette olleet suhteessa/avioliitossa narsistin kanssa, on onneksi olemassa oma yhdistys.Avioeron aikana toisesta se todellinen luonne paljastui ja paljastui todella rajulla tavalla. Sota edelleen päällä, mutta minkäs teet narsistin kohdalla. Kyllä tuli kieltämättä harvinaisen raa' alla tavalla eropaperit, en voi muuta sanoa menemättä yksityiskohtiin. Narsistin kohdalla jättämisen/riidan syyksi riittää että sanot vastaan. Siitä voi seurata ihan mitä tahansa, uskokaa pois.

      Tällainen toimiva järjestö löytyy, johon kannattaa tutustua. Toinen on Helmi ry.
      http://www.narsistienuhrientuki.info/

      • Peace_and_love?

        Narsisti on nykyään muodostunut melkoiseksi muotisanaksi! Aina kun joku tekee kylmät, täytyy hänen olla jonkun mielestä narsisti.

        Sinä olet varmastikin narsistin uhri, kun siitä kerrot, mutta mua suoraan sanottuna ärsyttää kun täällä Suomi24:ssä ja ihan tuolla tosielämässäkin huomaa, että ihmiset uskoo aina tietävänsä jonkun narsistin. Väärin on sekin, että ihmisiä diagnosoidaan tuosta vaan. Helppohan se on toisten syyksi kaikki vierittää, kun sanoo että se toinen oli narsisti. Älkää siis mainostako näitä "mahdollisia" diagnooseja, kyllä ihan lehdissäkin kerrotaan eli ihmiset kyllä saavat tuostakin sairaudesta tietää jokatapauksessa.


    • kohtalotoveri

      Taitaapi minunki kaverilla olla kaks suuntainen mielialahäiriö. Talvella oltiin niin rakastuneita ja mentiin kihloihin, kaikki pyyhki hyvin. Keväällä sitten mies muuttui pikkuhiljaa ja viileni minua kohtaan. Nyt en enää tunnista häntä samaksi mieheksi, johon rakastuin syksyllä. Hän muuttui kylmäksi ja etäiseksi, ihan toiseksi persoonaksi. Hän ei sitten halua olla enää minun kanssa missään tekemisissä ja jätti minut kuin nalli kalliolle. Ja muuta syytä en keksi kuin tuon mielialahäiriön, meillä oli kaikki mahdollisuudet onnistua parisuhteessa, mutta ei,,,

    • Ai jaa?

      Kas kun tunnen vain yhden henkilön, jolla on oikeasti tuo oireyhtymä (torikahvila- ja nettidiagnooseja ei valitettavasti lasketa). Hänen avioliittonsa on kestänyt kymmeniä vuosia. Entäs itselläsi?

    • samatäällä

      olisi kiva tietää tuntomerkkejä näistä jättäjä bipoista jotta ei enää aksataisi samanlaiseen

    • kohtalotoveri

      Itse ainakin aattelin suhteemme alussa, että miten ihmeessä joku mies voi olla niin ihana ja kiltti, liiankin kanssa. Kuitenkin minulla on jonkin verran kokemusta miehistä, olen kohta viisikymppinen. Mutta tämä mies oli niin erilainen, huomaavainen, rakastunut täysillä ja halusi mennä vauhdilla eteenpäin. Kihloihin halus mennä jo muutaman kuukauden päästä suhteemme alettua ja menimmekin. Hän olisi myös halunnu muuttaa yhteen ja mennä naimisiin aika pian, mutta onneksi mulla tuli järki käteen ja jarruttelin. Sanoin, että ehitään me myöhemminkin ja tutustutaan pikkuhiljaa. Eli näillä miehillä on alussa vauhti päällä, ovat yli innokkaita kaikkeen tekemiseen.

      • toinenkin

        Ihan kuin minun eksäni, maailman hurmaavin ensin, rakastunut, suurieleinen, halusi heti naimisiin jne. Erilaisiaseksuaalisia perversioita ja addiktiota. Muuttui sitten yhtäkkiä kylmäksi ja otti toisen. Suurten rakkaudentunnustusten jälkeen yhtäkkiä puheet olivat julmia jne. Petti jatkuvasti. n. 45 v. mies.


      • liian ailahtelevaa
        toinenkin kirjoitti:

        Ihan kuin minun eksäni, maailman hurmaavin ensin, rakastunut, suurieleinen, halusi heti naimisiin jne. Erilaisiaseksuaalisia perversioita ja addiktiota. Muuttui sitten yhtäkkiä kylmäksi ja otti toisen. Suurten rakkaudentunnustusten jälkeen yhtäkkiä puheet olivat julmia jne. Petti jatkuvasti. n. 45 v. mies.

        Huh, miten tutun kuuloista. Samantapaisia kokemuksia minullakin. Mistä päin kuvailemasi mies ?


      • toinenkin
        liian ailahtelevaa kirjoitti:

        Huh, miten tutun kuuloista. Samantapaisia kokemuksia minullakin. Mistä päin kuvailemasi mies ?

        pks-seudulta


      • Tarkow-ski

        Eli hän oli voimakkasti ulospäinsuuntautunut ja erittäin elämyshakuinen. Oliko hänellä vielä jonkinlainen addiktio seksiin, alkoholinkäyttöön, huumeidenkäyttöön tai lääkkeiden väärinkäyttöön? Entä uskollisuus ja valehtelutaipumus - oliko hänellä useita sivusuhteita samaan aikaan? Oliko hänen toiminnassaan havaittavissa eräänlaista pelottomuutta vailla ahdistusta? Kuinka hän suhtautui erilaisiin sääntöihin ja lakeihin - oliko välinpitämyyttä havaittavissa? Silloin kyseessä ei ole välttämättä pelkkä narsismi vaan paljon, paljon vakavampi persoonallishäiriö.


      • kokemusta on

        ... ja sitten kyllästyvät kun vauhti jarruttaakin kun on kaikki saatu... ja kun arki alkaa.


      • Anonyymi

        Kyllä - ulospäinsuuntautunut ja kilpailuhenkinen.Näyttämisenhaluinen.Ei noudata esim.liikennesääntöjä - ylinopeutta usein livakalla autolla ja kehuu vielä sillä kuinka lujaa kulkee.En erityisemmin nauti hänen kyydistään.Hävytön suustaan kuuliaisia kansalaisia kohtaan ja osittain ymmärtämätön siitä että ei hän saa tehdä mitä haluaa - väkisin.Nöyryyttää.


    • kolomekymppine

      Mitä jos jotkut vaan toimii kylmästi koska esim. eroaminen nyt vaan on helpompaa ilman sitä dramatisointia...?
      Usein suhde on saattanut kestää jo pitkään ilman että toisella osapuolella on mitään tunteita mukana. Sitä sitten haluaisi olla satuttamatta toista mutta tarpeeksi kauan kun aika kuluu niin voi vaan tylysti todeta että "ei mulla oo tunteita sua kohtaan, lopetetaan koko homma"

      Ei siihen mitään diagnoosia tarvita. "ei-vaan-rakasta" olis mun diagnoosi aika useesti.

      Ja ne ahdistukset ja muut johtuu usein siitä ettei uskalla jättää sitä toista, tuntuu että aikaa kuluu hukkaan molemmilta. Pattitilanne josta haluaisi pois muttei tiedä miten.

      Tää narsistikortti oli muodissa viime vuosina aika tehokkaasti, onkohan tää mielialahäiriöjuttu joku uus vastaava kortti?

      "Pakko saada exälle joku leima otsaan koska se ei itkenyt kun erottiin vaikka itse itkin kuin vesiputous?"

      Rakkaus nyt vaan on niinkuin kuminauha, venytetään sitä kaksistaan ja se kumpi irrottaa viimesenä niin sitä sattuu.

      • 29

        Kyllä se on jonkinlaisen diagnoosin paikka, jos kuukautta aikasemmin kerrotaan, että olet parasta mit mulle on koskaan tapahtunut ja sitten jätetään kylmästi niin, että mitään ei olis koskaan ollutkaan.

        Sillon on joko valehtilija, selkärangaton tai narsisti tai kaikkia niitä.


      • kolomekymppine
        29 kirjoitti:

        Kyllä se on jonkinlaisen diagnoosin paikka, jos kuukautta aikasemmin kerrotaan, että olet parasta mit mulle on koskaan tapahtunut ja sitten jätetään kylmästi niin, että mitään ei olis koskaan ollutkaan.

        Sillon on joko valehtilija, selkärangaton tai narsisti tai kaikkia niitä.

        ...tai sitten vaan tunteet kuihtuu?
        Voihan tää "olet parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut" pitää paikkansa vielä eron jälkeenkin. Siihen voi vaan tulla yks "mutta" -lause jatkoks.


      • Anonyymi
        29 kirjoitti:

        Kyllä se on jonkinlaisen diagnoosin paikka, jos kuukautta aikasemmin kerrotaan, että olet parasta mit mulle on koskaan tapahtunut ja sitten jätetään kylmästi niin, että mitään ei olis koskaan ollutkaan.

        Sillon on joko valehtilija, selkärangaton tai narsisti tai kaikkia niitä.

        Samaa mieltä sinun kanssa. Päivää ennen sanoo että rakastaa ja haluaa elämänsä loppuun asti olla yhdessä ym ym. Muutaman tunnin päästä haluaa lopettaa suhteen ja lähteä. Kyllä tuo on selkeä tunne-elämän epävakaa persoonallisuushäiriö joka on juuri tuota, että ihminen käyttäytyy yht äkkiä kun vieras tyyppi ja saattaa haukkua toista ilman syytä hetken mielijohteesta. Valehtelua ja salailua esiintyy myös. Epävakaa voi kuvitella että puoliso pettää tai tekee jotain seläntakana tai että häntä jotenkin huijataan. Erilaisia versioita sitten on ihmisestä riippuen ja usein takana on muitakin mielensairauksia. Nämä ihmiset itse kärsivät tästä myös tai eivät välttämättä myönnä edes sairastavansa ja siten aiheuttavat paljon tuskaa myös läheisilleen.


    • 29

      Ite oon elänyt pitkän suhteen ja siin oli normaalia, et
      yritettiin ongelmia ratkoa yhdessä, jos niitä tuli vastaan.
      Normaalin ihmisen toimintatapoihin ei mielestäni kuulu se, että
      parisuhteessa, varsinkin jos se on jatkunut pidempään, vaan ilmoitetaan yksipuolisesti, että tilanne on tämä, oli sitten tekosyy mikä hyvänsä.

      Jokaisen aikuisenhan pitäisi tietää se fakta, että rakstumisen tunne kestää vuoden tai kaksi ja tämän jälkeen se kiinni pitkälti tahdon lujuudesta, pysyykö se yllä.
      "Ei vain rakasta" tietty voi olla selitys. Sitten herää kysymys, että onko koskaan rakastanut ketään? Narsisit esimerkiksi eivät kykene rakastamaan, muuta kuin itseään. Voi tietty olla jostain kiintymyssuhteen häiriöstäkin kyse, mutta jos tuo yhdistetään empatiakyvyttömyyteen, valehteluun ja siihen ettei kykene näkemään itsessään mitään huonoa, niin veikkaisin kyl narsistia.

      Ja tiedän, että narsismi todetaan testien avulla psyklogin toimesta testien avulla, mutta oli mikä oli, en tuollaisen ihmisen kanssa halua, enkä toivottavasti enää joudu tekemisiin, oli persoonallisuushäiriö sillä tai ei.

      • Anonyymi

        Ihminen muuttuu vuosien mittaan.Jos on elänyt köyhän lapsuuden niin ei osaa kontrolloida esim.rahan käyttöä silloin kun sitä saa.Ostaa itselleen kilokaupalla makeisia esim.irtokarkkilaatikoita ja syö kokonaisen laatikon illassa ja sitten valittaa ja kysyy miksi minua koskee vatsaan?Alkoholisti voi olla eriasia mutta voi olla esim.suklaaholisti.Samoin alkoholijuomien hinnalla kehuminen voi olla hyvin nousukasmaista ja rasittavaa kuultavaa jolla ei ole mitään tekemistä asiallisten ruokailutottumusten kanssa.


    • kohtalotoveri

      Kyllä vaan tänä päivänä on niin paljon narsisteja ja kaksisuuntaisia mielialahäiriöitä ihmisillä, että varmaan jokainen tuntee jonkun sellaisen.
      Outoa minustakin on, jos mies sanoo, että rakastaa ja kuukauden päästä ei oo minkäänlaisia tunteita. Ei voi olla ees puheissaan kiltti ja välittävä. Olen eronnut sellaisestakin miehestä parin vuoden seurustelun jälkeen, joka välitti senkin jälkeen ja puhuimme asioista monta kertaa hänen ero päätöksen jälkeen ja se helpotti kumpaakin.
      Tämä toinen mies ei halua ees puhua ja jos puhuu niin siihen malliin kuin ei oltais koskaan ees seurusteltu, antaa käytöksellään ymmärtää, ettei koskaan välittänytkään. Olen hänelle kuin pelkkää ilmaa. Ja jossainhan se vika on silloin, ei normaalit ihmiset ja ennenkaikkea aikuiset käyttäydy noin. Ehkäpä hänen henkinen kehitys on jäänyt lapsen tasolle.

      • näinmeillä....

        No mulla oli nainen joka 3 viikkoa ennen kun narahti jälleen toisesta miehestä oli hakemassa pakettiautollisen ikeasta huonekaluja asuntoon jonka sain juuri valmiiksi ja jonne oli muuttamassa...muuttamisistaan puhu viimesellä viikollaki ennenku kärähti. Jopa velkakirjaan pyysi nimeään saada muutamaa päivää ennen..sitten kun käry kävi ei sanaakaan asiaa ole selvittäny vaan pää pensaaseen heti ja laitto tän metrimaken kenen sänkyyn hypppäs samalla viikolla kun oli mun kanssa niin uhittelemaan mun työpaikalle menosta kertomaan jos yhenkin yhteyden otan...kun ei reppana muuhun kykene sattuu olemaan sellanen työ ettei viiti eksien kans alkaa prosesseihin vaikkei ne mihkään johdakkaan. Mutta kuukaus onm mennyt eikä yhtäkään valhetta tai pettämistä ole tarvinut anteeksi pyytää eikä sanaakaan selvittää...viimesen viikon hoki vaan kuinka hän tarvitsee apua kun ei nyt tunnu niin onnelliselta ja tyytyväiseltä ja pyysi odottamaan viikon niin menee ohi...ei mennyt kun 2 päivää kun kärähti toisesta miehestä jonka kans oli jo ollut ja yhteyttä pitänyt...eikä lohduttanut yhtään että ihan saman tempun teki muutama kuukausi aiemmin ja loikkas matkoille eri äijän kanssa..jäi siitäkin kiini ja menin uskomaan ne katumukset ja otin takasi...sama toistu ja kuinka monta lie ollut muita vuosien aikana jona oltiin ja tunnettiin vaikka usein heivaskin pellolle ja taas käveli ite takasin...sen sai aikaan ettei uskalla luotta yhteenkään naiseen ja elämä ihan pilalla...kaikinpuolin. mistään ei tahdo mitään tulla. ei minusta normaali ihmisen käytöstä varsinkaan tyyli jättää että kiistää viimeseen asti ettei ole muita ja puhuu hakevansa apua omalle puolelleen antaen toivoa suhteen paranemisesta ja minä nöyränä et en hylkää, olen tukenasi et harvako apua nykyään joskus joutuu hakea....ja olihan hän sitä taas hakenutkin ..toiselta mieheltä. että näin. ei aina miehet ole sikoja ja tunteettomia vailla omaatuntoa. sinne meni kaikki haaveet ja unelmat yhteisestä elämästä jota lupas ja vanno aina ja uskotteli...samalla pelas selän takana...aiempikin matkaseuralainen oli treffipalstalta pongattu jossa vaan sattu olemaan seuranhaku profiili seurustelevalla naisella..ihan normaaliahan sekin...ja kuinka monta jäi tietämättä 3 v ajalta kun vain kahdesta kärys...ei edes antteeksi ole pyytänyt....mutta tuskin kehtaa..ja varmaan on koko ajan hyvä olla itsellä...epäilen. tai sitte on jo oireet aika vakavat ja ne tökkää joskus ja pahasti


      • hj
        näinmeillä.... kirjoitti:

        No mulla oli nainen joka 3 viikkoa ennen kun narahti jälleen toisesta miehestä oli hakemassa pakettiautollisen ikeasta huonekaluja asuntoon jonka sain juuri valmiiksi ja jonne oli muuttamassa...muuttamisistaan puhu viimesellä viikollaki ennenku kärähti. Jopa velkakirjaan pyysi nimeään saada muutamaa päivää ennen..sitten kun käry kävi ei sanaakaan asiaa ole selvittäny vaan pää pensaaseen heti ja laitto tän metrimaken kenen sänkyyn hypppäs samalla viikolla kun oli mun kanssa niin uhittelemaan mun työpaikalle menosta kertomaan jos yhenkin yhteyden otan...kun ei reppana muuhun kykene sattuu olemaan sellanen työ ettei viiti eksien kans alkaa prosesseihin vaikkei ne mihkään johdakkaan. Mutta kuukaus onm mennyt eikä yhtäkään valhetta tai pettämistä ole tarvinut anteeksi pyytää eikä sanaakaan selvittää...viimesen viikon hoki vaan kuinka hän tarvitsee apua kun ei nyt tunnu niin onnelliselta ja tyytyväiseltä ja pyysi odottamaan viikon niin menee ohi...ei mennyt kun 2 päivää kun kärähti toisesta miehestä jonka kans oli jo ollut ja yhteyttä pitänyt...eikä lohduttanut yhtään että ihan saman tempun teki muutama kuukausi aiemmin ja loikkas matkoille eri äijän kanssa..jäi siitäkin kiini ja menin uskomaan ne katumukset ja otin takasi...sama toistu ja kuinka monta lie ollut muita vuosien aikana jona oltiin ja tunnettiin vaikka usein heivaskin pellolle ja taas käveli ite takasin...sen sai aikaan ettei uskalla luotta yhteenkään naiseen ja elämä ihan pilalla...kaikinpuolin. mistään ei tahdo mitään tulla. ei minusta normaali ihmisen käytöstä varsinkaan tyyli jättää että kiistää viimeseen asti ettei ole muita ja puhuu hakevansa apua omalle puolelleen antaen toivoa suhteen paranemisesta ja minä nöyränä et en hylkää, olen tukenasi et harvako apua nykyään joskus joutuu hakea....ja olihan hän sitä taas hakenutkin ..toiselta mieheltä. että näin. ei aina miehet ole sikoja ja tunteettomia vailla omaatuntoa. sinne meni kaikki haaveet ja unelmat yhteisestä elämästä jota lupas ja vanno aina ja uskotteli...samalla pelas selän takana...aiempikin matkaseuralainen oli treffipalstalta pongattu jossa vaan sattu olemaan seuranhaku profiili seurustelevalla naisella..ihan normaaliahan sekin...ja kuinka monta jäi tietämättä 3 v ajalta kun vain kahdesta kärys...ei edes antteeksi ole pyytänyt....mutta tuskin kehtaa..ja varmaan on koko ajan hyvä olla itsellä...epäilen. tai sitte on jo oireet aika vakavat ja ne tökkää joskus ja pahasti

        Kunpa eksäni lukis nämä tekstit..en voi muuta toivoa,


    • 21

      Kyllä ihmisillä on paljon kaikenlaisia mt-ongelmia, jotka sitten teettää vaikka mitä. Voi olla jopa jakautuneita persoonallisuuksia, joissa toinen ei tiedä mitä toinen tekee.

      On traagista, että olet joutunut kärsimään kylmästä jättämisestä ja siinähän päällimäinen kysymys on MIKSI MINÄ. Siihen ei valitettavasti löydy vastausta jättäjästä, vaan sinusta itsestäsi löytyy se kertomus miten tähän on tultu. Ei jättäminen ole sinun syy, sitä en tarkoita, vaan syyt, joiden vuoksi olet sallinut itseäsi kohtaan moisen käytöksen ja vetänyt puoleesi ihmisen, joka käyttäytyy kuvaamallasi tavalla. Voimia sinulle ja nyt sinulla on tuon kokemuksen myötä avaimia oman elämän parantamiseen. Tee tilinpäätös ja sitten voit jättää sen taaksesi.

      • -'..'

        Vastaus on helppo. Rakkaus on sokea. ja sinisilmäisyys kun uskoo ja luottaa siihen miten toinen tekee sanoo ja elää, niinku kuuluukin. Jos ois ihmisillä tiedossa että nää kylmät elää seläntakana ihan muuta niin eikai kukaan olis siinä. Sairas ihminen pystyy valehdella manibuloida ja käyttäytyä niin ettei heti huomaa. mutta näissäkin esimerkeissä ilmenee että käry käy joskus aina..Kyllä vika sillon on valehtelevassa tunteettomassa pettäjässä ei petettävässä.


      • 21
        -'..' kirjoitti:

        Vastaus on helppo. Rakkaus on sokea. ja sinisilmäisyys kun uskoo ja luottaa siihen miten toinen tekee sanoo ja elää, niinku kuuluukin. Jos ois ihmisillä tiedossa että nää kylmät elää seläntakana ihan muuta niin eikai kukaan olis siinä. Sairas ihminen pystyy valehdella manibuloida ja käyttäytyä niin ettei heti huomaa. mutta näissäkin esimerkeissä ilmenee että käry käy joskus aina..Kyllä vika sillon on valehtelevassa tunteettomassa pettäjässä ei petettävässä.

        Rakkaus on todella sokea ja vikaa on aina jossain. Ja totta on, että kun tiedostaa, mitä maailma pitää sisällään ja pyrkii sen aina muistamaan sekä pitää kokemuksiaan oppirahoina, voi säästyä uusilta samanlaisilta kokemuksilta. Ei tarvitse olla vainoharhainen, vertaa vaan tulevaa entiseen.


      • Anonyymi
        -'..' kirjoitti:

        Vastaus on helppo. Rakkaus on sokea. ja sinisilmäisyys kun uskoo ja luottaa siihen miten toinen tekee sanoo ja elää, niinku kuuluukin. Jos ois ihmisillä tiedossa että nää kylmät elää seläntakana ihan muuta niin eikai kukaan olis siinä. Sairas ihminen pystyy valehdella manibuloida ja käyttäytyä niin ettei heti huomaa. mutta näissäkin esimerkeissä ilmenee että käry käy joskus aina..Kyllä vika sillon on valehtelevassa tunteettomassa pettäjässä ei petettävässä.

        Just näin kun kuvailet. Mutta kyllä se tuntuu sielussa asti kun luottaa toiseen, on rakastunt päälakea myöten ja huomaakin että toisen juttuihin ja mielen muutoksiin ei voi luottaa yhtään. Siinä jää aikalailla yksin ja oma mielenterveyskin on vaakalaudalla. Suru, pettymys ja järkytys joka paiskaa vasten kasvoja. Vielä kun toinen ilman syytä muuttuu välinpitämättömäksi ja haukkuu kun hetkeä ennen on kaikki ollut rakastavaa toisen huomioimista, välittämistä, rakkautta... Niin PAM..kaikki muuttuu täysin päin vastaseksi. Paniikissa sitä yrittää rauhotella sitä toista ja parsia kasaan suhdetta.jos toinen ei itse ymmärrä hakea apua itselleen niin kyllä keinot on aika vähissä. Voimia kaikille.


    • kohtalotoveri

      Selvisihän se mun ex-kihlattuni käytös tänään ja oli sitä mitä eron jälkeen ajattelinkin. Olin hänen tutun miehen juttusilla, joka ei tiennyt meistä mitään ja paljastinkin sen hänelle vasta keskustelun jälkeen. Jostain asiasta puhe kääntyi häneen ja kysäsin, tunteeko hän tämän miehen. Hän sanoi, että sillähän on lapsellisia tempauksia ja monta eri persoonaa!!! ja ex-kihlattuni on 45 v. Arvatkaapa, meninkö sanattomaksi ja jos oisin tiennyt tämän vuosi sitten niin kaukaa olisin kiertäny tuon miehen.

      • Hallankukka

        Minun puolisoni on osoittautunut niin erikoiseksi persoonaksi, että olen aika varma jotta jokin persoonallisuushäiriö hänelläkin on.

        Vai voiko pitää normaalina, kun mies puhuu toista ja tekee toista näin räikeästi:

        - pelaa kaikki tulonsa ja hankkii uutta rahaa epärehellisin keinoin , on jopa koti irtaimistoamme suoraan sanoen varastanut.
        - vannoo rakkautta minulle ja samaan aikaan on pitänyt vuosien varrella kuitenkin rakastajattaria
        - valehtelee niin paljon etten enää tiedä, milloin hän on tosissaan ja milloin keksii tarinoita.
        - omatuntoa ei hänellä tunnu juurikaan olevan
        - Salaa asiat taitavasti , mutta kun ei enää voi salata vaan jää kiinni ( esim. vierasiat naisista), ei osoita mitään katumisen merkkejä saati pyydä anteeksi.
        Sen sijaan että olisi edes nolostunut , hän vain moitti minua siitä että syyllistän häntä , kun löin pöytään faktat yhdestä hänen naisseikkailustaan .

        Eli omantunnon puute, todella rajallinen kyky tuntea empatiaa , pettäminen, peliriippuvuudet,epärehellisyys, valehtelu...
        Vaikka kuinka sanotaan ettei saa tehdä pikadiagnooseja, en voi olla ajattelematta että taustalla on persoonallisuushäiriö.

        Kyllä kai terveellä ihmisellä tulisi huono omatunto jo moisesta elämästä ?
        Itse en kyllä kestäisi itseäni, jos olisin elänyt kuten mieheni..


      • Miksi--?
        Hallankukka kirjoitti:

        Minun puolisoni on osoittautunut niin erikoiseksi persoonaksi, että olen aika varma jotta jokin persoonallisuushäiriö hänelläkin on.

        Vai voiko pitää normaalina, kun mies puhuu toista ja tekee toista näin räikeästi:

        - pelaa kaikki tulonsa ja hankkii uutta rahaa epärehellisin keinoin , on jopa koti irtaimistoamme suoraan sanoen varastanut.
        - vannoo rakkautta minulle ja samaan aikaan on pitänyt vuosien varrella kuitenkin rakastajattaria
        - valehtelee niin paljon etten enää tiedä, milloin hän on tosissaan ja milloin keksii tarinoita.
        - omatuntoa ei hänellä tunnu juurikaan olevan
        - Salaa asiat taitavasti , mutta kun ei enää voi salata vaan jää kiinni ( esim. vierasiat naisista), ei osoita mitään katumisen merkkejä saati pyydä anteeksi.
        Sen sijaan että olisi edes nolostunut , hän vain moitti minua siitä että syyllistän häntä , kun löin pöytään faktat yhdestä hänen naisseikkailustaan .

        Eli omantunnon puute, todella rajallinen kyky tuntea empatiaa , pettäminen, peliriippuvuudet,epärehellisyys, valehtelu...
        Vaikka kuinka sanotaan ettei saa tehdä pikadiagnooseja, en voi olla ajattelematta että taustalla on persoonallisuushäiriö.

        Kyllä kai terveellä ihmisellä tulisi huono omatunto jo moisesta elämästä ?
        Itse en kyllä kestäisi itseäni, jos olisin elänyt kuten mieheni..

        Mikset sitten lähde? Jos hänellä ei ole sinulle mitään annettavaa ja hän on kylmä, miksi olet häneen rakastunut ja miksi edelleen jatkat suhteessa?


    • red one

      Tuon tilanne analyysin jälkeen en minä taas samanmoisesta miehestä eronneena voi sanoa muuta kuin että eroat nyt kun asiat on sinulle auenneet.

      Mies ei tule koskaan rakastamaan niin kuin normaali tunneälyllä varustettu mies tekee.
      Nähtävästi miehesi on tapojansa orjallisesti noudattava joten perhe ja vaimo pidetään siksi , ei siksi että niitä rakastettaisiin.

      Jos aiot oman elämän ja oman rakkauden vielä löytää se löytyy vain ainoastaan jättämällä tämmöiset epakurantit yksilöt menneisyyteen.

      Se että ei pyydä edes anteeksi. kertoo millä tasolla kunnioittaminen sinua kohtaan menee.

      • Anonyymi

        Niin - jos vaikka myöntäisi että on itse tehnyt virheen omassa ajatusmaailmassaan ja antaisi tunnustusta toisenkin ajatuksille.Ei kestä sitä että nainen voisi olla viisaampi joissakin tilanteissa.


    • mirwa81

      kaikki lähtee anteekspyynnöstä liikkeelle. Ei suhteessa voi olla niin, että vain toinen nöyrtyy aina ja pyytelee anteeksi ja toinen ei pyydä anteeksi..kyllä on monilla äijillä niin paljon opittavaa naisista että en yhtään ihmettele miksi suomalaiset naiset hankkii ulkomaalaisen miehen itelleen ja kasvattavat lapset tämän kanssa..Koska moni ulkomaalainen on tosissaan suhteessa suomalaisen naisen kanssa ja osottavat tunteitaan ym. naista ja myös lastaan kohtaan..anteeksi pyydetään ja kotihommia tehdään myös miehen puolelta, ei pelkästään naisen puolelta!

    • biboa tapaillut

      Ei auttanut anteeksipyyntö, vaikka kyllä se mukavalle tuntui vuosien vaikeuksien jälkeen. Erittäin samankaitainen käytös kuin isolla osalla edellä kirjoitelleista. Se erotus kuitenkin, että pyysi anteeksi tekojaan ensimmäistä kertaa. Minä sitten jotenkin ajauduin taas tapailemaan häntä, niinkuin ennenkin. Jotenkin sitä halusi uskoa vielä tämän kerran olevan jotenkin erilainen kuin aiemmin.

      Kun tapaamisen aika lähestyi, niin alkoi samat selittelyt kuin ennenkin miksi ei voi nyt tänään tavata vaan vasta huomenna.. no se huomen tuli. Kun hän avasi oven, niin tunsin heti ettei asiat ole hyvin, eikä olleetkaan. Todella väkinäinen tapaaminen vaikka edellisellä kerralla ripustautui kaulaani todella kuumana. Samalla hetkellä vasta tajusin kuinka monta kertaa ex on jakanut itseään muille selkäni takana ja vain vähän ennen kuin on tavattu. Todella sairasta hommaa. Älkää hyvät ihmiset ruvetko seurustelemaan mt-ongelmaisten kanssa. Siinä ei hyvä usko riitä, eikä voimat. Menee vain omakin elämä helvetiksi..

      Niin, tämän lyhyen jutun opetus oli se, ettei se anteeksipyyntö mt-ongelmaiselta mitään oikeasti auta. Vaikka se vaikuttaa niin uskottavalta ja voikin jopa olla totta sillä hetkellä. Kun menovaihde ottaa vallan, niin ei niitä pysäytä mikään... :(((

      • jokainen on yksilö

        Aika leimaavaa 'mt- ongelmaisista'. Kuin sellainen käytös mikä ei itseä miellytä tai saattaa olla itselle pettymys, voitaisiin aina vain kategorisoida joksikin psyykkiseksi häiriöksi. Kyllä ne ns. terveetkin ihmiset käyttäytyvät joidenkin mielestä ennalta arvaamattomasti ilman että siitä pitäisi vetää mitään analyysejä. Ei kaiken voida olettaa menevän ennaltaarvattavasti ja jos/kun ei menekään niin joku tympääntynyt luokittelee sen psyykkiseksi oireeksi. Ehkä se on vain sen 'tulkitsijan' omaa luulottelua.


      • mietintää
        jokainen on yksilö kirjoitti:

        Aika leimaavaa 'mt- ongelmaisista'. Kuin sellainen käytös mikä ei itseä miellytä tai saattaa olla itselle pettymys, voitaisiin aina vain kategorisoida joksikin psyykkiseksi häiriöksi. Kyllä ne ns. terveetkin ihmiset käyttäytyvät joidenkin mielestä ennalta arvaamattomasti ilman että siitä pitäisi vetää mitään analyysejä. Ei kaiken voida olettaa menevän ennaltaarvattavasti ja jos/kun ei menekään niin joku tympääntynyt luokittelee sen psyykkiseksi oireeksi. Ehkä se on vain sen 'tulkitsijan' omaa luulottelua.

        Tasan yhtä kylmästi jättää aivan kuka tahansa riippuen tilanteesta.


      • beabeau

        Jaa, että kun ripustautuu 'ihan kuumana' kaulaan niin on jotenkin normaali tms. jos ei niin saa todella 'sairaan' leiman.. Kuulostaa vähän siltä kuin olisi hyväksikäyttö- ja mustamaalaustapaus. Pakkeja voivat antaa myös ihan ketkä tahansa tavalliset ihmiset.


    • boboa tapaillut

      Huvittavia kommentteja tuossa yllä... Puhutaan niin kuin tiedettäisiin jotain paremmin tietämättä tapauksesta yhtään mitään.

      Joo, ei "miellytä" tuo ex-tempore perseen jakaminen selän takana ihan sattumalta tavatuille tyypeille. Eikä ole kyse jättämisestä vaan sairaudesta. Siitä on ihan paperit ja lääkitystäkin, joten voitte kotipsykologit repiä tyydytystä siitä.

      On tuosta jutusta vuosien kokemus, josta totesin vain sen lopun. Enää en siihen lähde. Vaikea on täällä kostaa kellekään kun ei nimistäkään mitään mainita, eikä tulla mainitsemaan.

      • että silleen

        Kaikenlisäks ne raukat ja leimatut ihmiset jotka 'joutuu' käyttää jotain drugs'seja niin mikä ihme se aiheuttaa väsymystä ja lamaannuttaa tunne-elämää. Jos tää boboa tapaillut itse käyttäis jotain kyseisiä lääkekemikaalia ni ei varmaan enää ihmettelis kenenkään tunnereaktioita.


      • Anonyymi

        Kyllä tunnetaan kumpikin. Sinähän puolustit tätä huomaasi ettei se ole huomannut. Onko KIVAA RAKASTAA tälläistä huomaa!


    • ex-bipo

      Itse yritin avioliittoa bipolaarin kanssa.. Ei siitä mitään tullut..yhtenä hetkenä alkoi juominen ja lyöminen.. toisena se loppui kuin seinään ja kaikki oli ihanaa.. Samoin erittäin äkkipikainen ja ihminen näytti muuttuvan hetkessä ihan toiseksi. Ryyppäämistä kesti useita viikkoja pahimmillaan. Tänä aikana tyhjensi lapsilisät yms.. Suuttuessaan saattaa tehdä mitä tahansa ja maniassa alkoi juomaan kuin pesusieni.. Erohan siitä tuli, kun en kestänyt enää. Sitten ihmeteltiin että mikä minussa on vialla.. Siis anoppi ihmetteli.. kun en kestänyt huutoa, hakkaamista enkä epävarmaa oloa. Vasta avioliiton ohi mentyä minulle kerrottiin sairaudesta..

      • no drugs

        Olen pahoillani että sun suhde kariutui vaikka jaksoit yrittää. Se vaan on niin että ne kemikaalit kehossa alkoholi vaikuttaa ihmisen olo-tilaan ja tunne-elämään huomattavan paljon ja rajaavasti.


    • Kokemusta jopa

      Eli kaikki naiset on sitte sellasia depressejä ;)
      Jättävät kylmästi ja yllättäen.Ei sano suoraan vaan kylmä suihku päälle.

      • mökötysten mestarit

        Ei oo miehet sen viattomampia sitten siinä suhteessa. Niin ja ihan terveet vielä, mutta pettyneet aikaisemmin ja jos uuden ystävän suhteen pienintäkään epäilystä joutumisesta samanlaiseen tilanteeseen, mies pystyy kyllä myös todella tylyyn käytökseen ilman mitään selityksiä.


    • narsku...........

      Kannattaa tehdä jatkossa noita pöpialoituksia huuhaa-palstalle.

      • sen huomannut

        Ei tosiaan tarvi olla edes mielisairas niin kyllä ihminen pystyy kohtelemaan toista kylmästi ja olemaan toiselle ihmiselle kuin 'susi'. Se ei ole mitään uutta tässä maailmassa.


    • vahingoniloa :)

      Juu todettu on, että myös tyhmät jättävät kylmästi.
      Hetken huumassa, kun luullaan, että ruoho on vihreämpää aidan toisen puolen.
      Mutta välillä voi mennä myös ojasta allikkoon :D

      • Anonyymi

        Nuoret pillut tekevät sitä solkenaan


    • Bipoksidiagnosoitu.

      Huhhuh, kaikkea sitä kuulee. Monet juurikin syyttävät heti sitä kumppanin bipolaarihäiriötä kun ongelmia tulee eteen. Se on hyvä tekosyy sille, ettei itse tarvitse kantaa omaa osuuttaan vastuuta suhteestaan ja katsoa peiliin.

      Oma suhteeni loppui omasta aloitteestani, enkä ole katunut. Ja tasan siksi, että vuosi tolkulla sain kestää miehen alkoholiongelmaa, alistamista, puhumattomuutta, itsekkyyttä ja niin edelleen. Kaiken lisäksi hän piti itseään täydellisenä ja minussa oli kaikki vika. Ei tunnu hyvältä kun vuosien mittaan jokainen lupaus "parannuksesta" petetään heti kun myrsky on laantunut ja palataan lähtöpisteeseen. Siinä tulee olo, ettei toinen rakasta eikä pyydä aidosti anteeksi törttöilyään vaan pelaa jotain peliä saadakseen kumppaninsa jäämään luokseen

      Miehen tapa toimia oli sellainen että jos hän itse sanoi tai teki minulle jotain todella törkeää ja loukkaavaa ja luonnollisesti suutuin siitä, hän töllisteli ihmetellen ja kysyi olenko muistanut syödä lääkkeeni kun käyttäydyn niin sekopäisesti. Ei ollut mitenkään epätavallista että hän juorusi riitamme myös kavereilleen, jotka myöskin pitivät minua sekopäisenä hulluna ja miestäni täysin viattomana sekopään uhrina. Myös henkilökohtaiset asiani juoruttiin ihmisille, joille ne eivät kuulu.

      Ei siinä mitään, mutta olen aina lääkkeeni syönyt säännöllisesti ja mielialani on pysynyt vakaana. Katsoisin kuitenkin, että minulla on oikeus suuttua ja näyttää tunteeni jos minua loukataan tahallisesti ja vielä syytetään minua siitä. Eikä pyydetä anteeksi. Jos tätä jatkuu kovin pitkään vaikka pysyvää parannusta, luonnollisesti sellainen suhde jossain vaiheessa päättyy. Kun en sitten alistunut tahdottomaksi roskakoriksi, päätin suhteen.

      Tämän jälkeen exäni on ilmoittanut vihaavansa minua, koska olen jättänyt hänet noin vain. Olen myöskin kuulemma aiheuttanut hänelle "mielen romahduksen". Olen höyrypää, sekopää ja mitä vielä. Tietenkään minulle näitä asioita ei ole suoraan sanottu vaan taas selän takana kaikille mahdollisille ihmisille. Osa "ystävistänikin" on jäänyt pois kun ovat menneet uskomaan vain hänen versiotaan asioista, minähän se sekopää olen ja hän minun "uhrini". Olen yrittänyt sopia ja ehdottaa että olisimme kavereita - erostamme on melkoisesti aikaa - tuloksetta.

      Niinpä olenkin oppinut nykyisin nauttimaan elämästäni! =) Minulla on vapaus tehdä mitä haluan, yksi orastava uusi ihmissuhde aluillaan jopa. Kukaan/ketkään eivät ole minua jatkuvasti lyttäämässä, olen valinnut seurani hyvin. Tässä uudessa ihmissuhteessa on se ero, että minun ei tarvitse tuntea olevani koko ajan altavastaajana - olemme tasavertaisia. Vaikka minulla menisi joskus lujaa, en tosiaan kävelisi tästä suhteesta pois noin vain. Siksi että siinä on aitoa rakkautta.

      Joten ennen kuin haukutte sitä bipokumppanianne pitkin nettiä - katsokaa peiliin! Sieltäkin voi löytyä vastaus siihen, miksi exänne on lähtenyt kävelemään. Sillä jokaisessa suhteessa kumppanit jakavat vastuun suhteen toimivuudesta. Vastuuta ei sysätä toiselle, eikä sitä myöskään voi kokonaan omaksi kannettavakseen ottaa.

    • karua mutta totta

      On myös niitä joita on jo kouluaikoina kiusattu/juoruiltu/ leimattu sekopäiksi vaikka eivät todellisuudessa sitä olisikaan, mutta asuvat vain niin pienellä paikkakunnalla, jossa sisäänlämpiävät piirit edesauttavat ns. 'huonoon valoon' joutumista. Ihmisten pahansuopuus voi todella olla tyrmistyttävää ja se voi saada ihmisen uupumaan loppupeleissä.

    • sellaista...

      Minäpä jätin mieheni kylmästi tosta vaan enkä halunnut olla enää missään tekemisissä, ihan vaan siksi että mulle riitti se p*ska. Hän jäi kun nalli kalliolle, eikä voinut käsittää kuinka voin tehdä näin.

      Että kyllä näihin tällaisiin jättämisiin voi olla monenlaisia syitä. Jätetty voi olla se sairas, joka ei ymmärrä olevansa sairas ja alistavansa sitä joka sitten yhtäkkiä ottaa ja jättää.

    • mie voisin olla hiukan erimieltä, mie ite kärsin kaksuuntasesta mielialahäiriöstä, enkä oo ketään kumppaniani koskaan jättänyt, miut on jätetty joka kerta. tottahan se on, et kaksuuntanen mielialahäiriö vaikuttaa parisuhteeseen niin perkeleesti, ja vaikeuttaa vähän kaikkea, mutta mitä me sairaat sille mahdamme? mie oon ainakin saanut otteen tästä paskasta sairaudesta ja osaan sen kanssa elää, vaikka se vaikeaa onkin.

    • minä

      Sairastan itse bipoa ja olen jättänyt ihmisiä ja olen tullut jätetyksi. olen myös jättänyt ns. kylmästi ihmisiä mutta aina olen exäni kanssa jälkikäteen kertonut miksi se ero tuli yllättäen. Helppoa ei ole koskaan puolisoillani ollut kanssani, nykyisin olen naimisissa ja kaikesta ollaan selvitty ihan vaan sillä että tunnen sairauuteni niin hyvin että osaan hakea tarpeeksi ajoissa apua itselleni ja kumppanini on rakastava, jaksava sekä ymmärtävä ihminen. Ei kaikille tule ylilyöntejä maniassa, ylilyönnit johtuvat siitä ettei tutkiskella itseään ja tunnista oireitaan.
      Sanon vaan sen että ei se ole helppoa ole aina ollut ns.terveiden ihmisten kanssa olla turha on mitään tautia syyttää jos tulee jätetyksi kun joskus tulee vaan ettei toinen vaan kiinnosta millään tavalla jos ei kemiat kolahakkaan yhteen tai puoliso pahoinpitelee ryyppää ja pettää ei sitä tarviii sen enempää terveen ku sairaankaan ihmisen sietää kumppaniltaan.

    • roikkupaavo

      Jätin exän kommentien mukaan "kylmästi" . Olen kuullut oleva bipo, narsisti, psyko, minulla on kuulema ollut toinen nainen jne. Vaikuttaa että jotkut haluat keksiä itselleen selityksen. Totuus on se että ero oli onnellisinta mitä minulle on tapahtunut vuosiin. Eron jälkeinen kommentointi osoitti minun olleen oikeassa.

      • hmm.

        Mutta oletko ajatellut että on sellaisia jotka jättävät ihmisiä noin vain, kadoten, vaikka sen sijaan toinenkin kykenisi keskusteluun... Asiallisesti. Ettei se vastapuoli ole aina hankala.


    • No, eivät kaikki ole sellaisia. Itselläni on mielisairaus ja mieheni sairastaa kaksisuuntaista, rakkaus on silti todella vahvaa eikä kumpikaan ole jättämässä toista. Maniaa kyllä miehelläni on ollut monesti mutta silloin puoliso on tärkeimmässä osassa siinä asiassa että ei mene meno liian 'hulluksi'.

      Mutta siitä huolimatta, osanotto surullisesta tilanteestasi vaikkakin juttu on jo yli vuoden vanha :(

      • 357 mag

        kyl näit silti koko aika luetaan ja tulee uusia kommentteja,vaikka alkuperäinen teksti olisi vanha.itse olen lukenut vuosimalliin katsomatta parisuhdekeskusteluja,oman suhteeni katkettua.on kiva lukea mitä muille on sattunut ja millaisia neuvoja/mielipiteitä asiasta jaetaan.


    • Skimba

      Joo. Tuttu kuvio. Olen itse ollut ottavana osapuolena ja mies. Naisella siis kys sairaus diagnosoitiin. Ei halua edes pitää mitään yhteyttä nykyisin.

    • 34343432

      Turha paeta huonoa käytöstä sairauden piikkiin! Kaikki vastaa omista teoistaa loppupeleissä.

    • Anonyymi

      minulla avovaimoni löysi uuden rakkaan ja näytteli ettei mitään olisi, kun äitini kuoli. Kun hän tuli pois matkalta ei halannut, eikä muutenkaan halunnut läheisyyttä välillämme. Myöhäis iltaisia puhelin keskusteluja ja kun en saanut nukuttua kysyin kuka soitti, vastaus oli "en mää sunkaan puheluja kysy". Ystäviltä ja tuttavilta kuulin kun hän oli kehunut uudesta miehestään. Viikko äitini kuolemasta, hän vain sanoi muutavansa pois. Minä sain yksin jatkaa omaa surutyötäni. onneksi se nainen joka asui meillä poikansa kanssa on nyt muualla. Huomasin partempi ilman häntä, kuin hänen kanssansa. En tunne kylmempää ja itsekeskeisempää ihmistä tietää. Onnea hänen uudelle miehelleen.

    • Anonyymi

      Meillä kävi niin, että mieheni vuosia jatkuneet seurustelut toistuivat. Tulivat yllättäen esille kumpikin. Siinä välillä hän lupasi , ettei enää koskaan pettäisi. Luotin siihen, vaikka sieluni oli rikki. Tehtiin lapsi molempien toiveesta koeputkihedelmöityksellä. Meni joku vuosi ja pettäminen paljastui, oli alkanut jo ennen lapsen syntymää. Lähipiiriini sattui kuolemantapauksia samaan aikaan eikä terveyteni enää kestänyt paineita. Olen hyvin mukautuva ja toisia ennen itseäni ajatteleva ihminen. Siitä seurasi sairaalahoito ja sain bipo-diagnoosin vaikka olin vain masentunut.
      En jaksanut puolustautua missään asiassa vaan halusin lapselle ehjän perheen. Ahdistus oli valtava. Minä kuljin terapiassa ja mies laittoi kaikki toilailunsa sairauteni syyksi, ei mitään tukea. Erota hän ei missään tapauksessa halunnut.
      Lapsi on aikuinen ja tässä minä olen tuon miehen kanssa kulisseja pitämässä. Ennen noita petoksia olin terve, mutta koskaan ei mieleni enää parane. Eli tuollainen mies voi sairastuttaa käytöksellään. Sairauden puhkeamisellekin löytyy yleensä syy.

      • Anonyymi

        Niin - on vaikea kun joutuu henkisesti nujerretuksi - joskus ihan syyttään . Vain sen takia että jollakin oli huono päivä eikä tajua / ei kuulu tapoihin anteeksipyytely. Henkilökemiat voivat olla vaikeita aiheita ja jos vielä käytöstavat puuttuvat ja heikko sanavarasto niin lopputulos on surkea henkilön tunntetilan kannalta.


    • Anonyymi

      Eikö olekin parempi jättää kylmästi kuin tyytyä että se exä vielä roikkuu sinussa kiinni kertoen irstaita juttujaan.Haareminvalvojako olevinaan vai mikä lie .........ja vielä lapsetkin mukana.Parempi keskittyä omaan elämään ja pyytää vaikka rikosrekisteriotetta ettei sorru hyväsydämisyydessään ihan mihin vaan tuntemattoman ja mitään itsestään kertovan kanssa.Joitakinhan kiehtoo "salaperäisyys".

    • Anonyymi

      Aloitus on aika totta. Itsekin seurustelin ihanan ihmisen kanssa... mutta. Hän koki vielä ahdistusta siitä mitä oli tehnyt eli oli antautunut tai tyrkyttäytynyt hyväksikäytetyksi. Sama jatkuu aina vaan. Ahdistavaa oli minunkin kuunnella juttuja. Voisin itsekin käyttää, mutta ei! Rakastin ja yritin, paljon hyvää hänessä kuitenkin on, minun kohdaltani vain ohi.

    • Anonyymi

      Ei pidä yleistää. Ei se aina sairautta ole tuo että ihastuu muihinkin. Teot määrittää :) Aika moni ihastuu suhteiden aikana, etenkin pitkien suhteiden aikana myös toisiin, mutta ei niiden eteen tarvitse mitään tehdä. Ikävää yleistämistä.

      Toivotan kaikille sairauden uhreille kuitenkin tsemppiä ja onnea. Myötäelän kärsimyksessänne. Ei ole silti oikein yleistää että kaikki jotka jättää toisen on jotenkin mieleltään sairaita. Usein siihen löytyy syyt syvemmältä ja voi johtua elämäntilanteesta tai parisuhteen tilasta. Jos alkaa ihastumaan vahvasti muihin, voi jutella avoimesti kumppanin kanssa ja hakeutua terapiaan.

      <3 kaikkea hyvää syksyynne.

      T.nainen

      • Anonyymi

        Totta. Varokaa tinderiä myös. Siellä näitä kipeitä riittää. Ja tulee vain paha olla kun huijaavat. Olkaa varovaisia uusien ihmisten kanssa. Sairastuttavat teidät ja haluavat että alatte myös tuntea pahaa oloa :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Varokaa tinderiä myös. Siellä näitä kipeitä riittää. Ja tulee vain paha olla kun huijaavat. Olkaa varovaisia uusien ihmisten kanssa. Sairastuttavat teidät ja haluavat että alatte myös tuntea pahaa oloa :(

        Kiitos sinulle viisaista sanoistasi.Moni haluaa vetää sinutkin samaan suohon - ymmärtämättömyyttään vaikka ovatkin täysi-ikäisiä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe