Mitä kieliä suosittelisitte ja itse näistä käyttäisitte?Olen ostamassa 009-046 sarjaa, onko kokemusta merkeistä?
Kielet siis sähkökitaraan ja musiikkityyli metallia
-D´addario
-Ernies Ball
-GHS
kielet
7
55
Vastaukset
- Kielitiedettä
Onko kitarassa ollut aiemmin tuo sama setti? Voi nimittäin olla niin, että jos on ollut ohuempi e-kieli (042), joudut viilaaman satulaa jotta 046 kieli mahtuisi satulan uraan. Ei tosin vaikea homma ja onnistuu helpommin kuin alkaa viilaamaan ylä-e:n uraa. Huomattavaa on myöskin se, että myöhemmin ei 046-urassa 042 soi enää täysin puhtaasti.
Kaikki mainitsemasi merkit ovat hyviä ja on oikeastaan makuasia mitkä pistät. Merkki ei ole niinkään ratkaiseva kuin kielissä käytetty metalli. Nikkeli ja stainless steel kun ovat soundiltaan erilaisia, ja niiden avulla voi viilata soudia siihen suuntaan mitä hakee. - mah8
No mulla on toisessa kitarassa alkuperäiset ja toisessa D´Addarion, niin kun soittaa ilman vahvistinta niin alkuperäisessä metallisempi ääni ja D´Addariossa pehmeämpi. Ja eron huomaa myös vahvistimen kanssa. Alkuperäisessä on vissiin E-kieli 046 kun vertaa 046 kieleen.
- Skebaristi8093479278
Ihan varmaan toimivia noista kaikki, tosin GHS:merkkiä en ole tainnut käyttää mutta noita kahta muuta olen varmasti käyttänyt/kokeillut, ja ovat hyviä olleet.
D'addariota olen käyttänyt enempi kuin Ernie Ball merkkejä, mutta ihan hyviä molemmat. (siis silloin kun näitä käytin ennen kuin siirryin pinnoitettujen käyttöön).
Nykyisin käytän pinnoitettuja kieliä ja merkkinä Elixir (aika hinnakkaat tosin) ja myöskin teräskielisessä akkarissa kokeilin Fenderin pinnoitettua ja sekin toimii.
Itse olen siis pitäytynyt tuossa Elixir merkissä ja välistä kokeilen muitakin ihan että tietää missä mennään. (noi Elixirit jakaa mielipiteitä aikas tavalla miltei silleen, että joko niistä tykkää tai ei).
Tuossa jo edellinen vastasi mm. että materiaali vaikuttaa soundiin jne. eli tämäkin kandee huomioida.
Itellä on kitaroita hankittaessa niissä ollut monissa kiinni 009 alkaen setti jonka paksuin on ollut tuo 046, näihin olen suoraan vaihtanut sitten 010 - 046 tai tais yksi olla jopa 052 paksummillaan ja ei ainakaan mun tarvinnut viilata satulaa mutta intonaatiota tietysti joutu säätämään ja myös tietysti hieman jousia (jos kyseessä ollut kammellinen talla).
Mutta näissä kieliseteissä ja niiden merkkeissä pitää vaan hakea se oma mikä itseään miellyttää ja se löytyy puhtaasti kokeilemalla erillaisia settejä ja niissä olevia materiaaleja sekä jos niissä on ns. pinnoituksia kuten Elixirissä.
Ite tykkään 010 alakavasta setistä ja tuollainen hieman paksumpi kielen paksuus ainakin mun mielestä tuo soudiin lisää ja toimii mulla paremmin eikä se pendailut sun muut jutut siitä ole kärsinyt.
Noilla kaikilla merkeillä voi ihan hyvin soittaa metallia kuhan nyt ei laita sitten mitään ns. jazz-kielisettiä kiinni (jazz-kielisetillä tarkoitan sellaista kielen pintaa joka on sileä elikkä se kielen pintapunos on hiottu tasiaseksi).
Mutta hakemalla se löytyy ja kyllä noilla merkeillä pitäs hyvin pärjätä.- mah8
Mikä ero sit on tavallisilla ja pinnoitetuilla? Ne kestää paremmin mutta ulkonäkö? Huomaako eron silmillä?
- Skebaristi8093479278
mah8 kirjoitti:
Mikä ero sit on tavallisilla ja pinnoitetuilla? Ne kestää paremmin mutta ulkonäkö? Huomaako eron silmillä?
Pinoitetuissa on sellainen erittäin ohut polymeeri pinnoite (polymeeri on sellaista ns. muovia).
- kestävät paremmin
- ulkonäkö ei nyt ainakaan mun silmiini poikkea eli näyttävät aika samanlaisilta kuin muutkin
- kun niissä on se pinnoite niin käsistä lähtevä hiki- ym. ns. lika ei mene sen kielen punoksien väliin kun siinä on se pinnoite.
- Jotkut sanovat että noiden soundi olisi jotenkin tuhnumpi, minä en sellaista pahemmin ole huomannut eli ihan tarpeeksi hyvältä soundaavat.
- tuntuma voi ihan alussa tuntua ns. "liukkaamalta" mutta ainakin itse noihin totuin ja eikä se ero nyt mikään iso edes ole
Nanoweb on se ohkaisempi pinnoite ja Polyweb on se vähän paksumpi pinnoite.
Muutamat muutkin kielien valmistaja tekevät pinnoitettuja kieliä esim. Fenderiltä näitä löytyy ja ovat aika uutta Fenderin kielissä ja onhan noita muitakin, hieman se pinnoite tapa saattaa poiketa eri merkkien välillä.
Tuosta Elixiristä löytyy tietoa http://www.elixirstrings.com/whycoatedstrings/index.html
Kieliä kandee testailla erillaisia ja sieltä sitten löytyy se kullekin soittajalle oma mieluinen setti. - nollakasi
08 on suosikkini. Kapea kitarankaula ja keskisuuret räpylät. D addario oli kivan heleästi soiva setti. Dean markejotain soivat upeasti, mutta olivat hinnakkaampia. Ei tarvinnut tehdä mitään satulalle, mutta tallaa piti laskea alemmaksi.
Jostain syystä 08:ssa kutoskieli menee helposti out off controll.
- Love Rock
Ernie Ball Regular Slinky Nickel Wound .010 - .046 toimii omassa Tokaissa mainiosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996204
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804812Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv993082Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302902Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262145Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191526Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371091Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?911079Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311006- 48784