Olen menossa syksyllä 2012 au pairiksi USA:han. Onko kellään kokemusta? En tunne ketään, ketä olisi joskus ollut au pairina missään. Ystäväni on tälläkin hetkellä vaihto-oppilaana norjassa, mutta sitä ei kyllä voi mitenkään verrata tähän. Sama henkinen vaikeus kylläkin.
Olen lukenut paljon netistä tästä, mutta todella vähän omia kokemuksia olen kuullut. Olisi kiva saada kuulla rehellistä ja rohkeaa palautetta :) Sinne minä kyllä menen, mutta miten valmistautua?
Lukioni terveydenhoitaja kertoi minulle, että minun on otettava 3 ruisketta hepatiittia vastaan. Onko muista ruiskeita, mitä minun on suositeltavaa ottaa? Entä vakuutukset? Mikä on kannattavaa ottaa?
Sitten asiat, jotka minua myös kiinnostavat on hinnat tuolla maailman toisella puolen :) Onko hinnat samaa luokkaa kuin suomessa? bensa, ruoka, vaatteet yms.
Jos tuon vuoden jälkeen mahdollisesti viihtyisin niin kovasti, että haluaisin jatkaa siellä opiskelua niin kuinka se sitten sujuu? Saako uuden viisumin helposti? Maksaako opiskelut siellä maltaita, ja saako sieltä suomalaisena opintotukea?
Olisi todella hienoa jos joku vastaisi johonkin edellä mainittuihn kysymyksiin :)
Au Pairiksi USA:han
29
3958
Vastaukset
- vööbhsl
Ilouutinen sinulle ;) Amerikassa kaikki on PALJON halvempaa !! Mutta muut asiat ei sitten olekaan niin hyvin.... -.-
- mikaela.s
heii, mäki oon menossa (luultavasti) amerikkaan syksyllä 2012 :)
mietin et pitäiskö mennä jonnekki muualle ku amerikkaan, ku jotkut sanoo sillee et: no eihän tuolla amerikassa oo mitään aitoa ja näin... mutta oon aina halunnu mennä sinne, ja en usko että sitte myöhemmin tulee mentyä, jos ei nyt mee. :P- miiiimu
hei, oon kans miettiny et lähen nyt tässä ku kirjotukset on ohitte, ni jenkkilään au pairiks, mut vielä tällä hetkellä painiskelen että lähenkö culturalcaren vai euraupairin kautta... ja oisin siis tosin jo lähössä (toivottavasti ) heinäkuussa 2012. mietin vaan että ootko ite menossa mitä kautta?
- ajnipp
miiiimu kirjoitti:
hei, oon kans miettiny et lähen nyt tässä ku kirjotukset on ohitte, ni jenkkilään au pairiks, mut vielä tällä hetkellä painiskelen että lähenkö culturalcaren vai euraupairin kautta... ja oisin siis tosin jo lähössä (toivottavasti ) heinäkuussa 2012. mietin vaan että ootko ite menossa mitä kautta?
mie myös suunnittelin lähteväni loppukesästä tai syksyllä jenkkilään aupairiksi! ite meinasin luutavasti culture caren kautta! :)
- miiiiimu
ajnipp kirjoitti:
mie myös suunnittelin lähteväni loppukesästä tai syksyllä jenkkilään aupairiksi! ite meinasin luutavasti culture caren kautta! :)
ootko siis jo lähettäny hakemuksen ja alottanu perheen etsinnän, vai mitenkä ku alkaa iskeä epätoivo, ku halusin alunperin päästä lähtemään jo heinäkuun alussa, mut vaan yks perhe on ottanu yhteyttä...
Juu, itsekin kuullu juttua vähän sieltä ja täältä mutta kyllä mä sinne oon kuitenkin menossa :) toinen vaihtoehto vois olla australia mutnojoo katsotaan :D onneks on vielä aikaa miettiä ;)
- plöö
http://tiinaoverseas.blogspot.com/
http://elisa-au-pairvuosi.blogspot.com/
http://newyork-iloveyou.blogspot.com/
tuossa pari tosi kivaa auppariblogia. niistä löytää paljon tietoa ja näkee sitä ihan arkeakin :) tosin nuilla tytöillä (varsinki kahella vikalla) on käyny sairaan hyvä tuuri paikan suhteen joten ei kannata olettaa et itseki pääsis nyciin. ei meinaan sielä kovin paljo perheitä oo :)
itsekin mahdollisesti suuntaan au pairiks syksyllä -12. ootko sä miettinyt jo järjestöä? mä oon arponu cultural caren ja euraupairin välillä ja tällä hetkellä jälkimmäinen kuulostaa sopivammalta mulle. tosin mieli saattaa muuttua vielä koska molemmat tuntuu toimivan hyvin :)Oon joo ajatellu tota cultural carea, mut euraupair näyttää myös tosi lupaavalta! pitääpäs tutkia asiaa vielä tarkemmin :)
- londonaupairrr
Tarviit ainakin ne hepatiittirokotukset joo, kannattaa ottaa samantien Twinrix, eli saat sen A- ja B-hepan samaan syssyyn. Kannattaa sitten varautua tarpeeks ajoissa näihin rokotuksiin, koska se kolmas, ja viimeinen, piikki laitetaan vasta 7 kuukautta ensimmäisen jälkeen. Tietääkseni rokotustodistuksen tarvitset sitten järjestölle, mutta se kai hoituu samalla koska tarvitset myös lääkärintodistuksen jne. Mun mielestä mikään muu rokotus eil ole pakollinen, mutta sitten järjestöltä kyselemällä saat tarvittavat tiedot kyllä. Ja kannattaa jäykkäkouristukset ja muut perusrokotukset laittaa kuntoon myös, jollei ole jo.
Vakuutuksista otat hyvin kattavan matkavakuutuksen, joka kattaa kaikki terveydenhoito- ja lääkekulut. Ja kenties matkatavaravakuutuksen? Cultural Carella/ EF:lla taitaa ainakin olla joku oma Erika-vakuutus mitä ne tyrkyttää siinä ohessa, muttta henkilökohtaisia kokemuksia ei ole siitä. Hyvän vakuutuksen saat mm. IF:stä ja Tapiolastakin tms.. En tiedä vaatiiko järjestöt aupaireilta jotain muutakin vakuutuksia, koska itse olen yksityisenä Englannissa ja mun mahdolliset tunaroinnit menee ainakin perheen kotivakuutukseen ja sairaanhoitokulutkin on täällä ilmaiset. . Mutta tosiaan, itsekin harkitsin Jnekkejä ja tutkin asiaa, mutta olen iloinen että päätin tulla tänne Britteihin.
Jenkeissä on halvempaa. Perus ketjuliikevaatteet, bensa jne. ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Opiskelusta en juurii osaa muuta sanoa kuin, että kalliiksi tulee ellet saa stipendiä jostain. Myöskään minkäänlaista opintotukea et tule Jenkeistä saamaan, kuten paikallisetkaan eivät saa, sosiaaliturvat ihan vituillaan. Suomesta saatat saada Kelalta.
Toivottavasti jotain hyötyä nyt oli :) - ....................
Jenkeissä ei ole mitää sosiaaliturvia, koska se ei ole eurooppa. Siellä opiskelusta maksetaan satoja tuhansia ja ihmiset jätetään kuolemaan jos ei ole terveysvakuutusta ja yli puolella amerikkalaisista ei ole, koska vakuutus on hiton kallis! Köyhät on köyhiä ja rikkaat rikkaita. Ei ole mitään asumistukea, opintotukea ja vastaavia, jos ei ole rahaa niin asut kadulla. Se on todellakin jotain ihan muuta kuin Suomi. Ja siis opiskelu maksaa todella paljon. Siitä on varmaan turha haaveilla ellet ole rikas. Mutta au pairin "palkka" pitäisi kivasti riittää vaateostoksiin ja muihin ja kunhan on vakuutus kunnossa niin kaikki on hyvin :)
- XOXO-NYC
Ihan vaan tiedoksi. Ketaan ei jateta ilman hoitoa, jos ei ole vakuutusta taalla Amerikassakaan. Samaa hoitoa annetaan kaikille, myos kaikille ulkomaalaisille. Itse olen sairaalassa ollut New Yorkin lahella sairaalassa toissa.
Totta, taalla ei ole kaikilla vakuutusta ja ne on todella kalliita. Myos vakuutuksetkaan ei korvaa kokonaan hoitoa yleensa, vaikka simulla sellainen olisikin. Jos olet amerikkan kansalainen, olet oikeutettu ilmaiseen ja todella hyvaan vakuutukseen. Taalla on myos ilmaiset asunnot varrattomille, kannykat ja foodstamps, jos vaan hakee ne sosiaali huollosta. Kaikki ei valttamatta halua menna "ilmaiselle". Jos olet hyva tuloinen tai ulkomaalainen ( tai laittomasti maassa oleskeleva) niin joudut itse kyllakin maksamaan vakuutuksesi. Monesti tyonantaja maksaa vakuutukset tyontekijalle.
Muutenkin ihmiset ovat avuliaita toisllleen ja kohteliaita vahavaraisempiakin kohtaan. Kouluissakin kerataan ja opetetaan hyvantekevaisyyteen jo toisella luokalla. Lapset keraavat kuivaruokaa ja lahjakortteja vahavaraisille ja vievat " soup keittioihin kerran kuussa. Jouluksi kerataan lahjoja, talveksi takkeja...
- viiisasooon
Opintotukea saa kyllä kelalta, mutta opiskelu siellä on niin kallista ettei se summa riitä mihinkään. Ennemmin kantsii tehdä niin, että hommaat opiskelupaikan Suomesta ja lähdet sitten vaihtoon takaisin sinne. Sillon saat stipendejä sun muita avustuksia täältä mukaan opintotuen lisäksi.
- fasdfdsafdas
Olen itse täällä opiskelijana, eikä se ole mitään mahdotonta.
pääset maahan aupairina J-1 viisumilla, jonka saat paperisodan kautta vaihdettua F-1 viisumiin, joka on opiskelija viisumi täällä paikan päällä, eikä sinun pidä tätä varten lähteä takaisin suomeen haastatteluun. Tämä paperisota muutos maksaa n. 500 dollaria. Mutta ennen kuin voit hakea muutosta J viisumista F viisumiin, pitää sinun olla hyväksyttynä kouluun. varaudu myös käännätyttämään kaikki kouluun liittyvät paperit englanniksi, jotka maksavat. Siitä en ole varma pitää sinun olla kykeneväinen todistamaan rahavarasi, kun teet viisumiisi kirjain muutosta. itse kun hain F viisumia, piti minun todistaa että tililläni on ensimmäisen vuoden lukukausimaksu 15% siitä enemmän kaikkeen muuhun.
Tänne kun pääsee kouluun, saa toisena vuotena hakea scholarshippejä täältä tai suomesta, sekä on han tietenkin meillä kelan opintotuki, sekä opintolaina jos haluaa.
Jos pääset hyvään kouluun täällä, he tietävät mitä sinun pitää tehdä ja koska, sekä neuvovat sinua tosi paljon. kannattaa aloittaa tämä prosessi hyvissä ajoin, koska paperityöt täällä kestävät.- nakkipaaa
Hei, saanko udella missä koulussa olet ja paljon tuo sun lukukausi/vuosimaksu on suurinpiirtein? Itsekin olisin ehkä kiinnostunut opiskelemaan englanninkielisessä maassa ja Jenkit on hyvä vaihtoehto mikäli mitenkään rahkeet (lue;rahat) riittäisi...
Ja aloittajalle; Kannattaa vertailla järjestöjä. Toi Cultural Caren Erika-vakuutus maksaa sulle lisää monta sataa.. Kun taas esim. euraupairilla kuuluu tosi kattava vakuutus siihen ohjelmamaksuun. Itse varmaan lähtisin euraupairilla, CC:llä on enemmän rahastusta koko touhu..
- Annishka
itse olin viime vuoden au pairina ja hyvin meni:) luin nyt jo loppuun kirjotettua blogia http://ninainnyc.livejournal.com ja tykkäsin:) ja googlaamalla löytyy paljon lisää. Itse olin New Jerseyssa ja oli elämäni paras vuosi! Kyllä se USA on kokemisen arvoinen!
- auppari_uk
Olin n. puolivuotta Cultural Caren listoilla kunnes heittivät mut pois ohjelmasta koska olin joutunut sairaalaan hoidettavaksi ja lisäksi ne näkivät mun tilanteen sellaisena etten kykene työskentelemään turvallisesti perheessä.
Sanoivat tosin että maaliskuussa voidaan uudestaan katsoa tilanne, mutta sekään ei takaa mitään. Vaikka kaikki lääkärintodistukset oli ja lääkäri selittänyt että mun arki on ihan normaalia, ainoa mikä on niin vuosittain kontrolli.
Lisäksi Cultaral Caren kautta au pairin taskurahasta maksetaan veroa (2%) mitä ei kuuluisi tapahtua, koska kyseessä on taskuraha.
CC:n kautta tietty on lomakkeet mukavempi täyttää kun ovat nykyään sähköiset ja matching-prosessia hyvä seurata extra-netistä ja voit itsekin vaikuttaa perheen valintaan.
EurAuPair taas käyt haastattelussa joka on paljon no laajempi kuin CC:llä on ja täytät paperit käsin sekä saat muutenkin isomman kasan tehtäviä, jotta perhe saa susta paremman kuvan. Esim joudut kirjoittamaan 2 sivun mittaisen host-family letterin. CC:n puolella ei rajoitusta ollut.
EurAuPairin vakuutus kuuluu ohjelmamaksun hintaan joka sisältää samat asiat kuin ERIKAN LISÄVAKUUTUKSESSA. Eli toisin sanoen sanoisin että EurAuPair ei rahoita samalla tavalla kuin CC, mutta EurAuPairin henkilökunta ei olekaan niin aktiivisesti sinua opastamassa.
Itse kehottaisin silti menemään EurAuPairin kautta jos haluaa lähteä koska tämä järjestö ei tunnu läheskään niin rahoittavalta. Lisäksi mitä olen ymmärtänyt niin EurAuPairin kurssillä New Yorkissa yövytään hotellissa kun CC:llä on omat tilat jossain kauempana Citysta jossa ei ole mitkään hääppöiset sängyt/petivaatteet tai ruokakaan sen puoleen.
Mitä olen ymmärtänyt EurAuPairista vielä niin itse ei kai perhettä saa valita että se on perhe joka valitsee sut, mutta paikan päällä sitten saat toki vaihtaa jos syyt on pätevät.
Itse meinasin yrittää USAn EurAupairin kautta mutta laiskuus iski papereiden täytössä ja nyt ollaan yksityisesti lähtössä Britteihin. - usaaupair10
Suosittelen Allianssin kautta menemistä. Parhaillaan täällä ja kohta vuosi ohi, ristiriitaiset tuntemukset.
- plöööö
haluisitko kertoa lisää allianssista aupparijärjestönä? :)
- rhaehtrhtryjtr
Menin AupairInAmerica ohjelman eli Allianssin kautta. Luotettava järjestö oli. Toisin kuin kaverini järjestö(oli joku Euraupair tai Culture care) Perhe oli täys seko(itse olin todistamassa tilannetta) ja he heittivät kirjaimellisesti suomalaisen kaverini pihalle. Kamat piti laittaa kasaan ja lähteä, edes kännykkää ei saanut käyttää että olisi jollekin voinut ilmoittaa, onneksi olin juuri hakemassa häntä vkl meille, kun ei autoa saanut käyttää kuin 2kertaa viikossa.. Muuten olisi jäänyt keskelle Detroitin metikköä missä asusteli ja ketään tuttuja ei ollut ympärillä. Siitä sitten lähti aikamoinen sota järjestön ja host-perheen välillä ja voin kertoa, järjestö vähät välitti, tyttö ei saanut viimeisen viikon palkkaa, hostisä uhkasi kaikkia oikeuskanteella. Ainut joka oli tytön puolella oli alueen Councelor, aivan ihana tyyppi. Mun perhe ja toinen perhe(äiti lakimies) soittelivat konsulaatteihin ym järjestön pomoille mutta ei mitään apua tullut. Rematchiin olisi joutunut asumaan saman järjestön toisen perheen luona ja päivystää kotona kotipuhelimen vieressä jopa 3viikkoa(näin sanoivat itse) josko joku perhe soittaisi.. Yritin sanoa että mulla on kännykkä ja voi asua meillä mutta eivät tietenkään suostuneet kun eri järjestön kautta oltiin. Vaikka mun hostperhe ja toinen oli puoliksi suomalaisia että olisi tuntenut olonsa hieman mukavammaksi. Tyttö joutuis sitten maksamaan omat lennot kotiina ja aupparointi jäi siihen. Hullu hostperhe oli saanut ainakin 4aupairia ja kaikki lähteneet kotiin muka "koti-ikävän" takia. Hassua kun ei ollut järjestö aikaisemmin miettinyt miksi kaikki lähtee kotiin..
Eli ei tod. suosittele muuta kuin Aupair In America Allianssin kautta lähtemistä. Nimittäin toisesta järjestöstä ei saanut mitään tukea, itsekin soittelin järjestön pomoille ym ja olivat erittäin ylimielisiä, ketään ei kiinnostanut tytön vointi, kunhan eivät itse menettäneet rahaa ja saaneet oikeusjuttuja(lie mistä isä olisi syyttänyt, sekopää kun oli..) - usaaupair10
Nykyään kaikkien aupairien täytyy maksaa veroa. Se on vuodessa noin 400 dollaria. Tämä laki/asetus tuli voimaan huhtikuussa 2011.
Minulla ei siis ole kokemusta Allianssin kautta perhettä etsiessä, koska löysin perheeni aupairworldin kautta. Asiat sujuivat hyvinkin nopeasti, kaikki liitteet kun olin laittanut järjestölle, viikon päästä sain ajan viisumihaastatteluun ja 1,5kk perheen löytymisestä olin Amerikassa. Tapaamme mun alueella asuvien aupairien kanssa kerran kuussa ja community counsellor soittelee kuukausittain ja pyytää kahville/syömään/jutteleen. Hyvin on pidetty huolta ainakin minun kohdalla, muilla voi olla toisenlaisia kokemuksia. - conair92
Moi!
Oon CC:n kautta au pairina tällä hetkellä ja oon extendaamassa eli oon vielä vuoden jälkeen 9kk lisää :) Eli mun mielestä kannattaa lähteä jos vaan on yhtään halua! Mut tarvii sit kyllä varautua henkisesti rankkaan vuoteen.
Mun blogia voi lukea täältä:
riikkaintheusa.blogspot.com
on vähän toi kirjotusinto lopahtanu mut meinaan laittaa sen uuteen nousuun :D - minnn
Itellä on suunnitelmissa lähteä au pairiksi jenkkeihin ens kesällä kunhan on lukio suoritettu. Vielä on vähän auki et kumman järjestön (eur au pair & cultural care) meen ja oonki tässä parhaillani hoitanu noita hakujutskia molempien kautta.
Samalla perustinki blogin (jossa ylläri on vasta vaan yks postaus) missä sitten kerron hakuprosessista ja myöhemmin sitten ite siitä vuodesta :)
awayfromhomeminna.blogspot.fi/minua kiinnostaisi lähteä muutamaksi kuukaudeksi aupairiksi, onko se mahdollista vai vaaditaanko se vuosi?
- mie18
superpallo10 kirjoitti:
minua kiinnostaisi lähteä muutamaksi kuukaudeksi aupairiksi, onko se mahdollista vai vaaditaanko se vuosi?
Järjestön kautta vaaditaan vuosi.. Josset sitten mene laittomana 3n tai 6n kk turistiviisumilla perheeseen töihin. Kaveri meni 6kuukaudeksi turistiviisumilla jenkkeihin au pairiksi,..
- usassa
jenkeissä vaaditaan se vuosi.
- moromoro2
yksityisenä voi mennä lyhyemmäksi aikaa jos haluaa
- usassa
Näin voi tehdä, mutta virallisesti tämä on laitonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1117686
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1215327Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1213554Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293547Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352584Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3571544Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?971530Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?691381Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366