Minulta on muutama nainen kysynyt, onko minulla kokemusta työelämästä.
Olen viime aikoina mietinyt kysymyksen mielekyytä, koska ihmiset eivät käytäydy samalla tavalla työpaikalla kuten kotona. Esimerkiksi, jos mies menisi juovuksissa työpaikalle rähjäämään, niin siitä olisi seurauksena lopputili samana päivänä. Mutta kotona mies voi kohdella naista väkivaltaisesti montakin vuotta, ennen kuin nainen päätää erota.
Mainitu esimerkki osoittaa, että työelämän kokemuksella ei ole parisuhteen kannalta suurtakaan merkitystä.
Toinen mieleeni tullut ajatus on entisen ajan elämä maalla. Silloin miehellä ei ollut muuta kokemusta "työelämästä" kuin peltotyö isänsä kanssa. Ja kuitenkin naise menivät naimisiin sellaisten kanssa.
Olen itse ollut työkyvyttömyyseläkeellä nuoruudesta asti. Voidaan sanoa, että ainoa kokemukseni työelämästä oli muutaman viikon pituinen työkokeilu. Kaupoissa käynti on antanut jotain havaintoja työelämästä.
Onko eläkeenä olo este elämänkumppanin saanille?
Työelämän kokemuksella merkitystä?
4
108
Vastaukset
- moni asia vaikuttaa
Ehkä löydät naisen, jolla olisi samantapainen elämäntilanne kuin itselläsi, niin ymmärtäisitte toisianne parhaiten. Samanlaiset kokemukset yhdistävät ja helpottavat yhteiselämää.Työelämään vahvasti suuntautuva nainen saattaa ajatella asioista eri tavalla kuin sinä, hänen harrastus- ja kaveripiirinsä ovat toisenlaiset, hän on kiinnostunut erilaisista asioista kuin sinä.
Kysyessään työkokemuksiasi naiset arvioivat, onko teillä yhdistäviä asioita niin että suhde voisi toimia. Yhteistä voi olla myös harrastukset ja muu vapaa-aika, mutta erilainen päivärytmi voi tulla ongelmaksi. Ongelma voi olla myös, jos taloudellinen tilanne on hyvin erilainen. Hyvin monet eläkkeellä olevat ovat myös onnellisesti parisuhteessa. Eläkkeelläolo ei ole este, ja enemmän merkitsee elämäntapa ja se miten mukavaa yhdessäolo on.
Maanviljely on työtä, jolla hankitaan elanto. Myös monet kotona tehtävät työt ovat työtä, vaikka ei mennäkkään töihin kodin ulkopuolelle. Esim. etätyöt tietokoneella, kirjailijat, perhepäivähoitajat jne. Joten kodin ulkopuolinen työ ei ole ainoaa työelämää. Sanoisin työelämäksi elämää, jossa otetaan pitkäjänteisesti vastuuta jonkun homman hoitamisesta. Sellaista elämää voi kai olla eläkeläiselläkin.
Sinua arvostetaan, jos itse arvostat itseäsi, ja elämänkumppanin löytymiselle on tärkeää, että pystyt uskomaan itseesi ja luottamaan siihen että olet tarpeeksi hyvä sellaisena kuin olet. Parin löytämiseksi on myös nähtävä jonkinverran vaivaa ja uskaltaa tehdä aloitteita.
Tuota juopottelulausetta kysymyksessäsi en ymmärrä, miten se liittyy parisuhteeseen. Juopottelu heikentää mahdollisuuksia yhtälailla työelämässä kuin ihmissuhteissakin. Itse olen aina karttanut miehiä, jotka vaikuttavat viinaan meneviltä. Jos haluat parisuhteen, niin pidä alkoholinkäyttö vähäisenä, AINA. On totta, että naiset saattavat sietää pahojakin ongelmia suhteissaan ennen kuin pystyvät eroamaan, mutta kukaan ei kuitenkaan tietoisesti aloita suhdetta jossa on odotettavissa ongelmia esim. alkoholin kanssa. - landepaukku---
En kommentoi nyt muuta osaa kirjoituksestasi kuin tuota maanviljelykseen liittyvää. Niin isäni kuin moni sukupolvi ennen häntä sai elantonsa maanviljelyksestä - ja vaikka Suomessa maatalous on nykyään lähes kirosana, olen ylpeä maalaisista juuristani. Lapsuuteni maatalossa viettäneenä voin kertoa, että maanviljely ei ole pelkkää "peltotyötä isän kanssa". Se on niin fyysisesti kuin henkisesti raskasta työtä - kuten moni muukin yksityisyrittäjäpohjalta lähtevä työ.
Ilmeisesti sinun silmissäsi sana maanviljely nostaa vanhoja Suomi-leffojen kuvajaisia heinäladossa peuhaavista pehtooreista ja tuvan portailla nysväävistä peräkammarin pojista..?
Itse arvostan kaikenlaista työntekoa, kunhan sen tekee kunnolla ja itseään arvostaen. Ei tarvitse olla maisteri tai insinööri ollakseen fiksu ja työteliäs ihminen. Olen hyvin työorientoitunut ja pakko sanoa, etten osaa kuvitella itseäni seurustelemassa ihmisen kanssa joka ei jaa samoja asioita kanssani - ja työnteko on yksi niistä. > Mainitu esimerkki osoittaa, että työelämän kokemuksella ei ole parisuhteen kannalta suurtakaan merkitystä.
Et sinä tuolla yhdellä esimerkillä voi todistaa ettei työelämän kokemuksella olisi merkitystä, se oli vähän kaukaa haettua, vaikka sinänsä varmasti totta.
> Onko eläkeenä olo este elämänkumppanin saanille?
Ei varmasti ole este, mutta työtä tekemättömiä ihmisiä yleisesti vieroksutaan. Se johtuu siitä, että ihminen yhdistää automaattisesti työttömät laiskoihin, osaamattomiin, köyhiin, jne. Ne taas ovat sellaisia ominaisuuksia, mitä mieheltä ei haluta. Työkyvyttömyyseläke taas ilmaisee että kaikki eivät ole aivan kunnossa, verrattuna keskivertomieheen.
Toivottomaksi ei kannata ryhtyä, naisia kyllä riittää, joille työkokemuksella ja työssäkäymisellä ei ole merkitystä. Kunhan vain muistat että tuo on monille tärkeä asia ja siten rajaa kyllä naisjoukkoa reilusti.- keijo85xx
No ootpa pöljä, Naiset haluavat tietää mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut ja paljonko rahaa teet vai ootko tommonen luuseri. Luulis olevan sanomattakin selvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780