Laihduttaminen 15 vuotiaana

15weelaihduttaja

Eli oon 15v, ja haluaisin eroon jenkkakahvoista ja vatsan alueen rasvasta. Olen lukenut että tässä iässä laihduttainen on väärin ja vaarallista ja tarpeetonta ymsyms. Eli miten saisin poltettua rasvaa vaikuttamatta lihasten kehitykseen ja pituuskasvuun? Ruokavalioon en voi 100 prosenttisesti vaikuttaa, koska ruuan ostaa vanhemmat ja jos äiti päättää tehdän parin päivän satsin rasvaista lasagnea niin muuta ei ole tarjolla.

Ps. "Älä sitten laihduta" - vastaukset on jo kuultu, turha niitä tännekkin tunkea.

16

2512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15weelaihduttaja

      Hiilihydraattipitoisten ruokien vähentämisestä on ollut puhetta. Millä kannattaa korvata hiilihydraatit?

      • oma valinta

        Huonot hiilarit korvataan hyvillä hiilareilla, osa proteiinilla.

        Pituus ja paino?

        Syöt mitä on tarjolla, mutta lisäät liikuntaa. Jep, joudut ihan oikeasti liikkumaan kunnolla.

        Jos olet oikeasti ylipainoinen (mitä epäilen) sulla tippuu kilot kun et syö niin paljon kuin ennen. Vähennät annoskokoja. Siihen lisäksi liikunta.


      • oma valinta
        oma valinta kirjoitti:

        Huonot hiilarit korvataan hyvillä hiilareilla, osa proteiinilla.

        Pituus ja paino?

        Syöt mitä on tarjolla, mutta lisäät liikuntaa. Jep, joudut ihan oikeasti liikkumaan kunnolla.

        Jos olet oikeasti ylipainoinen (mitä epäilen) sulla tippuu kilot kun et syö niin paljon kuin ennen. Vähennät annoskokoja. Siihen lisäksi liikunta.

        lisäys...

        Huonoja hiilareita ei korvata, ne jätetään syömättä! :)


    • 15weelaihduttaja

      No kun en ole ylipainoinen, vaan on vaan noi vatsan alueen makkarat ja jenkkakahvat. Minkälaista liikuntaa suosittelet?

      • Lenkille, lenkille,

        Aerobista liikuntaa.

        Kunnon kävely- ja juoksulenkkejä. Kävely 6-7 km tunnissa ja hölkkäilyä 8-10 km tunnissa. Ja siis tunti kerrallaan. Yksi lepopäivä viikossa. Kunnon mukaan. Aloita kävelyllä ja kun kunto on noussut, siirry varovasti hölkkäilemään.

        Vesijuoksu on myös tehokasta. Pyöräily ei niinkään, sillä moni vapaamatkustaa sillä pyörällä.

        Pyri liikkumaan kunnolla tunti päivässä. Mutta puoli tuntiakin on parempi kuin ei mitään.

        koska olet normaalipainoinen, sun läskinlähdetyksesi menee ihan vituralleen jos vähennät terveellisen ruuan syömistä.

        Älä syö mässyjä, siihen voit vaikuttaa. Mutta muista syödä monipuolista ruokaa tarpeeksi!! Syö sitä hyvää kotiruokaa, mutta älä sokeroituja jogurtteja, vaaleaa leipää, mehuja, limppareita, pullaa, sipsejä, ja muuta töhnää. Maitotuotteiden on koettu olevan hyviä sitomaan rasvaa (maidon kalsiumin siis), eli kannattaa juoda maitoa tai piimää ruuan kanssa.

        Harmittaa oikein, kun nykyaikana kaikki lapset luulevat, että laihtuakseen täytyy aloitaa jokin dieetti. Niin pahuksen väärä uskomus! Terveelliset elämäntavat pitävät huolen siitä, ettei tarvitse koskaan edes miettiä laihdutusta.


      • ihmetyss
        Lenkille, lenkille, kirjoitti:

        Aerobista liikuntaa.

        Kunnon kävely- ja juoksulenkkejä. Kävely 6-7 km tunnissa ja hölkkäilyä 8-10 km tunnissa. Ja siis tunti kerrallaan. Yksi lepopäivä viikossa. Kunnon mukaan. Aloita kävelyllä ja kun kunto on noussut, siirry varovasti hölkkäilemään.

        Vesijuoksu on myös tehokasta. Pyöräily ei niinkään, sillä moni vapaamatkustaa sillä pyörällä.

        Pyri liikkumaan kunnolla tunti päivässä. Mutta puoli tuntiakin on parempi kuin ei mitään.

        koska olet normaalipainoinen, sun läskinlähdetyksesi menee ihan vituralleen jos vähennät terveellisen ruuan syömistä.

        Älä syö mässyjä, siihen voit vaikuttaa. Mutta muista syödä monipuolista ruokaa tarpeeksi!! Syö sitä hyvää kotiruokaa, mutta älä sokeroituja jogurtteja, vaaleaa leipää, mehuja, limppareita, pullaa, sipsejä, ja muuta töhnää. Maitotuotteiden on koettu olevan hyviä sitomaan rasvaa (maidon kalsiumin siis), eli kannattaa juoda maitoa tai piimää ruuan kanssa.

        Harmittaa oikein, kun nykyaikana kaikki lapset luulevat, että laihtuakseen täytyy aloitaa jokin dieetti. Niin pahuksen väärä uskomus! Terveelliset elämäntavat pitävät huolen siitä, ettei tarvitse koskaan edes miettiä laihdutusta.

        ..mitääh? Miten HEMMETISSÄ voi ikinä kävellä 7km tunnissa?


      • 7,5 km/h kävelijä
        ihmetyss kirjoitti:

        ..mitääh? Miten HEMMETISSÄ voi ikinä kävellä 7km tunnissa?

        Hyvin voi, kun ei löntystä vaan kävelee ihan reippasti. Tulee hiki ja hengästyy, mutta sehän on tarkoituskin jotta kuluu kaloreita ja kunto nousee. Etenkin hyvillä kävelyteillä tai tienpientareilla tuo on ihan helppoa.


      • "."
        ihmetyss kirjoitti:

        ..mitääh? Miten HEMMETISSÄ voi ikinä kävellä 7km tunnissa?

        Kyllä minäkin uskoisin, että ainakin pitkäjalkainen ihminen voi kävellä hyvällä tasaisella tiellä tuota vauhtia, koska olen itse lyhyt ja kävelen noin 5-6 km/h, riippuu siitä onko mäkiä vai tasaista ja millaiset kengät on jalassa.


      • Pysyy hoikkana, kun
        "." kirjoitti:

        Kyllä minäkin uskoisin, että ainakin pitkäjalkainen ihminen voi kävellä hyvällä tasaisella tiellä tuota vauhtia, koska olen itse lyhyt ja kävelen noin 5-6 km/h, riippuu siitä onko mäkiä vai tasaista ja millaiset kengät on jalassa.

        En ole lyhyt, mutta mulla on lyhyet jalat (ja pitkä selkä..). Olen 160 cm, ja ihan kävelyyn tarkoitetuilla lenkkareilla onnistuu helposti tuo 7 km tunnissa. Jos kävelee metsäpolkuja tai umpimetsää, vauhti on ihan erilainen kuin pururadalla, tiellä tai asvaltilla. Niitä ei voi verrata.

        Harjoituksella se vauhti ja jaksaminen paranee.


      • Anonyymi
        Pysyy hoikkana, kun kirjoitti:

        En ole lyhyt, mutta mulla on lyhyet jalat (ja pitkä selkä..). Olen 160 cm, ja ihan kävelyyn tarkoitetuilla lenkkareilla onnistuu helposti tuo 7 km tunnissa. Jos kävelee metsäpolkuja tai umpimetsää, vauhti on ihan erilainen kuin pururadalla, tiellä tai asvaltilla. Niitä ei voi verrata.

        Harjoituksella se vauhti ja jaksaminen paranee.

        "En ole lyhyt"

        "Olen 160 cm"


    • Mudkjf

      "Harmittaa oikein, kun nykyaikana kaikki lapset luulevat, että laihtuakseen täytyy aloitaa jokin dieetti. Niin pahuksen väärä uskomus! Terveelliset elämäntavat pitävät huolen siitä, ettei tarvitse koskaan edes miettiä laihdutusta."

      Tämä pisti silmään, mutta hyvällä tavalla! Tämä kertoo kaiken eli terveelliset elämäntavat on kaiken a ja o!!!!

    • laihtuu

      Ei sun ikänen enää pituutta kasva,laihduta rauhassa vaan.

    • sssssskeli

      jos olet normaalipainoinen, ei ole MITÄÄN syytä laihduttaa.

    • 15weelaihduttaja

      Kiitos kaikista vastauksista! EN ole laihduttamassa, EN ole aloittamassa diettiä, ei huolta. Enemmänki kiinteyttämässä. Oon alottanu hölkkään n. 30min lenkkejä, katotaan miten käy.

    • Ihmisten Neuvoja

      Jos sinulla on normaalipainossa suuri vatsa ja jenkkakahvat, olet hyvin mahdollisesti omenavartaloinen (kaikki rasva menee keskivartalon alueelle), eikä vartalon muotoon voi vaikuttaa. Voi siis olla, ettet saa jenkkiksiäsi ja mahaasi pois, vaikka laihduttaisit alipainoon.

      Eli kannatan koko laihdutuksen unohtamista. Mene vaikka salille, kun kerran 15 täyttäneenä voit.

    • Anonyymi

      Ite olen 184cm ja 101kg ( Lievästi ylipainoinen?) Ja oon 15. Itellä lähti 9kg pois muutamassa viikossa kun jätin turhat mässyt pois mutta ongelma on edelleen, mun kannattaisi aloittaa lenkkeily :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe