Missä on nyky-yhteiskunnan oikeudenmukaisuus?

ärsyyntynyt veronmak

Olen tässä mietiskellyt että mihin Suomi on menossa. Olen perheellinen, työssä käyvä, lainkuuliainen veronmaksaja. Bruttopalkkani mukaan minun tulisi olla hyvätuloinen, mutta pankkitililleni saapuva raha ei kyllä siltä näytä. Maksan enemmän lasteni päivähoidosta, kuin pienituloinen… saako lapseni parempaa päivähoitoa? Ja tämä sen jälkeen kun olen maksanut progressiivista veroa tuloistani. Jos satun ajamaan ylinopeutta, maksan enemmän sakkoja kuin pienituloinen… olenko siis vaarallisempi yhteiskunnalle? Maksan kiinteistöveroa, koska olen valinnut asumismuodokseni omakotitalon. Maksan käyttövoimaveroa autostani, jota joudun käyttämään työni tekemiseen. Olen sitä mieltä että veroja tulee maksaa ja heikkoja tukea, mutta minusta tuntuu että jossain on menty harhaan ja pahasti.

Kerronpa teille kuvitteellisen tarinan, joka toivottavasti pistää miettimään mihin ne vero euromme oikein menevät ja olisiko tuollaiseen saatava muutos.

Olipa kerran työtön (päivääkään ei ollut töitä tehnyt) keski-ikäinen yksinhuoltaja lapsineen, joka sai häädön kerrostalo asunnostaan. ”Perheeseen” kuului myös väkivaltarikoksista tuomittu puoliso, joka edelleen pyöri kuviossa. Häätöä ei käsittääkseni kevein perustein anneta, eli kertoo siis paljon perheen ja heidän tuttavapiirinsä elintavoista. Emmehän voi ”hyvinvointi” yhteiskunnassa jättää ihmisiä pulaan, joten tarjoamme tietenkin perheelle uuden mahdollisuuden (moneskohan kerta…?). Tällä kertaa kuitenkin paremmissa olosuhteissa, eihän kukaan vuokralla asuva halua tällaista naapuria. Yhteiskuntamme tarjoaa siis perheelle uudehkon omakotitalon, keskeltä rauhallista asuinaluetta. Onhan isoon omakotitaloon, jossa on oma piha, kiva muuttaa ahtaasta kerrostalosta. On oma sauna, lapsille omat huoneet, autotalli yms. Kuka lystin maksaa… vuokra 1.000e/kk, sähkö, vesi, kiinteistövero yms.? Sinä, minä ja ne kuuluisat muut, jotka heräävät joka arkipäivä töihin, maksaakseen veroja ja joskus toivottavasti kovalla työnteolla hankkiakseen oman talon. Silti kaikille kunniallisille kansalaisille ei tällaista mahdollisuutta välttämättä aukene. Mutta jostain syystä yhteiskuntamme on valmis toteuttamaan meidän verorahoilla tämän unelman henkilöille, jotka eivät maksa veroja, eivätkä ole sopeutuneet yhteiskuntaamme aiemmasta yhteiskunnan tuesta huolimatta. Miksi… kertokaa se minulle? Tämä ei varmasti ole ainoa esimerkki, vastaavia löytyy pilvin pimein.

Kannustaako tällainen toiminta ihmisiä ahkeroimaan, tekemään töitä, olemaan tuottava yhteiskunnan jäsen? Minun mielestäni ei. On helpompi olla tekemättä mitään, tai jos jotain tekee, niin sitä ei päivänvalo kestä. En yhtään ihmettele ääriliikkeiden kasvua Suomessa tällaisen toiminnan/esimerkkien jälkeen. Taitaa seuraavissa vaaleissa ”jytky” saada lisää kannatusta, jos vanhat puolueet eivät uskalla puuttua tällaisiin epäkohtiin. Poliisien määrärahoista säästetään, vanhustenhuolto, terveydenhuolto ja lasten asiat sekä koululaitos ovat kovien säästöjen kohteena, mutta jostain syystä sosiaaliturva on ja voi hyvin. Rikollisten oltavat vankilassa ovat paremmat kuin isovanhempiemme/vanhempiemme olot vanhainkodeissa. Lasten kouluruokaan ei löydy rahaa, mutta vangeille kyllä. Olisiko aika leikata sieltä mistä kuuluu ja pistää ihmiset ansaitsemaan elantonsa! En usko että veteraanit taistelivat näin epäoikeudenmukaisen Suomen puolesta.

Terveisin, ärsyyntynyt veronmaksaja

15

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no niin päättäjät

suomi on pahonvoiva yhteiskunta . herrat / päättäjät tienaa niin paljon että ei ne enään ymmärrä jos joku osa yhteiskunnasta voi huonosti .
      JA vielähuonommat ajat odottaa ottajaansa sen antaa tämätuleva eduskunta.

MISSÄ HEIDÄN YHTEISVASTUU O N ?
      omistaan eivät luovu.
      on se suomi ajanut itsensä ansaan millä elätätte vieraat kun he on hyvälle oppineet ?
      eivät hyväksy mitään muutoksia kokevat rasistina ja sortona.

• siinä mielessä

olen samaa mieltä, että palkka on niin pieni, ettei huvita töitä tehdä ollenkaan. Kaikesta työstä tulisi saada mojova palkka, että voisi helposti toteuttaa unelmia. Ei ole kenenkään tyhjänpäiväisen pomon etuasia saada kaikki haaveensa todeksi, mm. ulkomaanmatkat ja hulppeat loma-asunnot!
      Kaikille lapsille tulisi kuitenkin saada samat lähtövalmiudet elämään. Kukaan ei voi valita, mihin perheeseen syntyy. Päihdeongelmaiset ja väkivaltaiset perheet eivät osaa lapsia kasvattaa, jolloin ongelma siirtyy aikanaan kouluun koulukiusaamiseen. Olisihan se helvetin mukavaa laittaa omat lapset esimerkiksi yksityiseen kouluun, josta voisi olla varma, ettei typerä kiusaaminen ja muut ongelmat pilaa opiskelua eikä sosiaalista elämää!

• veronvälttelijä

Päättäjämme ovat psykopaatteja.
      Oikeudenmukaisuus poistui käsitteistöstä joskus vuosituhannen vaihteessa.

• vihaan vellihousuja

Tarina ei taida olla edes kuvitteellinen, tuotahan tapahtuu ympäri Suomea. Ihmiset valittaa palkan pienuudesta ym. päättäjien vääryyksistä. Tehkää asialle jotain. Kuka on valmis maksamaan tyypille jota ei huvita edes tehdä töitä, ahkeroi ja osoita että olet omasi ansainnut. On vaan totuttu siihen että kaikki pitäisi saada hopeatarjottimelta ilmaiseksi. Kaikki tuet pois ja jokainen pärjätköön omillaan, voipi olla että työt kiinnostaa sen jälkeen.

• Olet erittäin

oikeassa.

Kiitos hyvästä kirjoituksesta.

TOIVOTTAVASTI OIKEUS VOITTAA TÄSSÄ MAASSA JA RIKOLLISET LAITETAAN VEDELLE JA LEIVÄLLE VANKILAAN.

• Vastuuta vaaditaan

Olet täysin oikeassa. Missä on se puolue joka on normaalin työssäkäyvän asialla. Itse olen hoitanut joka asian aina ja ymmärtänyt ettei mikään tule ilmaiseksi. Se ei todellakaan ole ollut helppo tie. Veroja on maksettu enemmän kuin naapuri on tienannut. Nyt saa yhteiskunnalta "palkaksi" kaiken maailman pummilauman vittuilua ja etujen kerjäämistä.
      Viime vaaleissa äänestin väärin, seuraavissa en. Olen lopen kyllästynyt asenteeseen, jossa ns. kunnollisten pitää hoitaa kaikki perkeleen vapaamatkustajat ja valittajat, joiden ainoa tarkoitus on elää toisten siivellä.

• tyhmä paiskii

hommia kuin hullu saamatta juuri mitään palkaksi, mutta siitä vaan niska limassa töihin!

• Olet OIKEASSA !

Toivottavasti paskasakki saa ansionsa mukaan, olkoon se ansio vaikka kuinka julma.

35v töitä putkeen, ilman päivänkään työttömyyttä ta muuta vastaavaa.

• JUJU loppu
    • Sivistynyt köyhä.

Mä olen työtön, ja saan sen 400 e./kk. eli perusturvan.
      Eikä minulle tarjota mitään sen päälle, puhumattakaan omakotitalosta. Eikä tällä seudulla ole töitä, eikä varmaankaan edes tule.
      Pitäisiköhän minun alkaa tekemään kiljua, ryyppäämään ja riehumaan kännissä, saako silleen jotain tukia tai avustuksia enemmän? Onko tosi? Olenko mä liian kiltti ja sivistynyt?
      Muuten olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

• tasa-arvoa

Nähtävästi olet liian kiltti tai sitten kuulut valtaväestöön jolloin et pääse samoille "ansioille" kuin vähemmistöjen edustajat...

• tasavero kiitos

yksi sana;

TASAVERO.

oikeuden mukaista kaikkia kohtaan on tasavero.
      Maksat sen mukaan mitä käytät.

onneksi siihen suuntaan ollaan jo menty

• känäfani2

Tavallinen työntekijä ei kohta pärjää pahaisestikaan ja eläkeläisten ostovoima pienenee taitetun ideksin vuoksi parin prosentin vauhtia vuosittain.
      Suomi on kohta obtiomiljonäärien, suuripalkkaisten johtajien ja tietysti sosiaalitukia nauttivien pakolaisperheitten luvattu maa.
      Keski- ja pienipalkkaisella veronmaksajalla on täysi syy olla ärsyyntynyt ja tyytymätön.
      Olen ollut 40 vuotta työelämässä ja voin kokemuksesta sanoa, että on ollut kannustavampiakin aikoja matkan varrella ja erikoisesti Kekkosen aikana. Hän oli mies, joka osasi innostaa tavallista tallaajaa oikealla tavalla. Ehkä juuri sen takia, että hän oli kokenut kaikki työelämän portaat, alhaalta ylös.
      Sellaista johtajuutta tarvittaisiin nykyisin kipeästi, joka loisi uskoa tulevaisuuteen kaikissa kansalaispiireissä eikä pelkkä pörssi olisi kaiken mittari.
      Ikävä kyllä, sellaiset johtajat näyttävät olevan kiven alla nykyisin.

• Kiinteistöbisnes?

Sama juttu mamujen kanssa, kun hankkivat 9 lasta jotta saavat lisää jäseniä lahkoonsa sekä lapsilisät tappiin, joutuu yhteiskunta tästä "hyvästä" etsimään heille väh. 5 huonetta ja keittiö, asuntoja. Arvaat kuka maksaa lystin?

• Toivon ns.

"pakolaisille" ansioidensa mukaista kohtaloa, olkoot se kohtalo kuinka "oikeudenmukainen" tahansa.

Tänä päivänä veronmaksajat kärsivät monin kerroin enemmän kuin nuo kummalliset moraalittomat loiset ulkomailta ja kotimaasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      231
      2563
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      60
      1374
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1187
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1088
    6. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      99
      1085
    7. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1059
    8. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1058
    9. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      992
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      985
    Aihe