Työkkäri ei päästä töihin

neuvoton_työlainen

Valmistuttuani en saanut oman alani töitä, joten hakeuduin työkkäriin, josta minulle suositeltiin työharjoittelua ylläpitokorvauksella. Rahaa tuosta harjoittelusta herui naurettavan vähän, mutta ajattelin hankkia työkokemusta ja tämän jälkeen hakea oikeisiin töihin. Oltuani 12 kk työharjoittelussa, ilmoitti pomo, että työharjoittelusopimus päättyy ja minun pitää olla viikon korvauksettomalla lomalla, jonka jälkeen tehdään uusi sopimus ja pääsen jatkamaan töitäni.

Hyvissä ajoin ennen tuota väliviikkoa aloin hakemaan oman alani oikeita töitä ja sain niitä. Väliviikon aikana allekirjoitin työsopimuksen, jonka toimitin TE-toimistooni ja tietysti poistatin itseni heidän asiakaslistalta ja samalla ilmoitin työharjoittelupaikkaani saaneeni töitä ja jatkavani siellä.

Seuraavana päivänä TE-toimiston virkailija soitti ja kysyi, miksi menin töihin enkä jatkanut työharjoittelupaikassa? Kerroin saaneeni töitä ja siksi en halunnut enää työharjoitteluun. Tähän virkailija alkoi puhua joistan voimassaolevista sopimuksista, jotka hänen mukaansa rikoin ja siksi, jos jään työttömäksi nykyisestä työstäni, niin saan karenssin ja en saa mitään tukia moneen kuukauteen. Kyseinen virkailija ehdotti, etten menettäisi etuuksiani mahdollisessa työttömyystilanteessa, pitäisi minun lähteä nykyisestä työpaikasta ja palata työharjoittelupaikkaani. Sanoin pohtivani asiaa. Virkailija sanoi, että ko. työharjoittelupaikka on niin ainutlaatuinen, että minun täytyy pitää kiirettä päätökseni suhteen, ettei paikkaani viedä.

Nykyinen työni on mielestäni todella hyvä. Minulla on tänne määräaikainen vuoden työsopimus, jossa on kolmen kuukauden koeaika. Pomoni sanoi, että mikäli teen vuoden verran työni hyvin, saan vakipaikan. Minä pidän todella paljon nykyisestä työstäni ja teen parhaani. Myös palkkaa saan tästä työstä enemmän kuin TES velvoittaa. Pomokin näyttää olevan tyytyväinen työhöni.

Ilmoitin jonkun aikaa sitten ko. virkailijalle, etten palaa työharjoittelupaikkaan, koska pidän nykyisestä työstäni. Virkailija meni ihan hysteeriseksi ja haukkui jopa minua tyhmäksi, mutta samalla korosti olevansa minun asialla ja haluavansa vain minun parastani. Hänen mukaansa ko. työharjoittelua ainakin vuoden lisää on minulle paras vaihtoehto, koska muuten saatan koeajalla saada potkut ja jään ilman mitään tukia.

Toisaalta, haluaisin jäädä työhöni, mutta toisaaltan pelkään jääväni rahattomaksi, jos kolmen kuukauden koeaikana saankin potkut. Mitä kannattaa tehdä tilanteessani?

45

2734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäis olla jo selvä

MEne ja hakkaa kaikki kusipäät jotka vittuilee sulle!!!! Jos ei mikään muu auta niin.....

• Usot sie?????

Luuletko tosiaan, että joku uskoo höpinöitäsi?

• Teen parhaani

Sun kannattaa jatkaa harjoittelua varmaan vielä viiden vuoden ajan ja sitten toinen mokoma kuntouttavaa työtoimintaa.

• miesiemissälie

Onpas taas hienoja vastauksia täällä. Ehdotan, että jäät nykyiseen työhösi. Onhan oikea työpaikka ihan muuta kuin joku harjoittelu. Koita selvittää rikoitko muka jotain sopimusta. Kertomasi perusteella kuulostaa, että vanha sopimus oli juuri päättynyt ja olit viikon lomalla ennen uuden sopimuksen alkamista. Ehditkö allekirjoitttaa uuden sopimuksen? Jos et, mitään ongelmaa tuskin on. Jos kirjoitit, katso omasta sopimuskappaleesta, mitä irtisanomisehdoista sanotaan. Työkkärin virkailijan toiminta on ollut kyllä ihan ala-arvoista, voisikohan siitä valittaa jonnekin.
      Onnea työpaikan saamisesta!

• n22w

Kiitos ainoasta asiallisesta vastauksestasi! Olen tosiaankin aika nuori vielä ja en ole aiemmin ollut työkkärin kanssa missään tekemisissä. Tulin kysymään asiallisesti neuvoa, mutta tämän palstan taso... No, on mitä on.

Minunkin mielestä vanha työharjoittelusopimus oli päättynyt ja uusi piti työharjoittelupaikan pomon mukaan sopia viikon "huiliajan" jälkeen joidenkin byrokratiajuttujen takia. Mitään uutta sopimusta vanhan voimassaolon päättymisen jälkeen en kerennyt allekirjoittaa. Vanhan työharjoittelusopimuksen päättymisen jälkeen minulla astui voimaan työsopimus. Siksi koen, ettei minulla ollut mitään velvollisuuksia työharjoittelupaikkaani kohtaan.

Minulle jäi ihan sellainen tunne kuin TE-virkailija oli ikään kuin "oma lehmä ojassa" työharjoittelupaikkaani. Eiköhän TE-toimiston tehtävä olekin saattaa ihmiset työelämään ennemmin kuin jättää työharjoittelijoiksi naurettavalla korvauksella koko loppuiäksi? Siksi minusta oli todella kummallista, että TE-virkailija niin kauheasti suuttui siitä, että löysin kunnon työpaikan.

• dujdrtu
        n22w kirjoitti:

Kiitos ainoasta asiallisesta vastauksestasi! Olen tosiaankin aika nuori vielä ja en ole aiemmin ollut työkkärin kanssa missään tekemisissä. Tulin kysymään asiallisesti neuvoa, mutta tämän palstan taso... No, on mitä on.

Minunkin mielestä vanha työharjoittelusopimus oli päättynyt ja uusi piti työharjoittelupaikan pomon mukaan sopia viikon "huiliajan" jälkeen joidenkin byrokratiajuttujen takia. Mitään uutta sopimusta vanhan voimassaolon päättymisen jälkeen en kerennyt allekirjoittaa. Vanhan työharjoittelusopimuksen päättymisen jälkeen minulla astui voimaan työsopimus. Siksi koen, ettei minulla ollut mitään velvollisuuksia työharjoittelupaikkaani kohtaan.

Minulle jäi ihan sellainen tunne kuin TE-virkailija oli ikään kuin "oma lehmä ojassa" työharjoittelupaikkaani. Eiköhän TE-toimiston tehtävä olekin saattaa ihmiset työelämään ennemmin kuin jättää työharjoittelijoiksi naurettavalla korvauksella koko loppuiäksi? Siksi minusta oli todella kummallista, että TE-virkailija niin kauheasti suuttui siitä, että löysin kunnon työpaikan.

Mikäli tämä ei ole provo niin ilmianna virkailija esimiehelleen.

• Tri nappo
        n22w kirjoitti:

Tässä sinulle asiaa.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9929271

• Willenberg
        n22w kirjoitti:

Jos et mitään sopimusta uudesta harjoittelusta ole allekirjoittanut, niin mitään ongelmaa ei myöskään ole. Ja vaikka olisitkin, niin purat sen saman tien ja selvität irtisanomisajan. Palkkatyöhön meneminen on prioriteetti ja sille virkailijalle voit sanoa, että "menes, idiootti, hoitoon vai usutanko lakimiehet sun perään?".

Ne karenssit ehtii kulua pois kun olet työssä, JOS niitä ylipäätään edes voi kyseinen virkailija asettaa. Ja jos voi ja tekee, niin yhteyttä työkkäriin hänen esimiehelleen ja kerrot selkeästä mielivaltaisesta vaino- ja syrjintätapauksesta ja vaadit kuritoimenpiteitä sekä julkista anteeksipyyntöä.

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun virkamiehillä lähtee hiukan "mopo keulimaan"...

• Ei avuton

Mielestäni näille työkkärin aputyöläisille pitäisi järjestää oikeita töitä! Oppisivat ehkä jotain oikeasta elämästä. Kaikki ihmiset eivät näe ja koe tuollaista heidän viettämäänsä sosiaalipummi elämää oikeana elämänä ja haluavat kokeilla "omia siipiään." Tässä maassa luodaan tukipaikkoja sopiville sukulaisille ja tuttaville ja laskun maksavat rehelliset kansalaiset! Ei ihme, että oli kauhuissaan, kun ihminen hakeutui oma-aloitteisesti oikeihin töihin. Sillä osoitti vetelykselle, että järjestelmä on läpimätä ja luotu välittämään parhaat pestit sopivien kakruille jne, Rasistinen systeemi. Kertoo yhteiskunnan tilasta PALJON. Jos on niin että kaikesta oma-alotteisuudesta rangaistaan karenssi=sakoilla.

• ile45

Voin kertoa työkkärin työntekijänä, että työ on aina etusijalla verrattuna harjoitteluihin ja koulutuksiin ja ne voi aina keskeyttää, jos saa kokoaikaista työtä. Sitä paitsi mitkään sanktiot eivät tietenkään koske työssäolevia, joten voit lopettaa harjoittelun koska vaan haluat.

• projektinainen

Minulle heristeltiin myös sormea, kun keskeytin rekrytointikoulutusen, kun sain töitä. Kuulemma sopimuksen mukaan, saan keskeyttää koulutuksen laskutuskauden lopussa ja 2kk aikaisemmin ilmoittamalla. Sanoin, että kuulkaas en jää odottamaan 2kk, kun tarjolla on ihan palkallinen työ. Sanktio eli karenssi ei minuun vaikuta, vaikka joutuisinkin työttömäksi uudestaan. Silloin työssäoloehto lasketaan työssäoloajalta ja sepä riittää hyvinkin. Joten TE-keskuksen uhkailuihin ei kannata kiinnittää huomiota.

Onnea uuteen paikkaan :)

• Jake_45

Olet vaan joutunut sen pikku Hitleri kompleksin omaavan virkailijan hampaisiin ja luultavasti ihan siitä syystä että olet nuori ja helposti peloteltavissa.Nykyään olen ite valinnut sen kenen luo siellä menen vaikka toisille tantoille se aiheuttaakin hampaiden narskutusta.Laita se sopparis ihan rauhassa roskiin ja nautit vaksa hommasta jos jostain sellainen ihme löytyy.Ja muista maksaa se 90 euroa vaikka loimaan kassaan niin saat ensi kerralla työttömänä sitä ansiosidonnaista päivärahaa eli liity heti jos et jo ole.

• Prklnytmenihermo

Juu minullakin meinasi pari kesää sitten olla tiukoilla löytää töitä, menin työkkäriin.. Jaa mitäs sieltä tulee; Sullehan sopisi oikein hyvin tällänen uusi sanssi -kortti!!!! Olin että paljos siitä saa palkkaa; 500e/kk olin että just ja 37,5 tuntia viikossa pitäisi painaa duunia? Tyrmäsin. Seuraava ehdotus oli taidokkaasti; työvoimanvälitys firmat, sieltä "luotettavimmasta" päästä. Sanoin siihenkin, että niin paljon olen noista paikoista mm ex-työntekijöiltä kuullu etten ole menossa. Sittenhän alkoi tämä; Tarkista joka päivä avautuvat paikat ja laita hakemusksia ja minähän laitoin 10 päivässä (minimissään). Tulos; 0 haastattelua! Sitten tulivat tuputtamaan jtn kurssejansa, onneksi siinä vaiheessa pääsin ko.päivystäjä tädistä eroon, kun sain töitä, ILMAN heidän apuansa.

Yksi varsinaisen turha laitos tuokin, ikinä en ole sitä kautta töitä saanut, vaan aina henk.koht. soiton/sähköpostin kautta haastatteluun ja mahdollisesti töihin. Ja minun ikinä oli tuo yksi kesä, mutta anyways

• ap

Sanssi-kortilla sinä et saa mitään. Teet vain työnantajasi kanssa TES:n mukaisen työehtosopimuksen ja työnantajasi saa max. 10 kk Sanssi-kortilla sen 500e/kk, kun sinulle palkkaa maksaa. Minä työllistyin juuri sillä.

• ilpis456

Siis koko viesti aivan järkyttävää paskaa. Ensiksi menetit hermosi turhaan Sanssi-korttiin, koska itse käsitit kaiken väärin. Sanssi-kortti voi olla apuna työpaikan saannissa, sinä et saa sitä 550€ vaan normipalkan.

Toiseksi mitä vikaa ohjeessa, että tarkista mol-paikat? Se, että et paikkoja saanut, ei ole työkkärin vika vaan kuuluu ihan normaali työnhakuun. Joku saa paikan, toinen ei. Sellaista on elämä.

Ja kurssitarjonta? About 5% kursseista on päivähoitoa, muut ammatillista koulutusta, josta voi olla hyötyä myöhemmässä työnhaussa.

Mitä työkkärin olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Soittaa puolestasi työnantajalle ja sopia sulle työpaikka? Get real!

• toista mieltä
        ilpis456 kirjoitti:

Siis koko viesti aivan järkyttävää paskaa. Ensiksi menetit hermosi turhaan Sanssi-korttiin, koska itse käsitit kaiken väärin. Sanssi-kortti voi olla apuna työpaikan saannissa, sinä et saa sitä 550€ vaan normipalkan.

Toiseksi mitä vikaa ohjeessa, että tarkista mol-paikat? Se, että et paikkoja saanut, ei ole työkkärin vika vaan kuuluu ihan normaali työnhakuun. Joku saa paikan, toinen ei. Sellaista on elämä.

Ja kurssitarjonta? About 5% kursseista on päivähoitoa, muut ammatillista koulutusta, josta voi olla hyötyä myöhemmässä työnhaussa.

Mitä työkkärin olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Soittaa puolestasi työnantajalle ja sopia sulle työpaikka? Get real!

"Ja kurssitarjonta? About 5% kursseista on päivähoitoa, muut ammatillista koulutusta, josta voi olla hyötyä myöhemmässä työnhaussa."

Niin,no se on perseestä että nuorelle jolla on AMMATTI tarjotaan jotain helvetin työvoimakoulutusta.Kyllä se nyt on saatana jos ihminen lukee itelleen ihan oikean ammatin niin ei tarvitse mennä samaan riviin täysin kouluttamattomien kanssa.

"Mitä työkkärin olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Soittaa puolestasi työnantajalle ja sopia sulle työpaikka? Get real!"

Mikä sun mielestä niitten tätien tehtävä on tai sen koko laitoksen??HANKKIA TÖITÄ,ainakin mun mielestä.Enpä ole kuullut yhestäkään tutusta nuoresta tai vanhasta joka olisi sitä kautta työlistynyt.Nämä pellet vaan markkinoi kaikkea kaikennäköistä pajatoimintaa taikka ilmaisiatyöharjotteluja.

• ilpis 456
        toista mieltä kirjoitti:

"Ja kurssitarjonta? About 5% kursseista on päivähoitoa, muut ammatillista koulutusta, josta voi olla hyötyä myöhemmässä työnhaussa."

Niin,no se on perseestä että nuorelle jolla on AMMATTI tarjotaan jotain helvetin työvoimakoulutusta.Kyllä se nyt on saatana jos ihminen lukee itelleen ihan oikean ammatin niin ei tarvitse mennä samaan riviin täysin kouluttamattomien kanssa.

"Mitä työkkärin olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Soittaa puolestasi työnantajalle ja sopia sulle työpaikka? Get real!"

Mikä sun mielestä niitten tätien tehtävä on tai sen koko laitoksen??HANKKIA TÖITÄ,ainakin mun mielestä.Enpä ole kuullut yhestäkään tutusta nuoresta tai vanhasta joka olisi sitä kautta työlistynyt.Nämä pellet vaan markkinoi kaikkea kaikennäköistä pajatoimintaa taikka ilmaisiatyöharjotteluja.

"Mikä sun mielestä niitten tätien tehtävä on tai sen koko laitoksen??HANKKIA TÖITÄ"

Selvittää työttömyysturvaoikeus, selvittää onko työnhaussa rajoituksia, tarjota ammatinvalintaohjausta, palkkatukea, tarjota ammatillisia koulutuksia ( jos ei ole koulutusta), ehdottaa jatkokoulutusta, jos nykyisessä osaamisessa on puutteita, selvittää onko työhakemukset/CV:t kunnossa, ylläpitää mol.fi:n paikkoja ym. ym.

Jos hakijalla on koulutus, jolla saa töitä, ei työkkärin tätien tarvitse auttaa mitenkään, koska työ pitää aina itse saada. Työkkäri ei voi puuttua siihen, miten avoimilla työmarkkinoilla työnantaja palkkaa ja kenet.

Miten mielestäsi niitä töitä pitäisi hankkia. Soittaa Oy Työpaikka Ab:hen ja pakottaa Matti Meikäläinen sinne töihin??

• Tilleri Talleri

Ilman muuta jäädä työhön.

Työkkäri on täysin vieraantunut siitä ajatuksesta että se palvelisi työntekijöiden asiaa. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että työpaikka on parempi kuin harjoittelupaikka. Se, että virkailija käyttäytyy näin, vahvistaa vaan entiseltään sitä käsitystä, että työkkärin virkailijat toimivat pääasiassa työnantajien parhaaksi välittäen heille aina uutta harjoittelijaa - palkalla tai ilman.

Työkkärin virkailija haluaa asiassa vain oman/päämiehensä (eli työnantajan jolle harjoittelijoita välittää) parasta.

Sinulle parasta on tehdä työsi hyvin ja saada vakipaikka!

Tsemppiä :)

• Ymmärtääkseni koulutus ja harjoittelu ovat mahdollisia keskeyttää välittömästi, ilman minkäänlaista "irtisanomisaikaa", jos saa kokoaikaisen työn.
      Pitäkää puolenne, saatte olla yhdellä työnantajalla vain max. 6 kk ja sen jälkeen täytyy mennä toiselle. Harjoittelua saa olla enintään 12 kk!
      NAUHOITTAKAA myös JOKAINEN puhelu ja / tai keskustelu työkkärin työntekijöiden kanssa! Ja vaatikaa kaikesta mustaa valkoisella! Täten vain voidaan eteenpäin tuoda epäkohtia siitä, minkälaisia mätämunia työkkäristä löytyy!

Työntekijöitä ja työttömiä auttaa myös http://perastakuuluu.nettisivu.org !!

• mk

Ei sinun tarvitse toimittaa mitään työsopimusta työkkäriin vaan ilmoittaa asia että olet saanut töitä ja virkailija kun on sopinut sinusta työharjoittelun niin siitä se herneen nenään ottaa. heti liittymään johonkin vaikka YTK kassaan niin saat ansiosidonnaista jos olet ollut kassan jäsen 10 kuukautta ja ei työkkäri sinulta voi työntekoa kieltää jonkun harjoittelupaikan takia koska kunnon töistä saat kunnon plakan ja niin edelleen. Itsekkin lomautettuna ollut ja kerran yritti yksi työkkärin virkailija pompottaa niin ötin heti luulot pois virkailijalta ja oppi heti että minun silmille ei hypitä. Ilmoita asia virkailijan esimiehelle ja jos ei auta niin sen esimiehelle ja niin edelleen. Anna virkailijan kiukutella ihan itsekseen ja pysy siellä kunnon töissä ja hoidat työt kunnolla niin koeajan jälkeen sinua ei voi irtisanoa kun on määräaikainen työsopimus.

• niinpä niin...

""Ei sinun tarvitse toimittaa mitään työsopimusta työkkäriin""

Riippuu varmaan virkailijasta. Itse sain osoituksen alkukeväästä ilmoittauta 4 viikon kurssille ja heti perään 7 viikon työharjoitteluun. Minut valittiin haastattelutilaisuuteen maaliskuussa. Soitin edeltävällä viikolla työkkäriin että olen saannut töitä joka alkaisi maanantaina enkä täten pääse tiistaina siihen tilaisuuteen koskien kurssia ja työharjoittelua. Nainen vaikutti hyvin epäilevältä ja kysyi onko minulla työsopimusta. Sanoin että se allekirjoitetaan maanantaina kun aloitan. Keskustelu loppui siihen ja toista viikkoa myöhemmin tuli kirje missä ilmoitettiin että poissaoloni tilaisuudesta katkaisee toistaiseksi pv-rahat ja karenssin pituudesta käsitellään parhaimmillaan. Soitin hieman kiukkuisen työkkäriin ja virkailija kertoi että merkintä kohdallani voidaan poistaa toimittamalla heille kopion lääkärintodistuksesta,työsopimuksesta etc. hyväksyttävästä syystä miksi en saapunut määrättynä päivänä tilaisuuteen. No lähetin kopion sopparista ja naisvirkailija soitti hivenen hämmästyneenä ja ihmetteli miten vuoden työttömyyden jälkeen onnistuin saamaan ilman heidän apua vakituisen työn ja vielä 3800 euron kk-.palkalla. No hän kuitenkin onnitteli minua ja toivotti hyvää jatkoa.

• Hannemaija

Kyseisessä tapauksessa virkailija on toiminut väärin, koska palkkatyö on tavoite, johon työttömän tulee pyrkiä. Työharjoittelu on vain keino saada työkokemusta ja osaamista, ellei sitä muuten ole riittävästi. -Mikäli palkkatyö kestää vain muutaman päivän tai viikon, on asia aivan toinen. Silloin voit saada ehkä karenssinkin, kun palaat työttömäksi. Koska karenssi voi kestää maksimissaan 3 kk, ei sitä voi takautuvasti saada enää jos työsuhde kestää yli 3 kk (siis vaikka saisitkin karenssin, se on kulunut itsestään 3 kk työsuhteen aikana pois). -Voit katsoa työttömyysturvalaista ja asetuksesta netistä asian todenperäisyyden.

• Jos.

Olet vaikka nyt sen vuoden töissä ja liityt heti liittoon,saat töiden loputtua liiton korvausta,etkä mitään kuukausien karensseja. Ota vaan työ vastaan ja tee töitä,jätä työkkärin hörinät omaan arvoonsa.

• Löysät pois!!!!!!!

Mihin nyky-Suomessa tarvitaan tällaista veronmaksajille kalliiksi tulevaa työvoimahallintoa?
        Joku "viisas" voisi valistaa minua yksinkertaista. Onko nyt vaan niin, kun rattaat ovat joskus ammoin lähteneet pyörimään, ne pyörivät , vaikka kukaan ei tiedä, miksi?

• Vapaus valita.

Näin toimii ns.työvoimatoimisto, kyttää ja vahtii miten sais asiakkaan kuseen. Sit tulee postissa ironinen ilmoitus, päätetystä asiasta ei voi valittaa. Karenssi pamahtaa päälle. Täytyy vaan ihmetellä miten nyky maailmassa on vielä tällaisia ihmis arvoa alentavia laitoksia, ketä nämä palvelee? Ota ihmeessä työ vastaan ja unohda tämä kusetus laitos!

• djpofvkjdkj

Suosittelen että vaihdat toimistoa jos työttömäksi jäät.

• Toimelias työtön

Ei se onnistu. Minä jouduin Raisiossa Rappuun ja ajattelin mennä Turkuun, mutta ei onnistunut. Oli jättäydyttävä kokonaan pois työttömyystoimiston kirjoista.

• Toimelias työtön
        Toimelias työtön kirjoitti:

Ei se onnistu. Minä jouduin Raisiossa Rappuun ja ajattelin mennä Turkuun, mutta ei onnistunut. Oli jättäydyttävä kokonaan pois työttömyystoimiston kirjoista.

Tämä unohtui:

http://www.mol.fi/toimistot/raisio/rappu.html

• nainen vainen

Hmmm. Mahtaako aloittajan kirjoitus pitää paikkaansa. Kyllä edelleen on niin, että kaikki työvoimatoimiston "tukitoimet" voi keskeyttää välittömästi jos saa palkkatyön. Palkkatyön saaminen on edelleen se pointti, mihin koulutuksilla ja harjoitteluilla pyritään. Nykyisenä pätkätyöaikana vuoden mittainen määräaikaisuuskin on suhteellisen pitkä.

Eiköhän tuosta ennemmin voisi karenssi tulla, jos kieltäytyy menemästä töihin! Eikä siitä että ottaa vastaan työpaikan ja lopettaa työhrjoittelun kuten tuossa tilanteessa kuuluukin.

Sanssikortista vielä, sehän on hyvä asia. Työnantaja saa tukea kompensoimaan maksamiaan palkkatuloja ja vastavalmistunut saa töitä ja normaalia palkkaa. Paljon parempihan tuo on kuin harjoittelut ja muut mistä ei makseta työntekijälle normaalia palkkaa.

• outoa onko tää

Ettet vaan olisi ymmärtänyt asioita hiukan väärin ? Työharjoittelu ei voi kestää kyllä vuotta pitempää, luulenpa, että sinulla oli voimassaoleva työsopimus entisen harjoittelupaikkasi suhteen ja sinä rikoit sopimuksen ottamalla vastaan toisen työpaikan yhtä aikaa. Tuollainen kuvailemasi systeemi ei kuullosta todenmukaiselle. Ehkä olet niin vajakki, ettet tajunnut, että sulla oli työsopimus...

• Antero767

TE-Keskuksen edustajalla tuntui tosiaan olevan oma lehmä ojassa, ja syvällä.

Työsuhteeseen pääseminen on aina pääasiallinen tavoite ja kaikki muu toiminta on toissijaista, työsuhteeseen päätyminen lopettaa välittömästi aina kaiken muun toiminnan.

Motiiveja em.käytökselle on turha pohtia, skaala on suuri.
      Mikäli aikaa löytyy ja asialle haluaa jotain tehdä etteivät muut joudu samaan tilanteeseen, jotka pahimmillaan saattavat jättävät työsuhteen solmimatta suosituksen sekä pienen uhkailun takia.
      Lyhyt toimintasuunnitelma em.virkailijan asenteen korjaamiseksi tulee tässä.

Kerää informaatio kaikesta asiaan liittyvästä, mielummin dokumentteina.
      Tee lyhyt ja asiallinen kuvaus tilanteesta, liitä dokumentit liitteeksi.
      Lähetä työministeriön virkahenkilöille (http://www.tem.fi/), sieltä löytyy henkilöt jotka vastaavat koko suomen te-keskusten tekemisistä ja te-keskusten henkilökunta on heille vastuussa kakesta tekemisistään/tekemättä jättämisistään. Paikallisen te-keskuksen vastuuhenkilölle on turha laittaa reklamaatio asiasta, hehän ovat toisilleen työtovereita ja siivoavat yleensä kriitiikin ns.maton alle.

Vain ja ainoastaan ns.kotkanpesään tehty palaute voi saada asiaan näkyvyyttä.

Onnea ja menestystä uuteen työhön, työn iloa toivottaen.

• ölpyfg

Varaudu syrjäytymään,ei työkkärist oikeita töitä löydy,siellä vaan nöyryytetään ihmisiä siihen saakka kunnes ei mikään kiinnosta.Hae töitä itsenäisesti,nimim.kokemusta on,kyllä se vielä natsaa.

• fakta hommma

Virkailijan oma lehmä ojaas..
      No se TE-toimiston virkailija saa etelänmatkat siitä firmasta johon sinun olis pitäny mennä harkkaan. Siksi ko. painostus....
      Ilmainen harkkahomma on yrityksille tuhansien arvoista vuodes.

• töissämyös

Totta kai jäät töihin! Teet vaan työsi hyvin niin kuin tähänkin asti niin saat olla koko vuoden ja hyvällä tuurilla jatkaa senkin jälkeen. Jos sinulla on nyt kerran hyvä palkka, niin säästä siitä rahaa siltä varalta että jäät jossain vaiheessa tulottomaksi.

• Rahaton++++

Minä tekisin tutkintapyynnön poliisille. Jos tarina on totta, ei "virkailija" ole tolkussaan.

• liittoasialle

Hyväksikäyttöä harjoittelussa, teetetään vuosi töitä, viikoksi palkattomalle lomalle ja uusi harjoittelusopimus... mitenkäs kesälomat kertyy harjoittelussa, 2 vai 2,5 päivää per kuukausi ja lomakorvaukset päälle???? Vai vedätetäänkö näissäkin että ei muka lomia kuulu???
      Tarkistahhan asia ja laita rahat maksuun!

• Ei kerry ei

Harjotteluista ei kerry lomaa, vielä vähemmän mitään lomakurvauksia/lomarahoja.... se on ilmaista työtä ilman lomaoikeutta, tai muutakaan turvaa...

• gggghhhhh

Taitaa nämä virkalijat saada näistä jotain provikkaa, ei ole eka kerta kun tällaista kuulee. Minkä tahansa toimenpiteen saa keskeyttää sanktioitta, jos saa töitä tai pääsee koulutukseen. Ainoa poikkeus on työ, jossa työnantaja saa työllistämistukea, mutta maksaa palkkaa. Silloin sovelletaan työehtosopimuksia.

• dthklä

no todellaki meet niihi kunnon töihi eikä mihinkään idiootti harjotteluun. sossusta kyl saa rahaa vaik työkkäri jonkun pässin karenssin antaski.

• kiitos työkkäri

Työvoimatoimistojen toimintaa pitäisi aivan oikeasti jonkun vähän syynätä tarkemmin. Itse lopetin yrityksen ja minulle on ohjeina tarjottu lähinnä ööeimetiedetä tuu sitte parin kuukauden päästä uudestaan. Mutta kun se tukiasia... Mulle annettiin ymmärtää, että se vaatii työkkäristä jonkun päätöksen ennen kuin voi hakea kelan tukea. Monta kuukautta olen sitten sen sähläämisen johdosta ollut ilman minkäänlaisia tuloja, kun toimeentulotukeakaan ei saa kun avo on töissä.

Vinkiksi muille yrittämisen lopettaneille, että se myyntivoitto-paperi, jota työkkäri penää, löytyy ihan kelalta sellaisena että sen voi itse täyttää ja laittaa loppuun kirjanpitäjän tiedot. Mulle sanottin että kirjanpitäjältä ja siltä kyselin eikä se ei ole vastannut mitään, (tietenkään, kun tilikin on tyhjä..) ja minä sitte paniikissa kääntäny maat ja mannut mistä helvetistä sellasen paperin saan, ja nyt jää kipeästi kaivattuja tukia saamatta. Se se vissiin oli tarkoituskin.

• Hämmästyttävää!

Onpa kummallinen tilanne, mutta valitettavasti ei kuitenkaan ainutkertainen. Hyvä ystäväni joutui samankaltaiseen tilanteeseen muutama vuosi sitten. Ero hänen tapauksessaan oli se, että työpaikka löytyi kesken harjoittelun. Toki hän otti työpaikan vastaan ennemmin, kuin jatkoi harjoittelua. Työ oli kuitenkin osa-aikaista, jonka viikkotuntimäärällä hänellä oli oikeus saada soviteltua ansiopäivärahaa. Työvoimatoimisto antoi ystävälleni kuitenkin kolmen kuukauden karenssin harjoittelun keskeyttämisestä, niin että soviteltua päivärahaa ei olisi maksettu pitkään aikaan (laskennallisista syistä paljon pidempi aika, kuin tuo 3kk). Päätöksestä ei saanut tietenkään valittaa, joten teimme yksissä tuumin oikaisuvaatimuksen, joka oli pakko ottaa vastaan ja käsitellä. Niinhän siinä kävi, että päätös karenssista kumottiin ja saivatpa siitä päättäneet vielä kunnon moitteetkin päälle, koska päätös oli selkeästi asetusten vastainen. Työn teko on aina ensisijaista, joten jos myöhemmin saat karenssin, niin tee siitä oikaisuvaatimus. Olet toiminut aivan oikein!

• Kertokaa mulle kans

Karenssipäätöksistähän ei voi valittaa, mutta monessakin ketjussa on vastaavia kommentteja karenssin kumoamisesta... MINNE siitä oikein valitetaan, kun ei niissä ole ikinä mitään valitusosoitetta, vain maininta "Päätöksestä ei voi valittaa"?!?!?!?!

• thhth

Työkkärintäti pelkää menettävänsä vaan oman työpaikkansa, jos ei ole tarpeeksi työttömiä asiakkaita, kelle vittuilla!!!

• ....................

Minulla on kokemusta siitä, että ihmiset tulkitsevat paljon asioita eivätkä oikeasti kysy miten asian laita on... Aloittajan teksti vaikuttaa siltä miltä nuorelta ihmiseltä voi olettaa: Tulkintoja miten asiat ovat tapahtuneet. Toki ymmärrän, että kaikkea ei voi nuorena tietää ja minusta tuntuu, että työvoimatoimiston työntekijä on vain koittanut auttaa sinua. Itselläni on nimittäin kokemusta siitä, että tietty ihmistyyppi on sellainen, että sanoo heille mistä asiasta tahansa, heillä on aina nyrkit pystyssä sen sijaan, että ottaisivat opikseen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      256
      8568
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      286
      5817
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      176
      1925
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1800
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      190
      1372
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1334
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1217
    8. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      55
      1114
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1053
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1041
    Aihe