Olen avoliitossa naisen kanssa jolla on entisestä suhteesta (lyhyt n.4kk pituinen) lapsi joka on kohta 4v. Suhteemme kehittyi nopeasti. Nyt ollaan oltu noin 1.5v yhdessä. Oltiin niin rakastuneita, ja ollaan kyllä vieläkin, mutta ongelmaksi on alkanut muodostua hänen lapsi. En saa lapseen muodostettua minkäänlaista isäpuolisuhdetta, en tarkoita sitä ettenkö välittäisi ja huolehtisi hänestä. Viimeyönä taas muksu oli kömpimässä sänkyymme ja sanoin hänelle normaalisti, että meneppä omaan sänkyy, ja jouduin sanomaan toisenkin kerran ja lapsi ei ottanut kuuleviin korviin, ja alkoi herättään äitiä, että tee tilaa. Silloin sanoin terävästi, että nyt kun ei ole mitään hätää niin voit mennä omaan sänkyyn. Lapsen äitikin heräsi ja totta kai muksu lähti omaan huoneeseen märisemään ja äiti perässä. Minä sain sitte siitä kauhean läksytyksen kun noin rumasti tein. Lapsen äiti ei saa ihteä sen vertaa niskasta kiinni, että saisi opetettua lapsen omaan sänkyyn, hän aina ottaa lapsen viereen ja se kun saa minut raivoihini, mutta pidän raivon sisälläni. Olen alkanut tosissaan epäileen, että olen tunnevammainen lapsia kohtaan, en saa heihin syvempää kontaktia, sidettä joka auttaisi elämään eteenpäin. Tästä on nyt riidelty ja jne. Olen ollut reissuhommissa koko suhteemme ajan ja sekin nyt nostettiin pinnalle, että kun olen ollut heidän kanssa niin vähän aikaa, kylläkin nyt lopetin reissuhommat ja olen uudesta työstä pakkolomalla. Rahoitan kaiken perheessämme ja olen nyt lähes konkurssin partaalla. En ole kuitenkaan aivan avuton lapsen kanssa. Aamuisin kun äiti haluaa aina nukkua pitkään niin teen aamupalaa jne. Ja tosiaan kun aiemmin mainitsin, että olen pakkolomalla niin olen viettänyt mökillä 2 viikkoa lomaa, ja ilmoitin siitä kyllä erittäin selvästi, että aion olla itsekäs ja olla mökillä niin kauan kuin huvittaa. Lomaa töistä ei ole ollut 4 vuoteen. Olen hankkinut hänelle auton jolla voi turvallisemmin kuskata hoitoon lasta ja hoidon maksan minä. Muutenkin olen yrittänyt parhaimman mukaan helpottaa naiseni elämää, jokseenkin olen säälinyt häntä kun hän on joutunut yksinhuoltajaksi aikoinaan. Parisuhde neuvojalle ollaan menossa. En usko, että saan enää sidettä muodostettua lapseen, olisihan se pitänyt jo muotoutua. Avoero tulee olemaan aika varmaa vaikka neuvojalla tullaan kaymäänkin.
Olenko tunnevammainen vai...
12
599
Vastaukset
- oppeliini
Lapsi on kokenut monta menetystä. Hänen äitinsä on ainoa ihminen maailmassa jonka hän kokee varmana ja turvautuu häneen.
Kenen muun luo hän voisi mennä nähdessään pahaa unta ja ollessaan peloissaan, ellei äitinsä? Tuon ainoan ja varman ihmisen luo?
Missä sinä teit väärin, on raahata tuo pari kotiisi tietäessäsi varsin hyvin että aiti ja lapsi on yksi paketti. Vaikka sinä kuinka ihailet äitiä, lapsi on osa häntä. Hänen elämässään tuo lapsi menee AINA AINA AINA kaiken muun edelle.
Ja niin sen täytyykin olla.
Lapsi kenties on nähnyt miesten tulevan ja menevä heidän elämässään. Nyt sinä olet yksi lisää tuohon helminauhaan.
Luuletko että käytoksesi on turvaa tuovaa ja luottamusta lisäävää lapselle? Vastaus on: EI!
Plussaksi sinulle kerrottakoon että teet hyvin kun huolehdit lapsesta taloudellisesti, mutta se ei riitä. Tuohon pakettiin kuuluu myos joustavuus äiti/lapsi suhteessa. Sinä valitettavasti tulet olemaan sivullinen tuossa yhtälossä niin kauan kunne lapsi on täysi-ikäinen. Sinulla ei ole oikeutta kertoa lapselle mitä tehdä. Tuo on äitinsä velvollisuus ja se kallistuu aina lapsen puolelle.
Seuraavaa puolisoa valitessasi, ole hyvä, jätä äidit lastensa kanssa rauhaan.- viis.
"Sinulla ei ole oikeutta kertoa lapselle mitä tehdä. Tuo on äitinsä velvollisuus..."
En ole tästä asiasta samaa mieltä. Tässä on kyse perheestä. Ja perhe se on vaikka toinen vanhempi ei olekaan lapsen biologinen vanhempi.
Ei sellainen perhe toimi, jossa lapsen ei tarvitse totella toista vanhempaa. Molemmilla aikuisilla on oikeus määrätä lasta. Siis ihan normaaliasioissa; komentaa nukkumaan, komentaa tekemään läksyt, käskeä olemaan kunnolla paikassa jossa ei sovi riehua jne jne. Miten voi kuvitella että normaalielämästä tulee mitään, jos toista aikuista ei tarvitse totella? Miten hän voi ikinä viedä lasta mihinkään ilman äitiä, vaikka lintsille, tai edes kotona yksin hoitaa lasta, jonka ei tarvitse kuunnella eikä totella?
Ei ap ole mikään jonnkinjoutava tyyppi joka asuu siinä siivellä, hän on äidin puoliso ja lapsen isäpuoli. Kaikki perheen osapuolet ovat yhtä tärkeitä.
Lisäksi lapsi oppii nopeasti käyttämään erityisasemaansa aseena saadakseen tahtonsa läpi, eikä siitä seuraa muuta kuin murhetta. Pienenä lapsi ei ymmärrä miten väärin tekee, ja vanhempanan ei varmasti enään kiinnosta muuttaa käyttäytymistään. Tosin en usko että kukaan aikuinen jaksaa kovin kauan sellaista että lapsi jatkuvasti asettaa vanhemmat toisiaan vastaan. Tällainen nimitäin tulehduttaa aikuisten välit toisiinsa todella nopeasti.
Ap sanoi "Olen alkanut tosissaan epäileen, että olen tunnevammainen lapsia kohtaan, en saa heihin syvempää kontaktia, sidettä joka auttaisi elämään eteenpäin."
Voisiko tässä olla juuri se kyseessä, että ap ei ole ottanut huoltajan roolia muuten paitsi rahallisesti? Hän elää lapsen kanssa samassa kämpässä, mutta ei ole tälle vanhempi. Ap:n tulisi ehkäpä ottaa isällisempi rooli. Siihen kuuluu se komentaminen, mutta myös esim asioiden opettaminen, eri paikkoihin meneminen ilman äitiä, yleinen opastaminen, huolehtiminen; se että lapsi kokee isäpuolen olevan omalla puolellaan ja turvana esim vieraassa tilanteessa.
Mielestäni aikuisten pitäisi yhdessä keskustella lapsen kasvattamisesta, tehdä pelisäännöt jotta koko perhe saataisiin puhaltamaan yhteen hiileen. Ei lapsen voi antaa hillua miten vaan, muuten tästä isäpuolesta tulee myös sellainen mies joka katoaa maisemista ja lapsi kokee taas yhden menetyksen.
"Missä sinä teit väärin, on raahata tuo pari kotiisi tietäessäsi varsin hyvin että aiti ja lapsi on yksi paketti."
Oppeliinin mukaan virhe oli jo siinä että suhde edes alkoi. Mitä väärää siinä on? Minusta on hienoa että pari löysi toisensa, ja että isäpuoli näin kovasti haluaa huolehtia lapsesta, eikä jätä häntä huomioitta sen takia ettei ole biologinen isä. Minusta tässä on nyt vaan selvitettävä miten arjen saa toimimaan. - oppeliini
viis. kirjoitti:
"Sinulla ei ole oikeutta kertoa lapselle mitä tehdä. Tuo on äitinsä velvollisuus..."
En ole tästä asiasta samaa mieltä. Tässä on kyse perheestä. Ja perhe se on vaikka toinen vanhempi ei olekaan lapsen biologinen vanhempi.
Ei sellainen perhe toimi, jossa lapsen ei tarvitse totella toista vanhempaa. Molemmilla aikuisilla on oikeus määrätä lasta. Siis ihan normaaliasioissa; komentaa nukkumaan, komentaa tekemään läksyt, käskeä olemaan kunnolla paikassa jossa ei sovi riehua jne jne. Miten voi kuvitella että normaalielämästä tulee mitään, jos toista aikuista ei tarvitse totella? Miten hän voi ikinä viedä lasta mihinkään ilman äitiä, vaikka lintsille, tai edes kotona yksin hoitaa lasta, jonka ei tarvitse kuunnella eikä totella?
Ei ap ole mikään jonnkinjoutava tyyppi joka asuu siinä siivellä, hän on äidin puoliso ja lapsen isäpuoli. Kaikki perheen osapuolet ovat yhtä tärkeitä.
Lisäksi lapsi oppii nopeasti käyttämään erityisasemaansa aseena saadakseen tahtonsa läpi, eikä siitä seuraa muuta kuin murhetta. Pienenä lapsi ei ymmärrä miten väärin tekee, ja vanhempanan ei varmasti enään kiinnosta muuttaa käyttäytymistään. Tosin en usko että kukaan aikuinen jaksaa kovin kauan sellaista että lapsi jatkuvasti asettaa vanhemmat toisiaan vastaan. Tällainen nimitäin tulehduttaa aikuisten välit toisiinsa todella nopeasti.
Ap sanoi "Olen alkanut tosissaan epäileen, että olen tunnevammainen lapsia kohtaan, en saa heihin syvempää kontaktia, sidettä joka auttaisi elämään eteenpäin."
Voisiko tässä olla juuri se kyseessä, että ap ei ole ottanut huoltajan roolia muuten paitsi rahallisesti? Hän elää lapsen kanssa samassa kämpässä, mutta ei ole tälle vanhempi. Ap:n tulisi ehkäpä ottaa isällisempi rooli. Siihen kuuluu se komentaminen, mutta myös esim asioiden opettaminen, eri paikkoihin meneminen ilman äitiä, yleinen opastaminen, huolehtiminen; se että lapsi kokee isäpuolen olevan omalla puolellaan ja turvana esim vieraassa tilanteessa.
Mielestäni aikuisten pitäisi yhdessä keskustella lapsen kasvattamisesta, tehdä pelisäännöt jotta koko perhe saataisiin puhaltamaan yhteen hiileen. Ei lapsen voi antaa hillua miten vaan, muuten tästä isäpuolesta tulee myös sellainen mies joka katoaa maisemista ja lapsi kokee taas yhden menetyksen.
"Missä sinä teit väärin, on raahata tuo pari kotiisi tietäessäsi varsin hyvin että aiti ja lapsi on yksi paketti."
Oppeliinin mukaan virhe oli jo siinä että suhde edes alkoi. Mitä väärää siinä on? Minusta on hienoa että pari löysi toisensa, ja että isäpuoli näin kovasti haluaa huolehtia lapsesta, eikä jätä häntä huomioitta sen takia ettei ole biologinen isä. Minusta tässä on nyt vaan selvitettävä miten arjen saa toimimaan.Viis, olet osittain oikeassa. Kummankin vanhemman velvollisuus ON huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja hänelle kuuluvasta opetukseta.
Tässä tapauksessa AP on tunteneut naisen ja ilmeisesti lapsen 1.5 vuotta. Hän ei kerro kuinka nopeasti nainen esitteli AP.n lapselleen ensitutustumisen jälkeen. Olivatko aikuiset varmoja että heistä tulee aviopari, että he haluavat viettää lopun elämäänsä yhdessä ennenkuin äiti esitteli miehen lapselleen?
Lue eteenpäin:
Tässä tapauksessa aikuiset olisivat selviytyneet voittajina jos olisivat ottaneet käyttoonsä asian nimeltään "seurusteluaika". Sen sijaan he alkoivat (ilmeisesti ) asumaan saman katon alla aivan liian nopeasti.
Mies itse kertoo että alussa kaikki oli hyvin , mutta........
Tietenkin!!!! nythän hän vasta oppii tuntemaan naisen kokonaisuutena. Tuohon kokonaisuuteen kuuluu myos silloin tälloin pelokas lapsi joka vaati huomiota ja turvallisuuden tunnetta myos oisin. Ja vielä tässä vaiheessa 99% sti vanhemman huomion.
Tuo puolitoista vuotta olisi täytynyt käyttää tutustumiseen ilman lasta jolloin naisella olisi ollut tilaisuus useamman kerran viestittää sanoin ja teoin että hän on hakemassa puolisoa joka on valmis hyväksymää pienokaiselle oikeutetusti kuuluvan huomion AINA AINA AINA äidiltään. Oli yo tai päivä. Uuden aikuisen rakkaus, apu ja tuki tulisi sitten valtavana bonuksena.
Ja että äiti on hakemassa puolisoa joka on AINA valmis hyvaksymään ja rakastamaan, ohjaamaan hoitamaan ja tukemaan äidin ohella lastaan. (Kuten AP luuli alussa pystyvänsä tekemään, mutta tuo velvollisuus on hänelle liikaa. Oikeutetusti: hänellä ei ole henkisiä varoja sopeutua!)
Tässä AP miehessä EI EI ole mitään vikaa eikä pahaa. Hanelle loytyy oma vaimo (alussa ilman lasta) aivan vuoren varmasti!
Pointtini on että tässä tapauksessa taas kerran nainen tunkee miehen katon alle (tai päinvastoin) aivan liian nopeasti.
Kumpikaan EI viitsi nähdä vaivaa tutustua toiseen ajan kanssa.
Kuka tässä kärsii? Tietenkin se avuttomin: LAPSI.
AP.n heitettyä naisen lapsineen ulos taloudestaan (tai poistuttuaan itse naisen taloudesta), nainen hyokkää heti kohta taas uuden miehen kanssa asumaan. Sama kiertokulku jatkuu uudestaan ja uudestaan.
Naisesta se on ilmeisesti jännittävää ja hauskaakin.
Tuo tuhoaa lapsen.
Nyt kysytään miksi Suomessa on kaikista henkisesti sairaimmat nuoret.
- KSA.
Mieti tarkasti, että onko nainen, lapsi ja tämä koko suhteenne henkilökohtaisen konkurssin arvoinen?
- turhaa narinaa
Entä jos kyse olisi biologisesta lapsestasi, miten häneen suhtautuisit? Suhtaudu tähän lapseen samoin ja jos se ei yrityksistä huolimatta onnistu, niin älä hanki lapsia lainkaan.
- voi, voi....
Erottiin menneellä viikolla. Jätän hänelle lähes kaiken yhteisen ja omaakin omaisuutta. Minä kyllä ehdin hankkimaan uutta tavaraa, mutta hän ei. Myös kämppä jää hänelle. Kipeää tekee, mutta ei päästy yhteisymmärrykseen asioissa.
- oppeliini
Seuraavan avIIIIIIIIIovaimoehdokkaan kohdalla, ole hyvä, tee kaikille palvelus ja todella tutki sanaa: "seurusteluaika".
Huomioi että se tarkoittaa myos tutustumista kummankin osapuolen asuessa oman kattonsa alla.
- voi, voi...
Näinhän tässä sitten kävi, että hyväuskoista hölmöä kusetettin olan takaa. Hän on vaan käyttänyt minua lompakkona. Suurta suunnitelmaa oli häneltä kaikki "ongelmat". Selvisi vähän yhtä sun toista. Oli jo heti suunnittelemassa orgioita erään jätkän kanssa ja ihte sanoi vielä mulle, että ei aleta "värkkään" mitään aivan heti. Eli olisi jatkanut lypsämistäni vaikka panee toisia... Kyllä voi olla paska olo kun vihaa ja rakastaa toista yhtä aikaa. Kiitos ja näkemiin.
- Itsekin isä
Niin, tottakai uuden puolison lapsia kohdellaan ja suhtaudutaan kuin omaan. Minun oli pakko lopettaa suhde. Äitinsä kärsi, mutta lapset kokivat riemuvoiton. Ehkä he vielä kuvittelevat isän palaavan äidin kanssa.
Tapaamme tämän naisen kanssa vain lasten ollessa isällään. - mozanna
Kertomassa on useita juttuja, jotka kiinnittävät huomioni.
Minkä ikäinen olet itse?
Lapsi on neljä vuotias.Neljä vuotias on vielä sangen pieni ihmiseksi. Jos noin pienen pitää pärjätä omassa huoneessaan sängyssään pitkän pimeän yön yli, miksi sinä tarvitset vierellesi toisen ihmisen? Tämä vain mittakaavaksi, sen enempää ottamatta kantaa, missä kukakin nukkuu. Lapsi näkee vain sen, että häntä ei oteta viereen kainaloon mutta sinut on otettu. Sekään, että sinä tykkäät äitistä niin paljon, että haluat nukkua hänen vieressään ei selvitä tilannetta lapselle yhtään: tykkäähän hänkin, kait hän saa samalla syyllä myös pyrkiä äitinsä viereen. Mikä hätä sinulla on, kun sinä voit olla lapsen äidin vieressä, mutta lapsi ei, jos siihen vetoat. Entä, tiedätkö sinä ihan tarkoin lapsen sielunmaiseman, mikä on hänelle hätää, mikä ei, ja mikä ero näillä on verrattuna siihen kun sinä tätä hätää arvioit?
Et saa muodostettua lapseen minkäänlaista isäpuolisuhdetta. Siis hetkinen, mitä ihmeen puolisuhdetta? Lapset vievät kaiken ja enemmän. En tiedä, miten olet yrittänyt muodostaa puolikasta suhdetta, mutta lapsi kuitenkin haistaa, että et ole kokonaan jutussa mukana. Kuitenkin olet kertomasi mukaan ollut lapsen elämässä koko sen ajan, joka hän on itselleen tietoisena ollut edes olemassa. Eli, jos olisit hänet hyväksynyt täysin, hänellä tuskin olisi syytä tai kykyä rajoittaa suhteen syventymistä. Lapset menevät täysillä tai ei ollenkaan. Sinä olisit voinut olla ihan kokonaan isä hänelle ilman mitään puolikkaita. Se, miten asia on juridisesti ei ole lapselle mitään merkitystä. Ja jos vielä pidemmälle ajattelee, sinä olisit voinut avioitua lapsen äidin kanssa, ottaa lapsen omalle nimille - ilmeisesti lapsen isä ei juurikaan vaikuta hänen elämäänsä- ja kas vain, siinä sinulle olisi ollut lapsi.
Sanooko lapsen äiti itseään sellaiseksi, ettei saa ihteään niskasta kiinni opettaakseen lasta omaan sänkyyn, vai määritteletkö sinä sen? Jos lapsen äiti sanoo niin, hän selittää ehkä sillä sitä, että hänen mielestään noin pienellä lapsella on -- mikä mielestäni on täysin oikein-- lupa kömpiä äitinsä viereen, mutta ei saa sitä sinulle suoraan sanottua.
Me naisetkin olemme vain ihmisiä, jotka joskus liikaa lähtevät tasapainottelemaan lasten ja miesten välillä. Kun on toisaalta mukava, kun on seksikumppani valmiina, ja toisaalta lasten etu on tärkein: siinä sitä ollaan ja toivotaan lapsen ymmärtävän edes pysyvän omassa sängyssään. Moni äiti vetoaa siihen, että minkä minä tälle voin, kun lapsi ei tottele ja pysy poissa vierestä, vaikka salaa jossain sopukassaan on ihan tyytyväinen, kun lapsi tuhisee kainalossa. Itse olen tätä miettinyt: miten minun pitäisi hätistää lapsi joka todennäköisesti nukkuisi hyvin ja turvallisesti vierestäni, jotta joku mies voi siinä olla. Oma vastaukseni: ei mitenkään.
Itse ratkaisin asian aikoinaan siten, että en yksinkertaisesti raahannut meille kotiin yhden yhtään miestä , vaan tosiaan pidin lapseni etusijalla. Nukuimme pitkään koko pikkuperhe yhdessä isossa sängyssä: uskon, ettei tästä ole ollut haittaa meistä kellekään. Se, jos itse jäin seksittä siinä kohtaa oli vähän toissijainen juttu: tarvitsin eron jälkeen aikaa rakentuakseni, orgasmeja sain ja saan edelleen ihan omin sormin, sen takia ei tarvinnut ympätä asioita keskenään.
Tuo että lapsen viereen tulo saa sinut raivoihisi on todella hirvittävää, eikä sitä lievennä yhtään, että pidät sen sisälläsi. Ylipäätään, että tunnet raivoa tuossa tilanteessa on asia, jota sinun pitäisi katsoa tarkemmin. Eiköhän siinä ole syy, miksi et ole saanut luotua lapseen oikeaa suhdetta. Vaikka lapset eivät ymmärrä vaistoamaansa, he kuitenkin vaistoavat. Lapsi turvautuu sitäkin tiukemmin äitinsä viekkuun mitä enemmän hän vaistoaa sinun taholtasi "jotain" uhkaavaa. Ei ihme, ettei suhde syvene: lapsi pelkää sinusta huokuvaa pidäteltyä uhkaa.
--- ja huh ja huh.. kaikkesi olet tehnyt ja lapsi vain on vastarintaan. Marttyyrin viittaa sinä olet ollut itsellesi ostamassa ja sovittamassa. Ja kaiken päälle vielä tuo, että olet jokseenkin säälinyt naista hänen yksinhuoltajuutensa takia. Tiedätkö. Sääli on sairautta, eikä todellakaan aidon toista rakastavan suhteen peruspilari.Varmasti naisellakin oli osuutensa asiaan, vai mitä?
Hienoa, että olette menossa parisuhdeterapiaan. Se voi avata silmät ja saada tajuamaan, että suhde ei ole ihan oikealla pohjalla edes.
Koska aloituksesi on avoero- palstalla, saan arvella senkin, että jos minun parisuhteessani olisi kertomasi kaltainen ongelma, niin minä lopettaisin sen.- 16+11
Etköhän ole turhan myöhään motkottamassa. Se män jo...
- JIHCRENI
Se on joskus vaikeaa tuo että on lapsi jo valmiina ja moni ongelma on ovella näissä suhteissa. Ja lapset ovat aina äitiinsä takerruksissa ja varsinkin noin pienet, ja osaavat vetää oikeasta narusta tarvittaessa. Ja jos sinä kelpaat olemaan taloudellisesti isänä siinä niin kai sitä nyt voi sitten lapselle jotain opetuksiakin antaa, sillä suhde missä toisen aikuisen ei saa koskaan puuttua asioihin (vaan lompakon kanssa) ei voi kestää. Joten harkitse tarkoin ja kysy itseltäsi haluatko jatkaa suhteessa ja olla puuttumatta asioihin jotka koskevat pikkuista, vai lähteä ja antaa äidin ja lapsen elää omaa elämäänsä omilla ehdoillaan . Sillä äidillä tulee aina olemaan vastuu lapsensa hyvinvoinnista, ja kun lapsi on turvallinen perheessä niin hän kyllä pysyy omassa sängyssään yöt, eikä kipittele teidän väliin ja sen turvallisuuden voi hän saavuttaa vaan jos tuntee että on rakastettu sellaisena kun on. Ja niin kauan kun nämä pienet tulevat yöllä äidin vuoteeseen niin heitä ei saa ajaa pois sillä he tulevat koska haluavat juuri silloin läheisyyttä. Itse olin aikoinani lapsi joka EI saanut olla äidin vieressä joten muistan sen surun vieläkin kun sain kuulla sanan EI. Jos sinusta tuntuu että et tule jaksamaan hänen edesottamuuksiaan niin lähde. Äidin suhde lapseen on aina ensisijalla joten jos osaat rakastaa lasta niin saat olla hyvä kakkonen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837