Naisten mielipide varusmiespalvelusta?

Utelias inttäjä

Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta?
Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta?
Armeijasta vapautetusta?
Menisitkö itse? Millä kriteerein?
Mielipide asevelvollisuuden kestosta. (6kk 9kk 12kk).
Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen?
Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille?
Arvostetuin tehtävänimike? (Alla muutama maavoimien tehtävänimikettä).

Rynnäkkökiväärimies Viestimies
Panssaritorjuntamies Komentopanssariajoneuvon kuljettaja
kranaatinheitinmies Pioneeri
Sotilaspoliisimies Työkoneenkuljettaja
Moottoripyörälähetti Kirjuri
Sotilaskeittäjä Panssariajoneuvonkuljettaja
Sotilaskuljettaja Lääkintämies
Multimediamies

54

578

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kiinnosta

muuten kuin että puolustusmenoja voisi leikata ainakin kolmanneksen, mikä olisi jo miljardi ja jos otetaan huomioon piilokulut, niin kaksi miljardia eli 2000 miljoonaa.

• Mies23vkl

En kyllä ole nainen, mutta vastaampa kuitenkin.

"Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta?"

Nykyisellään järjetön

"Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta?"

Järjetön

"Armeijasta vapautetusta?"

En mitään mieltä. Syy toki kiinnostaisi.

"Menisitkö itse? Millä kriteerein?"

Menin ja lähdin 2kk jälkeen. Vapaaehtoisena ja järkevämpänä olisin voinut harkita jäämistä.

"Mielipide asevelvollisuuden kestosta. (6kk 9kk 12kk)."

2-3 kk. Kaikki turha karsittaisiin pois. Esim marssit, siivoukset, kuntokoulutus yms.

"Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen?"

Kyllä

"Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille?"

Ei

"Arvostetuin tehtävänimike?"

Eiköhän se ole lentäjä vaikean pääsyn ja hyvän palkan takia

• gvjvjhvjhvjhv

"Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta?
      Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta?"

Kaikki täysin vapaaehtoiseksi.

Miksi se minua kiinnostaisi millään tasolla?

Voisin mennä oppimaan selviytymis- ym. taitoja.

"Mielipide asevelvollisuuden kestosta."

Asepalvelus asevelvollisuuden tilalle. Ihan sama minkä mittainen.

• Mielipide:

Tosi mies on käynyt armeijan.

• Sir Von Baughen

höpöhöpö,jonkun junttilandian mielipide."Silloin kun minä kävin..."
        Maailma menee eteenpäin eikä Suomi enään pärjäis kenellekään nykysysteemillä.Varustelu on ihan sieltä ja miehistöstä puhumattakaan,kaikki jotain nykyajan pullamössö jengiä,se on totuus.

• ~cissi~

Miehen pitää suorittaa asepalvelus, ja on häpeä, jos ei se sinne kelpaa. Sivarit on samaa kastia kuin hipit, rastat, viherpiiperöt ja muut kommarit ja köyhäilijät, joiden kulttuurituotokset joskus harvoin ovat tutustumisen arvoisia.

Naiset ei sovi armeijaan, mutta armeijalle sopii naiset; muutamia asioita on pitänyt alkaa miettiä etukäteen, eikä perinteisesti takakäteen.

Itse en menisi armeijaan, koska haluan meikata aamuisin rauhassa enkä muutenkaan siedä että jormat hötkyilevät tai hoputtavat missään olosuhteissa lähietäisyydellä.

Jostain syystä luettelemasi nimikkeet eivät herätä valtavia arvostuksen tunteita täällä päin, mielessä on lähinnä komentajan tai esikuntapäällikön tapainen tehtävä...

• Miehen pitää suorittaa asepalvelus ja on häpeä jos sinne ei kelpaa, mutta itse et menisi siksi, että haluat meikata aamuisin rauhassa, etkä siedä hoputusta?

Ok..?

Mitä mieltä olet miehestä, joka samantyyppisistä syistä käy mieluummin siviilipalveluksen? Harvemmalla sivarilla nimittäin mitään tuon kummempia aatteita valintansa takana nykyään on.

Entäpä miehestä, joka parisuhteen ja/tai työkokemuksen kartuttamiseksi näkee siviilipalveluksen mielekkäämpänä vaihtoehtona?

Tuosta kelpaamisesta olen kyllä täysin samaa mieltä! Sinnehän kelpaa nykyään millainen vässykkä tahansa, miten päin vain, ja silti löytyy porukkaa, joka alittaa senkin riman!

• ~cissi~
        asdfqwerty_m85 kirjoitti:

Miehen pitää suorittaa asepalvelus ja on häpeä jos sinne ei kelpaa, mutta itse et menisi siksi, että haluat meikata aamuisin rauhassa, etkä siedä hoputusta?

Ok..?

Mitä mieltä olet miehestä, joka samantyyppisistä syistä käy mieluummin siviilipalveluksen? Harvemmalla sivarilla nimittäin mitään tuon kummempia aatteita valintansa takana nykyään on.

Entäpä miehestä, joka parisuhteen ja/tai työkokemuksen kartuttamiseksi näkee siviilipalveluksen mielekkäämpänä vaihtoehtona?

Tuosta kelpaamisesta olen kyllä täysin samaa mieltä! Sinnehän kelpaa nykyään millainen vässykkä tahansa, miten päin vain, ja silti löytyy porukkaa, joka alittaa senkin riman!

Minulla naisena on omat velvollisuuteni, kuten näyttää ja tuoksua hyvältä ja olla sopimuksen mukaan käytettävissä tarpeellisiin tilanteisiin. Jos en tässä onnistu, voin aina ryhtyä queer-aktiiviksi ja istuskella halvan tuopin kuppiloissa vaikkapa sivareiden kanssa parantamassa yhteiskuntaa.

Jos yleinen asevelvollinen hakeutuu sivariin, koska haluaa meikata aamuisin rauhassa, niin kyse ei ole silloin miehestä minun käsitykseni mukaan. Win-win -tilanne on sivari sekä hänelle että Puolustusvoimille.

Jos taas sivariin hakeudutaan parisuhdesyistä, tehdään kohtalokas virhe. Pelkästään parisuhteeseen keskittymällä menetetään se, mutta asepalveluksen asianmukainen suorittaminen, mahdollisesti RUK ja uraan panostaminen takaavat myös parisuhteen niille ressuille jotka sellaisen haluavat.

• ~cissi~ kirjoitti:

Minulla naisena on omat velvollisuuteni, kuten näyttää ja tuoksua hyvältä ja olla sopimuksen mukaan käytettävissä tarpeellisiin tilanteisiin. Jos en tässä onnistu, voin aina ryhtyä queer-aktiiviksi ja istuskella halvan tuopin kuppiloissa vaikkapa sivareiden kanssa parantamassa yhteiskuntaa.

Jos yleinen asevelvollinen hakeutuu sivariin, koska haluaa meikata aamuisin rauhassa, niin kyse ei ole silloin miehestä minun käsitykseni mukaan. Win-win -tilanne on sivari sekä hänelle että Puolustusvoimille.

Jos taas sivariin hakeudutaan parisuhdesyistä, tehdään kohtalokas virhe. Pelkästään parisuhteeseen keskittymällä menetetään se, mutta asepalveluksen asianmukainen suorittaminen, mahdollisesti RUK ja uraan panostaminen takaavat myös parisuhteen niille ressuille jotka sellaisen haluavat.

Siviilipalvelusmies "vapautetaan suorittamasta asevelvollisuuslaissa säädettyä palvelusta" ja hänet "määrätään suorittamaan siviilipalvelusta työ- ja elinkeinoministeriön määräämänä aikana siviilipalveluskeskuksessa ja siviilipalveluslaitoksissa".
        Hän siis suorittaa maansa hänelle osoittamat velvollisuutensa.

Naisena näet velvollisuutesi olevan näyttää ja tuoksua hyvältä? Miten ihmeessä nämä ovat vertailukelpoisia? Ja liittyykö tämä "sopimus olla käytettävissä tarpeellisiin tilanteisiin", jotenkin yleisesti naiseuteesi?

Tuoksua ja näyttää voi miten hyvältä tahansa, mutta pinnallisuus ja kaksinaismoralismi on aina rumaa. Sekä naisellä, että trollaavalla miehellä, joka todennäköisesti olet.

Jokatapauksessa. Onnea RUK:n käyneen poikaystävän hakuun! :)

• fdsfsdsfds
        ~cissi~ kirjoitti:

Tylsä provo.

• ~cissi~

Siviilipalvelusmies "vapautetaan suorittamasta asevelvollisuuslaissa säädettyä palvelusta" ja hänet "määrätään suorittamaan siviilipalvelusta työ- ja elinkeinoministeriön määräämänä aikana siviilipalveluskeskuksessa ja siviilipalveluslaitoksissa".
        Hän siis suorittaa maansa hänelle osoittamat velvollisuutensa.

Naisena näet velvollisuutesi olevan näyttää ja tuoksua hyvältä? Miten ihmeessä nämä ovat vertailukelpoisia? Ja liittyykö tämä "sopimus olla käytettävissä tarpeellisiin tilanteisiin", jotenkin yleisesti naiseuteesi?

Tuoksua ja näyttää voi miten hyvältä tahansa, mutta pinnallisuus ja kaksinaismoralismi on aina rumaa. Sekä naisellä, että trollaavalla miehellä, joka todennäköisesti olet.

Jokatapauksessa. Onnea RUK:n käyneen poikaystävän hakuun! :)

Heh, nykynuoret on haudanvakavia tosikkoja joilla on hätä ehtiä nimittelemään kanssakeskustelijoita trolleiksi aina kun näiden mielipiteet uhkaavat heidän turvallisuudentunnettaan, mikä tunne on alkujaankin rakennettu epärealistiselle käsitykselle maailmasta tasa-arvoisena paikkana :)

Lähestyn hyvää vauhtia jo neljääkymmentä, joten poikaystävän etsiminen ei ole niinkään ajankohtaista, panen ensi sijalle rakastajat, joista parhaat löytyvät isänmaallisista instituutioistamme Puolustusvoimista ja poliisista (ja palolaitokselta).

Kaksinaismoralismi on jotain muuta kuin sitä, että on rehellisesti se mikä on ja myöntää mistä tykkää. Vai olisiko ehkä sittenkin syvällisempää elää vakavassa parisuhteessa jonkun huonohampaisen (ja -tuloisen) sivarihipin kanssa?

Sivari on kenties suorittanut maansa hänelle osoittamat velvollisuudet, mutta ei miehelle yleisesti kuuluvaa velvollisuutta olla seksikäs :)

• ~cissi~ kirjoitti:

Heh, nykynuoret on haudanvakavia tosikkoja joilla on hätä ehtiä nimittelemään kanssakeskustelijoita trolleiksi aina kun näiden mielipiteet uhkaavat heidän turvallisuudentunnettaan, mikä tunne on alkujaankin rakennettu epärealistiselle käsitykselle maailmasta tasa-arvoisena paikkana :)

Lähestyn hyvää vauhtia jo neljääkymmentä, joten poikaystävän etsiminen ei ole niinkään ajankohtaista, panen ensi sijalle rakastajat, joista parhaat löytyvät isänmaallisista instituutioistamme Puolustusvoimista ja poliisista (ja palolaitokselta).

Kaksinaismoralismi on jotain muuta kuin sitä, että on rehellisesti se mikä on ja myöntää mistä tykkää. Vai olisiko ehkä sittenkin syvällisempää elää vakavassa parisuhteessa jonkun huonohampaisen (ja -tuloisen) sivarihipin kanssa?

Sivari on kenties suorittanut maansa hänelle osoittamat velvollisuudet, mutta ei miehelle yleisesti kuuluvaa velvollisuutta olla seksikäs :)

No, nykykeski-ikää lähenevät ovat pinnallisia trollailijoita, jotka säikähtävät ja närkästyvät, kun joku kyseenalaistaa heidän kaksinaismoralistisuutensa. :)

Kyllähän pinnallinen nainen saattaa vaikuttaa ensivilkaisulta seksikkäältä, mutta eipä hän oikeasti suoritakaan tätä naiselle yleisesti kuuluvaa velvollisuutta. Saati sitten sitä toista, vähintään yhtä tärkeää, naisen velvollisuutta: Olla älykäs. Eihän pinnallisen naisen kanssa voikaan saada aikaan syvällistä ja vakavaa parisuhdetta. :)

Terveisin urheilullinen, hyvähampainen ja -tuloinen sivarihippi. Valtio piti hienosti sivariaikana huolen hampaiden hoidosta ja opiskelujen jälkeen oli sekä älyllisesti, että myöhemmälle urakehitykselle edullisempaa kehittää vuoden verran valtion laitoksen tietojärjestelmää, kuin käkkiä tylsämielisen pojankloppilauman kanssa metsässä tekemättä mitään. :)

• Juuri menossa.
        ~cissi~ kirjoitti:

Suora lainaus:
        Lähestyn hyvää vauhtia jo neljääkymmentä, joten poikaystävän etsiminen ei ole niinkään ajankohtaista, panen ensi sijalle rakastajat, joista parhaat löytyvät isänmaallisista instituutioistamme PUOLUSTUSVOIMISTA ja poliisista (ja palolaitokselta).

Kysymys:
        Missä varuskunnassa on haku?

• ~cissi~
        Juuri menossa. kirjoitti:

Suora lainaus:
        Lähestyn hyvää vauhtia jo neljääkymmentä, joten poikaystävän etsiminen ei ole niinkään ajankohtaista, panen ensi sijalle rakastajat, joista parhaat löytyvät isänmaallisista instituutioistamme PUOLUSTUSVOIMISTA ja poliisista (ja palolaitokselta).

Kysymys:
        Missä varuskunnassa on haku?

Heh, ei ole lempparivaruskuntaa eikä niissä näitä "hakuja" järjestetäkään. Se vaan on niin, että sotilaat erottaa siviilissäkin, minun harjaantunut silmäni ainakin :)

• ~cissi~

No, nykykeski-ikää lähenevät ovat pinnallisia trollailijoita, jotka säikähtävät ja närkästyvät, kun joku kyseenalaistaa heidän kaksinaismoralistisuutensa. :)

Kyllähän pinnallinen nainen saattaa vaikuttaa ensivilkaisulta seksikkäältä, mutta eipä hän oikeasti suoritakaan tätä naiselle yleisesti kuuluvaa velvollisuutta. Saati sitten sitä toista, vähintään yhtä tärkeää, naisen velvollisuutta: Olla älykäs. Eihän pinnallisen naisen kanssa voikaan saada aikaan syvällistä ja vakavaa parisuhdetta. :)

Terveisin urheilullinen, hyvähampainen ja -tuloinen sivarihippi. Valtio piti hienosti sivariaikana huolen hampaiden hoidosta ja opiskelujen jälkeen oli sekä älyllisesti, että myöhemmälle urakehitykselle edullisempaa kehittää vuoden verran valtion laitoksen tietojärjestelmää, kuin käkkiä tylsämielisen pojankloppilauman kanssa metsässä tekemättä mitään. :)

Poikaseni, enhän minä ole närkästynyt ollenkaan, ainoastaan huvittunut :) Jos olisit käynyt intin, kestäisit myös paremmin erilaisia mielipiteitä.

Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti sitä, että siviilipalvelusta nyt vaan ei arvosteta kuten aseellista palvelusta. Voithan sä ostaa varustenetistä itsellesi vieläkin maastopuvun, ja yrittää sillä saada naiset kuumiksi :D

• Juuri menossa.
        ~cissi~ kirjoitti:

Heh, ei ole lempparivaruskuntaa eikä niissä näitä "hakuja" järjestetäkään. Se vaan on niin, että sotilaat erottaa siviilissäkin, minun harjaantunut silmäni ainakin :)

No se on sitten sääli.

• Turhista turhin

Ihan turhaa kaikenlaisten resurssien tuhlausta.

• kersantti karoliina

nykyisin pullamössökerho

sivarihomot peräkammariin!!!

Armeijasta vapautetusta?
      luusereitten hommaa!!!

menisin aivan ehdottomasti.. koska haluan.. mut en pysty.. en enää..

12 kk pitäis olla minimi aika..

no ei helvetissä!!!

mielellää.. tai sitten naisille joku emäntäkoulu pakolliseks..

Arvostetuin tehtävänimike?
      mitä meinaat kysymykselläsi?? arvostetuin?? kenen mielestä??

ja kyllä olen nainen ja mielenkiinnosta vastasin tähä juttuun..

• nainenvm88

- turha

- ilmaista työvoimaa

Armeijasta vapautetusta?
      - ei mielipidettä

- en menisi. Jos menisin niin varmaan vain kokemuksen vuoksi.

- Kannatan palkka-armeijaa

- Edellisessä se vastaus tulikin

- Ei pitäisi olla pakollinen kenellekään.

- ei mitään väliä

• mun mielipide

Kaikki sivarit on pa.skahousuja ja velliper..seitä.

• Cloetta...

En todellakaan menisi armeijaan. Mielestäni se on aikansa elänyt intituutio, joka vie yhteiskunnan rahoja aivan turhaan koska käytännössä SUoemn armeijalla ei ole mitään merkitystä tai vaikutusta.

Ehdottomasti pitäisi olla vapaaehtoinen. Titteleillä ei mitään vaikutusta.

• Karoliina ;)

Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta? Toimii yhä Suomen oloissa ja opettaa pojille kaikenlaisia taitoja, myös tylsyyden ja turhautumisen sietämistä.

Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta? Ei sotien aikanakaan kaikkia miehiä voinut rintamalle lähettää, joten vaihtoehto on hyvä olla olemassa.

Armeijasta vapautetusta? Lääketieteellisin perustein vapautus on perusteltu. Jos ei kunto kestä, se pannaan kestämään eikä lähetetä poikaa kotiin pullamössöä syömään.

Menisitkö itse? Millä kriteerein? Olisin mennyt parikymppisenä, mutta silloin siihen ei vielä ollut mahdollisuutta edes suunnitelman tasolla.

Mielipide asevelvollisuuden kestosta. (6kk 9kk 12kk). 6kk tykinruoalle, 9 kk normaalille valtaosalle ja 12 kk niille, jotka suunnittelevat jatkoa alalla tai katsovat kokemuksen hyödylliseksi tulevaisuudelleen.

Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen? Ei.

Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille? Ei. Järjestely vaatisi hirmuiset investoinnit. Halukkaat naiset armeijaan ja lopuillekin kyllä riittää urakkaa kriisin koittaessa.

Arvostetuin tehtävänimike? (Alla muutama maavoimien tehtävänimikettä). Kenraali, kenraaliluutnantti, kenraalimajuri, prikaatikenraali ja niin edelleen ja merivoimissa sitten omansa.

• fdsfsdfds

Provoava mies taidat olla?

• Karoliina ;)
        fdsfsdfds kirjoitti:

Provoava mies taidat olla?

Mielenkiintoista! Mikä kohta vastauksissani saa sinut ajattelemaan noin?

Olen ollut nainen jo tosi pitkän aikaa. Tiedän kyllä, että mielipiteeni monestakin asiasta poikkeavat usein ns. valtavirran ajattelusta, mutta kyllä tähän saakka on aina uskottu, että ihan tosissani olen.

Minua harmitti aikoinani tosi kovasti se, että armeijaan ei ollut naisilla asiaa ja poliisikouluun ei näkökykyni riittänyt. Piti lähteä sitten muille urille.

Mutta kerro toki, miksi luulet minua mieheksi ja vielä provoavaksi semmoiseksi. Tästä voisi saada aikaan asiallistakin mielipiteenvaihtoa.

• fsdfdsdf
        Karoliina ;) kirjoitti:

Mielenkiintoista! Mikä kohta vastauksissani saa sinut ajattelemaan noin?

Olen ollut nainen jo tosi pitkän aikaa. Tiedän kyllä, että mielipiteeni monestakin asiasta poikkeavat usein ns. valtavirran ajattelusta, mutta kyllä tähän saakka on aina uskottu, että ihan tosissani olen.

Minua harmitti aikoinani tosi kovasti se, että armeijaan ei ollut naisilla asiaa ja poliisikouluun ei näkökykyni riittänyt. Piti lähteä sitten muille urille.

Mutta kerro toki, miksi luulet minua mieheksi ja vielä provoavaksi semmoiseksi. Tästä voisi saada aikaan asiallistakin mielipiteenvaihtoa.

Käyttämäsi termit ovat miesmäisiä ja sopivat paremmin armeijan käyneille kuin muille. Sotilasarvot eivät yleensä kiinnosta naisia eikä niistä tiedetä juuri mitään. Myös pullamössö sanaa ei kuule naisten suusta, vaan lähinnä provoavien henkilöiden, koska tuon sanan käytössä ei yleensä ole mitään järkeä. Lisäksi et myöskään perustele mitenkään miksi asepalveluksen ei pitäisi olla vapaaehtoinen. Lisäksi käytät nimimerkkisi perässä silmäniskua.

• Karoliina ;)
        fsdfdsdf kirjoitti:

Käyttämäsi termit ovat miesmäisiä ja sopivat paremmin armeijan käyneille kuin muille. Sotilasarvot eivät yleensä kiinnosta naisia eikä niistä tiedetä juuri mitään. Myös pullamössö sanaa ei kuule naisten suusta, vaan lähinnä provoavien henkilöiden, koska tuon sanan käytössä ei yleensä ole mitään järkeä. Lisäksi et myöskään perustele mitenkään miksi asepalveluksen ei pitäisi olla vapaaehtoinen. Lisäksi käytät nimimerkkisi perässä silmäniskua.

Jaa. Voisiko terminologian laatu olla seurausta siitä, että esimerkiksi sotahistoria on varhaisteini-iästä asti kiinnostanut minua kovasti, ja kun en kerran mainitsemilleni aloille päässyt, päädyin parin mutkan kautta lukemaan lingvistiikkaa? Olen työni puolesta seikkaillut niin pääesikunnassa kuin MPKK:ssakin, joten tietoa on voinut tarttua myös sieltä.

Sotilasarvot tunnen kyllä sukunikin puolesta sieltä korkeimmasta päästä lähtien ja pystyn aika näppärästi vertailemaan niitä parin muun maan lähimpiin vastineisiin. Siihen ei suurin osa armeijan käyneistä ymmärtääkseni pysty ollenkaan, vaikka heillä onkin penis apunaan.

Mies, joka ei selviä armeijaa kunnialla läpi, on kuin onkin varsinainen pullamössöpoika. Minun tuntemani naiset kyllä käyttävät tuota sanaa ihan sujuvasti monessa muussakin yhteydessä kuin vain tässä. Muutama osaa tehdäkin pullamössöä tai -mussua, kuten Kummelissa aikoinaan. Ja on sanan käytössä järkeäkin: pullamössöä syötetään niille, joilla hampaita ei vielä tai enää ole. Ja aika imeväisiä nuo sivarit ja muut laistajat minun mielestäni ovatkin, vaikka toki suon heille vapauden valita. polkunsa.

Karoliinan jälkeen lisäsin tuon silmäniskun, koska lainasin nimimerkin mielestäni osuvasti kersantti Karoliinalta, mutta inhoan Popedaa. Tuo jahkailu siis tapahtui sekunnin sadasosassa enkä analysoinut nikkiäni tuon enempää. Pahoittelen. Sinun nimimerkistäsi en kyllä pysty kampaamaan esille yhtään mitään, joten voit kai selittää sen merkityksen minulle?

Ai niin vielä: ;)

• fsdsdfsddf
        Karoliina ;) kirjoitti:

Jaa. Voisiko terminologian laatu olla seurausta siitä, että esimerkiksi sotahistoria on varhaisteini-iästä asti kiinnostanut minua kovasti, ja kun en kerran mainitsemilleni aloille päässyt, päädyin parin mutkan kautta lukemaan lingvistiikkaa? Olen työni puolesta seikkaillut niin pääesikunnassa kuin MPKK:ssakin, joten tietoa on voinut tarttua myös sieltä.

Sotilasarvot tunnen kyllä sukunikin puolesta sieltä korkeimmasta päästä lähtien ja pystyn aika näppärästi vertailemaan niitä parin muun maan lähimpiin vastineisiin. Siihen ei suurin osa armeijan käyneistä ymmärtääkseni pysty ollenkaan, vaikka heillä onkin penis apunaan.

Mies, joka ei selviä armeijaa kunnialla läpi, on kuin onkin varsinainen pullamössöpoika. Minun tuntemani naiset kyllä käyttävät tuota sanaa ihan sujuvasti monessa muussakin yhteydessä kuin vain tässä. Muutama osaa tehdäkin pullamössöä tai -mussua, kuten Kummelissa aikoinaan. Ja on sanan käytössä järkeäkin: pullamössöä syötetään niille, joilla hampaita ei vielä tai enää ole. Ja aika imeväisiä nuo sivarit ja muut laistajat minun mielestäni ovatkin, vaikka toki suon heille vapauden valita. polkunsa.

Karoliinan jälkeen lisäsin tuon silmäniskun, koska lainasin nimimerkin mielestäni osuvasti kersantti Karoliinalta, mutta inhoan Popedaa. Tuo jahkailu siis tapahtui sekunnin sadasosassa enkä analysoinut nikkiäni tuon enempää. Pahoittelen. Sinun nimimerkistäsi en kyllä pysty kampaamaan esille yhtään mitään, joten voit kai selittää sen merkityksen minulle?

Ai niin vielä: ;)

Uskon kyllä sinun provosoivan, mutta selvitetään nyt kuitenkin.

Ei kannata katsoa mustavalkoisesti armeijaan menemättömyyttä/palveluksen keskeyttämistä. Syitä siihen on niin monta kuin on keskeyttäjiä ja sivareitakin. Totta, että osa keskeyttää puhtaasti saamattomuuttaan. Itse keskeytin palveluksen, koska en saanut enää palvelukselta mitään. Se oli minun lähtökohtani jo vuosia ennen kuin menin palvelukseen.

En koe asevelvollisuuden olevan kansalaisvelvollisuus, koska se koskee alle puolta tämän maan väestöstä. Se myös syrjii ihmisiä sukupuolen, uskonnon, asuinpaikan ja terveydentilan perusteella.

Näiden lisäksi asevelvollisuus tuhlaa myös verorahoja aivan järjettömän paljon turhuuteen. Parempaan kustannustehokkuuteen päästäisiin muuttamalla palvelus 2kk mittaiseksi ja poistamalla asevelvollisuus. Voitaisiin ottaa käyttöön vapaaehtoinen asepalvelus ja vapauttaa sen käyneet maanpuolustusverosta, jota intin käymättömien tulisi maksaa.

Reservi on nykyisellään liian suuri eikä varusteita riitä kaikille. Näin ollen reservin pienentäminen olisi suotavaa.

• Karoliina :(
        fsdsdfsddf kirjoitti:

Uskon kyllä sinun provosoivan, mutta selvitetään nyt kuitenkin.

Ei kannata katsoa mustavalkoisesti armeijaan menemättömyyttä/palveluksen keskeyttämistä. Syitä siihen on niin monta kuin on keskeyttäjiä ja sivareitakin. Totta, että osa keskeyttää puhtaasti saamattomuuttaan. Itse keskeytin palveluksen, koska en saanut enää palvelukselta mitään. Se oli minun lähtökohtani jo vuosia ennen kuin menin palvelukseen.

En koe asevelvollisuuden olevan kansalaisvelvollisuus, koska se koskee alle puolta tämän maan väestöstä. Se myös syrjii ihmisiä sukupuolen, uskonnon, asuinpaikan ja terveydentilan perusteella.

Näiden lisäksi asevelvollisuus tuhlaa myös verorahoja aivan järjettömän paljon turhuuteen. Parempaan kustannustehokkuuteen päästäisiin muuttamalla palvelus 2kk mittaiseksi ja poistamalla asevelvollisuus. Voitaisiin ottaa käyttöön vapaaehtoinen asepalvelus ja vapauttaa sen käyneet maanpuolustusverosta, jota intin käymättömien tulisi maksaa.

Reservi on nykyisellään liian suuri eikä varusteita riitä kaikille. Näin ollen reservin pienentäminen olisi suotavaa.

Mitäpä tässä enää ajatuksia vaihtamaan, kun juttukaveri väittää provoksi. Eipä silti, on näin tapahtunut elävässä elämässäkin. On helpompi selittää, ettei nainen voi tietää tuosta yhtään mitään, ja torpata kokonaan keskustelu aihepiiristä, jossa saattaisi joutua ajoittain vaikka tunnustamaan vähemmät tietonsa.

Se siitä sitten.

• fsdsfdfd
        Karoliina :( kirjoitti:

Mitäpä tässä enää ajatuksia vaihtamaan, kun juttukaveri väittää provoksi. Eipä silti, on näin tapahtunut elävässä elämässäkin. On helpompi selittää, ettei nainen voi tietää tuosta yhtään mitään, ja torpata kokonaan keskustelu aihepiiristä, jossa saattaisi joutua ajoittain vaikka tunnustamaan vähemmät tietonsa.

Se siitä sitten.

Ennemminkin on hämmästyttävää miten nainen on jääräpäisesti tyhmä tällaisessa asiassa, joka ei häntä mitenkään koske. Miehet "aivopestään" tähän tyhmyytee, mutta naiset jätetään onneksi sen ulkopuolelle. Tosin ehkä ei sitten kaikissa perheissä.

Turhaahan se on keskustelua jatkaa jos sinulla ei ole mitään todellisia mielipiteitä, vaan ne rajoittuvat tuohon pullamössöksi nimittelyyn.

• Karoliina X)
        fsdsfdfd kirjoitti:

Ennemminkin on hämmästyttävää miten nainen on jääräpäisesti tyhmä tällaisessa asiassa, joka ei häntä mitenkään koske. Miehet "aivopestään" tähän tyhmyytee, mutta naiset jätetään onneksi sen ulkopuolelle. Tosin ehkä ei sitten kaikissa perheissä.

Turhaahan se on keskustelua jatkaa jos sinulla ei ole mitään todellisia mielipiteitä, vaan ne rajoittuvat tuohon pullamössöksi nimittelyyn.

Et sitten huomannut käyttäytymisessäsi mitään keskustelun aloittamiseen negatiivisesti vaikuttavaa vikaa? Ilmeisesti joitakuita miehiä ei edes tarvitse aivopestä tyhmiksi - he ovat sitä ihan jo syntyessään!

• fdsfdsdfs
        Karoliina X) kirjoitti:

Et sitten huomannut käyttäytymisessäsi mitään keskustelun aloittamiseen negatiivisesti vaikuttavaa vikaa? Ilmeisesti joitakuita miehiä ei edes tarvitse aivopestä tyhmiksi - he ovat sitä ihan jo syntyessään!

Olipas vahva argumentti.

• Karoliina ;)
        fdsfdsdfs kirjoitti:

Olipas vahva argumentti.

Ei helmiä sioille.

• sdfdfss
        Karoliina ;) kirjoitti:

Ei helmiä sioille.

Ei ainakaan silloin jos niitä ei löydy.

• rosa-m

Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta? = Ihan mukava juttu
      Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta? = Sekin on mukava juttu
      Armeijasta vapautetusta? = Riippuu syystä
      Menisitkö itse? = En tosiaankaan. Ei kestäisi kunto eikä pää.
      Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen? = Ei.
      Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille? = Jep.

• vcxvcx

Et menisi itse, mutta pitäisi olla pakollinen naisillekkin? Mistähän rahat repäistäisiin tuohon ?

• Juuri niin
        vcxvcx kirjoitti:

Et menisi itse, mutta pitäisi olla pakollinen naisillekkin? Mistähän rahat repäistäisiin tuohon ?

Kategorian nimi onkin Naisen logiikkaa... ;)

• rosa-m
        vcxvcx kirjoitti:

*Et menisi itse, mutta pitäisi olla pakollinen naisillekkin?*

Koska se on vapaa-ehtoinen, en halua mennä. Olen mukavuudenhaluinen ja armeija olisi minulle sellainen karaistus että en pakotta sinne menisi. Jos olisi pakollinen, menisin. Tajusit varmaan? :)

*Mistähän rahat repäistäisiin tuohon ? *

Aivan kuin olisin ajatellut noin pitkälle... Kunhan heitin, en jaksanut sen kummemmin ajatella, että kuinkahan tämä käytännössä toimisi yms.

• fdsfddsfdf

Jo nykyisellään reservi on liian suuri eikä koko reserviä voitaisi mitenkään varustaa. Entinen puolustusvoimankomentaja jo totesi, että reservin kokoa voisi supistaa.

Mielestäni luonnollisin vaihtoehto olisi asevelvollisuuden poistaminen, eli asepalveluksen tekeminen vapaaehtoiseksi ja siviilipalveluksen lakkauttaminen. Lyhentämällä palvelusaikaa (esimerkiksi 2kk pituiseksi) saataisiin riittävä määrä suorittamaan asepalvelus. Kannusteeksi voitaisiin ottaa käyttöön esimerkiksi maanpuolustusvero, jota asepalveluksen suorittaneiden ei tarvitsisi maksaa.

Nykyinen järjestelmä syrjii ihmisiä sukupuolen, asuinpaikan, uskonnollisen vakaumuksen ja terveydentilan perusteella. Se on myös tämän maan suurin sukupuolten välinen tasa-arvo-ongelma.

• voimamamma

Nainen olen. Olen erähenkinen ja pidän fyysisistä haasteista. Mahdollisesti olisin hakeutunut vapaaehtoiseksi jos se olisi ollut nuoruudessani mahdollista. pidän itsenäisyyttämme arvossa ja olisin nytkin valmis talkoisiin henkeni uhallakin jos olisi itsenäisyys vaarassa.

Poikani suoritti armeijan vaikka oli käytökseltään meloinen pelleilijä. Alku meni hyvin, ihan kuin olisi vähän kaivannutkin järjestystä elämäänsä. Suoritti lopun moottoripyörälähettinä. lopussa motivaatio heikkeni ja lintsasi marsseilta ym.

Armeijan jälkeen ei oppinut siivoamaan sotkujaan siviilissä mutta aamuherääminen ja ylösnousu onnistui mielestäni paremmin kuin ennen. Hän sai myös hyviä ystäviä eri puolelta suomea. Mielestäni teki hyvää vetelälle peliriippuvaiselle nuorukaiselle!!

• dfssdsd

Valtaosalle asevelvollisuus on ainoastaan rasite, eikä vähiten yhteiskunnalle.

• N22...

Henkilökohtaisesti kannatan palkka-armeijaa ja vapaaehtoisuutta.

Siviilipalvelus on ok.

Armeijasta vapautetusta?

Tämä myös ok.

En menis. En halua tappaa ketään.

Nykyisellään ihan hyvä..

Kyllä.

Ei.

Rukin käyminen, jokainen tekee arvokasta työtä rintamalla.

• JustTNNniin

Olen nainen. Mielestäni asevelvollisuuden ei pitäisi koskea vain miehiä. Eikö nainen osaa puolustaa maata? Miksei nainen siihen käy? Jos koko ikäluokka olisi käytettävissä, olisi varaa vähän valikoidakin. Esim. itse olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja voimakkaampi kuin mieheni, joka armeijaan mennessään oli huomattavan alipainoinen, eikä hän jaksanut kantaa mitään yms. Minä olisin hyvin voinut mennä hänen puolestaan.

Minä en halua armeijaan. En todellakaan. Eikä näillä diagnooseilla minua sinne edes otettaisi. Mutta se on epäoikeudenmukaista monella tavalla, että vain miesten pitää palvella se vuosi jotenkin. Se vain on.

• ELämäonepäreilu

Miehet käy sen armeijan ja naiset joutuu synnyttää.. niin se vaano.. kyl seki o epäreiluu et mies saa siittää mut naisen kropassa se näkyy :(

• ONhanseaika

Vaikka melkoisella varmuudella sanonkin että provoat vaan, vastaan silti koska tiedän että myös noin ajattelevia ihmisiä ihan oikeasti on olemassa.

Eli, nainen EI JOUDU synnyttämään jos ei itse halua. Minä, ketjunaloittaja eikä ennenkaikkea mikään laki Suomessa pakota yhtäkään naista Suomessa synnyttämään. Joten, jos raskauden jäljet kropassa tai imettäminen tai synnyttäminen tuntuu vastenmieliseltä, ei ole pakko synnyttää.

• fdssdfdfs

Eipä ole pakko hankkiutua raskaaksi. Eli nainen ei joudu synnyttämään. Mies joutuu suorittamaan asevelvollisuuden.

• Vässykät
        fdssdfdfs kirjoitti:

Eipä ole pakko hankkiutua raskaaksi. Eli nainen ei joudu synnyttämään. Mies joutuu suorittamaan asevelvollisuuden.

Ihan oikein miehille, joutavat armeijaan. Saavathan he monta vuosikymmentä nauttia sitten parempia palkkoja samoista hommista mitä nainen. Joku 6 kuukautta armeijassa ei ole yhtään mitään, ilmainen täyshoitola.

• vcxvxc
        Vässykät kirjoitti:

Ihan oikein miehille, joutavat armeijaan. Saavathan he monta vuosikymmentä nauttia sitten parempia palkkoja samoista hommista mitä nainen. Joku 6 kuukautta armeijassa ei ole yhtään mitään, ilmainen täyshoitola.

Ei saa parempaa palkkaa samasta hommasta. Sitäpaitsi palkka on aina työnantajan ja työntekijän välinen sopimus.

• yxyxydhds
        vcxvxc kirjoitti:

Ei saa parempaa palkkaa samasta hommasta. Sitäpaitsi palkka on aina työnantajan ja työntekijän välinen sopimus.

"Sitäpaitsi palkka on aina työnantajan ja työntekijän välinen sopimus."

Olen kanssa pitkään ihmetellyt, miksei tämä fakta tunnu menevän naisille perille. Kuten myös ei mene tuo ylläolevakaan, että naisten synnytystä ja miesten armeijaa ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Toinen kun on vapaaehtoista, toinen ainakaan vielä ei.

• Mies vastaa

Vaikka olikin tarkoitettu naisille, niin vastaan kuitenkin, kun on hyvin asetetut kysymykset (itse armeijan käynyt mies)

"Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta?"
      Jollakin tasolla tarpeellinen, vaikka nykymuodossaan se syrjiikin miehiä. Pitää muistaa myös varusmiespalveluksen kansakuntaa yhdistävä vaikutus - se kokoaa (miespuolisen) ikäluokan yhteen samalle viivalle, riippumatta sosioekonomisesta taustasta. Uskon sen olevan terveellistä kansakunnan eheyden kannalta omalta pieneltä osaltaan.

"Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta?"
      Kun sellainenkin mahdollisuus on olemassa ja laillinen, niin asia on OK. Ei juuri vaikuta suhtautumiseeni, jos kuulen henkilön suorittaneen sivarin asepalveluksen sijaan.

Jos on vapautettu, on siihen todennäköisesti hyvät perustelut, esim. terveydelliset syyt. Joten asia OK.

Menin itse. Oli pakko. Oli se toisaalta kokemisen arvoinen keikka, vaikka miessukupuolta syrjivä systeemi onkin.

"Mielipide asevelvollisuuden kestosta. (6kk 9kk 12kk)."
      Jos asevelvollisuus pitää olla, niin nykyinen 6-9-12 on hyvä. Mistään 4kk palveluksesta ei ole enää mitään hyötyä. 6kk on siinä ja siinä, että ehtii oppia edes perustiedot ja -taidot.

"Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen?"
      Nykyinen systeemi on mielestäni väärin, koska vain toinen sukupuoli pakotetaan (periaatteessa) vankilatuomion uhalla asepalvelukseen. Joko palvelus on kaikille vapaaehtoinen, tai sitten KAIKILLE, siis myös naisille jossakin muodossa, pakollinen.

"Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille?"
      Kuten todettua, jossakin muodossa. En laittaisi armeijaa naisille pakolliseksi, mutta jonkin sivariin rinnastettavan koulutuksen kyllä. Halukkaat naiset voisivat mennä inttiin nykyiseen tapaan.

"Arvostetuin tehtävänimike?"
      Arvostan kaikkia, jotka suorittavat velvollisuutensa kunnialla loppuun. Riippumatta tehtävästä, aselajista tai sotilasarvosta.

• fdsfdstreter

"Pitää muistaa myös varusmiespalveluksen kansakuntaa yhdistävä vaikutus - se kokoaa (miespuolisen) ikäluokan yhteen samalle viivalle, riippumatta sosioekonomisesta taustasta. Uskon sen olevan terveellistä kansakunnan eheyden kannalta omalta pieneltä osaltaan."

Tuossa iässä nuoret ovat aika pitkälti samalla viivalla, joten mitään sen ihmeempää yhdistymistä ei tapahdu. Sitäpaitsi tuo on täysin toissijainen asia, koska ihmisten suvaitsevaisuuden lisääminen ei ole armeijan tehtävä. Näin ollen sitä ei mielestäni kannata edes huomioida kun mietitään asepalveluksen/asevelvollisuuden järkevyyttä.

"Jos asevelvollisuus pitää olla, niin nykyinen 6-9-12 on hyvä. Mistään 4kk palveluksesta ei ole enää mitään hyötyä. 6kk on siinä ja siinä, että ehtii oppia edes perustiedot ja -taidot."

Miksi neljässä kuukaudessa ei voitaisi oppia riittäviä taitoja? Koulutusta voisi hyvinkin tiivistää ja jättää kaiken turhan koulutuksesta pois. (Turhat järjestymiset, leirit, marssit...)

"En laittaisi armeijaa naisille pakolliseksi, mutta jonkin sivariin rinnastettavan koulutuksen kyllä. Halukkaat naiset voisivat mennä inttiin nykyiseen tapaan."

Tämä taas maksaa ja siviilipalvelusmiehet/-naiset veisivät ammattilaisten työpaikat. Eli samat työt tehtäisiin käytännössä ilmaiseksi ja tästä seuraisi palveluksen laadun huononeminen ja tiettyen alojen työtilanteen huononeminen.

"Arvostan kaikkia, jotka suorittavat velvollisuutensa kunnialla loppuun. Riippumatta tehtävästä, aselajista tai sotilasarvosta."

Arvostatko tämän syrjivän järjestelmän vastustamista esimerkiksi totaalikieltäytymällä?

• Mies vastaa

"Tuossa iässä nuoret ovat aika pitkälti samalla viivalla, joten mitään sen ihmeempää yhdistymistä ei tapahdu. Sitäpaitsi tuo on täysin toissijainen asia, koska ihmisten suvaitsevaisuuden lisääminen ei ole armeijan tehtävä. Näin ollen sitä ei mielestäni kannata edes huomioida kun mietitään asepalveluksen/asevelvollisuuden järkevyyttä."

No jaa, toinen on upporikkaan yrittäjäsuvun kasvatti ja toinen työttömän yksinhuoltajan lapsi armeijaikäisenäkin. Armeijassa kaikki pistetään kokonaisvaltaisemmin samalle viivalle, kuin vaikka koulussa. Kääntöpuolena tosin se, että yksilöllisyys tukahdutetaan armeijassa myös tehokkaammin. Ja en sitten tiedä, miksei suvaitsevaisuuden tai eri taustoista tulevien ihmisten kunnioituksen lisääminen voisi olla myös jonkinlainen päämäärä, jos se tapahtuu sujuvasti sotilaskoulutuksen ohessa.

"Miksi neljässä kuukaudessa ei voitaisi oppia riittäviä taitoja? Koulutusta voisi hyvinkin tiivistää ja jättää kaiken turhan koulutuksesta pois. (Turhat järjestymiset, leirit, marssit...)"

Noilla järjestäytymisillä, marsseilla ja leireillä on oma olennainen tehtävänsä varusmieskoulutuksessa, vaikka ne päällisin puolin tuntuvat turhilta. Esimerkiksi ilman kunnollista järjestäytymistä ja sen harjoittelemista olisi hankala johtaa sellaisia ihmismassoja, joita armeijassa joudutaan johtamaan, ts. koko systeemi tuskin toimisi.

En tiedä oletko käynyt armeijaa, mutta jos pidät leirejä turhina, niin vedän sen johtopäätöksen, että et.

"Tämä taas maksaa ja siviilipalvelusmiehet/-naiset veisivät ammattilaisten työpaikat. Eli samat työt tehtäisiin käytännössä ilmaiseksi ja tästä seuraisi palveluksen laadun huononeminen ja tiettyen alojen työtilanteen huononeminen."

Se maksaa, mutta raha ei mielestäni saa olla syynä siihen, että tasa-arvo ei toteudu. Rahan puutteesta ei saisi seurata, että toista sukupuolta syrjitään. Ja uskon mielekästä tekemistä riittävän paljon ilman, että työtilanne olennaisesti heikkenee, kaikkea ilmaisen työvoiman painetta ei pidäkään kohdistaa vain yhdelle alalle, esim. sosiaalialalle.

"Arvostatko tämän syrjivän järjestelmän vastustamista esimerkiksi totaalikieltäytymällä?"

Lakia tulee aina noudattaa, ja tällä hetkellä ase- tai siviilipalveluksesta kieltäytymisestä seuraa lain mukaan vankeusrangaistus. Eli en.

• gdfgdff

"No jaa, toinen on upporikkaan yrittäjäsuvun kasvatti ja toinen työttömän yksinhuoltajan lapsi armeijaikäisenäkin. Armeijassa kaikki pistetään kokonaisvaltaisemmin samalle viivalle, kuin vaikka koulussa."

Eihän noilla rikkailla ole edes mitään tarvetta mennä armeijaan kun C:n paperit voi kirjoittaa joku tuttu lääkäri tms. Miten armeijassa pistetään kaikki kokonaisvaltaisemmin samalle viivalle kuin koulussa? En ole ainakaan kokenut, että koulussa suosittaisiin tiettyjä oppilaita enemmän kuin toisia. Tai ainakin armeijassa tämä suosiminen on huomattavasti vahvempaa.

"Noilla järjestäytymisillä, marsseilla ja leireillä on oma olennainen tehtävänsä varusmieskoulutuksessa, vaikka ne päällisin puolin tuntuvat turhilta. Esimerkiksi ilman kunnollista järjestäytymistä ja sen harjoittelemista olisi hankala johtaa sellaisia ihmismassoja, joita armeijassa joudutaan johtamaan, ts. koko systeemi tuskin toimisi."

Tuota järjestäytymistä ei ole tarpeellista harjoitella kymmentä kertaa päivässä kun sen oppii jokainen jo kun tekee sen muutaman kerran elämässään. Ainoa syy miksi järjestäytyminen ei armeijassa onnistu, on se, että se ei kiinnosta ketään.

"En tiedä oletko käynyt armeijaa, mutta jos pidät leirejä turhina, niin vedän sen johtopäätöksen, että et."

Miksi ihmeessä pidät leirejä hyödyllisinä? Väsyneenä ja nälkäisenä ei todellakaan ota mitään oppia vastaan ja aika on täysin hukkaan heitettyä. Paljon tehokkaampaa olisi opetella kaikki tämä kasarmilla hyvin syöneenä ja virkeänä. Ampumaleirit tietysti täytyy pitää jossain muualla, koska ampuma-alueita ei ole joka paikassa. Sen sijaan paukkupanoksilla voisi ammuskella kasarmillakin.

"Se maksaa, mutta raha ei mielestäni saa olla syynä siihen, että tasa-arvo ei toteudu. Rahan puutteesta ei saisi seurata, että toista sukupuolta syrjitään. Ja uskon mielekästä tekemistä riittävän paljon ilman, että työtilanne olennaisesti heikkenee, kaikkea ilmaisen työvoiman painetta ei pidäkään kohdistaa vain yhdelle alalle, esim. sosiaalialalle."

Kyseessä ei ole pelkkä sukupuolikysymys, vaan ihmisiä syrjitään myös asuinpaikan, uskonnon ja terveydentilan perusteella. Sitäpaitsi mielestäni maan turvallisuuden takiakaan ei saisi uhrata ihmisen vapautta päättää omasta elämästään. Eli mielestäni asepalveluksen ja maanpuolustuksen tulisi olla vapaaehtoista.

"Lakia tulee aina noudattaa, ja tällä hetkellä ase- tai siviilipalveluksesta kieltäytymisestä seuraa lain mukaan vankeusrangaistus. Eli en. "

Typerykset toimivat naama lakikirjassa, älykkäät toimivat niinkuin kannattaa toimia.

• Mikä on mielipiteenne varusmiespalvelusta? Tarvitaan
      Mikä on mielipiteenne siviilipalvelusta? Tarvitaan
      Armeijasta vapautetusta? Kaikki eivät sovi armeijaan, hyvä, että heidät silloin vapautetaan
      Menisitkö itse? Millä kriteerein? En. En halua opetella tappamaan. Olen mielummin siviilipuolella huolehtimassa haavoittuneista jne.
      Mielipide asevelvollisuuden kestosta. (6kk 9kk 12kk). Nykyinen ok
      Pitäisikö armeijan olla vapaaehtoinen? Nykykäytäntö ok
      Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille? Ei.

Rynnäkkökiväärimies Viestimies
      Panssaritorjuntamies Komentopanssariajoneuvon kuljettaja
      kranaatinheitinmies Pioneeri
      Sotilaspoliisimies Työkoneenkuljettaja
      Moottoripyörälähetti Kirjuri
      Sotilaskeittäjä Panssariajoneuvonkuljettaja
      Sotilaskuljettaja Lääkintämies
      Multimediamies

Ei mitään hajua.Kaikkia varmaankin tarvitaan ja jokaiselle on paikkansa.

• sissikomppaniaan

Palkka armeijassa ei ole mitään järkeä, suomi on vaan helpompi vallottaa, TOTTA HELVETISSÄ KÄYN ARMEIJAN ku tulee se aika, oon nimittäi vast 15

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe