PALLEAHARJOITUKSIA?

Diaphgram

Käytännön harjoitusvinkkejä pallean liikutteluun/harjoittamiseen kaivataan ... läähätys jo käytössä.

1

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimeplipm

      Miksi sä tarvitset vinkkejä pallean harjoittamiseen? Siis hengitystä parantaaksesi? Ei kannata olla liian fysiologiskeskeinen ja mekaaninen näissä hengitysjutuissa muuten niin että treenaat paikallisesti jotain ruumiinosaa. Sillä on helposti jäykistävä ja muutenkin kurkunpäähän yms. muihin osiin kiristävä vaikutus ja eteenkin hengittämisen harjoittelu pitäisi olla aina kovin mukavan ja luontevan tuntuista. Liitä hengitysharjoituksiin mukaan joku tunne, kuten läähätykseen innostus/ilo/rento aktiivisuus/ tai vaikka joku että olet koira joka on kuumassa autossa odottamassa omistajaa innolla tjsp. Näin hengitys vapautuu ja helpottuu emootion kautta, kannattaa muistaa. Sellanen liika vääntäminen ja kääntäminen ei ole hyväksi ja liika pusertaminen pallean paikallistreenaamisen kautta pistää maha-happoja vellomaan ja pahimmillaan aiheuttaa refluxiakin. Muista että rentous ja mukavan tuntuisuus, mutta aktiivinen on se juttu minkä pidät mukanasi millä harjoitteella sitten ikinä hengitystä harjoittelet.
      Voisit siihen lauluunkin liittää mukaan tunteita. Vältä laulaessa sellaista "nyt mun pitää henggittää kunnolla tää pallea tonne alas hhnnggggggggggg". On silti ihan hyvä treenauttaa sitä sillee teoriamielessäkin, jos sun hengitys nyt on ihan korvissa.

      -Vaikkapa tälläinen on hyvä harjoitus: mene istumaan tuolin reunalle kuin olisit saunassa ja päästä tiivillä Sssss:llä ilmaa ulos. Älä päkistele äläkä päästä heti kaikkea ilmaa kerralla ulos vaan yritä sihistä pikku hiljaa pidempiä ja pidempiä fraaseja. Kun ilma loppuu, ei enää jaksa pitää S:ää ja tekee mieli taas hengittää kohti uutta fraasia niin rentouta lihaksesi. Anna hengityksen vapaasti tapahtua, Ikäänkuin se hengitys vain *vumps* täyttäisi sinut. Sitten taas pitkä sssssssssssssss. Muuten: kun olet tuolin reunalla sauna-asennossa/istut pöntöllä niin huomaat miten tämä hengitys tuntuu 360 astetta farkkujasi vasten ja selän alueella. Jos tuntuu liikehdintää alavartalossa niin se on hyvä. Äläkä niillä hartioilla nostele hengittäessä, se on tuhmaa ja tuun rankaisemaan sua siitä hyvästä sellaisella vitsalla. Laita vaikka harjoituksen ajaksi kädet lanteille tunteaksesi siellä eloa. Tee tätä istualtaan kyyryllään ensin ja yritä myöhemmin saada seisaaltaan samoja tuntemuksia. Niiden tuntemusten saaminen ei oo niin helppoa seisaaltaan kuin istualtaan kyyryssä, joten älä masennu. Tässä harjoituksessa käy niin että sisäänhengityksessä palleasi painuu rintalastan tasalta luonnostaan alas ja kun päästät pitkää ässää niin se pallea tavallaan pysyy siellä kannattelemassa fraasia. Aloittelija ei jaksa tehdä kovin pitkää ässää mutta joku oopperalaulaja varmaan jaksaisi kannatella minuutin verran. Tätä samaa pallean pysymistä siellä alhaalla tarvitset kun tuet ääntä ja muutenkin haluat kannatella fraasia pidempään kuin sen yhden tahdin. Tämä harjoitus treenaa niitä lihas-säikeitä (sisäfileet) jotka liikuttavat palleaa.

      Onhan niitä muitakin yogamaisia hengitys-harjoituksia, niitähän nyt on google pullollaan. Mä meen nukkumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe