Synnytyskertomus

pelokkaille

Pelkäsin synnytystä aivan kauheasti, mietin koko raskauden ajan mitä asialle teen. Jossain vaiheessa kuitenkin päätin etten anna pelolle periksi vaan koitan puuskuttaa reippaana urakan ohi, niin kuin kaikki muutkin. Muutkin selviävät siitä, miksen minäkin. Nyt olen erittäin iloinen etten antanut pelolle periksi ja pyytänyt sektiota. Kaikki meni niin hyvin!

Aamuyöllä heräsin puoli neljän aikaan kun lapsivettä alkoi lirahdella. Pakkailtiin tavaroita kasaan ja soittelin polille. Ei mitään kiirettä mennä synnärille mutta ennen viittä me sit jo oltiin siellä kun alko supistuksia tuleen.
Eka sydänkäyrälle ja siitä tutkittavaks, kahelle sormelle auki. Kätilö kysyi minulta mitä olen ajatellut kivunlievityksen kanssa ja muutenkin synnytyksen kanssa ja kerroin etten ole etukäteen suunnitellut mitään. Perhehuoneeseen päästiin odotteleen ja kasin aikaan saatiin aamupala. Supistukset muuttui epäsäännöllisiksi kun sain kipupiikin käteen joten lähettiin sitten vielä aamupalan jälkeen käveleen hiukan ulos. Kipupiikistä mulla meni pää ihan sekasin mutta olo oli ihan hyvä.
Ysin aikaan alko oleen supistukset jo aika kivuliaita ja pyysin kipulääkettä. Käyrien ja tutkimuksen jälkeen (3cm auki) pääsin synnytyssaliin odotteleen epiduraalia joka luojan kiitos tuli aikas pian. Ihana helpotus niihin supistuksiin! Olin pilvilinnoissa.
Epiduraalin jälkeen pötköttelin koko loppu ajan vaan sängyllä.
Ennen kahtatoista pikkusen sydänäänet heikkeni tosi pahasti. Kätilö käski vaihtaa asentoa niin ne romahti, ilmeisesti meni napanuoransa kanssa solmuun mutta onneks se sitten meni ohi. Tökkimällä ja heiluttelemalla lasta, sänky pää alaspäin ja nitroo suuhun (lopettaa supistukset) näillä saatiin lapsi taas normi käyrille.. Pelästyin kyllä pirusti.
Pian sen jälkeen alko ponnistuttaan ja sain pudendus-puudutteen. Kahden aikaan pääsin sitten jo kunnolla tosi toimiin. Ponnistaminen ei sattunut eikä tuntunut muuten hankalalta mutta jessus että se ponnistamisen tunne on valtava! Yllätyin itsekin.
Oli kova pehmytkudosvastus ja vauva syntyi käsi poskella niin ponnistus vaihe kesti sitten 52min. Hiukan meinasi tulla turhautuminen kun ei vaan saa ulos sitä lasta mutta tulihan se sieltä loppujen lopuksi.
Itkuhan siinä tuli kun sai vauvan rinnalle ja loppua ei meinannu tulla. Olin niin ylpeä itsestäni, piru että mä tein sen! Onneks en antanut periks synnytyspelolla vaan puskin tarmokkaasti vaan eteen päin! Ja se lapsi on niin kaunis

5

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Ihana tarina! Ja minulle tosi rohkaisevaa kuulla tällaisesta hyvästä synnytyskokemuksesta :) Kiva kuulla, että synnytys meni mukavasti (niin mukavasti kuin nyt voi mennä) ja että muistot ovat positiiviset.

      Paljon onnea pienestä lapsesta! Miten on arki lähtenyt sujumaan? Miltä tuntuu? :) Kerro kaikki :D

    • pelokkaille

      Arki on lähtenyt ihan hyvin käymään. neljän tunnin välein koitetaan syödä, mitä pikkuinen jaksaa. Hän syö liian vähän tilastollisesti mutta kuitenkin paino nousee ja lapsi on tyytyväinen, minusta se on ihan riittävä.

      Imetys ei lähtenyt sujumaan ollenkaan. Alussa maito ei noussut rintoihin, vasta kolmantena päivänä tais tulla ensimmäiset tipat. Noooh, sitten tuo pikkuinen oli jo tottunut ilmeisestikin pulloon niin paljon että hän ei osannut enää imeä rintaa. Alussa ei oikein osannut syödä pullostakaan. Koitettiin imettämistä sitten vielä kotonaki. Minulla on matalat nänninpäät joten jouduimme käyttämään rintakumia joka ei helpottanut asiaa mitenkään. Tilanne oli loppujen lopuksi sitten se että itkin samalla kun koitin imettää lasta. Sillon päätin etten yritä enää. Tuo lapsi kasvaa ilman tissiäkin, kunhan sillä on terve äiti :) Nyt sitten pumppaillaan ahkerasti että pikkunen saisi kuitenkin omaa maitoani.
      Korvikkeet ei taida hänelle sopia ollenkaan kun aiheuttaa vatsan väänteitä.

      Yösyötöt ja -heräämiset on tuntunut hyvältä. Välillä väsyttää hiukan mutta jaksan silti hyvin.

      Tunne. Sitä on ehkä todella vaikea kuvailla mutta onnellinen, ehkä se on se sana joka kuvaa tätä oloa. Lasta katsoessa itku meinaa vieläkin tulla ilosta. Nautin jokaisesta vaipan vaihdosta ja syötöstä. Olen onnellinen että omistan tuommoisen miehen joka auttaa myös yöllä jos tarvitsee. Pärjää vauvan kanssa hetken jos haluan käydä kaupassa. Eikä vierasta kakkavaippoja :)

    • sektiokin on ok

      Hienoa, että kaikki meni hyvin. Onnea vauvasta :) Sekä alatiesynnytys että sektio voi aina sujua hyvin tai huonosti (joskus harvoin tosi huonosti).

      Minulla on takana hienosti mennyt suunniteltu sektio. Taustaa: Minulla lähti 38 0 hienoisesti verenpaineet nousemaan ja parin päivän kuluttua tästä päätettiin synnytys käynnistää. Yli viikko yritettiin käynnistellä, mutta mitään ei tapahtunut :) Lopulta sitten sovittiin seuraavalle tai sitä seuraavalle päivälle sektio kun se on aina paineiden ollessa koholla kuitenkin järkevää saada vauva viimeistään laskettuna aikana ulos.. Itse sektio meni hyvin ja olin tosi hyväkuntoisena parin tunnin kuluttua jo päässyt osastolle imettämään. Kätilöt kyllä käytti vauvaa rinnalla heti jo heräämössä, mutta ei alkanut neiti imemään vielä. Saman päivän iltana olin jo paljon jalkeilla ja hoidin itse vauvaa. Kolmantena päivänä leikkauksesta kotiuduin. Kipuja ei ollut oikeastaan missään vaiheessa. Leikkauksen jälkeisenä aamuna kyllä hetken yskitti leipää syödessä ja se tuntui hetken aikaa ilkeältä. Samoin ekan kakan ponnistus samana aamuna. Toki kipulääkitys oli hyvä osastolla Kotona en sitten kyllä edes parasetamolia tarvinnut. Heti ku tikit postettiin (viikko leikkauksesta) rupesin reippaille kävelylenkeille ja kuntopyöräilemään. 10 viikkoa leikkauksesta aloitin juoksun ja 12 viikkoa leikkauksesta hölkkäsin tunnin :D Nyt vauva on 7kk ja muistona on enää haalea arpi. Vatsalihaksetkin on jo aikas hyvässä kunnossa kun olen niitä pari kk treenannut.

      Kokemukseni mukaan hyväkuntoinen toipuu niin alatiesynnytyksestä kuin leikkauskesta todella nopeasti.

      • pelokkaille

        Tosi kiva kuulla että sinulla on sektio mennyt noin hyvin! :)
        Sinulla myös varmasti todellinen voittaja fiilis kun noin nopeasti olet toipunut, itsellä ainakin on todella hyvä ja ylpeä olo :D

        Aina sitä vain toitotetaan kuinka sektiosta toivutaan hitaammin ja voi olla kovia kipuja yms. Mutta näköjään asia ei aina sitten ole näin. Kaverillani oli myös "hyvä" sektio, ei ollut kipuja lukuunottamatta muutamaa nipistystä mutta häntä ei päästetty noin nopsasti sängystä ylös. Taisi mennä seuraavaan päivään ennen kun annettiin nousta jalkeille.


    • PonyGirl

      Onnea!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe