Netistä löytyy useita keskustelupalstoja, joissa ihmiset, jotka kärsivät kumppaninsa valehtelusta, avautuvat ja hakevat vertaistukea. Minä haen nyt vertaistukea olemalla itse valehtelija parisuhteessa. Tunnistan oman valehteluni, tiedän aiheuttavani sillä hallaa miesystävälleni, olen myöntänyt ongelmani hänelle, olen jopa pystynyt myöntämään hänelle joitain asioita, joista olen valehdellut. Miksen silti pysty lopettamaan valehtelua? Miksi silti joka kerran, kun huomaan valehdelleeni, yritän refleksin omaisesti korjata asian valehtelemalla lisää? Miten tähän ongelmaan voi saada apua? Uhrien määrästä päätellen, en ole ainoa valehtelija tässä maailmassa. Voisiko joku jakaa kokemuksiaan kanssani ja kertoa, etten ole yksin? Koko elämäni pyörii tämän ongelman ympärillä ja haluaisin saada apua! Haluaisin pystyä lopettamaan, mutten löydä keinoja. Niin kovasti olen yrittänyt ja niin paljon olen koittanut puhua totta, mutten ole onnistunut. Alan menettää toivoni. Eläminen kanssani on varmasti kaikkea muuta, kuin helppoa, mutta toivoisin, että joku ymmärtäisi, ettei eläminen valehtelijanakaan ole yhtä juhlaa. Voinko parantua? En jaksa enää kantaa syyllisyyttä, haluan kokea normaalin, rehellisen elämän ja aidon, rakastavan parisuhteen. Ei kai vielä kannata luovuttaa? Kai jotain on tehtävissä?
Patologinen valehtelu parisuhteessa - Valehtelijan näkökulma!
7
3186
Vastaukset
- ruma_ankanpoika
Seuraa matkaani kohti parempaa elämää:
http://ruma-ankanpoika.vuodatus.net/ - :3
Ensimmäinen asia jonka teet asian korjaamiseksi, on se, että lopetat ihmisille vastaamisen 'refleksinomaisesti'. Kun joku kysyy jotain tai aiot sanoa jotain, pysähdy, älä sano mitään heti, vaan sano se mielessäsi ensin itsellesi ja käsittele sen totuusarvo, jos valehtelit, toista toimenpide niin kauan, että onnistut pysymään totuudessa, jonka jälkeen voit avata suusi.
Tämä tekee kanssasi keskustelusta vähän erikoista, mutta uskon että kumppanisi auttaa sinua mielellään totuttautumaan tälläiseen tapaan.
Vaikea sanoa mistä tämä loppujen lopuksi johtuu, mutta kun opit tunnistamaan omat valheesi ja pitämään ne pääsi sisällä, hyvällä tuurilla opit myös tunnistamaan ne tilanteet joissa / asiat joista valehtelet ja sitä kautta löydät perimmäisen syyn josta se johtuu. - enpaskerro
Täällä kohtalotoveri. Minulla on aina ollut taipumus valehdella ihan mitättömistä asioista jatkuvasti, eka lähtee pikku liioitteluna ja kohta ennen kuin huomaankaan, puhun ihan täyttä paskaa. En ymmärrä miksi, luulen että sillä on jotain tekemistä sen kanssa, että en tunne riittäväni tällaisena kuin olen vaan alan "parannella" itseäni muiden silmissä pienillä valkoisilla valheilla. Saispa tän loppuun.
- ruma_ankanpoika
Niin, olen miettinyt ihan tuota samaa. Useimmiten asiat, joista valehtelen ovat pieniä asioita, jotka saavat itseni näyttämään paremmalta muille. ja tosiaan niinku sanoit, niin pian tulee pienestä liioittelusta niin suuri valhe, että sen myöntäminen on erittäin vaikeaa.
Meillä ehkä suurin ongelma parisuhteen kannalta onkin ollut juuri myöntäminen. Mieheni tietää, että valehtelu on minulle ongelma ja on ollut ihanan kärsivällinen asian suhteen, mutta kaipaisi sitä, että kun huomaa minun valehtelevan ja kysyy puhuinko totta, että myöntäisin siinä vaiheessa. Miksi se on niin kamalan vaikeaa? Useimmissa asioissa pysyn ns. omassa totuudessani viimeiseen asti ja koitampa vielä paikkailla sitä uusilla valheilla. Vasta kun mieheni tuo minulle ns. veden pitävät todisteet nenäni eteen on minun pakko myöntää että noinhan se oikeesti menikin, minä puhuin p:tä. Muutamissa pikku asioissa olen viimeaikoina kehittynyt ja saanut sanotuksi että puhuin puutaheinää, mutta matka näyttää toistaiseksi vielä kovin pitkältä ja kiviseltä.... - på 3
Et siis ole sitä tyyppiä, joka uskoo omiin valheisiin vaan kyseessä on ikään kuin hätävarjelu ja paremmalta näyttäminen muitten silmissä. No, tuota menoa miehesi ei kohta luota sinuun. Yllä on annettu hyvä neuvo siinä, että pysähdy hetkeksi ja vastaa vasta sitten. Toinen neuvo voisi olla vain kouluttautua sanomaan totuus. Jos siis päästät suustasi valheen, korjaat sen samantien, heti kun huomaat ja jos päästät uuden valheen niin korjaat senkin kunnes saat totuuden itsestäsi irti. Kyllä aivot pikkuhiljaa tottuu tuohon muutokseen. Ihan kokonaan ongelmasta ei taida päästä millään, koska ihmisen luonteessa on pikkuvalhettelu. Pahimmista asioista kuten pettämisestä tai varastamisesta, rikoksista jne. ei todellakaan kannata valehdella. Mitä väliä sillä oikeasti on, että ostitko jonkun paidan tästä vai viime tilistä, paitsi jos käytät yhteisiä talousrahoja tai miehen rahoja..älä odota itseltäsi liikoja, mutta hyvä että tunnistat ongelman ja sinulla on vielä kärsivällinen mies rinnalla. Kun kovasti tahdot päättää olla valhettelemasta, niin pystyt siihen. Tsemppiä.
- M
Minulla on sama ongelma, ja tänä aamuna jouduin kertomaan miesystävälleni totuuden valehteluistani. Kaikesta en saanut kerrottua edelleenkään (ja osaa valheista paikkailin jälleen uusilla pakonomaisilla pikkuvalheilla), mutta suurimmat asiat ovat nyt pöydällä.
Luulen pian olevani täysin yksin, ilman asuntoa, rahaa tai kykyä selvitä tulevasta. Olen tehnyt nämä samat virheet toisessa elämäntilanteessa toiselle ihmiselle ennenkin, luulin jo oppineeni jonkin verran käsittelemään tätä sairaalloista käytöstäni, mutta aina luisun takaisin samaan vanhaan.
En usko koskaan kelpaavani sellaisena kuin olen, en ollenkaan.
Olen epätoivoinen, miksi en opi? Mistä saan apua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804