Tasa-arvo-puppua!

asdfwerty_M85

Mitä on miesten ja naisten välinen tasa-arvo?
Tuntuu, että usein, ainakin miesten kesken, tasa-arvon tavoittelu mielletään enemmänkin samankaltaisuuden tavoitteluksi. Tiedän tämän, koska itse olen tämän post-modernin tasa-arvoyhteiskunnan kasvattama mies ja olen koko ikäni tehnyt tämän virheen! Ennen pyrin aina pitämään huolen, etten vain millään tekemiselläni vahingossakaan vihjannut pitäväni naisia mitenkään erilaisina miehiin nähden. En ikinä tarjonnut heille mitään, etten vain viestittäisi pitäväni heitä kykenemättöminä pitämään itse huolta itsestään. En kehunut heitä mitenkään erityisesti, etten vain antaisi itsestäni sovinistista kuvaa (enhän hirveästi kehu miespuolisiakaan ystäviäni!). Enkä avannut heille ovia tai tarjonnut tuoleja yhtään sen enempää kuin miehillekään, etten vain vaikuttaisi vanhanaikaiselta.

Jotenkin ihmeen kaupalla saamassani ensimmäisessä pitkässä rakkaussuhteessa sainkin sitten mm. usein kuulla, ettei nainen kokenut itseään kanssani naiseksi ja samat teemat usein tuntuvat toistuvan näilläkin palstoilla.

Olenkin pyrkinyt kovastikin pohtimaan ajatusmaailmaani uudelleen (Jos sanat "Cartesian Doubt" sanovat mitään, niin tiedät suurinpiirtein mistä puhun! :D) ja tullut siihen tulokseen, että tasa-arvo tällaisessa muodossaan ei oikeasti palvele ketään eikä mitään!

Luettuani paljon deittailusta ja alettuani tietoisesti kohtelemaan naisia radikaalisti erilailla kuin miehiä, olen huomannut suunnattoman muutoksen positiivisempaan suuntaan myös heidän suhtautumisessaan minuun!

Olisiko niin, että myös hyvin suuri osa "sitä jotakin", jota naiset usein etsivät, on yksinkertaisesti mies joka kohtelee heitä naisina.
Varmaan harvinaisuus, kun niin monet miehet nykyään ovat lapsesta asti oppineet kohtelemaan heitä jätkinä..

Vain ilmaan heitetty ajatus. Ottakaa tai jättäkää. Ajatuksia?

4

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siveyden sipuli

Jep. Näin minäkin olen asiaa mietiskellyt: että tasa-arvon ja samankaltaisuuden välille laitetaan usein yhtä kuin- merkit. Ja näinhän asia ei ole...Yksilöt ovat toki kaikki erilaisia ja hyvä niin, mutta kyllä pojat ja tytöt ilmentävät hyvin usein jo pienestä pitäen tiettyjä, omaan sukupuoleen liitettyjä ominaisuuksia. Ja kyllä, epäilemättä kasvatus vaikuttaa tähän kehitykseen, mutta ei kuitenkaan kykene kokonaisuudessaan selittämään sitä.

Itsellä on takana 9 vuoden ihana parisuhde, jossa koin vahvasti, että olemme tasa-arvoisia - mutta erilaisia. Vaikka minä olin se, joka loi uraa ja mies mm. teki yleensä ruuat, niin silti koin itseni Naiseksi ja mieheni Mieheksi. Hän oli meistä se vahvempi (mikä toi minulle turvallisuuden tunteen) ja käyttäytyi minua kohtaan hyvin suojelevasti ja huomaavaisesti. Ja vaikka muut ihmiset saattoivat kokea minut suhteen "johtajaksi" (vaikutelma, jonka annoin ulospäin oli hyvin rohkea ja päättäväinen), niin tosiasiassa näin ei ollut - hän oli pienen perheemme "pää" - asia, mikä ei tehnyt minusta yhtään vähempiarvoista. Kumpikin tarvitsi toista yhtä paljon. Kumpikin piti omasta osastaan.

• fjgfjghdjd

Ai että niskakarvat nousee aina pystyyn, kun joku erehtyy käyttämään sanaa perheenpää arggghh!!!

Muuten olisin voinut allekirjoittaa kirjoittamasi täysin, mutta puheet perheenpäästä saa voimaan pahoin.

Totta kai naiset ja miehet ovat erilaisia ja heitä pitää kohdella sen mukaan. Silti naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia erilaisuudessaan. Perheenpää-termi ei kuitenkaan voi sisältyä tasa-arvoiseen suhteeseen, vaan kertoo siitä, että perheessä on yksi aikuinen, "pää", joka tekee rationaaliset ratkaisut, kun muut ovat lapsen tasolla. Se ei kerro tasa-arvosta, jos vain yksi ihminen suhteessa on nostettu jalustalle. Perheenpää-termi on kristillinen uskovaistermi, eikä sitä pidä sekoittaa nais-mies-teemaan , eikä tasa-arvoisuudenvastustamiseen.

Jos parisuhteessa on perheenpää, parisuhde ei ole tasa-arvoinen, näin se vaan menee.

• nainenpanainen

Se, että mies tarjoaa naiselle tuolin, avaa oven tai antaa hänen astua sisälle ensimmäisenä ei ole sen paremmin tasa-arvoa kuin tasa-arvottomuuttakaan. Mun mielestä kyse on käyttäytmissäännöistä, siis hyvästä käytöksestä. Nämä käyttäytymissäännöt on kehitelty palvelemaan sitä tarkoitusta, että me kaikki tietäisimme miten toimia uusissa tilanteissa hämmentymättä. Näinen tietää astuvansa tilaan ensin -> ei hämmennystä ja kursailua ovella. Ihan samanlainen tapa kuin se, että sisäänmenijä päästää ulostulevan ensin, jos ovella osutaan kohdakkoin.
      Osa käyttäytymissäännöistä toimii akselilla mies tekee-nainen tekee, osa vanhempi tekee-nuorempi tekee jne. Kun mies toimii hyvien tapojen mukaan, hän vain osoittaa sivistyksensä (ei siis vanhoillisuuttaan tai tasa-arvokäsityksiään). Kuten me jokainen sukupuoleen katsomatta toimiessamme kohteliaasti.

Näitä yhteisesti sovittuja käyttäytymistapoja voi opiskella vaikka Käytöksen kultaisesta kirjasta, jos vanhemmat unohtivat aikoinaan opettaa. Hyvin ehtii vielä aikuisenakin.

• hoiffi

Kyllä se vain on tasa-arvottomuutta, vaikka muuta väittäisit. Vaatimus miehen osalta nöyristelevään käytökseen naista kohtaan viestii juuri siitä, että nainen on se arvokkaampi osapuoli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      66
      4454
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      104
      3727
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      108
      3351
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      21
      1906
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1893
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1149
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      89
      903
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      110
      851
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      851
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      23
      784
    Aihe