Äänialaihmettelyä

mikä lienee

Miten oikein ihmisen ääniala määritellään, siis että onko esimerkiksi sopraano tai altto ? Siis tässä nyt ihmettelen, että mikä se minun äänialani oikein nyt sitten mahtaa olla.

Jotkut musiikista ja laulamisesta enemmän tietävät tutut ovat olleet sitä mieltä, että olisin äänenväriltäni sopraano, mutta sitten taas kun olen katsonut tietoja sopraanon äänialasta, niin en todellakaan ole. Siis korkein nuotti minkä kykenen laulamaan on kaksiviivainen g, ja sekin taitaa tulla falsetissa. Ja siitä alaspäin äänialaa minulla on noin kolmen oktaavin verran parhaimmillaan.

4

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritän auttaa

      Ääniala määritellään matalimman ja korkeimman sävelen mukaan, jonka pystyt laulamaan. Korkeimman nuotin perusteella sinua voisi kutsua mezzosopraanoksi. Minun on kyllä hyvin vaikea uskoa, että pääsisit siitä jopa kolme oktaavia alaspäin. Tällöin olisit jo suurella oktaavilla eli miesbasson alueella.

    • Laulunopiskelija

      Äänialaa ei määritellä pelkästään korkeimman ja matalimman äänen mukaan. Tietysti ne ovat osa määritelmää, mutta liittyy siihen muutakin. Esimerkiksi äänenväri on tärkeä osatekijä. Sopraanoilla on paljon kirkkaampi ääni kuin altolla.

      Vaikka et tällä hetkellä pääse kuin kaksiviivaiseen g:hen niin se ei tee sinusta vielä mezzoa tai alttoa. Sopraanoillekin korkeat äänet voivat olla aluksi vaikeita, koska tekniikkaa ei vielä ole. Ja monien mezzosopraanoidenkin on ajan myötä pystyttävä laulamaan korkea C.

      Et tuo tekstissäsi ilmi mitään musiikkitaustastasi. Oletko käynyt pitkään laulutunneilla?

    • badabimbadabum

      Jep, ääniala ei ensisijaisesti määrittäydy sen mukaan kuinka korkealle tai matalalle pääsee niinkuin yleisesti aloittelijat luulee. Mun tenoriopettaja pystyi laulaa tosi matalalle, melkein kontraan asti venyy ja bassokin pystyy laulaa tenorikorkeuksia, jos on oppinut tekniikkaa kunnolla. Eräskin bassolaulaja näytti mulle eteen b1, oli aikamoista. Eihän se sillä mitään nyt varsinaisesti tee eikä sen ääni siellä päin mataa ollenkaan, mutta osoitus hyvästä tekniikasta. Ei se miten korkeelle tai matalalle pääsee pinnistelemällä vaan enemmänkin se onko ne käyttökelpoisia ääniä. Itsekin tätä juttua olen paljon pohtinut ja tullut seuraaviin aatoksiin. Ääniala määrittyy:
      - MATAAVUUSALUEEN mukaan. Että millä alueella nyt se ääni nyt kaikista mieluiten lepää. Tää on selkein.
      - 2. PASSAGIO eli breikki. Tämä tarkoittaa aluetta jolloin ääni vaihtuu rintarekisteristä päärekisteri voittoiseksi. Ääni siis blendautuu rintarekkarista yhä enemmän kohti päärekkaria ja korkealla on paljon pää-rekkaria käytössä ja vain vähän rintaa. Siinä tapahtuu sellainen.. noh breikki...esim. monilla pop/jazz laulunaisilla kun laulavat rinta-äänellä ja yrittävät sinne ylös niin ääni ei ohennukkaan vaan tulee sellainen naks-kohta että muuttuukin kokonaan falsetiksi kun ei ole treenaantunut sellaista "pää-ääntä" kuten klassisen laulun sopraanoilla. Se on hyvin selkeä ja huomattava homma huomata, mutta kehittyneillä klassisilla laulajilla rekistereiden liitoskohta on treenaantunut sulavasti yhteen että sitä on vaikeampi huomata. No mutta kuitenkin. 2-passagio määrittää lopulta äänialan. On määritelty aika tarkkaan 2. passagioiden rajat. Muistaakseni se meni suunilleen näin että jos on:
      - basso niin 2.passagio tapahtuu keski-ceen alapuolella b-h-c alueella. Jopa matalemmallakin.
      - baritoni niin se on siinä d1-Es1.E1 jopa.
      - tenori niin e1-f1-fis1-g1.

      Jos laittaa basson ja baritonin laulamaan vuorotellen f1 niin kyllä sen huomaa kumpi on kumpi. Bassolla on äänessä tolla korkeudella enemmän vastavoimaa ja vetoa. Baritonilla kevyempi, tenorilla ihan eri kuuloinen. Mutta tää on kyllä niin hazardia selittää tässä kirjoituksen avulla, että siirryn eteenpäin.

      sama 2. passagio rajat lienee myös naisilla eli samassa järjestyksessä Altto b-h-c Mezzo d-es-e, Sopraano e-f-fis mutta en ole pomminvarma, tämäkin tieto löytyy jostain. Tähän 2.passagioon sitten liittyy vahvasti myös 1.passagio, jolla 2. passagio alustetaan mutta harvat tietävät tästä eikä tämä siksi elä laulunopetuksessa yleisellä tasolla. Passagiosta kannattaa ottaa selvää lisää.

      Jos olet kovin aloitteleva laulaja niin äänialan tarkka määrittäminen on vielä turhaa, koska mataavuus-alue ja 2.passagio muuttuu ja asettautuu muutaman ekan vuoden aikana. Monesti, mutta ei aina, aloittelevan laulajan vakiintunut ääni ja todellinen passagio löytyykin muutaman vuoden kuluttua pikkasen korkeampaa kun saadaan instrumenttia heräteltyä. Yllätyksiäkin saattaa tapahtua: "ai enkö mä ollukaan oikea altto ;-/" Tärkeintä on laulaa itselleen hyvää kamaa ja keski-alaa ja näin ääni alkaa menemään siihen suuntaan mihin se luonnostaan on mennäkseen. Aloittelevasta laulajasta onkin joskus hankala sanoa pomminvarmasti mikä se äänifakki oikeasti on, kun ei ole saatu vielä koko pakettia haltuun.

      Äänenväri on tietysti jo äänensä löytäneellä selkeä merkki äänialasta. Mutta nuorilla laulajilla äänenväri ei mielestäni riitä määrittelemään äänialaa. Jorma Hynninenkin kuten monet muutkin baritonit olivat nuoruudessaan kovin tenoraalisen kuuloisia. Bassokin saattaa kuulostaa aluksi kovin baritonaaliselta, kun ei ole vielä tekniikkaa hanskassa. Sitten voi olla tenoraalinen baritoni(esim.Håkan hagegord) tai baritonaalinen tenori (esim.Jonas Kaufman). Tämä äänenvärillä määritteleminen lienee syy siihen, miksi nuorista matalista äänistä ämpätään mieluusti korkeampia. "No sullahan on tenoraalisuutta tässä äänessä ja pääset korkeallekin, sähän oot tenori" Sitten ruvetaan heti killuttelemaan siellä korkealla keskittymättä keski-alan tekemiseen ensin ja sen tietää mitä siitä tapahtuu. Sama mezzo vs. sopraano akselilla. Niin monesta mezzosta halutaan tehdä sopraanoa iha turhaan.

      Tää oli nyt tämmöinen summittainen selitys klassisen laulun äänialoista. Eli mataavuusalue ja 2.passagio. Tähän liittyy vielä sitten vielä yksityiskohtaisempia juttujakin kyllä. Saivartelua pitää välttää.

    • Laulunopiskelija

      Nimimerkiltä "badabimbadabum" erittäin hyvää tekstiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      8092
    2. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      5856
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      42
      5560
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      110
      2250
    5. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      121
      2158
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

      Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      81
      1676
    7. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      117
      1524
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

      Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      121
      1496
    9. Ymmärtääkö miehet

      Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      140
      1116
    10. On hyvä nainen

      Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      81
      1086
    Aihe