MIKSI KÄYTTÖVOIMAVEROA MAKSETAAN

verovirkailija?

Kertokaapas viisaammat miksi esim dieselautoista täytyy maksaa "dieselveroa"? Mistä tämä vero juontaa juurensa? Tiedän kyllä miksi veroja maksetaan mutta miksi edullisempaa ja vähäpäästöisempää vaihtoehtoa bensiinikäyttöiselle ajoneuvolle verotetaan ankarammin? Ilkeyttä kun kuluttaa vähemmän kuin bensiini, enpä usko...

26

3027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44-v kokemusta

      Vero perätyy mielestäni vanhan ajan ja markan aikaan Bensa maksoi silloin n 50 penniä litra ja diesel jotain 25-30 penniä silloin hinta etu oli n. puolet niin diesel verolla säädettiin dieselautokantaa ettei se tule liian suureksi verrattuna bensa- autoihin se oli kait jotakin 10-15 prosenttia autokannasta. Kerran tuli dieselveroon ylimääräinen tuplavero elikka se kaksinkertaistettiin oliko budjetti vaje syyn sitä en muista ja poistuiko se koskaan vai jäikö vakituiseksi.
      Nämä on muistini mukaisia tietoja ja kokemuksia asiasta vuosien varrelta jos joku tietää todellisia faktatietoja on mukava kuulla.
      Nykyään näyttää olevan tarkoitus sekoitta ihmisten päät monilla erilaisilla autoiluun liittyvillä veroilla kuten autovero, käyttövoima-,perus-,polttoaine-, hiilidioksiidiperusteinen-, ym. ja kun budjettia laaditaan niin aina on helppo jotakin veroa nostaa ja jollakin perusteella.
      Esim. Iiro Viinasen luoma tuulilasi(tarra)vero oliko se jotakin 50- euroa vuodessa on korotettu asuntoautojen osalta nyt 465- euroon vuodessa niin eiköhän tässä kohtuus ole jo kaukana.

    • saasteveri

      > Ilkeyttä kun kuluttaa vähemmän kuin bensiini, enpä usko...

      Kuluttaa vähemmän, mutta päästöt ovat paljon suuremmat.

      Kun poltetaan litra dieseliä, hiilidioksidia syntyy enemmän kuin poltettaessa litra bensiiniä. Lisäksi dieseleillä on keskimäärin viisinkertaiset hiukkas- ja typenoksidipäästöt. Lämpimän moottorin päästörajat ovat kolminkertaiset bensakoneisiin verrattuina, mutta monet bensakoneet alittavat raja-arvonsa reilulla marginaalilla. Nokivasaroiden kylmäpäästöille ei ole minkäänlaisia vaatimuksia!

      Eikä se taloudellisuuskaan kylmässä ole niin ihmeellinen. TM talvitestissä mitattiin 10-12 l/100 km kulutuksia pakkasella & kaupunkiajossa.

      • Tupsauttelija

        Tynnyrissäkkö sinä olet eläny? Nyky dieselissä suuremmat päästöt mitä bensa koneessa, no ohho... Näin oli 80 luvulla... Nyky dieselin co2 jää alle 100 tehosta tinkimättä, vasvaata bensakone co2 150 ei sekään paha ole... 80 luvulla dieselin co2 oli varmaan alkaen 200... Vanhan 2.8 cedricin kun jyräyttää käyntiin niin samalla päästömäärällä nyky autoo varmaan pyörittää vuoden 24/7... :)


      • diesel = saastutin
        Tupsauttelija kirjoitti:

        Tynnyrissäkkö sinä olet eläny? Nyky dieselissä suuremmat päästöt mitä bensa koneessa, no ohho... Näin oli 80 luvulla... Nyky dieselin co2 jää alle 100 tehosta tinkimättä, vasvaata bensakone co2 150 ei sekään paha ole... 80 luvulla dieselin co2 oli varmaan alkaen 200... Vanhan 2.8 cedricin kun jyräyttää käyntiin niin samalla päästömäärällä nyky autoo varmaan pyörittää vuoden 24/7... :)

        > Tynnyrissäkkö sinä olet eläny? Nyky dieselissä suuremmat päästöt mitä bensa koneessa, no ohho... Näin oli 80 luvulla...

        Ja on edelleen 2010 luvulla. Dieseleillä on ainoastaan CO2 -päästöt vähän pienemmät. Ero ei ole niin iso kuin l/100 km -lukemista voisi päätellä, koska dieselistä tulee enemmän CO2 -grammoja per litra.

        Typen oksidien päästörajat ovat ainakin olleet moninkertaiset bensakoneisiin verrattuna ja hiukkaspäästötkin ovat reilusti suuremmat. Päästörajoja ei ole voitu laittaa yhtä tiukoiksi, koska se olisi tarkoittanut dieselien täydellistä kieltoa. Valtaosa liikenteessä olevista nokivasaroista tupruttelee siis 5x päästöjä bensakoneisiin verrattuna ja nokivasaroiden lisääntyminen näkyy kaupunkien ilman laadun heikkenemisenä. Myös Suomessa.

        Tosin en nyt ole tilannetta ihan tuoreimpien Euro 5 -vaatimusten osalta tarkistanut. Voi olla että ero on kutistunut ... mutta edelleenkään ei ole nokivasaroiden kylmäpäästöille mitään rajoituksia eikä päästöjä valvota lainkaan, pl. se onneton savutustesti. Aika huoletta saa siis tunarit niitä lastuvirejään lisäillä, EGR:n tukkia ja jopa rapsia hiukkasloukusta sisuskalut pois. Tämän jälkeen päästöt 10x bensakoneen päästöt, mutta edelleen kelpaa katsastuksessa...

        Bensakoneissa on ollut katalysaattorit kohta 20 vuotta ja niiden pitää toimia vanhassakin autossa. Asia tarkistetaan joka katsastuksessa, missä mitataan päästöarvot tuoreemmissa vielä luetaan itsediagnostiikasta (OBD) mahd. toimintahäiriöt. Eli enää ei riitä, että tekniikka toimii yhtenä päivänä vuodessa.


    • VW

      Tiedä häntä käytii kaveri porukalla 4hlö lapissa hänen isänsä saabilla versio oli 93 1.9 TiD tai jotain sinnepäin,kilometrejä n.2250 ja dieseliä paloi 120L.

      Saasteista en osaa kommentoida mutta olisi siinä kulutuksessa omalla VW Golfin 1,4 Tsi:llä ollut tekemistä varsinkin sillä kuormalla kun matkanopeus pyöri siinä satasen paremmalla puolella.

    • diesel fanittaa

      golf olis vienyt 300l bensaa

    • Siksi kun

      Johtuu siitä, että ammattiautoilijoita on haluttu päästää halvemmalla polttoaineella ajelemaan ja jotta yksityiskuskit ei pääsisi niin helpolla hyötymään, on sitten keksitty ensin dieselvero, joka on myöhemmin ristitty käyttövoimaveroksi.

    • verotero

      Viimeisin on jotakuinkin oikeassa. Dieselpolttoaineen halvempi verout (joka on siirtymässä historiaan) johtuu siitä, että tavaroiden hinnoissa näkyviä kuljetuskustannuksia haluttiin pitää alhaalla. Jotta polttoaineet olisivat edes jotenkuten samalla viivalla henkilöautoilussa, säädettiin dieselautoille oma veronsa. Tästä kuviosta luovutaan lähivuosina ja polttoaineiden verot harmonisoidaan, mikä nostaa dieselöljyn hinnan bensaa kalliimmaksi.

      • do diin

        Niinpä tekee ja sen korotuksen maksaa bensiiniautolla ajeleva kuluttaja myös allekirjoittanut kukkarollaan kun kauppias siirtää kuljetuskustannukset tavaroiden hintaan.


    • ikäväääääää

      Juu, on siinä miettimistä.
      Ensi vuoden alussa jo päätetty dieselin hintaa nostaa oliko se 12c/l.
      Ja nyt lisää uuden hallituksen toimesta.
      Samalla käyttövoimavero alenee noin 100e vuodessa.
      Eli minulta menee 800 euroa enemmän vuodessa dieseliin mutta ihanaa, tulee 100 euron ale dieselveron kautta!!!!

      Pian maksaa diesel ja bensa saman per litra kuten muualla Euroopassa.
      En osaa muuta sanoa, kuin että oisko hybrid pian paras.
      Ainakin yksi kuluttaa 4,4L bensaa per 100km kun puolet kaupunkiajoa.

      • Downsizinkö

        No onneksi se diiseli kuluttaa vähemmän kuin bensamalli, siitä se suurempi hyöty tulee tälläkin hetkellä. Toki jos vaihtaa pienempään, niin sillä saa kulutusta alaspäin.


    • yt nu nee5

      Dieselille voitasiin kyllä laittaa hengitysilmavero, koska se pilaa ilmaa erittäin tehokkaasti.

      • Niin että

        Peruste? Talvella niin luotettavien autolehtien mukaan kerrottiin bensa-autojen hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin uudempien dieseleiden hiukkassuodattimen kera.


      • skiper

        Varsinkin niille 300 000 diesel-lämmiteiselle kiinteistölle ja miksei myös suomenlahden "kaljalautoille" :D


      • just joo ...
        skiper kirjoitti:

        Varsinkin niille 300 000 diesel-lämmiteiselle kiinteistölle ja miksei myös suomenlahden "kaljalautoille" :D

        Enpä ole kuullut, että Suomessa olisi yhtään "diesel-lämmitteistä" omakotitaloa. Löpöllä ne omakotitalot lämpiävät ja siinä ei polttoaineveroa ole.
        Dieselin hintaahan nostetaan juuri veronkorotuksilla.


      • saastutuslupa
        Niin että kirjoitti:

        Peruste? Talvella niin luotettavien autolehtien mukaan kerrottiin bensa-autojen hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin uudempien dieseleiden hiukkassuodattimen kera.

        > Peruste?

        Suuremmat hiukkas- ja erityisesti NOx päästöt. Dieselien yleistyminen on kääntänyt ilmanlaadun suuremmissa kaupungeissa laskusuuntaan. Myös Suomessa.

        > Talvella niin luotettavien autolehtien mukaan kerrottiin bensa-autojen hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin uudempien dieseleiden hiukkassuodattimen kera.

        VAGniikan maailman talvitesti? Jossa puhuttiin kylmien bensakoneiden päästöistä.

        Sitten voin pilata päiväsi muistuttamalla, että

        1) nokivasaroiden kylmäpäästöille (hiilivedyt NOx) ei ole edes virallista testimenetelmää olemassa, raja-arvoista puhumattakaan

        2) nokivasaroiden päästöissä (CO2, CO, NOx, hiukkaset..) ei huomioida polttoainelämmittimien päästöjä ... vaikka niillä on merkittävä vaikutus (jopa 1-2 l/100 km) kokonaiskulutukseenkin kaupunki/pätkäajossa

        Talvitestissä kylmän moottorin kulutukset 10, 12, jopa 15 l/100 km. Sisältäen lisälämmittimet. Että jotta tosipaikan tullen on kulutus ja päästöt jotain ihan muuta kuin ne 130 g/km yms. lukemat lupaavat.

        3) nokivasarat ovat puhtaita vain paperilla

        Liikenteessähän on paljon autoja, joissa on lastuviri ja/tai typenoksideja vähentävä pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) a) jumissa b) tahallaan rikottu/tukittu. Ja onhan sitä näkynyt jopa tarinoita auton virittämisestä aitoon mopopoikatyyliin, poistamalla hiukkassuodattimen sisuskalut (vaatii tosin muitakin muutoksia).

        Kaikki tämä onnistuu, kunhan ei auto ihan mahdottomasti ala savuttamaan, koska
        - päästöjä ei mitata katsastuksessa
        - autoissa ei ole pakokaasujen puhtautta jatkuvasti valvovaa OBD-järjestelmää

        Bensa-autossa puolestaan pitää puhdistustekniikan toimia, vaikka autolla olisi ikää 15 vuotta. Eikä enää riitä, että tekniikka toimii vain sinä päivänä, kun auto katsastetaan...


      • saastutuslupa kirjoitti:

        > Peruste?

        Suuremmat hiukkas- ja erityisesti NOx päästöt. Dieselien yleistyminen on kääntänyt ilmanlaadun suuremmissa kaupungeissa laskusuuntaan. Myös Suomessa.

        > Talvella niin luotettavien autolehtien mukaan kerrottiin bensa-autojen hiukkaspäästöjen olevan suuremmat kuin uudempien dieseleiden hiukkassuodattimen kera.

        VAGniikan maailman talvitesti? Jossa puhuttiin kylmien bensakoneiden päästöistä.

        Sitten voin pilata päiväsi muistuttamalla, että

        1) nokivasaroiden kylmäpäästöille (hiilivedyt NOx) ei ole edes virallista testimenetelmää olemassa, raja-arvoista puhumattakaan

        2) nokivasaroiden päästöissä (CO2, CO, NOx, hiukkaset..) ei huomioida polttoainelämmittimien päästöjä ... vaikka niillä on merkittävä vaikutus (jopa 1-2 l/100 km) kokonaiskulutukseenkin kaupunki/pätkäajossa

        Talvitestissä kylmän moottorin kulutukset 10, 12, jopa 15 l/100 km. Sisältäen lisälämmittimet. Että jotta tosipaikan tullen on kulutus ja päästöt jotain ihan muuta kuin ne 130 g/km yms. lukemat lupaavat.

        3) nokivasarat ovat puhtaita vain paperilla

        Liikenteessähän on paljon autoja, joissa on lastuviri ja/tai typenoksideja vähentävä pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) a) jumissa b) tahallaan rikottu/tukittu. Ja onhan sitä näkynyt jopa tarinoita auton virittämisestä aitoon mopopoikatyyliin, poistamalla hiukkassuodattimen sisuskalut (vaatii tosin muitakin muutoksia).

        Kaikki tämä onnistuu, kunhan ei auto ihan mahdottomasti ala savuttamaan, koska
        - päästöjä ei mitata katsastuksessa
        - autoissa ei ole pakokaasujen puhtautta jatkuvasti valvovaa OBD-järjestelmää

        Bensa-autossa puolestaan pitää puhdistustekniikan toimia, vaikka autolla olisi ikää 15 vuotta. Eikä enää riitä, että tekniikka toimii vain sinä päivänä, kun auto katsastetaan...

        > Talvitestissä kylmän moottorin kulutukset 10, 12, jopa 15 l/100 km.
        > Sisältäen lisälämmittimet.

        Ehkä bensalla ajeltaessa. Dieselillä ajaessa kulutus ei kilometrin ajon jälkeen poikkea kesäkulutuksesta havaittavasti. Omassa tosin lisälämmitin toimi sähkövastuksella, mutta polttoaineesta sekin lämpö loppupeleissä otettiin.


      • rutinov
        just joo ... kirjoitti:

        Enpä ole kuullut, että Suomessa olisi yhtään "diesel-lämmitteistä" omakotitaloa. Löpöllä ne omakotitalot lämpiävät ja siinä ei polttoaineveroa ole.
        Dieselin hintaahan nostetaan juuri veronkorotuksilla.

        Siinä se just joo nousee samalla kuin varsinainen ajoneuvo käytössä oleva verotettukin tai ainakin tähän asti orjallisesti seurannut.

        Tosin itselle se on se ja sama kun käyn hakemassa hiilivedyllistä Venäjältä n.0,70€/L viimeeksi kustansi , tosin meneehän siinä 2 t enempi aikaa tankkaus reissulla kuin "paikallisessa".

        Tosin jos sen unohtaa niin kyllä siinä pääsee palkoille kun tankillisesta ja 10L kannusta tulee 70€ halvempi :D


      • 10-15 l/100 km
        The_Rat kirjoitti:

        > Talvitestissä kylmän moottorin kulutukset 10, 12, jopa 15 l/100 km.
        > Sisältäen lisälämmittimet.

        Ehkä bensalla ajeltaessa. Dieselillä ajaessa kulutus ei kilometrin ajon jälkeen poikkea kesäkulutuksesta havaittavasti. Omassa tosin lisälämmitin toimi sähkövastuksella, mutta polttoaineesta sekin lämpö loppupeleissä otettiin.

        > Dieselillä ajaessa kulutus ei kilometrin ajon jälkeen poikkea kesäkulutuksesta havaittavasti

        Eli pätkäajossa kuluu dieselillä kesälläkin 10-15 l/100 km.

        PS. lue se TM ennen kuin tulet tyhmistelemään lisää.

        PSS. ja käy pillittämässä sefulle ja järjestä tämäkin viesti poistettavaksi, kuten ÄO:n ja liikennekuolemien yhteyttä käsitellyt juttu.


    • ajattele ny vähä

      " ...miksi edullisempaa ja vähäpäästöisempää vaihtoehtoa bensiinikäyttöiselle ajoneuvolle verotetaan ankarammin?"

      Mitä tarkoitat "edullisemmalla vaihtoehdolla"? Onko se edullisempi kun siinä on juuri se "dieselvero"?

      Miksi sitten dieselin pitäisi olla edullisempaa tavalliselle henkilöauton käyttäjälle, eihän siihen ole mitään syytä. Käyttövoimavero juuri tasoittaa bensan ja dieselin kustannusta keskimääräiselle yksityisautoilijoille.
      Ammattiautoilijat ajavat dieselillä ja siksi sen pumppuhinta on suoralla verotuksella halvempaa, mutta yksityisille se korotetaan käyttövoimaverolla bensan kanssa samalle viivalle. Näin sen kuuluukin olla.

      • Ajattele millä ajat!

        Jos myynnissä oli vain dieseleitä niin se olisi valtava parannus ja edistys päästöjen osalta, mutta kun näin ei ole niin niin miksi autoilija joka valitsee vähäpäästöisemmän vaihtoehdon joutuu kuitenkin maksamaan autoilusta enemmän? (ei kaikki) Silloin kun autovero muuttui päästön mukaiseksi joka tarkoitti sitä että diesel auto oli edullisempi mitä bensa malli miksi näin ei ole enää? Ostin juuri sinä vuonna uuden diesel RS octavian jonka hinta laski vähän vaille 10 000€ uuden verolain mukaan, vastaavasti bensa malleissa hinta nousi... Tämä verotus on edelleenkin käytössä mutta saako diesel auton halvemmalla mitä bensa mallin? Silloin tilannetta seurasin ja tätä hinta notkahdusta ei tainu olla kellään muulla kun skodalla tai on se notkahdus ollu kaikille mutta kenen eduksi onkin toinen juttu....
        Kyllä ammattiautoilijatkin maksaa ihan yhtä lailla saman hinnan dieselistä mitä yksityisetkin, suurkuluttajille on (ketju) kohtaisia alennuksia joilla ei yksityiskäytössä olisi merkitystä mutta kyllä muutaman sentin alennuskin rupee tuntumaan kun polttoaine laskut on 10 000€ luokkaa kuukaudessa....


    • Tommy S.

      Suomi taitaa olla poikkeus jossa dieselin pumppuhinta on halvempi, ja se on halvempi juuri tuon vuosiveron takia.

      Itse autoa vaihtaessani laskin valmistajien lukemien perusteella että dieselvero tuli kuitattua n. 9000 km kohdalla. Elikkä valtio tuki ajamistani n. 450 eurolla siksi etten ajanut bensalla. Hyvä että tuo vuosivero laskee ja vero kohdistuu käyttöön.

      • Hyvä mieli

        Toisille se on hyvä toisille ei, paskapaperin hinnassa sinä kuitenkin sen maksat takasin, siinä se nimittäin tulee näkymään ym mitkä vaan rahtikuljetusta tarvitsee eli lähes kaikki! :) Kyllähän tällainen ilo uutinen antaa hyvän mielen, suomessa se menee vaan niin että jos annetaan se otetaan takaisin jotenkin ja ehkä vielä vähän lisääkin, vähän niin kun peliautomaatit... :)


      • pekka-
        Hyvä mieli kirjoitti:

        Toisille se on hyvä toisille ei, paskapaperin hinnassa sinä kuitenkin sen maksat takasin, siinä se nimittäin tulee näkymään ym mitkä vaan rahtikuljetusta tarvitsee eli lähes kaikki! :) Kyllähän tällainen ilo uutinen antaa hyvän mielen, suomessa se menee vaan niin että jos annetaan se otetaan takaisin jotenkin ja ehkä vielä vähän lisääkin, vähän niin kun peliautomaatit... :)

        Näin se pitäisi ollakin.
        Kustannusten tulisi kohdistua oikein, eikä olla piilotettuna tulonsiirtoihin.

        Kaikenlaiset sähläykset välistä pois, jos vessapaperin kuljettaminen nostaa sen hintaa 2% niin sitten nostaa, turha piilottaa sitä minnekään.


    • VIISAS EI MAKSA

      TYHMÄ MAKSAA TURHASTA

    • valtiom

      bensan hinta nousee 2.5 e ennen ensi vuotta
      naftan hinta 1.50 e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7870
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4400
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4023
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3373
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3330
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3238
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2983
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2761
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe