Huoltokirjan merkitys

wefjoiwrgrgokrekpger

haittaako ostohalukkuuttanne huomattavasti jos autossa ei ole huoltokirjassa merkkiliikkeen leimoja kuin ehkä ensihuollosta vaan huollot tehty itse tai jossain muussa korjaamossa? Entä jos huoltokirja puuttuu kokonaan tai huoltokirjassa pitkiä välejä ilman merkintöjä?
Myyntiteksteissähän on aina mainittu huoltokirja vaikka huoltoja ei olisi sen mukaan tehty vaikkapa sataantuhanteen kilometriin :D

34

7306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljäs omistaja

      Merkkiliikkeen huoltoleimasarja on yleensä osoitus siitä, että auton omistajaa on vuosikausia huijattu tekemättömillä töillä ja kupattu ylisuurella laskutuksella. Ostajalle se tarkoittaa, että omistaja ei ole ymmärtänyt auton ylläpidosta paljonkaan, koska on teettänyt sen mahdollisimman kalliilla ja epäluotettavalla taholla. Lisäksi oma tarkkailu ja ylläpito ovat luultavasti jääneet varsin heikoiksi. Siksi suhtaudun erittäin huolestuneesti autoon, jossa on katkeamaton merkkihuollon leimasarja.

      • Tietoinen_Ostaja

        Kyllä itsekin uudehkon (alle 5-vuotias) ja alle 100tkm ajetun auton ostaisin mieluummin huoltokirjallisena, koska sen olemattomuus vaikuttaisi vielä mahdollisesti autoa vaihtaessa jonkin verran jälleenmyynti hintaan.

        Tuota vanhempaa autoa ( 7-8 v) ja yli 150tkm ajettua ostaessani en juuri huoltokirjaa kaipaa tai ainakaan olemassa oleva täydellinen huoltokirjakaan ei ole kummoinenkaan synonyymi hyvälle kunnolle.

        Vanhempaa autoa ostaessa käytän sen mieluummin esimerkiksi autotohtorilla tarkastettavana. Sieltä saa luotettavan ja puolueettoman kuvan auton yleisestä kunnosta, oli huoltokirjaa tai ei. Tuollaisessa vanhemmassa autossa huoltokirjan puute ei myöskään enää vaikuta auton jälleenmyynti hintaan juurikaan.


    • 6346347634

      Merkkiliikkeen leimojen puute ei sinällään haittaa. Toisaalta vaikka huollot on tehty jossain muualla, niin ihan jo lakiin perustuen tehdystä työstä saadaan kuitti. Olisi hyvä jos ainakin isommista toimenpiteistä (jakohihna, automaattivaihteisen öljynvaihto ym.) on kuitti. Ja nykyäänhän myös muu kuin merkkiliikkeen huolto kelpaa "virallisesti" huoltokirjaan.

      Taas tuo "huollot tehty" itse...tuo mene pakostikin pärstäkertoimen mukaan ja jokainen päättelee tapauskohtaisesti ilmoituksen luotettavuuden. Suomessa kun on pilvin pimein näitä poropeukaloita jotka kovasti kehuvat ymmärtävänsä koneista ja laitteista, vaikka ei saada edes puutarhakalusteita koottua.

      • Autojobbari

        Et taida tietää autojen myynnistä kovinkaan paljon, sillä kyllä se vaan vaikuttaa. Vaikka auto olisi 20 vuotta vanha, niin kyllä se ostaja aina haluaa sen huoltokirjan tai muuten auton hinta eri luokkaa, sillä huoltokirjan puuttuessa pitää oletuksena ottaa, että kilometrit eivät pidä paikkaansa. Erityisesti tämä koskee tuontiautoja.


    • ostoopas

      mitähän pitää sisällään ns. täysihuoltokirja

      • "Täysi huoltokirja"

        Tarkoittaa sitä että huollot on tehty säännöllisesti huoltovälin mukaan ja ne on merkitty huoltokirjaan. Eli ei "aukkoja".


      • näinssemenee
        "Täysi huoltokirja" kirjoitti:

        Tarkoittaa sitä että huollot on tehty säännöllisesti huoltovälin mukaan ja ne on merkitty huoltokirjaan. Eli ei "aukkoja".

        Ja yleensä nämä "leimafanaatikot" on kieltäneet kaikki lisätyöt.


    • ffffffhhkkrkf2145

      Ei haittaa vajaa huoltohistoria.
      Lähinnä kiinnostaa vain viimeisimmät muutamat huollot, isompi jakopää tmsv. huolto ja auton koeajolla ja tarkastuksessahan selviää lopullinen kuntoisuus.

      Ostamatta kannattaa jättää (tai ainakin suurella varauksella harkita ostopäätöstä) vain täysin huoltohistoriaton auto jossa ei huoltokirjaa lainkaan... ovat useinmiten mittariruuvattuja, niin "Suomiautot" kuin tuontiautotkin ilman kirjaa.

      Myynti-ilmoituksissa on ihan oikein ilmoittaa, jos kerran huoltokirja on, vaikka ei täydellinen historia olisikaan juuri näistä huoltokirjattomista erottuakseen. Ne kun ovat yleensä väärillä ajokilometreillä.

      Katsoo nyt vaikka vanhoja 124-korisarjan mersuja, joista suuri osa ollut takseina ja nyt mittarilukemat 300tkm paikkeilla "ei huoltokirjaa"... todellisuus varmastikin lähellä miljoonaa kilometriä. Mieluummin ostelisin 500-600tkm ajetun huoltokirjallisen yksilön.
      Tai diesel-pakut ja -maasturit, joilla mittarissa nyt 250-350tkm ilman kirjaa. Ei mene läpi täysjärkiselle.

      Eli huonomminkin täytetty huoltokirja on aina parempi, kuin ei kirjaa lainkaan.

    • huoltokirja-n*ssijat

      Olen törmännyt myös ostajiin, joille se huoltokirja tuntuu olevan tärkeämpi, kuin auton todellinen kunto.

      Huvittava tapaus oli, kun 100tkm ajettua Hiacea ostatellut herra tutki auton, koeajoi, totesi todella hyväksi... mutta; 60tkm kohdalla (välihuolto/öljynvaihto) oli huoltokirjassa aukko (tod.näk. oli öljyt kuitenkin vaihdettu) muutoin täydessä kirjassa. Sen jälkeen ja ennen sitä oli merkinnät säännöllisistä huolloista.

      Jättipä auton ostamatta kun ei ollut varmuutta siitä, oliko 40tkm sitten öljynvaihto tehty!?

      • Eeeei?

        Ei oo todellista? xD


    • kuin ilman

      Haittaa. Ei sellaista paskaa kannata ostaa, johon jobbari on laittanut huoltoaseman kahviossa leimoja. Huollot täytyy olla tarkistettavissa liikkeiden tietokoneilta.

      • ei ari jobeilta

        Kukas nyt yksityiseltä rikolliselta jobbarilta ostaisikaan?

        Autoliikkeestä auto on ostettava, ei yksityiseltä jobbarilta sieltä huoltoaseman takapihalta...
        Eikä se pienkorjaamon leima öljynvaihdosta ole yhtään huonompi, kuin merkkikorjaamon kalliimpi leima.


      • jobbari=rikollinen
        ei ari jobeilta kirjoitti:

        Kukas nyt yksityiseltä rikolliselta jobbarilta ostaisikaan?

        Autoliikkeestä auto on ostettava, ei yksityiseltä jobbarilta sieltä huoltoaseman takapihalta...
        Eikä se pienkorjaamon leima öljynvaihdosta ole yhtään huonompi, kuin merkkikorjaamon kalliimpi leima.

        Jos se leima on totta. Tässä jobbareiden lempityökalut autojen fiksaukseen.

        http://kauppa.leimasinkeskus.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=311


      • Autojobbari1
        ei ari jobeilta kirjoitti:

        Kukas nyt yksityiseltä rikolliselta jobbarilta ostaisikaan?

        Autoliikkeestä auto on ostettava, ei yksityiseltä jobbarilta sieltä huoltoaseman takapihalta...
        Eikä se pienkorjaamon leima öljynvaihdosta ole yhtään huonompi, kuin merkkikorjaamon kalliimpi leima.

        Älä puhu paskaa. Fakta on kuitenkin se, että 50% autokaupasta käydään muualla kuin autoliikkeessä. Niin ja huomautuksena sellainen, että autoliikkeeksi lasketaan myös ns. nämä jobbarit, jos heillä on oma yritys. He ovat samalla lailla vastuussa kuin isotkin autoliikkeet. Myöskään heidän etujen mukaista ei ole huijata, sillä yleensä he toimivat toiminimellä ja ovat vastuussa koko henkilökohtaisella omaisuudellaan. Yleensä nämä kommentoijat, jotka haukkuvat "jobbareita", eivät ole ikinä olleetkaan tekemisissä heidän kanssaan, eivätkä omaa minkäänlaista kokemusta. Niin ja vielä lisähuomautuksena sellainen, että vaikka ostaisit auton yksityiseltä ja huomaat jälkikäteen sen olevan ihan jotain muuta, kuin mitä on sovittu, hänkin on vastuussa kauppalain nojalla. Itsekin ostanut monia autoja ns. näiltä jobbareilta kuin myös yksityisiltä, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Lopuksi vielä sellainen, että vaikka ostaisit sen vanhan käytetyn romusi jostain merkkiliikkeestä, he eivät ole yhtään sen enempää korvausvelvollissia jostain pikkuviasta tai kuluvista osista riippuen tietenkin auton iästä ja kilometreistä.


    • huoltohistoria

      Ei haittaa.
      Auton sen hetkinen kunto on oleellisinta, huoltokirjan leimoilla ei autoa kunnossa pidetä.

    • riippuu..

      auton hintatasosta, jos haen halpaa parin tonnin autoa niin ei ole väliä mutta jos auto maksaa yli 10 tuhatta niin ainakin minulle on huoltokirja tärkeä ja otan aina ake-n sivuilta selvää omistajahistorian. Näin olen tähän asti saanut hyvät autot... Tuontiromujen ostajia en ole ikinä ymmärtänyt.

    • hullu ja edullinen

      Minulla kaksi kokemusta, omia ja samaan aikaan:

      Laatuauto ja kaikki huollot merkkikorjaamossa.
      Maksaa aina 200 - 600 eur per 20 000km huolto.

      Toinen edullinen ostoskassi, uutena ostettu sekin.
      Olisi ollut 5 tai 7 vuotta takuu jos olisin huollattanut.
      Olen vaihtanut öljyt ja suodattimen kerran vuoteen.
      Nyt ajettu 56 000km. Ei mitään huolta ole ollut.

      Eli se kultainen keskitie kai jossain välimaastossa!

    • nussanisti

      nussan merkkiliikken korjaamopäälikkö möi vanhaa autoaan, katto hyvät arkipäivät kalenterista ja näin tuli täydellinen huoltokirja. Leimoja vaan täyteen.

      • niinon2

        Sama juttu meillä, paitsi että oli kyseessä pösön liike.


    • Sepposervice.

      Kunto määrää hinnan mutta huoltokirjan puute alentaa sitä n.10%. Huonoa ei kannata ostaa, oli huoltokirja tai ei mutta hyvä kannattaa ostaa siitä huolimatta.

    • Ässäparilla

      Haittaa varsinkin jos koko huoltokirjaa ei olemassakaan

    • Toisto on oppi Äiti?

      Kunto määrää hinnan mutta huoltokirjan puute alentaa sitä n.10%. Huonoa ei kannata ostaa, oli huoltokirja tai ei mutta hyvä kannattaa ostaa siitä huolimatta.

    • Ranbo

      Sattui Iisalmen Laakkosella kun olin huollattamassa silloista autoani. Huollon valmistumista odotellessa katselin uusia autoja ja automyyjä hyökkäsi. Kysyin siinä sitten välirahaa uuteen ja myyjän vaihtiohyvitys oli autoni huomioiden oli todella naurettavalla tasolla. Hyvitystä korottaakseni mainitsin että autoa on merkkihuollatettu ja että autossa on huoltokirja huollattamisen osoituksena. Myyjä totesi ettei huoltokirjalla ole mitään merkitystä kun, tuolloin, 6-vuotiaalla autolla on ajettu niinkin paljon (300 tkm).

      Kotvasen kuluttua lunastin autoa huollosta ja hinta oli törkeä. Moitiskelin siinä hintaa ja huoltoneuvoja lohdutti kuinka merkkiliikkeessä huollattaminen nostaa auton arvoa vaihtohetkellä.

      Huoltoneuvoja ei ollut nokkelimmasta päästä. HN jatkoi vielä mainiten, että sama huolto Audi A6 Quattrolla olisi maksnut 1500 euroa enemmän. Siis yli 2500. Silloin opin että en ikinä osta Audia ja pian huoloon jälkeen vaihdoin volkkarin pois.

      Noiden vuosien jälkeen huoltoihin on palanut rahaa muutama ykkässatanenn vaika kilometrejä on kertynyt toiset 300 tkm. Marjahaan huoltoneuvojalle terveisiä, ei olla nähty kuuteen vuoteen eikä nähdä enää koskaan.

      • AutoJN

        Vai ei ollut huoltoneuvoja nokkelimmasta päästä ja myyjä sitten oli vai? Varmaankin olisit sanonut toisin päin, jos myyjä olisiki sanonut huoltojen nostavan arvoa ja huoltoneuvojan kieltäneen sen. Ehkä merkkiliikkeessä teetetyt huollot eivät vaikuta hyvityshintaan, mutta myyntihintaan kylläkin.


      • neropattiesko

        Ja mitäs hyötyä siitä on kuluttajalle? Ei mitään, kalliimpi huolto ja kalliimpi ostaa..


    • Rip3

      Itse mainitsen myyntiauton varusteissa huoltokirjan ainoastaan silloin kun siinä on suurin osa merkinnöistä, se jatkuu nykypäivään asti todistaen mittarilukeman ja on varustettu jonkin korjaamon leimoilla. Varsinkin vanhemmissa autoissa on ihan sama onko viimeisimmät leimat merkkikorjaamolta vai Teboililta, todennäköisesti autoon on kuitenkin tehty merkkihuollossakin ns. vuosihuoltoja (ja jakohihna tarvittaessa) eikä mitään laajempia määräaikaishuoltoja.

      Puutteelliset kirjat, omamerkintäiset ym. kerrotaan erikseen asiakkaalle eikä mainosteta huoltokirjoina. Tällöin asiakas ei koe tulleensa huijatuksi enkä ainakaan syyllisty tiedonantovirheeseen.

      Ongelmallisimpia ovat hyväkuntoiset, todella vähän ajetut autot joissa kirja kadonnut johonkin. Nämä pitää vaan hinnoitella edullisesti eikä korkealle kilometrien mukaan ja keksiä asiakkaalle selityksiä.

      • wyrerter

        Plussalla paukautin. Huoltokirjassa olevat aukot vain valitettavasti ovat sama kuin työnhakijalla olisi cv:ssä aukkoja.
        Se ei tietenkään tarkoita että se olisi absoluuttisesti huono työnhakija, mutta suhteellisesti parempiakin on.


    • kepuueie

      Totta kai se vaikuttaa. Jos ei ole merkintöjä niin oletan että autoa ei ole huollettu kertaakaan tai ainakin se on tehty vaikkapa itse jollakin mineraaliöljyllä.

      • h4wth5ehn

        "Jos ei ole merkintöjä niin oletan että autoa ei ole huollettu kertaakaan tai ainakin se on tehty vaikkapa itse jollakin mineraaliöljyllä."

        Jep. Kaikella kunnioituksella niitä kohtaan, jotka tekevät huoltoja itse niin paljon on markkinoilla myös "itse huollettuja" eli käytännössä ajettu niin pitkään kuin jotain hajoaa. Kannattaa kuitenkin ajatella ostajan näkökulmaa. Ostaja varsinkin kalliimman ja erikoisemman auton ollessa kyseessä, ottaa erittäin suuren riskin ostaessaan auton, mistä ei ole mitään näyttöä, että autoa olisi huollettu säännöllisesti.

        Ja nimenomaan ennakoivaa huoltoa. Itse en todellakaan lähtisi sille linjalle, että korjataan vasta kun hajoaa, koska se on melko stressaavaa pakkasella odotella hinausautoa. Ja tulee myös kalliimmaksi, kun auto hinataan korjaamolle ja "korjataan kuntoon maksoi mitä maksoi".


      • ksccäc

        aina kannattaa käyttää halvinta moottriöljyä ja mielummin roskiksesta löydettyjä suodattimia. On meinaan hurja säästö, monta kymppiä ...sillähän saa jo keppanaa mukavasti vuosien saatossa.


    • dsgasdgg

      No itselläni kaikki kuitit tallella korjauksista ja huolloista uudesta saakka.

      Merkkiliikeen leimat ainoastaan ensimmäisiltä vuosilta.


      Niin eikö kuitit ole parempia kuin merkkiliikkeen pelkkä leimavihko.

      Itse ainakin arvostaisin niitä.

    • sese33

      Mua ei paperit kiinnosta VAAN SE AUTON KUNTO ei muuta.

    • Anonyymi

      KYLLÄ PAPERISELLA HUOLTOKIJALLA OLI MERKITYSTÄ AUTON OSTOSSA.
      NÄKI VÄHÄN HISTORIAA AUTOSTA. MUTTA KUN NÄMÄ HUOLTAJAT OLISIVAT OPPINEET KIRJOITTAMAAN. SELVÄLLÄ KÄSIALALLA.
      ETTEI SINNE TUHERETA MISTÄ EI SAA MITÄÄN SELVÄÄ. JA SITTEN RASMANÄPEILLÄ LEIMATTUJA.

    • Anonyymi

      No sinne käsin kirjoiteltuun huoltokirjaanhan voi jälkikäteenkin vaikka jonkun öljynvaihto leiman alle raapustaa "Jakopää vp" niin paremmin menee kottero kaupaksi jos sattuu olemaan jakopään laittoa vailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe