Kuten tunnettua narsisteilla on tapana nähdä omat tunne-elämän puutteensa ja omat tapansa toimia niissä, joita piinaavat ja mitätöivät ja manipuloivat.
Uhrit myös mielellään näkevät asian niin että kyse on jokaisessa ihmisessä olevasta "narsismista", haluavat kertoa kai tällä että he itse eivät poikkea mitenkään muista ihmisistä. Kuitenkin he poikkeavat siinä, että eivät ole tunne-elämältään normaaleja, eivät pysty käyttäytymään läheisiään kohtaan normaalisti ja tämä "sairaus" on heillä alkanut viimeistään murrosikäisenä. Narsistin uhriksi joutunut ei ole mitenkään syyllinen narsistin harjoittamaan toisten kaltoinkohteluun, koska he ovat samaan tapaan toimivia riippumatta siitä miten uhri heihin reagoi. Yleensä narsistit syyttävät uhreja omasta törkeästä käyttäytymisestään mutta touus on, että vaikka uhri käyttäytysi kuin enkeli niin sellaisessakin tapauksessa narsisti käyttäytyy narsistille ominaisella tavalla, ehkä vastaa liialliseen ymmärtämiseen useimmiten vielä härskimmällä käyttäytymisellä, koska kiltti, ymmärtävä ihminen antaa heille siihen helpommin mahdollisuuden ja narsistit halveksivat sitä että joku heitä rakastaa ja ymmärtää, pitävät sitä heikkoutena ihmisessä, jota se ei normaaleissa suhteissa tietenkään ole.
Uhrilta se että luottaa toiseen ihmiseen, ei ole koko ajan varuillaan valehteleeko toinen jne suhteen alussa on ihan normaalia normaaleissa ihmissuhteissa normaaleiten ihmisten kanssa. Narsisti imitoi yleensä suhteen alussa hyvin ymmärtävää ja normaalia käytölstä saadakseen toisen koukkuunsa ja narsisti itse asiassa mielessään kerää tietoja toisesta saamalla tämän luottamaan itseensä suhteen alussa jotka sitten rekisteröi muistiinsa pystyäkseen haavoittamaan uhriaan myöhemmin kun on tehnyt näin analyysinsa uhrinsa heikoista kohdista. Tämä tapahtuu niin vaihvihkaa ja ovelasti ettei sitä tavallinen ihminen helposti edes huomaa ja jos aina pitäisi olla varaullaan tämän varalta KAIKISSA ihmissuhteissaan niin sehän olisi aika vainoharhaista eikä mistään luottamuksellisista suhteista tulisi mitään. Täten siis uhrin lähtökohta luottaa toiseen on IHAN NORMAALI mutta narsistin kanssa tämä NORMAALI suhtautumistapa saattaa johtaa pahaankin tuhoon.
Narsistit usein väittävät että sekä narsisti että uhri ovat molemmat epätasapainoisia ja tarvitsisivat terapiaa ja molemmilla on varioita varhaislapsuudessaan. "Narsistinen epätasapaino" taitaa olla nyt tällä palstalla muotisana millä pieni porukka on ottanut tavakseen ratsastaa. Kuulostaa aika hienolta termiltä :)
Saattaa olla että osalla uhreista onkin sellainen lapsuus että heitä on alistettu ja kohdelta huonosti ja ehkä he ovat helpompia uhreja narsisteille, narsistin alistava käytös tuntuu tutulta. Mutta en usko että tämä pätee kaikkiin uhriksi joutuneisiin. Kun aloittaa suhteen narsistin kanssa niin narsisti on jo LÄHTÖKOHTAISESTI tunne-elämältään sairas vaikka peittääkin sen alussa taitavasti. Narsistin uhri on useimmiten tunne-elämältään terve mutta narsisti saa hänet sairastumaan mm. masennukseen, ahdistukseen, niin että hän menettää itsetuntonsa, tulee epäluuloiseksi kaikkea ja kaikkia kohtaan. Narsisti tekee hänestä tällaisen ja siksi narsisti ja uhrinsa eivät välttämättä karsi ollenkaan mistään samanlaisesta "häiritystä narsismista" kuten väitetään.
Jos täällä joku jo narsistin uhrina ollut hakee apua ja tukea niin syyllistäminen tuntuu olevan "kovassa huudossa", koska narsistit tietävät itse että narsistin suorittama syyllistäminen on jo tehnyt uhrissa tuhojaan, uhrit ovat hyvin helppoja kohteita kun heitä sitten syyllistää täällä lisää. Sen toivotaan kai uppoavan hyvin otolliseen maaperään kun he ovat jo niin valmiiksi syyllistettyjä. Ja useimmat uhrit ovat hakeneet jo kauan syytä itsestään (mitä narsisti ei tee koskaan) kun suhde on ollut niin vaikea ja he ovat hakeneet syytä siihen ja yrittäneet yrittämästä päästyään saada suhteen narsistin kanssa toimimaan normaalisti.
Minua todella ärsyttää täällä tapahtuva uhrien syyllistäminen.
Syyllistämisestä vielä
43
244
Vastaukset
- Henna...
"Uhrit myös mielellään näkevät asian niin että kyse on jokaisessa ihmisessä olevasta "narsismista",
Voiluoja, pitäs vähän keskittyä tohon oikeinkirjoitukseen, piti kirjoittaa että "NARSISTIT MYÖS MIELELLÄÄN NÄKEVÄT ASIAN NIIN ETTÄ..." :D- ;)
miten sä jaksat kokoajan tota samaa????
;) kirjoitti:
Molemmat puolet jaksaa samaa =)
Muutenhan täällä loppuis keskustelu....
Joskus vaan tuntuu, että mennään tavallaan samoilla linjoilla mutta otetaan vain yksipuolinen kanta (molemmin puolin) johonkin tiettyyn detaljiin ja siksi mennään ristiin.- henna...
;) kirjoitti:
Hyvin helposti !!! :)
Olen uhri.
Olen monen mielestä narsisti.
Itse koen olevani nars epätasapainossa mutta en "parantumaton" ja tuon julki puutteeni koska vain ja olen tuonutkin, ei ees hävetä koska se on inhimillistä.
Jos katson asiaa molemmilta kanteilta - minkä se minusta tekee ?
Olenko takinkääntäjä ? Onko tämä joku puoluevaali ?- henna...
Vielä tämä vastaus sinulle vaikka koenkin hyödyttömäksi asiasta vääntää kättä, EN kirjoittanut SINUSTA, kirjoitin yleensä NARSISTEISTA JA HEIDÄN UHREISTAAN. Jos väität olevasi sekä uhri että narsisti niin sitten väität, en halua asiasta mitenkään erityisesti kinata, väität mitä väität, mutta SINÄ ei ole sama KUIN NARSISTIT YLEENSÄ, et ole mikään ihmeellinen ainoan totuuden sisällään pitävä esimerkki narsistista. Etkä uhrista.
henna... kirjoitti:
Vielä tämä vastaus sinulle vaikka koenkin hyödyttömäksi asiasta vääntää kättä, EN kirjoittanut SINUSTA, kirjoitin yleensä NARSISTEISTA JA HEIDÄN UHREISTAAN. Jos väität olevasi sekä uhri että narsisti niin sitten väität, en halua asiasta mitenkään erityisesti kinata, väität mitä väität, mutta SINÄ ei ole sama KUIN NARSISTIT YLEENSÄ, et ole mikään ihmeellinen ainoan totuuden sisällään pitävä esimerkki narsistista. Etkä uhrista.
Oh hoh... =)
Wau.
Koko suhtautumisesi kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
Älä mitätöi kokemuksiani.
- :,)
Tiedän mistä puhutaan ja olen ollut sekä uhri että narsisti (itse diagnosoitu), mutta itse en ymmärrä ihmisten tarvetta nousta uhriuden kautta voittoon. Siis että mitä siinä voittaa muuta kuin katkeruutta. Ei mielestäni mitään. Samalla mitalla takaisin kuin muidenkin ihmisten kanssa niin oppii.
Ja jos ei opi ja on paska tai narsumarsu niin ei pidä yhteyttä. Aikuisia kumminkin kaikki ja itsestään päättää. Tietty jotkut ihmiset tykkää itkeä, eikä siinä mitään, mutta mitä pikemmin tajuaa että meitä on tosiaan erilaisia ihmisiä niin sitä pikemmin pärjää maailmassa.Mä olen lähinnä (lapsi)uhri ja toistanut samaa kavaa sitten koko ajan mutta totta kai kotoa lähdettyäni "vapain asein".
On tässä vähitellen tullut se inhimillisempi perspektiivi kaikkeen ja se on ollut vapauttavin kokemus kaikista.
En enää yritä saada toisia toimimaan kuten haluan tai kärsi heidän "häröilystään" sillä tavoin vaan opettelen pitämään huolen itsestäni.
Katkeruus on voima joka haukkaa ihmisen vähitellen...pala palalta.
- vain ihminen
"Kun aloittaa suhteen narsistin kanssa niin narsisti on jo LÄHTÖKOHTAISESTI tunne-elämältään sairas vaikka peittääkin sen alussa taitavasti. Narsistin uhri on useimmiten tunne-elämältään terve mutta narsisti saa hänet sairastumaan mm. masennukseen, ahdistukseen, niin että hän menettää itsetuntonsa, tulee epäluuloiseksi kaikkea ja kaikkia kohtaan"
Kiitos Henna, hienosti kirjoitettu!!!
Varmastihan se pitää paikkansa, että toiset uhriutuvat helpommin kuin toiset narskusuhteissa, toiset ovat alttiimpia kuin toiset, mutta varmaa on myös se, että jokainen uhriutuu. Ei tarvitse olla tunnevammainen kun lähtee narskun kanssa suhteeseen, mutta taatusti on kun lähtee pois suhteesta. Suurin osa meistä ihmisistä hakee toista ihmistä vierelleen ja ei ole olemassa sellaista navigaattoria joka kertoisi, että nyt olet tekemisissä narskun kanssa. Suurin osa heistä on hurmaavia ja täytyy todella olla taitava ihmistuntija joka havaitsee kenen kanssa on tekemisissä, siihen eivät kykene edes psykologitkaan tai muut psykiatrian ammattilaiset,
Ja jokainen terve, normaali, tunteva ihminen lähtee suhteeseen tarkoituksenaan rakentaa siitä itselleen ja toiselle hyvä suhde, jossa molempien on hyvä olla. Ja tällöin jokainen terve, normaali, tunteva ihminen toimii ja tekee parhaan mahdollisen, että suhde toimii. Narskusuhteessa tämä ei toimi, mutta kun tämä terve osapuoli huomaa, että vaikka hän itse tekee mitä tahansa, miten tahansa ja milloin tahansa, on jo myöhäistä, koska narskua ei voi miellyttää. Narsku saa toisen tuntemaan koko ajan syyllisyyttä tapahtuneista ja näin ollen ennen kuin olet ymmärtänyt missä olet mukana, olet jo uhriutunut.
Eivät narskujen uhrit ole yksilöitä, jotka hakeutuvat suhteeseen narskujen kanssa sekoittaakseen tunne-elämäänsä tai kaivaakseen vanhoja traumoja lapsuudestaan. Narskujen uhrit ovat ihan tavallisia ihmisiä, normaaleja kaduntallaajia, ei mitään sekopäitä, mutta kuten jokainen mies ja nainen, he aloittavat luottavaisena suhteen toisen ihmisen kanssa ja uskovat myös, että toinen on tavallinen, luottamuksen arvoinen ihminen. - henna...
Niin :)
Ja ihmettelen sitäkin täällä usein esiintyvää väitettä, että narsistin uhrina olleet muka kirjoittaisivat kokemuksistaan narsistin kanssa siksi, että haluaisivat korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ja juuri tuo, että ikään kuin tietoisesti lähdettäisiin suhteeseen narsistin kanssa päämääränä se että sitten saataisiin olla niin uhria niin uhria. EI pidä paikkaansa ja niin kuin kirjoitit kyse on ihan normaalista halusta löytää tasavertainen kumppani ja suhde jossa rakkaus olisi molemminpuolista.
Ja nimenomaan narsistit ovat olleet narsisteja jo ennen suhdetta, narsistin uhrit eivät yleensä ole olleet sen kummemmin mitään uhreja elämässään vaikka tietysti uhrien joukkoon mahtuu myös sellaisia joita on kohdeltu huonosti aikaisemminkin mutta ei se ole mikään sääntö. Uhrit eivät ole keskenään mikään yhtenäinen samanlainen joukko vaan siihen mahtuu ihmisiä laidasta laitaan, kun taas narsistit ovat melko kaavamaisesti samalla tavalla käyttäytyvä joukko ihmisiä uhreistaan riippumatta. Narsistinen persoonallisuushäiriöhän on nimitys juuri sellaisille ihmisille, jotka mitätöivät, alistavat, mainipuloivat ja pyrkivät hyötymään toisista ihmisistä.
Ja ennemminkin se oman erinomaisuutensa korostaminen ja oman viattomuuden todistelu kuuluu narsistin ominaisuuksiin mutta ehkä ne sitten luulevat että kaikki muutkin ovat samanlaisia.
Omasta suhteesani en voi todeta muuta kuin että p...ska reissu, mutta tulipahan tehtyä.- d.i.c.e
Narsistin uhreja on varmasti laidasta laitaan...
On niitä taviksia, on ongelmallisia ja on jopa mielisairaita.
Totuus on, että useimmiten vakka sen kantensa useimmiten valitsee ainakin parisuhteessa...
Vasta eilen luin miten huomionhakuisesta, tai histrioottisesta ( hysteerisestä, huomionhakuisen "sairaampi" muoto, jos oikein ymmärsin. ) persoonallisuushäiriöstä kärsivät erityisesti hakeutuvat psykopaattien seuraan, sillä näiden vastakohdat täydentävät toisiaan...Toinen näkee ihmiset hyvinä, toinen pahoina. Toinen takertuu, toinen vihaa läheisyyttä jne.
Olen myös lukenut, miten näillä on usein Aspergeria, skitsofreniaa jne...
Ja pointti oli...Ei voida yleistää myöskään sitä asiaa, että uhrit olisivat aina näitä "normaaleja" terveitä ihmisiä. "Terveet" ihmiset eivät jää uhriksi parisuhteeseen, eivät ainakaan pitkäksi aikaa. ( Jos on kyseessä narsistin lapsi, tai sukulainen on asia tietenkin aivan eri. ) - vain ihminen
"Ja ihmettelen sitäkin täällä usein esiintyvää väitettä, että narsistin uhrina olleet muka kirjoittaisivat kokemuksistaan narsistin kanssa siksi, että haluaisivat korostaa omaa erinomaisuuttaan"
Tuo on aika mielenkiintoinen väite muuallakin kuin tällä palstalla. Jopa hoitosuhteessakin terapeutti väittää, että ero on aina ero ja se koskee ;-). Narskusuhteen jälkeinen ero ei ole samanlainen kuin ero normaalista suhteesta. Narskusuhteen eroa ei käsitellä narskun kanssa, suhteesta lähdetään ja palataan ja lähdetään ja palataan. Totuus on, että jos ei ole ollut narskusuhteessa, ei voi tietää mitä se tarkoittaa, eikä siinä ole mitään erinomaista eikä sitä halua korostaa,, jos sen tekemättömäksi saisi, mielelläni niin tekisin, mutta jos siitä haluaa selvitä ja jatkaa elämäänsä, sitä täytyy käsitellä ehkä hiukka enemmän kuin tavallisen ihmissuhteen jälkipyykkiä. - M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
Narsistin uhreja on varmasti laidasta laitaan...
On niitä taviksia, on ongelmallisia ja on jopa mielisairaita.
Totuus on, että useimmiten vakka sen kantensa useimmiten valitsee ainakin parisuhteessa...
Vasta eilen luin miten huomionhakuisesta, tai histrioottisesta ( hysteerisestä, huomionhakuisen "sairaampi" muoto, jos oikein ymmärsin. ) persoonallisuushäiriöstä kärsivät erityisesti hakeutuvat psykopaattien seuraan, sillä näiden vastakohdat täydentävät toisiaan...Toinen näkee ihmiset hyvinä, toinen pahoina. Toinen takertuu, toinen vihaa läheisyyttä jne.
Olen myös lukenut, miten näillä on usein Aspergeria, skitsofreniaa jne...
Ja pointti oli...Ei voida yleistää myöskään sitä asiaa, että uhrit olisivat aina näitä "normaaleja" terveitä ihmisiä. "Terveet" ihmiset eivät jää uhriksi parisuhteeseen, eivät ainakaan pitkäksi aikaa. ( Jos on kyseessä narsistin lapsi, tai sukulainen on asia tietenkin aivan eri. )Kiitos. Narsistisia menetelmiä narsistisempaa vastaan käyttävät voivat siis myös olla terveitä, vaikka nähty tapa toimia olisikin määriteltävissä sairaaksi.
Sivuseikkahan on se, että omalla tavalla (lue samalla tavlla takaisin toimia) toimia olisi MUKA jokin herättelevä vaikutus toiseen.
No empiiristä faktaa: EI OLE. Se siitä.
Paitsi jos tasapainoisemman ihmisen rakkaudellisuutta heijastaa takaisin. Se kyllä toimii :) Kumma kyllä.
- 18+2
Hyvä Henna... jo osui ainakin yhteen narsistiin kirjoituksesi :D Hauskaa :D
- M.B.
Vahingonilo on negatiivista ja aikuisella merkki narsistisesta nautinnosta toisen kuvitteellisen häpeän kautta :)
Ole hyvä. - refux 50
M.B. kirjoitti:
Vahingonilo on negatiivista ja aikuisella merkki narsistisesta nautinnosta toisen kuvitteellisen häpeän kautta :)
Ole hyvä.varokaa jonea se vasta narsisti on hyi satana.
toivottavasti jumala rankaisee ja kovasti.jalat ja kädet poikki..
ei voi muuta toivoa.sairas - M.B.
refux 50 kirjoitti:
varokaa jonea se vasta narsisti on hyi satana.
toivottavasti jumala rankaisee ja kovasti.jalat ja kädet poikki..
ei voi muuta toivoa.sairasJoo no, en ole jone.
- metall-leidi
Kiitos Henna loistavasta kirjoituksesta. Samaa asiaa olen kirjoitellut monin lausekääntein, mutta sanomisistani on puuttunut loogisuus ja olen kirjoitellut vaan mieleeni juolahtaneita ajatelmia.
Nyt toivon , että vihdoin ja viimein olisin onnistunut irtaantumaan narsistisesta ystävättärestä.
Alkaa helpottaa kun ei syyllistetä ja sitä velkomista oli koko ystävyytemme ajan kuin myös syyllistämistä.
Hän sai mut nimenomaan koukkuun käyttämällä hyväksi jo lapsuudestani lähtien omaksuttua riittämättömyyden tunnetta ja huonoa itsetuntoani.
Ystävyytemme alussa olin aivan innoissani kun luulin löytäneeni hyvän ystävän.
Alussa hän ymmärsikintottahan toki , että sai musta riittävästi aineistoa "tietopankkiinsa". Mutta sopivan hetken tullen sain kaikki heikot kohtani ja ikävät asiat jotka olin hänelle luottamuksellisesti kertonut silmillenitoiseen potenssiin korotettuna.
Aluksi olin tyrmistynyt ja epäuskoinen, epäilin liioittelevani herkkänhakaisuuttani.
Rouva katsoi oikeudekseni laukoa totuuksia, eli systemaattisesti loukata, hän kun on muka niin rehellinen.
Mutta kuten Rokka Tuntemattomassa Sotilaassa sanoi, "Että pohja se on miunkin säkissäin"., niin samoin mulla on tullut nyt säkki täyteen ja riitti.
Olen sen sanonut tällä palstalla ja tulen sen edelleenkin sanomaan, että narsismissa ei mielestäni ole mitään kiehtovan hohdokasta, puhumattakaan siitä, että asian tiimoilta lasketaan leikkiä - -Eräs uhri-
Henna, alkuperäinen kirjoituksesi on todella hyvä.
- henna...
Kiitos kiittämisistä, se on tällä palstalla harvinaista herkkua :)
- vain ihminen
"Ja pointti oli...Ei voida yleistää myöskään sitä asiaa, että uhrit olisivat aina näitä "normaaleja" terveitä ihmisiä. "Terveet" ihmiset eivät jää uhriksi parisuhteeseen, eivät ainakaan pitkäksi aikaa. ( Jos on kyseessä narsistin lapsi, tai sukulainen on asia tietenkin aivan eri. ) "
Uskomatonta, mutta totta, että korppikin voi olla valkoinen ;-), se on silloin albiino. Mitään ei voida yleistää silloin kun on kysymys ihmisistä ja yksilöistä, mutta uhria ei tule syyllistää sillä, että sinä uhrina olet juuri ollut otollinen uhri, ja juuri siksi olet joutunut narsistin kynsiin. Narsisti tuntee uhrinsa ja löytää juuri ne otolliset uhrinsa.....tuota väitettähän tällä palstalla viljellään. Syy ei ole narsistin vaan uhrin, kuten sitaatissakin yritetään tuoda julki. Siis eihän terveet jää narsistiseen suhteeseen. Terve ihminen ajattelee terveellä, loogisella tavalla, kukaan terve ihminen ei voi ajatella narsistisen ajattelutavalla, sitä ei voi seurata, se tekee jos mikä hulluksi terveen ihmisen. Siis juuri siksi terve ihminen jää pitkäksikin aikaa narsistisuheeseen, koska hän pyrkii ajattelemaan järjellä ja loogisesti ja ymmärtämään kunnes ei enää jaksa ja tajuaa tilanteen. Jotkut tajuavat aiemmin, jotkut taas myöhemmin, mutta jokainen saa siipeensä.
Ja, mitä tulee siihen, että kuka ketäkin etsii, jos psykopaatti etsii skitsoa ja päinvastoin. Mutta narsku piiloutuu normaaliksi ihmiseksi, hän ei sano, että hän on narsku, hän ei kaiva lääkepurnukoita eikä esittele niitä, päinvastoin hän esittelee kaiken hyvänä, erinomaisena, mahtavana, hän kammoaa sairauksia, eikä varmasti etsi heikkoa sairasta yksilöä rinnalleen, vaan vahvan, terveen ja mielellään henkisesti tosi vahvan persoonan. Ei narsku etsi valmiiksi skitsoa tai luonnevammaista yksilöä, hän haluaa itse muokata mieluisensa luonnevamman toiseen ihmiseen.
Ja vielä yksi pointti, mikäli heikkokin, lapsuudessa traumatisoitunut tai muuten kaltoin kohdeltu ihminen saa ja voi elää ja löytää tasapainoisen kumppanin, hän voi ja pystyy ja kykenee selviämään elämästään täysin täyspäisenä, normaalina ja tasapainoisena yksilönä, nimittäin jo olosuhteet antavat hänelle siihen mahdollisuuden. Mutta jos tuohon soppaan lisätään yksi narsistisuhde, totuus on, että varmasti psyyke kaatuu. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että oma psyykkeeni on ollut tosi lujilla, ja en satavarmasti olen hakeutunut narskun orjaksi siksi, että olisin heikko, luonnevammainen, skitso tai psyko. Luotin vain ihmiseen, jonka luulin olevan sellainen miksi hän itsensä aluksi roolitti.
Mutta jos jotain voidaan yleistää, niin ainakin se, että narsistit ovat aina narsisteja ja he ovat tunne-elämältään sairaita.- 6+18
Hieno, oivaltava kirjoitus.
- d.i.c.e
"Ei narsku etsi valmiiksi skitsoa tai luonnevammaista yksilöä, hän haluaa itse muokata mieluisensa luonnevamman toiseen ihmiseen."
No, hittoakos täällä sitten narskut kirjoittelee, kun uhrit tietävät heidän ajatuksensa ja tavoitteensa paremmin, kuin he itse. (;
Heivataan palstalta pihalle vaan, ja luodaan oma "uhri-universumi", jossa on vain ja ainoastaan uhrien totuus...Kivitetään syytetty, eikä oteta turhaan edes selvää oliko se syyllinen, vai ei. Eihän sillä ole väliä...Vain sillä, että uhri kärsii! Korjaan...Kärsi.
Siis silloin, kun seurusteli narskun kanssa. Narskun kärsimys jatkuu vielä tämän jälkeenkin.
Mutta narskun kärsimykselläkään ei ole väliä, koska eihän narsku voi kärsiä...Koska uhri ei usko, että narsku kärsii ja uhrien uskomuksen täytyy olla totta, koska uhri tähän niin vakaasti uskoo. Aivan sama, vaikka tieteelliset tutkimukset sanoisivat muuta... ( Voin heittää tähän heti linkin kyseiselle sivulle, jos joku tätäkin epäilee )
(Ei kuunnella niitä, ne vain valehtelee...)
Uhrit ajattelee.
Niinpä niin...Entä jos eivät valehtelekaan vaan puhuvat totta? Eikö heitä kannattaisi sitten kuunnella, sen sijaan, että eletään omissa harhaluuloissaan, millaisia narskut ovat?
Narsku ei edelleenkään tietoisesti "tuhoa" ketään...Se on psykopaatin heiniä se. Eikä sekään asia ole niin musta-valkoista, kun voisi kuvitella.
Narskut ovat vain sokeita muille ihmisille aiheuttamalleen kärsimykselle, koska ovat niin keskittyneitä itseensä.- henna...
"Narsku ei edelleenkään tietoisesti "tuhoa" ketään...Se on psykopaatin heiniä se. Eikä sekään asia ole niin musta-valkoista, kun voisi kuvitella.
Narskut ovat vain sokeita muille ihmisille aiheuttamalleen kärsimykselle, koska ovat niin keskittyneitä itseensä. "
Vätän että tekee sen kyllä tietoisesti jopa alkaen siitä että koukutusvaiheessa rekisteröi muistiinsa tulevien mahdollisten uhriensa heikkouksia (kun on saanut ihmisen tarkoituksella luottamaan itseensä, alussa narsisti on muka hyvin kiinnostunut toisen elämästä, mitä ei koukuttamisensa jälkeen todellisuudessa ole pätkääkään, mitä muuta tämä on kuin tietoista) tarkoituksena käyttää niitä myöhemmin lyömäaseenaan ja käyttää myöhemmin manipuloidessaan hyväkseen näitä toisessa havaitsemiaan heikkoja kohtia.
Ehkä on sitten parempi sanoa että narsisti ei välitä yhtään vaikka tietää ja näkee tuhoavansa toisen ihmisen? Ja juuri siksi että ovat niin keskittyneitä omaan itseensä, heille merkitsee vain oma itse, ei toisen kärsimys. Mutta lopulta tuokin on ihan sama asia kuin että tietoisesti tuhoaa... - henna...
En oikein ymmärtänyt tuota mitä NYT kirjoitit tuossa, voi johtua väsymyksestäni. Olet kai moneen kertaan kirjoittanut olevasi narsisti mutta tuo mitä kirjoitit TUOSSA ei ole mielestäni tyypillistä NPH:N, narsistin, toimintaa, jos oikein ymmärsin. Jos kirjoitan että narsisti toimii niin tai näin niin en minä tarkoita että juuri d.i.c.e. toimii näin. Joskus ajattelen kirjoituksiesi olevan hyvinkin narsistisia mutta taas joskus et vaikuta narsistilta = NPH:lta. No eihän sen tietenkään ole mun asia arvioida sinua. Ja paras lopettaa tää kommentointi tältä erää ettei tule kirjoitettua ihan sutta ja sekundaa kun aivot alkavat olla ihan solmussa...
- henna...
henna... kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt tuota mitä NYT kirjoitit tuossa, voi johtua väsymyksestäni. Olet kai moneen kertaan kirjoittanut olevasi narsisti mutta tuo mitä kirjoitit TUOSSA ei ole mielestäni tyypillistä NPH:N, narsistin, toimintaa, jos oikein ymmärsin. Jos kirjoitan että narsisti toimii niin tai näin niin en minä tarkoita että juuri d.i.c.e. toimii näin. Joskus ajattelen kirjoituksiesi olevan hyvinkin narsistisia mutta taas joskus et vaikuta narsistilta = NPH:lta. No eihän sen tietenkään ole mun asia arvioida sinua. Ja paras lopettaa tää kommentointi tältä erää ettei tule kirjoitettua ihan sutta ja sekundaa kun aivot alkavat olla ihan solmussa...
Luin vielä uudestaan kirjoituksesi ja jos käsitin oikein niin tuo millaiseksi kerroit muuttuneesi sen jälkeen kun toinen oli kohdellut sinua huonosti (ymmärsinköhän oikein?) ei ole tietenkään oikein ja on ollut sille toiselle kamalaa mutta jokin mättää nyt vain siinä onko sinun kohdallasi ollut kysymys nph:sta vai ihan muusta... no voin olla väärässäkin. Tähän ehkä vaikuttaa se että muistelen sinun kertonen joskus aika karmaisevista lapsuudenkokemuksista mutta yhtä hyvin voi olla että sekoitan sen ihan jonkun toisen kirjoituksiin...minulla itselläni on itsepäisesti sellainen käsitys että äärimmäisen huonot lapsuuden kokemukset saavat ihmisen käyttäytymään hyvin narsistisesti ilman että olisi narsisti (NPH) mutta jos todella on NPH niin siinä vaaditaan jo perinnölliset tekijätkin mukaan. Tässä ajattelen kai vähän vastoin asiantuntijoita (?) koska mulla sellainen käsitys että nykytiede selittää nph:n johtuvaksi lapsuudenkokemuksista...
Mutta oli nph tai ei, kyllä narsistinen käytös aina aiheuttaa tuhoa toisen elämään... henna... kirjoitti:
Luin vielä uudestaan kirjoituksesi ja jos käsitin oikein niin tuo millaiseksi kerroit muuttuneesi sen jälkeen kun toinen oli kohdellut sinua huonosti (ymmärsinköhän oikein?) ei ole tietenkään oikein ja on ollut sille toiselle kamalaa mutta jokin mättää nyt vain siinä onko sinun kohdallasi ollut kysymys nph:sta vai ihan muusta... no voin olla väärässäkin. Tähän ehkä vaikuttaa se että muistelen sinun kertonen joskus aika karmaisevista lapsuudenkokemuksista mutta yhtä hyvin voi olla että sekoitan sen ihan jonkun toisen kirjoituksiin...minulla itselläni on itsepäisesti sellainen käsitys että äärimmäisen huonot lapsuuden kokemukset saavat ihmisen käyttäytymään hyvin narsistisesti ilman että olisi narsisti (NPH) mutta jos todella on NPH niin siinä vaaditaan jo perinnölliset tekijätkin mukaan. Tässä ajattelen kai vähän vastoin asiantuntijoita (?) koska mulla sellainen käsitys että nykytiede selittää nph:n johtuvaksi lapsuudenkokemuksista...
Mutta oli nph tai ei, kyllä narsistinen käytös aina aiheuttaa tuhoa toisen elämään...Henna ja muut; olen myös sitä mieltä, että lapsuuden kokemukset voivat aiheuttaa narsistisia piirteitä myöhemmässä elämässä; toisilla jo nuoruusiästä jatkuen aikuisuuteen. Ilman että kyse on NPH:sta. Tottakai piirteet voivat olla tuhoavaa käyttäytymistä. Alan itsekin vasta päästä tästä puolesta jyvälle itsessäni.
Mutta. Herääminen tapahtui oikeastaan vasta kun olin ottanut mittaa itseäni vahvemman NPH:n kanssa ja pohtinut tunnekäsityksiäni ensin uhriuden kannalta. Tämän jälkeen palasin aikaan lapsuuteen, nuoruuteen, varhaisaikuisuuteen jne. Yöks. Ei mitään mairittelevia huomioita. Mutta oleellisinta mielestäni on se, että havaitsee tämänkin puolen itsessään ja on valmis itsesuikalointiin. Ei tämä vaellusmatka ole pelkkää uhrin juhlaa, tässä on se toinen, itselle mustempi puoli. Ei se mitään hauskanpitoa todellakaan alati ole. Mutta kun alkuun pääsee, niin parempi vaan jatkaa matkaa.- vain ihminen
"Ennenkuin monen vuoden erossa olon ja loputtoman pitkän itsetutkiskelun jälkee tajusin itsekin missä meni vikaan... "
Jos määrittelet itsesi narsistiksi, ihmettelen. En oikein saa kiinni kirjoituksestasi mitä haet ja toisaalta kun ensimmmäisen kerran luin kirjoituksesi, luin sen täysin provosoivana tekstinä. Kirjoitit narsistina uhrin näkökulmasta, hiukka liian läpinäkyvää kylläkin. - henna...
elisakettu kirjoitti:
Henna ja muut; olen myös sitä mieltä, että lapsuuden kokemukset voivat aiheuttaa narsistisia piirteitä myöhemmässä elämässä; toisilla jo nuoruusiästä jatkuen aikuisuuteen. Ilman että kyse on NPH:sta. Tottakai piirteet voivat olla tuhoavaa käyttäytymistä. Alan itsekin vasta päästä tästä puolesta jyvälle itsessäni.
Mutta. Herääminen tapahtui oikeastaan vasta kun olin ottanut mittaa itseäni vahvemman NPH:n kanssa ja pohtinut tunnekäsityksiäni ensin uhriuden kannalta. Tämän jälkeen palasin aikaan lapsuuteen, nuoruuteen, varhaisaikuisuuteen jne. Yöks. Ei mitään mairittelevia huomioita. Mutta oleellisinta mielestäni on se, että havaitsee tämänkin puolen itsessään ja on valmis itsesuikalointiin. Ei tämä vaellusmatka ole pelkkää uhrin juhlaa, tässä on se toinen, itselle mustempi puoli. Ei se mitään hauskanpitoa todellakaan alati ole. Mutta kun alkuun pääsee, niin parempi vaan jatkaa matkaa.En tiedä olenko oikeassa mutta itse uskon että sillä onko ihminen todella NPH vai onko ihmisellä narsistisia piirteitä on iso ero kuitenkin. Ja uskon että ero on ainakin siinä että jos ihminen ei ole narsistisesti PERSOONALLISUUSHÄIRIÖINEN mutta omaa narsistisia käyttäytymismalleja jotka on kehitellyt suojautumiskeinokseen äärimmäisistä lapsuudenkokemuksistaan johtuen niin silloin sellaisen ihmisen on mahdollista kasvaa ihmisenä jos TUNNUSTAA/TUNNISTAA narsistisen käyttäytymisensä ja pitää itse narsistista käyttäytymistään EPÄTOIVOTTAVANA ja tällaisella ihmisella luulisin olevan mahdollisuudet myös parantua mm. terapiassa, joka voi olla pitkää ja vaativaa mutta kuitenkin.
Kun itse kirjoitan täällä narsisteista tarkoitan narsistista PERSOONALLISUUSHÄIRIÖTÄ ja siksi kirjoitan aika jyrkästi ja en kovinkaan paljon usko heidän todelliseen muuttumiseensa edes terapiassa.
Ja olen sitä mieltä että räikeä narsistinen käytös on AINA lähiympäristöä tuhoavaa olipa nph tai ei. Mutta sen taisin jo sanoakin ;)
(tämän kerran avaudun: eräs lähisukulaiseni on joutunut lapsuudessaan mm erittäin pahan väkivallan uhriksi jatkuvasti ja hän on käyttäytynyt erittäinkin narsistisesti ja ilkeästi koko aikuisikänsä mutta samalla TIEDÄN että hän on myös kärsinyt suunnattomasti omasta käytöksestään ja pohjimmiltaan hän ei halua ihmisille pahaa, hän katuu myös aidosti käytöstään mutta jotenkin ei voi itselleen mitään - tämä on minun tulkintani hänestä mutta olen siitä aika vakuuttunut että se on oikea tulkinta) - d.i.c.e
vain ihminen kirjoitti:
"Ennenkuin monen vuoden erossa olon ja loputtoman pitkän itsetutkiskelun jälkee tajusin itsekin missä meni vikaan... "
Jos määrittelet itsesi narsistiksi, ihmettelen. En oikein saa kiinni kirjoituksestasi mitä haet ja toisaalta kun ensimmmäisen kerran luin kirjoituksesi, luin sen täysin provosoivana tekstinä. Kirjoitit narsistina uhrin näkökulmasta, hiukka liian läpinäkyvää kylläkin.Kirjoitin vain rehellisesti, miten asiat koin.
Tarkoituksena ei ollut provosoida, tai mitään muutakaan...Ja kyllä, minä KOIN olevani uhri...Osittain koen niin vieläkin, vaikka tiedänkin, että monet tekoni ovat olleet ns. väärin...( jostain kumman syystä tunnen niiden olleen silti oikeutettuja, vaikka ne myönnänkin... ) - vain ihminen
d.i.c.e kirjoitti:
Kirjoitin vain rehellisesti, miten asiat koin.
Tarkoituksena ei ollut provosoida, tai mitään muutakaan...Ja kyllä, minä KOIN olevani uhri...Osittain koen niin vieläkin, vaikka tiedänkin, että monet tekoni ovat olleet ns. väärin...( jostain kumman syystä tunnen niiden olleen silti oikeutettuja, vaikka ne myönnänkin... )Uskon ja myönnän, että koit ja koet olleesi uhri, niin minäkin kokisin jos päätäni hakataan lattiaan, oli hakkaaja sitten narskun uhri tai narsku itse, kyllä hakattava on kuitenkin se uhri ainakin siinä tilanteessa ja varmasti se aiheuttaisi jonkin moista tunnereaktiota, ehkä kostoa tai alistumista.
Toisaalta muistan omasta narskusuhteestani, silloin kun vielä olin jollakin tavalla voimissani, että olisin voinut vetäistä narskua turpaan tilanteessa jossa hän selkeästi mitätöi ja nöyryytti tavalla jota en voinut ymmärtää ja syystä jota en voinut käsittää. Mutta koska toimintatapoihini ei kuulu käyttää fyysistä väkivaltaa suuttuessani, en tietenkään toiminut niin ja se jos mikä olisi antanut narskulle aiheen leimata minut hulluksi. Vain kerran suutuin hänelle ja kyseenalaistin hänen toimintatapaansa, mutta silloinkin hän täysin kylmästi jätti sanomiseni täysin kuulematta ja ohitti minut näkemättä. Vaikka vielä tuolloin en ymmärtänyt minkä persoonan kanssa olen suhteessa, tajusin kuitenkin, että tässä suhteessa ei edetä rakkaudella eikä vihalla vaan ja ainoastaan tämän toisen henkilön mielialoilla ja siitä alkoi anteeksipyyteleminen, alistuminen ja kynnysmattona oleminen. Ja kaikesta huolimatta, syyllinen kaikkeen olin minä, minä, jota loppuajasta ei enää erottanut tapetista. - d.i.c.e
henna... kirjoitti:
En tiedä olenko oikeassa mutta itse uskon että sillä onko ihminen todella NPH vai onko ihmisellä narsistisia piirteitä on iso ero kuitenkin. Ja uskon että ero on ainakin siinä että jos ihminen ei ole narsistisesti PERSOONALLISUUSHÄIRIÖINEN mutta omaa narsistisia käyttäytymismalleja jotka on kehitellyt suojautumiskeinokseen äärimmäisistä lapsuudenkokemuksistaan johtuen niin silloin sellaisen ihmisen on mahdollista kasvaa ihmisenä jos TUNNUSTAA/TUNNISTAA narsistisen käyttäytymisensä ja pitää itse narsistista käyttäytymistään EPÄTOIVOTTAVANA ja tällaisella ihmisella luulisin olevan mahdollisuudet myös parantua mm. terapiassa, joka voi olla pitkää ja vaativaa mutta kuitenkin.
Kun itse kirjoitan täällä narsisteista tarkoitan narsistista PERSOONALLISUUSHÄIRIÖTÄ ja siksi kirjoitan aika jyrkästi ja en kovinkaan paljon usko heidän todelliseen muuttumiseensa edes terapiassa.
Ja olen sitä mieltä että räikeä narsistinen käytös on AINA lähiympäristöä tuhoavaa olipa nph tai ei. Mutta sen taisin jo sanoakin ;)
(tämän kerran avaudun: eräs lähisukulaiseni on joutunut lapsuudessaan mm erittäin pahan väkivallan uhriksi jatkuvasti ja hän on käyttäytynyt erittäinkin narsistisesti ja ilkeästi koko aikuisikänsä mutta samalla TIEDÄN että hän on myös kärsinyt suunnattomasti omasta käytöksestään ja pohjimmiltaan hän ei halua ihmisille pahaa, hän katuu myös aidosti käytöstään mutta jotenkin ei voi itselleen mitään - tämä on minun tulkintani hänestä mutta olen siitä aika vakuuttunut että se on oikea tulkinta)Omalla kohdallani en puhu piirteistä ainakaan...
Tosin en haluaisi myöntää häiriötäkään...Helvetin sekavaa tiedän, mutta en kai minä täällä nyt olekaan vakuuttamassa ketään "häiriöistäni", koska en sellaista halua itsellenikään myöntää, vaan yksinkertaisesti, jos pidän itseäni narskuna, niin sitten asia olkoon niin...Silloin myönnän vain narsistisuuteni ( niin kauan kuin ei ole diagnoosia, kukaan ei voi sanoa, miten asia todellisuudessa on, joten asiasta väittely ja sen pohtiminen on jo senkin vuoksi täysin turhaa... )
Kukaan ei ymmärtänyt, mutta ei se mitään... :)
p.s. Mulle on käynyt ainakin selväksi se asia, ettei terapiasta ole kohdallani hyötyä...Monestakin syystä.
Jatkan huomenna... - ekana maalissa
henna... kirjoitti:
"Narsku ei edelleenkään tietoisesti "tuhoa" ketään...Se on psykopaatin heiniä se. Eikä sekään asia ole niin musta-valkoista, kun voisi kuvitella.
Narskut ovat vain sokeita muille ihmisille aiheuttamalleen kärsimykselle, koska ovat niin keskittyneitä itseensä. "
Vätän että tekee sen kyllä tietoisesti jopa alkaen siitä että koukutusvaiheessa rekisteröi muistiinsa tulevien mahdollisten uhriensa heikkouksia (kun on saanut ihmisen tarkoituksella luottamaan itseensä, alussa narsisti on muka hyvin kiinnostunut toisen elämästä, mitä ei koukuttamisensa jälkeen todellisuudessa ole pätkääkään, mitä muuta tämä on kuin tietoista) tarkoituksena käyttää niitä myöhemmin lyömäaseenaan ja käyttää myöhemmin manipuloidessaan hyväkseen näitä toisessa havaitsemiaan heikkoja kohtia.
Ehkä on sitten parempi sanoa että narsisti ei välitä yhtään vaikka tietää ja näkee tuhoavansa toisen ihmisen? Ja juuri siksi että ovat niin keskittyneitä omaan itseensä, heille merkitsee vain oma itse, ei toisen kärsimys. Mutta lopulta tuokin on ihan sama asia kuin että tietoisesti tuhoaa...Narsistin kohdanneet ja tunnistaneet ihmiset yrittävät selvitä eteenpäin tutustumalla aiheeseen ja yrittämällä edes jollakin tasolla ymmärtää narsistia, tai oikeasta yrittävät ymmärtää etteivät ymmärrä. Heille narsisti on poikkeus massassa. Narsisti taas kohtaa ns. tavallisia ihmisiä paljon enemmän kuin narsisteja mutta tuskin ymmärtää itseään samalla tavalla poikkeavana joukosta kuin jotkut hänet näkevät. Poikkeava hän tietysti mielestään on, mutta ei tunne-elämältään vaan älyltää, lahjoiltaan ja ulkomuodoltaan. Oletan että narsisti kuvittelee muiden ihmisten näyttelevän ja yrittävän manipuloivan kuten hänkin, hän vain ylivertaisuuttaan on siinä parempi. Siitä on todisteena onnistumiset toisensa jälkeen. Narsisti tulkitsee onnistumisensa muiden yksinkertaisuutena, merkkinä omasta erinomaisuudestaan ja muiden vähäpätöisyydestä, ei merkkinä siitä että hän katoisi maailmaa vähän eri ikkunasta. Ihmisten kiusaaminen ja nöyryyttäminen voi olla narsistin näkökulmasta vain normaalia henkiinjäämistaistelua: syö ennen kuin tulet syödyksi. Kun joku ei suostukaan pompoteltavaksi niin sehän on hirveä loukkaus narsistin ylivertaisuutta kohtaan. Ei narsisti näe sitä ihmisen yrityksenä puolustaa itseään vaan yrityksenä tuhota narsisti.
- henna...
ekana maalissa kirjoitti:
Narsistin kohdanneet ja tunnistaneet ihmiset yrittävät selvitä eteenpäin tutustumalla aiheeseen ja yrittämällä edes jollakin tasolla ymmärtää narsistia, tai oikeasta yrittävät ymmärtää etteivät ymmärrä. Heille narsisti on poikkeus massassa. Narsisti taas kohtaa ns. tavallisia ihmisiä paljon enemmän kuin narsisteja mutta tuskin ymmärtää itseään samalla tavalla poikkeavana joukosta kuin jotkut hänet näkevät. Poikkeava hän tietysti mielestään on, mutta ei tunne-elämältään vaan älyltää, lahjoiltaan ja ulkomuodoltaan. Oletan että narsisti kuvittelee muiden ihmisten näyttelevän ja yrittävän manipuloivan kuten hänkin, hän vain ylivertaisuuttaan on siinä parempi. Siitä on todisteena onnistumiset toisensa jälkeen. Narsisti tulkitsee onnistumisensa muiden yksinkertaisuutena, merkkinä omasta erinomaisuudestaan ja muiden vähäpätöisyydestä, ei merkkinä siitä että hän katoisi maailmaa vähän eri ikkunasta. Ihmisten kiusaaminen ja nöyryyttäminen voi olla narsistin näkökulmasta vain normaalia henkiinjäämistaistelua: syö ennen kuin tulet syödyksi. Kun joku ei suostukaan pompoteltavaksi niin sehän on hirveä loukkaus narsistin ylivertaisuutta kohtaan. Ei narsisti näe sitä ihmisen yrityksenä puolustaa itseään vaan yrityksenä tuhota narsisti.
Tuo on uhrille tärkeää oivaltaa/ tietää narsismista ja siitä miten narsisti toimii.
Narsistin kohdanneet ja tunnistaneet ihmiset yrittävät selvitä eteenpäin tutustumalla aiheeseen ja yrittämällä edes jollakin tasolla ymmärtää narsistia, tai oikeasta yrittävät ymmärtää etteivät ymmärrä. Heille narsisti on poikkeus massassa. Narsisti taas kohtaa ns. tavallisia ihmisiä paljon enemmän kuin narsisteja mutta tuskin ymmärtää itseään samalla tavalla poikkeavana joukosta kuin jotkut hänet näkevät. Poikkeava hän tietysti mielestään on, mutta ei tunne-elämältään vaan älyltää, lahjoiltaan ja ulkomuodoltaan. Oletan että narsisti kuvittelee muiden ihmisten näyttelevän ja yrittävän manipuloivan kuten hänkin, hän vain ylivertaisuuttaan on siinä parempi. Siitä on todisteena onnistumiset toisensa jälkeen. Narsisti tulkitsee onnistumisensa muiden yksinkertaisuutena, merkkinä omasta erinomaisuudestaan ja muiden vähäpätöisyydestä, ei merkkinä siitä että hän katoisi maailmaa vähän eri ikkunasta. Ihmisten kiusaaminen ja nöyryyttäminen voi olla narsistin näkökulmasta vain normaalia henkiinjäämistaistelua: syö ennen kuin tulet syödyksi. Kun joku ei suostukaan pompoteltavaksi niin sehän on hirveä loukkaus narsistin ylivertaisuutta kohtaan. Ei narsisti näe sitä ihmisen yrityksenä puolustaa itseään vaan yrityksenä tuhota narsisti.
Hieno kirjoitus. Näkökulmasi sattuu hyvin somasti erääseen aiemmin tuntemaani.
d.i.c.e kirjoitti:
Omalla kohdallani en puhu piirteistä ainakaan...
Tosin en haluaisi myöntää häiriötäkään...Helvetin sekavaa tiedän, mutta en kai minä täällä nyt olekaan vakuuttamassa ketään "häiriöistäni", koska en sellaista halua itsellenikään myöntää, vaan yksinkertaisesti, jos pidän itseäni narskuna, niin sitten asia olkoon niin...Silloin myönnän vain narsistisuuteni ( niin kauan kuin ei ole diagnoosia, kukaan ei voi sanoa, miten asia todellisuudessa on, joten asiasta väittely ja sen pohtiminen on jo senkin vuoksi täysin turhaa... )
Kukaan ei ymmärtänyt, mutta ei se mitään... :)
p.s. Mulle on käynyt ainakin selväksi se asia, ettei terapiasta ole kohdallani hyötyä...Monestakin syystä.
Jatkan huomenna...Kyllä sinä itse tiedät kuka ja mikä olet; eiköhön se riitä. Pohdintasi tuovat kuitenkin ymmärrystä meille muillekin, oli ne nyt miten "sekavia"tai "selkeitä" hyvänsä.
- d.i.c.e
elisakettu kirjoitti:
Kyllä sinä itse tiedät kuka ja mikä olet; eiköhön se riitä. Pohdintasi tuovat kuitenkin ymmärrystä meille muillekin, oli ne nyt miten "sekavia"tai "selkeitä" hyvänsä.
:)
- d.i.c.e
henna... kirjoitti:
Mutta oli nph tai ei, kyllä narsistinen käytös aina aiheuttaa tuhoa toisen elämään...NPH:n perinnöllisistä tekijöistä...
Nykyään kai ajatellaan, että NPH on juuri tuo lapsuudessa kehittynyt häiriö, kun taas psykopatia saattaa olla osittain perinnöllistä...
Tottakai jos vanhemmat, tai toinen vanhemmista on narsisteja, he antavat helpommin tämän mallin lapsilleen...Lapsi siis kasvatetaan narskuksi. Se ei kuitenkaan ole tietääkseni geeneissä, toisin kuin psykopatia. ( Tällaisen käsityksen olen saanut, vaikka ihmetyttää itseäkin, etteikö tämä osittain voisi olla myös peritty ominaisuus... )
Mitä tulee noihin lapsuudenkokemuksiin, muistelet luultavasti oikein, vaikka aika vähän olen niistä loppujen lopuksi kertonutkin. - M.B.
"Kun joku ei suostukaan pompoteltavaksi niin sehän on hirveä loukkaus narsistin ylivertaisuutta kohtaan. Ei narsisti näe sitä ihmisen yrityksenä puolustaa itseään vaan yrityksenä tuhota narsisti."
Ihanaa kun joku osaa muotoilla ytimekkäästi sen, mitä omassa mielessä on ollut muovautumassa!!
Oli kuka tahansa mitä mieltä tahansa mistä tahansa, ja erityisesti keskustelupalstoista, niin minusta nämä ovat parhainta antia. Jotakin jossain on olemassa joka tekee tuloaan mutta ei ota muovautuakseen ja sitten sen voi lukea vaikkapa täältä ja tajuta, että tämä se oli se yksikin asia, joka silloin kutkutti mieltä mutta ei tullut kielen päälle eikä ulos asti, vaan jäi epämääräiseksi kaivelukseksi jonnekin taka-alalle.
Kun joku ei suostu pompoteltavaksi.... elämäni tragedia. Minä en meinaan suostu pompoteltavaksi, mutta teen melkein mitä vain pyynnöstä uskossani siihen, että se jollain tavoin kantaa suhdetta eteenpäin. Ja usein toinen ei edes tajua pompotelleensa loukkaantuen sitten tietenkin.. Josta seuraa aina jonkinlainen omanlaisensa kierre tietenkin.
Haluan vain yksinkertaista asiaa: Että minulle puhutaan nätisti ja että voin pyytää takaisin itselleni sitä samaa, mitä toinen yrittää (usein käskyttämällä) minulta saada. Ja jos ei pompottelu toimikaan, alkaa arvostelu ja kritisointi. Elämäni sävelet ihmisestä toiseen. Harvassa ovat ne, jotka nätisti pyytämisen ja vastavuoroisuuden periaatteet ovat omineet omikseen, ainakin minun elämäni ihmisissä.
*istu, nouda, tee, leiki kuollutta*
- vain ihminen
"Vain sillä, että uhri kärsii! Korjaan...Kärsi.
Siis silloin, kun seurusteli narskun kanssa. Narskun kärsimys jatkuu vielä tämän jälkeenkin."
Uhri kärsi, kyllä uhri kärsii, pitkään ja ehkä ei selviä kärsimyksistään. Ehkä ei enää koskaan kykene luomaan uutta ihmissuhdetta toisin kuin narsku, joka siihen kyllä kykenee. Ja narskun kärsimys oli jo ennen uhria......ei uhri sitä kärsimystä hänelle luonut.
"Narsku ei edelleenkään tietoisesti "tuhoa" ketään...Se on psykopaatin heiniä se. Eikä sekään asia ole niin musta-valkoista, kun voisi kuvitella."
"No, hittoakos täällä sitten narskut kirjoittelee, kun uhrit tietävät heidän ajatuksensa ja tavoitteensa paremmin, kuin he itse. (;"
Kun ei tietosesti tuhoa, silloin saa vapaasti tuhota. Se on totta, ettei narsku tiedä mitä tekee ja ns. normaali ihminen ei kykene ajattelemaan kuinka narsku ajattelee. Siinä olit väärässä, että uhrit tietäisivät narskujen ajatukset, ei, mutta oivaltaessaan millaisen ihmisen kanssa he ovat tekemisisä, he alkavat ottaa asioista selvää ja tällöin he huomaavat samankaltaista käyttäytymistä kaikissa n-persoonissa ja vetävät vain langat yhteen.
Ja siitäkin olen täysin varma, ettei n-persoona hae todellakaan itselleen heikkoa ihmistä kumppanikseen, siinä ei ole n-persoonalle haastetta. Ja toki voimme alkaa sääliä n-persoonia, uhrejahan he ovat ja he vain panevat vahingon kiertämään, tiedostamattaan tietenkin.......;-.). - Appalakki
"Henna " ja "vain ihminen".Kirjoitatte asiaa-noinhan ne narsistit ikävä kyllä toimii.
- xccp
Henna kiitos, tosi hyvä avaus, taidan lukea vielä ajatuksella muutamaan kertaan uudestaan..
Samoin d.i.c.e hyvä kun valaiset asiaa omalta kannalta, todella valaisevaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5601913- 91930
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18927Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101826Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2757Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50739- 63715
- 68715
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74658- 65553