Juurihoito vai hampaan poisto?

tuleva harvahammas?

Hammaslääkäri totesi, että yksi yläetuhampaistani täytyy juurihoitaa. Olen ottanut selvää juurihoidosta lukemalla ja kyselemällä (oli ennestään minulle ihan tuntematon juttu), ja tullut siihen tulokseen, että taidankin poistattaa koko hampaan ja laitattaa siihen proteesin tai vastaavan. Tiedän että se on kallista, mutta raha ei ole esteenä.

Ja tulin tähän tulokseen, koska lukemani ja kuulemani perusteella en ensinnäkään hammaslääkärikammoisena halua joutua niin brutaaliin toimenpiteeseen, ja toiseksi, tuntuu monilla olevan sellaisia kokemuksia että juurihoito on jotenkin epäonnistunut, ja että juurihoidettu hammas on pitänyt ennemmin tai myöhemmin poistaa. Harvemmin siis nämä juurihoidetut hampaat kestävät 10 vuotta pidempään.

Millaisia kokemuksia muilla on? Millainen oli juurihoito, sattuiko kovasti, onnistuiko se, onko hammas reistaillut juurihoidon jälkeenkin, onko jouduttu poistamaan, valitsitko itse poiston juurihoidon sijaan?

Ja te joilta poistettu hammas ja laitettu proteesi tai vastaava: onko kuinka aikaa vievä juttu (itselläni kyseessä siis etuhammas, joudunko kulkemaan harvahampaana kauan aikaa, vai saako hampaan nopeasti), paljonko maksoi?

20

7434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nala-

En lähtisi etuhammasta heti poistamaan, oma hammas on aina oma. Juurihoitoa on turha pelätä, etuhammas on yksijuurinen, eli tulee nopeammin hoidettua ja ei todellakaan satu. Laitata sitten vaikka 10 vuoden päästä implantti jos hampaalle käy jotain.

• Juu-ri-hoi-det-tu

Minulla on yksi yläetuhammas juurihoidettu n. 25 vuotta sitten ja on vieläkin siinä paikoillaan ongelmitta. Hyvin onnistuessaan se on hyvä ratkaisu. Jos hampaassa on vielä elämää, niin se voidaan puuduttaa juurihoidon ajaksi, joten se ei ainakaan satu. Jos on jo kuollut hammas, niin se on tunnoton.

• Entinen pelkopotilas

"Millaisia kokemuksia muilla on?"

Minulla on juurihoidettu 5. hammas ylhäällä, eli oisko tuo nyt poskihammas. Kokemus oli hyvin miellyttävä, kivuttomin toimenpide, johon olen hammaslääkärissä joutunut. En pelkää hammaslääkäreitä, ja kipukynnys on suht korkea, silti olen aina pelännyt hammaslääkärissä käyntiä.

"Millainen oli juurihoito, sattuiko kovasti..."

Ensimmäinen käynti suoritettiin yksityisellä (YTHS oli sopivasti kesälomalla). Ei sattunut ollenkaan. Hammaslääkäri piti huolen siitä, että hammas on kunnolla puudutettu.

"...onnistuiko se, onko hammas reistaillut juurihoidon jälkeenkin..."

Seuraavat pari käyntiä suoritin YTHS:llä. Hoito onnistui, eikä hammas ole reistaillut juurihoidon jälkeen.

"onko jouduttu poistamaan, valitsitko itse poiston juurihoidon sijaan?"

Ei ole.

Taitaa tosin olla vaikeampi juurihoitaa etuhammasta kuin muita hampaita, mutta tässä minun kokemukseni.

• Entinen pelkopotila

Ai niin, juurihoito tehtiin kesällä 2002, eli 9 vuotta sitten :)

• asfd.

Kyllä takahampaat on vaikeampia, koska ovat yleensä moni juurisia.

• jozzucca

proteesin kirot: vaikka ajatus hampaan poistamisesta ja korvaamisesta proteettisella ratkaisulla tuntuu nyt hyvältä, et välttämättä ole enää tuota mieltä muutaman vuoden kuluttua. Halvimmalla pääset, kun teetät suuhusi ison, kompleön muovilätkän (350€), johon puuttuva hammas kiinnittyy. Toisena vaihtoehtona olisi kevytsilta(400€), joka rasittaa viereisiä hampaita. Sitten silta(1000€), eli kiinteä posliinirakenne, joka tuettaisiin viereisiin hampaisiin. Implantti 2000€....... ja kaikki nämä vaativat jatkuvaa huoltoa, proteesi ei ole ikuinen, sillan tukihampaat voivat reikiintyä, implanttia ympäröivä ien tulehtua niin pahasti, että implantti on poistettava....... Anna omalle, luomu-hampaallesi vielä mahdollisuus!
      Eli mietihän vielä. Juurihoito ei olemitkään epäonnistumiseen tuomittu kidutus. Yleensäkin täällä netissä huutelevat kokemuksiaan vain ne muutamat, joilla hoito on muuttunut tavalla tai toiseslla kinkiseksi. Valtaosalla hoito ennyt aivan nappiin, eivätkä nämä tyytyväiset ihmiset roiku Suomi24 palstalla kirjoitetlemassa.....

• narsku.

Oma kokemukseni juurihoidosta:
        Ennestään paikattu hampaani murtui tapaturmaisesti. Jäljelle jäi juuri ja vähän hammasta ikenen päällekin. Hammaslääkäri ehdotti juurihoitoa aluksi. Hän myös kertoi, ettei juurihoidetun hampaan päälle paikkamateriaalista tehty hammas välttämättä vuosia kestäisi vaan hampaaseen saattaa joutua laittamaan kruunun(tämä siksi, kun omaa hammasta niin vähän jäljellä). Hml kertoi myös implanttivaihtoehdosta, mutta päädyimme yhdessä juurihoitoon.
        Toimenpiteet sattuivat vähemmän kuin jopa norm paikkauksessa itselläni, koska otin puudutuksen. Käytännössä en tuntenut mitään.
        Olen kova narskuttaja, ja olen siihen nähden onnellinen, että hammas on kestänyt eikä ole oireillut toimenpiteen jälkeen. Hammas on nyt kestänyt 1,5 vuotta ja kyseessä on alhaalla takana oleva 3 juurinen tapaus.
        Jossain vaiheessa on varmaan kruunutuskin edessä, mutta omasta hampaasta pidän kiinni niin kauan kuim juuret on tallella.
        Itselläni päätöksen vaikutti implanteista ja niiden ongelmista lukemani tieteelliset artikkelit. Niistä itselleni jäi se kuva, että implantitkaan eivät ole ongelmattomia.

• köyhtynyt....

Niin kuin joku kirjoittikin, niin netissä kirjoittelevat yleensä juuri ne joilla on tullut jotain ongelmia. Suurimmalla osalla juurihoito onnistuu hyvin. Harvemmin ne tulevat nettiin ja vaikka suomi24:ään kertomaan onnistumisestaan. Sama pätee melkein mihin tahansa aiheeseen netin keskustelupalstoilla.

Jostain luin, että maailmassa tehdään kymmeniä miljoonia juurihoitoja vuodessa, ja joku 90% niistä onnistuu.

Itselläni on silti huono juurihoitokokemus menossa. Itse juurihoito ei tuntunut missään sillä hammas oli ehtinyt jo kuolla. Se on kuitenkin tullut nyt maksamaan jo yli 500 Eur ja hammas on edelleen kipeä. Jokainen käynti maksaa noin 150 Eur, enkä tiedä, että kuinka monta käyntiä vielä joutuu tekemään. Todella ikävää, että jos joutuu päätymään kuitenkin 2000 Eur implanttiin siinä vaiheessa jos juurihoito tullut maksamaan 1000 Eur. Noh, ehkä hammaslääkärillä on vielä jotain niksejä hampaan parantamiseksi.

Yleensä juurihoidosta pitäisi kai selvitä yksityisellä jollain 300-400 eurolla. Mutta asiakkaan kannalta on ikävää, että hoitokäyntejä tulee niin kauan lisää kunnes hammas lopulta paranee / joudutaan poistamaan. Hyvä business hammaslääkärille...

• Tuleva harvahammas?

No niin, etuhampaani on nyt juurihoidettu. Se vaati yhden käyntikerran ja 20 minuuttia, enkä tuntenut yhtikäs mitään hyvän puudutuksen ansiosta, enkä nähnyt mitään, koska pidin visusti silmät kiinni. Eli piece of cake. Tunto on jo palannut, eikä hammas tunnu miltään.

Juuri on nyt siis hoidettu, ja väliaikainen paikka laitettu hampaaseen. Huomenna rakennetaan se uusi hammas vaurioituneen tilalle, ja juureen ei kajota enää. Minullahan on tuosta hampaasta jäljellä enää siis vain osa etuseinämästä, siksi se pitää rakentaa uudelleen.

Eli turhaan pelkäsin ja stressasin. Taitaa olla tosi, että täällä keskustelupalstoilla kirjoittavat enimmäkseen ne, joilla asiat ovat menneet vikaan. Minulle juurihoito oli iisimpi juttu kuin tavallinen hampaan paikkaus. Paikkauksessa tuntee ja kuulee poran, mutta ei tietenkään kipua, jos on puudutus. Juurihoidossa en tuntenut enkä kuullut MITÄÄN.

• the_road

" Juurihoidossa en tuntenut enkä kuullut MITÄÄN. "

Miten tuo on mahdollista? Vaikka olisi kuinka kovat puudutukset, niin kyllä pitäisi tuntua että jotain suussa tehdään ja pitäisi myös kuulua poran ääniä.

" Juuri on nyt siis hoidettu, ja väliaikainen paikka laitettu hampaaseen. Huomenna rakennetaan se uusi hammas vaurioituneen tilalle, ja juureen ei kajota enää. "

Tämä ei nyt oikein kuulosta juurihoidolta.

• jozzucca
        the_road kirjoitti:

" Juurihoidossa en tuntenut enkä kuullut MITÄÄN. "

Miten tuo on mahdollista? Vaikka olisi kuinka kovat puudutukset, niin kyllä pitäisi tuntua että jotain suussa tehdään ja pitäisi myös kuulua poran ääniä.

" Juuri on nyt siis hoidettu, ja väliaikainen paikka laitettu hampaaseen. Huomenna rakennetaan se uusi hammas vaurioituneen tilalle, ja juureen ei kajota enää. "

Tämä ei nyt oikein kuulosta juurihoidolta.

Jos kavumavaus tehty jo aikaisemmalla kerralla (duotipat, jotta hammas on kivuton odotellessa jurihoitoa/poistoa), puudutukset on hyvät/hammas umpi kuollut ja käytetään käsineuloja laajentamiseen niin eihän siinä paljon ääntä lähde... On yksi jos toinen potilas nukahtanut kun olen tehnyt heille juurihoitoja...
        Ja toisaalta: ihmisillä on joskus hyvin erilaiset käsitykset siitä, mikä on "en kuullut tai tuntenut mitään". Toiselle kaikki suun tutkimusket "tuntuu aina pahalle" vaikka vain vähän kurkkaa peilillä suuhun ja sondilla rapsuttelee. Toisille taas saa paikata syvän karieksen ilman puudutusta ja vaikka kuinka potilaalta kyselee, että "vihlooko, haluatko nyt puudutuksen" potilas vaan sanoo, että "muutaman kerran on vihlaissut, mutta eihän se oikein edes tuntunut miltään, ei tarvita puudutusta"... =) Mietä on moneen veneeseen=)

• the_road
        jozzucca kirjoitti:

Jos kavumavaus tehty jo aikaisemmalla kerralla (duotipat, jotta hammas on kivuton odotellessa jurihoitoa/poistoa), puudutukset on hyvät/hammas umpi kuollut ja käytetään käsineuloja laajentamiseen niin eihän siinä paljon ääntä lähde... On yksi jos toinen potilas nukahtanut kun olen tehnyt heille juurihoitoja...
        Ja toisaalta: ihmisillä on joskus hyvin erilaiset käsitykset siitä, mikä on "en kuullut tai tuntenut mitään". Toiselle kaikki suun tutkimusket "tuntuu aina pahalle" vaikka vain vähän kurkkaa peilillä suuhun ja sondilla rapsuttelee. Toisille taas saa paikata syvän karieksen ilman puudutusta ja vaikka kuinka potilaalta kyselee, että "vihlooko, haluatko nyt puudutuksen" potilas vaan sanoo, että "muutaman kerran on vihlaissut, mutta eihän se oikein edes tuntunut miltään, ei tarvita puudutusta"... =) Mietä on moneen veneeseen=)

" Jos kavumavaus tehty jo aikaisemmalla kerralla (duotipat, jotta hammas on kivuton odotellessa jurihoitoa/poistoa), puudutukset on hyvät/hammas umpi kuollut ja käytetään käsineuloja laajentamiseen niin eihän siinä paljon ääntä lähde... "

Eikös tuossa edellisessä viestissä sanottu nimenomaan, että vaati yhden käyntikerran ja missään vaiheessa ei kuulunut mitään ääniä....

"" No niin, etuhampaani on nyt juurihoidettu. Se vaati yhden käyntikerran ja 20 minuuttia, enkä tuntenut yhtikäs mitään hyvän puudutuksen ansiosta, enkä nähnyt mitään, koska pidin visusti silmät kiinni. ""

"Ja toisaalta: ihmisillä on joskus hyvin erilaiset käsitykset siitä, mikä on "en kuullut tai tuntenut mitään". "

Joo, tarkoitin vaan että mikään puudutus ei saa tuntoa pois niin ettei tuntisi MITÄÄN, eli edes sormen tai instrumentin kosketusta siellä suussa, en tarkoittanut, että tuo tuntuisi mitenkään pahalle. Mutta ehkä jonkun mielestä sekin on liikaa? Kipu tietenkin saadaan riittävällä puudutuksella pois, eikä pitäisi edes tuntua "pahalta", mitä se sitten kullekin tarkoittaa.

• Turha pelätä!

Juurihoitoon tottuu, kyllä sen kestää jos puudutus on hyvä. Itselläni ei ole juurihoidetut hampaat kestäneet, hammaslääkäri ehdotti juurihoidetun hampaan kruunutusta, joka olisi hyvä tehdä melko pian juurihoidon jälkeen. Se tulee halvemmaksi kuin implantti ja kevyempi toimenpide. Hampaista valetaan muotit ja tämä juurihoidettu hammas "vahvistetaan" joko osa- tai koko kruunutuksella. Rutiininomaisesti tätä ei julkisella puolella tehdä kuulemma Suomessa kalleuden vuoksi, mutta tullee kumminkin halvemmaksi kuin implantti. Sitä enemmän toimenpiteet sattuvat yleensä ottaen, mitä pidemmälle antaa ongelmien kehittyä.

• mari2

Minulla etuhammas on juurihoidettu jo 25 vuotta siitten ja ei ole ongelmia sen kanssa. Aina kannatta säilyttää omia hampaita mahdollisimman kauan.

• imp lantti

poisto ja implantti tilalle

• onneton

hammaslääkäri pilasi etuhampaani kovalla käsittelyllä kun koitti tehdä juurihoitoa.juuri halkesi ja hammas irtosi. kuka on maksaja?joudunko itse?nyt hammas poistetaan.

• Poistettu myös

Mulla alhaalla oikealla viisaudenhampaan vieressä oleva hammas lohkesi vähän reilu 6 vuotta sitten, ja se sitten juurihoidettiin kahteen kertaan. Nyt tammikuun loppupuolella kävin hammaslääkärissä, kun se hammas oli murtunut. Hammaslääkäri sanoi heti, että mitään ei ole enää tehtävissä ja että se juurihoidettu hammas täytyy poistaa. Ei tosin ollut minkäänlaista särkyä hampaanpoiston jälkeen ja hyvin on parantunut. Sain viikon antibioottikuurinkin. "Tällainen on joskus juurihoidettujen hampaiden kohtalo", totesi hammaslääkäri mulle lopuksi. Kävin siis kunnallisella hammaslääkärillä, eikä hampaanpoisto maksanut vain kuin 40e. :) Eli kalliimmaksi olisi tullut, jos oltaisiin ruvettu taas korjailemaan tms. Kun todellakin monasti hampaanpoisto on mieluisampi vaihtoehto, kuin toistuvat juurihoidot ja sen sellaiset. En rupea tuota poistokohtaa korvaamaan enää, kun tulisi niin paljon kalliiksi, ja kun ei tuo vaikuta ulkonäköön millään tavalla, kun tuolta takaa poistettiin.

• juuripoistettu

Itsellä takahammas lohkesi ja sain valita poistetaanko vai laitetaanko juurihoito.
      Valitsin poiston vaikka lääkäri tarjosikin juurihoitoa viimeiseen asti moneen kertaan. 1.5h sitä väännettiin irti ja kustannukset 44 euroa terveysasemalla.
      Poiston jälkeinen ilta (eilinen) oli aika kivulias kun puudutus loppu, mutta tänään ei tarvitse enää kipulääkkeitä.

• Kannattee kokkeilla

Etuhampaan juurihoito on kohtuullisen nopeaa, kun hampaassa on vain yksi juuri. (Mulla yksi hoitokerta on kestänyt noin 15 min.) Ei satu, kun ekoilla kerroilla puudutetaan. Hoito vaatii useita hoitokertoja, joiden väli voi olla kuukausiakin. Hoidossa juurikanavaa laajennetaan poraamalla, ja sinne laitetaan lääkeaine sekä väliaikainen paikka. Tämä toistetaan tarpeen mukaan. Viimeksi juurikanava täytetään ja lopullinen paikka laitetaan.

Joskus juuri voi olla niin käyrä tai ahdas ettei hoito onnistu. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

• kopjihugy

Poistokin on helppo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66