Hiukan herätysten historiaa

+ risti vain

Puhtaasti harhaopin eli väärän raamatuntulkinnan pohjalta ovat syntyneet esimerkiksi adventismi ja jehovantodistajuus, jotka saivat alkunsa Millerin laskelmista koskien Jeesusken paluun hetkeä. Kaikki eivät voineet myöntää virhettä. Ja alkuperäistä harhaopetusta selitettiin ja pönkitettiin uusilla harhaopeilla. http://keskustelu.suomi24.fi/node/9391230

Mutta todellisten herätysten historia ei ole koskaan syntynyt näin. Herätysliikkeet eivät ole syntyneet minkään riitaantumisen tuotoksena, vaan aina Jumalan antaman herätyksen seurauksena. Jumala on sytyttänyt yhä uusia tulisoihtuja yön pimeyden keskelle ja herättänyt nukkuvia.

Pimeys on koko ajan yrittänyt saada valtaansa evankeliumin valon. Mutta ei koskaan ole siinä lopullisesti onnistunut. Pyhä Henki on saanut aina uudestaan sytyttää jonkun pienen soihdun, ja kohta taas valtavat alueet ovat palaneet Jumalan tulta. Muistathan Jeesuksen sanat: "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!"

Pimeys yrittää aina saada valtaansa tuon Pyhän Hengen sytyttämän tulen. Tukahduttaa sen. Mutta Pyhä Henki sytyttää koko ajan uusia tulisoihtuja jopa samanaikaisesti eri puolille maailmaa. Ja niin eri puolilla maailmaa syntyy koko ajan suuria herätyksen aaltoja. Ihmiset tulevat suurin joukon elävään uskoon. Tällaista herätyksen tulessa syttyneiden ihmisten joukkoa, ulkopuoliset alkavat usein nimitellä jollain pilkkaavalla nimellä. Tällaisen nimittelyn seurauksena ovat syntyneet muun muassa nimikkeet pietismi, helluntailaisuus, metodismi jne.

5

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • + risti vain

Kun keskiajan synkän pimeyden keskelle syttyi tuli sen kautta, että Pyhä Henki
      sai koskettaa Martti Lutheria, niin aikanaan tuo liekki kuitenkin alkoi himmetä. Evankeliumista katosi muutosvoima. Jumalan tuli muuttui Luterilaiseksi ortodoksiaksi. Elävä usko korvaantui puhdasoppisuudella, oikeaoppisella uskonnolla, jossa Raamattu piti ymmärtää niin kuin tunnustuskirjat opettivat.

Ja niin Jumala taas puhalsi sammumaisillaan olevan herätyksen tulen uuteen liekkiin. Tässä Jumalan puhdistavassa tulessa nostettiin takaisin jaloilleen henkilökohtainen uskonelämä, joka alkoi parannuksen tekemisellä ja entisen syntielämän hylkäämisellä. Näitä ihmisiä ulkopuoliset alkoivat nimittää pietisteiksi, joka sana tarkoittaa hurskautta.

Yhtä lailla kuin armon evankeliumin voima helposti latistuu tunnustuskirjoijen opiksi, tulee henkilökohtaisen uskonelämän pietismikin helposti omavanhurskauden tavoitteluksi. Ja taas onkin jäljellä vain oppirakennelma ja kaava, jota noudattamalla pyritään Jumalan yhteyteen elävän uskon ja Jumalasuhteen sijasta. Ilosanoman pitäisi levitä kuin kulovalkean, mutta aletaankin sammuttaa ruohikkopaloa, joka on leviämässä naapuritontilta minun tontilleni. Luterilaisuuden ja sen keskellä toimineen pietismin välille oli syntynyt jännitteitä, jotka rajoittivat evankeliumin tulen leviämistä. Ja niin Jumala taas sytytti uuden soihdun. Ja aina Pyhä Henki uuden tulen myötä on Jumlan Sanan Valosta tuonut pimenevään maailmaan sellaista totuuden valoa, jota se kipeimmin on tarvinnut. Nyt Luterialaisuuden ja pietismin keskelle syttyi herätyksen tuli, joka toi uskovien välille vejesrakkauden. Ihminen, joka ei rakasta veljeään, joka asuu naapuritontilla, ei voi rakastaa Jumalaakaan, joka asuu taivaassa. Tämän herätyksen tulen myötä, joka kokosi yhteen Jumalan lapsia niin luterilaisia, pietistejä kuin monia muitakin, vapautui energiaa kaikkein tärkeimpään eli lähetystyöhön ympäri maailmaa. Liikettä kutusutaan herrnhutilaisuudeksi, joka tarkoittaa "Herran katseen alla".

• + risti vain

Hyppään nyt Englatiin ja 1700-luvulle. Anglikaanipappi John Wesley oli suunnattomin suurin ponnistuksin palvellut Jumalaansa. Nyt hän oli palaamassa laivalla Amerikasta takaisin Englantiin. Laiva oli myrskyn kourissa vähällä upota vuorenkorkuisiin aaltoihin. Tuon konkreettisen kuolemanläheisyyden ja kaiken muun ahdistuksen jälkeen, mitä hän Jumalaa palvellessaan oli saanut kokea, John kirjoittaa myrskyn mainingeissa laivan lähestyessä Englantia:
        ... lähdin kotimaastani opettamaan Georgian intiaaneille Kristinuskoa. Mutta mitä olen itse tänä aikana oppinut? Sen, mitä olisin kaikkein vähiten odottanut: että minä joka lähdin Amerikkaan käännytttämään toisia, en ollut itse koskaan kääntynyt Jumalan puoleen.
        John puhuu itsestään, mutta selvästi saman kaavan mukaan kuin Paavali(2Kor11): "En ole mieletön", vaikka puhun näin, vaan puhun totuuden sanoja,
        jospa joku vielä nukkuvista heräisi ja näkisi olevansa sellainen kuin minäkin.
        Ovatko he oppineita filosofiassa? Niin minäkin.
        Antiikin tai nykyajan kielissä? Niin minäkin.
        Tuntevatko he jumaluusoppia?
        Minäkin olen opiskellut sitä monta vuotta.
        Osaavatko he keskustella hengellisistä asioista sujuvasti?
        Saman minäkin osaan.
        Antavatko he runsaasti almuja?
        "Katso, kaiken olen antanut köyhien hyväksi".
        Antavatko he työstään ja omasta itsestään?
        Minä olen tehnyt työtä enemmän kuin kukaan heistä.
        Ovatko he valmiit kärsimään veljiensä puolesta?
        Minä olen hylännyt ystäväni, maineeni, mukavan elämäni,
        kotimaani, olen antanut elämäni alttiiksi,
        vaeltanut vieraisiin maihin,
        olen antanut ruumiini syvyyksien nieltäväksi,
        helteen korvennettavaksi,
        raadannan ja väsymyksen kulutettavaksi
        tai mihin tahansa, mitä Jumala eteeni tuo.
        Mutta tekeekö kaikki tämä
        - oliipa sitä sitä enemmän tai vähemmän -
        minusta Jumalalle otollisen? ...

Jumala johdatti niin, että eräänä iltana John, vaikka olikin anglikaani, joutui kuulemaan erään William Hollandin (joka kuului herrnhutilaisiin) lukevan Lutherin Roomalaiskirjeen luentoa. Holland tuli kohtaan, jossa kuvataan sitä muutosta, jonka Jumala saa sydämessä aikaan uskon kautta Kristukseen. Ja silloin koitti hetki, jonka taivas oli valmistanut Johnia varten.
        Nyt oli se otollinen hetki ja pelastuksen päivä Johnin elämässä, josta Paavali kirjoitti kehottaen ottamaan vastaanJumalan armon. John syntyi uudesti ylhäältä. Ja Jumalan tuli alkoi levitä hänen kauttaa ympäri Englantia
        ja Walesia jne. Ja jälleen ulkopuoliset alkoivat nimittää näitä ihmisiä pilkkanimellä. Metodistit. Joka tapauksessa tuli oli levinnyt edellisestä soihdusta taas seuraavaan. Ja nyt Pyhä Henki halusi tuoda esiin voimakkaasti pyhityselämän tärkeyden tuon hyvin syntisten ja voimakkaasti kasvavien satamakaupunkien täyttämällä saarella.

• + risti vain
        + risti vain kirjoitti:

Hyppään nyt Englatiin ja 1700-luvulle. Anglikaanipappi John Wesley oli suunnattomin suurin ponnistuksin palvellut Jumalaansa. Nyt hän oli palaamassa laivalla Amerikasta takaisin Englantiin. Laiva oli myrskyn kourissa vähällä upota vuorenkorkuisiin aaltoihin. Tuon konkreettisen kuolemanläheisyyden ja kaiken muun ahdistuksen jälkeen, mitä hän Jumalaa palvellessaan oli saanut kokea, John kirjoittaa myrskyn mainingeissa laivan lähestyessä Englantia:
        ... lähdin kotimaastani opettamaan Georgian intiaaneille Kristinuskoa. Mutta mitä olen itse tänä aikana oppinut? Sen, mitä olisin kaikkein vähiten odottanut: että minä joka lähdin Amerikkaan käännytttämään toisia, en ollut itse koskaan kääntynyt Jumalan puoleen.
        John puhuu itsestään, mutta selvästi saman kaavan mukaan kuin Paavali(2Kor11): "En ole mieletön", vaikka puhun näin, vaan puhun totuuden sanoja,
        jospa joku vielä nukkuvista heräisi ja näkisi olevansa sellainen kuin minäkin.
        Ovatko he oppineita filosofiassa? Niin minäkin.
        Antiikin tai nykyajan kielissä? Niin minäkin.
        Tuntevatko he jumaluusoppia?
        Minäkin olen opiskellut sitä monta vuotta.
        Osaavatko he keskustella hengellisistä asioista sujuvasti?
        Saman minäkin osaan.
        Antavatko he runsaasti almuja?
        "Katso, kaiken olen antanut köyhien hyväksi".
        Antavatko he työstään ja omasta itsestään?
        Minä olen tehnyt työtä enemmän kuin kukaan heistä.
        Ovatko he valmiit kärsimään veljiensä puolesta?
        Minä olen hylännyt ystäväni, maineeni, mukavan elämäni,
        kotimaani, olen antanut elämäni alttiiksi,
        vaeltanut vieraisiin maihin,
        olen antanut ruumiini syvyyksien nieltäväksi,
        helteen korvennettavaksi,
        raadannan ja väsymyksen kulutettavaksi
        tai mihin tahansa, mitä Jumala eteeni tuo.
        Mutta tekeekö kaikki tämä
        - oliipa sitä sitä enemmän tai vähemmän -
        minusta Jumalalle otollisen? ...

Jumala johdatti niin, että eräänä iltana John, vaikka olikin anglikaani, joutui kuulemaan erään William Hollandin (joka kuului herrnhutilaisiin) lukevan Lutherin Roomalaiskirjeen luentoa. Holland tuli kohtaan, jossa kuvataan sitä muutosta, jonka Jumala saa sydämessä aikaan uskon kautta Kristukseen. Ja silloin koitti hetki, jonka taivas oli valmistanut Johnia varten.
        Nyt oli se otollinen hetki ja pelastuksen päivä Johnin elämässä, josta Paavali kirjoitti kehottaen ottamaan vastaanJumalan armon. John syntyi uudesti ylhäältä. Ja Jumalan tuli alkoi levitä hänen kauttaa ympäri Englantia
        ja Walesia jne. Ja jälleen ulkopuoliset alkoivat nimittää näitä ihmisiä pilkkanimellä. Metodistit. Joka tapauksessa tuli oli levinnyt edellisestä soihdusta taas seuraavaan. Ja nyt Pyhä Henki halusi tuoda esiin voimakkaasti pyhityselämän tärkeyden tuon hyvin syntisten ja voimakkaasti kasvavien satamakaupunkien täyttämällä saarella.

Näin Jumalan tuli on levinnyt ympäri maailmaa. Ulkopuoliset ovat nimitelleet näitä tulen koskettamia, milloin milläkin nimellä. Mutta silti maailmassa on vain kahdenlaisia ihmisiä.

Niitä, joihin Jumalan tuli on saanut tarttua. He ovat Valon lapsia.
        Loput ova pimeyden lapsia. Siihen hetkeen saakka, että Jumalan Pyhä Henki saa tuoda heidänkin sydämeensä Todellisen Valon, Jeesuksen Kristuksen, joka valaisee jokaisen ihmisen.

Tuo jakolinja ei kulje eri seurakuntien välissä. Se kulkee ihmissydänten välissä. Toisella puolella ovat ne, joiden sydämeen Jeesus on saanut tulla sisälle Herraksi ja Valtiaaksi. Toisella puolella jakolinjaa ovat ne sydämet, jotka rakastivat pimeyttä enemmän kuin Valkeutta.

• >>Toisella puolella ovat ne, joiden sydämeen Jeesus on saanut tulla sisälle Herraksi ja Valtiaaksi. Toisella puolella jakolinjaa ovat ne sydämet, jotka rakastivat pimeyttä enemmän kuin Valkeutta.

• Jeesuksen seuraaja

Kiitos sinulle risti vain, luen mielelläni kirjoituksiasi vaikken niitä juuri kommentoisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      51
      1858
    2. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      39
      1469
    3. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1385
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      91
      1213
    5. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      161
      1114
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      205
      1046
    7. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1036
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      21
      956
    9. 72
      955
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      881
    Aihe