Maksetun autoveron palautus

Autoverotakaisin

Moi,

kyselisin onko mahdollista saada maksettu autovero takaisin ja poistaa auto liikenteestä? Koska kyseinen auto joka on vähän aikaa sitten tuotu suomeen, joutui ulosajoon lunastuskuntoon. Voiko maksettua autoveroa saada takaisin, edes osittain?

18

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tullihenkilö

      tässä tapauksessa autoveron takaisin saantiin,edes osittaiseen, ei ole mitään mahdollisuuksia.

      • Voisi kokeilla

        Suomen autoverohan ei tunnetusti ole juridisesti kovin kestävällä pohjalla. Palautusvaatimuksen voisi tehdä ja antaa byrokratin sekä oikeusasteiden jauhaa. Autoverosta lailliset tuomiot tulevet vasta EYT:stä, joten prosessi kestää vuosia. Joku asiaan perehtynyt juristi voi rakentaa asiasta jutun. Vaatinee romun viennin ulkomaille?


      • kypylypy
        Voisi kokeilla kirjoitti:

        Suomen autoverohan ei tunnetusti ole juridisesti kovin kestävällä pohjalla. Palautusvaatimuksen voisi tehdä ja antaa byrokratin sekä oikeusasteiden jauhaa. Autoverosta lailliset tuomiot tulevet vasta EYT:stä, joten prosessi kestää vuosia. Joku asiaan perehtynyt juristi voi rakentaa asiasta jutun. Vaatinee romun viennin ulkomaille?

        Onko susta kiva kirjoitella tuollaista puppua. Saatko siitä jotakin nautintoa murheisiisi?


    • Miksi saisit?

      Jos olit jo auton ottanut käyttöön, rekisteröinyt ja verot maksanut, niin miksi vero pitäisi palauttaa, jos auton ajat lunastuskuntoon?

      Eli et tietenkään saa maksettuja veroja takaisin.

      Ihan sama tilanne, jos ostat uuden auton Suomesta ja mälläät sen lunastuskuntoon, niin ethän siinäkään tapauksessa saisi maksettuja veroja takaisin.

    • Fjddd

      Laitat auton laillisesti liikennöitävään kuntoon ja ilmoitat auton vientipalautukseen, mikäli tuotu 1.4.2009 jälkeen, alle 10 vuotias ja palautettavaa veroa yli 1000€. Tulli tarkastaa ajoneuvon ja palauttaa auton arvoa vastaavan summan autoverosta ulkomaille rekisteröinnin jälkeen. Sama kikka koskee myös uutena Suomeen 1.4.2009 jälkeen myytyjä autoja.

      Eli AVK:n romu korjataan halvalla Puolassa, Latviassa tai autotallissa. Korjauksen jälkeen rekisteröidään uudestaan Suomeen ((autohan on poistunut vahingoittuneena rekisteristä)veroja ei tarvi maksaa uudestaan) ja haetaan koko komeudelle vientipalautusta.

      Heikkihän se sopan keitti...

    • vanha neuvoo vähän

      Joutui lunastuskuntoon?? No jos vakuutusyhtiö on jo lunastanut sen ja poistanut sen tällä perusteella rekisteristä, sitä autoa et enää rekisteriin saa veroja maksamatta, vaikka olisi kuinka korjattu. Autoverolain 2 § 2 momentti "... ei kelpaa kanta-autoksi..." tarkoittaa juuri tätä.

      Kistelevät muuten suunnilleen samasta asiasta Tuularin keskustelupalstalla, nuo suuret laintietäjät, josta monikaan ei ole autoverolakia koskaan nähnytkään.

      Jos taas auto on vielä itselläsi, saa tietysti yrittää korjata /korjauttaa sitä ja sitten viedä ulkomaille. Jos auto on lähtiessä liikennekunnossa ja todellakin rekisteröidään jossan liikenteeseen, voi aina yrittää verojen kuoleentumatonta erää takaisin. Mahtaako homma kannattaa, onkin sitten toinen juttu. Ei niistä puolitekoisista romuista muuallakaan kultaa vuole, ei senkään vertaa kuin täällä meillä. Täällä sillä vehkeellä voi olla edes jotain käyttöarvoa kun verot on maksettu.

      • Fjddd

        "No jos vakuutusyhtiö on jo lunastanut sen ja poistanut sen tällä perusteella rekisteristä, sitä autoa et enää rekisteriin saa veroja maksamatta, vaikka olisi kuinka korjattu. Autoverolain 2 § 2 momentti "... ei kelpaa kanta-autoksi..." tarkoittaa juuri tätä."
        Kaikki Suomessa rekisterissä olleet AVK:n kautta korjattavaksi myytävät autot voidaan rekisteröidä korjauksen jälkeen Suomeen ilman verojen maksua!
        Urheilutyyppisessä autoissa veroja on korotettu 1 1/2 kertaisiksi (ns. kateusvero).
        Esim. verot 60000 € auton hinta Saksassa 50000€ olevia Porscheja löytyy tullin sivuilta. Ruttutukussa mällätty Possu voisi maksaa ~ 50000€! Korjauksiin 10000€ ja vaivan palkkana korjattu verovapaa 50000€:N urheiluauto ILMAISEKSI. Kannattaako hakea rahat pois? (Mulla ei tosin löydy tommosia summia eikä kykyä korjaus prosessin läpivientiin...)


    • vielä vähän

      Vanha vielä neuvoo vähän:

      JOS autovahinkokeskus myy VIELÄ REKISTERISSÄ olevan auton korjattavaksi, niin OK verojen puolesta kunhan ei mene yli 50 % osien vaihtoon. Eli kelpaa kanta-autoksi (eri asia kannattaako). Jos vakuutusyhtiö on oikeasti lunastanut ja poistanut rekisteristä, niin se on sitten siinä. Sen jälkeen vain yksittäisillä osilla voi olla jotain arvoa, ei verosisältöä omaavalla "kanta-autolla", jonka ympärille joku voisi vielä ilman veroseuraamuksia ryhtyä rakentelemaan jotakin. Vakuutusyhtiöillä on tässä kohtaa paljon päätösvaltaa, jota ne epäilemättä käyttävät voittonsa maksimointiin. Varmaan ns. kanta-autokelpoisella romulla on eri hinta kuin mytyllä epämääräistä "varaosaa", jota nykyautoissa harva osaa mihinkään käyttääkään.

      Eiköhän auto jo Suomessakin ole muuttunut verojen alennuttua ja käyterttyjen autojen tarjonnan lisäännyttyä jo niin jokapäiväiseksi hyödykkeeksi, ettei kikkailu enää juurikaan kannata. Joku tuolla kirjoittelikin, että pitäisi jopa rontata jonnekkin halpatyövoiman maihin kunnostettavaksi. Tämä kyllä viimeistään osoittaa, ettei tässä hommassa kyllä paljon marginaalia ole.

      • bvnbnv,cb

        Siis eikös ole niin, että korjattavaksi myytävät autot ovat rekisterissä. Ei niitä enää uudelleen rekisteröidä. Ja JOS auto poistuu vakuutusyhtiön kautta rekisteristä, se ei enää palaa muuten kuin verojen maksun jälkeen? Tältähän laki näyttää. Siinä tapauksessa tuossa kierrätysideassa ei ole mitään järkeä.

        Kysynpä vain.


    • Fjddd

      AVK:n autot ovat rekisteristä poistettu ja voidaan rekisteröidä korjauksen jälkeen uudelleen ILMAN VEROJEN MAKSUA, mikäli auto myydään KORJATTAVAKSI.

      https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=167637&lang=fi

      Esimerkki auto sisältää veroja saman verran kuin sillä on myyntihintaa. Ehjä vastaava maksaa Saksassa 30000€ ja Suomessa 45000-50000€. Veronpalautusta ehjänä maasta vietäessä ~15000€

      Mistä helvetin kantaautosta oikein höpötät?? Minä kyllä tarkoitan auton korjausta alkuperäiseen kuosiin.

    • jotain tässä mättää

      Joku tässä nyt mättää, kertokoot viisaammat, mikä. Ajoneuvolain 66 e §:n ja rekisteröintasetuksen ao. pykälien mukaan autoa ei saa lopullisesti pois rekisteristä muutoin kuin romutettuna. Autoverolain 2 § 2 momentissa tarkoitettu kanta-auto tarkoittaa sitä autoa, jota on korjattu. Tuon pykälän merkitys on siinä, että jos autosta yli 50 % on vaihdettu, auton verotetaan uudelleen. Kyllä tällä merkitystä on, kun puhutaan todella paljon korjatusta autosta, vaikka termi ei olisikaan tuttu. Kanta-auto on yksinkertaisesti se autoyksilö, josta osien vaihto lasketaan verotusta (ja liikennekelpoisuutta varten)

      Minä ainakin ihmettelen, minkä säännöksen nojalla AVK voisi poistaa auton rekisteristä muutoin kuin romutuksen tai tuhoutumisen perusteella, kun tämä ei ao. pykälien mukaan ole mahdollista kenellekään muullekaan. AVK:n sivuilla antavat tosin näin ymmärtää, mutta mahtavatkohan tarkoittaa oikeastaan liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, mikä on eri asia kuin liikennekäytöstä poisto. Ei laissa mainita erikseen AVK:ta.

      Joka tapauksessa autoverolaki tarkoittaa, että kun vakuutusyhtiö on lunastanut auton tuhoutuneena, se ei palaa enää rekisteriin muutoin kuin verojen maksun jälkeen.

      Luulenpa että mahdollinen virhe on siinä, kun yllä väitettiin, että nykyisillä säännöksillä Suomessa rekisteristä poistettu auto vielä voisi palata tänne rekisteriin "verotta". Tosin autoverolaki mainitsee tästä vain vakuutusyhtiön tuhoutuneena lunastaman ajoneuvon, mutta siitähän juuri on kysymys jos yhtiö onnistuu poistamaan auton rekisteristä.

      Jätän asian puolstani viisaampien (ja mielellään AVK:n itsensä) kommentoitavaksi.

    • Fjddd

      "Joka tapauksessa autoverolaki tarkoittaa, että kun vakuutusyhtiö on lunastanut auton tuhoutuneena, se ei palaa enää rekisteriin muutoin kuin verojen maksun jälkeen."
      Joko luulet asian olevan näin tai selostuksesi on disinformaatiota. Autoveroa ei tarvitse maksaa kahteen kertaan missään tapauksessa. Esimerkiksi silloin kun tuot maahan auton joka on ollut aikaisemmin Suomen rekisterissä täydellä autoverolla, eikä autosta ole tehty veronpalautusta maastaviennin yhteydessä auton saa rekisteriin ilman tupla veroja. Tuhoutunesta ajoneuvosta ei voi saada veroja takaisin (muuten kuin korjaamalla ne ennen vientipalautuksen hakua), koska tulli tarkistaa vientipalautukseen kelpaavat ajoneuvot.

      • kumma juttu

        Autoverolaissa

        "3 §

        Ajoneuvo, joka on aikaisemmin verotettu, verotetaan uudelleen ensi kertaa käyttöön otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona, jos sitä käytetään sen jälkeen, kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan aina uudelleen. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään huomioon ottaen ajoneuvojen osien merkitys ajoneuvon kokonaisuudelle ja osien keskimääräiset osuudet ajoneuvon hinnasta sekä yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat, miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan. (4.4.2003/266)

        Edellä 1 momentissa tarkoitettu osuus lasketaan siitä ajoneuvosta, joka on ensi kertaa otettu käyttöön tai rekisteröity Suomessa (kanta-ajoneuvo) ottamatta huomioon ajoneuvoon myöhemmin tehtyjä muutoksia. Vakuutuksen perusteella lunastettua, tuhoutuneena rekisteristä poistetuksi ilmoitettua ajoneuvoa ei kuitenkaan voida pitää kanta-ajoneuvona, jos se otetaan uudelleen käyttöön tai merkitään rekisteriin."

        Kyllähän tuo ainakin maallikosta näyttää aivan selvältä. Ei se tuhoutuneena lunastettu tuon mukaan palaa rekisteriin entisellä identiteetillä. Tai sitten tuo finlexistä otettu autoverolain 3 §:n 2 momentti ei oikeasti olekaan lakitekstiä. Kyllä tässä nyt varmaan joku juristi tarvittaisiin lakia lukemaan tai ainakin reipas nuorimies taikka vastaavat tiedot omaava henkilö.

        Minustakin tuo näyttää siltä, että jos vakuutusyhtiö lunastaa ajoneuvon tuhoutuneena, se ei sillä identiteetillä pääse takaisin rekisteriin. Osista voi tietysti koota uuden auton, mutta se kyllä verotetaan ennen rekisteröintiä olipa auto koottu Suomessa tai Puolassa. Mutta jos on lunastettu tuhoutuneena ei kelpaa rekisteriin, vaikka olisi tarpeen vaihtaa esim vain 30 % osista.

        Ainahan on mahdollista että tuo lainkohta on unohdettu lukea niin Trafissa kuin vakuutusyhtiöissäkin.


    • Fjddd

      Tietämättä asiasta enempää voisin ajatella, että AVK:n autot jotka myydään korjattavaksi eivät tarvitse 50% tai yli osien vaihtoa. AVK myy autoja kahdella statuksella: purkuun ja korjattavaksi.
      Kokemusta AVK:n autoista on vain yhdestä tapauksesta vuodelta 2008 johon saatiin korjauksen jälkeen sama rekisterinumero kuin ensimmäisessä Suomeen rekisteröinnissä (tuontiauto)ilman verojen maksua. Auton rekisteriotteeseen tosin merkittiin aikaisemmaksi rekisteritunnukseksi samanumero kuin rekisteriin.
      Kokeilkaa nyt joku, sillä tämä kikka täyttää kaikki Suomen lait.

    • Romut paaliin

      Autovahinkokeskuksella tai tarkemmin sanoen vakuutusyhtiöillä on ihan omat säännöt rekisteristä poistoon. Muuten romukauppa ei toimisi.
      Osien vaihtoa on joskus jouduttu tekemään yli prosenttirajojen. Mutta se ei ole enää myyjän, AVK, murhe, vaan lompakon kaivajaksi joutuu ostaja, joka rekisteröintiä yrittää. Kannattaa olla tarkkana tai mieluummin olla kokonaan sekaantumatta ruttutukun linttoihin.

    • Fjddd

      Olen täysin samaa mieltä ruttutukun autoista. Tarkoitus oli tuoda esille porsaanreikä, joka mahdollistaa kikkailun.

    • Romut paaliin

      Taidetaan olla ainoita ns. länsimaita, joissa AVK:n harjoittaman tapainen veivaaminen on mahdollista. Myyntiehdoissa on myös maininta, romu pitää rekisteröidä kahden vuoden kuluessa, tai menee uudelleen verotettavaksi. Siis, jos haluaa rekisteriin, eikä pura osiksi. Silloin taas romutustodistusta ei vaadi kukaan.

    • Fjddd

      Monissa autoverottomissa länsimaissa autoa/mp:tä ei saa rekisteröityä sen jälkeen kun se on poistettu rekisteristä vahingoittuneena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      314
      7894
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      92
      6164
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3611
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2147
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2056
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      1963
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      1954
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      75
      1706
    9. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1514
    10. En mä itke

      sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1470
    Aihe