Heh, vähän raflaavampi otsikointi tällä kertaa, kun ei tämä aihekaan nyt niin vakava ole. :)
Olen tässä juuri viettämässä "kesälomaa" maaseudulla ja pohdinkin tässä että miten ne suurten kaupunkien sinkut oikein suhtautuvat maalaisuuteen kun kyse on treffeillä käymisestä tai muusta alkuvaiheen tutustumisesta. Pitääkö urbaanissa ympäristössä olla aina itsekin urbaani ja yrittää siten sopia muiden joukkoon?
Kyllä minä varmasti osaan oman maalaisuuteni melko hyvin peittää jos vain tilanne sitä vaatii, enkä minä nyt missään sarkahousuissa niitä Helsingin katuja tallaa, joten ei tämä nyt mitään oikea ongelma minulle ole. Mutta olen miettinyt tätä asiaa siltä kantilta, että voisiko siitä omasta maalaisuudesta saada luotua itselleen mitään sellaista positiivista asiaa jolla voisi erottua edukseen nykypäivän pk-seudun sinkkumarkkinoilla?
Onko maalaisuus sinulle turn-off vai turn-on?
Voiko omasta maalaisuudesta olla mitään hyötyä Helsingissä?
Maalaisjuntti Helsingin sinkkumarkkinoilla
61
878
Vastaukset
- assman 7000
Maalaisuus on ehdoton turn-off, pitää olla ainakin vähintään 3. tai 4. polven urbaani.
Eikö Helsinkiläisistä varsin moni ole ns. junan tuoma?
- jeppppp
Nimenomaan: Helsinki on täynnä maalaisia.
- leeatuulia
Maalaisuus on ehottomasti vaan plussaa, eli tosiaanki turn-on :) Mie oon tosin ehkä hieman puolueellinen tässä, ku tuolta korven keskeltä susien ja karhujen joukosta itteki tuun :D
Mut yhyn edellisee, eikös ne aika monet helsinkiläiset oo alunperin muualta tulleita, opiskelujan tai töitten perässä? Ei miulla mitää kaunpunkilaisii vastaakaa oo, enemmä se on se ihminen ja sen persoona joka vaikuttaa kiinnostaako vai ei, niillä juurilla nyt oo nii välii. Vaikka muutaman kerra sitä on tullu törmättyy nii nenä taivaassa kulkevii hesalaisii, et huhhuijaa.. Mut miusta on vaa hyvä, et jos ihmisellä on jotain käsitystä siitä, mistä se ruoka tulee, mite kirvestä käytetään ja miltä vaikka lehmä näyttää :D- leeatuulia
Pitää nyt jatkaa, enne ku joku huomauttaa tästä.. :) Tietysti siis synnyinpaikka ei kerro kaikkee, joku kaupunkilainen voi olla paljon lähempänä luontoo ku joku maalainen, että vaikka oisit maalta ni ethän välttämättä tiijä ns. perinteisistä maaseuvun hommista mitään..
- alea_iacta_essi
"voisiko siitä omasta maalaisuudesta saada luotua itselleen mitään sellaista positiivista asiaa jolla voisi erottua edukseen nykypäivän pk-seudun sinkkumarkkinoilla?"
"Maalaisuudella" on helppo luoda jotain persoonallista vaikutelmaa jo heti kättelyssä. Hyvä vai huono asia - se riippuu siitä toisesta osapuolesta. Kaikkia ei voi miellyttää. Joku voi alkuihastua nimenomaan maalaisuuteen.
Maalaisuutta on monenlaista... Maalaisuutta joka on rajoittuneisuutta, ahdasmielisyyttä ja ennakkoluuloisuutta ja maalaisuutta joka liitetään rehtiyteen, aitouteen yms. No, jokainen valitkoon oman maalaismaisuutensa. Tuskin Suomesta löytyy montaakaan sukua, jossa ei ole lanta haise.- ...;,,,;...
"jossa ei ole lanta haise." --- "jossa ei lanta haise."
- Kehä III:n Prinssi
Kyllähän noita "boheemeja" naisia tulee aina silloin tällöin vastaan, mutta harvalla se oma olemus kuitenkaan näkyy toisen osapuolen erilaisuuden väheksymisenä tai haukkumisena. Jos joku sinua maalaisuutesi takia haukkuu, niin minä uskon ettei hän ole muutenkaan sopiva ihminen sinulle kumppaniksi.
Ainoa suurempi asia mikä tässä maalaisjuntti-boheemi sinkku asetelmasta voi olla haittana on se että jos toinen on viettänyt suurimman osan tai jopa koko elämänsä jossain kerrostalossa, niin se muuttaminen taajamaan tai jopa maaseudulle voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa. Eli jos "maalaisjuntti" suunnittelee paluuta maaseudulle, niin sitten kannattaa pyrkiä selvittämään boheemin kumppanin kanta asiaan hyvin aikaisessa vaiheessa, sillä on stadissa on paljon ihmisiä jotka eivät edes ole valmiita muuttamaan Espooseen, Kirkkonummesta puhumattakaan.- jackaroo
---Ainoa suurempi asia mikä tässä maalaisjuntti-boheemi sinkku asetelmasta voi olla haittana on se että jos toinen on viettänyt suurimman osan tai jopa koko elämänsä jossain kerrostalossa, niin se muuttaminen taajamaan tai jopa maaseudulle voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa.---
Olen itsekin pohtinut tuota asiaa, sillä haluaisin todellakin jossain vaiheessa muuttaa maaseudulla takaisin ja elää siellä ainakin sen perheen perustamisen ja kasvattamisen ikävuodet. Joten minun kyllä kannattaisi varmaan melko aikaisessa vaiheessa vakavaa suhdetta etsittäessä yrittää selvittää se naisen suhtautuminen tähän asiaan.
Mutta en minä haluaisi tehdä tästä maalaisuudesta mitään lisäongelmaa tähän jo nykyisin ihan tarpeeksi ongelmaiseen tilanteeseeni vaan haluaisin kehittää siitä jonkinlaisen "kilpailuvaltin" itselleni. Miten voisin hyödyntää omaa maalais imagoani/olemustani treffeillä?
- FF
Kuten joku totesi niin suurin osa helsinkiläisistä on joka tapauksessa junan tuomia, tai jos eivät itse ole niin vanhemmat ovat. Ja kaupungissa on paljon opiskelijoita eri puolilta Suomea.
Itse en häpeä maaseututaustaani mutta en myöskään korosta sitä. Puhun yleiskieltä, joka ei kai ilmaise taustaani mutta en myöskään esitä suhuässä-stadilaista.- sillitrooli
Kyllä sinun ja Einon jutuista huomaa kummastakin, että olette viettäneet tärkeimmän identiteetin hakuajan jossain muualla kuin kaupungissa. Helsinkiläisyys syntyy siitä, että on viettänyt suunnilleen ikävälin viisivuotiaasta parikymppiseen pk-seudulla. Silloin osaa arvostaa tiettyjä juttuja ja ymmärtää tiettyjä juttuja, joita maalaiset eivät tajua. Ihan samalla tavalla kuin helsinkiläisestäkään ei ikinä voi tulla aidosti kuusamolaista tai jämsäläistä, koska helsinkiläinen ei ymmärrä sitä kokemusmaailmaa, joka landella syntyy nuorille. (puhun sitten kokemuksesta, koska olen asunut muutamassakin paikkaa pk-seudun ulkopuolella, asun nykyäänkin)
Minun Helsinkini on erilainen kuin sellaisen, joka ei ole asunut nuoruuttaan siellä, koska minä näen paikoissa sellaisia merkityksiä, joita muualta aikuisena muuttaneella niille ei ole. Minulle rautatientori on paikka, jossa venailin dösiä pikkupoikana tullessani tai mennessäni harrastuksiin. Muutamatkin paikat kehäykkösellä ovat minulle paikkoja, joista löysimme pikkupoikina tien alittavia huoltotunneleita ja seikkailimme siellä. Baker's on minulle ravintola, johon pääsi 17-vuotiaana tuurilla ja jossa kävin muutamilla treffeillä tyttöjen kanssa juuri siksi (ei se kyllä treffien onnistumista lisännyt...). Kampin keskus on minulle paikka, jossa aiemmin sijainneella kentällä minut kerran ryöstettiin puukolla. Erottajan pääty on paikka, jossa vedin muutamat ensimmäiset teinikännit vappuna ja taiteiden yönä (kuten suurin osa pk-seudun muistakin teineistä). Hullut päivät on minulle jotain, mihin lähdettiin lukiosta lintsaamaan, kun matka ei ollut mikään hirveän pitkä ja päivällä ehti vielä ostaa omansa, jos oli joku tarjous jota oli vain pieni erä. Käpylä ja Pasila ovat minulle mm. yhtä kuin autokoulun ajotunnit, ja sitä ne ovat kaikille muillekin pk-seutulaisille. Kotilähiöni asema on paikka, jossa yksi tuttuni hakattiin putkenpätkillä. Jne. Näitä löytyisi vaikka kuinka, sekä positiivisia että negatiivisia merkityksiä paikoille. Tämän takia junantuomasta ei ikinä tule aidosti helsinkiläistä. Eikä se mitään, paljon enemmän arvostankin sellaista junantuomaa, joka sanoo vaikka 'mie' aina silloin tällöin. - alea_iacta_essi
sillitrooli kirjoitti:
Kyllä sinun ja Einon jutuista huomaa kummastakin, että olette viettäneet tärkeimmän identiteetin hakuajan jossain muualla kuin kaupungissa. Helsinkiläisyys syntyy siitä, että on viettänyt suunnilleen ikävälin viisivuotiaasta parikymppiseen pk-seudulla. Silloin osaa arvostaa tiettyjä juttuja ja ymmärtää tiettyjä juttuja, joita maalaiset eivät tajua. Ihan samalla tavalla kuin helsinkiläisestäkään ei ikinä voi tulla aidosti kuusamolaista tai jämsäläistä, koska helsinkiläinen ei ymmärrä sitä kokemusmaailmaa, joka landella syntyy nuorille. (puhun sitten kokemuksesta, koska olen asunut muutamassakin paikkaa pk-seudun ulkopuolella, asun nykyäänkin)
Minun Helsinkini on erilainen kuin sellaisen, joka ei ole asunut nuoruuttaan siellä, koska minä näen paikoissa sellaisia merkityksiä, joita muualta aikuisena muuttaneella niille ei ole. Minulle rautatientori on paikka, jossa venailin dösiä pikkupoikana tullessani tai mennessäni harrastuksiin. Muutamatkin paikat kehäykkösellä ovat minulle paikkoja, joista löysimme pikkupoikina tien alittavia huoltotunneleita ja seikkailimme siellä. Baker's on minulle ravintola, johon pääsi 17-vuotiaana tuurilla ja jossa kävin muutamilla treffeillä tyttöjen kanssa juuri siksi (ei se kyllä treffien onnistumista lisännyt...). Kampin keskus on minulle paikka, jossa aiemmin sijainneella kentällä minut kerran ryöstettiin puukolla. Erottajan pääty on paikka, jossa vedin muutamat ensimmäiset teinikännit vappuna ja taiteiden yönä (kuten suurin osa pk-seudun muistakin teineistä). Hullut päivät on minulle jotain, mihin lähdettiin lukiosta lintsaamaan, kun matka ei ollut mikään hirveän pitkä ja päivällä ehti vielä ostaa omansa, jos oli joku tarjous jota oli vain pieni erä. Käpylä ja Pasila ovat minulle mm. yhtä kuin autokoulun ajotunnit, ja sitä ne ovat kaikille muillekin pk-seutulaisille. Kotilähiöni asema on paikka, jossa yksi tuttuni hakattiin putkenpätkillä. Jne. Näitä löytyisi vaikka kuinka, sekä positiivisia että negatiivisia merkityksiä paikoille. Tämän takia junantuomasta ei ikinä tule aidosti helsinkiläistä. Eikä se mitään, paljon enemmän arvostankin sellaista junantuomaa, joka sanoo vaikka 'mie' aina silloin tällöin.Tarkoitat että aito helsinkiläisyys on muistoja Helsingistä? Kyllä, muistot ovat tärkeitä - mutta ei täällä lapsuutensa ja nuoruutensa eläneillä ole yksinoikeutta muistoihin. Kaiken ikäisillä on kokemuksia ja kaiken ikäisille syntyy muistoja.
Esim. minä koen olevani helsinkiläinen enkä sen paikkakuntalainen, josta olen kotoisin. Ei minulla ole sieltä mitään kuvaamasi kaltaisia muistoja, tosin en ole elänyt niin tavallista elämää ja nuoruutta kuin sinä.
Olisihan se ikävää, jos ihmisen täyttäessä 20 v päässä kuuluisi poks ja sen jälkeen kaikki olisi koomaa, ei mitään uusia havaintoja, kokemuksia eikä muistoja. - sillitrooli
alea_iacta_essi kirjoitti:
Tarkoitat että aito helsinkiläisyys on muistoja Helsingistä? Kyllä, muistot ovat tärkeitä - mutta ei täällä lapsuutensa ja nuoruutensa eläneillä ole yksinoikeutta muistoihin. Kaiken ikäisillä on kokemuksia ja kaiken ikäisille syntyy muistoja.
Esim. minä koen olevani helsinkiläinen enkä sen paikkakuntalainen, josta olen kotoisin. Ei minulla ole sieltä mitään kuvaamasi kaltaisia muistoja, tosin en ole elänyt niin tavallista elämää ja nuoruutta kuin sinä.
Olisihan se ikävää, jos ihmisen täyttäessä 20 v päässä kuuluisi poks ja sen jälkeen kaikki olisi koomaa, ei mitään uusia havaintoja, kokemuksia eikä muistoja.Helsinkiläisyys on nippu kokemuksia ja asenteita herkimmässä kasvuiässä, jollaisia ei tule Suomessa muualla kuin pk-seudulla, koska se on ainoa isompi kaupunki. Aivan samalla tavalla kuusamolaisuuskin on nippu kokemuksia ja asenteita, jotka tulevat herkimmässä kasvuiässä. Noiden edellämainittujen maantieteellisten kokemusten lisäksi pk-seudulla tottuu siihen, että ihmisten elämänkirjo on laaja, laajempi kuin muualla Suomessa. Olen tuntenut peruskoulussa ja lukiossa mm. diplomaattien lapsia, oopperatähden lapsen, vaimonsa murhanneen miehen lapsen (siis äidittömän, jonka isä oli linnassa), korkean ay-pampun lapsen, sekä kissanpissalta haisevan ja kissankarvoissa yltä päältä jatkuvasti olevan lapsen, jonka yh-äidillä oli joku käsittämätön kissakenneli.
- alea_iacta_essi
sillitrooli kirjoitti:
Helsinkiläisyys on nippu kokemuksia ja asenteita herkimmässä kasvuiässä, jollaisia ei tule Suomessa muualla kuin pk-seudulla, koska se on ainoa isompi kaupunki. Aivan samalla tavalla kuusamolaisuuskin on nippu kokemuksia ja asenteita, jotka tulevat herkimmässä kasvuiässä. Noiden edellämainittujen maantieteellisten kokemusten lisäksi pk-seudulla tottuu siihen, että ihmisten elämänkirjo on laaja, laajempi kuin muualla Suomessa. Olen tuntenut peruskoulussa ja lukiossa mm. diplomaattien lapsia, oopperatähden lapsen, vaimonsa murhanneen miehen lapsen (siis äidittömän, jonka isä oli linnassa), korkean ay-pampun lapsen, sekä kissanpissalta haisevan ja kissankarvoissa yltä päältä jatkuvasti olevan lapsen, jonka yh-äidillä oli joku käsittämätön kissakenneli.
Onhan kasvuympäristöllä vaikutusta, pienissä ja suurissa mittakaavoissa. Mihinkään lukkoon lyötyyn kohtaloon en kuitenkaan usko. Ihminen oppii ja sopeutuu läpi elämän ihan eri määrissä kuin muuta eläinlajit.
Suurin osa helsinkiläislapsista ja -nuorista ei käy eliittikouluja diplomaattien lapsien kanssa.
Mitä elämänkirjoon tulee, niin siinähän sitä vasta elämänkirjoa tuleekin, jos muuttaa peräkylältä stadiin. - sillitrooli
Onhan kasvuympäristöllä vaikutusta, pienissä ja suurissa mittakaavoissa. Mihinkään lukkoon lyötyyn kohtaloon en kuitenkaan usko. Ihminen oppii ja sopeutuu läpi elämän ihan eri määrissä kuin muuta eläinlajit.
Suurin osa helsinkiläislapsista ja -nuorista ei käy eliittikouluja diplomaattien lapsien kanssa.
Mitä elämänkirjoon tulee, niin siinähän sitä vasta elämänkirjoa tuleekin, jos muuttaa peräkylältä stadiin.Koulunsa voi valita pk-seudulla ihan itse, jos haluaa. Sen takia joissain kouluissa on nykyään ongelmana, kun maahanmuuttajaoppilaiden määrä lisääntyy paljon, niin kantasuomalaiset laittavat lapsensa johonkin toiseen kouluun.
Minulla on ehkä poikkeuksellisen laaja katsanto aiheeseen, koska olen ollut taviskoulussa ala-asteella, todella järkyttävässä koulussa yläasteella (eri lähiö kuin ala-asteen lähiö), ja sitten tosiaan eliittikoulussa lukiossa (koska lähiön lukio oli yksi paskimmista ja koska halusin muualle kuin missä oli minua kiusanneita ihmisiä). Yläasteella näin kuinka oppilaat uhkailivat opettaja, polttivat röökiä sisällä ja pistivät luokan ikkunoita paskaksi v-ttuuntuessaan opettajaan. Eliittilukiossa näin lapsia, jotka olivat tottuneet siihen, että kotona on kodinhoitaja tai joku muu nanny. Samoin eliittilukiossa opiskelin muutamankin yhteiskuntaopista ja historiasta innostuneen ihmisen kanssa, jotka nyttemmin ovat mukana politiikassa.
Sellaista se vaan on. Helsingissä on erilaista kuin muualla Suomessa. En minä ole korottanut helsinkiläisyyttä sen paremmaksi kuin muualla Suomessa asuminen. Tarkoitan vain tuoda esiin, että näin pienessä maassa kuin Suomi, jossa on vain yksi isompi kaupunkialue, sillä kaupunkialueella kasvaminen eroaa yleensä muualla Suomessa kasvamisesta. Helsinkiläisyys on erilaisuutta muuhun suomalaisuuteen verrattuna. - alea_iacta_essi
sillitrooli kirjoitti:
Koulunsa voi valita pk-seudulla ihan itse, jos haluaa. Sen takia joissain kouluissa on nykyään ongelmana, kun maahanmuuttajaoppilaiden määrä lisääntyy paljon, niin kantasuomalaiset laittavat lapsensa johonkin toiseen kouluun.
Minulla on ehkä poikkeuksellisen laaja katsanto aiheeseen, koska olen ollut taviskoulussa ala-asteella, todella järkyttävässä koulussa yläasteella (eri lähiö kuin ala-asteen lähiö), ja sitten tosiaan eliittikoulussa lukiossa (koska lähiön lukio oli yksi paskimmista ja koska halusin muualle kuin missä oli minua kiusanneita ihmisiä). Yläasteella näin kuinka oppilaat uhkailivat opettaja, polttivat röökiä sisällä ja pistivät luokan ikkunoita paskaksi v-ttuuntuessaan opettajaan. Eliittilukiossa näin lapsia, jotka olivat tottuneet siihen, että kotona on kodinhoitaja tai joku muu nanny. Samoin eliittilukiossa opiskelin muutamankin yhteiskuntaopista ja historiasta innostuneen ihmisen kanssa, jotka nyttemmin ovat mukana politiikassa.
Sellaista se vaan on. Helsingissä on erilaista kuin muualla Suomessa. En minä ole korottanut helsinkiläisyyttä sen paremmaksi kuin muualla Suomessa asuminen. Tarkoitan vain tuoda esiin, että näin pienessä maassa kuin Suomi, jossa on vain yksi isompi kaupunkialue, sillä kaupunkialueella kasvaminen eroaa yleensä muualla Suomessa kasvamisesta. Helsinkiläisyys on erilaisuutta muuhun suomalaisuuteen verrattuna.Sinä olet nähnyt kouluissasi taloudellista ja sosiaalista asemaa laidasta laitaan - edelleen väitän että suurin osa helsinkiläisistä lapsista ja nuorista ei ole.
Sinänsä Helsingissä on varmasti erilaisuutta ja kirjoa enemmän kuin missään muualla Suomessa. Tuntuu ahtaalta jos käyn synnyinseudullani ja se on kuitenkin isohko kaupunki eikä peräkylä. Vaikka on peräkylilläkin laajemmin ajattelevia, samoin kuin Helsingissä ahtaita päitä, mutta noin keskimäärin puhuen.
- 5+13
Pahimmat landepaukkujen vihaajat ovat itsekin yleensä niitä entisiä maalaisia tai ainakin jonkin pikkukaupungin kasvatteja joilla se stadissa asuminen on noussut päähän. Toki sitä suurkaupungissa elämisessä on ne omat hyvätkin puolensa, joten onhan se ihan ymmärrettävää että aina löytyy niitä miehiä ja naisia joille se asuminen siellä on kilahtanut hattuun ja kaikki muu on epätoivottavaa.
Itse en alkaisi korostamaan omaa historiaani eräässä etelärannikon pikku kunnassa, mutta mainitsen toki asiasta jos mies ottaa aiheen esille ja kertoo ensin omasta taustastaan mukavaan sävyyn. Toisen jyrkkä suhtautuminen tai jopa tuomitsevuus maalaisuuteen tai kaupunkilaisuuteen ei ole koskaan hyvä asia, mutta kyllä näistä asioista voi minun mielestäni ihan treffeilläkin asiallisesti keskustella.
Tuossa ylempänä on kyllä hyvä pointti siitä että sillä omalla ja toisen maalaisuudella on oikeastaan merkitystä silloin kun mietitään sitä yhteistä tulevaisuutta. Koko elämänsä kaupungissa viettänyt ihminen ei välttämättä kovinkaan helpolla ole muuttamassa sieltä kovinkaan kauas, mutta tämä nyt on hyvinkin yksilökohtaista. Joku stadin friidu voi muuttaa innolla omakotitaloon Pielisen rannalle poikaystävänsä kanssa, kun taas joku stadin kundi ei ole valmis muuttamaan edes aviovaimonsa toivomuksesta Espoolaiseen rivariin. - ps
Samaa mieltä kuin monet muutkin edellä: suurin osa helsinkiläisistä on junan tuomia ja vastapuolen katsantokannasta riippuen voi olla joko turn-on tai turn-off. Nähdäkseni myös eri ihmiset ilmentävät maalaisuuttaan/kaupunkilaisuuttaan eri tavoin, joista ainakin itse jotkin tavat koen negatiivisiksi ja toiset positiivisiksi.
Itse sekä maalla että kaupungeissa asuneena koen olevani jonkinlainen yhdistelmä maalaisuutta ja kaupunkilaisuutta. Mun elämänkaari vain ei ole mennyt niin, että opiskelujen aloittaminen olisi tapahtunut samaan aikaan kaupunkiin muuton kanssa.
Kun kaksikymppisenä asuin jonkin aikaa Helsingissä, joku totesi minulle, että oli varmaan suuri muutos muuttaa maalta suurkaupunkiin. Mitäpä siihen olisi pitänyt vastatata? Kun on 16-vuotiaana tehnyt ensimmäisen reilinsä ja viettänyt kesänsä sukulaisten luona Tukholmassa, niin ei, eipä se niin mullistava muutos ollut. Edelleen minua joskus ärsyttää joskus naurattaa puhe Helsingistä suurkaupunkina. Jos minä nykyisenä maalaisena haluan aistia suurkaupunkifiilistä, niin teen sen kyllä suuntaamalla viikonloppulomaselle Pietariin, en Helsinkiin. :) Mutta silti Helsinki on minusta mukava kaupunki, minulla on sieltä hyviä muistoja ja siellä on kiva ajoittain piipahtaa. Mutta suurkaupunki se ei ole.
Maalla sitten taas monet tuntevat jonkinlaista vihaa Helsinkiä kohtaan ja sekin on rasittavaa kuunneltavaa ihmiselle, jonka mielestä Helsinki ei ole perkeleestä, vaan kaupunki/asuinpaikka muiden joukossa.- sillitrooli
Ei Helsinki ole suurkaupunki, eikä kai kukaan tässä ketjussa ole niin väittänytkään. Pk-seutu on vain ainoa oikeasti kaupunkimainen alue Suomessa.
- ps
Parisuhteesta vielä sen verran, että riippuu myös toisen persoonallisuudesta, suhtautuuko uuteen kiinnostuneesti vai haluaako kynsin hampain pitää kiinni vanhasta. Näitä kiinnipitäjiä on sekä maalaisissa että kaupunkilaisista, kun taas toiset liikkuvat varsin sujuvasti erilaisissa ympäristöissä ja sopeutuvat muutoksiin helposti.
- ps
sillitrooli kirjoitti:
Ei Helsinki ole suurkaupunki, eikä kai kukaan tässä ketjussa ole niin väittänytkään. Pk-seutu on vain ainoa oikeasti kaupunkimainen alue Suomessa.
5 13 kirjoitti Helsingistä suurkaupunkina ja olen myös IRL kuullut joidenkin puhuvan Helsingistä suurkaupunkina.
- sillitrooli
ps kirjoitti:
5 13 kirjoitti Helsingistä suurkaupunkina ja olen myös IRL kuullut joidenkin puhuvan Helsingistä suurkaupunkina.
Kukaan kavereistani Helsingin päässä ei puhu Helsingistä suurkaupunkina. Tunnen lähinnä paljasjalkaisia helsinkiläisiä, siis jos omanikäisistäni puhutaan. Sen sijaan se on selvää, että useimmat helsinkiläiset tekevät eron Helsingin ja muun Suomen välille, ja siitä mistä se Helsingin ja muun Suomen erottaminen toisistaan johtuu, olen jo kirjoittanutkin tuonne Essille.
- ps
sillitrooli kirjoitti:
Kukaan kavereistani Helsingin päässä ei puhu Helsingistä suurkaupunkina. Tunnen lähinnä paljasjalkaisia helsinkiläisiä, siis jos omanikäisistäni puhutaan. Sen sijaan se on selvää, että useimmat helsinkiläiset tekevät eron Helsingin ja muun Suomen välille, ja siitä mistä se Helsingin ja muun Suomen erottaminen toisistaan johtuu, olen jo kirjoittanutkin tuonne Essille.
Ok, ollaan sitten samoilla linjoilla asiassa, itse vain olen kuullut myös sitä puhetta Helsingistä suurkaupunkina.
Ymmärrän tuon, että helsinkiläiset tekevät eron Helsingin ja muun Suomen välille, koska se eroahan tietenkin on. Itse vain en omasta taustastani johtuen osaa ajatella kaupunkilaisuuden/maalaisuuden rajoja kansalliselta kannalta... itselleni kun se elämäni tärkein kaupunki on Moskova. - alea_iacta_essi
ps kirjoitti:
Parisuhteesta vielä sen verran, että riippuu myös toisen persoonallisuudesta, suhtautuuko uuteen kiinnostuneesti vai haluaako kynsin hampain pitää kiinni vanhasta. Näitä kiinnipitäjiä on sekä maalaisissa että kaupunkilaisista, kun taas toiset liikkuvat varsin sujuvasti erilaisissa ympäristöissä ja sopeutuvat muutoksiin helposti.
Niin, ihmisen persoonallisuus olennaisempi kuin asuin- tai synnyinpaikka.
Minä asun haaveissani New Yorkissa ja mulla on siellä mökki keskellä mettää ja oma rantalaituri. - fdsvcxfds
Niin, ihmisen persoonallisuus olennaisempi kuin asuin- tai synnyinpaikka.
Minä asun haaveissani New Yorkissa ja mulla on siellä mökki keskellä mettää ja oma rantalaituri.Itse muista monesti katsoneeni pienenä elokuvia ja sarjoja ja harmitelleeni, että en ole itse syntynyt Amerikkaan.
- alea_iacta_essi
fdsvcxfds kirjoitti:
Itse muista monesti katsoneeni pienenä elokuvia ja sarjoja ja harmitelleeni, että en ole itse syntynyt Amerikkaan.
Sinne voi matkustaa pällistelemään, kunhan ensin kerää tarpeeksi pätäkkää kenkälootaan.
- Nimimärkki
Minusta aika yhdentekevää sinäänsä onko asunut maalla vai kaupungissa. Olennaisempaa on se, että onko asunut samalla paikkakunnalla koko ikänsä vai mahdollisesti useammalla paikkakunnalla. Ja myös sillä on merkitystä kuinka pitkään kyseisellä paikkakunnalla on asunut.
Mielestäni nimittäin ei haittaa yhtään jos kumppanini kaikki entiset teini-iästä asti kertyneet poikaystävät ja säädöt eivät asu samalla paikkakunnalla. Nimittäin aika moni kuitenkin jää synnyinpaikkakunnalleen tai sen lähettyville, varsinkin jos on kotoisin isommasta kaupungista. Toisaalta taas kumppanilla on todennäköisesti silloin myös paljon ystäviä paikkakunnalla, joka on yleisesti ottaen positiivinen asia.
Mielestäni kuitenkin useammalla paikkakunnalla asuminen tuo hieman perspektiiviä asioihin ja osataan ajatella hieman laajemminkin esimerkiksi valtakunnallisia asioita. Esimerkiksi ikänsä Helsingissä asunut tuskin kovinkaan hyvin tietää mitä se on jos palvelut oikeasti viedään sinne naapurikuntaan ja oman auto käyttö on ainoa vaihtoehto. Virastot ovat auki kerran viikossa ja synnyttämään joutuu ajamaan useita tunteja.
Jos valitsisin pelkästään tämän ominaisuuden perusteella niin ottaisin mieluummin ihmisen, joka on asunut kaupungissa ja maalla sekä viihtyy molemmissa. Nimittäin itse saatan joskus haluta muuttaa maalle tai sitten pysyn kaupungissa lopun ikääni. Toivottavaa olisi, että kumppanille molemmat ratkaisut kävisivät. - mettis..
Niin kauan, kuin Helsinki on ollut olemassa -jo ennen junia- on satama- ja kauppakaupungissa suuri osa väestöstä ollut muualta tulleita, ruotsalaisia, venäläisiä, saksalaisia.. Puhumattakaan muualta Suomesta tulleista. Ja aina on myös kumppaneita löytynyt, ja avioliittoja syntynyt. Ts. missään muualla tuskin perinteisesti niin paljon "muita", kuin Helsingissä, joten kukaan (oikea) helsinkiäinen ei jaksa asian takia hengitystään pidätellä.
On totta, että ihminen identifioituu paljolti siihen ympäristöön, missä teini-ikänsä viettää. Meillä helsinkiläisillä se on tämä paikka, muilla joku muu. Täältä katsottuna "joku muu" voi olla suurikin rikkaus.
Monilla helsinkiläisillä identifioituminen kurjempiin asioihin joiden kanssa on kasvanut, voi olla taakkana. Siinä mielessä ehkä suurkaupunki. Ja siinä mielessä maalaisuus voidaan nähdä jopa jonain ihanana ja hienona asiana. Ihmisiä, jotka ovat saaneet elää ja kasvaa rauhassa.
Ei välttämättä kovin realistista. Mutta kuten sanottu, jokaisen oma kokemuspohja muokkaa käsityksiä, siksi merkitykset jokaiselle erilaisia.- :-D
Eli maalaisjuntin kannattaa etsiä itselleen mahdollisimman traumatisoitunut city-nainen ja "pelastaa" hänet naimalla hänet ja muuttamalla maaseudun rauhaan?
- mettis..
:-D kirjoitti:
Eli maalaisjuntin kannattaa etsiä itselleen mahdollisimman traumatisoitunut city-nainen ja "pelastaa" hänet naimalla hänet ja muuttamalla maaseudun rauhaan?
Lyhyesti vaikkapa noin ;)
Huomattavan monet kouluaikaisista ystävistäni (helsinkiläisiä siis) ovat nykyään naimisissa maalla. Täällä kasvaneet ehtivät monesti kyllästyä kaupunkiin, niin että muualle haluavat. Maajussit jakoon siis. - alea_iacta_essi
"Teini-iässä ympäristöön identifikoituminen" ei ole kaikille niin merkityksellistä. Joillekin on.
Ei minulle ainakaan. Ilmankos minulla onkin keskiharmaa-pikkupöksyinen-identiteetti. - alea_iacta_essi
:-D kirjoitti:
Joku vois pelastaa mut ja sulkea perunakellariinsa. Tosin mä karkaisin sieltä. Mutta periaatteessa.
- jackaroo
Niin, kyllähän se minäkin cvoisin nähdä itseni tuhansien muiden miesten lailla jonkinlaisena pelastavana prinssinä naiselle, mutta en minä kyllä mitään traumatisoitunutta monionglemaista naista elämänkumppanikseni halua. En etsi mitään "langennutta enkeliä", vaan tasapainoista ja -arvoista kumppania.
Toki olisihan se tietenkin kivaa että meillä molemmilla olisi jotain syytä muuttaa sinne maaseudulle, ei sillä syyllä oikeastaan ole niin paljoa väliä jos tavoite on vain sama. - harri harmaa
Joku vois pelastaa mut ja sulkea perunakellariinsa. Tosin mä karkaisin sieltä. Mutta periaatteessa.
No olisin voinut vaikka 10 vuotta sitten, mutta paras pariutumisikä on jo mennyt, kun olen 47 v. maasjussi.
20-35 vuotias kun olin, ei olisi voinut kuvitellakaan pariutumista kaupunkilaisnaisen kanssa, olivat he niin perin juurin maajussivihamielisiä.
- violet.
Mulle "maalaisuus", so. pk-seudun ja ehkä kehyskuntien ulkopuolella vietetty lapsuus ja nuoruus, on turn-off. Ei mikään ehdoton ei, mutta kuitenkin.
Ensinnäkin jotkut murteet ovat vain niin ärsyttäviä, ja puskevat esiin omituisina venytyksinä, lyhennyksinä ja sanoina yleiskielen alta vielä vuosikymmenien jälkeenkin, että en jaksa sellaista kuunnella. Toiseksi jostain syystä toivon, että mies on kasvanut suurin piirtein samanlaisessa ympäristössä kuin itsekin ja nähnyt ja kokenut samoja asioita. Kolmanneksi en halua matkustaa joka kesä ja talvi jonnekin tuntien ajomatkan päähän sukulaisiin, enkä myöskään halua sellaiseen paikkaan miehen kotiseutukaipuun takia muuttaa, en sano ikinä mutta todennäköisesti ei koskaan.
Toisaalta en myöskään ole niin urbaani, että välttämättä olisin valmis kantakaupungin keskeisimmillä paikoilla enää koskaan asumaan.- alsöfjlkasd
Olet siis tietyssä mielessä yhtä nurkkakuntainen kuin stadilaisia vihaavat maalaisetkin?
t. murteista pitävä stadilainen - alea_iacta_essi
Sinulle voisi hyvinkin sopia nimenomaan se peräkylän vänkyröin peräkammarinpoika. Nimittäin - olet city-juntti! On maalaisia jotka eivät siedä mitään mikä ei ole heille jo tuttua, ja on kaupunkilaisia jotka eivät siedä mitään mikä ei ole heille jo tuttua: sama asia pohjimmiltaan. Ei muuta kuin ilmoittaudut Maajussille morsian -ohjelmaan...
- violet.
En vihaa maalaisia tai murteella puhuvia ja siedän heitä kyllä ympäristössäni. TIETYT murteet, samoin kun muuten vaan raivostuttava puhetapa tai ääni, vaan ovat mulle sellaisia verbaalisia ärsykkeitä joiden kanssa en halua elää.
- jackaroo
Ei kaikilla maalaisilla ole mitään voimakasta murretta, mutta kyllähän tuota täytyy myöntää että se oma puheenikin vähän eroaa siitä mitä Helsingissä normaalisti kuulee.
Siinä ei ole mitään pahaa että etsii samanlaisen taustan omaavaa henkilöä kumppanikseen, mutta itse ainakin olen sitä mieltä että ei sillä asuinseudulla nyt välttättä niin suurta merkitystä ole siihen millaista elämää on nuorena viettänyt. Kyllä niitä surkeita sekä ihania nuoruuden muistoja löytyy niin maalaisilta kuin kaupunkilaisiltakin.
Tuo kolmas syy on kyllä melko naurettava. Miten sillä että matkustaa pari kertaa vuodessa muuutaman tunnin autolla jonnekin kylään voi olla mitään merkitystä sitä elämänkumppania valittaessa? - violet.
jackaroo kirjoitti:
Ei kaikilla maalaisilla ole mitään voimakasta murretta, mutta kyllähän tuota täytyy myöntää että se oma puheenikin vähän eroaa siitä mitä Helsingissä normaalisti kuulee.
Siinä ei ole mitään pahaa että etsii samanlaisen taustan omaavaa henkilöä kumppanikseen, mutta itse ainakin olen sitä mieltä että ei sillä asuinseudulla nyt välttättä niin suurta merkitystä ole siihen millaista elämää on nuorena viettänyt. Kyllä niitä surkeita sekä ihania nuoruuden muistoja löytyy niin maalaisilta kuin kaupunkilaisiltakin.
Tuo kolmas syy on kyllä melko naurettava. Miten sillä että matkustaa pari kertaa vuodessa muuutaman tunnin autolla jonnekin kylään voi olla mitään merkitystä sitä elämänkumppania valittaessa?No, lapsettomalla parilla vierailu kotiseudulle voi hyvinkin rajoittua pariin kertaan vuodessa, mutta lapsiperheillä yhteydenpito sukulaisiin on yleensä tiiviimpää ja vastavuoroisesti noita vierailuja yöpymisineen on myös toisin päin... Enemmän kuitenkin pelkään sitä vieraalla paikkakunnalla, jossa ei viihdy, elävälle osapuolelle n vuoden päästä iskevää kotiseutukaipuuta.
- Stadisössö-ässä
Ei yllättänyt olet muutenkin kauhean ennakkoluuloisen ja itsekkään oloinen nainen.
- violet.
Stadisössö-ässä kirjoitti:
Ei yllättänyt olet muutenkin kauhean ennakkoluuloisen ja itsekkään oloinen nainen.
Miksi muuten maalaisten on ok arvostella pk-seutulaisia ja näiden puhetyyliä, mutta toisin päin asia on paheksuttava tabu?
- 756768967554
violet. kirjoitti:
Miksi muuten maalaisten on ok arvostella pk-seutulaisia ja näiden puhetyyliä, mutta toisin päin asia on paheksuttava tabu?
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Stadilaisten puhetavan ja muun arvostelu on muu-suomalaisista oikeutettua, mutta siitä vasta mekastus nousee, jos muu-suomalaisen murretta tms. arvostelee. Hyvä esimerkki palstan Eewuli: posottaa murrettaan ja mikäs siinä, mutta olen nähnyt hänen usein arvostelevan helsinkiläisiä vaikka miksi. Jos itsella katsoo olevan oikeuksia, ne samat oikeudet on sallittava myös muille.
- jdkskkksksks
violet. kirjoitti:
Ei se ole tabu. Violetkin juuri arvosteli ja toinen komppasi heti perään. Oman äänen kuuleminen on vaikeaa... ?
- Kaupunkiorvokki
"Maalaisten" ja etenkin Jackaroon ikävin piire on se, että he tekevät Helsinkiläinen vs. Maalainen asetelmasta niin suuren numeron.
Jackaroo saisi minulta, syntyperäiseltä helsinkiläisneidolta, piiiiiiiiiitkän miinuksen siitä, jos kertoisi kuinka kauan hän on jahkaullut Helsingissä baareihin menoa tai treffeille lähtöä kun ensiksi pitää "harjoitella" tai "duunata itseään oikeanlaiseksi".
Helsinkiläistä ärsyttää "maalaisissa" eniten heidän asenne ja samallalaillahan se menee toistekkin päin: helsinkiläisten koppava asenne ärsyttää toisia.
"Maalaisissa" ärsyttää heidän oletuksensa, etteivät he voisi olla omia itseään Helsingissä. Ei, se menee niin, ettei maalla saa olla vapaasti oma itsensä kun naapurit kyttää ja koko kylä kuhisee ilkeitä juoruja. Helsingin autuu on tuntemattomuus ja piittaamattomuus. Täällä saa olla mitä ikinää haluaa vaikka super-maalainen eikä se oikeastaan mitään paina.- 2345234w
Jep, stadissa saa tehdä mitä huvittaa eikä ketään kiinnosta :) Sinne vaan Jackaroo naisia iskemään ja kotiinsa raahaamaan.
- jackaroo
---"Maalaisten" ja etenkin Jackaroon ikävin piire on se, että he tekevät Helsinkiläinen vs. Maalainen asetelmasta niin suuren numeron.---
No enpä minä tästä maalainen vs. kaupunkilainen vastakkainasettelusta nyt mitään isoa numeroa tee. Mutta ajattelin pyrkiä hyödyntämään sitä jotta voisin erottautua massasta paremmin. Tämä ketju on vain vähän eksynyt aiheestaan.
---"Maalaisissa" ärsyttää heidän oletuksensa, etteivät he voisi olla omia itseään Helsingissä.---
En ole väittänyt ettenkö voisi olla oma itseni Helsingissä tai missään muussakaan kaupungissa. Olen vain todennut useassa ketjussa sen ettei minun kannata jatkaa elämääni nykyisellään sillä se johtaa ihan varmasti siihen että olen sinkku vielä 10 vuodenkin kuluttua. Olen päättänyt muuttaa itseäni ja päästä eroon niistä piirteistä ja "ongelmistani" joista on vain haittaa parisuhdetta etsittäessä. Mutta ei tämä itseni parantelu kyllä johdu mitenkään siitä että juureni ovat maaseudulla tai että asun nyt Helsingissä, vaan tekisin tätä samaa "itseni parantelua" vaikka asuisin maalla. - jackaroo
2345234w kirjoitti:
Jep, stadissa saa tehdä mitä huvittaa eikä ketään kiinnosta :) Sinne vaan Jackaroo naisia iskemään ja kotiinsa raahaamaan.
Ei minun ole vielä mitään järkeä lähteä iskemään naisia, kun tiedän etten siihen vielä pysty.
- Kysyy Hän
jackaroo kirjoitti:
Ei minun ole vielä mitään järkeä lähteä iskemään naisia, kun tiedän etten siihen vielä pysty.
Sun ongelmasi on vain psyykkinen. Miten aiot sen korjata?
- jackaroo
Kysyy Hän kirjoitti:
Sun ongelmasi on vain psyykkinen. Miten aiot sen korjata?
Aion viettää enemmän aikaa naisten seurassa ja yrittää voittaa omat pelkoni. Uskon että saan "korjattua" itseni viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä siihen pisteeseen saakka että uskalan lähestyä tuntemattomia naisia baareissa ja viedä juttelua sekä omaa käytöstäni siihen suuntaan että tilanteesta voisi syntyä muutakin kuin vain känninen baarikeskustelu.
- steretypiaaaargh
Minua taas huvittaa oletus, että maalaiset (= kaikki muut paitsi Helsingissä syntyneet) olisivat useinkaan oikeasti niin juntti-einareita että heidän pitäisi pähkäillä tuollaisia. Eiköhän pari-kolmekymppisistä aika iso osa ole matkustellut ja viettänyt pidempiäkin aikoja ulkomailla (näin ainakin omassa kaveripiirissäni), eikä ihmisen suhtautumista Helsinkiin silloin määritä syntymäpaikka vaan elämänkokemus. Tuntuisi melko koomiselta olla kauhean täpinöissään Helsingin ympyröistä, kun on nähnyt aika paljon isompiakin ympyröitä. Eikä Helsingissä lapsuutensa viettänyt ole varmaan missään umpiossa ollut ja suurin piirtein kuvittele että leipä kasvaa puussa. Eikä myöskään oleniin, että maalla asunut = maalaistalosta. Eiköhän suurin osa nykynuorista ole asunut jossain uudehkossa elementtitalo-kylässä keskellä ei-mitään. Tylsää, mutta ei niin perinteisen maalaista.
Itse olen eräästä toisesta kaupungista kotoisin ja ymmärrän kyllä, että helsinkiläinen haluaa "omia" helsinkiläisyyden jossain määrin itselleen. Minäkin identifioidun n-kaupunkilaiseksi edelleen, vaikka en ole asunut kyseisessä paikassa kohta viiteentoista vuoteen. Mikä ei tarkoita, että dissaisin ko. kaupunkiin aikuisena muttaneita, kyllä heillä on oikeus myös kutsua tuota paikkaa kodikseen. Niin minäkin teen Helsingille, vaikka kotikaupungissa ovat aina ne lapsuus- ja teini-iän rakkaat muistot.
Junttimaisinta tässä keskustelussa on tämä ihmeellinen vastakkainasettelu, kummastakin näkökulmasta. Avarakatseisen ihmisen ei tarvitse pillittää jostain kaupunginrajasta ja kuvitella olevansa yli-ihminen joko stadilaisuuden, härmäläisyyden tai minkään muunkaan synnyinpaikka-identiteetin vuoksi. Mutta junttejahan täällä(kin) piisaa. ;) - hyutuygjhu7
steretypiaaaargh kirjoitti:
Minua taas huvittaa oletus, että maalaiset (= kaikki muut paitsi Helsingissä syntyneet) olisivat useinkaan oikeasti niin juntti-einareita että heidän pitäisi pähkäillä tuollaisia. Eiköhän pari-kolmekymppisistä aika iso osa ole matkustellut ja viettänyt pidempiäkin aikoja ulkomailla (näin ainakin omassa kaveripiirissäni), eikä ihmisen suhtautumista Helsinkiin silloin määritä syntymäpaikka vaan elämänkokemus. Tuntuisi melko koomiselta olla kauhean täpinöissään Helsingin ympyröistä, kun on nähnyt aika paljon isompiakin ympyröitä. Eikä Helsingissä lapsuutensa viettänyt ole varmaan missään umpiossa ollut ja suurin piirtein kuvittele että leipä kasvaa puussa. Eikä myöskään oleniin, että maalla asunut = maalaistalosta. Eiköhän suurin osa nykynuorista ole asunut jossain uudehkossa elementtitalo-kylässä keskellä ei-mitään. Tylsää, mutta ei niin perinteisen maalaista.
Itse olen eräästä toisesta kaupungista kotoisin ja ymmärrän kyllä, että helsinkiläinen haluaa "omia" helsinkiläisyyden jossain määrin itselleen. Minäkin identifioidun n-kaupunkilaiseksi edelleen, vaikka en ole asunut kyseisessä paikassa kohta viiteentoista vuoteen. Mikä ei tarkoita, että dissaisin ko. kaupunkiin aikuisena muttaneita, kyllä heillä on oikeus myös kutsua tuota paikkaa kodikseen. Niin minäkin teen Helsingille, vaikka kotikaupungissa ovat aina ne lapsuus- ja teini-iän rakkaat muistot.
Junttimaisinta tässä keskustelussa on tämä ihmeellinen vastakkainasettelu, kummastakin näkökulmasta. Avarakatseisen ihmisen ei tarvitse pillittää jostain kaupunginrajasta ja kuvitella olevansa yli-ihminen joko stadilaisuuden, härmäläisyyden tai minkään muunkaan synnyinpaikka-identiteetin vuoksi. Mutta junttejahan täällä(kin) piisaa. ;)Itse ole juntti. Olet suvaitsematon leuhkiessasi miten suvaitsevainen itse olet...
Matkustamisesta lapsena ja nuorena: se riippuu ensisijaisesti rahasta. Vasta sen jälkeen tulee kysymys haluaako vai ei matkustaa. Eli jos pidät jotakuta junttina koska hän ei ole matkustellut syyllistyt mahdollisesti vain kultalusikka perseessä syntyneiden ikiaikaiseen snobbailuun. - steretypiaaaargh
hyutuygjhu7 kirjoitti:
Itse ole juntti. Olet suvaitsematon leuhkiessasi miten suvaitsevainen itse olet...
Matkustamisesta lapsena ja nuorena: se riippuu ensisijaisesti rahasta. Vasta sen jälkeen tulee kysymys haluaako vai ei matkustaa. Eli jos pidät jotakuta junttina koska hän ei ole matkustellut syyllistyt mahdollisesti vain kultalusikka perseessä syntyneiden ikiaikaiseen snobbailuun.Ihan itse olen matkani ja pidemmät oleskeluni kustantanut töitä tekemällä. Minun näkökulmastani 18-vuotias on nimittäin nuori, ja olen matkustanut täysi-ikäisenä. Vanhempani eivät olleet edes keskituloisia, saati kultalusikoita jakamassa.
Logiikkasi muuten hieman ontuu. Se, että en usko stereotypioiden olevan totta, on snobbailua koska... se ärsyttää sinua? En ole toki missään sanonut, että en suvaitsisi juntteja. Pidän heitä vain juntteina, ja maaimaani toki mahtuu juntti poikineen. Olenhan avarakatseinen. :) - jackaroo
steretypiaaaargh kirjoitti:
Junttimaisinta tässä keskustelussa on tämä ihmeellinen vastakkainasettelu, kummastakin näkökulmasta. Avarakatseisen ihmisen ei tarvitse pillittää jostain kaupunginrajasta ja kuvitella olevansa yli-ihminen joko stadilaisuuden, härmäläisyyden tai minkään muunkaan synnyinpaikka-identiteetin vuoksi. Mutta junttejahan täällä(kin) piisaa. ;)---Minua taas huvittaa oletus, että maalaiset (= kaikki muut paitsi Helsingissä syntyneet) ---
Itse en ihan noin jyrkkää kahtiajakoa tekisi. Itse ainakin tarkoitan maalaisella sellaista ihmistä joka on viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa maaseudulla ja kaupunkilaisella sellaista joka on viettänyt sen kaupungissa. Kyllä minä esimerkiksi jotain Ylivieskan keskustassa kasvanutta ihmistä kaupunkilaiseksi väittäisin, vaikka melko pieni paikkakuntahan tuo noin Suomenkin mittakaavassa on.
- ...
Joka kerta luen tuon otsikon: "Maalaisjuntti Helsingin silakkamarkkinoilla"..:D
Kysymykseesi en osaa vastata, koska olen itsekin maalta (tai kaupungista joka ei mahdu Suomen 10 suurimman joukkoon nippa nappa) enkä peittele sitä. Vielä 10 vuoden jälkeenkin juuret kyllä näkyvät tai ainakin kuuluvat. - Kertis
"Voiko omasta maalaisuudesta olla mitään hyötyä Helsingissä? "
Haa, ehkä sun kannattaisi osallistua noihin torstain talkoisiin, niin pääsisit paukuttelemaan henkseleitäsi, miten helppoa on kuin heinänteko, kun kokemusta löytyy :)
http://helka.net/index.php?option=com_content&task=view&id=2761&Itemid=157
No vakavammin, eipä maalaisuus enää tänä päivänä tarkoita automaattista perinteisten maaseututaitojen hallintaa, eikä kaupunkilaisuus välttämättä sitä, että yön yli kestävä patikkaretki metsien keskelle olisi välttämättä vierasta.
Kumppanikandidaatin erilaisen taustan voi minusta nähdä myös kiehtovana backstage-passina toisenlaiseen maailmaan: eri paikkakunnilla on oma henkensä ja historiansa, elämänrytminsä ja ylpeydenaiheensa. Usein niihin varmaan pääsee kunnolla kiinni vain hyvän tutun kautta tai pitempään paikkakunnalla asumalla, ei läpiajoreissulla tai sokoshotellissa viikonlopun viettämällä.- jackaroo
Kävin jo viikonloppuna tekemässä heinätöitä. Ei se mitään kivaa puuhaa ole jos sitä joutuu ihan työkseen koko päivän tekemään. Hikistä hommaa paahtavan auringon alla. :(
- Reipas Poikamies
Jos menisin etelään, skippaan Hesan sata varmasti. Meren taakse siis.
- neiti ruiskukka
Täällä ilmoittautuu kans yksi maalaisjuntti. Olen aikamoisesta tuppukylästä kotoisin ja muuttanut Etelään opiskelemaan. Minut kyllä tunnistaa täällä tai siis siellä (vietän kesän kotipaikkakunnallani) murteestani ja kaikki uudet tuttavuudet huomaavat melko nopeasti etten ole tuolta opiskelupaikkakunnaltani kotoisin.
Minulla on ehkä vähän samansuuntaisia suunnitelmia ollut kuin sinulla. Toivoin tai toivon löytäväni opiskelupaikkakunnaltani jonkun miehen, joka olisi ehkä joskus valmis muuttamaan lähemmäs kotipaikkakuntaani. Kaupungissa asumisessa on minusta mukavatkin puolensa, mutta en haluaisi asua koko elämääni kerrostalossa.- jackaroo
---Minulla on ehkä vähän samansuuntaisia suunnitelmia ollut kuin sinulla. Toivoin tai toivon löytäväni opiskelupaikkakunnaltani jonkun miehen, joka olisi ehkä joskus valmis muuttamaan lähemmäs kotipaikkakuntaani.---
Kuulostaa kyllä ihan hyvältä, mutta tuostakin tulee varmasti ongelmia jos molemmat haluavat muuttaa takaisin omalle kotiseudulleen. Millä todennäköisyydellä sitä löytyy Helsingistä suunnilleen samasta päin Suomea kotoisin olevan kumppanin?
- Mikä vtn
Hellsinki?
Onko se joku maalaiskylä?
Etu-Töölön mökki-alue.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀3377041Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2906542Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai495776Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1665172Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi614013Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2833987Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1433579Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan383308Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava33280HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok503211