Yötyö sopii joillekin

Yökötin

Itse hain aikoinaan nimenomaan yötyöhön, koska olen ihan pennusta asti ollut yöihminen. Nyt nää päiväihmiset yrittää sitten saada yötyöt kiellettyjen listalle tässä valvontayhteiskunnassa, koska se on epäterveellistä... Itse olen nukkunut öisin aina todella huonosti ja kun pääsin himoitsemaani yötyöhön, aloin päivisin nukkumaan yli seitsemän tunnin unia. Tästä seurasi, etten enää kotona kulje jääkaapin ja sohvan väliä öisin ja päivisin siis nukun. Turha syöminen on vähentynyt ja paino on laskenut. Jaksan paremmin ja olen onnellisempi kuin aiemmin. Miksi siis pitäisi yötyöt kieltää sen takia että se ei näille joillekin päiväihmisille sovi..? Miksi ei voida ymmärtää, että joidenkin päivärytmi on vaan erilainen..?

11

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tajuuuu--

      Missä muka yötyöt kiellettäisiin?
      Niitähän on määrätyillä aloilla PAKKO olla!

    • Eppu eläkeläinen

      Minullekin yötyö oli nannaa. Nautin siitä. Mutta sitten kun mittari alkoi lähestymään 50 vuotta niin huomasin ettei se ollutkaan enää niin herkkua.

      Ei yötöitä pystytä tässä yhteiskunnassa kieltämään. On monia aloja joilla yötöitä on aivan pakko tehdä. Jätetäänkö potilaat sairaalaan yön ajaksi oman onnensa nojaan? Päästetäänkö rosvot ja rötöstelijät riehumaan öitä? Pidetäänkö tulta yllä, että palokunta voi aamulla tulla sammuttamaan? Matkustetaanko vain päivällä? Seisautetaanko sellutehtaat joka yöksi? Tämä yhteiskunta ei toimi ilman yötöitä joten turha on kenenkään sellaista edes puhua.

      • yötyössä

        Miksi ylipäätään jotkut möykkäävät yötyön lopettamisen puolesta? Kateutta?


      • eitaivunuolemaanpersettä
        yötyössä kirjoitti:

        Miksi ylipäätään jotkut möykkäävät yötyön lopettamisen puolesta? Kateutta?

        Hah, no ei takuulla kateutta. Epäterveellistä kyllä.
        Ette vain tajua miten masentuneita olette!
        Vuorotyö alle hukkuu monta sairautta, kun syy on aina muka työn rasituksessa.


    • yaokkao1

      Hei kuulehan!

      Suuri kiitos kuulumisistasi!

      Kerro, miten saat nukutuksia rauhassa jopa 7 tuntia päiväsaikaan? Upeaa!

      Mulla esim. koira haluaa nukkua samassa huoneessa ja liikuskelee jopa herättelee joinakin päivinä... mies, jos on kotona, olettaa, että haluan herätä oleilemaan hänen kanssa reilusti ennen yötyövuoroa.... jos tuuletusikkuna on auki, kuten usein on tarvetta, kuuluu naapurien äänet maukkaasti välillä... Niih!

      Mulla on verhot tiukasti kiinni, silmälaput, mutta kerrohan sinä ohjeita viisaita... Inhoan korvatulppia, mutta pitäisikö alkaa vaan käyttää niitäkin... Ja sit toi pissahätäprobleema - miten sen hoitelet?

      Ehkä en ole luonteeltani aivan niin yöihminen, mutta osittain kyläkin!:)

      Oletko joutunut luopumaan joistakin ystävyyssuhteista yötyön ja -elämän tähden yms.? Asenteet eivät munkaan tutuilla ole niin kovin ylevät yötyötä kohtaan. Itse pitäisi vaan muistaa kannustaa itseään ja kiittääkin! Jonkunhan ne yötyötkin on tehtävä!

      • Pitää järjestää asiat niin,että ei ole koiraa,ei miestä vaivoina eikä varsinkaan kakaroita. Sitten saa nukkua,kun aamulla tulee töistä vaikka 12 tuntia. Tää on pitkäntähtäyksen suunnitelma.


      • VR-Transpoint
        hankipanki kirjoitti:

        Pitää järjestää asiat niin,että ei ole koiraa,ei miestä vaivoina eikä varsinkaan kakaroita. Sitten saa nukkua,kun aamulla tulee töistä vaikka 12 tuntia. Tää on pitkäntähtäyksen suunnitelma.

        Yötyöhän sopii hyvin masentuneelle näköalattomalle ihmiselle. Masennus peittyy yötyön alle.
        Ei vaan oikeesti: On olemassa hyviä ja huonoja yötöitä ja vuorotyöaikasysteemejä, mutta myöskin todella huonoja. Esimerkki Rautaruukki vst VR.
        Hyvissä systeemeissä vuorot pitkiä ja niitä max. 3 per viikko, sitten hyvät vapaat joilla palautuu ja voi elää satanen lasissa. Esimerkiksi Rautaruukilla on kolme vuoroa töitä ja viikko vapaata - ja se on hyvä systeemi. VR:llä tehdään neljän tunnin vuoroja läpi viikon, ja vuorot keskellä yötä, illalla, päivällä ja lisäksi yötunnit tulee aikahyvityksenä, joka menee työantajan hyödyksi, kun se lyhentelee vuoroja haluamikseen, niin kylläpä se on kuulkaa perberistä ja syvältä! VR-Transpointin työajat siis esimerkiksi näin: la. 3:31 - 7:29 su. 3.32 - 10 ja 18 - 22, ma 05.05-12.59 ja 22- 05, ke. VP. to 05-13 ja 22 - 05 ja la. VP

        Ihan anaalista!


    • jejepjep

      Yöllä työskentely on niin mielenkiintoista. Sitten ihanaa nukkua tai vain chillailla päivät. Toisinpäin tulee vain jotenkin turhautunut olo kun kun illalla kotiin ja mitä muuta sitä sit voikaan tehdä kuin tuijottaa toosaa.

    • Jep. Yöihminen ja lähihoitaja opiskelijana odotan että pääsisin vain tekemään yötöitä. Oon kuulemma ihan lapsesta asti ollut yöihminen. Mulle on ihan sama miten paljon/vähän nukun yöllä niin aamulla KYRSII ja JURPPII TÖRKEESTI mennä jonnekin töihin ja väsyttää ihan järkkynä. Iltakaan ei houkuta.

      Nyt yrittäny kesäks saada yötöitä lähih.opisk. mutta eivät tahdo palkata. Ymmärrän etten opiskelijana voi yksin valvoa, mutta entä toisen kanssa?
      Sitten kun hän on lomalla niin toinen vakityöntekijä/valmistunut on tilalla.

      Harmittaa niin julmetusti!

      • Joshekdbskdb

        Ite tehnyt nyt noin 6 vuotta pelkkää yö työtä. Viisi yötä ja kaksi vapaata. Taas viisi yötä ja kaksi vapaata. Olin poikamies kun aloin tehdä yövuoroa ja nyt olen naimisissa. Vaimolla oli kaksi lasta ennestään ja nyt meillä on yhteinen lapsi myös. On meillä myös koira. Nukun tulpat korvissa ja pimennys verho on ikkunassa. Nukun yleensä kuusi-seitsemän tuntia ja jaksan niillä ihan hyvin. Ystävät eivät ole jääneet työn takia pois kuvioista vaan lähinnä perhe elämän vuoksi, jos on kolme lasta koira ja omakoti talo niin ei se aika riitä enää ystäville niin paljoa mitä poikamies aikoina. Enkä ole myös masentunut tai muutenkaan mieleltäni vikainen. Yötyö on minulle parempi kuin aamu vuoro. Ne ketkä haukkuvat/moittivat yötyötä/työläisiä niin ovat joko kateellisia tai sitten eivät kykene tähän raskaaseen vuoroon.


    • Hoitajahellu

      Minä pidän yötyöstä! Olen vanhusalalla yötöissä, viikko töitä viikko vapaata.
      Meitä on 2 vakiyökköä, jotka vuorottelemme vuoroviikoin. Eli yksin ollaan yöt.
      Nautin siitä kun saa tehdä työt rauhassa ja omaan tahtiinsa. Työhön kuuluu yökäynnit ja lääkkeiden jakoa.

      Päivisin nukun n. 7-9 tuntia. Nukun tosi hyvin, sikeästi ja syvää unta, unia katsellen :)
      Tuuletan ja pimennän makuuhuoneen pimennysverhoilla ihan pimeäksi. Suljen makuuhuoneen oven ja joskus jopa laitan korvatulpat. Mutta niitä tulppia käytän tosi harvoin, koska nukun muutenkin niin sikeästi, etten havahdu ääniin.

      Yövuoroviikolla en suuremmin tapaa ketään, olen paljon omissa oloissani. Toki kaupassa käyn ja lenkillä välillä. Mutta jotenkin nautin myös tästä omasta ajasta.
      Vapaaviikoilla sitten tapaan ihmisiä ja vietän sosiaalista elämää.

      Joillekin yötyö sopii, toisille ei. Minä en enää voisi edes kuvitella tekeväni 3-vuorotyötä, jota paiskin ennen. Se oli minulle paljon stressaavampaa ja kuluttavampaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe