En käsitä miksi työttömät jatkuvasti valittaa, jos minä olisin työtön, niin mullahan olis asiat vallan mainiosti, mutta en halua jäädä työttömäksi, koska olen erittäin työteliäs ihminen! Kyllä kaikille, jotka todella haluavat töitä löytyy töitä! Jatkuvasti haetaan puhelinmyyjiä, mansikanpoimijoita, kassaneitejä, lehdenjakajia ym.
Mä en tajua, miksi työttömyyttä jatkuvasti kannustetaan. Maksetaan ihan järkyttäviä tukia, sossusta saa niin paljon rahaa kuin tarvitsee ym..
Työttömät ovat minun mielestäni vain laiskoja.
Onhan tietysti niitä, joiden paikkakunnalta ei löydy töitä, mutta nekin ovat erittäin harvassa.
Sitten on näitä, jotka ovat työttömiä omasta tahdostaan, helppoahan heillä on rahaa tulee nukkuessa.
Tämä on vain minun mielipiteeni. Olin itsekin aikaisemmin hetken työttömänä, kunnes alkoi ärsyttää toisten rahoilla eleleminen ja menin töihin.
Työttömät on..
15
1564
Vastaukset
- mie
kun sulla on työtä ja asiat hyvin. Nyt voikin sitten jälleen istua arvostelemassa työttömiä. Ne ku kuitenkin ovat kaikki omaa syytään työttömänä. Kun niitä töitä kaikille 300.000 työttömälle riittää ihan pilvin pimein ja vähän enemmänkin. Mistä sä tiedät etteivä työttömät ole vaikka mansikoita pomimassa sitten kun se aika on?
Murheensa kullakin, sinulla tuntuu olevan tämän maan työttömät.
Turhaa sun tänne tällasia provoja on laittaa, ei niitä jaksa enään kukaan sen kummemmin noteerata edes. Tyhmää juttua löytyy joka paikasta jos vain typeriä ihmisiä viitsii kuunnella. Niitä kun tuntuu lisääntyvän tuhottomasti nykyään. Taitaa aivosolut häipyä, viinankäytön lisääntyessä, aina vaan enemmän ja enemmän. - vihastunut
..."kyllä kaikille,jotka todella haluavat löytyy töitä"...ja paskat!Miks sitten on niin paljon työttömiä?Luuletko sä että se on ihanaa joka päivä herätä ja ruveta etsimään töitä ja taas pettyä kun töitä ei todellakaan ole tarjolla!Täällä varsin missä minä asun on ihan älytön se määrä monta ihmistä hakee yhtä tarjolla olevaa työpaikkaa kohden.Eli töitä on yksinkertaisesti vaan niin paljon vähemmän tarjolla kuin työntekijöitä olisi!Ja "maksetaan ihan järkyttäviä tukia"...mitä sä oikeen puhut!Tuki on sellainen että sillä just saa vuokran ja pakolliset menot esim.ruuan maksettua.Se ei ole mikään järkyttävä määrä,tai on se,järkyttävän pieni,sillä täytyy kituuttaa.Mä en todellakaa,niinkun moni muukaan työtön,ole laiska.Olen nuori ja haluaisin ja tykkäisin tehdä töitä,nyt se on vaan mahdotonta.Uskon että joku päivä mullakin onni potkasee ja pääsen töihin.Ja sitten tuo mansikanpoiminta,puhelinmyynti,lehdenjakaja-paska...Niistä saa just sen verran rahaa että tuet menee perselleen ja loppujen lopuksi jää kuukaudessa vielä vähemmän rahaa tai sitten joutuu maksamaan takaisin,minä kysyin kelasta että kannattaako tehdä pätkätyötä tai osa-aikasta ni ne hymyilivät mulle nätisti ja sanoin että ei siis kannata ja taas tuli uusi nätti hymy.Mä tulin sun kirjoituksesta niin vihaiseksi koska mua tosissaan ahdistaa tää mun tilanne ja tuo on niin täyttä paskaa enemmistön työttömien kohdalla että sä voisit mennä hiukan itsees ja miettiä oletko sä yhtään parempi ihminen vaikka sulla on nyt tuuri käynytkin ja olet saanut töitä.Kyllä muakin ärsyttää " toisten rahoilla" eläminen,mutta se on tällähetkellä mun ainut tuloni,ilman sitä mä en söis mitään,en tulis mitenkään toimeen!Ja sossusta ei tosiaan saa rahaa niin paljon kun haluaa,voitko kuvitella että sieltä sanottiin mulle kun kysyin että millä mä nyt elän ku ei ole rahaa(olin joutunu sillon maksamaan takautuvasti jotain maksuja)ni ne sanoivat (vitsinä tietenkin) mutta kuitenkin että varasta tai lainaa jostain!Meinasi itku tulla!Mulla ois tuhat ja sata juttua kerrottavana tästä työttömyyden "ihanuudesta",ja kun sä kaikki kuulisit sä tuskin enää ajattelisit noin niin kun nyt ajattelet.Kaikilla varmasti on elämässään vaikeita aikoja,ja ne joskus toivottavsti helpottaa ja sillon kun sulla on vaikee aika,syystä tai toisesta,ni en mä ainakaan haluaisi pahentaa sun oloa mun omilla mielipiteilläni jos tietäisin että ne loukkaisivat sua.Että sain nyt purettua oloani ja toivon että sä ymmärrät,että työttömyys on monille tosi arka ja kipeä asia.se on elämän yksi alamäki,josta kyllä noustaan kun vaan on mahdollisuus!
- tytteli
Itse olen opiskelija ja aion alkaa työttömäksi, koska nyt kun olen opiskelija en saa todellakaan sitäkään vähää mistä saisit vuokrat maksettua. Saati sitten että jäisi rahaa ruokaan. Monet kaverit elelevät leveästi sossun ja kelan rahoilla, työttöminä. Itse saan 45,50e/kk opintotukea, sossusta hyvin vähän, koska en ole ottanut opintotukea ja se lasketaan tulokseni! Miten joku mitä ei saa voi olla tuloni?
Poikaystäväni on yli 20-vuotias ja saa kuukaudessa reilu 300e, mistä pitäisi vielä maksaa miltei 200e vuokrakin. Paljon jää rahaa tosiaan siihen opiskeluun mihin on rahat tarkoitettu saati sitten ruokaan. Kirjoihin menee monta sataa euroa vuodessa, mutta mistäs ne rahat?
Itse oli pakko mennä töihin, koska muuten olisi kuolema tullut.
Nyt toimin onnellisena puhelinmyyjänä ja saan kuukaudessa n. 2500-3000e/kk. Kyllä on sinulla suuret menot jollet pysty tuollaisellakaan summalla elämään. Tietenkään kaikille ei työ sovi, mutta aika monille työttömillekin varmasti.
Mansikanpoiminnalla saa myös melko kivasti, jos on intoa saada rahaa TYÖLLÄ ja ei ole laiska, itse sain viime kesänä mansikanpoiminnalla 1200e/kk.
Oma tätini on ollut jo viimeiset kolmekymmentä vuotta työttömänä ja aina ihmettelee, että miksi jotkut tyhmät ihmiset käyvät töissä, kun rahaa saa vaikkei töissä kävisikään.
Itse käyn lukiossa ja töissä samaan aikaan. Ensin koulussa n.5h, sen jälkeen töissä 6-7tuntia
(yht. 11-12h/d). Pakko se on köyhän yrittää, vaikka helpommalla pääsisin jos työttömäksi jäisin. - puhelinmyyjänä ollut
tytteli kirjoitti:
Itse olen opiskelija ja aion alkaa työttömäksi, koska nyt kun olen opiskelija en saa todellakaan sitäkään vähää mistä saisit vuokrat maksettua. Saati sitten että jäisi rahaa ruokaan. Monet kaverit elelevät leveästi sossun ja kelan rahoilla, työttöminä. Itse saan 45,50e/kk opintotukea, sossusta hyvin vähän, koska en ole ottanut opintotukea ja se lasketaan tulokseni! Miten joku mitä ei saa voi olla tuloni?
Poikaystäväni on yli 20-vuotias ja saa kuukaudessa reilu 300e, mistä pitäisi vielä maksaa miltei 200e vuokrakin. Paljon jää rahaa tosiaan siihen opiskeluun mihin on rahat tarkoitettu saati sitten ruokaan. Kirjoihin menee monta sataa euroa vuodessa, mutta mistäs ne rahat?
Itse oli pakko mennä töihin, koska muuten olisi kuolema tullut.
Nyt toimin onnellisena puhelinmyyjänä ja saan kuukaudessa n. 2500-3000e/kk. Kyllä on sinulla suuret menot jollet pysty tuollaisellakaan summalla elämään. Tietenkään kaikille ei työ sovi, mutta aika monille työttömillekin varmasti.
Mansikanpoiminnalla saa myös melko kivasti, jos on intoa saada rahaa TYÖLLÄ ja ei ole laiska, itse sain viime kesänä mansikanpoiminnalla 1200e/kk.
Oma tätini on ollut jo viimeiset kolmekymmentä vuotta työttömänä ja aina ihmettelee, että miksi jotkut tyhmät ihmiset käyvät töissä, kun rahaa saa vaikkei töissä kävisikään.
Itse käyn lukiossa ja töissä samaan aikaan. Ensin koulussa n.5h, sen jälkeen töissä 6-7tuntia
(yht. 11-12h/d). Pakko se on köyhän yrittää, vaikka helpommalla pääsisin jos työttömäksi jäisin.Taisi tulla pari nollaa liikaa tuohon puhelinmyynti ansioosi.Älä opiskele enää, sinähän tienaat jo erittäin hyvin.
- tytteli
puhelinmyyjänä ollut kirjoitti:
Taisi tulla pari nollaa liikaa tuohon puhelinmyynti ansioosi.Älä opiskele enää, sinähän tienaat jo erittäin hyvin.
Eipäs tullut yhtään ylimääräistä nollaa! Jos sinä et teinannut yhtä hyvin se on oma vikasi jos et osaa myydä, mutta toiset osaavat ja erittäin hyvin osaavatkin!
- puhelinmyyjä
tytteli kirjoitti:
Eipäs tullut yhtään ylimääräistä nollaa! Jos sinä et teinannut yhtä hyvin se on oma vikasi jos et osaa myydä, mutta toiset osaavat ja erittäin hyvin osaavatkin!
Hihii, taas tuli toi legendaarinen puhelinmyyjänpalkka 2500-3000€. Tuo taitaa olla se palkka, jonka kuulemma voi saavuttaa, kun myy tosi hyvin... tosin kukaan ei oikeasti saavuta puoltakaan sellaisesta myynnistä.
Jos puhelinmyyjä oikeasti tienaisi noin paljon (2 kertaa enemmän kuin sairaanhoitaja, enemmän kuin insinööri jne jne) niin ei kai ne opiskelijat jotka iltatöinään puhelinmyyntiä tekevät siirtyisi ikinä omalle alallensa puolittaen palkkansa.
Sinänsä puhelimyyjille kuuluisikin maksaa paljon...saa siinä varmaan sen verran kuulla vittuiluja. - tytteli
puhelinmyyjä kirjoitti:
Hihii, taas tuli toi legendaarinen puhelinmyyjänpalkka 2500-3000€. Tuo taitaa olla se palkka, jonka kuulemma voi saavuttaa, kun myy tosi hyvin... tosin kukaan ei oikeasti saavuta puoltakaan sellaisesta myynnistä.
Jos puhelinmyyjä oikeasti tienaisi noin paljon (2 kertaa enemmän kuin sairaanhoitaja, enemmän kuin insinööri jne jne) niin ei kai ne opiskelijat jotka iltatöinään puhelinmyyntiä tekevät siirtyisi ikinä omalle alallensa puolittaen palkkansa.
Sinänsä puhelimyyjille kuuluisikin maksaa paljon...saa siinä varmaan sen verran kuulla vittuiluja.Kyllä hyvät myyjät tuon tienaa, mutta se on fakta, että kaikki eivät yllä lähellekään tuota. Ja kyllä ihan oikeasti osat saa tuollaista palkkaa ja kun sanoit ettei kukaan saavuta puoltakaan tuosta mainitsemastani, niin tuostahan puolet on vain 1250e/kk, joten tuntipalkaksi jää vain n.10-12,5e.
Ja kyllä tuohon pystyy jo useampikin.
Ja mikäli tekee n.40h/vko niin saa aivan varmasti puolet mainitsemastani. Silloin tuntipalkaksi jäisi vain n.7,8-9.4e. Ja tuon saa jo varmasti miltei JOKAINEN lehtimyyjä, tai tarvitsee olla jo melko huono myyjä!
Vaikka tekisi 6h/d niin saa melko helpostikin tuon 10e/h.
Ja tuota millaiset insinöörit saavat vain 1250-1500e/kk. Kyllä mielestäni insinöörit saavat enemmän kuin tuon, sekin tietysti riippuu kuinka monta tuntia tekee viikossa.
Ja ne opiskelijat jotka tekevät iltatöinään puhelinmyyntihommia eivät todellakaan saa tuota 2500e, koska ainakin siellä missä olen töissä opiskelijat tekevät N.18h/vko, ja saavat palkkaa noin 600-900e/kk. Koska he tekevät paljon vähemmän töitä he eivät myöskään opi hommaa lainkaan niin hyvin ja nopeasti vaan oppiminen kestää paljon kauemman.
Ja olin itsekin erittäin yllättynyt, koska yllättävän vähän kuulee vittuiluja ja haistatteluja! Kyllä erittäin suuri osa ihmisistä on erittäin mukavia. - puhelinmyyjä
tytteli kirjoitti:
Kyllä hyvät myyjät tuon tienaa, mutta se on fakta, että kaikki eivät yllä lähellekään tuota. Ja kyllä ihan oikeasti osat saa tuollaista palkkaa ja kun sanoit ettei kukaan saavuta puoltakaan tuosta mainitsemastani, niin tuostahan puolet on vain 1250e/kk, joten tuntipalkaksi jää vain n.10-12,5e.
Ja kyllä tuohon pystyy jo useampikin.
Ja mikäli tekee n.40h/vko niin saa aivan varmasti puolet mainitsemastani. Silloin tuntipalkaksi jäisi vain n.7,8-9.4e. Ja tuon saa jo varmasti miltei JOKAINEN lehtimyyjä, tai tarvitsee olla jo melko huono myyjä!
Vaikka tekisi 6h/d niin saa melko helpostikin tuon 10e/h.
Ja tuota millaiset insinöörit saavat vain 1250-1500e/kk. Kyllä mielestäni insinöörit saavat enemmän kuin tuon, sekin tietysti riippuu kuinka monta tuntia tekee viikossa.
Ja ne opiskelijat jotka tekevät iltatöinään puhelinmyyntihommia eivät todellakaan saa tuota 2500e, koska ainakin siellä missä olen töissä opiskelijat tekevät N.18h/vko, ja saavat palkkaa noin 600-900e/kk. Koska he tekevät paljon vähemmän töitä he eivät myöskään opi hommaa lainkaan niin hyvin ja nopeasti vaan oppiminen kestää paljon kauemman.
Ja olin itsekin erittäin yllättynyt, koska yllättävän vähän kuulee vittuiluja ja haistatteluja! Kyllä erittäin suuri osa ihmisistä on erittäin mukavia.Tämä nyt on pilkunviilausta, mutta sanonpa kuitenkin. Mainitsin että sairaanhoitaja saa puolet tuosta puhelinmyyjän palkasta... avopuolisoni joka on sairaanhoitaja saa palkkaa 1680€/kk... ja se on ihan normaali palkka. Onhan se vähän yli puolet tuosta 3000€:stä, mutta pyöristettynä puolet kuitenkin. Insinöörin palkan sanoin olevani pienempi (en 2 kertaa pienempi, kuten sinä sanoit)... ja tämä pitää kyllä paikkansa, sillä insinöörien aloitus palkat huitelevat tuolla 2000-2500€/kk luokassa.
Nostin muuten eilen yhden puhelinmyyjän palkkiota, kun tilasin Katso-lehden 8kk määräajaksi :)
- työtön
No, sossustahan voit saada tietyn rahasumman kerran kuukaudessa.
Tätä rahasummaa leikkaavat kaikki tulot, kuten vaikkapa työmarkkinatuki.
Voit käydä sossustasi kysymässä tuon summan määrää, mitä varmasti räjäyttää tajuntasi.- ,,,,,,,,,
vatlion kusipäät saunan taakse loisimasta.
- jaahas
,,,,,,,,, kirjoitti:
vatlion kusipäät saunan taakse loisimasta.
sitten uudestaan kun olet selvinnyt.
Ei muuta mutta kun ei ota selkoa mitä haluaisit kertoa.
- Yksi työtön
Olet ymmärtänyt kaksi asiaa väärin. Työpaikkojen määrä on vakio, samoin työkykyisten määrä. Työpaikkoja on puoli miljoona vähemmän kuin työtä haluavia. Aina on puoli miljoonaa työtöntä.
Työttömien keskuudessa sitten kilpaillaan työpaikoista ja sillin tuo sinun kertomasi pitää paikkansa, ne jotka eniten haluavat, saavat työpaikan, mutta aina jäävät ne puoli miljoonaa ilman työtä. Asia on sama kuin juoksukilpailussa. Aina löytyy voittaja, aina löytyy toinen, aina löytyy viimeinen. Kuka tahansa voi juosta niin lujaa että voittaa kilpailun. Kuka tahansa voi olla niin hyvä että pääsee töihin. Mutta aina joku on viimeinen ja aina joku jää työttömäksi.
Työn määrä sen sijaan on suurempi kuin työpaikkojen. Meillä Suomessa kaikkea työtä ei saa tehdä, sen estää työministeri eväämällä työluvan osalta suomalaisia. Työttömien ei sallita tehdä töitä. Jos sallittaisiin, työministeri antaisi työluvan kaikille suomalaisille.
Sitten ei ole enää työttömyyttä kun kaikki voivat tehdä työtä ja työtä riittää kaikille. Kun työtä riittää kaikille, tulot paranevat eikä kukaan ole enää köyhä. Jos joku ei ymmärrä asiaa, kerron yhden viikon tapahtumat kuinka työlupaa ei irtoa työttömälle vaikka töitä olisi tarjolla.
1. Ensimmäinen keskustelu tapahtui erään urheiluvälivalmistajan kanssa. Kerroin tehneeni itselleni tuotteen (ihan mielenkiinnosta), joka saattaisi sopia myös heille. Esittelin sen ja siinä ilmeni sitten muutamia muutostarpeita, joiden tekemisestä he olisivat maksaneet. Kerroin olevani työtön, joten jotta voisin tehdä muutokset minut pitäisi palkata heidän yritykseensä töihin. Se ei onnistunut koska he eivät luottaneet tarpeeksi minuun että tekisin työn jos saisin koko ajan palkkaa. He olisivat vain maksaneet muutoksesta kun olisin sen tehnyt. Kysyin asiaa vielä työvoimatoimistosta, mutta sieltäkään ei löytynyt apua. Sanoivat että jos teet sen, sinne ei ole enää tulemista. Ei siis työlupaa herunut.
2. Paluumatkalla tapasin erään rehtorin ja meille tuli puhetta erään opetusaineen ongelmista koska kirjallisuutta ei ole saatavilla ja entinen opettaja, joka hallitsi asian, oli lähdössä pois. Tulin sanoneeksi että minulla on kyllä melkein valmiit materiaalit, joista olisi helppo tehdä kirja ja voisinpa tehdä myös harjoitukset siihen liittyen. Rehtori sanoi että se kyllä helpottaisi tilannetta paljon. Sanoin etten voi luvata vielä mitään ennen kuin kysyn asiaa työvoimatoimistosta, saisinko työluvan, vaikka pääsimme yhteisymmärrykseen korvauksesta. Kysyin myös sitä asiaa, mutta ei löytynyt keinoa minkä avulla olisin voinut koota oppimateriaalin ja tehdä harjoitukset koska työhön rehtori ei voinut minua palkata. Vastaus oli siis se sama kuin aiemminkin, ei työlupaa. Jos teen opetusmateriaalin, suhteeni työvoimatoimistoon loppuu siihen. En katsonut tulevani toimeen tuon opetusmateriaalin tuloilla loppuelämääni.
3. Sitten minulle soitti eräs tuttava, joka tiesi minulla olevan valokuvia, joista eräs ulkomainen yritys olisi kiinnostunut. Otin yhteyttä ja kyse oli eräästä javaohjelmasta, jossa tarvittaisiin kuvia joita minulla olisi. He haluaisivat hankkia valmiin ohjelman, koska uskoivat saavansa sen edullisemmin minulta kuin kokoamalla palasina eri puolilta. Menin siis heti työvoimatoimistoon ja kysyin voinko myydä kuvani ja ottaa muutamia lisäkuvia ja tehdä pienen javasovellutuksen menettämättäni työttömyyskorvausta sen jälkeen kun rahat tästä työstä loppuvat. Taas tutkittiin ja todettiin ettei se ole mahdollista vaikka maksaja olisi ulkomainen yritys. Voisin kyllä mennä sinne töihin ja saisin vielä matkakorvauksetkin, mutta kotona en saa tehdä enkä voi lähettää laskua sovellutuksesta. Jos menisin ulkomaalle, hanke tulisi niin kalliiksi että katsoin sen olevan turhaa. Otin siis yhteyttä yritykseen ja kerroin ettei Suomen valtio anna minun tehdä tätä työtä.
4. Kävellessäni työvoimatoimistosta puhelin soi. Langanpäässä oli vanha tuttavani, joka oli menossa huoltamaan erästä linjaa. Hänellä oli ongelmia, mutta oli muistanut että minä olin tehnyt kerran sovellutuksen, joka ratkaisi hänen ongelmansa. Hän kyseli voisinko lähteä viikonloppuna hänen kanssaan hoitamaan sen ja tarjosi mukavaa korvausta. Palkkatyöhön ei ollut mahdollisuuksia. Sanoin että olen nykyisin työtön, en voi noin vain lähteä, mutta käyn kysymässä asiaa. Palasin siis takaisin työvoimatoimistoon ja selitin asian, voisinko siis mennä tekemään keikan ja myydä sovellutukseni johon pitäisi tehdä vähän muutoksia. Virkailija taas tutki asiaa ja totesi ettei se ole mahdollista jos aion myöhemmin olla asiakkaana. Työlupaa ei siis tullut tälläkään kertaa. Soitin siis tuttavalleni ettei se nyt onnistu, annoin kyllä hänelle kaikki neuvot joiden kuvittelin auttavan tilanteessa, mikä sekin oli kuitenkin laitonta ja saatan saada siitäkin rangaistuksen.
5. Seuraavana päivänä kaupungilla ollessani tapasin erään tuttavani ja puheet tietenkin kääntyivät hänen työhönsä ja tekniikkaan. Heillä oli vaikeuksia erään altaan kanssa ja kysyi voisinko tulla käymään heidän yrityksessään vähän katsomassa. Sanoin että täytyy kysyä ensin työvoimaneuvojaltani, kävisikö se päinsä. Menimme yhdessä sisään ja esitin asian, voinko mennä hänen yritykseensä konsultoimaan jos teen sen ilmaiseksi. Työvoimaneuvoja tutki taas asiaa ja ilmoitti sitten, että työttömän ei sallita mennä yritykseen tekemään mitään muuta kuin kysymään töitä, tapahtui se sitten ilman palkkiota tai palkkion kanssa. Tuttavani yritti selittää että yrityksen työllisyyden vuoksi olisi erittäin tärkeää saada minulta asiantuntija-apua jotteivät he menetä asiakkaita ja joudu vähentämään työntekijöitä. Niin saattaisi tapahtua helposti jos toimitus myöhästyisi, kuten nyt vaikutti käyvän. Virkailija vain totesi että pykälät ovat niin, työttömällä ei ole oikeutta käydä auttamassa. Sitten hän sanoi tuttavalleni että ottakaa hänet töihin päiväksi. Tuttava sanoi sen taas olevan mahdotonta koska luottamusmies ei salli sitä kun osa työntekijöistä on lomautettuna. Vähän sääli, luultavasti lomautetut pitää kohta irtisanoa, kiitos työlupakäytäntömme. Ei siis työlupaa tälläkään kertaa.
6. Sitten surfailin muutamien yritysten sivuilla etsien vapaita työpaikkoja ja huomasin siellä kohdan, johon minulla olisi hyvä ehdotus. Laitoin palautetta yritykseen ja heti aamulla sieltä tulikin vastaus että haluaisivat tavata minut. Koska paikka oli lähellä, menin käymään ja siinä tuli puheeksi heidän yrityksensä toiminta muutenkin ja tulin ehdottaneeksi muutamia parannuksia. Heillä ei ollut asiantuntemusta toteuttaa niitä ja olivat kyllä yrittäneetkin joskus toteuttaa, mutta tulos oli susi ja toteutus on ollut käyttämättömänä, kallis kokeilu. Esittivät että tekisin ehdottomani muutokset ja he maksavat siitä jos ne toimivat. Minä puolestani ehdotin että he ottaisivat töihin joksikin aikaa ja minä sitten toteuttaisin. Se ei oikein onnistunut, asia olisi pitänyt viedä ulkomaisen omistajan käsittelyyn eikä se varmaan toteutuisi. He kyllä voisivat maksaa parannuksista, mutta heillä ei ollut oikeutta palkata ketään. Vaikka tiesin vastauksen, menin kuitenkin esittämään asiaa työvoimatoimistoon. Tilanne oli sama kuin ennenkin, ei työlupaa jos aion pysyä heidän asiakkaanaan.
7. Seuraavaksi osallistuin erääseen esittelyyn. Esittelijä kertoi tuotteistaan ja samalla selvisi muutamia puutteita niissä. Koska mielestäni ne olisi voinut poistaa hyvin yksinkertaisesti, otin yhteyttä kyseiseen yritykseen ja esitin yhteistyötä, voisin poistaa ongelmat jos he olisivat palkanneet minut pariksi kuukaudeksi tuotekehittelyynsä. Sitä he eivät voineet tehdä, mutta tarjosivat sopimusta jonka perusteella olisin saanut saman summan euroja kuin parin kuukauden työstäkin jos ehdotukseni toimisi. Menin taas työvoimatoimistoon kysymään miten voisin tehdä työn. Papereita tutkittuaan he tyrmäsivät ajatukset, työtä ei saa tehdä jos aion olla asiakkaana myöhemmin. Ei siis irronnut työlupaa.
Tällaista se on työttömän elämä. Työtarjouksia päivittäin, mutta ei saa työlupaa. Oikea työtön on passiivinen työtön, kuten työvoimatoimiston johtaja minua opasti. Ovat kait hermostuneet työlupakyselyistäni jo kun vihjailevat että työttömän ei tule mitään tehdä. Vaihtoehdoiksi tarjotaan yrittäjäksi ryhtymistä, mikä ei ole kuitenkaan ole mikään vaihtoehto, sillä työtön menettää silloin kaiken turvan. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis passiivinen työttömyys.
Jos työttömyys halutaan pois, tarvitsee vain muuttaa lait niin, että työtön voi tehdä tehdä töitä aina kun niitä tarjotaan ja hän voi tehdyn työn jälkeen palata takaisin päivärahalle jos uusia töitä ei löydy. Työttömyyden poistamiseen ei tarvita rahaa, ainoastaan työlupa kaikille suomalaisille. Ja päivärahan maksun pitäisi perustua työttömän tuloihin eikä työaikaan. - Alzer
Kaikki ihmiset eivät ole työttömiä omasta tahdostaan, itsekkin olen juuri valmistunut ammattikoulusta ja vaikka sitä kuinka yrittää hankkia kesätyöpaikkaa, niin on tälläsia mukavia työnantajia,jotka lupaavat ottaa töihin,mutta mitään ei siltikään kuulu. Tosin itsellä alkaa kyllä intti tosa heinäkuussa, mutta olis se kyllä mukava päästä edes siksi aikaa jonnekkin ja varsinkin oman alan työtehtäviin ettei tarvisi kotona makoilla suurinpiirtein tuoppi kädessä. Ja sanotaan vielä tosta mansikanpoiminnasta sen verran että onko sinne järkeä todellakin mennä,jos urakkapalkka on sen verran alhaista että edes vuokraa ei saa lähellekkään maksettua.
- Yksi työtön
Aivan oikein. Meillä on työpaikkoja ainoastaan 70 % työkykyisten ja halukkaiden määrästä. Joten vaikka kaikki työttömät haluaisivat mennä töihin, siltikin kolmannes heistä jäisi ilman työpaikkaa.
Jotta pääsisimme sellaiseen tilanteeseen, että kaikki voisivat tehdä töitä, meillä pitäisi olla enemmän työpaikkoja. Niitä me taas saisimme jos valtio myöntäisi työluvan kaikille halukkaille. Sinäkin olet varmaan sen verran vähän ollut työelämässä että kuvittelet monen muun tavoin jonkun antavan työtä tai ottavan sinut töihin. Nuorelle se onkin hyvä vaihtoehto. Mutta jostakin niiden työpaikkojenkin on ensin tultava.
Jos mietit mistä ne työpaikat syntyvät, huomaat että ne eivät olekaan mitään itsestään selvyyksiä, vaan jonkun pitää se työpaikka ensin synnyttää. Nykyiset työnantajat eivät silkkaa pahuuttaa jätä ottamatta sinua töihin. Yleensä se työpaikka syntyy kun on jotakin tekemistä josta joku maksaa riittävästi euroja.
Meillä Suomessa tämä tilanne on aika nurinkurisesti hoidettu. Meidän lakimme on sellainen, että jos joku ihminen keksii jotakin rahanarvoista tekemistä, häntä rangaistaan siitä. Eli työpaikkojen synnyttämisestä rangaistaan viemällä kaikki turva pois. Jos on työtön ja keksisi jotakin mistä joku maksaisi jotakin eli siis työtä, oikeus esimerkiksi työttömyyspäivärahaa menee loppuiäksi sen siliän tien jos myy jotain eurollakaan. Tämän vuoksi meiltä puuttuu nuo 30 % työpaikoista jotka meillä muutoin olisi.
Jotta tilanteeseen saataisiin muutos, tulisi jokaisen ymmärtää tämä tilanne vaikkei se työttömyys juuri itseä koskisikaan. Vaikka olisi työpaikka tai vaikka menisi armeijaan, kannattaisi asiasta puhua toisille, jotka siitä eivät vielä tiedä.
Kun menet armeijaan tai kun tapaat ystäviäsi, kerro heille tästä meidän ihmeellisestä tavastamme rangaista työpaikan synnyttäjiä tai itsensä työllistäjiä. Näin saamme asian yleiseen tietoisuuteen ja ehkä korjauksenkin aikaiseksi.
Sitten sinullekin saattaisi löytyä se työpaikka helpommin kun pääset sieltä armeijasta. Sinun ei itse tarvitse sitä työpaikkaasi välttämättä perustaa, joku muu voi sen perustaa jos se olisi meillä mahdollista ja sitten hän tarjoaisi sinullekin työpaikan.
- anthony hopkins
Taidat olla herkästi ärsyyntyvää sorttimenttiä, eikö totta. :D Karistettuani juuri unihiekat silmistäni voin kertoa, että mikään ei ole mukavampaa kuin työttömyys.
Todellakin näin unta rahakirstustani ja siihen putoilevista eurosista. Aah, mitäköhän sitä tänään ostaisi toimeentulotuilla? Uusi kännykkä, kirjoja, levyjä tai jotain sisustukseen, päätös tulee olemaan vaikea.
Enää noin 45 vuotta työttömyyseläkkeeseen :D Siihen asti kauniita unia. ZZZZZZZ(kilin kilin kilin)ZZZZZ.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162326
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897- 45821
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää134816- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44725Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe161709Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673