murrin murre

Pikku-Murri

o se vaa källi juttu ku tätä ommaa murretta ei huomaa ennenku muuttaa muualle asumaan. päntiönnään ovat paikalliset raataamassa mulle jottai savon murretta, ku kuulemma puhun niitten mielestä nii konnasti.
aika kälämi se o tuo ukkeliki, väittää tulevasa iha savolaiseksi mun seurasa,
eikä se usko vaikka tätä kuinka kahakkätteen kässehtii
ku mää en oo mikkää savolainen,
enkä ees oululaine vaikka oonki toripolliisia joskus hallaillu,

ja ennemmin mää oon kokonaan iliman puhumatta ku rupian jottain slangia höpisee, helevetti mää pijän visusti kiini mun murteesta
mää oo pohojospohojammaalta ja kovasti ylypiä siitä :P

mur

(ainiin soppii vastata omalla murteella,)

36

472

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CC

Älä ole...

• ai mitä oo?

mur?

• KAJJAANISTA
        Pikku-Murri kirjoitti:

ai mitä oo?

mur?

PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT

• KAJJAANISTA kirjoitti:

PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT

elä ny kaikkia kajjaanilaisia nollaa,
        kajjaaniki ois kiva paikka käyvä, kuhan joskus kerkiää

mur

• Heh, sattumalta justiii miättisin murrejutui ja laitoin kalleriaankin suomi-turku sanakirjaa :)

Mää ruppe puhuma savoo helpost, jos oon savolaisten seurass, mut kyl mää niin pal kauhjast kumminki turummurret rakastan. Ja meil ei ol onneks tääl päi niit haaskan näkösii ihmisii :O

• Nää jäi siit suomi-turku- listast puuttumaan, tilanpuutteen takia:

Miten voitte? = Kuisso?
        Hetkinen. = Varrosvähä.
        Olkaa hyvä. = Hää o höveli.
        Minulla on nälkä = Onk knakei?
        Saisinko menun? = Onk mittä ruakka?
        Sallitteko, että poltan? = Onk tikui?
        Miten paljon tämä maksaa? = Kuimpal?.
        Se on kallis. = Niimpal?
        Se on edullinen. = Niimpal?
        Miten hauskaa! = Niimpalhiano
        Miten ikävää! = Niimpalkauhia!
        Tuli irti! = Varo prasu!
        Antiikkitavaraa. = Vanhoi romui.
        Harald Hirmuinen = Harald Nimbalkauhia

Näi :)

• no se on kyllä hyvä, ku emmääkään oo yhtää haaskan näköne..
        se täsä o hauskinta ku nää murresanat jää tolle ukkelille nii hyvin päälle
        nii sehä passaa ens kotiseutuvissiitillä jo iha paikallisesta :)

ohan tuo turun murrekki aika källin kuulosta, yks entinen työkaveri oli turusta kotosin, siinä o vaa nii hauska nuotti siinä puhheesa.

mur

• Pikku-Murri kirjoitti:

no se on kyllä hyvä, ku emmääkään oo yhtää haaskan näköne..
        se täsä o hauskinta ku nää murresanat jää tolle ukkelille nii hyvin päälle
        nii sehä passaa ens kotiseutuvissiitillä jo iha paikallisesta :)

ohan tuo turun murrekki aika källin kuulosta, yks entinen työkaveri oli turusta kotosin, siinä o vaa nii hauska nuotti siinä puhheesa.

mur

Mää muista ku ekan kerran kuulin, että joku savolainen kaveri alko kehumaan jotain naista haaskan näköseks ja aloin hyssytellä, että älähän ny :D Ja huarapiäskyjäki oli nähny matkalla käydessään pupiloissa :o

Ku oon asunu monta vuatt muual aikoinan ja sit tullu takas turkku päi käymä, niin kyl se murre ens alku ain korva otta.

Ooks sää muuttanu etelämmäks?

Nyt alka sauna ol valmist joten katon sun vastaukse myöhemmi, nyt vihta kainalo, ei mikkä vasta :)

• yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Mää muista ku ekan kerran kuulin, että joku savolainen kaveri alko kehumaan jotain naista haaskan näköseks ja aloin hyssytellä, että älähän ny :D Ja huarapiäskyjäki oli nähny matkalla käydessään pupiloissa :o

Ku oon asunu monta vuatt muual aikoinan ja sit tullu takas turkku päi käymä, niin kyl se murre ens alku ain korva otta.

Ooks sää muuttanu etelämmäks?

Nyt alka sauna ol valmist joten katon sun vastaukse myöhemmi, nyt vihta kainalo, ei mikkä vasta :)

no nuo haaskat ja huarapiäskyt on kyl kuultu, vaikken yhtään savolaista tunnekkaan..

ja oon mää tuolta Suomi-neidon navan korkeudelta muuttanu tänne varpaiden tienoille asti, jopa Helsinkiä etelämmäksi..

sul on vihta, mulla vasta :)

mur

• y.b. ei kirj.
        Pikku-Murri kirjoitti:

no nuo haaskat ja huarapiäskyt on kyl kuultu, vaikken yhtään savolaista tunnekkaan..

ja oon mää tuolta Suomi-neidon navan korkeudelta muuttanu tänne varpaiden tienoille asti, jopa Helsinkiä etelämmäksi..

sul on vihta, mulla vasta :)

mur

:)

Ny joell meloma..

• cs

Turu murttes on ainoana sävelkulku ja tarttis olla tonaalimeriy pokstaaveis, et ymmäräs oikke

esim. föri=lautta ja paino ensmäsel tavul fööri=keula

• ai hitsi, pitäskö munki laittaa kielitaidottomille
      murri-suomi-sanakirjaa,

källi = kiva
      päntiönnään = jatkuvasti
      konna = jännä, erikoinen, kiva (asiayhteydestä riippuen)
      kälämi = kelmi
      kahakkätteen = edestakaisin
      kässehtiä = vatvoa

mur

• Sanotaanko p-pohjanm

.

"kurmoottaa"

.

• Sanotaanko p-pohjanm kirjoitti:

.

"kurmoottaa"

.

hyvinki mahollista, ei vaan sielä päin mistä mää oon kotosin.

mur

• CC

Mitä paksumpia murteet, sen ylpeämpiä siitä sen puhujat tuntuvat olevan. Ja senhän pitäisi mennä juuri päin vastoin.

• y.b ulos kirj.

Miksi murretta pitäis hävetä? Järjetöntä :)

• no miks pitäs olla päinvastoin?
        eikö omista juuristaan sais olla ylypiä?

mur?

• Vaikka olenkin ylpeä kieroista, savolaisista sukujuuristani, niin onhan savonmurre perin viheliäistä kirjoitettuna. Ja tämä tietysti pätee kaikkiin murteisiin.

Noin muuten minua aina huvittaa, kun joku väittää, että vaikkapa rauman murretta on vaikeaa ymmärtää. Tyhmyydestä ja asennevammasta se enemmänkin kertoo.

• CC

Tuossa toinen juttu. Miksi hemmetissä niitä on alettu vaalimaan kirjoittamalla?

• niimpä, puhekieltä on vaikia kirjottaa
        ja kirjakieltä vaikia puhua,

mur

• CC kirjoitti:

se o tää netti minkä kautta nykyää paljoki ihimiset kommunikoi
        kirjottamalla, niinku

enhän määkään yleensä paljo täälä murresanoja käytä
        ku satunnaisesti jottain,

mur

• CC kirjoitti:

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ukki aikoinaan kirjoitti Sutkauksia Savon Sanomiin. Yhdessä lauseessa piili minustakin hauskuus miettiessäni sanoja, mutta murrerunous tai kokonainen kirja on minusta enemmänkin hölmöyttä. Ehkä se on sitä ihmisen ikuista kaipuuta kohtuuttomuuteen. ;-)

• CC
        Pikku-Murri kirjoitti:

se o tää netti minkä kautta nykyää paljoki ihimiset kommunikoi
        kirjottamalla, niinku

enhän määkään yleensä paljo täälä murresanoja käytä
        ku satunnaisesti jottain,

mur

Ei... Kun tarkoitan just noita Asterixeja, runoutta, lastenkirjoja yms.

• CC
        Ratikkakuski kirjoitti:

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Ukki aikoinaan kirjoitti Sutkauksia Savon Sanomiin. Yhdessä lauseessa piili minustakin hauskuus miettiessäni sanoja, mutta murrerunous tai kokonainen kirja on minusta enemmänkin hölmöyttä. Ehkä se on sitä ihmisen ikuista kaipuuta kohtuuttomuuteen. ;-)

Joo. Joku hihittelee ajatuksesta, että kuin haaska se aina niin haaska Asterix on, kun savoksi laitetaan. Ei hihittele enää kun... noin sivulla kolme se jo loppuu.

• CC kirjoitti:

Ei... Kun tarkoitan just noita Asterixeja, runoutta, lastenkirjoja yms.

no niitähän ei oo mikkään pakko lukia,
        kyllä tuo oulun murre ainaki Aku Ankan nokkaan passas
        jopa paremmin ku kirjakieli,
        ja se oli hauskaa ku Iines naiskerhoineen keräs varoja Letkunpuiston pulujen hyväksi.. vaikka Ainolanpuiston pulut ne vasta apuja olis tarvinneetkin,

mur :P

• Pikku-Murri kirjoitti:

niimpä, puhekieltä on vaikia kirjottaa
        ja kirjakieltä vaikia puhua,

mur

Sait plussan! ;-)

• estä varjele

toellai

• .

Joo. Sitä se källi tarkoittaa aikalailla kaikkialla.

• .
        . kirjoitti:

Joo. Sitä se källi tarkoittaa aikalailla kaikkialla.

Liittyisköhän toi pohjalaisten källi jotenkin ruotsinkieleen? Ehkäpä näin.

• niinhän tuota on mullekki väitetty,
        mut meilläpäin se ei ookkaan mikkään jekku vaan kiva
        vähä niinku konna,

mur

• Pikku-Murri kirjoitti:

niinhän tuota on mullekki väitetty,
        mut meilläpäin se ei ookkaan mikkään jekku vaan kiva
        vähä niinku konna,

mur

Outoa, että jossain päin Suomea yhdellä sanalla on täysin eri merkitys kuin muualla. Ilmeisesti vieläpä pienellä alueella.

• cs

Suomen kirjakielen teki Agricola Turun murteesta. Metsäsuomalaiset olivat silloin hämeen murrealueatta länsirannolta Uudelle-maalle. Ruotsin kuningasa Erik 14. teki historiallisen matkansa "Erik gata" Turkuun ja aloitti "sivistämisensä"
      1750 vuonna, Finlandhan oli osa Ruotsia silloin. Samalla ruotsinkieliset tulivat Turkuun ja murteeseen tuli lainasanoja ja muita vaikutteita ruotsinkielestä
      mm. sävelkulku, jota ei muissa Suomen murteissa ei ole.

Muut suomalaiset luulevat kauempaa kuunnellessa helposti ruotsinkieleksi ja se taitaa ärsyttää monia.
      Nykyinen suomenruotsi "svenska talande bättre folk", kuten länsirannikolta Helsinkiin pakkomuutetut "Husiksen lukijat" puhuvat ruotsia suomalaisella aksentilla eli tylsästi.
      Muistan, kun pienen en osannut ruosia vielä, kysyin äidiltäni, että kuuluuko ruotsia puhua kovalla äänellä, silloinhan monet halusivat korostaa ruotsikielisyyttään.
      Humalaiset rikssvenskit ovatkin meluisia, johtuen korkeammasta sävelkorkeudesta. Suomalaiset puhuvatkin matalammalla sävelkorkeudella ja
      ulkomaalaiset kokeva suomenkielen käskeväksi luonteeltaan.

• kundi.kundine

suomi o iha tylsä kiäli ilma murteit ja sit se ruatsisuamalaiste molotus o kulemma tosi koomist noitte riikiruatsalaiste korvis, vähä ku joku molottais junakuulutuksii päiväst toisee.

sori kaikki ketä tuli haukkuneeks ei ollu tarkootus. tuli vaa miälee.

• kundi.kundine

niinno ei tos tulis niinku kovi kauaa menevä ku se jo huomais puhuvansa iha samaa ku ne muutki siel uudes paikkaa ja sit himas himas siäl jossai periferian toises reunas ketää enää ymmärtäis ja ne sanois et nyt sil olis joku kusi noussu päähä ku se puhuis niinku tollee. sanos siirtotyäläine.

• cs

Tuli miäleen toi tinka, ku o Kiinas ny, olis tarttenu oppii tununmurret.
      Ku mää olin Kiinas, en osannu sanakaa kiinaa, mut paris viikos kaik kiinalaise puhuva puhrast turunmurret

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      50
      3395
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      3045
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2761
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      42
      2503
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1955
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1599
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1231
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1080
    Aihe