Veli ei huolehdi itsestään

rähjäinenveli

Turhaan varmaan tätä tänne kirjoittelen, kun asiaa ei auta yhtään, mutta jos edes vinkkejä saisin.

Veljeni on kohta 22 vuotias, opiskelee insinööriksi (isän jalanjälkiä seuraten...) ja voin varmaksi sanoa, ettei hänellä ole koskaan ollut tyttöystävää, eikä ikinä edes pussanut ketään. Jos en tuntisi häntä eikä hän olisi veljeni, kiertäisin kyllä kaukaa ja hän olisi se viimeinen vaihto ehto poikaystäväkseni. Ja niin ajattelee varmasti joka ikinen, joka hänet tapaa. Sehän tässä itseäni ahdistaa (vaikkei pitäisi), sillä harmittaa katsoa vierestä toisen toivottomuutta. Meitä on neljä sisarta, nuorin 18, veljeni on vanhin, minä seuraavana. Kaikilla meillä muilla on/on ollut suhteita, minä 3 vuotta jo seurustellut, nuorempi veli vuoden ja pikkusisko säätää nyt muuten vaan. Pointtina kuitenkin, vanhimmalla veljellä ei ole ollut edes säätöjä, vaikka varmasti haluaisikin.

Varmaan ajattelette, mikä tässä veljessä nyt sitten mättää.
No, hän ei siis kertakaikkiaan pidä itsestään minkään laista huolta. Pukeutuu todella epämuodikkaasti (en väitä, että pitäisi täysin muodin perässä juosta, mutta käyttäisi edes sopivan kokoisia vaatteita, ehjiä ja edes vähän nykyaikaisempia), pukeutumistyyli tyyliin talvella ikivanha pipo, turhan suuri tupakanpolttamia reikiä täynnä oleva toppatakki, samat lenkkarit kesät-talvet, maastokuvioiset housut, jotka liian lyhyet, paksut hansikaat, räikeä kaulahuivi.. Kesällä taasen kulahtanut t-paita, verkkarit, hellepäivinä maastokuvioiset shortist. Ja ne samat kengät mitkä talvella.
Nämä kaikki hänen vaatteensa on äitimme hankkimia kirppareilta ja kierrätyskeskuksista, moooonta vuotta sitten. Sukkia tuskin ostanut moneen vuoteen, itse ostin viime joululahjaksi muutamat parit, sillä kaikki hänen käyttämänsä sukat reikiä täynnä.

Tämä pukeutuminen nóli nyt vain ääritapaus veljessäni. Hänen mielestään on "coolia", kun äiti ostaa vaatteet.
Veli ottaa kaikessa mallia isästämme. Esimerkiksi äiti ostaa isälle vaatteet, isä ei tajua vaihtaa päällysvaatteita ellei äiti käske, Veli kuvittelee että näin toimitaan ja hän vaihtaa päällysvaatteet vain jos äiti käskee. Ja vitsailee päälle "eii älä vie, onhan ne vielä puhtaita" vaikka ollut ainakin viikon samat vaatteet ja aivan ahraiset.

Kuka kumma tahtoo itselleen miehen, joka ei osaa edes vaatteita pestä, saati hankkia uusia ja ehjiä tilalle. Löytyy kirppareilta asiallisiakin vaatteita. Hankkisin itse hänelle kasan nykyaikaisia vaatteita mutta perheellisenä ei nyt varaa kauheana ole kun en ole vielä töissäkään lapsen takia.

Sitten, tämä toinen ällöttävä asia.
En edes tiedä milloin hän on hampaansa viimeksi pessyt. Ne ovat aivan hirvittävän väriset, ruskaa ja keltaista ja läheltä katsottuna näkyy kamala kerros plakkia. Hyi hitto.. Tupakointi ei nyt auta asiaa yhtään.. Tästäkin isältä malli, isäkään ei ole hampaita pessyt varmaan sitten meidän lapsuusvuosien. kaikki muut sisarukset pestään aamuin illoin, en ymmärrä miksi veljeni ei tätä tapaa ole sisäistänyt. Kukaan tuskin haluaa pussata miestä, jonka henki haisee ja suu näyttää mädäntyvän.
Kasvot sama homma, finnejä täynnä, suurin osa niistä puhkeamaisillaan. Onhan niitä aineita joilla saa naaman puhtaaksi aknesta, joskus hälle sellaista määrättiinkin, mutta eipä ole tainnut käyttää. Yäk.

Hiukset kuin harakan pesä, leikkaa vain silloin kun äiti käskee. JA rasvaiset, käy isältä mallia ottaen pai ekrtaa viikkoon saunassa, suihkuja ei välissä... Ehkä kesäisin.

Jos nämä asiat olisi kunnossa, voisi hällä olla mahdollisuuskin tyttöystävään, sillä loppuunsa veljeni on ihan ok-näköinen ja hauskakin. Mutta ei kukaan tahdo tuollaista lähentyä.. Veljeni ei vain taida sitä ymmärtää vaikka hänelle ollaan siitä sanottukin. Hän pitää sitä jotenkin siistinä, kun äiti vielä paasaa. Hän asuu omassa yksiössään mutta päivittäin käy vanhempiemme luna.

Kuinka ihmeessä saisin veljeni päähän järkeä? Ei hänen seurassaan viitsi edes kulkea, saati käydä baareissa kun ei osaa edes sinne pukeutua, samoissa kamppeissa mennään. Pariin baariin ei ol epäässyt edes sisään kenkien takia... säälittää. Mutta hän ei ymmärrä.

Ärsyttää kun oma isäkään ei kannusta pukeutumaan ja peseytymään. Toki veljeni on aikuinen mies, mutta täysin kiinni vielä perheessä. Hänelle on yks hailee miten pukeutuu "kunhan on vaatteet päällä". Tuskin tulee töitäkään alalata saamaan, jos ei osaa pitää itsesätään huolta edes peseytymisen kannalta.

12

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkauden voima

      Annappa ajan kulua, sillä kun röllipeikko rakastuu, niin kummasti aletaan itseään puunaamaan. Monesta haisulista on kummasti kuoriutunut yllättäen George Clooney ympäristön ällistellessä että mitä tolle on tapahtunut. Nähty on.

      Joten lakkaa kyyläämästä veli-veikkosen niskassa.

    • yksin kotona

      Mun veli ei oo urheillut 20 vuoteen. Painaa 115kg juo viinaa joka viikonloppu ja vetää tupakkia askin tai pari päivässä. istuu koneen ääressä päivät pitkä eikä muuta tee. olen varma et mun veli kuolee 10 vuoden sisään jos tahti ei muutu . olen sanonut siitä hänelle mut ei sitä taida kiinnostaa. Sanoo vaan et ei haittaa.
      itse olen vähän päinvastainen. kuntoilen säännöllisesti, en ole ikinä polttanut ja alkoholia juon harvoin. En tiedä mitä voi tehdä kun kaikkee olen yrittänyt.
      Mun äiti on ollut juoppo koko ikänsä ja varmaan kuolee kohta, en ole tosin tekemisissä äidin kanssa ollut 25 vuoteen kun sitä ei kiinnosta muu kun viinan juominen.

      • Soon mun velii

        Mun velii on iha KARMEE junttipaukku, siis on niin olevinansa semmonen muka ISOO maanviljelihä, mutta todellisuudessa ihan patalaiska haissi. Muutei tee ku netin eessä päivät pitkät löhöö treffaillen sättipalstalla lähihoitsuja ja maatalouslomittajia. Henkilökohtainen hykienia on olematoon. Mutta vlaksi käy ja muijia hyppää markilla jopa marijapensais asti kyylimässä käviskö tsäkä.


        Mua taas hävettää tommonen hikivirsu.
        Ku mä ite oon kuiteski kaikipuolin viksu.

        http://youtu.be/G5qH6JoCokY


    • assikka2

      Paljonko lyödään vetoa että velipoikasi on Aspergerin syndroomainen. Isäsi tod.näk. myös, jos kovasti muistuttavat toisiaan, mutta onneksi äitisi pitää huolta isästäsi. Äitisi voisi ihan konkreettisesti huolehtia veljesi suuhygieniasta, taluttaa mies suuhygienistin tuoliin puhdistusta varten ja huolehtia jatkohoidosta. Äitisi ei taida kestää nähdä totuutta vanhimmasta pojastaan, rakkaus sokaisee monilta yksityiskohdilta. Mikä on veljesi mieliala, siis reipas vai masentunut? Oman ulkoasun ja hygienian kohentaminen on ajankohtaista, jos aikoo työllistyä valmistuttuaan, tällä porkkanalla voisi isovelikin lähteä talkoisiin mukaan?
      Aspergerius ei ole sinänsä mitään kamalaa, siis lievin autismin muoto, mutta sosiaalisesti kärsimystä tuppaa pukkaamaan kun yrittää eikä vain oikein osaa tässä normimaailmassa. Diagnoosi varhaisessa vaiheessa antaisi kuntoutumismahdollisuuksia tarkennetusti. Ota selvää asiasta.

      • Aloittajaveljestä

        Voi ei, onhko hällä sairaus.... kävin lukemassa tietoa ja oikeastaan kaikki, mitä vain ihminen toisesta ihmisestä voi nähdä, kuvasi veljeäni. Ja isääni.
        Kumpikin heistä on fiksuja, tietokonenörttejä, rakentelevat kaikkea aivan ihmeellsitä, jotain sähköjuttuja. Ovat kiinnostuneita matematiikasta ja fysiikasta. Valmistuimme peruskoulusta samaan aikaan, itse menin lukioon ja veljeni amikseen, otin pitkän matematiikan ja vaikka kursseja oli parikin käyty, selvisin vain vitosella, näytin tehtävät huvikseni veljelleni, hän ratkaisi ne saman tien. Aivan tuosta noin vaan! Samoin se mikä lie kuutio, missä pitää värit saada samoille seinille. Sekin vartissa läpi. Nykyään menee hetki vain ja silmät kii..


        Voi luoja, miten minä tästä voin heille puhua, isä nyt on sellainen ettei pysty sietämään mitään kritiikkiä itseään kohtaan, veli ja äiti pillahtavat itkuun.

        Mutta kiitos hirveästi, en ollut koskaan kuullutkaan tuosta sairaudesta. Luulin että se on vain jotenkin isältä opittu tapa. Ollaan muiden sisarten kanssa mietittykkin, kuinka me muut ollaan "normaaleja" ja hän tuollainen erilainen.. Hitsi, kaikki täsmäsi... ihan kaikki. Kumpaankin...
        Hyväpuoli tässä on se, että löytyi selitys (kunhan lääkäri sen toteaa), mutta että sairaus. Kehitysvamma! Siitä ei kyllä parane puhua kellekään, ihan kuin ei olisi muuten paha olla veljen takia :/


      • Kuutio.
        Aloittajaveljestä kirjoitti:

        Voi ei, onhko hällä sairaus.... kävin lukemassa tietoa ja oikeastaan kaikki, mitä vain ihminen toisesta ihmisestä voi nähdä, kuvasi veljeäni. Ja isääni.
        Kumpikin heistä on fiksuja, tietokonenörttejä, rakentelevat kaikkea aivan ihmeellsitä, jotain sähköjuttuja. Ovat kiinnostuneita matematiikasta ja fysiikasta. Valmistuimme peruskoulusta samaan aikaan, itse menin lukioon ja veljeni amikseen, otin pitkän matematiikan ja vaikka kursseja oli parikin käyty, selvisin vain vitosella, näytin tehtävät huvikseni veljelleni, hän ratkaisi ne saman tien. Aivan tuosta noin vaan! Samoin se mikä lie kuutio, missä pitää värit saada samoille seinille. Sekin vartissa läpi. Nykyään menee hetki vain ja silmät kii..


        Voi luoja, miten minä tästä voin heille puhua, isä nyt on sellainen ettei pysty sietämään mitään kritiikkiä itseään kohtaan, veli ja äiti pillahtavat itkuun.

        Mutta kiitos hirveästi, en ollut koskaan kuullutkaan tuosta sairaudesta. Luulin että se on vain jotenkin isältä opittu tapa. Ollaan muiden sisarten kanssa mietittykkin, kuinka me muut ollaan "normaaleja" ja hän tuollainen erilainen.. Hitsi, kaikki täsmäsi... ihan kaikki. Kumpaankin...
        Hyväpuoli tässä on se, että löytyi selitys (kunhan lääkäri sen toteaa), mutta että sairaus. Kehitysvamma! Siitä ei kyllä parane puhua kellekään, ihan kuin ei olisi muuten paha olla veljen takia :/

        "Samoin se mikä lie kuutio, missä pitää värit saada samoille seinille. Sekin vartissa läpi."

        Se on Rubikin kuutio. Ja sun veljesi on fiksu ja herkkä kaveri, jota sä siellä itketät jatkuvalla arvostelulla ja kettuilullasi. Sitten tuo diagnosointi on kaiken huippu! Eli jep täällä chättipalstalla olet nyt sitten tuntemattomien kanssa tullut siihen tulokseen, että hänellä on (johtuen hänen epäsiisteydestään)joku aspergeri ehkäpä.

        Voin kertoa että ei ole.
        Kun lukee tuon alkuperäisen tekstisi huomaa ensisilmäyksellä, että se olet sinä joka purkaa omaa epämukavaa olotilaansa ja angstejaan veljeensä , muka pukien ne huolestuneisuudeksi. Ja suurin murhe sinulla tuntuu olevan ettei veljesi SAA tyttöystävää. Mitä jos hän ei välitäkään tytöistä? tai seurustelusta?

        Mekin täällä diagnosoitiin kans tostanoin vain maallikkona että siellä taitaapi olla jollakin pahimmanluokan kyyläystauti jollain päällä veliparan suhteen, tai sitten vaikkapa tämä huippukuuluisa narsistinen pershäiriö. Katottiin myös alan kirjasta (aivan kuten sinäkin katsoit veljestäsi muka huolestuen) ja kas vain oikeastaan kaikki mitä toisesta ihmisestä voi kirjan perusteella lukea kuvasi ja tsemmasi sinuun alkup. kirjoittaja. Miltäs nyt tuntuu kun pesrsoonallisuutesi on diagnosoitu oikein vimpan päälle täällä.

        Eli mieti ny vähän järjellä.- ja haihdu veliparkasi niskasta. Ala pelata vaikka pingistä niin helpottaa. Kohtaa rohkeasti omat pelkosi ja ongelmasi tulevaisuuden suhteen. Älä projisoi niitä veljesi epäsiisteyteen.


    • assikka2

      Heh, diagnosoimattomia tai diagnosoituja asseja on tekniset korkeakoulut pullollaan..itse olen ihan OK pärjännyt nelikymppiseksi asti akateemisella urallani, kunnes ihan viime vuosina olen tajunnut olevani varmaankin nais-aspergeri. Kyse on neurologisesta poikkeavuudesta, kuten ADHDkin, ei siis mielisairaudesta. Tsemppiä teille, eli hyvää jatkoa!
      P.S. Juice Leskinen sai diagnoosinsa viisissäkymmenissä, ja monenlaista neroa löytyy aspergerien joukoista, jos kohta erakoiksi tai juopoiksi päätyneitäkin. Tarinoita on monia erilaisia..

    • Hieman outo sisko?

      "voin varmaksi sanoa, ettei hänellä ole koskaan ollut tyttöystävää"

      "eikä ikinä edes pussanut ketään"

      "Jos en tuntisi häntä eikä hän olisi veljeni, kiertäisin kyllä kaukaa ja hän olisi se viimeinen vaihto ehto poikaystäväkseni."

      "Kuka kumma tahtoo itselleen miehen, joka..."

      "veljellä ei ole ollut edes säätöjä"

      "Kukaan tuskin haluaa pussata miestä, jonka ..."

      "voisi hällä olla mahdollisuuskin tyttöystävään..."

    • anna toiselle tilaa

      Jätä veljesi rauhaan ja ala elämään omaa elämää. Jos / kun veljesi haluaa apua, niin auta häntä sitten. Opastamalla sitten vaikka lääkärille, hammaslääkärille, kampaajalle ( mutta anna hänen päättää esim. omasta kampauksestaan tai anna vaihtoehtoja). Nyt tuntuu kuin haluaisit muokata veljestäsi omanlaisesti barbie tai siis ken nuken. Jos / kun veljesi rakastuu/ihastuu johonkin naiseen/mieheen, niin kyllä sitten alkaa nuo ulkonäkö asiat kiinnostamaan. Älä ole äiti veljellesi vaan sisko.

    • jk

      ninkö

    • oppeliini

      Tuo pukeutuminen on pinnallista mutta jos vähättelee henkilokohtaisen hygenian arvostusta, silloin on jotain pielessä.

      Saattaa olla että hänen ihonsa on ärtynyt pelkästään siihen kerääntyneestä liasta. Kunnon pesu vahintään kerran päivässä ja puhtaiden alusvaatteiden vaihto saa ihmeitä aikaan.

      Tee ajantilaus hammashoitolaan ensin hänelle sitten sinulle.Menkää yhdessä puhdistamaan hampaanne. Todennäkoisesti veljesi lähtee mukaan kun vaadit hänet seuraasi. Etkä ota kieltävää vastausta vastaan!

      Yksin asuessaan hänen diettinsä varmasti kaipaisi enemmän omenia ja appelsiineja ja vähemmän hampurilaisia ja pizzaa. Voisitko sinä vaikuttaa tuohon?

      Ystäväni kertoi tyokaveristaan joka kävi ehkä kerran viikossa pesulla ja haisi niin mahdottomasti ettei hänen kanssaan voinut olla samassa huoneessa.
      Ei auttanut muu kuin valittaa esimiehelle joka heti otti asian käsiteltäväkseen. Ilman mitään vihjailuja tai hienotunteisuutta hän käski miehen harjaamaan hampaansa, ottamaan suihkun, pesemään hiuksensa ja laittamaan aina puhtaat vaatteet päällensä joka ikinen aamu. Muuten ei ole tyopaikalle tulemista.
      Tuo shokkikäsittely sai miehen muuttamaan tapansa . Siihen loppui häisunäätänä olo ja ryhmä pystyi taas tyoskentelemään yhdessä.

      Tuo saattaisi toimia myos veljeesi.

    • Häpeeksä?

      Eihän tuo hyvältä kuulosta, mutta jotenkin silti sai sellaisen kuvan, että lähinnä häpeät veljeäsi siksi, että hän vaikuttaa sinun maineeseesi..?

      Ja mitäs sitten, jos ei ole 21-vuotiaana seurustellut? Sellaisia miehiä on aika paljon. Ei kai se elämän arvo siitä ole kiinni, että kuinka monen miehen tai naisen kanssa on säätänyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe