Romantiikan puute suhteessa

Need to be loved

Olen 32 vuotias mies ja olen ihanan naisen kanssa parisuhteessa ollut 3 vuotta ja meillä on 1,5 vuotias lapsi, MUTTA naiseni ei osaa olla romanttinen. Ymmärrän sen että arki on suhteessa ja aika menee lapsen huolehtimiseen. Itse kaipaan hirveesti romantiikkaa tai sitä että molemmat oltais samalla tunnetasolla tietyssä tilanteessa esim. jos katsomme jotain lällyelokuvaa.
Itse soitan kitaraa ja usein soitan hänelle jotain kivoja kappaleita osoittaakseen rakkautta ja piristääkseen häntä, mutta se on kuin ilmaa hänelle. Olen ollut 2 kertaa pidemmässä suhteessa ja en muista edellisestä suhteesta juuri mitään(nuoria oltiin). Intohimokin on aika kortilla meidän suhteessa:(

Haluan tuntea itseni puolisolle tärkeeksi ja saada häneltä rakkautta. Haluan, että hän jotenkin "oppisi" romantisoimaan. On hän muuten tunteellinen, mutta se tuntuu minusta kylmältä. Ehkä sitten itse olen vaan tunnevammainen:S

Mahtava ihminen hän on muuten. Tämä rakkaudettomuus saa vaan itseni janoamaan sitä mitä ei ole. Kommunikaatio toimii mahtavasti suhteessamme ja pitää ottaa asia jälleen kerran esille.

Vielä kerran: Oppiiko nainen rakastamaan ja tuntemaan romanttisia juttuja?

8

3290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähdetään ihan perusasioista liikkeelle:

      Romantiikka ei ole mitään tarkasti määriteltyä 'mää teen näin niin sun pitää reakoida tällai' tiedettä, vaan on lähtöisin siitä, että tiedät millaisia asioita puolisosi arvostaa ja millaisia unelmia tällä on (tai on ollut) ja vähän mielikuvitusta mausteena käyttäen saat todellisuuden hetkellisesti korostamaan näitä arvoja tai kuvastamaan niitä unelmia.

      Asiat jotka ovat elokuvissa kiiltokuvapojun muka-spontaanisti tekeminä romanttisia, hyvin, hyvin harvoin ovat sitä tosielämässä (eikä elämää ohjaa se käsikirjoitus joka tekee spontaaniudesta oi-niin helppoa) ja se minkä yksi kokee romanttisena ei välttämättä ole sitä toiselle. Jos siis kitarasoolosi ei sytytä naista, on syy kitarasoolossa, ei hänessä.

      "Samalla tunnetasolla oleminen" siihen pisteeseen asti että elokuvaa katsellessa kohtaukset aiheuttavat sen että ajatuksenne ovat identtisiä on ehkä hieman... naiivia ja todellisuuden epäterveellistä romantisointia. Jos kaipaat ihmistä viereesi joka ajattelee täysin samalla tavalla kuin sinä, löydät sen peilistä - parisuhteen toimivuudessa kyse on ja tulee aina olemaan siitä, että kyetään ottamaan huomioon toisen osapuolen erilaisuus ilman että eroavaisuuksista automaattisesti tehdään toista alentavia asioita tai että niitä yritettäisiin järjestelmällisesti muovata itselleen sopiviksi.

      Lopuksi otan kantaa pyrkimykseesi syyttää puolisoasi kaikesta - niin intohimon/romantiikan kuin rakkaudenkin puutteesta. Lopeta. Parisuhteessa kaikkeen - niin onnellisuuteen kuin onnettomuuteenkin - tarvitaan kaksi ja ajattelutapa jossa syyt etsitään ensisijaisesti toisesta on hyvin tuhoisa parisuhteen tulevaisuuden kannalta, koska ongelma ei tule koskaan korjaantumaan, ellet tunnista vikoja myös itsessäsi.

    • Ero tuli

      Samanlaiselta kuulostaa kuin oma vuosien takainen avioliittoni. Mieskin kaipaa rakkautta, hellyyttä ja romantiikkaa, ja jos se suljetaan pois, mitä jää jäljelle parisuhteesta?

      Itse yritin vuosien ajan tarjota omaa rakkauttani ja romanttisia hetkiä lapsiperheen arjen keskelle, mutta kun vaimo ei sitä arvostanut eikä niitä halunnut, minä katkeroiduin, annoin periksi ja lopulta sain romantiikkaa avioliiton ulkopuolelta. Siinä vaiheessa vaimo heräsi kaipaamaan yhteistä aikaa ja niitä romanttisia hetkiä, mutta minä en enää niitä häneltä kaivannut ja ero tuli.

      Jos haluat kääntää kurssin ajoissa, ota asia vakavasti puheeksi kumppanisi kanssa. Ei mitään sellaista: "Ymmärränhän minä että olet väsynyt ja ettei aina jaksa mutta voitaisiinko joskus vähän yrittää...". Sano suoraan että "Perkele jos ei homma kiinnosta, niin minä häivyn."

    • åpoiuyyttt

      Ihanaa, että haluat olla romanttinen! Vaikka soittaminen sinusta on keino osoittaa rakkauttasi, saattaa naisen päässä kyteä ihan muuta. Hän saattaa tuntea mustanpuhuvaa raivoa siitä, että sinä vain soittelet, kun arki kaatuu päälle. Muistathan romantiikannälkäsi lomassa myös ne arkisemmat asiat, esim. roskapussin viemisen, imuroinnin, pyykinpesun, ruoanlaiton ja laskujen maksamisen. Näkemys romantiikasta ja sen tarve on eri ihmisillä todella erilainen. Hiukan proosallisemmalle (ja arjen pyörityksen väsyttämälle) naiselle musiikkia romanttisempaa voisi olla se, että tekisit ruokaa, kattaisit pöydän ja laittaisit kukkakimpun maljakkoon. Jos vielä lattia olisi imuroitu ja tiskipöytä kiiltelisi tyhjänä, nainen saattaisi hyvinkin herkistyä halukkaaksi. Narulla liehuva pyykki (jota EI OLE värjätty tai kutistettu) toimii myös esileikkinä niukasti romantiikkaa halajaville.
      Melko ahdistavalta tuntuu ajatus, että kaikki pitäisi kokea samalla tavalla. Ihminen sulkeutuu ja muuttuu kylmäksi, jos toinen koko ajan on tuntosarvet väristen luotaamassa, että varmasti ollaan samalla herkkyysasteella ja syyttää kylmäksi, jollei näin ole. Mitä enemmän luotailet vastakaikua, sitä tiukemmin nainen sulkeutuu. Mistä päättelet, että hän on kylmä... 32-vuotias on jo sen verran irroittautunut äidistään, että ymmärtää ihmisten olevan erilliä yksilöitä. Opettele antamaan tilaa ja myös ottamaan sitä!

      • Ero tuli

        Tuo ikuinen väite kotitöistä parhaana esileikkinä saa minut näkemään punaista. Olen itse sitä aikanaan kokeillut lukemattomat kerrat... lähden perjantaina ajoissa töistä kotiin, haen lapset, käyn ruokakaupassa, imuroin ja siistin kodin järjestykseen ja vaimo saa tulla valmiille ruoalle, viini ja herkulliset juustot hedelmien kera odottavat iltaa... ja tulos... vaimo toteaa että nyt hän ehtiikin pestä saunan tai ikkunat ja tavalliseen tapaan nukahtaa ennen kuin ehdin viiniä edes avata.

        Jos puoliso ei kaipaa romantiikkaa, jos hormonitoiminta on painanut seksuaalisen kiinnostuksen nollaan, jos oman miehen kosketus tai yritys halata saa vaimon vetäytymään pois kerta toisensa jälkeen, ei siinä auta pyykinpesut eikä toisen erilaisten herkkyysasteiden ymmärtäminen. Siinä on lyötävä faktat pöytään. Jos ei rakkaus, hellyys ja romantiikka kiinnosta, niin sitten voi yhtä hyvin muuttaa eri osoitteisiin.

        Tällä tarkoitan sitä, että romantiikka kukoistaa jos sen haluaa kukoistavan. Jos sen sijaan ei halua, pyykit, ikkunanpesu. lapset... nämä ovat loistavia tekosyitä. Aina on mahdollista jättää ikkunoiden pesu toiseen kertaan ja säästää voimia oman puolison kanssa olemiseen. Aina on mahdollista keksiä lapsille hoitopaikka ja keskittyä hetki yhdessä olemiseen. Se edellyttää kuitenkin halua.


      • åpoiuyyttt
        Ero tuli kirjoitti:

        Tuo ikuinen väite kotitöistä parhaana esileikkinä saa minut näkemään punaista. Olen itse sitä aikanaan kokeillut lukemattomat kerrat... lähden perjantaina ajoissa töistä kotiin, haen lapset, käyn ruokakaupassa, imuroin ja siistin kodin järjestykseen ja vaimo saa tulla valmiille ruoalle, viini ja herkulliset juustot hedelmien kera odottavat iltaa... ja tulos... vaimo toteaa että nyt hän ehtiikin pestä saunan tai ikkunat ja tavalliseen tapaan nukahtaa ennen kuin ehdin viiniä edes avata.

        Jos puoliso ei kaipaa romantiikkaa, jos hormonitoiminta on painanut seksuaalisen kiinnostuksen nollaan, jos oman miehen kosketus tai yritys halata saa vaimon vetäytymään pois kerta toisensa jälkeen, ei siinä auta pyykinpesut eikä toisen erilaisten herkkyysasteiden ymmärtäminen. Siinä on lyötävä faktat pöytään. Jos ei rakkaus, hellyys ja romantiikka kiinnosta, niin sitten voi yhtä hyvin muuttaa eri osoitteisiin.

        Tällä tarkoitan sitä, että romantiikka kukoistaa jos sen haluaa kukoistavan. Jos sen sijaan ei halua, pyykit, ikkunanpesu. lapset... nämä ovat loistavia tekosyitä. Aina on mahdollista jättää ikkunoiden pesu toiseen kertaan ja säästää voimia oman puolison kanssa olemiseen. Aina on mahdollista keksiä lapsille hoitopaikka ja keskittyä hetki yhdessä olemiseen. Se edellyttää kuitenkin halua.

        Minua kyllästyttää (miesten) ikuinen oletus siitä, että romantiikka tai seksi on ainoa, mitä parisuhde tarvitsee pysyäkseen kunnossa. Yhteenkuuluvuuden tunnetta lisää myös se, että huolehditaan yhdessä lapsista ja kodista. Joskus toinen hoitaa yksin lapset, kokkaa, siivoaa ja pyykkää, ja toinen odottaa kaiken tipahtavan valmiina eteen. Kun kaiken valmiina saanut romantiikan-/ seksinnälkäisenä alkaa halailla ruokailun jälkiä siivoavaa puolisoaan, tämä todennäköisesti käskee mennä muualle häiritsemästä. Kun ei järki sano, että voisi viedä lautasensa tiskikoneeseen ja täyttää pyykkikoneen, täytyy sitten vain ihmetellä, ettei hellyys kelpaa ja hakea romantiikkaa muualta. Avioero on pakko ottaa, koska toinen ei koskaan halua läheisyyttä.


    • oho?

      Ei se tarkoita, että kun roskat on viety, toinen automaattisesti kellahtaa selälleen. On vain paljon mukavampaa keskittyä kumppaniin, kun koti ei pursua ryönää ja laskut ole maksamatta. Jollei mies tai nainen syty valmiista herkkuillallisesta, saattaa tosiaan olla kyseessä väärä henkilö. Aivan samoin kuin silloin, jos toinen haluaa koko ajan helliä, vaikka kaaos kaatuu päälle. Ei muuta kuin faktat tiskiin: jollet siivoa, et saa ja minä lähden. Niinkö? Kaipa jonkinlainen kompromissi on aina tarpeen, jotta suhde toimii.

    • Syntyjään tekijä

      "Itse soitan kitaraa ja usein soitan hänelle jotain kivoja kappaleita"

      ...jos reaktio on lähinnä passiivinen luonteeltaan, väittäisin kappalevalintojen, ja/tai soittotaitojen olevan epäsoinnussa kuuntelijan maun kanssa. Kyllä se siinä pyykkejä ripustaessa lämmittääkin mieltä, että toinen ulisee kitara kourassa(mielestään kivoja värssyjä)

      "Ymmärrän sen että arki on suhteessa ja aika menee lapsen huolehtimiseen."

      ...ja sinä rämpytät kitaraa sillä aikaa kun muijas miettii kumpaa tekee kuoriiko potut vaiko vaihtaa vaipat? Oletko varma, että ymmärrät?

      "On hän muuten tunteellinen, mutta se tuntuu minusta kylmältä."

      ...kukin on tunteellinen omalla tavallaan. En minäkään vollota Emmerdalea kattoessani, vaikka muijani tekeekin niin.

      "Oppiiko nainen rakastamaan ja tuntemaan romanttisia juttuja?"

      ...riippuu varmaan siitä mitä ne ovat-ja kuka ne määrittelee. Moni nainen on ihan onnessaan, kun saa kunnolla mieheltään "aisaa", ja Tallinnan lautalle liput.

      "Mahtava ihminen hän on muuten"

      ...älä siis yritä muuttaa häntä sellaiseksi, joksi hän ei ilmiselvästi halua tulla.

    • Fixionara

      Luinpa viestejä alaspäin ja löysin tämän, noita vastauksia lukiessani vaan ihmettelin romantiikan ja seksin yhdistämistä, mielestäni ne kuitenkin jossainmäärin ovat eri asioita. Omassa parisuhteessanikin seksipuoli toimii täydellisesti, mutta arjen romantiikka puuttuu täysin (ei tosin asuta samassaa osoitteessa, eli ei puhuta roskapussin viemisestä).

      Ihanaa, että romanttisiakin miehiä on olemassa, omaani en yritä muuttaa, siitä ei hyvä seuraisi, yritän vain sopeutua tilanteeseen. Alkuperäinen viestini löytyy "ylempää" :)
      Tsemppiä jatkoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      219
      1733
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1654
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      322
      1301
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1219
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      126
      1207
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      94
      1155
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1115
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1039
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1016
    10. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      63
      1003
    Aihe